Időpocsékolás lenne az F1? Így csúszott le a jelenlegi legjobb versenyzőről a McLaren

Az idei Indy 500 győztese, Álex Palou ritkán látható dominanciát mutat az IndyCar aktuális szezonjában. Pár éve még csak ugródeszkaként akarta használni az amerikai versenyszférát az F1 felé vezető úton, de a McLarennel elmérgesedett kapcsolatuk után mostanra teljesen letett erről a tervéről.

A 28 éves spanyol versenyző ebben az évtizedben már három bajnoki címet szerzett az IndyCarban, s egyelőre lehengerlő formában halad a negyedik felé, miután az idei szezon első hat versenyéről öt győzelemmel és egy második hellyel távozott, köztük első alkalommal megnyerve a május végi Indy 500-at is.

Palou 2021 óta a Chip Ganassi Racing versenyzője, bár kapcsolatuk egy komoly viszályt is megélt, miközben a számára F1-es lehetőséggel kecsegtető McLarennel is felvette a kapcsolatot. 2022-ben a felek egy rejtélyes szerződtetési botrányba keveredtek: előbb a Ganassi jelentette be, hogy a spanyol pilóta a következő évre is velük marad, majd Palou ezt cáfolta, kijelentve, hogy a McLarenhez igazol át (akiknek az IndyCarban is van csapatuk). Később jogi eljárások forgatagában Palou visszakozott, s egy évvel eltolta a csapatváltást, hogy aztán 2023-ban végül már teljesen kihátráljon a McLarennel megkötött megállapodásból, így ekkor Zak Brownék követeltek tőle kártérítést a belé fektetett támogatásért. Palou 2022-ben Austinban F1-es versenyhétvégén is pályára hajthatott a McLaren autójával a szabadedzésen, a privát tesztprogram keretében pedig 2023-ban a Hungaroringen is járt.

„Örülök, hogy békét tudtam kötni Chip Ganassival az a dráma után, 2023-ra már lezártuk az ügyet. Én tudom, hogy mi történt akkoriban, és el kell fogadnom, hogy már nem csinálhatom vissza. A legjobb válaszokat az autóban adhatom” – emlékezett most vissza arra a viharos időszakra Palou az Auto Motor und Sport interjújában.

Palou akkor részben azzal indokolta kihátrálását, hogy felismerte, a közben Oscar Piastri és Lando Norris mellett elköteleződő F1-es McLarenben egy ideig nem kaphat versenyzési lehetőséget, s „túl öreg ahhoz, hogy mások sérülésére várjon”. Bár az F1-es paddockban továbbra is nagyra tartják a képességeit, ám az AMuS felemlegette számára a Williams csapatvezetőjének, James Vowlesnak a szavait, aki szerint a spanyolnak egy évnyi tesztelésre lenne szüksége, hogy beletanuljon az F1-es autók sajátságaiba.

Palou a McLarennel 2023-ban – Fotó: McLaren

„Nem igazán aggaszt. Sehol nem lennék szívesebben, mint itt – mondta az elszalasztott lehetőségről Palou. – Az IndyCarban egy kiemelkedő csapatnál vagyok, akikkel valami nagyszerűt építhetünk fel közösen. Ráadásul a harc egészen őrületes! Kétségtelen, hogy fantasztikusan kezdtük a szezont, de mindig csak az első edzés után tudjuk meg, hol állunk valójában. Kedvelem ezt a bizonytalanságot és a rendkívül kiegyenlített mezőnyt.”

„Félreértés ne essék, imádom a Forma–1-et, és az volt az álmom, hogy eljussak oda. De egyszerűen most nem megfelelő az időzítés ehhez. Miért pocsékoljak el három-négy évet egy olyan csapatnál, amely nem képes nyerni? Én nem így gondolkodok a versenyzésről. A győzelmekért akarok harcolni, különösen az olyanokért, mint az Indy 500, na meg bajnoki címekért. Egyedül ez tesz boldoggá.”

Igaz, hogy az IndyCar eseményei és az ott elért eredmények nincsenek annyira a világ szeme előtt, mintha ezeket a sikereket Palou az F1-ben érné el, ám az Indy 500 májusi megnyerésével az autósport egyik legnagyobb hőstettét így is elérte. És ez sem a teljesség érzetét nyújtotta számára, hanem csak további motivációt nyert belőle ahhoz, hogy továbbra is az Egyesült Államokban építse a karrierjét.

„Most, hogy megvan az első, csak még tovább akarom folytatni. Győztesként még jobban megértettem, mit is jelent ez az egész ebben a közegben. Ez a siker nélkül valószínűleg mindig megtaláltak volna azzal, hogy nem teljes a karrierem, de ez a teher most lekerült a vállamról!” – mondta Palou, akinek arcképét hamarosan szintén ráfaragják majd az Indy 500 győzteseinek járó Borg-Warner trófeára.

Síró versenyzők, kigyulladó autó, drámák és balesetek – ilyen volt az idei Indy 500 (videók)