Három győzelmével és hat dobogós helyezésével Michelisz Norbi jelenleg 6,5 pont lemaradással a második helyen szerepel WTCC bajnoki ponttáblázatán. A héten már a szezonfinálé következik Katarban, és összesen 60 pont szerezhető.
Norbi az elmúlt két fordulóban 78 pontot szerzett, 26-tal többet, mint bárki más. Így hát minden esélye megvan arra, hogy beérje és megelőzze a tabella élén álló Thed Björköt, és magyar világbajnokot avasson a széria.
„Péntek estére minden eldől és szerintem csapatként annyira fel vagyunk készülve, amennyire csak lehetünk.” – mondta Norbi. „Korábban a bajnokságra gondoltam és ez nem segített, szóval változtattam a filozófiámon és egyszerre csak egy versenyre koncentrálok. Ez pedig határozottan kifizetődött, ahogy az az eredményeken is látható.”
„Nyilvánvaló, hogy meg akarom nyerni a világbajnokságot és az egész csapat mögöttem áll, de akár nyerek, akár veszítek, addig, amíg azt mondhatom, hogy én mindent beleadtam, büszke leszek az elvégzett munkámra.”
A Honda portugál versenyzője, Tiago Monteiro a WTCC szezonzáróját is kihagyja, Katarban sem tud rajthoz állni, miután szeptemberben balesetet szenvedett.
Balesetének következtében idegi sérülései keletkeztek és probléma van a látásával is, így kihagyta az elmúlt versenyhétvégéket, pedig addig vezette a pontversenyt. Abban bízott, hogy bár bajnoki esélyei a kihagyások miatt elúsztak, talán Katarban visszatérhet, de nem így alakult.
A Honda bejelentette, hogy Monteiro nem versenyez majd a Losail pályán, viszont elutazik a finálé helyszínére.
Monteiro sajnálatos balszerencséje után Hondásként Michelisz Norbinál pattog a labda, hogy megpróbáljon bajnokká válni. Ehhez pedig Thed Björköt kell elsősorban legyőznie, akitől már csak pár ponttal van elmaradva.
„Bár nyilvánvalóan csalódott vagyok, hogy nem vezethetek Katarban, hihetetlenül izgatott vagyok, hogy Norbi és a Honda WTCC bajnokká válnak-e, és nem akarnám, hogy ne legyek itt a csapattal, a hihetetlen szerelőimmel, és ne legyek szemtanúja egy történelmi pillanatnak.” – mondta Monteiro.
„A projekt 2012-es kezdete óta a Honda csapat tagja voltam, és úgy értem, hogy komoly részem volt mindabban, ami ehhez a pillanathoz vezetett.”
„Valójában, annak ellenére, hogy vezettem a bajnokságban az év nagy részében, már akkor tudtam, hogy elúsztak a reményeim, mikor makaóban nem tudtam versenyezni, szóval így már kevésbé szenvedek ettől.”
„Egy egész tél áll most előttem, hogy folytassam a felépülést, nem teszek majd semmi kockázatosat, hanem az a célom, hogy a következő évben visszaülhessek egy versenyautóba.”
Most, hogy a TCR/WTCC házasságáról szóló pletykák egyre hangosabbak mindkét paddockban, a versenyzők már nem tudják szó nélkül hagyni az egyesüléssel járó hatalmas változások következményeit.
A kilencszeres makaói győztes Rob Huff azt állítja, hogy bár tisztában van azzal, hogy a fúzió a bajnokság fenntarthatósága szempontjából elengedhetetlen, ő mégis csalódott lesz, ha a jövőben már nem nem vezethet TC1-es autót.
„Szükségünk van egy olyan, működőképes bajnokságra, amellyel jelen pillanatban nem rendelkezünk” -nyilatkozta a brit a TouringCarTimes-nak. „A megalakulása óta versenyzek ebben a sorozatban, borzasztóan sajnálom a TC1-es autók távozását, mert nagyon a szívemhez nőttek. Valódi túraautó, nagyon gyors, Makaóban például körönkét nyolc másodpercet ver egy TCR-re. Viszont égetően szükségessé vált egy fenntartható, világszintű versenyszéria létrejötte. A TCR pedig pont ezt hozza.”
A bajnokságban versenyző Michelisz Norbert különleges helyzetben van, ugyanis büszke tulajdonosa a TCR konstruktőri bajnok csapatának, az M1RA-nak.
Fotó: Vámosi Péter
„Ez számomra is nehéz kérdés”- mondta a Honda versenyzője a TouringCarTimesnak. „Leírhatatlan érzés volt megnyerni a konstruktőri bajnokságot, nagyon büszke vagyok rájuk. Elképzelhetőnek tartom, hogy egy nap majd a saját csapatom versenyzője legyek, legyen ez akár jövőre, akár a karrierem egy kései pontján . Mindkét oldalnak megvannak az előnyei és a hátrányai is.”
Reagálva azokra a hírekre, melyek szerint a tárgyalások jelenleg is folynak arról, hogy az új szériában engedélyezzék-e a gyári csapatok indulását, ami a jelenlegi TRC-ben nem engedélyezett, Michelisz szerint az egyik legfontosabb szempont, hogy továbbra is kielégítsék a rajongók igényeit.
„Bárhogy alakul is, muszáj megtalálni az egyensúlyt. Nyilván nem szeretnénk elérhetetlen csapatokat. Mindkét eshetőségnek megvannak a maga előnyei, de személyes véleményem szerint egy FIA bajnokságnak szüksége van nem gyári csapatokra és versenyzőkre. Összességében reménykedem egy olyan végkimenetelben, ami mind a közönségnek,mind pedig a versenyzésnek jót tesz.”
Fotó: Tóth Zsombor
A bajnokság éllovasa, Thed Björk, nem foglalt állást a témában, ugyanis jelenleg a bajnoki címért folyó küzdelemre fókuszál.
„Ezek csak találgatások”-mondta a svéd a TouringCarTimesnak. „Jelenleg Katarra koncentrálok, a többit majd a szezon végén meglátjuk. Büszke vagyok, hogy a Polestar csoport tagja vagyok. A többiről majd a szezon után beszélhetek, addig pedig csak a győzelemre koncentrálok.”
A WTCC makaói fordulójának második versenyén nedves aszfalt fogadta a versenyzőket, mintegy tovább nehezítve a körülményeket. A pole-ból Rob Huff rajtolhatott, míg Michelisz Norbi a második, Thed Björk pedig a negyedik helyről vágott neki futamnak, noha biztonsági autó mögül rajtoltak, a harmadik körben.
Michelisz próbálta megelőzni a Makaó-specialistát, de ez nem jött össze, sőt Huff növelni tudta előnyét. Ettől fogva Norbinak már inkább a mögötte érkező Tom Chiltonra kellett figyelnie, aki mögött azonban érkezett Guerrieri, aki persze Norbi védelmére játszott.
Huff meg is nyerte a versenyt, ezzel pedig rekordot döntött, mivel már kilencedik alkalommal tudott a WTCC-vel Makaóban nyerni! Michelisz befutott a második helyen, Chilton és Guerrieri előtt, míg a bajnokság éllovasa, Björk az ötödik helyen zárt.
Ezzel Norbi faragni tudott a lemaradásán a pontversenyben. Björk jelenleg, az utolsó versenyhétvége előtt 255,5 ponttal áll az élen, és már csak 6,5 ponttal lemaradva, 249 ponttal Michelisz Norbi a második.
Az szezon utolsó, katari versenyhétvégéjére november 30 – december 1-jén kerül majd sor.
Michelisz Norbi makaói első versenye felemás eredményt hozott. Megszerezte ugyan az ötödik helyért járó pontokat, autóját azonban javítani kell, miután megtörte azt.
„A nyolcadik helyről rajtoltam és az ötödik helyen végeztem egy olyan pályán, ahol nehéz előzni, szóval rendben van az eredmény.” – mondta Norbi.
„A körülmények azonban elég frusztrálóak. Hibáztam, ütköztem, elzártam a pályát és sajnos a következő versenyző Esteban volt mögöttem és az ő autója is megsérült kicsit. Mindig elkerülöm kicsit a kanyar csúcspontját abban a kanyarban, mert az nagyon piszkos, de ezúttal túl közel voltam a korláthoz, meg is csíptem azt, eltört a kormánymű és a falban végeztem.”
„Annyi pontot szereztem, amennyit szerettem volna, szóval ez jó. Ha az autó javítható, holnap kiegészítem (a pontokat).”
A holnapi, magyar idő szerint 3:30-kor kezdődő versenyen Norbi a második helyről rajtolhat majd.
A WTCC makaói fordulójának nyitóversenyén Mehdi Bennani és Tom Coronel rajtolhattak az élről, míg Michelisz Norbi a 8., a bajnokság éllovasa, Thed Björk pedig a 6. helyről indult.
Norbi a verseny jelentős részében az 5. helyen haladt, közvetlenül Björk mögött.
Az utolsó előtti körben azonban Norbi sajnos hibázott, megütötte a falat, keresztben állt meg a pályán, eltorlaszolva azt, így piros zászlóval le is intették a versenyt.
A szabályok értelmében azonban ilyen esetben a két körrel korábbi sorrend tekinthető végeredménynek. Ennek tükrében a futamot Bennani nyerte Coronel és Michigami előtt. Björk a negyedik lett, és Micheliszt is értékelték így az 5. helyen.
A Zengő Motorsport versenyzői, Nagy Dániel és Szabó Zsolt Dávid a 15. és 16. helyen végeztek.
A pontversenyben így az élen továbbra is Björk áll 242,5 ponttal, Michelisz a második 226 ponttal. A további sorrend: Catsburg (211,5 p), Bennani (209 p), Monteiro (200 p).
A második makaói versenyre holnap kerül sor, magyar idő szerint 3 óra 30 perckor.
Michelisz Norbi beért egy rekordot a WTCC makaói időmérőedzésén, ugyanis zsinórban hatodjára kvalifikált az első rajtsorba.
„Sikerült kihoznom a maximumot a lehetőségeimből.” – mondta Norbi az időmérő után. „Továbbra is a bajnokságra koncentrálok, de még mindig 15-tel több pontot kell gyűjtenem, mint Thed. De nagyon várom a holnapi versenyt is és főleg a vasárnapit. Végül, de nem utolsó sorban gratulálok Robnak, csodálatos munkát végzett. Próbálkoztam a Q3-ban, de nem vagyok benne biztos, hogy le lehet őt itt győzni.”
Mikor arról kérdezték Norbit, hogy megelégszik-e a hellyel, vagy hajtani fog-e a győzelemért, hogy minél több pontot hozzon Björkön, Norbi így felelt: „Ez egy jó kérdés.”
„A probléma az, hogy én vagyok hátrébb a bajnokságban és hét pont a különbség az első és a második helyezett között, szóval nem tudom. Ez attól is függ, hogy mi történik a rajtnál. Én úgy hiszem, hogy Rob gyorsabb nálam, gyors lesz a versenyeken. Még ha jól is rajtolok, nagyon nehéz lesz itt nyerni. De majd elválik. Őszintén szólva én mindig szeretek küzdeni a győzelemért, nem nagyon gondolva a bajnokságra. Ha vezetnék másképp lenne, de nem akkor, mikor én vagyok hátrébb, hiszen 14,5 pont a különbség (Björkhöz képest) és jobb lenne, ha azt hét pontot is (amivel több jár az első helyért, mint a másodikért) elcsípném.”
A FIA túraautó világbajnokság, illetve a TCR International Series egyesülni fog 2018-ban, miután az elmúlt hónapokban megbeszéléseket folytattak, és végre közel állnak egy megállapodáshoz a TCR és a WTCC promóterei, valamint a FIA és az Eurosport.
A WTCC jó ideje nézegeti már, hogy milyen alternatív szabályrendszert vegyen át, mert a sajátjukkal megbuktak: 2016 végén távozott a Citroen és a LADA, és a Super 2000 TC1-es autók bizony teljesíthetetlen pénzügyi helyzetbe hozták a privát csapatokat.
Volt olyan terv is már tavaly év végén, hogy 2019-től bevezetnék a Class One elképzelést, de a gyártókat sem érdekli ez, nem hogy a független csapatokat. Így a WTCC most kénytelen-kelletlen a TCR reguláit veheti át, ami előnyös is mindkét bajnokságnak, közös technikai alapokat hoznak létre az eddig két külön szériában versengő csapatoknak, így ez az egyesülés mérföldkő lehet mindkét túraautós bajnokságnak, másrészt a TCR koncepciója hihetetlen mértékben terjed, és ehhez hozzáadódna a WTCC promóterének az Eurosport Eventsnek a több évnyi tv közvetítési tapasztalata.
Jelenleg egy megállapodást készítenek elő, melyben a WSC Ltd. licenszeli majd a TCR szabályrendszerét 2 évre a FIA-nak, hasonlóan, ahhoz, ahogy már idén is az ETCC autói alkalmazták ezt a szabályrendszert.
Az eredményt elviekben „FIA WTCR” néven kell majd emlegetni, és elviekben a FIA világbajnoki státusznak is búcsút inthetnek, és csak FIA világkupa minősítése lesz a a szériának, lévén gyártók ki lesznek zárva a buliból, és csak privát indulókra alapoznak majd. Addig is, amíg a végleges szerződés nem készül el, egyik bajnokság részéről sem fűznek kommentárt a leendő egyesüléshez, mindenesetre a következő hetekben mindez hivatalossá is válhat.
Rob Huff szerezett pole pozíciót a WTCC makaói fordulóján, új körrekorddal. Tőle 0,306 másodperccel elmaradva Michelisz Norbi futotta a második legjobb időt. A harmadik helyet Tom Chilton szerezte meg, a bajnokság éllovasa, Thed Björk, valamint Esteban Guerrieri előtt.
A kvalifikáció hosszabbra nyúlt a megszokottnál, mivel több versenyző is balesetet szenvedett.
Björk gyengébb szereplése mellett Girolami és Catsburg még incidensbe is keveredtek, ráadásul a Volvo a MAC3-ban is alulmaradt a Hondával szemben.
Az időmérő után Björknek összesen 230,5 pontja van, míg Michelisznek 216.
A nyitóversenyen tehát Michelisz Norbi a 9. Björk pedig a 7. helyről rajtolhat majd, míg a vasárnapi főversenyen Michelisz a 2. Björk pedig a 4. helyről indulhat.
Ide kattintva megtudhatod, hogy magyar idő szerint melyik nap és hány órakor láthatod majd a versenyeket.
Mindössze két versenyhétvége van már csak hátra a WTCC 2017-es szezonjából, Michelisz Norbi pedig sosem volt még ilyen közel ahhoz, hogy esetleg világbajnokká váljon.
Norbi eddigi legjobb év végi eredményeit 2014-ben és 2016-ban érte el: előbb a Zengő Motorsport, majd a Honda Racing Team JAS színeiben lett 4. az év végi összesítésben.
2017-ben, jelenleg Norbi második a bajnokságban, 16,5 ponttal elmaradva az éllovas Thed Björk mögött. Sokáig Tiago Monteiro állt a tabella élén, balesete miatt azonban már két versenyhétvégét kihagyott, és még Makaót is biztosan kihagyja majd. Ennek következtében ő már a negyedik helyre csúszott vissza.
Két versenyhétvége, azaz összesen négy futam és két időmérő van még hátra a szezonból, azaz ha valakinek minden összejön a hátralévő időben, maximálisan 120 pont (időmérőn max. 5, előfutamon max. 25, főfutamon max. 30 pont) szerezhető. Így aztán matematikailag még elég sokan esélyesek lehetnek a bajnoki címre: Björk, Michelisz, Nicky Catsburg, Tiago Monteiro, Tom Chilton, Mehdi Bennani, Esteban Guerrieri, Rob Huff, és Néstor Girolami. Valójában azonban mindenki arra számít, hogy Björk és Michelisz között dől majd el a cím sorsa.
Ami bizonyos a számok alapján, hogy Makaóban Norbi még biztosan nem tud bajnokká válni. Björk akár bajnok is lehet Makaóban, de ehhez az kell, hogy minden az ő kezére játsszon. Arra azonban mindenképp megvan Norbi lehetősége, hogy fenntartsa saját esélyét a bajnoki címre az utolsó versenyhétvégéig. Ehhez pedig az szükséges, hogy Makaóból úgy távozzanak, hogy Norbi lemaradása Björkhöz képest semmiképp ne legyen több 60 pontnál…
Az utolsó előtti, makaói fordulóra ezen a hétvégén, november 18-19-én kerül majd sor.