Túl sokba kerül nekik, ezért versenyt is fognak kihagyni a Glickenhaus autói. A második tengerentúli futamon már biztosan nem utaznak majd el Fujiba.
A Monzai 6 óráson Jim Glickenhaus megerősítette a Sportscar365-nek, hogy nem vállalja nagy szállítási költséget egy verseny kedvéért. Az FIA Endurance Bizottságának elnöke, Richard Mille megerősítette, bár elvileg minden versenyen kéne indulnia a Hypercar csapatoknak, elnézik az amerikaiaknak, ha nem tudnak mindegyik versenyre elutazni.
„Sosem volt úgy, hogy megyünk Fujiba. – jelentette ki az alapító Jim Glickenhaus. – Eddig vártam a WEC-re, hogy állást foglaljanak az ügyben, amit Richard Millén keresztül meg is tettek. A következő hat-nyolc hétben alakul majd ki, hogyan is állunk, és mi lehetséges számunkra a jövőben. Szerintem pozitív irányban haladnak a dolgok.”
A döntés kizárólag pénzügyi alapokon született meg, így próbálnak pénzt spórolni, amíg befektetőket keresnek.
„A helyzet változatlan: a cég 300 autót ad el évente, ezzel csak bizonyos mennyiségű versenyt tudunk vállani. Több versenyzés egyszerűen pénzügyileg nem megmagyarázható a részvényeseknek.
Ha sikerül bevonzani őket, akkor arra használnánk fel ezt, hogy kifejlesszük a hidrogén meghajtású pickupjainjat a Baja programunkon keresztül. Akkor a WEC-nek is több értelme lenne, mert nagyobb piacunk lenne.
Több szempont is közrejátszott: amennyire tudom, Japánban még mindig nagyon lezártak mindent a COVID miatt. Ez meggátolna minket abban, hogy a szurkolókkal és lehetséges vásárlókkal kapcsolatba lépjünk. Ez pedig nem segítene rajtunk, hogy őszinte legyek.”
Sebring után az azt követő három hétvége Európában zajlott, a Glickenhaus számára is könnyebben elérhető helyszíneken, hiszen európai technológiai partnereik vannak.
Fuji után Bahreinben lesz a szezonzáró, a Porsche – ha minden jól megy – itt mutatná be az LMDh autóját. Glickenhaus azonban még nem véglegesítette erről a terveket.
„A koronaherceg jó barátom, szeretném meglátogatni és támogatni őt.” – jegyezte meg sejtelmesen.
A Glickenhaus idén jobb szezont teljesít, mint tavaly, két pole mellett háromszor is dobogóra állhattak.
Óriási, de szerencsés kimenetelű balesetnek lehettek szemtanúi a hétvégi monzai hatórás versenyt követők.
Olaszországba látogatott a hosszútávú világbajnokság (WEC) mezőnye a monzai hatórás versenyre. Nem sokkal féltáv előtt viszont egy ijesztő baleset borzolta a kedélyeket. A GTE Am kategóriában versenyző, és az ekkor még negyedik helyen haladó #33-as számú TF Sport Aston Martinja Henrique Chaves szó szerint elrepült.
A visszajátszásokban kiválóan látszik, hogy a Roggia sikánhoz érve már a féktávon elveszítette az autó hátulja a tapadást, így hatalmas sebességgel, oldalba kapta a levágást megakadályozó, magasított ún. hurka kerékvetőket (amelyek már többször is a kritikák kereszttüzébe kerültek), amely gyakorlatilag rommá törte az autó oldalát és megsemmisítve a pilóta oldali ajtót, majd az autót megdobta, amely fejjel lefele érkezett meg és így csúszott keresztül a pályán a túloldali szalagkorlátig., ahol tett még egy 360 fokos bukfencet.
A portugál végül sérülések nélkül megúszta az incidenst, ami az Aston Martinjáról már nem mondható el.
A belga Maxime Martin gyűjtötte a legtöbb pontot Zolderben, ezzel megtörte a Cupra eddigi egyeduralmát az ETCR-ben.
Időmérő
Vernay és Martin voltak a két csoport leggyorsabbjai az időmérőn. Az egyik sikán levágása miatt főleg a Hyundai pilótákat sújtotta büntetés, Azcona mindkét körét elvesztette emiatt.
Martin technikai probléma miatt kihagyta az első szabadedzést, ennek ellenére második nekifutásra gyorsabb volt Ekströmnél.
Jordi Gené hűtőgondok miatt nem tudott részt venni az időmérőn, váltótársa, Tom Blomqvist azonban még nem szenvedett a problémától.
Negyeddöntők
Vernay a rajtot, Tambay az első kanyart rontotta el az első menetben, így Blomqvist állt az élre. Szoros csatában később a harmadik helyre is visszaesett, azonban mégis ő örülhetett a végén, ahogy legyorsulta csapattársát a célvonal előtt.
„Alsó ágon” Michelisz már az elején komoly csatába keveredett Bruno Spenglerrel, és ezzel Venturininek ajándékozták a jobb elődöntős helyet.
A másik csoportban Martin folytatta jó formáját, így Ekström előtt ért célba. Azcona jutott még az első elődöntőbe, miután Catsburg helyezkedése a rajtnál hozzásegítette az futamgyőzelemhez.
Elődöntők
Elsőként Tambay szerzett elégtételt Blomqvist utolsó méteres előzésén, majd Spengler gyűrte le a vele szemben felálló Vernay és Michelisz párosát.
Martin eközben megállíthatatlan volt, bár a címvédővel és a WTCR éllovasával kellett megküzdenie. Ekström támadta meg a rajt után, de rajtavesztett, mert egy kanyarral később Azcona el tudott menni mellette.
A második kör végén Ekström egy agresszív manőverrel leterelte a spanyolt az utolsó sikánban, aki a kavicságyon keresztül kisebb sebességgel könnyű préda lett a célegyenesben.
Catsburg beugróként beárazta az ETCR mezőny rangidősét Jordi Genét, illetve a negyeddöntőben két nagy elfékezést produkáló Filippit, miután magabiztos győzelmet aratott ellenük.
Döntők
A Tambay-Blomqvist tandem behúzta az első két helyet, mögöttük az Alfa Romeókat kitaktikázó két Hyundai végzett. Michelisz a startnál több energiát elhasználva került eléjük az utolsó helyről, Vernay a verseny végére meg is előzte.
Catsburg megint hátvédet játszott Azconának, lefoglalta Mattias Ekströmöt, így az élen Martin és a spanyol eltudtak húzni tőlük.
A Romeo Ferraris győzelemmel hangolt a soron következő (vallelungai) hazai ETCR futamukra, hiszen Maxime Martin lett a hétvége királya. A bajnokságot továbbra is Tambay vezeti Ekström előtt.
A Glickenhaus eddig fő színeként a pirosat használta, Monzában azonban a többi gyártó érkezésére felkészülve már különlegesebb és felismerhetőbb festést alkalmaznak.
A Toyota és az amerikai márka mellé érkezik a Peugeot a hétvégén, a jövő évi autók közül pedig már a gyári Porsche is bemutatta a festését.
„A Goodwood Festival of Speed-en láthattuk az új Porsche LMDh festését. Most már a Toyota és a Porsche is piros, fehér és fekete, ezért úgy döntöttünk, mi kipróbálunk valami mást. Valami fényeset, mint az ég, és mint a jövő.” – szól a csapat közleménye.
Fotó: Scuderia Cameron Glickenhaus
Elmondásuk szerint a világoskéket a csapat (Scuderia Cameron Glickenhaus) logójának alapja inspirálta, a központi csíkok pedig az amerikai zászló színeit tükrözik.
Mindenesetre azért a Porschén és a Toyotán kívül a Ferrarinál is örülnek, hogy nem lesz másik piros autó a mezőnyben. Az Alpine viszont annál kevésbé, hiszen a franciák színe a kék…
A Glickenhaus jó formában érkezik majd meg, Olaszországba, ugyanis kiesést még idén nem kellett könyvelniük. Le Mans-ban az Alpine-t megelőzve dobogóra állhattak, ezzel 1967 óta vitték vissza az amerikai zászlót a francia verseny összetett pódiumára.
Az eddig bemutatott festések:
Toyota – Fotó: 2022 Gabi Tomescu/focuspackmedia.com/FIA WEC
A korábbi előzetesfotó után immáron élesben és teljes életnagyságban is megmutatta magát a Ferrari jövőre bemutatkozó hiperautója.
Az LMH szabályrendszer alapján épült autót Fioránóban küldték pályára, egyelőre még álcafestéssel.
A teszt nem volt nyilvános, ám a brit motorsport.com sikeresen megszerzett néhány kémfotót, amelyek azonnal bejárták a világhálót.
A Ferrari a délelőtti nap folyamán jó néhány kört meg tett a csapat egyik gyári pilótájának, Alessandro Pier Guidi vezetésével.
Azért hivatalos fotót is kiadott a Ferrari, ebben a prototípus autójuk, amely ablakon keresztül tükröződik vissza, de szintén álcafestéssel látható ezen is az autójuk. (kiemelt kép)
A csapat azt is megerősítette, hogy a kezdeti teszteket majd a jelenlegi GT verenyzőikkel, James Caladoval, Antonio Fuocoval és Nicklas Nielsennel fogják teljesíteni.
WEC: Ferrari Hypercar spied testing – https://t.co/NNcNDJUKSj
Ferrari’s Hypercar spied testing at Fiorano.
Looks like a cool car. Ferrari covers the race car in a full-body camouflage wrap, which hides the car’s styling details.
Ferrari sports car boss Antonello Colletta said… pic.twitter.com/JJqEP7ALdo
Az idei LMP2-es Le Mans-i győztes JOTA lép majd feljebb, a Hypercar mezőnybe, miután a Porsche LMDh autóját szerezték meg a 2023-as szezonra.
A brit csapat jelenleg két autóval erősíti a WEC LMP2-es mezőnyét, és vezetik a bajnokságot is féltávnál.
Ezzel a bejelentéssel már biztos, hogy három Porschéval is bővül a Hypercar kategória, hiszen a gyári Porsche Penske Motorsport két egységet tervez még indítani. David Clark, a JOTA társtulajdonosa így üdvözölte a változást:
„Ezzel az új csapattal erős helyzetbe hozzuk magunkat, és megtartjuk a lendületünket, amikor a sportautózás aranykorszaka ténylegesen elkezdődik 2023-ban.”
A Porsche tengerentúli programja szintén két gyári- és egy ügyfélautóból áll, amit a JDC-Miller Motorsports rendelkezésére bocsátanak majd. Az elkülönítés ellenére azonban nem gondolják, hogy hátrányból indulnának.
„Kényelmesen viszonyulunk ahhoz, ahogy a szabályok jelenleg le vannak írva.” – emelte ki Sam Hignett, a JOTA főnöke.
„Ez az egyetlen, ami miatt így vágunk bele ebbe. Azt mondtuk, csak akkor szeretnénk feljebb lépni, ha olyan csomagot tudunk összeállítani, amit a futamgyőzelmekért képes harcolni.” – utalt ezzel arra, hogy a kategória esetében nincs fejlesztési verseny, az autók úgy kell induljanak, ahogy először pályára lépnek.
A pilóták bejelentése természetesen nem történt még meg egyből, mindenesetre a jelenlegi versenyzőik egész jó elegyet képviselnek. A Formula E bajnok António Félix da Costa mellett korábbi F1-es (Will Stevens), IndyCar (Ed Jones) és DTM (Jonathan Aberdein) pilótájuk is van.
Hignett annyit árult el, a Hertz-cel kötött szponzori megállapodásnak köszönhetően nem kell fizetős versenyzőket alkalmazniuk, maguk dönthetnek a felállásról.
Míg a kategóriába a Porsche mellett a Vanwall, a Ferrari és a Cadillac is ígérte magát, a csapatfőnök szerint előbbivel volt egyedül reális esélyük ügyfélcsapatként már most indulni.
A Cadillac kijelentette, hogy első évükben még csak a gyári programra koncentrálnak. A Vanwall indulása korántsem biztos, hiszen idén is elutasították őket, a Ferrari pedig még grafikákat sem tett közzé autójáról.
Ezzel szemben a Porsche már kiterjedt tesztprogramot is teljesített, és négy ügyfélautó leszállítását is vállalta 2023-ra.
„Reméljük, időben kapjuk majd kézhez az autót, hogy eltudjuk végezni a teszteket, amit szeretnénk. Úgy véljük, a termék, amit kézhez kapunk majd, kulcsra kész lesz, ahogy ezt a Porschétól megszokhattuk. Biztosak vagyunk benne, bármiféle probléma ki lesz simítva, mire elkezdhetjük a tesztelést.” – vetítette elő a jövő évi programot Hignett, de az LMP2-es projekt folytatásáról még nem adott pontos képet.
„Ez nem olyan, dolog, amire jelenleg válaszolni tudok, de minden forrásukra szükségünk lesz ehhez a programhoz.”
A Ferrari is beállt a sorba és egy teaser képen mutatott egy aprócska részletet a jövőre bemutatkozó hiperautójából.
Az egyelőre még név nélküli modell 49 év után az első olyan Ferrari lesz, amely a Le Mans-i 24 órás verseny csúcskategóriájában küzdhet majd meg 2023-ban. A csapat közleményben kihangsúlyozta, hogy olyan erős stílusjegyek jellemzik majd a hiperuatójukat, amely erősen hajaz majd a sorozat gyártott modellek dizájnjára.
A tervek szerint a csapat a következő hetekben kezdi majd meg a teszteléseket, így vélhetően hamarosan már egészében is láthatjuk majd a vörösök legújabb csúcsmodelljét.
Balszerencsésen ért véget a portugál kaland a Zengő Motorsport magyar pilótájának számára. Nagy Dániel a második versenyen ütközött előbb a szalagkorlátba, majd az álló autójába csapódott bele nagy sebességgel Nathanael Berthon.
Keserédes volt tehát Rob Huf győzelmi ünneplése a magyar csapat bokszában, hiszen a korábbi világbajnok nyertea fordított rajtrácsos futamot, ezzel a bajnokságban is előkelő helyre lépett előre. Csapattársa azonban a sikánnál járt pórul.
Nagy autója a sikán kijáratánál vált alulkormányzottá és utcai pálya révén nem volt messze a szalagkorlát, amit el is találta a Cupra, a tempó nem volt nagy, de annyira elég volt, hogy az ideális évre csapódjon vissza az autója, pechjére a pont érkező Audis Berthon elé, aki nagyobb tempóval oldalról ütközött a Zengős autóba.
Az eset után mindkét pilótát kivizsgálásra elszállították, a közösségi médiás posztjaik alapján pedig Nagy Dániel kisebb ujjtöréssel és egyéb apróbb sérülésekkel, míg a francia versenytársa a 27G-s becsapódás ellenére nem szenvedett törést, csupán apróbb fájdalmakat érez a nyakában és a háta közepén.
Nagy immáron felkötött kézzel üzent a Zengő Motorsport facebook oldalán az érte aggódóknak.
Féltáv után a téli szezon nagy átigazolása, Mikel Azcona vezeti a WTCR pontversenyét. A spanyol még a Hungaroringen mesélt a döntésről, a kettős programjáról és a hozzáállásáról.
Mi győzött meg a Hyundaijal kapcsolatban?
Amikor megkaptam az ajánlatot arról, hogy vezethetek a Hyundai WTCR és ETCR programjában, könnyű volt döntést hozni. Már tavaly is azt láttuk, hogy a futamgyőzelmekért és a bajnokságért küzdöttek a Hyundai pilótái. Versenyzőként pedig a győzelemért vagyok itt, szerintem itt könnyebben lesz erre lehetőségem.
Spanyol pilótaként voltál egy spanyol márka gyári pilótája, ez álomszerű helyzetnek tűnik. Nehéz volt ettől elszakadni?
Nagyon közeli kapcsolatom volt velük, már hat éve dolgoztunk együtt. Családias csapatot alkottunk meg, ráadásul jó eredményekkel. Kétszer nyertem meg az európai bajnokságot, és a WTCR-ben is futamokat nyertünk.
Erre nemet mondani és elmenni egy másik márkához, nyilván nem jó pillanat. De ez az élet, néha döntéseket kell hozni. Ez valakinek teszik, valakinek nem, de szerintem jó döntést hoztam. Ugyanakkor nagyon hálás vagyok, hogy eddig a Cuprától kaptam meg ezt a lehetőséget.
A TCR Europe-ot említetted. Szerinted mi a jobb a túraautózás szempontjából, az ottani nagyobb mezőny, a WTCR neves pilótái?
A világbajnokság nyilván mindig a legfontosabb lesz, szóval a legjobb pilóták itt vannak. Idén is nagyon minőségi a pilóták szintje. És persze a legjobb márkák és csapatok is itt indulnak azért, hogy ugyanazért a célért, hogy megnyerjék a bajnokságot.
Hogyan győzitek le az abból adódó hátrányokat, hogy csak ketten vagytok a Hyundainál?
Igaz, hogy komplett csapatok ellen küzdünk, akik akár öt autóval vannak itt, mi pedig csak ketten. Ilyen szempontból ez hátrány, hiszen a mezőnyben könnyebben győznek le. Nekem ez annyira nem probléma, mert én a karrierem során mindig egyedül küzdöttem. Nem volt mögöttem egy rendes csapat és csapattársak, akikkel együtt dolgozhattam volna. Szóval persze, nem könnyű, engem ez annyira nem hátráltat.
Mikel Azcona – Fotó: Magyar Gábor
Tavaly magyar csapatod volt, most magyar csapattársad. Most már kijelenthető, hogy hozzászoktál a magyar kultúrához?
A Zengő Motorsport előtt nem igazán találkoztam magyarokkal, még akkor sem, mikor itt versenyeztünk, azóta azonban rengeteg üzenetet kaptam a magyar szurkolóktól. Muszáj elismernem, nagyon szenvedélyesek a motorsport iránt. Azóta szeretem ezt az országot, szeretek idejönni, jó az idő, és a szurkolók is kedvesek velem.
Hogyan küzdesz meg a kettős programmal, ha egy hétvégén van a WTCR és az ETCR is?
Már tavalyról van ebben egy kis tapasztalatom. Akkor is jól ment, bár nem könnyű, hiszen csak átugrani van időd egyik autóból a másikba. Nincs idő kielemezni, mi történt.
A legnagyobb kihívás, hogy figyelni kell a különböző féktávra, hamar át kell állni nem csak a vezetési stílusban, hanem gondolkodásban is, hiszen az elektromos meghajtásnál a különböző energiaszinten máshogy kell vezetni.
Az ETCR-ben a start a legnehezebb, a WTCR-ben meg már könnyebben jönnek a dolgok, de a csapattal jó kezeljük mindezt.
A Hyundai két kasznit, az Elantrát és a Velostert használja, míg a Cupránál a León volt mindkát autó alapja. Nehezebb most átállni a kettő között?
Nem igazán, mivel már az elejétől kényelmesen éreztem magam az autóban. Hasonlóak az ala tulajdonságok, elsőkerék-meghajtás, a TCR alaprendszer és a többi. Persze a Leónhoz képest más a kezelhetősége, kicsit másképp kell megközelíteni a kanyarokat. Apró különbségek ezek, semmi komoly.
Azcona a WTCR mellett az elektromos világkupán is indul, most már második éve – Fotó: Magyar Gábor
Ha az a helyzet adódik, hogy mindkét bajnokságért küzdened kell, mire számítsunk Mikel Azcona melyikre fog jobban odafigyelni az utolsó hétvégén?
Mindkettőre fogok figyelni. Azért jöttem, hogy mindkettőért megküzdjek, így nem részesítem előnyben egyiket sem. Úgy készültem az év elején, hogy mindkét helyen a maximumot nyújtsam, úgyhogy ezt fogom tenni.
Sokak szerint a kiegyensúlyozottság a legnagyobb fegyvered, hogyan éred el ezt?
Mindig erre törekszem. Ha az ötödik-hatodik-hetedik helyen haladok, a bajnokságra is gondolok közben. Nem lehet egy hétvége alatt megnyerni a bajnokságot, úgyhogy néha jobb türelmesnek és nyugodtnak lenni. Ez segített az eddigi bajnoki címeihez is.
Miután idén megtagadták tőlük az indulást, a Vanwall és a ByKolles tesztprogramba kezdett két kijelölt pilótájukkal, Esteban Guerrierivel és Tom Dillmann-nal.
A francia pilóta 2018 óta tagja a ByKolles WEC csapatának, és bár nem volt jelen az autó mosti bejáratásán, szerinte a csapat előrelépett ahhoz képest, mióta legutóbb a rajtrácson állhattak.
„Még nem vezettem, de két napot teljesítettek és minden jól ment, azóta nem volt másik teszt.” – nyilatkozta a francia a motorsport.com-nak.
„Nem volt probléma, átmentek a törésteszteken, és elkezdték az utcai verziót is gyártani. Nehéz volt gumikat is szerezni, de így, hogy két autót fejlesztenek egyszerre – mivel nem végtelen forrásaink vannak – néha szüneteltetni kellett a versenyautót is.
Szerintem jól néz ki az autó, elég időt szántak rá. Sokkal jobb mérnöki munka, mint az LMP1-es autó volt, ez egy nagy lépés előre.”
„Ha készítesz egy Hypercart, akkor nem azért teszed, hogy otthon tartsd. Kapcsolatban állunk a szervezőkkel, és úgy áll a helyzet, hogy jövőre indulunk. Ezért is tesztelünk, terveim szerint én is velük versenyzem majd. De ha jön egy másik lehetőség, arra is nyitott vagyok.”
Ami az Vanwall autójával tapasztalatot szerző pilótát illeti, Esteban Guerrieri nemrég a Hungaroringen, a Super Racing Fesztiválon árult el néhány részletet a programról.
„Most az elektronika kidolgozása lesz a következő lépés, utána gurulhatunk ismét pályára. Ha engem kérdeznek, hány alkalommal vezetnék, akkor biztos, gyakrabban, mint most, de ez a helyzet, türelmesnek kell lennünk.
Ugyan nem vagyok ott minden nap a műhelyben, de a mérnökök szerint minden az ütemterv szerint halad. De amíg nem jutunk el oda, hogy teszteljünk, addig igazából csak várnom kell.”
Guerrieri szintén óvatos volt azzal kapcsolatban, hogy a WEC-ben ő lesz-e az egyik pilóta. Elmondása szerint őt a fejlesztéssel bízták meg egyelőre.
„Jó kihívás, igyekszem majd minél több kilométert rakni az autóba. Az első teszt után optimisták vagyunk, jó visszajelzést kaptunk, nagyjából azt, amire számítottunk. A következő lépésaz lesz, hogy hosszabb etapokat megyünk majd.
Ami a WTCR illeti, nehéz lenne dönteni Le Mans és a Hungaroring között [amennyiben ismét egy hétvégén lesznek]. Most ezt még nem tudom megmondani, nyilván majd a leendő szerződésekben kikötött feltételektől is függ. De ez jövő év elején tisztázódni fog. Remélhetően nem lesz ütközés.”