Kategória: Touring Car

  • A Porsche már év végén csatlakozna a WEC mezőnyéhez

    A Porsche már év végén csatlakozna a WEC mezőnyéhez

    Miután a WEC lehetőséget nyújt a jövőre bemutatkozó LMDh autók idei kipróbálására, a Porsche a tesztektől függően már a bahreini szezonzárón rajthoz állna.

    A nemrég élőben, Goodwoodban is bemutatott Porsche 963 LMDh jövőre a WEC és az IMSA mezőnyében is szerepel majd. Nem kevesebb, mint hat pilótával próbáltatnák ki az autót versenykörülmények között a világbajnokság idei utolsó versenyén.

    „A legjobb, amit tehetünk – az autónak, a csapatnak és mindennek –, hogy versenyzünk.” – összegezte röviden Thomas Laudenbach, a Porsche Motorsport első embere a motorsport.com-nak.

    „Ezért csak akkor megyünk el Bahreinbe, ha van értelme, ha már végeztünk a fejlesztésekkel és összeállt a csapatunk is. Még nem tudjuk mindenképp elkötelezni magunkat emellett, de mindenképpen ez a célunk.”

    Világbajnoki pontot ugyan nem kapnak majd érte, azonban ezzel előnybe kerülhetnek azokkal a gyártókkal szemben, akik jövőre mutatkoznak majd be. Közülük a Porsche tűnik úgy, hogy legelőrébb haladt már a programjával, így ők lehetnek a legnagyobb esélyesei, egy ilyen lehetőségnek.

    „Biztos vagyok benne, hogy [az FIA és az ACO] szeretne minket ott látni, de nincs rajtunk nyomás. Lehetőségként tekintünk erre, egy ajánlatként, ami jól hangzik.”

    Porsche 963 LMDh, WEC
    Fotó: Porsche AG

    A Porsche Penske Motorsport (a fejlesztésért felelős csapat) igazgatója, Jonathan Diuguid kiemelte, jobban ráérnek majd, amint Észak-Amerikában is elindul a tesztelési folyamat.

    „Néhány hét múlva már két autó lesz a pályán, és könnyebben áthelyezhetjük őket anélkül, hogy megszakítanánk a programot.”

    A Penske meglepetésre már idén elindult egy LMP2-es autóval a WEC-ben, ám Le Mans után felhagynak ezzel is, hogy a Hypercarra koncetrálhassanak.

    „Eddig 7900 km-t teljesítettünk, ami sok, de mi többet akartunk. A tesztprogramot elnézve azt mondanám, hogy kicsit le vagyunk maradva.

    A célunk azt volt [az LMP2-vel], hogy minden versenyt körhátrány nélkül fejezzünk be, letegyük a névjegyünket és megtanuljuk, mi hogyan működik a WEC-ben. Sebringben és Spában ez sikerült, Le Mans-ban [négyszer olyan hosszú verseny alatt] pedig csak egy kört kaptunk. Ha versenyzést és a körítést nézzük, elértük a céljainkat.”

  • A Porsche bejelentette Hypercar pilótáit, Lotterer vezetésével

    A Porsche bejelentette Hypercar pilótáit, Lotterer vezetésével

    André Lotterer visszatér Le Mans-ba a Porsche LMDh programjával, de emiatt nem folytatja karrierjét az FIA elsőszámú elektromos sorozatában.

    „Nagy kívánságom volt, hogy visszatérjek az endurance-hoz, de nem volt könnyű döntés.” fejti ki a pilóta.

    „Az FE nagyon érdekes, szoros küzdelmeket produkál, és nagyon élvezem. Leültünk, megvizsgáltuk a lehetőségeket. Szerintem végérvényben jó döntést hoztunk.

    Elég szerencsés voltam, hiszen már háromszor nyertem Le Mans-ban, és mindenképp vissza akarok térni, történelmet írni. Az, hogy a Porsche kötelékében tehetném, nagyon jó lenne.”

    A Porsche Penske Motorsport tíz pilótának tervez majd helyet, ebből viszont eddig nyolcat jelentettek be, ebből csak hat szerepel majd a WEC-ben jövőre. Lotterer valószínűleg Európában marad a jelenlegi GT pilóták, Kevin Estre és Michael Christensen mellett.

    Rajtuk kívül Felipe Nasr és Dane Cameron biztosan az IMSA program része lesz, Laurens Vanthoor, Matt Campbell és Mathieu Jaminet azonban az óceán mindkét partján kipróbálták magukat. Így a még érkező két pilótától függően versenyezhetnek mindkét helyen.

    Az, hogy ki melyik autóba ül majd, természetesen még nem dőlt el, de ha minden igaz, két-két autóval kell majd számolni mind a WEC, mind az IMSA esetében. Erre rájön még kettő, ugyanis Amerikában a JDC-Miller, Európában pedig a JOTA versenyez majd egy-egy külön autóval.

  • Nagy Dániel bizakodó Aragón eredményei után

    Nagy Dániel bizakodó Aragón eredményei után

    A Zengő Motorsport magyar versenyzője, Nagy Dániel a WTCR spanyol fordulójában idei legjobb eredményét szerezte meg, és egy ideig vezette is a második versenyt.

    A Cupra egész hétvégén jól muzsikált mindkét versenyző kezei között, Rob Huff Q3-ba jutásával jelezte a riválisoknak, hogy számolni kell velük. Most azonban Nagy Dániel is jobban felvette a ritmust és a top 10-ből várhatta a vasárnapi versenyeket.

    Amíg a brit világbajnok mindkétszer dobogóra állhatott, a magyar versenyző első futamos kiesése után szállított egy nagyon jó eredményt, ezzel tetőzve be Zengőék örömét.

    „Élveztem az első pár kört, és az újraindítás utániakat is.” – nyilatkozta Nagy a TouringCarTimes-nak.

    „Talán az elején egy kicsit jobban nyomtam, mint kellett volna, de mindenesetre megvizsgáljuk, mi okozta az első gumiknál jelentkező hátrányt. Nagyon gyorsan visszaestek, utána elengedtem Huffot, hogy a csapatot ne hátráltassam.”

    Bár az első hétvégére éppen, hogy csak megérkeztek, most tesztelés nélkül eljutottak az élmezőny közelébe.

    „A második és a negyedik hely nagyon jó a Zengő Motorsportnak. Nagyon későn kezdtünk neki, felkészülés és tesztek nélkül, így igazán hihetetlen eredmény ez a csapatnak.”

    Nagy végül nem kis ellenfelek tartott maga mögött, hanem a mindig jó gyors Lynk & Co autók nagy részét tartotta maga mögött. Bár Santiago Urrutia átszokott a védelmén, a másik három érkező autó nem tudott elmenni mellette.

    „Amikor az elején utolértek, gondoltam, hogy nehéz verseny lesz, ha egész végig védekeznem kell, és Urrutia el is ment mellettem. Utána azonban igyekeztem hűteni a gumikat, és fair, de kemény csatát vívtam Yann-nal [Ehrlacher]. Most először küzdhettem velük igazán, elég jó élmény volt.”

  • A WTCR teljesen ázsiai naptárral is előállhat 2023-ban

    A WTCR teljesen ázsiai naptárral is előállhat 2023-ban

    Jean-Baptiste Ley, a WTCR igazgatója elég érdekes részleteket osztott meg a jövő évi tervekről, lehet ugyanis Hungaroring egyáltalán nem lesz benne a menetrendben.

    A mostani bejelentés értelmében a világkupa ázsiai versenyei már harmadik éve maradnak ki a naptárból. A Hyundai már több éve igyekszik tető alá hozni egy koreai versenyt, míg a Lynk & Co is futtatná kínai pilótáját hazai környezetben.

    A nyomás tehát nagy a sorozat szervezőin, hogy kedvezzenek a – mezőny nagy részét alkotó – márkáknak.

    „Ha összehasonlítjuk a tavalyi és a mostani helyzetet, ugyanott vagyunk. Akkor azt gondoltuk, 2021 volt nehéz, de 2022 jobb lesz. Most ugyanez van, 2023-ra számítunk javulásra, de nem közelíthetjük meg ugyanúgy a helyzetet.” árulta el Ley.

    „Még nem adtunk be az új tervezetet az FIA-nak, de vizsgáljuk a helyzetet, és két különböző lehetőségre készülünk: egy teljesen ázsiai naptárral, és egy másikkal nélküle. Amikor szeptemberben döntést kell hoznunk, akkor egy biztos: nem kockáztatunk a benyújtott verzióval, olyan dologgal fogunk előállni, ami stabil.”

    Marcello Lotti, a WSC elnöke (a TCR kategória tulajdonosa) pedig kissé továbbment, ő a két világkupa közös sorsát vetítette előre.

    „Véleményem szerint a WTCR és az ETCR kombinációja jól működik. De fontos, hogy elkülönítsük a két sorozat identitását. Szerintem az a legjobb, ha nem is teljesen ugyanolyan, de nem is teljesen különböző naptárral állunk elő.

    Mondjuk egy régióban legyen 3-4 közös hétvége, mindkét sorozat szezonját figyelembe véve. Mindkét kategória érdeke, hogy néhány pályán összedolgozzunk, de közben kellenek csak WTCR és csak ETCR versenyek is.

    Persze, mindig érdekes egy-egy kettős forduló, de nem az a terv, hogy 100%-ig ugyanolyan legyen a naptár.”

  • Megint nem megy Ázsiába a WTCR, de a pótlás Európán kívül lenne

    Megint nem megy Ázsiába a WTCR, de a pótlás Európán kívül lenne

    A sorozat új igazgatója, Jean-Baptiste Ley felfedte, ismét pótlásra készül a WTCR, de ezúttal nem maradnak majd Európán belül.

    Jelenleg három hétvége, Kína, Dél-Korea és Makaó szerepel a naptárban, ezt két fordulóval pótolnák, ami kissé lerövidíti a bajnokságot.

    „Egy éve, amikor beadtuk a naptártervezetet az FIA-nak, döntést kellett hoznunk, hogy megyünk-e Ázsiába, vagy maradunk ugyanannál a helyzetnél. Pozitív és optimista hozzáállással úgy gondoltuk, javulni fog a helyzet, ami így is van Ázsiát kivéve.

    Már az elejétől így terveztük, ha mégis kihagynánk őket megint, akkor tíz helyet kilenc hétvége lenne, de a Közel-Keleten vagy a tengerentúlon keresnénk pótlást.”

    Hogy pontosan mit eszeltek ki a WTCR-nél, még a héten megtudjuk a FIA Motorsport Világtanács ülése után.

    „Jelenleg véglegesítjük a terveket az utolsó két fordulóval kapcsolatban. Nem tudom pontosan, mikor és hol, mert ez még az FIA hozzájárulásától függ, de az biztos, nem Európában lesz, mert a WTCR egy világkupa, így két forduló nem itt lesz.”

    Az eddigi pótlások alapján sok kritika érte a WTCR szervezőit, hogy kisebb pályákat látogatnak meg, Ley szerint nem lesz sokáig így.

    „Már dolgozunk rajta, e tekintetben jó hírrel szolgálhatunk hamarosan. Számunkra a pályák minősége nagyon fontos, mindig elsőbbséget élvezett. De ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy még 2022 is elég komplikált év volt. Volt egy tervünk, de elő kellett állnunk egy B és C verzióval is.”

    Ami az új helyszíneket illeti, az ETCR elvileg Isztambulba látogat majd novemberben, miután törölték a versenyt a szezon korai szakaszában. A pálya ráadásul már az ázsiai oldalon van… ha sikerülne most biztosítani a versenyt.

    Marrákes nagyobb múlttal rendelkezik túraautós téren, és éppen most kaptak vissza egy Formula E versenyt, tehát készen állhatnak egy WTCR hétvégére is. Persze nem szabad kizárni az egyéb lehetőségeket sem, az elmúlt pár évben ért már bennünket meglepetés…

  • A Ferrari F1-es technológiát is használ a Le Mans-i autójuknál

    A Ferrari F1-es technológiát is használ a Le Mans-i autójuknál

    Antonello Coletta, a Hypercar projekt vezetője megerősítette, az összes, Ferrari cégen belüli forrást felhasználják az új autó tervezésekor.

    „Az egyik legnagyobb előnyük a Ferrarinál a technológiánk, ez teljesen normális, hogy megosztjuk az ilyesmit a programok között. Az LHM projekt táplálkozni fog nemcsak az F1-es, de az utcai autós tapasztalatokból is, így kerül a tudás mindenhova. A technikusok ötvözik majd mindezt, és reméljük, hogy versenyképes és hihetetlen autót állítanak össze belőle.” – fejtette ki az olasz.

    A Ferrari egy teljesen új osztályt (Attivita Sportive GT) hozott létre az új programnak az eddigi Competitioni GT és Corse Clienti programok összevonásával. Az új létesítmény közvetlenül a fioranói tesztpálya mellett helyezkedik majd el.

    Itt készül majd a 296 GT3-as autó is, ami a jövő szezonban már az ügyfélcsapatoknak is rendelkezésére áll majd.

    A Hypercar specifikációit a Ferrari ugyan még nem fedte fel, annyi már biztos, elsőkerék-meghajtású hibrid rendszer hajtja, és feltehetően júliusban gurul majd pályára. Bár a többi gyártó már legalább egy grafikát nyilvánosságra hozott, sőt, többen a pályára is hajtottak, a Ferrari állítja, „sínen van” a fejlesztés.

    Ferdinando Cannizzo, az Attivita Sportive GT technikai igazgatója felfedte a motorsport.com-nak, hogy az autó virtuálisan már egy éve rója a köröket a szimulátorban.

    A valós tesztelés a jelenlegi GT pilótákkal kezdődik majd meg, és 2023-ben a WEC mezőnyét erősítik majd. Arra, hogy az IMSA mezőnyében is rajhoz álljanak, legkorábban egy évvel később kerülhet sor.

  • Michelisz és Nagy is vezette a futamot, de végül egyikük sem nyert

    Michelisz és Nagy is vezette a futamot, de végül egyikük sem nyert

    Huff kettős dogogót szerzett a Zengő Motorsportnak Aragónban, míg Michelisz után Nagy Dani is a győzelem közelébe került.

    A szabadedzéseken a Hyundai és a Cupra tűnt gyorsnak, de az időmérőn két Audi és két Lynk & Co vívott a pole-ért Huff mellett. Közülük a két Audi, Magnus és Berthon bérelték ki az első sort. Nagy Dani 7., Michelisz pedig 9. lett, Tassi pedig nem jutott tovább a Q1-ből.

    Az első versenyen Berthon rosszul kapta el a rajtot, és emiatt hátrább esett, később pedig leterelte Ehrlacher-t a pályáról. A kakaskodás közben Huff szerezte meg a második helyet, és egész futam alatt üldözte Magnust.

    A középmezőnyben a két Hyundai mutatott látványos felzárkózást Azcona-Michelisz sorrendben vágtak át a mezőnyön egészen a negyedik-ötödik helyig.

    Nagy a „darálóban” előbb veszített pár helyet, majd nemes egyszerűséggel elhagyta az autója egy részét a célegyenesben, végül pedig egy gumiprobléma vetett véget a versenyének.

    A Lynk & Co csapatutasítással sorolta Ehrlacher mögé a hungaroringi győztes Urrutiát, míg a Hyundai fokozott gumikopás miatt inkább visszafogta versenyzőit a futam végén.

    Előttük a Magnus és Berthon alkotta szendvicsben Huff végzett a dobogón.

    Rob Huff, Zengő Motorsport, WTCR
    Fotó: Xavi Bonilla/DPPI/FIA WTCR

    Második nekifutásra a rajtnál Michelisz vette át a vezető pozíciót Ma Qing Huától. Azonban még a verseny elején egy gumibálának csapódva kiejtette magát és Tom Coronelt is.

    Az újraindítás után Nagy Dani vette át az első helyet a kínai pilótától, akit Azcona is megelőzött, őket Huff és a Lynk & Co-k vonata követte.

    Ma egyre visszább eset, miután Huff is megelőzte, csapattársait sem tudta maga mögött tartani. Végül pedig újabb utasítás hangzott el a boxfalról Ehrlacher javára.

    Nagy a hazai pályán versenyző Azcona ellen nem tudott védekezni, majd Huff-fal cseréltek helyet. Végül a Lynk & Co csatából elsőként érkező Urrutia is meg tudta előzni, ezzel leszorult a dobogóról. Így is idei legjobb eredményét szerezte meg negyedik helyével, míg Huff sorozatban harmadjára lett második.

    Nagy Dániel, Nagy Dani, Zengő Motorsport, WTCR
    Fotó: Frédéric Le Floch/DPPI/FIA WTCR

    Azcona a harmadik teljes hétvégén harmadik győzelmével továbbra is vezeti a bajnokságot, ami július elején folytatódik majd Vila Realban.

  • Marcello Lotti kétszer ennyi autót és új gyártót ígér a 2023-es ETCR-be

    Marcello Lotti kétszer ennyi autót és új gyártót ígér a 2023-es ETCR-be

    A WSC Group elnöke jövőre véget vetne az autón való osztozásnak az ETCR-ben, ami a versenyzők által is üdvözölt változtatás lesz majd.

    A tavalyi indulás után az ETCR 2022-ben már megkapta az FIA-tól a világkupa rangot, de eddig mindössze három gyártó hat autója körözött a sorozat égisze alatt.

    „Megerősíthetem, jövőre lesz egy új gyártónk.” – árulta el Marcello Lotti a TouringCarTimes-nak. – „Két új autó lesz azon kívül, amik jelenleg is vannak.”

    További részleteket ugyan nem árult el, de arra is fény derült, hogy ügyfélcsapatok érkezéséről tárgyalnak.

    „Beszélünk néhány csapattal, akik az idei autókat futtatnák a gyártók támogatásával. Így a mostani csapatok révén lenne hat autónk, és a hat idei gépet pedig ügyfélcsapatoknak adnánk. Az jelenlegi csapatokkal és a gyártókkal számolva jövőre 14 autó lesz az ETCR-ben.”

    A Cupra EKS csapatfőnöke, Xavi Serra – a jelenleg domináló alakulat vezére – is üdvözölte a változást:

    „A több autó csak jót tesz a sorozatnak, a show-nak, és ami minket illet, készen állunk az ügyfélcsapatok ellátására is.”

  • Újabb tabudöntögető a WEC-ből: nem érdekel, fiú vagyok-e vagy lány

    Újabb tabudöntögető a WEC-ből: nem érdekel, fiú vagyok-e vagy lány

    Sophia Flörsch mellett egy másik női résztvevője is van az endurance világ (WEC és ELMS) LMP2-es mezőnyének, és a Le Mans-i 24 órásnak.

    A Richard Mille Racing Team a tavalyi év után nem teljesen női legénységet ültetett autójába. Mivel Flörsch az ELMS mezőnyében talált magának helyet, Calderón az IndyCarban, Visser pedig visszament a W Seriesbe, új pilóták után kellett nézniük.

    A változás keretében a feltörekvő – már Hypercart is tesztelő – LMP2-es Charles Milesi, valamint a rally világbajnok, Sébastien Ogier érkezett a csapathoz.

    Mivel a csapat – és Amanda Mille – célja, hogy nőket juttassanak a dobogóra, új női pilótát is kutattak fel. A szebbik nem képviselője az addig Alpine szériabajnokságokban szereplő Lilou Wadoux lett. Bár nemzetközileg elismert eredménye nem igazán volt, az Alpine vezetői bizalmat szavaztak neki egy tesztnapra, ahol kiérdemelte a helyét.

    „Ugyan ő a legfiatalabb és neki van a legkevesebb tapasztalata, muszáj azt mondanom, Lilou különleges.” fejti ki Philippe Sinault, az Alpine-Signatech csapatfőnöke.

    „Ő higgadt, mert annyira a cél lebeg a szeme előtt, nem fél hibázni és jól kommunikál a mérnökével is.”

    Az idei Le Mans-i 24 óráson hatodik helyen haladtak, amikor nem a két fiatal, hanem Ogier vétett hibát azzal, hogy gyorsan ment a boxutcában.

    A büntetés letöltése után végül kilencedik – WEC legénységek közül hatodik – lett az autó a 28 „fős” mezőnyben. Ami nem azért nem rossz két fiataltól és egy pályaversenyzésben nem kifejezetten jártas versenyzőtől.

    Ogier az alakulat fekete bárányaként így nyilatkozott ismeretlen honfitársáról:

    „Lenyűgöző, hogy viselkedik 21 évesen. Ha én visszaemlékszem, akkor még nem is versenyeztem ennyi idősen! Nem nagyon érdekli semmi más, nagyon koncentrált. Lilou egyfajta magabiztossággal versenyzik, nem gondolkodik annyit, csak teszi a dolgát.

    Szerintem jó munkát végez. Biztos vagyok benne, jó karrierje lehet itt, ha megkapja a megfelelő lehetőséget, mert mindenkinek kell egy kis idő. Nyilván nem történik majd meg egyik napról a másikra, kevés tapasztalattal, de szerintem jól áll.”

    Wadoux nem csak a WEC versenyein, hanem néha a mikrofonok előtt is a lényeget emeli ki:

    „Igen, más nőnek lenni a motorsportban, de készek vagyunk a srácok ellen menni. Engem nem érdekel, fiú vagyok-e vagy lány, azért versenyzem, hogy elérjem a célt, hogy jól teljesítsek. Sok nő teljesít jól a versenyzés világán kívül is. Úgy gondolom, nem számít a nem, amikor az ember fejére sisak kerül, a vezetés a lényeg, nem pedig ez.”

    Amanda Mille éppen ezért létre akart hozni egy olyan csapatot, ami – a férfiak által dominált világban – mentőövet nyújthat a nőknek, ráadásul versenyképes keretek között.

    „A Richard Mille ezt csinálja a kezdetektől, egyenlőként kezeljük a férfiakat és nőket. A probléma ott van, hogy sok tehetséges női versenyzőt félnek támogatni vagy megadni nekik a lehetőséget. Pedig akkor ugyanazon a szinten versenyezhetnének.

    Ezért akartam olyan helyet teremteni, ami helyet biztosít a nőknek a motorsportban. Ismerve a különböző szakágakat, úgy döntöttünk az endurance-nál van esélyük akár a dobogóra is.

    Lilou valószínűleg az első olyan versenyző, aki az endurance-ban képzeli el a karrierjét, nem máshol.” – emelte ki Mille a fontos különséget Wadoux és az elődei között.

  • Szimulátoros sztár is indul a Spa-i 24 órás versenyen

    Szimulátoros sztár is indul a Spa-i 24 órás versenyen

    A világ leggyorsabb szimulátorosa, James Baldwin is indul a 2022-es Spa-i 24 órás versenyen a Garage 59-es nevezés révén.

    Baldwin csapattársaiNicolai Kjærgaard, Manuel Maldonado és Ethan Simioni lesznek a 159-es rajtszámú Silver Cup McLaren 720S GT3-as versenyautóval.

    Miután 2019-ben megnyerte a World’s Fastest Gamer (a világ leggyorsabb szimulátorosa) versenyét, James versenyzői lehetőséget kapott a 2020-as Brit GT-bajnokságban a Team Rocket RJN színeiben.

    Baldwin emellett továbbra is versenyez a Veloce Esports-szal, és részt vesz a nagy nemzetközi E-Sport versenyeken és bajnokságokban.

    A 159-es McLaren legénysége az Endurance Cup szezont egy dobogós helyezéssel kezdte Imolában, de a következő, Paul Ricard-i versenyen már az első körben kiestek, miután egy versenyző közvetlenül előttük megpördült.

    Egyszerűen lubickolok a boldogságban, hogy a Spa-i 24 órás versenyen indulhatok, és ismét átugorhatok a virtuális versenyzésről a valódi versenyzésre, ami mindig is az elsődleges célom volt. Micsoda lehetőség!” – mondta Baldwin.

    Remélhetőleg ez egy hosszabb utazás kezdete lesz a valódi versenyzésben, hiszen a British GT-ben való debütáló szezonom után két év kihagyásom volt, de még ha csak erről az egy versenyről van is szó, tudom, hogy nagyon szerencsés vagyok, és a legtöbbet akarom kihozni a dologból.

    A fiatal brit versenyző számára persze a masina sem lesz ismeretlen.

    Imádom a McLaren 720S GT3-at; két éve vezetem az Esportsban, és versenyeztem vele a British GT-ben is. Abszolút imádom az autót, remek csapattársaim vannak, készen állok a kihívásra, és alig várom, hogy elkezdődjön majd a verseny” – jelentette ki Baldwin.

    A Spa-i 24 órás futamra július 30-31-én kerül sor.