Kategória: TCR

  • A JAS vett ugyan ETCR kitet, de tanulmányozni, nem versenyezni

    A JAS vett ugyan ETCR kitet, de tanulmányozni, nem versenyezni

    A JAS Motorsport vásárolt egy ETCR-be való elektromotort, de csak tanulmányozni akarják és minél többet megtudni róla. A cég azonban nem tervezi azt, hogy építene versenyautót is, és indulna az elektromos túraautó bajnokságban, árulta el Alessandro Mariani.

    Az olasz vállalat a Honda hivatalos motorsport partnere több platformon is, így a TCR-ben is, és ők fejlesztették a Civic Type R TCR-t. Mariani most további részletekkel is szolgált arról, hogy cége miképp vesz részt az elektromos túraautós platform építésében. Eddig csak három gyártó jelentette be hivatalosan is a részvételét: a Cupra, a Hyundai és az Alfa Romeo. Elárulta, hogy jelenleg a JAS nem tervez indítani elektromos versenyautót versenyszerűen, de az ETCR kitet tanulmányozzák, hogy még többet megtudhassanak az elektromotorokról. és felkészíthessék a mérnökeiket egy lehetséges jövőbeni programra. Így nyilatkozott Mariani:

    „Megvettük a kitet, mert úgy hisszük, hogy legkésőbb 10 éven belül az elektromos autók fontos részét képezik majd a motorsportoknak is, mert globálisan nézve ez a helyzet. Csak kutatási célként indul ez, nem köteleztük el magunkat, hogy beszállunk egy bajnokságba is. Ez csak egy befektetés a jövőnkbe, hogy fejlesszük a hátterünket, hogy szinten tartsuk a mérnökeinket arra az esetre, ha készen akarnánk lenni. Kellett, hogy legyen ilyen jellegű tapasztalatunk, mert ha belekezdenénk egy ilyen programba, készen kell állnunk. Jelenleg ez csak egy elméleti munka amit el kell végezni még karácsony előtt ahhoz, hogy elkezdhessünk tervezni valamit.”

    Mariani szerint már számos olyan területet beazonosítottak az elektromos versenyautónál ami bonyolultabb, de a JAS széleskörű tapasztalata a túraautók terén segíthet átlendülni ezeken:

    „Már előzetesen tanulmányoztuk a felfüggesztést, mert teljesen más, mint egy TCR autóé, a hátsókerék hajtás miatt. Kombináljuk a tapasztalatainkat a GT3-as autókkal, az első és a hátsó kerekes autókról. Végeredményben ez pedig csak egy hátsó kerekes túraautó lenne. Amikor az első túraautónkat építettük még a FIA WTCC-ben, volt már tapasztalatunk korábbi túraautókkal, így előre fel tudtunk készülni. Az ETCR-re szánt fejlesztési idő sokkal több. Sok olyan technikai problémával is szembesülünk, amilyenekkel még nem volt dolgunk. Hőelvezetés, tömeg, gumik. Ha mindezt egybeveszed, ez egy teljesen új kihívás.”

    Mariani szerint a döntő faktor az ETCR-nél és más elektromos-utcai alapú sorozatnál az lesz, hogy milyen útra térnek a gyártók az utcai autóikkal:

    „A gyártók döntésétől függ, akik a megfelelő lépést akarják megtenni a jövő irányába. Ha teljesen átállnak elektromos hajtásra, akkor talán az ETCR fontosabb lesz nekik, mint a TCR. Ha nem szorítja őket ennyire az idő, akkor a TCR-nek van egy jó erős alapja, és a költségek sokkal de sokkal alacsonyabbak. A nemzeti bajnokságokban az alapvető koncepció a TCR-é, ami olcsó autót jelent, jó teljesítménnyel, különféle márkákkal. Szóval a költség, teljesítmény, márkák bevonása, több bajnokság eléréséig még sok idő fog eltelni.”

    Az ETCR-t először 2018 tavaszán jelentették be, majd ugyanezen év októberében lett ez hivatalos. 2020-ban már több eseményt is szerveznének, az első teljes értékű bajnokság 2021-ben jöhet.

  • A Romeo Ferraris ETCR projektbe kezdett az Alfa Romeo Giuliával!

    A Romeo Ferraris ETCR projektbe kezdett az Alfa Romeo Giuliával!

    Megerősítette a Romeo Ferraris, hogy új projektbe kezdenek, és megtervezik, átépítenek egy Alfa Romeo Giulia-t az új ETCR szabályzásának megfelelően. Michaela Cerruti nyilatkozott a cég részéről:

    „Örömmel jelentjük be ezt az új irányt a vállalatunk életében. Miután az Alfa Romeo Giulierra TCR a nemzetközi szinten is a legmagasabb eredményeket érte el, egy olyan független programként mint a miénk, úgy döntöttünk, hogy fejest ugrunk az új ETCR sorozat koncepciójába is.”

    A Romeo Ferraris építette a WTCR-ben a Team Mulsanne által üzemeltetett Alfa Romeo Giulietta TCR-eket is, most azonban a Hexathron Racing Systemmel közösen építik az új elektromos Giulia ETCR versenyautót. Erről ennyit árult el Cerruti:

    „Sok dolgot kell persze még körvonalazni, ami teljesen normális dolog, ha csak egy fehér papírról indulsz, de hisszük, hogy az elektromos út a jövő, nem csak az autóiparban, hanem a motorsportban is. A mérnökeink már ezen dolgoznak, és később kezdtünk neki, mint a nagy autógyártók, akik már elkötelezték magukat egy ideje az elektromos versenyzés felé. Nekik pedig sokkal komolyabb erőforrásaik vannak, mint egy olyan privát konstruktőrnek, mint mi. Ezt figyelembe nem véve, megteszünk mindent, hogy a legmagasabb szinten mutassuk meg a képességeinket, ahogy eddig is.”

    A Romeo Ferraris a Hyundai és a Cupra mellé érkezik, így már ez a harmadik hivatalosan is bejelentett projekt az ETCR világában, amelyet továbbra is 2020-ban terveznek elindítani. A sorozat atyja, Marcello Lotti is elégedett:

    „Nagyon kevés márkának van olyan történelme és megjelenése a motorsportokban, mint az Alfa Romeonak. Örülünk neki, és büszkék vagyunk a Romeo Ferrarisra, amiért belevágtak egy ilyen ambiciózus programba, egy másik olyan másik mitikus névvel, mint a Giulia. A cégük már megmutatta azt, hogy tapasztaltak és profik a sikeres Giulietta TCR-rel, is biztos vagyok benne, hogy itt is felnőnek a feladathoz, ezen új izgalmas vállalkozásukban.”

    alfa romeo giulia, racingline.hu
    Fotó: Romeo Ferraris
  • Bemutatta a TCR Europe 2020-as versenynaptárát!

    Bemutatta a TCR Europe 2020-as versenynaptárát!

    A TCR Europe széria is bemutatta a 2020-as versenynaptárát, amelyben hét helyszín szerepel, ahogy az eddig is megszokott volt. Spa-Francorchampsban lesz a szezonnyitó, május első hétvégéjén. A vége majd októberben lesz, Barcelonában. Belgiumban a TCR Spa 500 mellett lesznek majd a versenyeik pénteken és szombaton. Ezt követően a Red Bull Ringre, majd Oscherslebenbe mennek, a negyedik helyszín pedig majd Le Castellet lesz, ahol az ELMS mezőnyével osztozkodnak majd a pályán.

    A nyári szünetet követően Zolderba megy a TCR Europe, a FIA kamion Európa-bajnokság betétfutamaként, az utolsó két versenyen pedig Monzában a GT Opennel, Barcelonában pedig a Blancpain GT Series lesz még velük egy hétvégén.

    A promóter részéről Paulo Ferreira nyilatkozott: „A sok résztvevő és a magas színvonalú versenyzés megmutatta 2019-ben is, hogy a formátum jól működik. Emiatt is maradtunk hét népszerű versenypályánál. Spában először osztozkodunk a költségeken a hosszútávra felkészített TCR autókkal, és reméljük, hogy pár csapatunk és versenyzőik kedvet kapnak a megbízhatósági versenyzéshez is. Zolderban is a FIA ETRC miatt nagyobb közönség előtt versenyzünk majd. Dolgoztunk a versenyszabályzaton is, ahol a cél az volt, hogy minden szempont szerint fejlesszük a szériát, a menedzselésétől kezdve a versenyekig.”

    Az újdonságokról: a versenytáv 23 perc plusz 1 körről 55 kilométerre változik, és az első két kör a biztonsági autó mögött hozzáadódik ehhez. Az egész éves nevezők számát is 30-ra limitálják. Április 12-ig fogadnak el nevezéseket.

    2020 TCR Europe – versenynaptár
    Április 30/Május 2 – Spa-Francorchamps
    Május 15-17 – Red Bull Ring
    Június 26-28 – Oschersleben
    Július 17-19 – Le Castellet
    Szeptember 11-13 – Zolder
    Szeptember 25-27 – Monza
    Október 9-11 – Barcelona

  • Az MG vizsgálja a WTCR-be belépés lehetőségét is

    Az MG vizsgálja a WTCR-be belépés lehetőségét is

    A SAIC Motors birtokolta MG márka versenyautója, az MG6 XPower TCR idén mutatkozott be, és az új járgány ígéretesnek tűnt azon versenyeken, amelyeken elindult. Az autó mögött álló csapat a TCR Asia-t vette célba 2020-ra, az idei szolid kezdet után. Michael Ma, a Team MG XPower csapatmenedzsere a TouringCarTimesnek nyilatkozott:

    „Viszonylag elégedettek vagyunk a 2019-es eredményeinkkel. Az új autó majdnem minden versenyét befejezte, és Rory Butcher negyedik lett a FIA Motorsport Games-en, ami egy csodálatos eredmény a csapatnak és az új autónak.”

    Az istálló két autóval indult pár TCR Kína bajnoki fordulón, ideiglenes homologizációval. A véglegesítést pont a FIA által rendezett vallelungai játékokra kapták meg. 2020-ra a csapat a TCR Asiába nevez ugyan, de elérhetővé kívánják tenni az autót privát ügyfeleknek is, más bajnokságokra. Erről Ma így beszélt:

    „Továbbfejlesztjük az MG6-ost a téli szünetben, és 2020-ban a TCR Asiában indulunk vele. A FIA Motorsport Games után sok ügyfél érdeklődött az MG-nél az autó iránt. Fogunk építeni és eladni is versenyautókat, amint készen leszünk a 2020-as verzió teljes kutatásával és fejlesztésével. Az új autókat más TCR szériákban is lehet majd látni, májustól kezdve.”

    Az sem titok, hogy az MG akár beszállhat a túraautó világkupa küzdelmeibe is, mivel közelről figyelik a szériát. Erről ennyit mondott Ma:

    „Egyelőre kivárunk a WTCR-rel. Minden attól függ, hogy milyen teljesítménye lesz jövőre az MG6-osunknak.”

  • Jan Magnussen újra túraautózni kezd

    Jan Magnussen újra túraautózni kezd

    Kevin Magnussen apja, Jan hosszú évekig a Corvette IMSA programjának tagja volt, most azonban lecserélték Jordan Taylorra. Ezért új kaland után néz a most induló dán TCR bajnokságban.

    „Nagy híreim vannak” – kezdte Magnussen – „A TCR Dánia sorozatban fogok indulni az LM Racing színeiben. Nagyon várom már, hogy tesztelhessem az autót, és visszatérjek Dániába.”

    A szóban forgó autó a hírek szerint egy Volkswagen Golf GTI lesz, ezzel kezdi majd túraautós karrierjét az F1-et maga is megjárt versenyző.

    A 46 éves dán megjegyezte, még mindig érdekelné, hogy valamilyen szinten az IMSA SportsCar bajnokság kötelékében maradjon. Az elmúlt öt évben mindig a top 5-ben végzett a kategóriájában, kétszer bajnokká is avatták, de most úgy tűnik, nem versenyez tovább az észak-amerikai endurance sorozatban.

    Jan Magnussen már kétszeres túraautó bajnoknak mondhatja magát 2003-ból és 2008-ból, de az új TCR-érában még nem versenyzett. Meglátjuk, mire lesz képes az előreláthatólag hat- vagy hétfordulós sorozatban.

  • Tom Coronel ellen is versenyez Kiss Norbi a Motorsport Games-en!

    Tom Coronel ellen is versenyez Kiss Norbi a Motorsport Games-en!

    Véglegessé vált a túraautó kupa mezőnye a FIA Motorsport Games-en: a WTCR sztár Tom Coronel is egyike az utolsó hat csatlakozó pilótának a november eleji versenyhétvégének.
    Vallelungában ez a kategória lesz a leginkább várt a magyarok részéről a hatból, mivel ősi túraautóst indítunk itt: a szombathelyi Kiss Norbertet, aki kétszeres országos bajnok is volt túraautósként, még Michelisz Norbert ellenében is.

    Coronel Honda Civic Type R-rel csatlakozik a mezőnyhöz, de egy másik ismert név is érkezik a WTCR világából: John Filippi indul majd az egyetlen Cuprával, a francia válogatott tagjaként. Norvégia a skandináv TCR-ben induló Kristian Moe Sætherennel indul egy Alfa Romeo Giulietta Veloce TCR-rel, ahogy a Magyarországot képviselő Kiss Norbert is, bár az ő Alfája egy régebbi specifikációjú lesz.

    Lettországot Valters Zviedris képviseli, aki másodszor vezet életében TCR-es autót, Olaszország pedig egy Audi RS 3 LMS-sel nevez, Enrico Betterával a volánnál.

    Jörg Schori eddig Svájc nevezettjeként egy Opel Astra TCR-rel volt a listán, azonban a véglegesen már nincs.

    Két időmérő edzés dönt majd a két verseny rajtrácsáról. Az első 25 perc +1 körös lesz, a második 30 perc +1 körös. Az első tíz helyezett kerül értékelésre az első versenyen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 pontozás szerint, a másodikon már a top tizenöt pilótát értékelik majd, 30-22-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 ponttal. Az első három helyezett mindkét versenyen arany, ezüst és bronzérmét kap.

    A versenyeket november 2-3-án rendezik.

    fia, motorsport games, racingline.hu
    Fotó: fiamotorsportgames.com

     

  • Michelisz korábbi pilótája TCR Europe bajnok!

    Michelisz korábbi pilótája TCR Europe bajnok!

    Miután megnyerte az év utolsó versenyét és ezzel a TCR Europe bajnoki címét, a M1RA (és Michelisz) korábbi pilótája, Josh Files azt mondta, „mega évet” zárt.

    Files a második helyről lerajtolta Maxime Pottyt, majd Julien Brichét visszatartva magabiztosan nyerte a futamot és az évet.

    A verseny után az új bajnok így nyilatkozott: „Még nem esett le ez az egész. Tudtam, jó a tempónk, de Julien végig a gyorsabb volt, mint én. Az elején elhúztam, és az előny végül elég volt a végéig. A csapattagok egész évben keményen dolgoztak, hogy minél gyorsabbá tegyék az autót. Ez tényleg egy mega szezon volt, nem csak nekem, de mindenkinek. Nem is lehetnék boldogabb.

    Files 33 pont előnnyel érkezett az utolsó futamra a legnagyobb ellenfele, Briché előtt, tehát csak akkor veszítette volna el a bajnokságot, ha kiesik, és francia ellenfele első vagy második lesz. Briché végül feljött másodiknak, de Files győzelmével ez végül nem volt elég a végső győzelemhez.

    Tudtam, hogy Julien gyorsabb egész hétvégén, és hogy utol fog majd érni. Nyomtam, mint az ő őrült a rajtnál, de egyszerre spórolni is egy kicsit. Ha közbejött volna egy safety car (és odavész az előny), a gumiknak ki kell tartania utána is.” –  mondta a Touringcartimesnak.

    „Jó, hogy az utolsó kanyarig megmaradt az a csata, ez nagyon jó lezárása volt a szezonnak. A csapatom, a Target Competition nagyon jó volt egész évben. A Hyundai is nagyon jó volt, muszáj gratulálnom nekik is.”

  • Ekström kipróbálhatta végre a 670 lóerős Cupra e-Racer-t!

    Ekström kipróbálhatta végre a 670 lóerős Cupra e-Racer-t!

    Mattias Ekström megkezdte a tesztelését a Cupra e-Racer-nek mint annak a fejlesztőpilótája, a spanyolok ETCR-es programjában. A svéd lelkes:

    „Nagyon jónak éreztem, különösen akkor, amikor a lassú kanyarokban is teljes sebességgel ki tudtam lőni a pályán. Kell még idő, hogy megszokjam a hangját a motornak, sokkal csendesebb mint azok amiket eddig valaha is vezettem, nekem meg ez hat az érzelmeimre. Mindig figyelni kell körönként az energiafelhasználást, ez egy elektromos autó lényege, majdnem olyan fontos, mint a sebesség.”

    Ekström a 670 lóerős Cuprával Montmeló pályáján Barcelonában tesztelt, ahol a Cupra folytatja a felkészülését az első ETCR szezonra:

    „Remélem, hogy tudok segíteni a Cupra csapatának a tapasztalataimmal és a visszajelzéseimmel az autó vezethetőségével kapcsolatban, és gyorsabbá tesszük a járművet. Fontos ugyanakkor hogy egyenletesen és könnyen legyen vezethető. Amint versenyezni is fogunk a Cupra e-Racerrel, győzni akarunk, és ahhoz hogy ezt elérjük, felkészültnek kell lennünk. Csak a győzelem számít nekem a Cupra e-Racerrel, ahogy az összes olyan autóval is, amelyekkel versenyeztem. Az álmom tehát nyerni, és bajnokká válni. A Cuprát világszinten a dobogóra akarom vezetni a motorsportok terén.”

  • Kiss Norbert képviseli Magyarországot az első FIA Motorsport Játékokon

    Kiss Norbert képviseli Magyarországot az első FIA Motorsport Játékokon

    A kamion-Eb befejeztével nem ért véget a versenyszezon Kiss Norbert számára. A kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző képviseli ugyanis Magyarországot túraautó kategóriában az FIA által idén először megrendezendő Motorsport Játékokon (Motorsport Games), október végén az olaszországi Vallelungában.

    A magyar válogatott összeállításának hivatalos bejelentésekor a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke, Oláh Gyárfás elmondta: az FIA eddigi adatai szerint a túraautó kategóriában 20 versenyző jelentkezett mostanáig. Az MNASZ a hazai pályázók közül Kiss Norbertet választotta.

    Kiss Norbert a Team Unicorse csapat versenyzőjeként lesz tagja a magyar válogatottnak, egy Alfa Romeo Giulietta TCR-rel indul.

    “Köszönöm a bizalmat az MNASZ-nek, büszkén képviselem Magyarországot, és örülök, hogy újra túraautóba ülhetek. Utoljára nagyjából négy éve mentem túraautóval, még az ETCC-ben. A csapattal ismerjük egymást, értünk el jó eredményeket, most is ez a cél. Minden aktuális fejlesztés megvan az autóhoz, ami ugyanaz, mint a WTCR-ben futó modellek. Itthon is fogunk tesztelni az autóval, hogy minél előrébb végezzünk a versenyben” – mondta a tájékoztatón a szombathelyi.

    A FIA Motorsport Games október 31-én egy városi parádéval kezdődik Rómában. November elsején, pénteken már az egyes kategóriák szabadedzései következnek, az időmérőket, valamint a versenyeket szombaton és vasárnap rendezik.

  • Bemutatkozott a magyar Motorsport Olimpiai csapat!

    Bemutatkozott a magyar Motorsport Olimpiai csapat!

    A nyáron keltette életre a FIA a Motorsport Games-t, ami egyfajta autósportos olimpiának felel meg a gyakorlatban, különféle versenyszámokkal. A koncepció nagyon hasonló az eredetihez: egy adott ország rendezi, és egy versenypályán, mondjuk egy atlétikai stadion helyett. 2019-ben Olaszországban kezdődik ez a móka, a helyszín Vallelunga pályája, Róma mellett. Itt a nemzetek sportolói pedig 3 nap alatt GT, túraautó, Formula 4, Drift, Gokart szlalom és Digitális kategóriában mérettethetnek meg.

    Magyarország élen járt a nevezésekben, az egyik legnagyobb kontingenst küldjük Rómába, még ha a legnagyobb (GT) kategóriában nem is indulunk, pedig véleményünk szerint lett volna kit (Walter Csaba). Nem baj, majd jövőre, ugyanis a tervek szerint évente kerülne megrendezésre egy ilyen motorsport olimpia. Vegyük azonban végig a 2019-es magyar indulókat!

    Hazánk zászlóshajója így GT híján tehát a TCR alapú túraautó kategória lesz, ahova Kiss Norbert és a Team Unicorse nevezett. Hogy stílszerűen folytassuk: Savaria leggyorsabb harci szekér versenyzőjének bizony „kijárt” már egy ilyen lehetőség, hiába kamionozik 2011 óta. Utoljára 5 éve indult ugyanezzel a csapattal az azóta már megboldogult ETCC-n két versenyhétvégén, egy a versenytársakéhoz képest sokkal gyengébb versenyautóval, mégis megmutatta, hogy ki a magyarok Istene! Az MNASZ a lehető legjobb döntést hozta meg amikor neki szavazott bizalmat, és ő képviselheti hazánkat. A versenyautója újra nem a legacélosabb lesz, de talán a BoP leosztáskedvezhet, és így újra borsot törhet a mezőny orra alá. Az ilyen egy alkalmas mutatványok nagyon mennek egyébként Norbinak, 2014-ben Dohában a FIA díjátadón is megnyerte az ottani világbajnokokkal és egyéb pedigrés versenyzőkkel teli inkább szórakoztatóbb viadalt is, így szép reményekkel vághatunk neki ezen kategóriának.

    A túraautó kategória fő győztese az lesz, aki a két futam során a legtöbb pontot gyűjti.

    A Formula 4-es kategória érdekessége az, hogy a KC MG-01 típussal versenyeznek majd mindannyian, amely a világ első hibridmotoros F4-es versenyautója lesz. Ezzel a járgánnyal minden versenyző a helyszínen találkozik majd először. Itt magyar színekben a 19 éves Tóth László indul majd, aki két év formaautós tapasztalattal rendelkezik. Idén ADAC F4-ben versenyzett.

    A Drift szakágban a 38 éves Szántó Zoltán indul, a Sancho Drift Team színeiben. Az osztrák, cseh és litván versenyzők képességeit már ismeri, de kategóriájában 13 versenyző indul majd. A versenyeket este, villanyfény mellett rendezik majd. Új fejlesztések is lesznek az autóján, amiknek köszönhetően sokkal megbízhatóbb lesz a 2017-es BMW E92-ese.

    Gokart szlalom kategóriában 120V-os elektromos gokartokkal versenyeznek majd a résztvevők. Ilyen Magyarországon még nincs is, így ez is új lesz a hazai részvevők számára. Amatőr gokatosok indulnak majd, fiú-lány vegyes csapatban. Magyarország színeiben Kiss Dorka és Németh Bálint indul majd, mindketten 14 évesek. Dorka esetében még az osztálytársai sem tudtak róla eddig, hogy milyen versenyen indul majd, eddig csak bérgokartozott. Bálint pedig az MNASZ Országos Amatőr Gokart Utánpótlás Bajnokságban szerzett bajnoki címet két kategóriában.

    A Digital kategóriában Gran Turismo-val küzdenek majd a résztvevők, PlayStation-ön, de valódi versenybíró ítélkezik majd. Itt hazánkat a 28 éves Báder Benjámin képviseli majd, aki 1100 órányit játszott eddig 2 év alatt.

    A magyar csapat kapitánya Oláh Gyárfás MNASZ elnök lesz.

    A versenyeken medálokat osztanak majd, mint az olimpián, ezen kívül a nemzetek közt lesz pontverseny.

    Az esemény – mely október 31 – november 3 közt kerül majd megrendezésre – megnyitóját a Colosseumban és környékén rendezik majd, a versenyeket pedig online közvetítés által lehet majd követni.

    A magyar versenyzőknek egyforma overáljuk lesz, a formaruhát pedig Dorko készíti.

    Motorsport Games
    Fotó: Magyar Gábor