Kategória: Touring Car

  • Újabb F1-ben szereplő gyártó száll be hiperautóval a WEC-be, érkezik a Valkyrie

    Újabb F1-ben szereplő gyártó száll be hiperautóval a WEC-be, érkezik a Valkyrie

    Nagy bejelentést tett az Aston Martin: a gyártó 2025-ben végre megejti régóta várt visszatérését a Hosszútávú Világbajnokság csúcskategóriájába az Adrian Newey által megálmodott Valkyrie modellel.

    A gyártó először már 2019-ben megfogalmazta azon szándékát, hogy benevezné az LMH-szabályoknak megfelelő Valkyrie-t a WEC és a Le Mans csúcskategóriájába, ám a következő év februárjában mégis parkolópályára tette a tervet, így az Aston Martin nem volt ott a hiperautókorszak 2021-es kezdetén.

    Most azonban kettőzött erővel jelentette be a beszállást a vállalat elnöke, Lawrence Stroll, hiszen a 2025-ös szezontól nemcsak a WEC, de az amerikai központú testvérsorozat, az IMSA csúcskategóriájába is beszáll – a jelenlegi álláspont szerint legalább egy-egy autóval. A versenyprogramokat a Heart of Racing fogja üzemeltetni, a csapat, amellyel alacsonyabb kategóriákban az Aston már mindkét sorozatban együtt dolgozik.

    Aston Martin Valkyrie
    Fotó: Aston Martin

    Az Aston Martin legutóbb 2011-ben szállt harcba a Le Mans-i 24 órás csúcskategóriájának megnyeréséért, de a GT-szakosztályban állandó résztvevőnek számít. S mint az új projekt bejelentésekor Stroll nem is habozott emlékeztetni, a gyártó egy alkalommal már megnyerte a Le Mans-t a múltban. Ennek megismétlését tűzi ki célul az elkövetkező években, ám a V12-es Valkyrie-nek talán a valaha volt legerősebb mezőnyben kell majd megküzdenie ezért, hiszen gyártók egész sora csatlakozott már vagy készül szintén beszállni a hiperautók versengésébe.

    „A teljesítmény a vérünkben van az Aston Martinnál, és az autósport a legjobb eszköz arra, hogy ezt bemutassuk. A kezdeti évek óta jelen vagyunk Le Mans-ban, az elmúlt 95 év során pedig 1959-ben sikerült is megnyernünk a versenyt, míg 19 alkalommal a kategóriánkban végeztünk az élen. Most azzal a céllal térünk vissza a színre, hogy új oldalakat írjunk a történelemkönyvekbe egy olyan prototípussal, amit az Aston Martin valaha volt leggyorsabb utcai autója inspirált” – mondta Lawrence Stroll, aki azt is büszkén hangoztatja, hogy a két bajnokságba való beszállással 2025-től az Aston Martin a három legrangosabb hosszútávú verseny, a sebringi 12 órás, a daytonai 24 órás és a Le Mans-i 24 órás összetett győzelméért is harcba száll.

  • Több, mint 10 év után térhet vissza a Honda a legendás versenyre

    Több, mint 10 év után térhet vissza a Honda a legendás versenyre

    Köszönhetően egy közelmúltban bejelentett átalakításnak, a Honda sportautóival válhat teljessé a Le Mans-i 24 órás mezőnye.

    A sportautózás új királykategóriáját ugyan 2021-ben vezették be, az idei szezonban érkezett meg a gyártók nagy része az Endurance Világbajnokság (WEC) és az IMSA közös szabályrendszerébe. Előbbi Hypercar elnevezésű kategóriájában (így a Le Mans-i 24 óráson is) szinte az összes, eddig bemutatott típus elindult, egyedül a BMW és az Acura maradt a tengerentúlon.

    A bajorok már bejelentették, 2024-ben indulnak majd Európában is, az Acura eközben arra hivatkozott, az anyacég Honda nevével vehetnének csak részt a legendás francia versenyen, ehhez azonban Japánból kell engedélyt kérniük. A cégnek az a része azonban teljesen külön üzemel az – Acura sportautó-programjáért felelős – észak-amerikai divízióhoz képest.

    A Honda Performance Development azonban a jövő évtől az anyacéghez jóval közelebbi Honda Racing Corporation US név alatt fut majd, ez pedig egy jelzés lehet arra, hogy lassan egyesítik a két kontinensen folytatott tevékenységet.

    https://500miles.hu/imsa/az-f1-mellett-le-mans-ra-is-hatassal-lehet-a-honda-atalakulasa/

    „Engedélyünk van arra, hogy globális szinten együtt szerepeljünk” – emelte ki David Salters, a HRC US, elnöke – „Ha versenyezni kezdünk, versenyképesnek kell lennünk. Ez a változás azt jelenti, hogy több minden lesz lehetséges a jövőben. De biztosítanunk kell, hogy lesz értelme a márka szempontjából. Hogy tényleg felvehetjük a versenyt a többiekkel? Érdekes kérdés.”

    A sportscar365.com kérdésére Salters tagadta, hogy már 2024-ben sor kerülne egy Le Mans-i projektre, egyelőre csak annyit jelentett k, hogy „komolyan megfontolják a lehetőségét”, hogy indítsanak autó a francia versenyen.

    „Most már egy hivatalosabb háttere lenne ennek, mert globális motorsportról beszélhetünk [kontinensekre leosztott programok helyett]. De ugyanúgy vannak akadályok. Még meg kell vizsgálnunk, minek van értelme.”

    A Honda legutoljára 2013-ben indult Le Mans-ban, a Strakka Racinggel hatodik helyen, utolsóként értek célba az LMP1-es csapatok közül.

  • Vettel Le Mans-ban tér vissza?

    Vettel Le Mans-ban tér vissza?

    Miután felmerült, hogy Mick Schumacher potenciálisan az Alpine színeiben, a WEC-ben (az FIA hosszútávú világbajnokságában) térhet vissza, ugyanezt kezdték boncolgatni Sebastian Vettelről is, egy másik csapattal.

    Az F1-ből tavaly visszavonult pilóta pont a Japán Nagydíjon tűnt fel ismét az F1 világában, s bár nem zárta ki, hogy sose térne vissza ide, most az a pletyka kapott szárnyra vele kapcsolatban, hogy a WEC-ben, vagy annak részeként a Le Mans-i 24 órás viadalon térne vissza a versenyautózásba. 

    Az Auto Motor und Sport információja szerint Vettel már ajánlatot is kapott a JOTA csapatától, amely két bérelt Porschét indítana a sorozat csúcskategóriája, a Hypercar mezőnyében.

    Itt António Félix da Costa és Will Stevens lennének a csapattársai, utóbbi szintén versenyzett egy rövid ideig a Forma-1-ben, míg előbbi pont a Red Bull tehetséggondozó programjának volt tagja abban az időben, amikor Vettel a bikásoknál versenyzett.

    Vettel számára szívfájdító, hogy már csak a pálya mellől nézheti az F1-et

    A német szaklap azt írja, Vettel először egy LMP2-es autóval tesztelne, mielőtt kipróbálná magát a nemrég létrehozott Hypercar kategória autóját. Hozzátették, hogy a csapat Robert Kubicával is tárgyal.

    Vettel korábban többször jelezte, hogy valamikor szívesen rajthoz állna a legendás franciaországi futamon.

  • Belső kamerás felvétel Michelisz ralis tesztjéről – így készül a Rally Hungary-re

    Belső kamerás felvétel Michelisz ralis tesztjéről – így készül a Rally Hungary-re

    Michelisz Norbert közzétett egy felvételrészletet arról a tesztről, amelyen megkezdte a felkészülést a Rally Hungary-re.

    Michelisz Norbert néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy az idei Rally Hungary-n debütál rallyversenyzőként. A WTCR 2019-es bajnoka pedig egy csütörtöki teszttel már meg is kezdte a felkészülést az október 6. és 8. közötti Európa-bajnoki idényzáróra, amelyen egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval vesz részt. Most pedig közel két perces belső kamerás videót tett közzé arról, ahogy Tagai Róberttel Bakonyán meghajtották a kocsit.

    „Az első ralis tesztemen 70 kilométert sikerült teljesítenünk Bakonyán, ez a belső kamerás felvétel az utolsó körök egyikén készült. A nap folyamán sokat hangoltunk az autón, és bár tudom, hogy rengeteg tanulnivalóm van még, úgy érzem, gyorsan összebarátkoztunk egymással!” – írta a poszthoz a 39 esztendős versenyző, aki gyermekkori álmát készül valóra váltani azzal, hogy rallyversenyen indul.

    Íme a felvétel:

    A Rally Hungary részvétel bejelentése után hazánk legeredményesebb autóversenyzője a HUMDA podcastjában mesélt arról, hogy miért vágott bele a rallyzásba. A felvételt IDE KATTINTVA lehet megnézni. Az pedig, hogy milyen szakaszokon fog versenyezni a Rally Hungary mezőnye, ITT érhető el.

  • Megerősítették, valóban versenyzői ülésről tárgyal Schumacherrel az egyik csapat

    Megerősítették, valóban versenyzői ülésről tárgyal Schumacherrel az egyik csapat

    Esély nyílt rá, hogy jövőre ismét versenyautóban láthatjuk az idei szezonra tartalékpilótai szerepkörbe száműzött Mick Schumachert, hiszen az egyik F1-es csapatvezető elismerte, hogy egyeztetnek vele – még ha nem F1-es ülésről.

    Folyamatosan szűkültek az elmúlt hónapokban Schumacher esélyei arra, hogy a 2024-es szezonban visszatérhessen az F1-es mezőny egyik versenyautójába. A Haastól való menesztése óta idén a Mercedes háttérembereként dolgozva főnökeitől sok dicséretet kapó német számára már csak a Williams maradt az utolsó opció a jövő évre, ám James Vowles csapatvezető nyilatkozatai alapján az istálló egy újabb évre bizalmat szavazhat Logan Sargeantnak.

    Pedig Toto Wolff a hírek szerint minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy meggyőzze korábbi kollégáját, Vowlest Schumacher képességeiről, az F1-insider.com szerint még a pilóta szimulátoradatait is elküldte neki ennek bizonyításául – de nem járt sikerrel.

    Rövid időn belül eldőlhet Schumacher jövője, meglepő helyen köthet ki

    Pár napja a német Bild szellőztette meg, hogy a két szezont a partvonalon kívül tölteni nem szándékozó Schumacher az Alpine-nal vette fel a kapcsolatot, szemei előtt pedig a csapat 2024-es WEC-programja lebeg. A francia gyártó a jövő évben már az endurance-sorozat csúcskategóriájában fog indulni, miután az idei LMP2-es program után – amely autók jövőre már csak Le Mans-ban lennének bevethetők a szezon során – immár hiperautóval rukkol elő.

    Az Alpine csapatvezetője, Bruno Famin pedig Szuzukában meg is erősítette, hogy Schumacher lehet az új modellt vezető három pilótájuk egyike.

    „Igaz, beszélgetünk Mickkel annak lehetőségéről, hogy az endurance-programunkban versenyezzen az A424-essel. Szerintem mindkét fél számára remek lehetőség lenne, de egyelőre még csak az egyeztetések folynak. Remélhetőleg hamarosan megszervezhetünk egy tesztet is” – nyilatkozta Famin a pénteki csapatvezetői sajtótájékoztatón.

    A 2024-ben nyolc versenyhétvégéből álló WEC-be szerződés nem feltétlenül jelentené azt, hogy Schumacher teljesen kikerül az F1 körforgásából. Wolff legalábbis jelezte, hogy a továbbiakban is számítanának a 24 éves német szolgálataira.

    „Bármilyen programot is választ, tartalékpilótaként velünk maradhat, ha ez a másik oldalnak is megfelel” – mondta a Motorsportnak a Mercedes F1-es csapatának első embere.

  • Podcast: Michelisz Norbert először még raliversenyzőként képzelte el magát

    Podcast: Michelisz Norbert először még raliversenyzőként képzelte el magát

    A megújult HUMDA Podcast vendége Michelisz Norbert, aki csütörtökön bejelentette, hogy októberben rajthoz áll a Rally Hungaryn, ezzel egy számára eddig ismeretlen szakágban próbálja ki magát. 

    A Széchenyi Egyetem Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség által támogatott Rally Hungaryn indul első alkalommal raliversenyen Michelisz Norbert, a túraautó világkupa 2019-es bajnoka. A HUMDA rendezi az október 6. és 8. között hazánkba, pontosabban Nyíregyháza és a Zemplén vidékére látogató ERC, azaz az Európai ralibajnokság futamát. Michelisz Norbert a HUMDA Podcastben hosszabban nyilatkozott arról, miért akarja magát kipróbálni ebben a számára új szakágban.

    Az idei a negyedik esztendő, hogy az ERC mezőnye hazánkba érkezik, minden évben több tízezer ember látogat ki a rendezvényre, ahol számos nemzetközi szinten elismert raliversenyzőnek lehet szurkolni. Magyarország legeredményesebb autóversenyzője karrierje első raliversenyére készül, Michelisz Norbert remek formában van, túl a szezon felén, három fordulóval a szezon zárása előtt a TCR World Tour túraautósorozat éllovasa. Jó esély van arra, hogy 2019 után idén újra bajnoki címet ünnepeljen.

    – Tavaly Zolderben vezethettem Thierry Neuville WRC-autóját egy bemutatón, idén pedig a Goodwood Fesztiválon ülhettem be a Hyundai másik WRC-pilótája, Esapekka Lappi mellé. Testközelből láthattam, hogyan vezetnek, és amikor a Hyundai Motorsport különböző rendezvényein együtt „bandázunk” a raliversenyzőkkel, egyébként is mindig kérdezgetem őket az itinerírásról, a felkészülésről, szakmai érdekességekről, szóval sokat tanulok tőlük – mondta Michelisz Norbert a HUMDA Podcast műsorában, amely Spotifyon hallgatható és YouTube-on nézhető meg.

    Michelisz Norbert már gyermekkorában megfertőződött az autó-motorsporttal. Első gokartjával már hétévesen földutakon száguldozott, majd az online versenyzés világában próbálta ki magát, amelynek köszönhetően lehetőséget kapott, hogy kipróbálja az első valós versenyautóját. A különböző bajnokságokban aratott győzelmek után 2008-ban részt vett a WTCC szezonjában, majd ő lett az első magyar versenyző, aki győzött FIA által szervezett eseményen, a legendás makaói WTCC futamon. Számos sikeres WTCC szezon után Norbi 2018-ban csatlakozott a Hyundai csapatához a WTCR bajnokság induló szezonjában. Mindössze második szezonjában a csapattal, lenyűgöző teljesítménnyel megnyerte a bajnokságot. Emellett az elmúlt években a HUMDA munkáját is segíti szaktudásával, például a Hungarian Motorsport Academy utánpótlásprogramban.

    A podacast a következő hónapokban rendszeresen jelentkezik új részekkel. A Széchenyi Egyetem Csoporthoz tartozó HUMDA a zöld mobilitás, a közlekedésbiztonság, az autó- és motorsport, illetve az ezekhez a területekhez kapcsolódó kutatás-fejlesztés területein tevékenykedik, így a műsorok is ezeket a témákat járják körbe. Többek között bemutatkozik a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjával szorosan együttműködő SZEnergy mérnökhallgatói csapat, de szó lesz az autonóm rendszerek közlekedésen belüli szerepéről, a klímacélok és a közlekedés viszonyáról, a hidrogén mobilitási felhasználásáról, az elektromos meghajtású autóbuszokról és a Zöld Busz Program sikereiről is. Szóba kerül a HUMDA Lab, az Ügynökség kutatás-fejlesztési és innovációs leányvállalatának munkája, az energetika jövője, a hazai autósport jövője és az őszi közlekedésbiztonság. A podcast szemléletformáló, informáló és érdekes adásait azoknak érdemes követnie, akiket érdekel a közlekedés, a technikai sportok és általában a mobilitás jövője.

    A HUMDA Podcast felületei:

    https://open.spotify.com/show/5AKx6vv4gB5o3i0c4Vl6GW?si=1cded7a696a748c6&nd=1

    https://www.youtube.com/@humdazrt/videos

  • Michelisz Norbert végre belekóstol a ralizásba és elindul a Rally Hungary-n!

    Michelisz Norbert végre belekóstol a ralizásba és elindul a Rally Hungary-n!

    A rali Európa-bajnokság (FIA ERC) magyarországi fordulóján debütál raliversenyzőként Michelisz Norbert. A Hyundai Motorsport gyári pilótájaként a TCR World Touron szereplő túraautó-versenyző a sorozat őszi szünetét kihasználva váltja valóra gyerekkori álmát.

    Igazi világsztárral bővül az október 6. és 8. közötti Rally Hungary mezőnye, hiszen a rali Európa-bajnokság magyarországi fordulóján debütál raliversenyzőként Michelisz Norbert. Hazánk legeredményesebb autóversenyzője gyerekként a ralizásról álmodott, tavaly pedig megígérte, hogy miután az élet más irányba sodorta és a túraautózásban ért el kiemelkedő sikereket, előbb-utóbb élesben is ki fogja próbálni a ralit. Most eljött a pillanat.

    Európa legjobbjai visszatérnek a Rally Hungary-re!

    „Életem első autósportos élményei a Pécs környéki rallykhoz kötődnek, a Mecsek Rallyról egészen élénk gyerekkori emlékeim vannak – olvashatók a 2019-es túraautó-világkupa győztesének szavai a debütálásról kiadott közleményben. – Én a ralis közegben szerettem bele az autóversenyzésbe, és ha gyerekként kérdeznek arról, hogy milyen versenyző akarok lenni, akkor biztosan ralit mondtam volna. Hogy a pályaversenyzés felé sodort az élet, az főleg a szimulátoros időszakomnak volt köszönhető, ahonnan ebbe az irányba vezetett az utam. De a rali iránti érdeklődésem mindig is megmaradt, gyerekkori álmom válik most valóra.”

    Michelisz egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval áll majd rajthoz a Nyíregyházán, valamint a Zempléni-hegységben és környékén rendezett viadalon, amely az idei, jubileumi 70. Európa-bajnoki szezon záró fordulója is egyben.

    „A pályát nem ismerem, az autót is csak egyszer teszteltem Pécs környékén, ami borzasztóan kevés tapasztalat. Rengeteg belső kamerás felvételt elemeztem, gyakoroltam az itinerírást, de ha éjt-nappallá téve készülök, akkor is csak élesben fogom megtudni, mire vállalkoztam. Egy tapasztalt raliversenyző is könnyen nehéz helyzetbe kerülhet, úgyhogy nekem különösen jól kell menedzselnem a kockázatvállalást. Pályafutásom legnagyobb kihívása előtt állok” – jelentette ki.

    Ami a kockázatot illeti, a TCR World Tour éllovasaként természetesen ott motoszkál a fejében, hogy a feladata elsősorban az, hogy a saját műfajában bajnok legyen, ugyanakkor azért indul a Rally Hungary-n, hogy minden percét élvezze.

    „Sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy szükségem van-e erre. Az elmúlt években többször is nekifutottam, de mindig meggyőztem magam arról, hogy miért nem megfelelő az időzítés. Most eljutottam arra a pontra, hogy már nagyobb bennem a vágy az élményre, mint a kockázatok miatti óvatosság. Tökéletes időpont sosem lesz, meg kell ragadni a pillanatot. Most sikerült a támogatóimnak köszönhetően megteremteni az indulás feltételeit, ezért hálás vagyok az OMV Hungáriának és a Hyundainak egyaránt!

    Michelisz Norbert, Hyundai i20 N Rally2
    Fotó: Michelisz Norbert/MGR Images

    A 39 esztendős pilóta mellett rutinos társ lesz ott a jobb egyben, hiszen navigátorként a sportágat 1994 óta űző, világbajnoki résztvevő, Európa-bajnoki dobogós és kétszeres Dakar-célbaérő Tagai Róbert fogja segíteni.

    „A Veszprém Rallyn voltam, amikor kaptam egy sms-t Michelisz Norbi aláírással, hogy ha van kis időm, beszéljünk – idézte fel Tagai, hogy Michelisz miként kereste meg őt. – Először azt hittem, valaki viccelődik velem, mert előtte nem ismertem Norbit személyesen, de aztán felhívtam, és elmesélte, mire készül. A zempléni nagyszerű, de egyben igen nehéz terep, szóval rögtön elsőre nagy kihívás, de Norbi pozitív, ahogy én is az vagyok, és minden tapasztalatommal segítem majd.”

    WRC sztárok Goodwood-ban, Michelisz volt Lappi navigátora

    Noha Michelisz személyében igazi profiról van szó, attól a raliban még újoncnak számít, ezért az Eb-részvétellel kapcsolatos elvárásai is ennek megfelelőek. „A célom a célba érés. Az eredményeket tekintve tényleg nem tervezek semmit előre, hiszen az Európa-bajnokság mezőnye erős. A hazai közönség előtti versenyzésről sok szép emlékem van, de ez most más lesz, mint a Hungaroring. Nagyon várom már ezt az új élményt.”

    Hogy mit hoz a jövő ralis szempontból, azt egyelőre nem tudja, a Rally Hungary után pedig a TCR World Tour idei szezonból hátralevő három versenyhétvégéjére koncentrál majd azzal a céllal, hogy 2019 után ismét bajnok legyen.

    Mads Ostberg 3 pontot fogalmazott meg, amivel nyerne a Rally Hungaryn

    Michelisz a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. podcast-sorozatának péntek délután megjelenő részében részletesen mesél majd az előtte álló ralis kihívásról.

  • Alonso korábbi csapatánál folytatja a kirúgott de Vries?

    Alonso korábbi csapatánál folytatja a kirúgott de Vries?

    Vélhetően a Toyota hosszútávú-világbajnokságban indított csapatánál versenyzik jövőre Nyck de Vries, akit szezon közben rúgtak ki az F1-es AlphaTauriból.

    Alapvetően már idén is a WEC-ben indult volna a 7-es rajtszámú Toyotával, csak váratlanul lehetőséget kínált neki az F1-ben az AlphaTauri, miután szenzációsan ugrott be a 2022-es Olasz Nagydíjon a Williamshez a vakbélgyulladással küzdő Alexander Albon helyére.

    A tündérmese nem tartott sokáig, de Vries gyengén teljesített és még a nyári szünet előtt megváltak tőle. Noha nemrég azt pedzegették, hogy a versenyző egy korábbi sorozatába, a Formula E-be térhet vissza (ahol bajnok lett), az Autosport belső forrásokra hivatkozva most azt írja, jövőre a WEC-ben fog versenyezni a Toyotánál. Néhány éve itt, velük versenyzett Fernando Alonso is (ő a 8-as számú egységben).

    Egyébként nem kizárt, hogy a holland pilóta mindkét sorozatban vállalja a részvételt, amiben csak a május 11/12-i hétvége jelentene ütközést a Formula E berlini és a WEC spái állomása miatt.

    Hízelgő dicséretet kapott a kirúgott F1-es pilóta, Laudához hasonlították

    Ha igazak a híresztelések, de Vries csapattársai Mike Conway és Kobajasi Kamui lesznek a Toyota autójában, vagyis a veterán, 40 éves José Maria Lópezt válthatja, akivel csak az idei évre hosszabbítottak szerződést, miután a holland pilóta az F1-et választotta.

    A Toyota az elmúlt években november vége, december eleje környéként jelentette be a következő szezonra leigazolt pilótáit. Egyelőre annyi biztos, hogy de Vries tanulni kezdett a Harvardon.

  • Newey autója mégis indulhat Le Mans-ban

    Newey autója mégis indulhat Le Mans-ban

    Több év szünet után új lendületet kapott az Aston Martin projektje, így a brit márka újra indulhat a sportautózás csúcsának számító kategóriában.

    Nincs vége a márkák áramlásának Le Mans felé 2024 után sem. Idén a Ferrari és a Porsche mellett a Cadillac és Vanwall csatlakozott a WEC Hypercar kategóriájához, jövőre pedig az Alpine, a BMW, a Lamborghini és az újjáélesztett Isotta Fraschini tesz majd ugyanígy.

    Jövőre akár így 20 autós is lehet a legmagasabb géposztály mezőnye, de a hírek szerint még további márka szállhat be a versenybe 2025-től, mind a Endurance Világbajnokság (WEC), mind az IMSA mezőnyében.

    A motorsport.com információi szerint az Aston Martin fogja majd versenypályára vinni az anno pont a Hypercar számára kifejlesztett Valkyrie-t, amit még Adrian Newey tervezett. Ugyan a márka nem erősítette meg a híreket, miszerint újraindítják a programot, a lap szerint már megkeresték a beszállítókat ezzel kapcsolatban.

    „Bíztatónak találjuk a Hypercar kategória bővülését, és a századik évfordulós Le Mans-i 24 órás verseny ezt rendkívül jól jelenítette meg. A motorsport folyamatosan változó helyzeteket jelent, így globális márkaként figyelmet fordítunk erre az osztályra is” nyilatkozta sejtelmesen a márka szóvivője.

    Az üzemeltetésért felelős csapat a brit márka egyik leghűségesebb partnere, az Észak-Amerikában rajthoz álló Heart of Racing Team lenne. A floridai csapat – bár alapvetően az IMSA-ban indulnak – nemrég a WEC-ben induló GT-projektet is átvette, így szorosabbra fűzték kapcsolatukat a márkával.

    A fejlesztésért és az autó végleges (LMH) szabályokhoz való igazításáért az egyik LMP2-es karosszériagyártó cég, a Multimatic lenne felelős, méghozzá az Aston Martin új főhadiszállásáról.

    A Valkyrie AMR Pro verziója lehetne alapja a versenygépnek, ami jelenleg egy 6,5 literes, V12-es szívómotortól kapja a meghajtást. A modell még a Hypercar-kategória eredetileg 2020-ra tervezett indulására készült. Ám amikor bejelentették, hogy egy költséghatékonyabb, LMP2-es karosszériát és közös hibridrendszert használó szabályrendszer keretein belül is lehet majd indulni a Hypercar-ban, akkor a Forma-1-es csatlakozásra koncentrálva visszamondták az indulást.

    Nem ez lenne az első alkalom, hogy a márka új vezetése emlegeti a sportautózásba való visszatérést azóta, de közel egy éve nem nyilatkozott senki erről. Azóta viszont a Le Mans-i évfordulós ünnepségek és a kategória sikere meggyőzhette arról Lawrence Stroll csapatát, hogy újra vizsgálják meg a lehetőséget.

    Stroll: a Valkyrie mégis indulhat Le Mans-ban

  • Eljött az idő, Bucsi Attila bemutatkozik TCR-autóval

    Eljött az idő, Bucsi Attila bemutatkozik TCR-autóval

    Tavaly 100 százalékos idényt futott a Swift Cup Europe-ban, ahol 15 évesen az összes futamot megnyerte. Bucsi Attila ezután idén türelmesen kivárta, hogy betöltse a tizenhatot, és így nemzetközi licence birtokában már magasabb kategóriában indulhat.

    A Hungarian Motorsport Academy (HMA) támogatását élvező Bucsi a fejlődését szolgáló TCR Eastern Europe-ban debütál ezen a hétvégén Brnóban a M1RA színeiben, egy Hyundai i30 N TCR versenyautóval. Gyakorlatilag amint lehet, autóba ül Bucsi Attila, aki augusztus 17-én ünnepelte a 16. születésnapját, ami zöld lámpát adott neki a túraautózás csúcsának számító TCR-kategóriába való belépéshez. Hogy megérett rá, az a tavalyi hibátlan suzukis év után már nem lehetett kérdés, de tizenhat éves kora előtt nem indulhatott ilyen nemzetközi versenyeken.

    Az akadály elhárult, így a TCR Eastern Europe szeptember 9-10-i, brnói szezonzáróján Bucsi bemutatkozik TCR-autóval.

    – Tavaly októberben versenyeztem legutóbb a Swift Cupban, azóta majdnem egy év eltelt, de nem éltem meg rosszul a hosszú kihagyást, mert pontosan tudtam, hogy mi miért történik – fogalmazott Bucsi Attila. – Az életkorom egy adottság, az időt nem lehetett siettetni, hogy előbb töltsem be a tizenhatot, szakmailag viszont már a TCR-kategória volt az egyértelmű cél. Érdekes, hogy az év nagy része viszonylag gyorsan telt el, csak az utóbbi egy-két hetet élem meg iszonyú lassúnak, amióta közeledik a verseny időpontja.

    Bucsi Attila 2020, azaz 12 éves kora óta versenyez a M1RA színeiben, amely tudatosan, lépésről lépésre építi a pályafutását. Az első három évben Bucsi a belépőkategóriának számító Swift Cupban indult, ahol egyre jobb eredményeket ért el, tavaly pedig már mindent megnyert. Idén nehéz döntést kellett meghozni: mivel a Swift Cup versenyautói egy bizonyos pont után már nem készítenek fel a nagyobb kihívásokra, de 16 éves kora előtt magasabb kategóriában nem indulhatott, Bucsi hosszabb kihagyásra kényszerült, amit a csapat immáron TCR-autóban vezetett tesztekkel és a háttérben zajló felkészüléssel hidalt át.

    Bucsi Attila, M1RA
    Bucsi Attila a TCR Eastern Europe szezonzáróján mutatkozik be TCR-autóval – Fotó: M1RA

    – Nagy hangsúlyt fektettem a szimulátoros felkészülésre, az iRacing megfelelő módjában a világ legjobb e-sportolói ellen igyekeztem tűzben tartani magam – árulta el Bucsi. – Rengeteg fedélzeti kamerás felvételt elemeztem a TCR-autók viselkedéséről. Tavaly teszteltem először az autót a Slovakiaringen, legutóbb pedig nyáron a vadonatúj Balaton Park versenypályán. Úgy érzem, hogy ott tartok, ahol lenni szeretnék az első verseny előtt, persze még sok mindent tanulnom, szoknom kell, például a fékrendszer teljesen más ebben az autóban, mint bármiben, amit korábban vezettem.

    Érdekesség, hogy Bucsi Attila legelőször 2020-ban egy forgatás kedvéért vezette a Hyundai i30 N TCR-t, amikor még csak 12 éves volt, és a kormányt meg a pedálokat is csak alig érte el. A zsámbéki tanpályán ez biztonságos körülmények között zajlott, tesztnek nem lehetett ugyan nevezni, de az első vezetési élményt mégis már ilyen fiatalon szerezte a mostani versenyautóval.

    – Legjobban az maradt meg bennem, hogy a forgatás előtt el kellett próbálni az indulást, mert egy TCR-autóval nagyon könnyű lefulladni, de aztán elsőre sikerült elindulnom vele – idézte fel Bucsi Attila. – Az is élénken él bennem, hogy mennyire agresszívnak éreztem a kormányművet, nagyon kis kormánymozdulatokra is megindult az autó jobbra-balra. Hatalmas élmény volt olyan fiatalon vezetni, még ha igazán gyorsan akkor nem is mentünk. Még kicsi is voltam, ma már normál ülésállásban is kényelmesen elérek mindent.

    A brnói pálya nem lesz ismeretlen Bucsinak, a Swift Cupban háromszor versenyzett itt korábban, abban a bajnokságban is ezen a körön debütált. Mint mondja, technikás, széles pálya, jól lehet előzni rajta, és kifejezetten kedveli. Bucsi a Swift Cupban pole pozíciót és futamgyőzelmet is ünnepelt Brnóban a M1RA-val, amely a TCR Eastern Europe korábbi bajnokcsapata – 2020-ban a szerb Dusan Borkoviccsal a volán mögött az idény összes futamát megnyerve hódította el a sorozat bajnoki címét. Most mi lehet a cél?

    – Kevés tapasztalatom van az autóval, versenyhelyzetben lényegében semmi, a mezőny nagy része pedig sok futamot teljesített már, szóval konkrét célt nehezen tűzök ki magam elé az eredményeket illetően – reagált Bucsi Attila. – Azt szeretném, hogy ha bennem van mondjuk egy ötödik hely, akkor ne legyek hatodik, tehát ne végezzek annál hátrébb, mint amire képes lehetnék. Próbálok ugyanúgy csinálni mindent, mint korábban a suzukis versenyek előtt, hasonlóan felszabadultan vezetni. Eddig bejött a csőlátás, hogy nem néztem az ellenfeleket, csak a versenyzésre koncentráltam, és szeretném így folytatni.