GT-s kötelezettségei miatt nem tud rajthoz állni a Túraautó Világkupa (WTCR) magyarországi fordulóján Nicky Catsburg. A pótlását házon belül oldotta meg a Hyundai, így bemutatkozhat a királykategóriában a 20 éves osztrák Nico Gruber.
A Hyundai idei első sikerét arató pilóta helyére beugró osztrák versenyző idén a TCR Germany-ban indult, ahol eddig hetedik helyen áll a pontversenyben egy győzelemmel. Gruber a német bajnokságban is a Hyundai Team Engstler színeiben indul, így nem lesz számára ismeretlen a közeg.
„Az biztos, hogy nagyon nehéz dolgom lesz a Hungaroringen.” – kezdte a beugró. „Figyeltem az összes versenyzőt a WTCR-ben, teljesen más szintet képviselnek a TCR Germany-het képest. Már az első edzéstől kemény menet van, még mindig tanulnom kell majd, hogyan kell versenyezni egy túraautóval. Ezért vagyok itt, hogy tanuljak és a legjobbamat adjam.”
„Nehéz megmondani, hogy miért kaptam meg ezt a lehetőséget csupán négy TCR Germany hétvége után. A csapatom nagyon támogat engem, a Hyundai pedig azt mondta, hogy „igen, adjunk neki egy menetet.” Talán azért, mert a legelső versenyemet meg nyertem a TCR Germany-ben. Ezután voltak ugyan nehéz időszakaink, de jó tempót sikerült felmutatnunk. Igyekszem majd megtartani ezt a lendületet a Hungaroringre is, igyekszem majd a legjobban hasznára lenni a csapatnak és a legjobb eredményt elérni.” – tette hozzá.
Glock indulhatott a pole-ból, de végül rossz rajtja miatt mégis a címvédő fordulhatott el elsőként a célegyenes végén, nyomában Habsburggal. Glock azonban meglökte az osztrákot, és mindketten a kavicságyban kötöttek ki.
Glock és Habsburg balesete a rajt után, Fotó: DTM
Ezzel Mike Rockenfeller jött fel a második helyre, mögötte van der Lindét megelőzve Frijns haladt. A holland később a boxkiállása után alulkormányzottság miatt csapódott be a falba, és esett ki a versenyből.
„Volt egy új garnitúránk, és a lágyakat tettük fel. Kimentem a boxból, és meglepődtem, hogy nincs semmi tapadás.” – nyilatkozta a Frijns.
Ez a biztonsági autó bejövetelét okozta. Bár Müller volt az élen, de még ki kellett állnia. Az újraindítást követően ezen túl is esett, és a kilencedik helyre tért vissza.
Rast kényelmesen nyert Rockenfeller és Auer előtt, míg az elején kicsúszó Glock a negyedik helyre zárkózott vissza. Ötödik helyével pedig végre Fabio Scherer is pontokat szerzett. Igaz, ezt utolsóként tette meg az idei mezőnyből.
A Hyundai és Michelisz visszatért a WTCR élmezőnyébe, de most mindenki a második futamon nagyot bukó Girolami felépüléséért izgul inkább.
Első futam
Az első verseny változó körülmények között indult, így a gumiválasztás határozta meg a pilóták tempóját.
Ugyan Nick Catsburg elment mellette, Nathanael Berthon hamar visszaszerezte a vezetést, és onnantól kezdve nem engedte el. Mögé Tarquini zárkózott fel másodiknak, a dobogó pedig Jean-Karl Vernay-jel lett teljes.
A negyedik helyen Girolami haladt csapattársa, Guerrieri előtt. A csapat azt mondta neki, nem kell aggódnia, hiszen a bajnokság érdekében őt részesítik előnyben. Az utolsó körben azonban a tavalyi második helyezett mégis elment a bajnokságban jobban álló honfitársa mellett, ezzel megbontva a hondások egységét.
Michelisz tizedik lett, a hetedikről rajtolva, de nem járt olyan rosszul, mint Catsburg, aki a túlmelegedő hátső esőgumik miatt az élről csúszott vissza a pontzónán kívülre. Tassi végzett a bajnoki címvédő mögött, legjobb Zengősként pedig Azcona végzett nyolcadik helyen.
Girolami & Guerrieri, a két argentin hondás, Fotó: David Noels / DPPI
Második futam
A második versenyre sem csitultak el az indulatok, és nem múlt el az Audi fölénye sem, ugyanis Berthon csapattársa, a veterán Tom Coronel állhatott fel a dobogó legfelső fokára.
A holland Guerrierivel csatázott nagyot az élen, de végül Comtoyou egy-kettő lett a vége, amit az újonc Gilles Magnus egészített ki.
Az utolsó körben Jean-Karl Vernay a negyedik helyért küzdve Girolamival ütközött, utóbbi nagy sebességgel csapódott a szalagkorlátnak. Kórházba is szállították, ami véget vetett a hétvégéjének, nem indulhatott a harmadik futamon.
„Néstor Girolamit kivizsgálásra vitték a pályakórházba. Bebu jól van, de további előzetes vizsgálatok miatt egy helyi kórházba szállították át.” – olvasható a Honda közleményében.
Ami a magyar kontingenst illeti, Michelisz hetedikként zárt, Tassi kiesett, a Zengősök közül meg Azcona és Boldizs szerzett pontot a ötödik, illetve 13. helyen.
Harmadik futam
Ezt követte a harmadik verseny, amit a magyar címvédő a második helyről kezdhetett meg. Ő jött el a legjobban a rajttól, de egy Vernaytől kapott érintésnek köszönhetően visszaesett egészen a 14. helyre. Így pedig a márkatárs, Nick Catsburg került az élre.
A mezőny hátsó végében a pontversenyben élen álló Ehrlacher keveredett nehéz helyzetbe, mert nyomás alá helyezte őt a visszatérő Comte, illetve a szabadkártyás Fulín. Nagybátyja, Muller a segítségére sietett és hátvédként szolgált rokona számára, de a fölzárkózó Michelisz végül mindkettejük mellett el tudott menni, és így tizedik lett.
Catsburg mögött a balhés Vernay, és a második dobogóját szerző Berthon futott be a célba. Coronel hatodik helyével felzárkózott Ehrlacherre a bajnokságban, de tőle nincs messze Vernay sem.
Rast rajt-cél győzelmet aratott az első zolderi versenyen, amelyből négyet rendeznek majd két hétvége során. A második helyről induló Glock azonban rögtön a rajtnál visszacsúszott, Frijns és Rockenfeller ellen veszített pozíciót.
A holland ugyan elvesztette a pozicíót a kiállás után a hideg gumikon, de aztán megint német vetélytársa elé került, amint sikerült felmelegítenie őket.
Bár Müller csak hetedik lett az időmérőn, a versenyen harmadik helyre tudott felzárkózni, így pontokat mentett riválisaival szemben. A rajtnál rögtön nyert is egy helyet, Newey-t a boxkiállásoknál ugrotta át, Rockenfeller pedig lassú kiállása miatt került mögé.
Glock rögtön Müller mögött, legjobb BMW-sként lett negyedik, míg van der Linde nyújtott nagy teljesítményt márkatársai közül, ő rossz rajtját követően esett vissza a mezőny végére, de végül visszaszerezte a hatodik helyet.
A verseny kiesői Wittmann és Green voltak, előbbi váltóhiba, utóbbi egy ütközés miatt kényszerült kiállni.
Pure ETCR néven indul idén az elektromos túraautózás első sorozata, de még csak próbaképp rendeznek versenyeket, még nem tétre megy a játék.
Alább összefoglaltuk az eddigi tudnivalókat, milyen felállással indul majd ez a „gálaszezon”:
Milyen autók indulnak majd?
Maga az elektromos túraautó fogalma és a sorozat bejelentése, a CUPRA e-Racer bemutatásával indult, még két évvel ezelőtt, a genfi autószalonon, így nyilvánvaló volt, a SEAT része lesz ennek a projektnek is.
A Cupra esetében nem kérdés, hogy gyári pilótájuk, Mattias Ektröm, aki az autó fejlesztésében is részt vett, szinte biztos, hogy lehetőséget fog kapni, legalább a nulladik szezonban. A ralikrossz világbajnok tapasztalata jól fog jönni a kapuból való rajtolásnál.
Jordi Gené lenne a másik pilóta a spanyol márkánál, aki testvérével, Marc-kal ellentétben nem forma-, hanem a túraautózásban jeleskedett eddig.
A harmadik, eddig bejelentett pilóta Jean-Karl Vernay, aki a Romeo Ferraris gépét terelgeti a WTCR-ben is.
A koronavírus hogyan befolyásolta a „nulladik szezont”?
Az eredeti „versenynaptáron” itt is változtatni kellett, többek között azért, mert más eseményekhez csatlakozott volna mezőny, mint betétfutam vagy, ha jobban tetszik gálaverseny. Ezen események elmaradása pedig azt is jelentette, hogy új időpontokat és helyszíneket kellett találni.
Többek között a WTCR szezonzáróján, az Adria Racewayen is lesz ilyen próbaverseny, így együtt láthatjuk majd a kétféle túraautókat.
„Nagyon örülök, hogy visszatérhetek a WTCR-be, és meg szeretném köszönni a Vukovic Motorsportnak a bizalmat.” – kezdte Comte.
„Minden olyan gyorsan történt, még nem tudtam felfogni. Volt egy kisebb tesztem a télen, és az autóban sok a potenciál. A csapat nagyszerű munkát végzett.”
„Most az a célom, hogy a csapat számára is hasznos hétvégét teljesítsek. Remélem, meg tudom mutatni, mire képes a Renault Mégane egy ilyen technikás pályán, amit ráadásul szeretek is.”
Aurélien Comte, Fotó: Jean Michel Le Meur/FIA WTCR
Comte legutóbb 2018 versenyzett a Túraautó Világkupán, akkor a 11. helyen zár, egy győzelmet szerezve.
„Azért választottuk őt, mert tehetséges, és van már tapasztalata a WTCR-ben. Reméljünk, hogy meg tudjuk erősíteni a kapcsolatunkat a Renault Sporttal, így, hogy egy francia pilótát alkalmazunk.” . ismertette az okokat Milenko Vukovic, a csapatfőnök.
Jack Youngnak finanszírozási gondjai támadtak, ezért nem tudja folytatni a sorozatot, de Vukovic visszavárja, amennyiben az év későbbi részében ismét csatlakozna.
„A célunk egyértelműen az, hogy a címvédésért folyó harcot visszavigyük a pályára a szlovákiai versenyen.” – mondta Gabrielle Rizzo a BRC csapatfőnöke.
„Hisszük, hogy megmutathatjuk mit tud a Hyundai i30 N TCR a Slovákia Ringen, ahol mindig is nagyon erősek voltunk.”
A csapat pilótáinak pocsék szezonkezdetük volt, a regnáló világkupagyőztessel, Michelisz Norberttel a fedélzeten a legjobb márkabéli az összetettben, a 14. helyet foglalja el, mindössze 13 ponttal.
„Már a szezon közepe felé haladunk, így innentől kezdve minden versenyből ki kell hoznunk a maximumot, hiszen minden pontnak komoly súlya van.” – mondta Rizzo.
A Hyundai pilótái gyári súlyon mehetnek majd, míg a Lynk & Co pilótáinak 40 kg plusz súlyt raknak majd autóikba, és a hasmagasságukat is 10 mm-el feljebb kell majd állítaniuk. A Honda 50 kg-al lesz nehezebb, míg az Audi pilótáinak plusz 50 kg-al kell majd megbirkózniuk.
A Forma-1 jelenlegi tulajdonosa, a Liberty Media részvényeket vásárolt a Meyer Shank Racingben, ami az IndyCar és az IMSA mezőnyét erősíti.
A Jim Meyer és Michael Shank által birtokolt alakulat most jelentette be több éves elköteleződését az amerikai hosszútávú sorozatban, az IMSA WeatherTech Sportscar Championshipben az Acurával.
A befektetés abban is segíteni fog nekik, hogy az eddigi IndyCar programjukat bővíteni tudják. Jelenleg egy autóval vesznek részt, amit Jack Harvey vezet, de a jövőben egy második versenygépet is indítani szeretnének. Ráadásul nemrég jelentették be, hogy a sorozat 2023-től hibridmotorokra vált majd.
„Lépésről-lépésre dolgoztunk az IMSA és IndyCar programjainkon, most ez egy újabb nagy mérföldkő ebben. Haladunk tovább, és most a Liberty Media is csatlakozott hozzánk.” – jelentette be Mike Shank.
„Minden tevékenységünk a partneri kapcsolatainkra épül, ez a program sem lesz más. A befektetés lehetővé teszi majd, hogy folytassuk és fejlesszük ezeket.”
Információink szerint tegnap született meg a végső döntés arról, hogy nézők nélkül zajlik majd a magyar rajongók által nagyon várt Super Racing Fesztivál. Többszöri halasztás után októberi dátumot kapott a két közös FIA rendezvény hétvégéje, de a WTCR és ETCR rajongók ezúttal nem mehetnek be, bíztatni a magyarokat, így Kiss Norbit, Michelisz Norbit, Tassi Attilát, vagy a Zengős pilótákat.
A Hungaroring ma véglegesen is kiadta ezt közleményben, de sajnos a jelenlegi koronavírus helyzet egyszerűen nem engedett meg mást. Az ország besorolása így is piros, így pl. a kamionversenyzők és a személyzetük visszatérve mondjuk Németországba kockáztatnak némi időt a karanténban, hacsak ez alól felmentést nem kaphatnak valahogy.
A magyar versenyhétvége promótere így is az utolsó pillanatig számolt nézőkkel, és mindent megtett a FIA, Hungaroring, kormányzat, illetve az ETRA és az Eurosport Events kedvéért, hogy minden zökkenőmentesen és nézőkkel mehessen, de a COVID-19 keresztülhúzta az előzetes terveket. Elmaradnak így tehát a tervezett szabadtéri ipari, logisztikai bemutatók és találkozók is, bár legalább a Logisztikai Fórumot meg tudják tartani egy teljesen másik helyszínen Budapesten, eddig ez is a program része volt a Hungaroringen.
Öröm az ürömben, hogy az utolsó pillanatban legalább sikerült tető alá hozni azt, hogy a Sport TV élőben adja majd a kamionversenyeket is, így aki a dolog ezen része miatt látogatott volna ki, nem kell most, hogy streamet keressen, vagy a live timing képernyőjét kelljen nézze. Október 17-én tehát a Sport2 13:15-től adja Kiss Norbiék első futamát, 16:30-tól pedig a fordított rajtrácsos második versenyt. Vasárnap is adják majd ugyanezen csatornán, a hétvége harmadik versenyét 13:15-kor, és a záró futamot 15:00-tól.