A TCR World Tour második állomásán Michelisz Norbert jobban szerepelt, mint az elsőn, címvédőként Monzában próbál még előrébb lépni. Molnár Martin a magyar autósport számára történelmi győzelme után olyan pályán folytatja a küzdelmet a brit F4 bajnoki címéért, ahol az első idényében nem versenyzett. Hétvégi autósport-ajánló.
TCR World Tour, Valencia
június 21. szombat: időmérő 11:15-, közvetítés: Sport 1
június 21. szombat: futam 15:20-, közvetítés: Sport 1
június 22. vasárnap: futam 11:40-, közvetítés: Sport 1
Korábbi Forma–1-es kollégái is örömmel látták Robert Kubica sikerét a Le Mans-i 24 óráson, a lengyel viszont nem érzelgősködte túl az ünneplést, s elmondása szerint nem is az ikonikus trófea volt az, ami a szemei előtt lebegett.
A 40 éves lengyelnek közismerten a poklok poklát kellett végigjárnia majdnem halálos kimenetelű 2011-es ralibalesete után, hogy egy évtized alatt apró lépésekben visszakapaszkodjon az autósportok csúcsára, s az F1-es visszatérést követően most a világ egyik legfontosabb versenyét, a Le Mans-t is megnyerje a Ferrari privát csapatának 499P hypercarjával, Ye Yifei és Paul Hanson társaságában. A népszerű versenyző csúcsig vezető útját alábbi cikkünkben foglaltuk össze:
Kubica célja karrierje kezdetén még az F1-es világbajnoki cím volt, amitől visszafordíthatatlanul eltérítette a balesete, noha 2019-ben a Williamsszel egy szezont, 2021-ben pedig az Alfa Romeóval két versenyt azért még teljesített. A hétvégén a Kanadai Nagydíjon tartózkodó Forma–1-es mezőny tagjai közül is sokakkal jóban van, többen nyilvánosan is gratuláltak neki a sikerhez.
„Szoros a kapcsolatom Roberttel, pár évet dolgoztam vele az Alfa Romeónál, és korábban a Formula Renault-ban is” – fogalmazott Frédéric Vasseur, a Ferrari F1-es csapatfőnöke. – Számomra ő egy földönkívüli. Elképesztő, amit csinál, hogy az ő helyzetében, a csapat vezető pilótájaként megnyerje Le Mans-t. Nagyon örülök a sikerének. Kaotikus karrierje volt az autósportban, és elég csak megnéznünk, hogy mekkora erőfeszítést fektetett mindebbe.”
Fernando Alonso és Kubica közeli barátsága még azokból az időkből eredeztethető, amikor a 2000-es években együtt versenyeztek az F1-ben. A ralibaleset megakadályozta, hogy 2012-ben a Ferrarinál csapattársak legyenek, de azóta is kapcsolatban vannak egymással, noha a spanyol elmondása szerint vasárnap még nem akarta zavarni Kubicát egy telefonhívással, inkább hagyta őt pihenni és ünnepelni.
„Nagyon örülök a sikerének. Beszélgettünk néhányszor arról, hogy milyen különleges az a verseny, és megérdemelte ezt az élményt. Már eddig is egy legendája volt a sportunknak, most pedig méginkább az, hogy megnyerte a Le Mans-t. Ismerve, hogy mekkora fájdalmakon ment keresztül a balesete nyomán, ez egy igazán örömteli nap az autósport számára” – idézi Alonsót a crash.net.
Kubica eközben még Le Mans-ban nyilatkozva elég váratlan aspektusból ragadta meg győzelmének értékét.
„Persze, ez egy nagy siker, de annak különösen örülök, hogy kaptam egy Rolexet. Már Daytonába [a 24 órásra, 2021-ben] is azért mentem el, hogy nyerjek egyet, de ott nem sikerült. Amikor 2021-ben az utolsó körben buktuk itt el az LMP2-es kategóriagyőzelmet, nagyon csalódott voltam, hogy kicsúszott a kezemből a Rolex, de amikor szóltak, hogy az egyébként is csak az összetett győztesének jár, rögtön jobban éreztem magam! Különleges ez a nap, örülök, hogy meglett a győzelem. És a Rolex” – számolt be személyes céljáról a sportscar365-nek a lengyel.
2001 óta létező hagyomány, hogy a Le Mans abszolút győztes triójának tagjai kapnak egy-egy modellt a svájci luxusóragyártótól – ettől az évtől vált ugyanis a Rolex a verseny hivatalos időmérőpartnerévé.
Michelisz Norbert javított az összetett helyezésén a TCR World Tour idei második hétvégéjén, de továbbra is dobogós helyezés nélkül áll a 2025-ös szezonban.
Rémes szezonkezdet után Valenciában felfelé ívelő pályára állt Michelisz Norbert 2025-ös szezonja. A TCR World Tour kétszeres bajnoka és címvédője az időmérő edzésen az 5. időt autózta, majd az aznapi első futamot ebből a pozícióból kezdhette, és végül a 4. helyen intették le, amivel a BRC Racing magyarja a Hyundai legjobbjának bizonyult, hiszen csak a három Lynk & Co végzett előtte Yann Ehrlacher, Santiago Urrutia és Ma Qinghua sorrendben.
A másnapi folytatás ezután nem alakult jól Michelisznek, mert bár a 7. helyről rajtolva egy pozíciót javított a második versenyen, az 5. helyezett Fernandez támadása közben összeért az őt megelőzni igyekvő Thed Björkkel és visszaesett a 11. helyre, majd végül itt is ért célba.
A hétvége zárófutamán viszont ismét a legjobb 5-ben végzett. A hatodik helyről indulva egy pozíciót javított, majd Ruben Volt támadásait visszaverve 5. lett.
A 60 pontos Michelisz az összetettben ezzel feljött a 9. pozícióba, de hátránya tetemes, 92 pont a vezető Yann Ehrlacher mögött.
A TCR Wourld Tour következő versenyhétvégéjét június 20-22-ig, Monzában rendezik.
Robert Kubica 2011-ben kis híján az égi versenypályákra költözött, de csodával határos módon életben maradt. Arra viszont nagyon kevesen fogadhattak, hogy nemcsak újra autóversenyezni fog, hanem egészen a Le Mans-i győzelemig jut. Megnéztük, mi vezetett idáig.
Valószínűleg nem nagyon van olyan autósport-rajongó, aki ne örülne annak, hogy Robert Kubica 40 évesen megszerezte élete első Le Mans-i győzelmét, mindezt ráadásul a Ferrarival tette. A Forma–1-ben 2006-ban a Magyar Nagydíjon bemutatkozó, tempóját az első perctől fogva bizonyító lengyel pilóta pályafutása 14 évvel ezelőtt brutális fordulatot vett, és aligha lepődött meg volna bárki is, ha többet nem látjuk versenyautóban. Ő azonban nemhogy visszatért, de most megnyerte a világ egyik legnagyobb autóversenyét, a híres tripla korona (Triple Crown), azaz a monacói F1-es futam, az Indianapolis 500 és a Le Mans-i 24 órás egyikét.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 15, 2025
Kubica összesen négy teljes és egy csonka szezont töltött el a Forma–1-ben, ahol már 2007-ben túlélt egy döbbenetesen nagy balesetet a Kanadai Nagydíjon. Egy évvel később ugyanott aztán megszerezte pályafutása egyetlen F1-es sikerét, és úgy tűnt, hogy akár a világbajnoki címért is harcban lehet, lévén átvette a vezetést a pontversenyben. A BMW azonban úgy döntött, hogy a 2008-as autó fejlesztése helyett a 2009-es, átfogó szabályváltozások évében debütáló kocsira koncentrál.
Kubica ezért hiába vezetett hibátlanul élete második F1-es idényében és nyújtott jobb egyéni teljesítményt még a vb-címért megküzdő Felipe Massánál és Lewis Hamiltonnál is, végül be kellett érnie az összetett 4. helyével. Akkor persze senki nem gondolhatta, de ez lett volna ez egyetlen esélye az F1-es világbajnoki címre, és valószínűleg soha nem fogja teljesen megbocsátani a BMW-nek, hogy nem próbálták meg kihasználni a kínálkozó lehetőséget. „A legjobban azt bánom, hogy 2008-ban nem hajtottunk a BMW-vel azért, hogy megpróbáljuk megnyerni a bajnoki címet. Egyszerűen feladtuk, miközben soha nem lehet tudni, hogy az embernek lesz-e újabb esélye” – nyilatkozta 2023-ban.
A bajorok 2009-ben ezután sehol nem voltak, az év végén pedig kiszálltak a Forma–1-ből, így Kubica a Renault-nál folytatta, és a középszerű R30-assal Monacóban és Belgiumban is dobogós lett. Ezután 2011-ben is a Lotus Renault GP-vé átvedlő istálló pilótája maradt, de már nem kellett volna sokat, mindössze egy évet kibírnia, mielőtt Maranellóba teheti át a székhelyét, időközben ugyanis aláírt a Ferrarihoz, hogy 2012-től Fernando Alonso csapattársa legyen.
2011. február 6-án, az olasz Ronde di Andora versenyen azonban egy csapásra mindez szertefoszlott, amikor Skoda Fabia S2000-ét szó szerint felnyársalta a szalagkorlát, életveszélyes sérüléseket okozva az akkor 26 éves versenyzőnek.
„Másfél liter vér volt a testemben, amikor megérkeztem a kórházba, miközben normál esetben az embernek 6-7 liter vére van. A testem jobb oldala teljesen szét volt zúzva, 42 törésem volt, a lábfejemtől a könyökömig mindenem el volt törve” – nyilatkozta 2024-ben egy podcastban.
Az életmentő beavatkozások sorozata után jöhetett a gyötrelmes felépülés, amelyet 2012 januárjában lábtörés vetett vissza, de az év szeptemberében Kubica már újra versenyzett, és egy Subaruval rögtön győzni tudott a Ronde Gomitolo Di Lana elnevezésű raliversenyen. Mivel a sérülései miatt úgy tűnt, formaautóba többet nem ülhet, a lengyel klasszis teljes erőbedobással a ralizás felé fordult, 2013-ban főállású raliversenyző lett, és első nekifutásra megnyerte a WRC2-es világbajnoki címet. Ezzel a mai napig ő az egyetlen F1-es pilóta, aki vb-címet nyert raliban.
Ezután 2014-től már a WRC-ben ment, de itt csupán részsikerek jöttek össze neki, a 2016-os idény után pedig elfogyott a pénz, így véget ért a ralis kaland. 2017-ben ugyanakkor új kapuk nyíltak meg előtte, és előbb a Renault 2012-es, majd a Magyar Nagydíj után rendezett teszten a 2017-es autóját is próbára tehette. Itt bebizonyosodott, hogy bár vélhetően soha nem lesz azon a szinten, mint a balesete előtt, továbbra is képes jó teljesítményre egy Forma–1-es autóban.
A Hungaroringen vezetett először aktuális F1-es autót a 2011-es valenciai teszt óta.
Ezután előbb októberben, majd az Abu-dzabi Nagydíj után novemberben is tesztelhette a Williamst, Felipe Massa visszavonulásával pedig a brazil pilóta ülésének első számú várományosává lépett elő, ám végül nem ő, hanem Sergey Sirotkin lett a befutó. Viszont tartalékként így is csatlakozott a grove-iakhoz és a Spanyol Nagydíjon először vezetett F1-es hétvégén a 2010-es Abu-dzabi Nagydíj óta, 2019-ben pedig az újonc George Russell oldalán végre megkapta a lehetőséget a versenyzésre is.
Ebben ugyanakkor sok köszönet nem volt, mert a Williams erre az évre soha nem látott mélységbe zuhant, ami odáig fajult, hogy a csapat az alkatrészekkel spórolás miatt adatta fel Kubicával az Orosz Nagydíjat. Noha a gárda egyetlen pontját ő szerezte, összességében nem tudta tartani Russell tempóját, a szezon vége előtt pedig bejelentette, hogy az év végén elhagyja a Williamst. Innen az Alfa Romeóhoz vezetett az útja, ahol tartalékként lehúzott még három évet, és a számos első szabadedzésen való szereplés mellett 2021-ben a covidos Kimi Räikkönenhelyén a Holland és az Olasz Nagydíjon is részt vehetett. Utóbbi volt az utolsó versenye a Forma-1-ben.
2019-ben a Williams pilótájaként / Fotó: Rokit Williams Racing
Ebben az évben debütált a hosszútávú versenyzés világában és három győzelemmel az European Le Mans Series LMP2-es bajnoki címéhez segítette az Orlen Team WRT-t jelenlegi ferraris csapattársa, Yifei Ye, illetve Louis Deletraz oldalán. A Le Mans-i siker ugyanakkor nem jött össze, pedig karnyújtásnyira voltak tőle, amikor elképesztően szívfacsaró módon Ye alatt az utolsó körben kapcsolt le a motor.
Kubica 2022-ben aztán már teljes idényt futott a WEC-ben a Prema Orlen Teammel és kategória második lett Le Mans-ban, amit 2023-ban a WRT-hez visszatérve megismételt, ebben az évben pedig elhódították az LMP2-es bajnoki címet. Ekkor érkezett a Ferrari ajánlata a 2024-es esztendőre, amit természetesen nem utasíthatott vissza.
„A hypercar, noha egy csúcskategória, azért mégsem az F1, mindazonáltal azt hiszem, a Ferrarit képviselni többet jelent, mint egy másik márkát. Már a múltban is rájuk szegeztem a tekintetem, mivel F1-es versenyzőként két célom volt: világbajnoki címet szerezni és felvenni a vörös overallt. Végül egyik sem történt meg, mert az életnek más tervei voltak velem, és bevallom, a nyílt seb megmaradt. Ez a lehetőség most nagy kihívás” – nyilatkozta akkor.
Noha tavaly Austinban már nyertek egy versenyt, a fő cél természetesen nem lehetett más, csakis a Le Mans-i győzelem, ami most szintén összejött.
„Megnyerni Le Mans-t különleges, mert ez az egyik legnehezebb verseny. Néhány éve nagyon közel kerültem hozzá az LMP2-ben az első Le Mans-omon, amikor az utolsó körben vesztettünk, de ezúttal minden tökéletesen sikerült. Összetett győzelmet szerezni pedig jobb, mint LMP2-est. Fárasztó hét volt, de szerencsére mindent valóra váltottunk. Leszegtük a fejünket, nyomtuk, amikor kellett, amikor pedig nem, vigyáztunk az autóra és a gumikra. Örülök magam és a csapattársaim, illetve az AF Corse és a Ferrari miatt is, hogy háromszor nyert három különböző egységgel. Jobb forgatókönyvet elképzelni sem tudnék” – nyilatkozta az újdonsült győztes.
Az idei Le Mans-i 24 órást is a Ferrari nyerte, de ezúttal nem a gyári csapat valamelyik autója végzett az első helyen.
A 83-as rajtszámú AF Corse-Ferrari győzelmét hozta az idei Le Mans-i 24 órás. Az F1-es futamgyőztes Robert Kubica nevével fémjelzett, Phil Hansonnal és Yifei Ye-vel kiegészülő trió a 6-os rajtszámú Porsche Penske előtt 14 másodperccel szelte át a célvonalat. A 3. helyen a maranellóiak gyári csapatának 51-es egysége, a negyediken az 50-es autója végzett.
A 83-as trió mindegyik tagjának ez az első Le Mans-i sikere, Kubica pedig Fernando Alonso 2019-es győzelme óta az első F1-es futamgyőztes, aki felért a csúcsra a legendás pályán. Az AF Corse ezzel a győzelemmel olyasmit vitt véghez, amit Ferrari ügyfélcsapat a történelem során eddig csak egyszer, ugyanis a Ferrari első Le Mans-i szereplése alkalmával, 1949-ben történt csak meg, hogy az olasz márka győzelmét nem a gyári istálló autója szállította.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 15, 2025
A Ferrai ezzel megőrizte veretlenségét a Hypercar-érában, hiszen 2023 és 2024 után az idén sem talált legyőzőre.
Az LMP2-es kategóriában az Inter Europol csapat 43-as egysége, az LMGT3-asok között a 92-es Manthey Porsche diadalmaskodott.
Noha az időmérő edzésen az idei WEC-szezont addig domináló Ferrarinak csak az egyik gyári (szintén az AF Corse által működtetett, de a gyártó által felügyelt) egysége jutott be a legjobb 10-be, a másik a 11. helyről, Kubicáék pedig a 14. pozícióból várták a rajtot, az általános vélekedés továbbra is az volt, hogy az olaszokat kell majd legyőznie annak, aki meg akarja nyerni a 93. Le Mans-i 24 órást.
Annak ellenére, hogy a rajt után már az első körben a 6-os számú Penske Porsche állt az élre, ahogy haladtunk előre a versenyben, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a Ferrari versenytempója a legjobb. Ezzel együtt a verseny első felében a maranellóiaknak számos problémával, köztük több büntetéssel meg kellett birkóznia, de végül egy féltávnál érkező bitzonsági autós fázisnak köszönhetően sikerült felzárkózniuk, majd az éjszaka hátralevő részében fokozatosan átvették a futam irányítását.
Vasárnap reggel úgy tűnt, hogy akár a teljes dobogót kisajátíthatják és csak az lesz a kérdés, hogy közöttük mi lett a sorrend. Ennek eldöntése nem ment egyszerűen, mivel Kubicáék egységét a verseny különböző szakaszaiban többször is megkérték, hogy engedjék el valamelyik gyári autót, majd amikor Kubica szerette volna megelőzni az 51-est, nem adtak zöld utat neki.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 15, 2025
A Ferrarinak legyen mondva, hogy némi tanácskozás után engedélyezték az előzést, ekkorra azonban a lengyel időt veszített és több másodperccel lemaradt, így az 51-es autó megőrizte a vezetést. Négy órával a vége előtt azonban egyre inkább a 83-as egység került kedvező helyzetbe: a 78-as Lexus teljes pályás sárga zászlót idézett elő, ami miatt lezárták a bokszutcát, az 51-esnek viszont muszáj volt kiállnia, mert különben kifogy az üzemanyagból (a szabályok ilyen esetben lehetőséget adnak a tankolásra).
Alessandro Pier Guidinak azonban egy körrel később az ilyenkor előírt módon még egyszer érkeznie kellett, ekkor azonban megpördült a bokszbejáratban és a kavicságyból kellett visszakecmeregnie a pályára. Innentől egyértelművé vált, hogy a 83-as Ferrari stratégiai előnyben van az 50-essel és 51-essel szemben, utóbbi két egységre pedig a 6-os Porsche is felzárkózott.
És nemcsak felzárkózott, hanem a jó tempójának és elnyújtott etapjainak köszönhetően végül mindkét gyári autót levadászta, a 83-as viszont addigra már túl messze járt. Az utolsó körökben így már „csak” azért lehetett izgulni, hogy a vörös autók eljussanak a célig, ugyanis a rádiókummunikáció alapján mindketten problémákkal küzdöttek.
A 6-os Porsche megelőzi az 51-es Ferrarit:
The #6 Porsche is back on the podium after overtaking the #51 Ferrari! 💨
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 15, 2025
Ami a Hypercar-mezőny többi tagját illeti, az első rajtsort kibérelő Cadillac versenytempója elmaradt az egy körön mutatott teljesítményétől, miként a BMW is lassúnak és megbízhatatlannak bizonyult, a Toyota jobban teljesítő 8-as egységének reményeit a jó eredményre pedig egy elszálló kerékanya, majd az amiatt leeső bal első kerék hiúsította meg.
A Spában és Imolában a 36-os egységével egyaránt dobogóra álló Alpine várakozáson alul teljesítve beleszürkült a mezőnybe, míg a Peugeot és az Aston Martin hozta azt, amit előzetesen is várni lehetett tőlük, azaz a Hypercar-mezőny végén körözést.
Rossiék elszálltak, dráma az LMP2-ben
A másik két kategória küzdelmeiből az egyik az utolsó órában, meglehetősen drámai módon dőlt el, a 43-as, a verseny nagy részében élen álló egység ugyanis fél órával a vége előtt áthajtásos büntetést kapott bokszutcai sebességtúllépésért, és úgy tűnt, ezzel oda minden győzelmi reményük. Csakhogy a Panis Racing vezetést átvevő 48-as autója nem sokkal később műszaki problémákkal szembesült, így a Nick Yelloly, Tom Dillmann és Jakub Smiechowski nevével fémjelzett 43-as trió végül nyerni tudott. A második helyen Panisék jöttek be, a harmadik az AO by TF csapat 199-es autója lett.
Valentino Rossiék 46-os BMW-je a kavicságyban:
Team WRT #46 seems to suffer from a loss of power and is currently being recovered! 😓
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 15, 2025
Az LMGT3-ban elmaradt a dráma a hajrában, éjszaka viszont itt is volt belőle, a végső győzelem egyik legnagyobb esélyeseként számon tartott 46-os BMW ugyanis egyszer csak a kavicságyba parkolt, majd miután kiemelték onnan, némi próbálkozás után feladta a küzdelmet.
A 92-es Manthey Porsche ezután magabiztosan húzta be 2024 után ismét a kategóriagyőzelmet, míg a második helyen a 21-es AF Vista Corse Ferrari végzett a 81-es TF Sport Corvette előtt.
A 93. Le Mans-i 24 órás részletes eredményeit ITT lehet megnézni.
Vasárnap reggelre virradva a Ferrari három autója áll a legígéretesebb pozícióban a Le Mans-i 24 óráson, legközelebbi üldözőjük pedig a Porsche #6-os számú egysége.
A szombat 16 órakor kezdődött verseny első körében az #5-ös Porsche átvette a vezetést az első sorból induló két Cadillactől, az esti órákhoz közeledve azonban a Ferrarik átvették az irányítást. Bár a különbségek kicsik az élmezőnyben, még vasárnap reggelre is nagyjából tíz autót találhatunk azonos körön belül, az éjszaka óta a Ferrari két gyári és egy privát autója, valamint a #6-os Porsche foglalják el a legjobb pozíciókat.
Délelőtt 10 órakor az #51-es Ferrari vezet Antonio Giovinazzi kezei alatt, dacára annak, hogy az éjjel kapott egy 20 másodperces stop&go büntetést az autó bokszutcai gyorshajtásért, és egy további, a bokszkiállás alatt letölthető 5 másodpercet egy a #33-as TF Sporttal történt incidensért. Az #50-es Ferrarira eközben sikánlevágásért róttak ki 5 másodpercet. Jelenleg at #51-es Ferrarit a #83-as AF Corse és az #50-es követi, és a #6-os Porsche az egyedüli autó, amely még egy percen belül van az éllovas mögött.
A verseny első biztonsági autós megszakítása éjjel 3 óra körül érkezett, amit az LMP2-es Nielsen Racinggel Cem Bolukbasi nagy bukása váltott ki a Tertre Rouge-ban.
A megbízhatóság kimagaslóan jó a hypercar-kategóriában: a #101-es Cadillac volt az első kieső motorhiba miatt, a második és eddig utolsó kiesőként pedig a amerikai gyártó IMSA-ból érkezett másik autója, a #311-es is búcsúzott.
A Porschéval tavalyi WEC-bajnok André Lotterer idén az LMP2-ben az IDEC Sport Orecájával versenyez, ám az egység kénytelen volt feladni a futamot, amikor Lotterer kezei alatt az autó elveszítette jobb hátsó kerekét a Mulsanne egyenesben.
Súlyos csapás érte a női egység, az Iron Dames autóját is az LMGT3-ban, Rahel Freyt ugyanis kiforgatta a #87-es Akkodis. A kavicságyban elakadt Porschét visszaemelték a pályára, viszont a mezőny végére került. A kategória egy másik népszerű egysége, a Valentino Rossi nevével – és rajtszámával – fémjelzett #46-os BMW pedig búcsúzott egy műszaki hibával való hosszas bajlódás után.
The #85 @IronDames_ Porsche was in trouble at the Michelin chicane, as Rahel Frey was hit by the #87 Akkodis ASP Team Lexus. The car was stuck in the gravel.
Nem mindennapi dühkitörést mutatott be egy olasz Ferrari versenyző Le Mans-ban.
Ma délután 16 órakor elrajtol a. 93. Le Mans-i 24 órás, de már ezt megelőzően is volt mit nézni a legendás La Sarthe versenypályán. Például a Michelin Le Mans Cup vasárnap délelőtti versenyét, amelynek rögtön a rajtja után nem mindennapi jelenetek játszódtak le.
Az egyaránt egy Ferrari 296 GT3-at vezető Josep Comadira Mayola és Gino-Generoso Forgione ugyanis összeütközött a Dunlop-sikánban, Mayola autója pedig rövid időre még a levegőbe is emelkedett. Miután a baleset mindkettejük versenyének végét jelentette, a dühös Forgione ahelyett, hogy lesétált volna a pályáról a védőfal mögé, a 23-as Ferrari felé vette az irányt, majd belerúgott annak vezetőoldali ajtajába, és teljesen felbőszülve elkezdte ütni ököllel a kocsi tetejét, amíg a pályabírók meg nem fékezték.
Videón a baleset (előbb az LMP3-as mezőny rajta látható, utána jönnek a GT3-asok):
Mivel több incidens is történt az első körben, be kellett küldeni a biztonsági autót. A küzdelemből 43 perc volt hátra, amikor a mezőny megkapta a zöld jelzést. A hétvége második futamát az LMP3-as kategóriában a 23Events Racing, az LMP3 Pro/Am kategóriában a DKR Engineering, a GT3-asok között pedig a Team Motopark nyerte.
A Cadillac történelmi pole-ját hozta az idei Le Mans-i 24 órás időmérő edzése, amelyen az előzetesen legnagyobb esélyesnek tartott Ferrari igencsak leszerepelt.
Csütörtök este debütált az új időmérős formátum második etapja Le Mans-ban. A szerdai első kör után az első Hyperpole-ban a Hypercar mezőny állva maradt 15 autója versengett a 10 továbbjutó helyért, majd a második Hyperpole-ban eldőlt, hogy kié lesz a pole pozíció a legendás verseny 93. felvonására.
Az első helyet végül Alex Lynn révén a 12-es rajtszámú Cadillac szerezte meg, ami egyben az amerikai márka első rajtelsősége Le Mans-ban. A Jota csapat ráadásul kibérelte az első sort, a második helyre ugyanis az Earl Bamber kormányozta 38-as egység ért oda. Mindezt azok után, hogy az első Hyperpole-ban még a Whelen Engineering 311-es rajtszámú Cadillacje zárt az élen az 5-ös Porsche és a 12-es BMW előtt.
Ennyit jelentett a pole Alex Lynnek:
⏱️ 3.23.166 ! 𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗽𝗼𝗹𝗲 𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗳𝗼𝗿 𝟮𝟬𝟮𝟱! Alex Lynn, you are the quickest driver in Hyperpole! #LeMans24#WEC
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) June 12, 2025
Az első szakaszban öt autótól búcsúztunk, és benne volt a pakliban, hogy az 5-ös Porsche is köztük lesz, leesett ugyanis az egyik kerék a kocsiról. Julien Andlauer azonban visszaevickélt a bokszba, majd a 3. idővel jutott tovább, így az első Hyperpole negatív szenzációját a Ferrarik szolgáltatták, a három autójuk közül ugyanis kettő is kiesett.
A 2023-as győztes 51-es egység 0,082 másodperccel maradt le a már továbbjutás érő 10. helyről és 11. lett, míg a 13. helyen záró AF Corse-autónak már közel 3 tized hiányzott a második Hypepole-hoz. Kettejük közé a 35-ös Alpine fért be, míg az első Hyperpole utolsó két helyén a 101-es WTR Cadillac és a 009-es Aston Martin végzett.
A második Hyperpole elején Mathieu Jaminet állt az élre az 5-ös Porshéval (nem lehetett ugyanazzal a pilótával teljesíteni a két szakaszt, így a folytatásra a továbbjutó autókban versenyzőt kellett cserélni) és a 15 perces etap nagy részében vezetett, ám a hajrában végül a két Cadillac megelőzte, így be kellett érnie a 3. rajthellyel.
Mögötte, a 4. helyen a 15-ös BMW zárt Dries Vanthoornak köszönhetően, majd következett a 4-es Porsche Nick Tandyvel, a 20-as BMW Sheldon van der Linde-vel. A legjobb Ferrarit Antonio Fuoco végül a szerény 7. helyre hozta be a Felipe Drugovich vezette 311-es Cadillac és a Mick Schumachert váltó Fred Makowiecki terelgette 36-os Alpine elé.
Az ötös Porsche elhagyta a kerekét:
Porsche Penske #5 loses a wheel during Hyperpole!! 🤯
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 12, 2025
A második Hyperpole legnagyobb vesztese a Toyota lett, amely eleve csak egy autóval jutott be a csütörtöki felvonásba, lévén a 7-es egység már szerdán elvérzett. A 8-as viszont eséllyel szállt harcba a legjobb helyezésekért, csakhogy Sebastien Buemi az első györskörében kicsúszott a kavicságyba a Mulsanne-kanyarban, majd defektes autóval poroszkált vissza a bokszba, többé pedig ki sem jött onnan. Hogy a kicsúszást eleve a defekt okozta, vagy annak a következménye volt, a közvetítésből nem derült ki.
Ami az LMP2-es és LMGT3-as kategóriát illeti, ott egyszerre rendezték a szintén két felvonásból álló Hyperpole-t, amelynek végén előbbiben a 29-es TDS Racing Pro/Am autó örülhetett, amelyet a 38 esztendős Mathias Beche pole-ba állított Tom Dillmannt (#43 Inter Europol) és Louis Deletrazt (#199 AO by TF) legyőzve. Hogy mennyire szoros volt a csata, júl mutatja, hogy még az ötödik helyezett Pietro Fittipaldi is csak 0,553 másodpercet kapott az LMP2-es autóval több mint 3 és fél perces körön.
Az LMGT3-as kategóriában a 27-es Aston Martin szerezte meg a pole-t Mattia Drudinak köszönhetően, legyőzve a második szakaszban Alessio Rovera által vezetett 21-es Vista AF Corse Ferrarit. A harmadik helyet már több mint 2 másodperces hátrányban Valentio Rossi szerezte meg a 46-os WRT BMW-vel. A MotoGP-legenda teljesítményének értékét növeli, hogy a pole-ért küzdő 8 pilótából 6-an platinum besorolásúak voltak, rajta kívül pedig csak egy másik ezüst licence-el rendelkező versenyző ült autóba az utolsó szétlövésben.
Az időmérő edzés részletes eredményei ITT érhetők el.
A 93. Le Mans-i 24 órás programja szombaton délben a negyed órás bemelegítő edzéssel folytatódik, majd 16 órakor elrajtol a verseny.
Lezajlott a 93. Le Mans-i 24 órás időmérő edzésének első felvonása, amelyen született kisebb és nagyobb meglepetés is.
Az idei évre megváltoztatott időmérő formátum első részét tartották szerdán késő este Le Mans-ban. A Hypercar mezőnyben ez arról döntött, hogy a 21-ből melyik 15 autó jusson tovább a csütörtök esti Hyperpole-ba, ahol majd két részletben eldől a pole pozíció sorsa. A négy, biztos kiesőnek tartott autóból egy továbbjutott, míg olyanok is elvéreztek, akiket előzetesen biztos továbbjutónak gondolhattunk.
Abban semmi meglepő nem volt, hogy az idei Le Mans-ra bevezetett teljesítmény-kiegyenlítás (BoP) által nagy mértékben visszavetett Peugeot-ok közül egyik sem jutott tovább, a tempóhátrányuk pedig továbbra is akkora volt, hogy inkább egy újabb szabadedzésnek fogták fel a kvalifikációt. Végül a kettő közül a gyorsabbik egység autóját kvalifikáló Stoffel Vandoorne 2,3 másodperccel maradt el a leggyorsabb körtől.
A 99-es számú Cadillacet és a 007-es Aston Martint azért így is legyőzte a két Peugeot, a 009-es Valkyrie meglpetésre azonban előttük végzett és a 16. helyet szerezte meg Marco Sorensennel. Ez eredetileg nem ért továbbjutást a Hyperpole-ba, de az időmérő után kizárták a 6-os rajtszámú Porschét, ezzel pedig az Aston bejutott a mai folytatásba. A 2024-ben pole pozíciót szerző Kevin Estre kezei között a 4. időt autózó stuttgarti egység a minimumsúlyra vonatkozó előírások be nem tartásával bukott meg, ami azt jelenti, hogy a Hypercar-mezőny végéről vághat majd neki a 93. Le Mans-i 24 órásnak.
BREAKING NEWS: Porsche Penske Motorsport #6 has been disqualified from qualifying.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 11, 2025
A múlt vasárnapi teszten mutatot tempó alapján meglepetésnek számított az is, hogy a Toyoták közül csak az egyik van ott a legjobb 15-ben, miután Brendon Hartley a 8-as autót a 11. helyre hozta be szerda este, 1,1 másodperccel elmaradva a legjobb időtől. Nyck de Vries a 7-essel pedig ettől is közel további 1,1 másodperccel ment rosszabbat és 2,2 másodperces hátránnyal csak a 17. helyen zárt (amiből a Porsche kizárása után 16. hely lett). Ezzel eldőlt az is, hogy Kamui Kobayashinak az idén sem lesz lehetősége megszerezni a rekordot jelentő ötödik Le Mans-i pole-ját.
De Vries-nek legyen mondva, hogy a legjobbnak ígérkező körében sárga zászló miatt lassítania kellett, majd a második körében, amikor a gumik már nem voltak a legjobb állapotban, az utolsó sikánban utolérte az egyik Alpine-t. A holland szerint enélkül a két autójukkal a 10. és 11. helyen zárhatta volna.
A kiesett autók névsora:
#7 Toyota (Conway/Kobayashi/De Vries)
#94 Peugeot (Duval/Jakobsen/Vandoorne)
#93 Peugeot (Di Resta/Jensen/Vergne)
#99 Porsche (Jani/Pino/Varrone)
#007 Aston Martin (Tincknell/Gamble/Gunn)
#6 Porsche (Estre/Vanthoor/Campbell)
Az elvérzett 8-as Toyota / Fotó: Frédéric Le Floc’h / DPPI
A BMW és a Cadillac is villantott
A Le Mans-ban korábban is gyorsnak számító, tavaly a Hyperpole-ban második és harmadik helyet szerző Cadillac érte el a legjobb időt (3:22,847) Alex Lynn révén, míg a másik három egység Sébastien Bourdais, Jack Aitken és Filipe Albuquerque vezérletével a 4., a 9. és a 13. pozícióba ért oda, azaz mindegyikük továbbjutott. Amennyiben ezt a teljesítményt csütörtökön sikerül megismételni, meglehet az amerikai márka első Le Mans-i pole-ja.
Ehhez persze a Ferrariknak és BMW-knek is lesz egy-két szava. Az idei verseny favoritjának tartott olaszok ugyanis úgy végeztek a 3., a 6. és a 12. helyen, hogy a riválisaik többségével ellentétben csak egyetlen szett gumit használtak, ami alapján a Hyperole-ban bőven lehet esélyük az első helyre.
Lynn diktálta a tempót szerdán, de ez semmire sem garancia a Hyperpole-ra nézve / Fotó: Fabrizio Boldoni / DPPI
A második pozícióba Lynn idejétől mindössze 0,040 másodperccel elmaradva Dries Vanthoor hozta be a 15-ös BMW-t, míg a 20-assal Robin Frijns a nyolcadik lett.
Nem szerepelt ennyire jól az elmúlt két fordulóban, Imolában és Spában egyaránt dobogóra álló Alpine, amely jobb eredményre számított a 10. és 15. helynél (a Porsche kizárása után 9. és 14.).
Rossiék nyeregben
Ami az LMP2-es és LMGT3-as kategóriát illeti, a közös időmérő edzésükön előbbiben az AO by TF csapat 199-es autójával Louis Deletraz érte el a legjobb időt a United Autosports 23-as egységét kvalifikáló Ben Hanley, illetve az Algarve Pro Racing 45-ös autóját vezető Alex Quinn előtt.
Az LMP2 időmérőjének nagy vesztese a háromszoros Le Mans-i győztes Andre Lotterer lett, aki a 18-as rajtszámú IDEC Sport autóban 2,5 másodperccel maradt el Deletraztól és 3 tizeddel a még továbbjutást érő 12. helytől.
Az LMGT3-ban a Valentino Rossi nevével fémjelzett Team WRT volt a leggyorsabb Ahmad Al Harthy révén. Őt két tizedre a 27-es rajtszámú Aston Martin követte, a 3. hely pedig a 92-es Porschéé lett. A csütörtöki Hyperpole-ba az összes gyártó, azaz az Aston Martin, a BMW, a Porsche, a Ford, a Ferrari, a McLaren és a Mercedes is képviseltetni fogja magát, a Le Mans-ba 1999 után visszatérő csillagos márkának ez azonban kis híján nem jött össze, mert miután a 60-as rajtszámú Iron Lynx Mercedes megállt a pályán és mért idő nélkül utolsó lett (a 63-as az első szabadedzésen elszenvedett balesete miatt nem is tudott részt venni az időmérőn), a csapat 61-es autója a 11. helyen csusszant tovább.
Az időmérő edzés részletes eredményei ITT találhatók.
A női egységből kidőlt pilóta senkit sem hibáztat érte, pedig nagyon fáj neki, hogy emiatt nem indulhat az idei Le Mans-i 24 órás viadalon.
Vasárnap tartották a verseny tesztnapját, és az LMGT3 kategória egyik csapatánál egy figyelmetlenség ahhoz vezetett, hogy az egyik pilótát le kell cserélni a szombaton 16 órakor kezdődő futamra. Ez a csapat a kizárólag hölgyekkel és a 85-ös rajtszámú Porsche 911-gyel induló Iron Dames, a kárvallott pedig Michelle Gatting, akinek három helyen tört el a lábfeje, miután egy emelőről ráejtették az autót. Mindez egy piros zászlós megszakításnál történt, amikor versenyzőcserére készültek a garázsoknál.
„Nem a megfelelő helyen álltam meg, mert az egyik márkatárs autója előttem állt, mögöttem pedig közvetlenül egy Alpine volt. Fel kellett emelni a kocsit és arrébb mozgatni, amit nyugodtan hajtottunk végre, senki sem stresszelt” – nyilatkozta a dán Gatting az Autosportnak.
„Ahogy kiszálltam az autóból, nem láttam a váltótársam, Rahel [Frey-t], ezért körbenéztem, merre van. Abban a pillanatban leengedték az autót az emelőről, pont a lábamra. Szimpla balszerencse volt, senki sem hibáztatható érte. Sok száz, ezer versenyzőcserén vagyok túl a karrieremben, a legtöbbször Rahellel váltottuk egymást.”
Gatting azt mondta, próbálta meggyőzni a csapatát, hogy így is képes lesz vezetni, de nem járt sikerrel, így Sarah Bovy helyettesíti majd. „Próbáltam lefogyni Le Mans-ra, amennyire lehet, még sohasem volt ilyen alacsony a súlyom. Nagyon készen álltam a versenyre, ezért is fáj ennyire [a sérülés]. Amikor felébredtem másnap, rájöttem, hogy nagy lehetőséget hagyok ki” – tette hozzá.
Az Iron Dames egysége tavaly ötödikként végzett Le Mans-ban a kategóriájában, az European Le Mans Series sorozatot pedig jelenleg ők vezetik. Gatting azt reméli, hogy utóbbi bajnokság következő állomásán, Imolában július elején már ismét versenyezhet.
A Le Mans-i 24 órás programja ma, szerdán indul. A versenyről készített részletes beharangozónkat ebben a cikkünkben olvashatják.