A WSC Group, a TCR koncepció mögött álló szervezet hivatalosan is megerősítette a hibrid technológia bevezetésére vonatkozó terveket a 2023-as szezonra.
Az AutoHebdo egy beszámolója nyomán, amelyben a túraautó-világkupában a hibrid technológiára való áttérésre javasolt, a WSC megerősítette, hogy már megkezdődött egy tanulmány elkészítése arról, hogyan lehetne a hibrid rendszert beépíteni a szabályzatba.
A meglévő TCR-autókkal rendelkező gyártókkal folytatott megbeszélések során érdeklődés mutatkozott egy olyan plug-in szett létrehozása iránt, amelyet a gyártók saját modelljeikben való használatra adoptálhatnak, és amely 20 és 30 kW (27-41 LE) közötti teljesítménytöbbletet kínál. Egy olyan energia-visszanyerő hibrid rendszer, amely lehetővé tenné, hogy fékezéskor és lassításkor regenerálódjon, és így lenne funkciója.
Mindamellett, hogy a TCR koncepciót környezetbarátabbá kívánják alakítani, a hibrid rendszernek minden vásárló számára „megfizethető áron” kell elérhetővé válnia, és a rendszer fejlesztési tesztjei a hónap végéig befejeződnek.
Amennyiben ezek a tesztek a várakozásoknak megfelelően alakulnak, akkor a rendszert idén egy még eldöntendő TCR-sorozatban tesztelhetik, mielőtt az egyes sorozatok dönthetnének arról, hogy 2023-ban bevezetik-e a „HTCR”-t.
Bár a tavalyi három állandó Hypercar indulója idén ideális esetben is csak hatra bővül, a WEC egyelőre nem kért a ByKolles projektjéből.
2023-ben a Ferrari, az Audi és a Porsche csatlakozik az Endurance Világbajnokság legmagasabb osztályához. Addig azonban limitált a küzdelem a Hypercarok között.
Tavaly a két Toyota, illetve az LMP1-es Alpine osztotta el a dobogókat. A Glickenhaus két autójával pedig csak ritkán volt ott a rajtrácson.
Idén egy gépet mindenképp ígért az amerikai csapat, rajtuk kívül a Peugeot érkezik két autóval. Könnyen lehet azonban, hogy a franciák a sebringi nyitányon még nem lesznek ott.
Ütemterv szerint még egy gyártóra, a ByKollesre lehetne még számítani, de – mint kiderült, nem az idő, hanem – a WEC mondott nekik nemet az indulásra.
A német csapat a koronavírus előtt jelentette be, hogy csatlakoznak az új sorozathoz, azóta viszont csak kétszer adtak hírt magukról.
Legutóbb áprilisban jelentettek be két pilótát: a korábbi Formula E versenyző Tom Dillmannt, illetve a WTCR-ben szereplő Esteban Guerrierit.
A WEC idei rajtlistáján rekordszámú résztvevő van, amit a sorozat 10. évének méltó ünnepléseként aposztrofált a vezetőség. A világbajnokság főnöke, Frederic Lequien elhintette, éppen emiatt nem volt szükség egy félig felkészült indulóra.
„Az elbíráló bizottság úgy döntött, hogy nem áll rendelkezésünkre minden feltétel ahhoz, hogy elfogadjuk a nevezésüket.” – mondta a francia az új gyártóról. Utána hozzátette, a túl sok nevező a „jó fajta problémák” közé tartozik.
Az egyik fontos kitétele az LMH autóknak, hogy a csapatoknak bizonyítottan együtt kell működnie egy autógyártóval. A ByKolles azonban privát alakulatként nem tud ilyet felmutatni. A motorsport.com értesülései szerint a Vanwall név használatát szerezték meg, így az ő nevükkel látnák el az autót.
Bár versenyről-versenyre nem nevezhetnek, a ByKolles így is indulhatna a Le Mans-i 24 óráson, ahogy ezt a Glickenhaus is megteszi a második autójával. Az eredeti terveik szerint a Peugeot-hoz hasonlóan ők is csak Spában indultak volna először.
Fernando Alonso 2022-es motorsportos programja igen hamar kezdetét veszi, ugyanis a virtuális Le Mans-i 24 óráson vállal szerepet.
A verseny valódi kiadását kétszer megnyerő spanyol azonban nem versenyezni fog, hanem az Alpine egyik csapatát irányítja majd a mostani hétvégén.
Az Automobile Club de l’Ouest és az FIA WEC által rendezendő, rFactor 2 nevű szoftveren zajló eseményen tiszteletét teszi például Max Verstappen és Kiss Norbert is.
Alonso a 36-os Alpine legénységét fogja segíteni tapasztalatával, mely az F3 tavalyi újoncából, Victor Martinsból, az F1 eSport vb-n is megforduló magyarból, Sipos Patrikból, illetve Sacha Lehmannból és Olli Pahkalából áll.
Az Alpine másik autójában egyébként szintén lesz egy magyar, név szerint Zuba Péter, ő Antoine Doquin, Romain Boeckler és Eneric Andre mellett versenyez majd.
„Nagyon örülök, hogy én lehetek a 36-os Alpine kapitánya a Le Mans-i 24 órás virtuális versenyen” – nyilatkozta Alonso ezzel kapcsolatban. „Szeretem az endurance versenyzést, és mindig jó, ha személyes szempontból is kapcsolatban maradok a motorsporttal. Az utóbbi években a szimulátoros versenyzés egyre professzionálisabbá és népszerűbbé vált. Általánosságban elmondható, hogy nagy esport rajongó vagyok. Alig várom, hogy segíthessek Victor Martinsnak, az Alpine Academy egyik versenyzőjének. Van tapasztalata a szimulátoros versenyzésben, és biztos vagyok benne, hogy a 36-os, a többi kiváló versenyzővel együtt, versenyképes lesz.”
A tavalyi bajnokaspiráns mellé az előző évek háromszoros bajnoka, René Rast érkezik az Abt Sportsline (Audi) DTM csapatába.
Bár előtte a nagy rivális Rosberg csapat tagja volt, az új GT3-as érában – Formula E karrierje után – Rast visszatér a vezető audis csapathoz, eredeti szériájába.
Van der Linde tavaly GT3-as menőként érkezett a mezőnybe, és megállta a helyét a rövidebn formátumú versenyeken is. Bár az év elején nagyon elhúzott a többiektől, később Lawson, és az utolsó versenyen Götz is beérte.
Ráadásul az említett futamon mind saját, mind Lawson esélyeit leírta egy balesettel, így csak bajnoki harmadik lett. Ennek ellenére meggyőzte a csapatot arról, hosszabbítsanak vele.
Nem lesz számára teljesen ismeretlen az autó, 2014-ben idei csapattársával egy régebbi R8-as volánja mögött lettek bajnokok a GT Mastersben.
„Boldogan térek vissza egy év kihagyás után a DTM-be. Nem vesztettem el a lelkesedésem, csak az Audi szerette volna, ha teljes mértékben a Formula E-re koncentrálok. Néhány versenyt helyszínről néztem meg, és tetszett, amit láttam.”
„Szinte ugyanaz a csapat vesz majd körül, a versenymérnököm, a vezető szerelőm és néhány másik szerelő ugyanazok lesznek, mint tavaly. Nagyon jól működünk együtt, így egyértelmű, hogy közösen folytatjuk.”
Ettől függetlenül nem lesz egyszerű a visszatérés, hiszen Rast egy év hátrányban lesz a DTM mezőnyéhez képest.
„Reálisan azt kell mondanom, a DTM megváltozott és nem lesz egyszerű menet. Most GT3-as autók vannak, amivel van tapasztalatom, de kevés például Kelvinhez vagy a többiekhez képest.” – emelte ki a német.
„Valószínűleg kell hozzá majd egy kicsi idő, amíg újra hozzászokok a dolgok menetéhez, megtanulom a kis trükköket azoktól a srácoktól, akik 7-8 éve mennek ilyen autókkal. Tisztán látszik, hogy nehéz lesz.”
„Tavaly látszódott, hogy a DTM pilóták, és más tapasztalt versenyzők is küszködtek. Remélem, tudok majd győzelmekért küzdeni, és év végén talán a bajnoki dobogót is célba vehetem majd. A fontos dolog az, hogy most visszatérjen a bajnoki cím az Abthoz.”
Maga a csapat van der Linde mellett Mike Rockenfeller tapasztalataira számított, azonkívül pedig Sophia Flörsch vezetett náluk – illetve a helyére beugró Winkelhock -, valamint a Rast Formula E-s csapattársa, di Grassi is lehetőséget kapott két hétvégén.
Rocky visszavonulásával szüksége volt a német csapatnak még egy tapasztalt pilótára, Rast ennek szerepét tölti be. Elvileg a harmadik autó is visszatér majd 2022-be, de biztos nem Flörsch vezeti majd.
Rast korán kezdi a szezont, már január végén rajthoz áll Daytonában egy LMP2-es autóval. A 24 órás versenyen valószínűleg lesz ideje visszaszokni a benzines meghajtásra. Azonkívül pedig az Audi új LMDh autójának fejlesztésében vesz részt, ami 2023-ban debültál majd.
A Discovery Sports Events, a Túraautó Világkupa promótereként bejelentette Jean-Baptiste Ley kinevezését a WTCR igazgatói posztjára a 2022-es szezon előtt.
Ley, korábban a rali Európa-bajnokságnál dolgozott, és ő veszi át a korábban Xavier Gavory által betöltött pozíciót. Gavory a PURE ETCR-ben vállalt kötelezettségei mellett töltötte be ezt a szerepet, az újonnan átnevezett eTouring Car World Cup irányítására fog koncentrálni.
A vezetői struktúrán belül egy másik kinevezéssel Marc Minari – aki korábban a WTCR paddockjában, valamint a FIM Endurance Világbajnokságban és a Le Mans-i 24 órás versenyen is dolgozott – Felipe McGough-t váltja a ügyvezető produceri pozícióban.
Idén először indul az endurance-világbajnokság mezőnyében a Prema. Robert Kubica és Louis Délétraz ELMS-bajnoki címmel érkezik F3-futamgyőztes csapattársuk mellé.
A Prema nevét alapvetően a formaautózásból ismerhetjük, hosszú évek óta a nevelőszériák egyik legsikeresebb istállója. Az olaszok tavaly jelentették be, hogy indulni szándékoznak a WEC mezőnyének LMP2-es kategóriájában. A csapat most a versenyzőit is megnevezte Kubica, Délétraz és az F3-ból érkező Lorenzo Colombo személyében. A csapat Kubica szponzorát is belefoglalva a hivatalos nevezésbe Prema Orlen Team néven fut majd.
Kubica és Délétraz tavaly három futamot is megnyerve szereztek ELMS-bajnoki címet a kínai Ye Yifei társaságában, ők ketten tehát 2022-ben is egy csapatban folytathatják. Kubica egyébként tavaly már bemutatkozhatott a WEC-ben is, a lengyel a bahreini duplaforduló során például kategóriadobogós lett, míg Le Mans-ban nem értékelték eredményüket. Lorenzo Colombo számára a sportautózás egyelőre felfedezetlen világ, az olasz az F3-ból érkezik. Colombo tavaly tizenötödikként zárta a szezont, de a spái nyitófutamot meg tudta nyerni.
„Nem mindig kezd az ember egy ekkora potenciállal rendelkező új kalandba” – lelkendezett a Prema csapatfőnöke, René Rosin. „Hihetetlenül izgalmas lehetőség az, hogy a WEC-ben és a Le Mans-i 24 óráson versenyezhetünk. Büszke vagyok a csapat által elvégzett munkára az indulásig vezető úton. Roberttel és Louis-val kiegészülve bátran merem állítani, hogy miénk az egyik legerősebb felállás a mezőnyben. Mellettük pedig nagyon várjuk már a közös munkát Lorenzóval is. Ismerjük őt a formaautózásból, az egyik legizgalmasabb tehetség a juniorszériákban. Biztos vagyok benne, hogy nagyon gyorsan túl lesz az újonc tanulási fázison.”
Kubica annak idején még 2003-ban volt már Prema-versenyző az F3 Euroseries mezőnyében. „Ismerem a Rosin családot és néhány szakember a csapatból, bár már rengeteg idő eltelt. A csapatot viszont a nevelőszériák világából senkinek nem kell bemutatni. Új kihívás lesz ez nem csak a csapatnak, de nekem is, mert eddig csak három futamon indultam. De várom már a munkát Louis-ékkal.”
Esteban Gutiérrez majdnem öt év tesztpilótaság után tér vissza az aktív versenyzéshez, az endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában szereplő Inter Europolhoz szerződött.
A korábban az F1-ben is szereplő Esteban Gutiérrez legutóbb a 2016-17-es Formula E és a 2017-es IndyCar-szezonban versenyzett. Azóta a Mercedes F1-es, illetve Formula E-csapatánál látott el teszt- és tartalékpilótai tevékenyeséget. Most a WEC LMP2-es kategóriájában szereplő Inter Europol Orecájában indulhat, csapattársai Alex Brundle és Kuba Smiechowski lesznek. Gutiérrez Renger van der Zandét váltja a csapatban, Brundle és Smiechowski tavaly is itt versenyeztek.
„Nagyon örülök, hogy egy ilyen patinás és nagyon kemény sorozatban térhetek vissza a versenyzéshez” – mutatkozott be új szerepkörében a még mindig csak 30 éves Gutiérrez. „Az endurance-versenyzés egyelőre új számomra, így az eleje mindenképp a tanulásról fog szólni. Köszönettel tartozom az Interpolnak, hogy itt egy ilyen csapat része lehetek Kuba és Alex mellett. A csapat fejlődése és mindannyiunk ambíciója egy jó kombináció lesz a jövőben.”
Sascha Fassbender csapatfőnök szerint Gutiérrezzel a csapatban egy nagyon erős felállás jött náluk össze, amivel elérhetik ambícióikat. „Nagyon várom már a közös munkát. Nagyszerű eredmények várnak ránk.”
Gutiérrez korábban is közel került már a WEC-hez. A mexikói még a 2018-19-es szezonra megállapodott a DragonSpeeddel, az utolsó pillanatban azonban kihátrált a szerződésből, hogy a Mercedesnél elvégzendő munkára koncentrálhasson. Később tesztelt is LMP2-es autót a Prema jóvoltából.
Utolsó aktív évében Gutiérrez legjobb eredménye a Formula E-ben egy nyolcadik, az IndyCarban pedig egy tizenharmadik hely volt.
A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey nemrég az Extreme E versenyhétvégéjén járt, így testközelből láthatta, milyen alternatív módokon lehet versenyezni.
Adrian Newey a Veloce Racing vezetőségi tagja a Red Bullnál betöltött F1-es szerepe mellett. Az istálló hetedikként zárta az Extreme E nyitó szezonját és már a 2022-esre készül. A teljesen elektromos, 540 lóerő körüli teljesítménnyel rendelkező SUV-k versenyét Newey más szemmel is nézi.
„Nagyon izgalmas lenne, ha az Extreme E üzemanyagként is engedné a hidrogén felhasználását, nem csak az akkumulátorok részeként” – gondolkodott el Newey. „Aztán azt kell kitalálni és kiegyensúlyozni, hogy az egyik technológia ne legyen klasszisokkal gyorsabb a másiknál. De jó reklám lehetne a hidrogén alternatív üzemanyagként való használatára.”
Az F1 2022-ben tíz százaléknyi etanolt tartalmazó üzemanyagot használ majd, így ez a komponens először lesz legalább részben zöld. Ez egy opció, Newey szerint viszont nem szabad leragadni egy konkrét eshetőségnél. Egyébként sincs szerinte egy fix recept a jövő motorjait és hajtásait illetően.
„Nem szabad elkötelezni magunkat egyetlen megoldás mellett” – mondja Newey. „Egyértelműen megvan az elektromosság helye a jövő autózásában, de a hidrogéné és a szintetikus üzemanyagé is. Úgy kell nézni, hogy a klímaválságra ne csak egy megoldás legyen, mert egyébként tényleg nem csak egy van.”
Az Extreme E első szezonját Johan Kristoffersson és Molly Taylor nyerte a Rosberg X Racing színeiben.
A tizenegyedik generációs Honda Civic TCR változata várhatóan még idén bemutatkozik, az utcai autó prototípusát a jövő heti, 2022-es Tokiói Autószalonon leplezik le. A TouringCarTimes megkeresésére az autó TCR változatával kapcsolatban a Honda Racing így nyilatkozott:
„Az új Type R-rel kapcsolatos minden további részletet a bemutatóhoz közeledve közlünk.”
A Honda Civic Type R aktuális TCR változata 2017 közepén mutatkozott be, és még abban a szezonban debütált a versenypályán. A versenyautót a JAS Motorsport tervezi és építi, amely a bemutatkozása óta több mint 300 győzelmet aratott a TCR-bajnokságokban a világ számos pontján.
Már idén lépést tett a WTCR a fenntarthatóság felé a bioüzemanyaggal, de a meghajtás terén még változhatnak a dolgok az elkövetkezendő években.
Az AutoHebdo készített interjút a sorozat ügyvezető igazgatójával, Xavier Gavoryval, és szó esett a világkupa jövőjéről, és az elektromos világkupával (ETCR) való kapcsolatáról is.
„Meg kell könnyítenünk a nézőknek, hogy megérthessék a rendszert.” – mondta az idén függetlenebbé váló – utóbbi – sorozatról. – „Már bevált módszereket alkalmazunk arra, hogy megerősítsük a verseny jellegét. Nem lesznek többé menetek, negyed- és elődöntők. Nem sorsoljuk majd a rajtsorrendet, rendes időmérő lesz. Meg akarjuk tartani a látványos dolgokat, de közben érthetőbbé is szeretnénk tenni az egészet.”
Fotó: Kaiser Erika
Az FIA-nál egyre több sorozat tér át az elektromos meghajtás felé: a WEC (Endurance Világbajnokság) esetében ez már évek óta bevett szokás, idén a WRC (Rali Világbajnokság) is beveti a hibrideket, de a WRX (Ralikrossz Világbajnokság) esetében is feltörekvőben van már az elektromos kategória.
Ha a WTCR is meglépné ezt, talán az lenne a megfelelő út a 2017 végén elveszített világbajnoki rang visszaszerzése felé. Azonban a TCR kategória előnyét pont a sok gyártó jelenléte és az alacsony költségek jelentették. Ezzel pedig szembe menne a drágább technológia bevezetése.
„Vannak már projektjeink.” – jegyezte meg sejtelmesen Gavory. – „A közeli jövőben átalakul majd a világkupa. Nem lesz teljesen elektromos, mint az ETCR, de látható lesz a változás. Tavaly bevezettük a bioüzemanyagot, de ez még nem elég, a WTCR 2023 után hibrid lehet.”
A francia kiemelte, az új, 2022-es versenynaptár változásainak is örül. Hazai ikonikus versenyét, Paut emelte ki, de szót ejtett Vila Real visszatéréséről és Szocsi hosszútávú szerződéséről is.