A WSR és a FIA megerősítették, hogy azonnali hatállyal változtatnak a Balance of Performance értékeken a TCR-es autóknál, de a Honda Civic Type R TCR-t és a Hyungai i30 N TCR-t használóknak nem származik ebből majd előnyük.
Mindegyik TCR-es autó, amelynek hasonlóképp szekvenciális váltója van, mint a Civicnek vagy az i30-nak 10 mm-et engedhetnek a hasmagasságból, már az edzésektől kezdődően, ami remek hír a TCR Europe és az STCC indulóinak, hiszen mindkét sorozat most indul a hétvégén.
A DSG váltós autók még lejjebb mehetnek majd, 60 mm-re és az Audi RS3 LMS DSG, a Cupra TCR DSG és a Peugeot 308 Racing Cup is kivehet 10 kilónyi súlyt az extra ballasztból.
A korábbi ETCC bajnok Kris Richard csatlakozhat a regnáló DTM bajnok René Rasthoz, és a WTCR mezőnyhöz a Nordschleifén. A 23 éves pilótának már volt sikere a 25 kilométeres pályán, 2016-ban a második ETCC versenyt megnyerte itt.
Idén eddig az ADAC Zürich 24 órás versenyen indult a múlt hónapban, egy Audi R8-assal, úgy, hogy elég későn kapta meg azt a lehetőséget. A mostaniról ennyit mondott:
„Ez egy remek lehetőség, pláne amiért egy ilyen különleges pályán lesz. Ez a kedvenc versenypályám. Nem olyan mint a többi, nagyon hosszú, sok a kanyar, vannak emelkedők, lejtők, folyamatos kihívás az egész. Már nyertem itt az ETCC-ben egy TCR-es autóval, így ez egy tökéletes alkalom arra, hogy megmutassam a közönségnek a képességeimet, illetve a szponzoraim is láthatják majd, hogy kezelni tudok egy olyan helyzetet, ahol ilyen versenyképes versenyzők lesznek a rajtrácson. A célom az, hogy 2019-ben én is a WTCR mezőnyének a tagja legyek, így ez lehet a legfontosabb versenyem az évben, ahol megmutathatom, hogy mit tudok.”
Egyelőre nem árulták el, hogy melyik csapat ad autót Richardnak, de François Riberio szerint a dolog alkalmas lesz arra, hogy a fiatal pilóta bizonyíthasson:
„Kris karrierjét követjük azóta, hogy 2016-ban ETCC bajnok lett. Tavaly két WTCC versenyen vehetett részt, ez is jutalma volt annak, hogy bajnok lett az ETCC-ben, és sikerült is némi támogatóra szert tennie így. Kris megnyerte az ETCC futamát a Nordschleifén, és nagyon is ismert arca a VLN versenyeknek. Közel állt ahhoz, hogy idén egész évre a WTCR-be szerződjön. Túl rövid volt az idő egy megegyezéshez, de biztosak vagyunk benne, hogy ez a célja jövőre, így reméljük, hogy ezzel a szabadkártyás lehetőséggel a Nürburgringen érvényesülni tud a tudása, és segít majd elérni ezen célját.”
A 2017-es TCR International Series bajnok, Jean-Karl Vernay és a Leopard Lukoil Team is indul a 2018-as TCR Europe bajnokságon. A luxemburgi bázisú csapat akiknek technikai és sport jellegű segítséget a belga WRT csapat ad benevez egy Audi RS3 LMS-t a francia versenyző kedvéért párhuzamosan ezen szériába is, miközben teljes mértékben elhivatottak a WTCR iránt.
Két versenyhétvége után az új FIA WTCR-ben Vernay a hetedik helyen áll az összesítésben, pedig nyerni is tudott a szezonnyitón, Marrákesben.
Még mindig komoly hullámokat vet a rajtrácslányok fokozódó hiánya a motorsportokban, így a FIA WTCR vicces szervezői gondoltak egyet, és megfordították a szituációt. Ezúttal megúsztuk az ismert filmes utalásokat, bár egy Flashdance azért ebbe is még belefért volna.
Négy grid girl helyet foglal egy asztalnál, hogy zsűrizzenek pár pilótát, azzal a kérdéssel a fejükben, hogyha olyan egyszerű volt a munkájuk, akkor nézzük meg azt, hogy miképp menne ez a dolog a versenyzőknek. A castingra elsőként Yann Ehrlacher érkezett, de a lányoknak elsősorban a mozgásával volt bajuk, a seggével nem. Gabriele Tarquini-t először takarítónak nézik, majd folyamatosan magyarázkodnia kell. Az egyik zsűritag azért megjegyezte, hogy kedves bácsinak tűnik, és a nagyapjára emlékezteti.
Már majdnem feladják a reményt, hogy megtalálják a megfelelő talentumot erre a posztra, amikor csillogni kezd a szemük a jóképű Esteban Guerrieri láttán. Be is hívják az argentin pilótát, és fogniuk kell a bugyijukat is, mert érezhetően bejön nekik, és a „catwalk” is megy neki. Egy apróbb gond azonban vele is van, amit orvosolni kell… de ehhez már nézzétek meg a kisfilmet!
Igazi érzelmi hullámvasút volt a túraautó-világkupa magyar futamának utolsó napja Tassi Attila szurkolói számára. A nézők nem győzték kapkodni a fejüket múlt héten vasárnap, olyan gyorsan változtak az események, a magyar közönség pedig egyáltalán nem örült a versenybírók döntéseinek.
Rendkívül izgalmasan telt a vasárnap a WTCR szezon második hétvégéjének helyszínén, a Hungaroringen, ahol a HELL ENERGY Racing Team with KCMG csapatának versenyzője, Tassi Attila szabadkártyásként állhatott rajthoz. A fiatal tehetség szombati napja nem hozta meg a várt eredményeket, de vasárnap már az időmérőn látható volt, hogy sikeresebb napnak nézünk elébe, ugyanis Attika nagyon szépen teljesített és tempójával a 12. helyet szerezte meg magának, így tovább jutott a második időmérő-körbe. A következő fordulóban továbbra is szépen ment, de pályaelhagyás miatt elvették három körét, de megtartotta a 12. helyet, így a hétvége második, fordított futamán a 2. helyről indulhatott. Legalábbis ebben a hiszemben telt el a délelőtt. Délután aztán sorra jöttek a rossz hírek. Több büntetést is kiróttak Tassira a versenybírók, így előbb a 12., majd a 22. helyre sorolták vissza, a rajt előtt nem sokkal pedig törölték minden idejét, és a 26. helyről indulhatott a második és harmadik futamon. A fiatal versenyzőt azonban nem tántorította el semmi, derekasan küzdött, hogy minél jobb helyezésért érjen el, így a második futamot a 18. helyen végezte. A versenyhétvége utolsó felvonásában aztán még egyszer megörvendeztette szurkolótáborát Attika – még egy helyet javított, így a 26. helyről indulva végül a versenyt a 17. helyen zárta. Habár nehéz dolga volt ebben a nagyon erős mezőnyben, a futam során nem volt rajta kívül egyetlen versenyző sem, aki ennyi előzést tudott volna végrehajtani.
„Nagyon hálás vagyok, hogy részt vehetettem ezen a hétvégén. Habár nem a tervek szerint alakultak a dolgok, egyáltalán nem bánom, hogy a 17. helyen végeztem, hiszen nagyon erős versenytársakkal kellett megküzdenem és sokat tanultam az itt történtekből, illetve az új autómat is volt lehetőségem szokni kicsit, a jövőheti TCR Europe első futama előtt. Nem értettem egyet a versenybírók döntésével, de el kellett fogadnom, és megpróbáltam így is a legtöbbet kihozni magamból és az autómból. Köszönöm a sok biztatást, nagyon jó érzés volt, hogy a magyar közönség végig drukkolt nekem, sok erőt adtak a rossz hírek után is a folytatáshoz.” – mondta vasárnap Tassi, akinek nincs sok ideje pihenni, hiszen jövőhét végén Franciaországban, a Paul Ricard versenypályán áll rajthoz, ugyanis kezdődik a 2018-as TCR Europe szezon.
A WTCR hungaroringi versenyhétvégéjén elcsíptük egy interjúra Thed Björköt, a WTCC tavalyi világbajnokát, aki jelen állás szerint az utolsó WTCC bajnok. A svéd versenyző készséggel állt rendelkezésünkre, annak ellenére, hogy a hétvégéje nem alakult túl fényesen.
Tavaly épp hazánk kedvencével, Michelisz Norbival vívott szoros csatát a szezon során a WTCC bajnoki címéért, végül azonban Björknek jött ki a lépés. Megkérdeztük, szerinte mi volt a kulcselem abban, hogy végül ő tudott felülkerekedni ellenfelén:
„Norbi egy nagyon-nagyon gyors versenyző.” – mondta Björk. „Ami szerintem a különbség volt köztünk, hogy én stabilabb voltam. Mindig pontot szereztem, míg Norbinak technikai gondjai voltak az utolsó versenyen. Az én stabilitásom pedig hozzásegített, hogy legyőzzem őt. Nagyon nehéz volt, mert ő nagyon gyors, de végül nekem sikerült pontokat gyűjteni.”
Fotó: Tajthi Andrea
Miután 2018-ra a túraautó-világbajnokság eddigi formájában megszűnt létezni, és létrejött helyette a WTCR, mely „csupán” világkupa, Björk az utolsó túraautós világbajnok, és ilyen formán nincs kihívója. Jelenleg. Mit is jelent ez a tény számára?
„Azt jelenti, hogy sok éven át világbajnok leszek. Nagyon keményen dolgoztunk ezekért a bajnoki címekért, hiszen Norbert is nagyon akarta a címet. Szóval nagyon boldog vagyok és büszke vagyok erre. De én úgy hiszem, bízom benne, hogy a világbajnokság vissza fog térni a jövőben, szóval remélem, hogy lesz alkalmam megvédeni a címet.”
„Tehát… igen, bízom benne, hogy ismét lesz világbajnokság.”
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a WTCR mellett Björk idén a Svéd GT-ben is rajthoz áll majd, méghozzá egy Cyan Racinges Lotus Evora GT4-essel, csapattársa pedig többek között Károly Fülöp svéd királyi herceg lesz. Első Svéd GT-s versenyhétvégéjükre május 4-5-én kerül majd sor.
„Már teszteltem az autóval egy napot, nagyon élveztem. Örülök, hogy a barátom a csapattársam, és nagyon várom már a szezont. 10 éve ismerem Fülöpöt, és barátok lettünk. Ő egy nagyon kedves és szerény ember, és nagyon jól is vezet. Segítem majd a fejlődését a szezon során, csapattárként tekintek rá.”
Fotó: Vámosi Péter
Azon versenyzők között, akik már apukák, megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy örülnének-e neki, ha a csemeték a nyomdokaikba akarnának-e lépni, és szintén autóversenyzők szeretnének lenni. Van, aki boldogan támogatná ebben a gyereket, van, aki azonban óva intené gyermekét az autósporttól. Thed az első kategóriába esik.
„A lányom 11 éves, őt annyira nem érdekli… még… A fiam csak 2 éves, így még eltelik szerintem pár év, mire kiderül, hogy kipróbálná-e. De ha a lányom is úgy dönt, hogy ki akarja próbálni, akkor persze, próbálja! Hosszú az út ahhoz, hogy valaki versenyző legyen, ehhez nagyon makacsnak kell lenni az elején. Mostanra már élvezem az életet versenyzőként, de a kezdet mindig nehéz.”
Egyre gyakrabban merül fel az a téma Forma-1-es berkekben, hogy szükség lenne egy skandináv versenyre is, ezzel kapcsolatban pedig szóra jött már egy esetleges utcai verseny Dániában, illetve egy potenciális Finn Nagydíj az új Kymiringen. Korábban egyik ország sem rendezett még F1-es versenyt, nem úgy Svédország, ahol járt már a Forma-1, a ’70-es években, Anderstorpban. Björk szerint azonban jelen állás szerint hazája nem tudna Svéd Nagydíjat rendezni.
„Nyilvánvalóan nagyszerű lenne az ország számára, de nem hiszem, hogy van olyan pályánk, ami kellően korszerű hozzá jelenleg. Más jellegű pályára lenne szüksége Svédországnak ehhez, vagy módosítani kellene valamelyik jelenlegi pályán.”
Végezetül arról kérdeztük az YMR versenyzőjét, hogy mit szeret Magyarországon, illetve mit nem. A svéd versenyző kiemelte a magyar rajongók heves temperamentumát, mely szerinte olykor át is lép egy bizonyos határt. Olyasmire gondol ez alatt, mint amit az elmúlt hétvégén is tapasztalni lehetett: akárhányszor mutatták a képernyőn, vagy szólították dobogóra Yvan Mullert, a közönség hangos fújolásba kezdett, és gyakran a közösségi oldalakon sem kulturált módon fogalmazódnak meg a kommentek Mullert illetően. Tisztelet a kivételnek.
„Szeretem Budapest hangulatát, szép. Szeretem az ételeket és kedvelem az embereket is.” – kezdte Björk előbb a pozitív dolgokkal. „Nagyon szurkolnak itt Norbertnek, néha talán túl messzire is mennek, különösen, ha a csapattársamról, Yvanról van szó.” „
„Nem tudom megérteni, hogy az amúgy kedves magyar emberek és rajongók miért viselkednek így.”
Fotó: Vámosi Péter
„Minden sportban vannak ilyen mértékben elfogult emberek, de nem ez az általános.”
„Én mindenesetre szeretek ide jönni, bár nem túl szerencsés hely számomra a pontok tekintetében.” – tette hozzá nevetve. „A mostani hétvégéről is azt gondoltam, hogy jó lesz, de nem így lett, szóval várom a következő évet.”
A Hungaroringen Thed Björk két 9., és egy 12. helyezést szerzett. 57 ponttal jelenleg 6. a bajnokságban.
A holland királyi család sarja, Bernhard van Oranje az egyik szabadkártyás pilóta, aki a WTCR versenyen indulhat majd májusban Zandvoortban. A 48 éves herceg a tulajdonosa is a pályának, valamint egy tapasztalt versenyző, az Audi RS3 LMS-t amivel indul, pedig a Bas Koeten Racing készíti majd fel.
Így nyilatkozott a lehetőségről Bernhard van Oranje herceg:
„Kivételes dolog a világkupában versenyezni, nyolc korábbi bajnok ellen. Nagyon szorosak a versenyek, és a tévén és stream formájában is követni lehet majd a futamokat. Több mint 100.000 nézőt várunk, ez egy igazán különleges dolog lesz.”
A csapatvezető Bas Koeten azonban realisztikusan látja a herceg esélyeit, annak ellenére, hogy ismeri jól azt a pályát az úr, amelyet birtokol:
„Ez egy megtiszteltetés a csapatomnak, és nem csak azért, mert ő Hollandia hercege, hanem a zandvoorti pálya tulajdonosa is egyben. Sok versenyosztályban gyűjtött már tapasztalatot, és biztosra vehető az, hogy jól ismeri a pályát. Azt azért nem várjuk, hogy a dobogóért mehetünk, mert nagyon magas színvonalú a WTCR, és a leggyorsabb túraautósokból áll a mezőny. Abban viszont biztos vagyok, hogy nem fogunk 10 másodperccel lemaradva az utolsó előtti sráctól a végén kullogni. Az emberek várják, hogy megjelenjen a zandvoorti paddockban a narancssárga szín, mivel a hercegi család nagyon ismert és nagyon népszerű is Hollandiában.”
Michelisz Norbert másodikként ért célba a túraautó-világkupa (WTCR) magyarországi versenyhétvégéjének utolsó, vasárnapi második futamán a Hungaroringen, ahol csapattársa, az összetettben vezető Gabriele Tarquini nyerte a kétnapos esemény főversenyét.
A 33 éves magyar pilóta a szombati naphoz hasonlóan vasárnap is utolérhetetlen volt az időmérő edzésen, így a hétvége harmadik futamát szintén az első helyről kezdte meg, a rajtnál azonban Tarquini jobban reagált, Michelisz pedig az első kanyarig elveszítette a vezető pozíciót.
A hazai közönség előtt szereplő versenyző hiába volt gyorsabb márkatársánál, a csapat vezetése rádión arra kérte, hogy ne támadja Tarquinit.
A versenyt a hatodik körben csaknem 15 percre leállították, mert a Hungaroringen eleredt az eső, amely aztán szinte azonnal el is állt, így a szünet után folytatódhatott a körözés.
Tarquini és Michelisz az újraindítást követően elszáguldott a mezőnytől, és magabiztosan aratott kettős győzelmet a Hyundai BRC színeiben. A harmadik pozícióban a szintén Hyundai-jal versenyző, négyszeres túraautós világbajnok, francia Yvan Muller végzett.
A hétvége második, vasárnapi első futamán másodikként célba érő, szabadkártyával rajthoz álló Nagy Dániel (Hyundai) ezúttal hatodik lett, Nagy Norbert (Seat Cupra) a 11., Tassi Attila (Honda) pedig a 17. helyen zárt. Szabó Zsolt Dávid (Seat Cupra) ezt a versenyt nem tudta befejezni.
A WTRC összetett pontversenyét két forduló, vagyis hat futam után Tarquini vezeti, Michelisz a mogyoródi második, harmadik és hatodik helyének köszönhetően a negyedik pozícióba jött fel.
A sorozat következő állomása a Nürburgring lesz két hét múlva
A szabadkártyával rajthoz álló Nagy Dániel második lett a túraautó-világkupa (WTCR) magyarországi versenyhétvégéjének vasárnapi első futamán, amelyet a brit Rob Huff nyert meg a Hungaroringen.
A Michelisz Norbert csapata, a MIRA által üzemeltetett Hyundai-jal versenyző magyar pilóta az időmérőn elért tizedik helyezése miatt – a fordított rajtrács szabálya szerint – a második pozícióból kezdte meg a futamot, és bár nem sikerült a rajt után az első kanyarban megelőznie az első kockából startoló Huffot, a 12 körös viadal leintéséig tapadni tudott az élen álló riválisára, és másodikként zárt.
A szombaton harmadikként végzett Michelisz Norbert a vasárnapi időmérőn sem talált legyőzőre, így viszont az első futamot a tizedik pozícióból kellett kezdenie, de a leintésig négy helyet sikerült javítania, és végül hatodikként ért célba.
Ami a többi magyar versenyzőt illeti: Szabó Zsolt Dávid kilencedik lett a Seat Cupra volánja mögött, csapattársa, Nagy Norbert a 11., Tassi Attila pedig a 18. helyen végzett.
Elérkezett a várva-várt WTCR Hungaroring futam. Verőfényes napsütés és kiváló hangulat fogadta a versenyhétvége első, pénteki futamára látogatókat. A szép idő mellett az élményekkel teli nyitófutam is garantált volt, a versenyzők izgatottan várták, hogy rajthoz állhassanak. A magyar közönségnek volt is miért izgulnia, hiszen 5 magyar versenyző indult a mai futamon, köztük Tassi Attila, a HELL ENERGY RACING Team with KCMG versenyzője.
A csütörtök délelőtti sajtótájékoztatóval megkezdődött a 2018-as túraautó-világkupa versenyhétvégéje a magyar pályán. A jó hangulatú protokoll esemény után, a résztvevő 6 versenyző – Tassi Attila, Michelisz Norbert, Nagy Norbert, Szabó Zsolt Dávid, Mat’o Homola, Pepe Oriola – valamint Francois Ribeiro, az Eurosport Events motorsport osztályának igazgatója, a Budapest Eye-on lazíthatott az izgalmas hétvége előtt.
A pénteki nap a Hungaroringen az ismerkedésről szólt – a szerelők gőzerővel dolgoztak az utolsó simításokon, miközben szép lassan kiépült a paddock rész és a versenyzőkkel is találkozhattunk egy-egy interjú, közös fotó vagy aláírás erejéig.
Tassi Attila a héten bejelentett új csapatával, a KC Motorgroup-pal, a HELL ENERGY színeiben állt rajthoz. A szabadkártyás versenyző már a verseny előtt is kifejtette, hogy jó gyakorlási lehetőségként tekint erre a futamra:
„Még nem volt lehetőségem találkozni az új csapattal, a hétvégén dolgozunk először együtt, ezért szerintem ez mindenképpen egy jó lehetőség arra, hogy összecsiszolódjunk, jobban megismerjük egymást, valamint, hogy ráérezzek az autóra és megnézzük, hogyan viselkedik az új kocsi élesben a pályán.” – mondta a csütörtöki sajtótájékoztatón Attila, akiben azért természetesen buzog a versenyszellem, és így hatalmas elszántsággal vágott neki az egyelőre tét nélküli versenyhétvégének.
„Minden tőlem telhetőt megteszek, hogy a maximumot hozzam ki magamból és az autómból, de tudom, hogy ez itt egy nagyon erős mezőny és a tavalyi csapatomhoz képest az ideivel kicsit nehezebb dolgom is van, hiszen már nem az anyanyelvemen kommunikálunk. Habár tökéletesen megérjük egymást, így még jobban oda kell figyelnem a csapatomra utasításaira is.” – mondta Tassi a pénteki első futam előtt.
Attika a hétvége első futamán a 22. helyről rajtolhatott. Habár a csapat és Tassi is mindent megtett a siker érdekében, a rendkívül erős WTCR mezőnyben ez a szombati napon csak a 19. helyre volt elég.
„Tavaly a Hungaroringen sikerült mind a két futamot megnyernem a TCR bajnokságban, így bíztam abban, hogy hasonló beállításokkal idén is versenyképesek lehetünk. Az idei autó azonban nagyon másként viselkedik, ami azt is jelentette, hogy változtatnunk kellett jónéhány dolgon. Ezek egyelőre nem hozták meg a kívánt eredményt, de a holnapi nap kapcsán bizakodó vagyok. A délelőtti időmérő után még két verseny vár ránk, amelyen természetesen mindent beleadok.” – mesélte Tassi Attila az hétvégi első futam után.
Ezek után még izgalmasabbnak ígérkezik a vasárnap, ahol Tassi két futamon is megmérettetheti magát.