Alex Albon elárulta, hogy az azzal járó nyomás, hogy Max Verstappen csapattársaként kell vezetni, igazából kissé olyan, mint egy mítosz. A holland ugyanakkor Ricciardo távozása óta minden csapattársa felé tudott nőni, kezdve Gaslyval, Albonon át, Pérezig.
Nehéz ugyan követni a 24 éves hollandot, de Albon állítja, hogy nem volt olyan rossz az élet a másik garázsban.
„Hogy őszinte legyek, a nyomásról szóló történetek mítosznak tűnnek” – nyilatkozta az újdonsült Williams-pilóta a Motorsport-Total.com hasábjain. „A lényeg az, hogy a versenyző saját magára helyezi a nyomást, tőle származik.
Albon hozzátette, hogy a Forma-1-es média is hozzájárul a téves következtetéshez. Viszont a brit-thai azon igyekszik a DTM-ben, hogy ugyanakkora nyomást helyezzen magára ott is, mint a Forma-1-ben.
„A média az F1-ben sokkal agresszívebb” – folytatta. „Még mindig azért vagy itt [a DTM-ben a – szerk.], hogy teljesíts és jól végezd a munkádat. Tehát amikor a DTM-ben vezetek, nyomás alatt tartom magam, hogy jól menjek.”
Emellett Helmut Marko is folyamatosan figyeli a pilótát: „Helmut élvezi a DTM-et, szereti ezt a versenyzést. Meg is lepett, hogy ennyire.”
Az Audi pilótája, Kelvin van der Linde nyerte a DTM első versenyét Hockenheimben. A dél-afrikai versenyző ezzel a sikerével felzárkózott Liam Lawsonhoz a pontversenyben, ahol egyenlő ponttal állnak az élen.
A rajtnál pole-ból rajtoló van der Linde megtartotta az első helyét Lucas Auer előtt, azonban az igazi csat közvetlen mögöttük zajlott. Az egymással csatázó Liam Lawson és Maximilian Götz csatázott egymással, amiből végül Arjun Maini jött ki a legjobban, ugyanis az indiai pilóta át tudta ugrani a lendületet vesztő Götzöt.
Azonban a Get Speed pilótája elmérte a féktávot és telibetalálta Auer Mercedesét, ami miatt be kellett hívni a biztonsági autót a pályára. Götz maradt a második helyen, azonban az élen autózó van der Linde és Lawson is visszaesett, miután el kellett kerülniük az ideális íven összetört autókat.
Az újraindítás után a kiállásokat Götz és Lawson kezdte meg, hogy alávágjanak az élen autózó Audi pilótának, aki némi előnyre tudott szert tenni a zöld zászlót követően. Az Abt Sportline versenyzője egy körrel később tudta le a kötelező látogatását a bokszban és simán visszajött a két közvetlen riválisa elé.
Ezt követően már senki és semmi nem állhatott a dél-afrikai pilóta útjába, aki végül így elsőként láthatta meg a kockászászlót. Mivel Lawson a futam utolsókörében visszaesett a negyedik helyre, így van der Linde pont le tudta dolgozni a 15 pontos hátrányát vele szemben az összetettben.
A második helyen az új-zélandi Red Bull junior csapattársa, Alex Albon végzett, aki egy viszonylag késői kiállást követően tudott felzárkózni idáig a kilencedik helyről. A brit-thai kettős állampolgárnak ez volt a negyedik dobogós helyezése az idei évben. A dobogó harmadik fokára pedig a szintén audis Mike Rockenfeller állhatot fel.
További pontszerzők: Lawson, Götz, Esteban Muth, Daniel Juncadella, Phillip Ellis, Vincent Abril, Timo Glock, Marvin Dienst és Sophia Flörsch, aki így az asseni forduló után ismét pontot tudott szerezni.
A holnapi versenyt ma délután rendezik majd meg és az eseményt a DTM YouTube csatornáján lehet majd élőben követni.
Beugróként ugyan már volt a WTCR mezőnyének tagja a Slovakiaringen, most azonban hazai pályáján állhat rajthoz a csehek háromszoros túraautó Európa-bajnoka, Petr Fulín.
A cseh Mostban egy Cupra León Competiciónnal áll majd rajthoz, saját csapatával.
Fulín 2014-ben WTCC, ’18-ban és tavaly pedig WTCR hétvégén vett részt a szlovák fordulón, és utóbbi két alkalommal pontszerző helyen is tudott zárni.
„Az, hogy nélkülem legyen az első hazai WTCR hétvége, elképzelhetetlen volt. Amikor rájöttem, hogy az ázsiai COVID-helyzet miatt változott a naptár, és az egyik hétvége Mostban lesz, azonnal elkezdtem dolgozni azon, hogy megszerezzem a szabadkártyát.”
„Szinte semmilyen tapasztalatom nincs a Goodyear gumikkal, és a Cupra többletsúlyt is kap maja d Hungaroring után. Emellett a beugróknak járó pluszsúlyt is megkapom.”
„Szeretném megköszönni a szponzoraimnak és a barátaimnak, hogy elmehetek Mostba. Amikor vasárnap este eljövök onnan, szeretnék biztos lenni abban, hogy mindent megtettünk a sikerért.”
Idén eddig egy egy szabadkártyás, Nicola Baldan állt rajthoz a Hungaroringen, neki 18. hely volt a legjobbja. Olaszország előzetes tervei szerint visszatér majd a WTCR-be, de csapata, a Target Competition épp most vonul ki a sorozatból.
Miután a WTCR privát és női bajnokság kiírásával akart „nem gyári” csapatokat és hölgyeket a bajnokságba vonzani, de most az egyetlen érdemi résztvevő kivonul.
A világkupán szereplő összes márka négy autóval, és egy csapattal vesz részt a sorozatban. Kivétel a Hyundai, akik a BRC mellett Engstler csapatának „engedtek át” két autót. Ezek közül néhány autót így is privátnak minősítettek – Boldizs Cupráját, valamint Coronel és Magnus Audiját.
Üdítő kivétel volt az extra két Hyundait terelgető Bäckman testvérpár, akik előtte az Európa-kupán (avagy TCR Europe) szerepeltek. Andreas úgy lett hatodik 2020-ban, hogy kihagyott egy hétvégét, Jessica pedig a WTCR első női szereplője lett.
„Ez az előrelépés a WTCR-be jó tapasztalat volt, de az eredmények nem olyanok lettek, mint amiket reméltünk.” – mondta az idősebb testvér, Andreas.
„Sokat dolgoztunk a csapattal azon, hogy jó beállítást találjunk, de nem jöttünk rá a dolog nyitjára. Elértünk arra a helyre, hogy körözünk, mindenféle javulás nélkül.”
A testvérek idén váltottak az i30-ról az Elantrára, így nem volt sok tapasztalatuk az új autóval, Jessica szerint ezért nem volt haszontalan a jövőjükre nézve.
„Élveztük a versenyzést a WTCR-ben, és az itt szerzett tudás felbecsülhetetlen értékű lesz a jövőben. Úgy hisszük, többet érhetünk el azzal, ha kihagyjuk az év további részét, és erősebben jövünk vissza.”
Mikel Azcona – amellett, hogy a WTCR és Pure ETCR mezőnyét erősíti a Zengő színeiben – a TCR Europe bajnokságában is részt vesz, nem kevés sikerrel.
A spanyol sok programja ellenére nem hajlandó feladni egyiket sem, egy hétvégén a világkupa mellett elektromos autóval is rajthoz állt, például a Hungaroringen.
Most azonban Azcona eggyel tovább lép, ugyanis a WTCR csehországi fordulója egybeesik az európai sorozat barcelonai szezonzárójával. A spanyol pedig mindkettőn rajthoz fog állni!
WTCR-es szereplése nem kérdés, de a TCR Europe-ban is indokolt a jelenléte, hiszen könnyen bajnok lehet. Bár kihagyott egy hétvégét (WTCR és ETCR miatt), így is 53 ponttal vezet Franco Girolami – a világkupán induló Néstor testvére – előtt. De még így is 90 szerezhető egy hétvégén.
„Nagy boldogsággal töltene el, ha újra Európa-bajnok lehetnék.” – jelentette ki Azcona, aki WTCR-es debütálása előtt (2018-ban) már egyszer elnyerte a címet.
„Ez azt mutatná, a túraautós mezőnyben a legjobbak között vagyunk Európában és világszinten is. Ez motivál engem arra, hogy nyomjam, fejlődjek, edzek és versenyeket nyerjek.”
„Elfoglalt voltam idén a három bajnoksággal. A TCR Europe segít javulnom, mert így szinte minden hétvégén autóban ülök. Vezetek és állítok az autón, különböző beállításokat próbálhatok ki.”
„Ez segít a WTCR-hez is, hiszen ott nagyon magas a szint. Nehéz világbajnokok ellen versenyezni, de az extra gyakorlás segít.” – értékelt a Zengő pilótája.
Jos Verstappen részt vesz majd a Dubaji 24 órásversenyen a 2022. január 13-15. közötti hétvégén. A 49 éves Verstappen Thierry Vermeulennel és két másik pilótával együtt vezeti majd a GP Elite által üzemeltetett Porsche GT3-ast.
Thierry Vermeulen, a Max Verstappen menedzserének, Raymond Vermeulennek a fia ebben a szezonban debütált a Porsche Carrera Cup Beneluxban. A 19 éves tehetséget többek között Jos edzi. Szeptember 19-én Thierry Vermeulen Assenben a pole pozícióból indulva megnyerte első versenyét, miután júliusban Zandvoortban már szerzett egy második helyet.
Jos Verstappen így nyilatkozott: „Szeretek újra versenyezni, Thierry számára pedig jó, hogy újabb tapasztalatokat szerezhet. Ez a lehetőség mindannyiunk számára jó. Még nem tudom, hogy ez egy egyszeri alkalom lesz-e, vagy lesz-e folytatása. Először meg ki akarom próbálni, hogy tetszik-e.”
Thierry Vermeulen hozzáteszi: „A 24 órás dubaji verseny lesz a GP Elite első hosszú távú versenye. Nagyszerű, hogy ezt együtt tudjuk csinálni, és hogy a megfelelő emberek vannak körülöttünk. És persze nagyszerű, hogy együtt dolgozhatok Josszal, aki egész évben segített nekem.”
A brit már az idei szezon utolsó három versenyét is teljesíti a Juncos Hollinger Racinggel, 2022-ben azonban Callum Ilott már állandó résztvevője lesz az IndyCarnak.
Most már hivatalos: még egy névvel bővül azok listája, akik az európai porondról kiszorulva az IndyCarba térnek át a sikert hajszolva.
Egyre több junior formautós gondolkodik alternatív útvonalakban, miután az F1-ben még mindig jelen vannak a régi nevek és visszatérők is folyamatosan jelentkeznek egy-egy adódó ülésre. Tapasztalat – és adott esetben akadémiai támogatás – nélkül nehéz meglépni az utolsó lépcsőfokot.
Így járt a tavalyi F2-es bajnokság második helyezettje, Callum Ilott is. Őt jelentősen jobb marketinges lehetőségekkel bíró kollégája, Mick Schumacher ütötte el az F1-es lehetőségtől.
Két teljes szezon után nem akart visszatérni a Formula 2 mezőnyébe, ezért a Ferrari segítségével GT-versenyekből alakított ki magának programot idén, Le Mans-ban harmadik lett kategóriájában.
Emellett az F1 környékén maradt, a Ferrari teszt-, illetve az Alfa Romeo tartalékpilótájaként így is ott volt a paddockban.
Grosjean után egyre többeknek jutott lehetősége kipróbálni magukat az IndyCarban az európai versenyzők közül. Kevin Magnussen egy sérülés miatt ugrott be, utána Christian Lundgaard szerzett egy futamra ülést, majd Alex Albon is elutazott Indianapolisba, hogy potenciális lehetőségekről tárgyaljon.
Ilott egy visszatérő csapatnál kapott lehetőséget, akik úgy nyilatkoztak, több pilótát is kipróbálnának, de végül mindhárom fennmaradó futamon őt indították.
„Nyilván meredek még a tanulási görbénk, az eddigi futamokon igyekeztünk mindent a helyére tenni. Voltak pozitív pillanataink, ég tudjuk, min kell dolgozni még.”
„Erre a hétvégére azt remélem, nem lesz semmi gondunk, és meg tudjuk, mutatni, mire vagyunk képesek. Ha mindent össze tudunk hozni, akkor jók lehetünk. Több van bennünk, mint amit az előző két versenyen lehetett látni.”
Ilott továbbra is a Ferrari kötelékében marad, így pár év múlva akár ismét láthatjuk őt az európai porondon. Az olaszok Hypercar projektje kapcsán, mindenképp jó jelölt lehetne…
Újabb beugróként egy Formula E bajnok csatlakozik a DTM-be két hétvégére egy Audival, amit az Abt Sportsline készít majd fel.
Az Abt és Lucas di Grassi útjai szétválnak a Formula E porondján az Audi kivonulása miatt, búcsúajándékként egy igazán különleges lehetőséggel lepik meg őt.
A német csapat Kelvin van der Linde bajnokesélyes autója mellett, Mike Rockenfeller és Spohia Flörsch masináját is indítja a német túraautó bajnokság futamain. Utóbbi helyére ugyan egyszer Markus Winkelhock is beugrott, de egyszerre így is három pilótának adtak lehetőséget.
Az utolsó két hétvégére (Hockenheim, Norisring) azonban – talán dél-afrikai pilótájuk megsegítésére – egy igazi veteránnal bővítenek, és lesznek a DTM legnépesebb csapata.
„Már egy ideje gondolkodtunk rajta, mit csináljunk Lucasnak búcsúzásképpen. Az az őrült ötletünk támadt, hogy indítjuk a DTM-ben. Ebből végül nem is egy, hanem két hétvégére kap lehetőséget, ami ugye négy versenyt is jelent.” – összegezte Hans-Jürgen Abt.
Di Grassi hét évig volt az Abt pilótája az elektromos sorozatban, most is csak azért igazolt át a Venturihoz, mert megszűnt alatta a csapat.
„Ez tipikus Abt. Ritkán lehet ilyen kapcsolatra bukkanni a mai sportvilágban. Velük együtt nagyszerű fantasztikus időt töltöttem a Formula E-ben. Az utolsó pillanatokig reméltem, hogy maradhatok velük, még a Audi kivonulása ellenére is.”
A következő szezonban az Abt nem szerepel majd, hiszen az Audi tulajdona volt a nevezési jog. A Gen3-éra kezdetére azonabn visszatérhetnek, amennyiben sikerül benyújtaniuk a nevezést.
„Most, hogy ez nem jött össze, izgatott vagyok, hogy folytathatjuk az együttműködésünket két DTM hétvégén is. Remélhetőleg lesz ilyen még.”
Ami vendégpilótákat illeti, di Grassi lesz a harmadik ex-F1-es beugró a már említett Winkelhock és Christian Klien után. A legjobb eredményeket azonban mégsem ők, hanem a GT veterán Luca Stolz és a Lamborghini gyári pilótája, Mirko Bortolotti érték el egy-egy második hellyel.
A Red Bull csapata nem csak a Forma-1-ben remekel, a DTM-es alakulatuk is jó szezont fut. Egyik versenyzőjük, Liam Lawson vezeti ugyanis a bajnokságot, újoncként, két fordulóval a vége előtt.
A Red Bull juniorja emellett az F2-ben is versenyez, Gerhard Berger pedig F1-es jövőt jósol neki.
„100%-ig biztos vagyok benne, hogy eljut a Forma-1-ig” – jelentette ki az osztrák a Motorsport.com hasábjain. „Talán még nem jövőre, mert szüksége van némi tapasztalatra az F2-ből, de nem kérdés, hogy a jövőben jelölt lehet az egyik F1-es ülésre.”
„Jelen voltam a monzai Forma-1-es hétvégén is, ott pedig érdeklődtek is vele kapcsolatban, hogy hogy megy neki a DTM-ben” – tette hozzá Berger, a német túraautó bajnokság első embere.
Lawson a Formula 2-ben sem megy rosszul, van már futamgyőzelme is, az összetettben pedig a nyolcadik helyen tanyázik.
Mattias Ekström éppen egyik legújabb kalandja közben, az ETCR Hungaroringi hétvégéjén járt Magyarországon, ott kaptuk mikrofonvégre.
Bár túraautósként kezdte karrierjét, Ekström azóta rali-, ralikrossz- és tereprali versenyeken is megfordult.
A Svéd és a Német Túraautó Bajnokságban (STCC & DTM) is nyerni tudott, miközben rendszeres résztvevője volt a Svéd Ralinak. Ekström később a világbajnoki címig is eljutott egy másik szakágban, a ralikrosszban.
Sokszínűségét az is mutatja, hogy a háromszor lett a Bajnokok Bajnoka, egyszer pedig csapatban is eljutott a csúcsra.
Ekström újabban nem egy, de egyszerre két most induló sorozatban is részt vesz, melyek közül mindkettő elektromos. Ugyan az ETCR hozta a Hungaroringre, de ezzel ő lett az első aktív Extreme E versenyző is, aki hazánkba látogatott.
Ekström a paddockban, Fotó: Cupra
Tapasztalt pilótaként mi vonzott egy ilyen új sorozatba, mint az ETCR?
Mattias Ekström: „Amikor abbahagytam a DTM-et, az szimplán azért volt, mert úgy éreztem, eleget tettem ott. Utána belekezdtem a ralikrosszba, de aztán az is abbamaradt.”
„Közben láttam, mit csinál a Cupra, hogyan építik fel a márkát, és másféleképpen akarják csinálni a dolgokat. Ez nekem tetszett, a részese akartam lenni, minden nagyon jól hangzott.”
„Először havon vezethettem az elektromos autót, ami már önmagában is különleges volt. Általában egy pályára megyünk, de ehelyett az andorrai télben teszteltünk. Ez az új megközelítés magával ragadott. Most nagyon élvezem velük mindkét bajnokságot, az Extreme E-t is.”
„Egy új érának lehetek a részese, és mindeközben ráadásul az egész autóipart átformáló elektromos meghajtás egyik úttörője lehetek.”
Mi a legnagyobb különbség versenyzőként a ralikrossz és az ETCR lebonyolítása között?
ME: „Az, hogy a fő verseny vasárnap van. Minden más ugyanolyannak érződik. Most mindig a vasárnapra koncentrálunk, aznap kell mindent beleadni. De a csaták nagyon hasonlóak az RX kvalifikációjához.”
ME: „Talán nem olyan gyakran beszélünk, mint akkor. De még mindig azok közé a srácok közé tartozik, akiket bírok. Az apukája is nagyon barátságos, néha télen összejövünk bohóckodni.”
„Élveztem azt az évet, amit velünk töltött, tarthatott volna tovább is. Örültem volna, ha második szezonjában is folytatni tudja azt a teljesítményt, amit az elsőben mutatott. Jól fejlődik, érdekes lesz látni, hova jut majd a jövőben.”
Már most nagy változásokat láthattunk az Extreme E versenyek lebonyolításában. Szerinted lesznek nagy változások az ETCR formátumában is?
ME: „Remélem jövőre több versenyző és több autó lesz majd itt, az nagyszerű lenne. Szerintem azonkívül több utcai pályára kéne mennünk, hogy a szurkolók testközelből szerezhessenek pozitív tapasztalatot az elektromos autókról.”
„Ugye nem csapunk nagy zajt, de így élvezetes versenyt lehet nézni. Ahhoz, hogy kiemeljük az elektromos autók előnyeit, a városokba kell mennünk.”
Az ETCR autók most először mennek teljes pályán, jelent ez bármiféle bármiféle akadályt az autóknak?
ME: „Szerintem folyamatosan bebizonyosodik, hogy nincs gond. Bár a gumiknak nehéz dolguk van ilyen körülmények között, de azonkívül nem volt semmiféle problémánk.”
Amikor elektromos meghajtásra váltottál, versenyzőként egy tudatos döntés volt, vagy inkább a Cuprával adódó lehetőség hozta magával?
ME: „A Cupra akar folyamatosan újítani, ők alkották meg az első elektromos túraautót is. Az ő érdemük, hogy ilyen irányba mozdultunk el, nem én építettem meg a masinát a garázsomban.”
„Engem is mindig vonzott a technikai fejlődés, ezért is élvezem annyira ezt. Mindig lehet újat tanulni. Így minden nap arra kelek fel, micsoda izgalmas életem van, hogy ilyen projekteknek lehetek a részese.”
ME: „Már megkaptam a meghívót, úgyhogy ott leszek. Izgalmasnak ígérkezik, remélem a svéd szurkolók előtt zajlik majd a verseny. De kint leszünk majd olyan hidegben, hogy még a vírusok is halálra fagynak majd.”
Oda szoktál figyelni azért a más sorozatokban szereplő honfitársaidra is? Johan Kristofferssonnal például több sorozatban is egymás ellen versenyeztetek, de például mostanában Marcus Ericsson is jó formát mutat az IndyCarban.
ME: „Johan jelenleg a csapatom autóját vezeti a Ralikrossz Vb-n, őt mobilról nézem majd innen is.”
„Azonkívül nincs sok kapcsolatom más svéd pilótákkal, hiszen Münchenben élek. Nehéz így mindenkit követni az összes létező kategóriában. Így is oda kell figyelnem magamra, elfoglal a családom, a versenyzés, és a Cuprával való kötelezettségek. Ez minden időmet kitölti.”