Kategória: Touring Car

  • Az F1-ben küszködik, de 53 év után így is vb-címet ünnepelhetett a Ferrari a WEC-ben

    Az F1-ben küszködik, de 53 év után így is vb-címet ünnepelhetett a Ferrari a WEC-ben

    Noha a Le Mans-i 24 óráson a sportautózás csúcskategóriájába való visszatérése óta (2023) minden évben nyerni tudott, a vb-cím eddig nem jött össze a Ferrarinak a hosszú távú sportautó-világbajnokságban (WEC). Egészen mostanáig. 

    Miután remekül kezdte az évet és sorozatban nyerte a versenyeket, a Ferrari vált az idei WEC-szezon legfőbb esélyesévé, és bár a Porsche, valamint a Cadillac egészen az utolsó hétvégéig versenyben maradt, nem született meglepetés, és az olaszok mind a gyártók, mind a pilóták pontversenyében világbajnokok lettek, sőt, utóbbiban az első három helyet egyaránt elvitték.

    Ehhez nem is kellett nyerniük az idei hatodik, egyben utolsó fordulóban, a bahreini 8 óráson, ahol a Toyota megszerezte idei első győzelmét. A Kamui Kobayashi, Mike Conway, Nyck de Vries trió uralta a verseny nagy részét és véget vetett a japánok tavalyi bahreini hétvége óta tartó nyeretlenségi sorozatának.

    A befutó:

    Pedig a Ferrari egy ideig harcban volt a győzelemért és a végül a vb-címet megnyerő 51-es egység Antonio Giovinazzi révén a második óra közepén ott loholt Conway sarkában, de ezután kijött a 7-es Toyota jobb tempója és gumikezelése. A japánok kezéből csupán akkor csúszott ki ideiglenesen az első hely, amikor a 009-es Aston Martin új gumikkal támadott egy biztonsági autós újraindítás során, ám a negyedik óra letelte után áthajtásos büntetést kapott, így a Toyota visszavette az első helyet, noha ekkor nem a 7-es, hanem a 8-as egység vezetett. Ám nem sokkal később őket is megbüntették, így minden akadály elhárult a 7-es autó elől a sima győzelemhez és végül 20 másodperccel ért célba a 8-as autó előtt.

    A harmadik helyet az 50-es Ferrari szerezte meg, miután az utolsó körben az 51-es testvérautó csapatutasításra elengedte, a Ferrari ugyanis ezzel biztosította be, hogy az összetett első három helyén az ő autói végezzenek. A 4. helyen célba érő világbajnok egység mögött az AF Corse triója végzett az 5. helyen, míg az összetettben az idén Le Mans-t nyerő Kubicáék a másodikak lettek.

    Nem sikerült jól a WEC-ből gyári csapatként távozó a Porsche, illetve a visszavonuló Jenson Button búcsúja sem. Előbbi autói csak a 13. és 14. helyet kaparintották meg, míg a 2009-es Forma–1-es világbajnok két kör hátránnyal a 16. let, miután a negyedik órában ütközött Thomas Flohr GT3-as Ferrarijával, amiért 30 másodperces bokszutca áthajtásos büntetést kapott.

    A verseny részletes eredményei ITT érhetők el.

    Ferrari, WEC, Bahrein
    Fotó: Ferrari

    Porsche siker a „kicsiknél”

    A GT3-as kategóriában az ASP csapat Lexusa nyerte a bahreini versenyt, megszerezve ezzel idei második győzelmét, míg a bajnoki cím a 18. helyről elképesztő felzárkózást bemutató, végül a 4. helyen célba érő 92-es Manthey Porschéé lett. A Ryan Hardwick, Richard Lietz, Riccardo Pera trió 11 pontos előnnyel vágott neki a hétvégének a 21-es AF Corse Ferrarival szemben, amely végül csak 5. lett, miután 10 másodperces büntetést kapott a 33-as Corvette-tel történt ütközésért.

    A Manthey és a Porsche ezzel megvédte a címét, miután 2024-ben a Joel Sturm, Alex Malykhin, Klaus Bachler és a 911 GT3 R-rel lettek bajnokok.

  • „Apám szarvakat tervezett a sisakomra, hogy megijessze a többi gyereket” – Button különleges emlékkel búcsúzik

    „Apám szarvakat tervezett a sisakomra, hogy megijessze a többi gyereket” – Button különleges emlékkel búcsúzik

    Elérkezett a 2009-es Forma–1-es világbajnok Jenson Button autóversenyzői karrierjének utolsó versenyhétvégéje, a brit pedig egy különleges sisakfestéssel saját gyerekkorát eleveníti fel Bahreinben, apja előtt tisztelegve.

    Button a múlt héten jelentette be, hogy a WEC idei szezonzárója lesz az utolsó versenye, 45 évesen már túl sűrű lett az élete ahhoz, hogy továbbra is teljes erővel a versenyzésre tudjon koncentrálni. Azt követően, hogy 2016 végén befejezte F1-es karrierjét (a következő évben egy futamra még visszatért), 2018-ban a japán Super GT-ben szerzett még egy újabb bajnoki címet, majd több, csak alkalmi versenyzéssel telő év után tavaly vágott bele ismét egy teljes szezonba, amikor a WEC csúcskategóriájában a Cadillac versenyzője lett – itt idén Interlagosban egy második hellyel szerezte meg legjobb eredményét.

    Ezen a hétvégén a bahreini 8 órás versennyel véget ér a WEC 2025-ös szezonja, vele pedig Button karrierje is, amire a brit pilóta egy különleges sisakfestéssel készült.

    „Szóval itt van. A legelső sisakfestésem emlékére, egy kicsit összevonva a jelenlegivel. Abból az időből, amikor még az apám volt a sisaktervezőm! Apám azt mondta, azért lett fekete, sárga szarvakkal, hogy elijessze a többi gyereket” – írta Button az Instagramon, a fotósorozatba gyerekkori gokartos képeket is beillesztve.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Jenson Button (@jensonbutton) által megosztott bejegyzés

    Button apja, John maga is autóversenyző volt, s végigkísérte fiát F1-es karrierje során is egészen 2014-es haláláig. A 2009-es világbajnok sisakján pedig a Button család három generációja is megjelenik, hiszen hátoldalán a 2019 Hendrix Jonathan és a 2020 Lenny Monrow olvasható, ami saját gyerekeinek születési évére utal.

  • Nagy segítséget kap a Ferrari ahhoz, hogy az idén világbajnok legyen

    Nagy segítséget kap a Ferrari ahhoz, hogy az idén világbajnok legyen

    Mióta 2023-ban visszatért a hosszú távú sportautó-világbajnokságba (WEC), a Ferrari még nem tudott bajnoki címet nyerni. Ezen a hétvégén, Bahreinben azonban ez megváltozhat, hiszen a gyártók és az egységek összetettjében is a maranellói alakulat várhatja az első helyről a szezonzárót, amelyre ráadásul komoly kedvezményeket kap.

    Bahreinre ugyanis ismét módosul a Balance of Performance (BoP), azaz a teljesítmény-kiegyenlítés rendszere, az olasz gyártó 499P Le Mans Hypercarja pedig jelentősen jobb feltételekkel versenyezhet. Az autó 5 kilogrammal lesz könnyebb, és 3 kW-tal (4 lóerővel) kap nagyobb alapteljesítményt, mint a legutóbbi futamon, Fujiban, míg a 250 km/óra feletti sebességtartományban a teljesítménye 0,2%-kal csökken a Fujiban megengedetthez képest.

    Meglepetésgyőztes és betliző Ferrari – ez történt a WEC japán fordulóján

    A legnagyobb rivális Porsche ezzel szemben negatív irányba kénytelen változtatni az autóján, hiszen a 963 LMDh 4 kg-mal nagyobb alaptömeggetl kell versenyezzen, mint Fujiban, így a mezőny legnehezebb autója lesz, miközben a teljesítményét 9 kW-tal (12 lóerővel), 481 kW-ra (646 lóerőre), csökkentették, így ez lesz a legkevésbé erős Hypercar. Eközben viszont +2,3%-os teljesítmény-növekedési korrekciót kapott.

    A bajnoki címre még matematikai esélyekkel bíró Cadillac autójának tömege szintén 4 kg-mal nőtt, míg alapteljesítménye 24 kW-tal csökkent, azonban 6%-os kedvezményt kapott a teljesítménynövekedési tényezőben. A Fujiban győzni tudó az Alpine eközben 9 kW-os teljesítménycsökkentést és +2 kg-ot kapott, míg a Toyota könnyebb és erősebb lett: 7 kg-mal csökkent a minimumtömege, és 6 kW-tal (8 lóerővel) nőtt a teljesítménye.

    A BMW-t és a Peugeot-t csak kisebb módosításokra kötelezték, míg az Aston Martin maradt 1030 kg-os minimumtömegű és 520 kW-os (697 lóerős) maximális teljesítményű, de 1,7%-os csökkentést kapott a teljesítménynövekedési tényezőben.

    Hatalmas csapás: bejelentette távozását a WEC Ferrarijának számító gyártó

    Ami a pontversenyt illeti, a Ferrari 51-es gyári egysége (James Calado, Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi) 13 ponttal vezeti a bajnokságot az AF Corse Ferrari (Robert Kubica, Yifei Ye, Phil Hanson) és 21 ponttal a legjobb Porsche (Kevin Estre, Laurens Vanthoor) előtt, azaz igen jó helyzetben van, hiszen Bahreinben összesen 39 pont szerezhető.

    A gyártók versenyében a Ferrari 39 ponttal áll a Porsche előtt, miközben itt 66 pontot lehet még gyűjteni.

  • Michelisz Norbert úgy állt dobogóra, ahogy idén még nem

    Michelisz Norbert úgy állt dobogóra, ahogy idén még nem

    Michelisz Norbert a TCR Word Tour csucsoui állomásán ismét hivatalos volt a díjátadóra.

    A címvédő az első, szombati futamon lett 3., ezzel idén először úgy szerzett dobogós eredményt, hogy nem ő nyert (két győzelme van a szezonban korábbról). „Újra a dobogón, harmadik lettem Kínában az első futamon! A csapat elképesztő munkát végzett éjszakába nyúlóan, nagyot léptünk előre, ennek a gyümölcse a siker. Nagyon hálás vagyok nekik!” – írta a Facebook-oldalán a magyar versenyző.

    A másik két, vasárnap rendezett futam kevésbé alakult jól számára: a másodikon eleinte az élmezőnyben küzdött, de csak 13. lett egy időbüntetést követően, amit azért kapott, mert előnyt szerzett pályaelhagyással, a harmadikon pedig a 8. helyen intették le. Utóbbin az hátráltatta, hogy a Hyundai másik versenyzője egy vakmerő előzési kísérlet során ütközött vele, és megsérült az autója. Michelisz Norbert maradt 5. a bajnokságban, 260 pontnál tart.

    A TCR World Tour kiírása két hét múlva két versennyel, november 15-16-án záródik Makaóban. A bajnoki címre két csapattárs pilótának maradt esélye, Yann Ehrlacherhek és Thed Björknek.

  • Túlzásba viszi a versenyzést az amerikaiak F1-be vágyó reménysége?

    Túlzásba viszi a versenyzést az amerikaiak F1-be vágyó reménysége?

    Kivételesen sok figyelmet kap jövőre Colton Herta a Forma–2-ben, aki ráadásul nem csak az F1 legfontosabb utánpótlás-sorozatában fog versenyezni.

    A 25 éves amerikai versenyző célja, hogy felkészüljön a Forma–1-re, amelybe a Caddilac csatlakozásán keresztül vezethet az útja néhány éven belül, ha jó képességeiről tanúbizonyságot tesz európai pályákon is. IndyCar-pályafutását a spájzba tette ennek érdekében, jövőre a Hitech csapatánál indul az F2-ben.

    A héten azonban kiderült, hogy a figyelmét nem kizárólag ez a sorozat fogja lekötni, mert az amerikai hosszútávú versenyzés csúcssorozatában, az IMSA bajnokság három legrangosabb versenyén is rajthoz áll 2026-ban: a Daytonai 24 óráson, a Sebringi 12 óráson, valamint a Petit Le Mans-on (a Road Atlanta pályán). A Wayne Taylor Racing csapatnál egy Cadillac-et fog vezetni.

    Herta számára nem lesz ismeretlen a közeg, mert korábban már részt vett ezeken a futamokon többször is. A Daytonai 24 órást januárban rendezik, az nyilván nem kavar bele az F2-es szezonjába. A Sebringi 12 órásra március közepén, az F2 első két állomása között kerül sor, míg a Petit Le Mans időpontja október eleje, amikor szintén hosszabb szünet esedékes az F2-ben két forduló között.

  • Hétvégi autósport: Michelisz újra versenyzik, bajnokot avatnak a NASCAR-ban

    Hétvégi autósport: Michelisz újra versenyzik, bajnokot avatnak a NASCAR-ban

    Michelisz Norbert Kínában áll rajthoz ezen a hétvégén, a NASCAR idénye pedig befejeződik Phoenix-ben: utóbbi csúcskategóriájában Chase Briscoe, Denny Hamlin, Kyle Larson és William Byron maradt talpon a bajnoki címért vívott csatában.

    TCR World Tour, Csucsou

    • november 1. szombat: időmérő 3:00-, közvetítés: Sport 1
    • november 1. szombat: futam 8:00-, közvetítés: Sport 1
    • november 2. vasárnap: futam 5:00-, közvetítés: Sport 1
    • november 2. vasárnap: futam 9:40-, közvetítés: Sport 1

    NASCAR, Phoenix

    Cup Series

    • november 2. vasárnap: futam 21:00-, közvetítés: MATCH4

    Xfinity Series

    • november 2. vasárnap: futam 1:30-, közvetítés: MATCH4

    Truck Series

    • november 1. szombat: futam 1:30-, közvetítés: MATCH4
  • Itt a vége, visszavonul a korábbi F1-es világbajnok

    Itt a vége, visszavonul a korábbi F1-es világbajnok

    Azt már korábban is tudni lehetett, hogy 2026-tól nem vállal teljes szezont, de most megjött a bejelentés is, hogy felhagy a profi autóversenyzéssel Jenson Button, 2009 Forma–1-es világbajnoka.

    A 45 esztendős brit az elmúlt két szezonban a Team Jota csapat tagjaként versenyzett a hosszú távú sportautó-világbajnokságban, és már korábban bejelentette, hogy visszalép a teljes munkaidős versenyzéstől. Ám most arró is beszámolt, az F1-ben 2000 és 2017 között 306 nagydíjon induló, ez idő alatt 15 győzelmet és egy világbajnoki címet nyerő Button most azt is közölte, hogy a jövő hétvégi bahreini 8 órás lesz profi autóversenyzői pályafutásának utolsó futama.

    „Ez lesz az utolsó versenyem. Mindig is szerettem Bahreint, szerintem egy szórakoztató pálya, és igyekszem a lehető legjobban élvezni, mert ez lesz a profi autóversenyzői karrierem vége” – nyilatkozta az F1-es visszavonulása óta a hosszú távú versenyés mellett különböző szakágakban, többek között az Extreme E-ben sorozatban és a ralikrosszban is megforduló pilóta a BBC Radio Somersetnek.

    Button
    Button utolsó csapata, a Jota színeiben | Fotó: Hertz Team Jota

    „Nagyon élveztem az időmet a Jotával a WEC-ben, de az életem mostanra túlságosan elfoglalt lett, és nem lenne fair sem a csapattal, sem magammal szemben, ha 2026-ra is belevágnék, miközben tudom, hogy nem tudok rá elég időt szánni – mondta Button, aki így több időt tölthet a családjával. – A gyerekeim négy- és hatévesek, és ha egy hétig távol vagy, rengeteg mindenről lemaradsz, ezt az időt soha nem kapod vissza. Úgy érzem, az elmúlt néhány évben sok mindenről lemaradtam, ami rendben is volt, mert tudtam, hogy ez ezzel jár, de nem vagyok hajlandó még egy szezont így végigcsinálni.”

    Noha a profi autóversenyzéstől visszavonul, szórakozásból Button továbbra is szeretne versenyezni saját klasszikus autóival, így alighanem láthatjuk majd például az általa is előszeretettel látogatott goodwoodi rendezvényeken.

    „Vannak klasszikus autóim, amiket imádok versenyeztetni, és ez azért izgalmas számomra, mert az enyémek, az én tulajdonom, és imádom a mechanikai oldalát. Teljesen más, mint a WEC-ben vagy az F1-ben használt autók – sokkal közvetlenebb kapcsolatod van velük, amit nagyon szeretek. Amikor „heel and toe” technikával váltasz, próbálod eltalálni a tökéletes sebességfokozatot, nincs leszorítóerő, minden tisztán mechanikus.”

  • Fotósok sérültek meg, miután nyílegyenesen betonfalnak csapódott a Ford Mustang (videó)

    Fotósok sérültek meg, miután nyílegyenesen betonfalnak csapódott a Ford Mustang (videó)

    Több, pálya mellett álló fotós megsérült az ausztrál Supercars Surfers Papardise-ban rendezett fordulójának időmérő edzésén, amikor az egyik versenyző nagy tempóval az előttük levő védőfalnak csapódott.

    A balesetet okozó pilóta, Brodie Kostecki éppen a második mért körét teljesítette a Gold Coast 500 második időmérő edzésén, amikor már eleve sérült Ford Mustangja nyilegyenesen nekicsapódott az egyik kanyar betonfalának.

    A Supercars utólag megerősítette, hogy az esetet követően négy fotós is orvosi ellátásra szorult – ketten bokasérülést, egyikük könyöksérülést, egyikük pedig fejséürlést szenvedett, de mind a négyen eszméletüknél voltak, beszéltek, állapotuk pedig stabil, további kivizsgálásra azonban kórházba szállították őket.

    A baleset után a Motorsport Australia módosított a fotósok által elfoglalható területet az adott kanyarban.

    Videón a baleset:

    0:40-től másik kameraállásból, majd fedélzeti kamerából is látható az esés:

    A Gold Coast-i versenyhétvége a Supercars új „Finals” rendszerének első fordulója, amelyben tíz pilóta esélyes a 2025-ös bajnoki címre. A hétvége két 250 mérföles versenyből áll, a vasárnapi után pedig három versenyző búcsúzik a bajnoki címért zajló küzdelemből.

  • Egy beugró versenyző tavalyi Hyundaijal győzte le Micheliszéket

    Egy beugró versenyző tavalyi Hyundaijal győzte le Micheliszéket

    Rendhagyó lebonyolítás mellett zajlott a TCR World Tour versenyhétvégéje a dél-koreai Inje Speediumon, ahol Michelisz Norbertnek nem lehettek jó kilátásai, ellenben a Hyundai hazai pályáján a márka egy privát indulója, Josh Buchan irányította magára a figyelmet.

    Mivel a legutóbbi, ausztráliai hétvégén a futamot is nyerő Michelisz szerezte a legtöbb pontot, így ezen a hétvégén őt illette a legmagasabb, 40 kg-os kompenzációs súly. Ehhez képest a bajnokságban csupán az ötödik helyet foglalta el, jelentős lemaradásban az éllovas Yann Ehrlacher mögött.

    A magyar versenyző a 14. helyre kvalifikált, ahonnan az egyetlen reménye egy erős hétvégére az lehetett, ha a nyitófutamon fel tud jönni a 10. helyig. A szokatlan lebonyolítás okán ezúttal nem az időmérős eredményből kiindulva határozták meg a rajtrácsot a második versenyre, hanem az első futam végeredménye alapján, de ezúttal is megfordítva az első tíz helyezett sorrendjét.

    A hétvégét egy a bajnokságban kevésbé jártas ausztrál versenyző, Josh Buchan kezdte a legjobban, aki egy privát csapat 2024-es Hyundai Elantrájával a legutóbbi, ausztráliai fordulón versenyzett idén először, és már ott is erős eredményeket szállított, most viszont egyenesen a pole-pozícióig száguldott – eredetileg második lett az időmérőn, de megörökölte azt az egy incidens miatt három rajthellyel hátrasorolt Thed Björktől.

    Buchan aztán meg is nyerte az első versenyt, Michelisz azonban egy hellyel lemaradt a fordított rajtrácsos pole-ról, 11. lett, a szerencsés pozícióban pedig csapattársa, Mikel Azcona zárt.

    A második futamot az élről indulva be is húzta Azcona, aztán a harmadikon ismét újszerűen osztották ki a rajthelyeket: a sorrendet ezúttal a hétvégén odáig gyűjtött pontok határozták meg, így a két harmadik helyet szerző Björk került a pole-be Ehrlacher előtt. A Lynk & Co párosa ebben a sorrendben érte el a kockás zászlót is az élmezőnyben kevés átrendeződést hozó futamon.

    Michelisz a 11. helye mellé egy 8. és egy 9. helyet gyűjtött még a hétvégén, a bajokságban pedig továbbra is ötödik, de már 148 ponttal Ehrlacher mögött, akinek Björk és Esteban Guerrieri a legközelebbi üldözői.

    A TCR World Tour szezonjából még két versenyhétvége van hátra, november elején a kínai Zhuzhou versenypályájára tér vissza a sorozat a tavalyi bemutatkozás után, a hónap közepén pedig Makaóban jön a finálé.

  • Magyar sporttörténelmi siker Monzában: Révész Levente bajnok lett az International GT Openben

    Magyar sporttörténelmi siker Monzában: Révész Levente bajnok lett az International GT Openben

    Rögtön első szezonjában bajnoki címet ünnepelhet a formaautózásról GT-versenyzésre váltó Révész Levente, aki a monzai szezonzárón ért fel az International GT Open csúcsára.

    A 20 esztendős versenyző a Team Motopark 11-es egységének állandó tagjaként lett bajnok, miután az olaszországi hétvégére még négy autó is esélyekkel érkezett a végső győzelemre. Révészék az időmérőn a 2. helyet szerezték meg, de az Eastalent Racing Audiját megbüntették, így a 11-es rajtszámú Mercedes-AMG GT3 Evo várhatta az élről az 500 km-es futam rajtját.

    Az első etapban Révész ült a volánnál és az első sikánban történt kavarodásban két pozíciót veszítve visszaesett a 3. helyre. A magyar versenyző közel 45 perc elteltével ebben a pozícióban adta át az autót csapattársának, Maximilian Götznek. Révész Levente szűk másfél órával a leintés előtt ült vissza a Mercedesbe, és miután ismét lezajlott a pilótacserék köre, már a 2. helyen haladt, közel 20 másodperccel lemaradva az éllovas Carl Bennett Ferrarijától.

    Révész Levente, Monnza
    Révész Levente az élen a rajt előtt | Fotó: FOTOSPEEDY – GTSPORT

    A magyar versenyzőnek azonban nem ezzel a különbséggel, hanem az őt az Elite Motorsport with Entire Race Engineering Ferrari 296 GT3-jával centikre szorongató Tom Lebbonnal kellett foglalkoznia, akit az utolsó kiállásig sikeresen maga mögött tartott. A záró etapra aztán Götz ült vissza az autóba, és ő hozta be azt a második helyre, 7,8 másodperccel az 51-es Ferrari mögött és 1,8 másodperccel a 17-es Ferrari előtt.

    Révész Levente ezzel 146 ponttal, magyar sportörténeti sikert elérve zárta az élen az egyéni értékelést, hiszen magyar versenyző GT-mezőnyben még soha nem ért el ekkora sikert.

    Az összetett második helyén Révésztől 10 ponttal elmaradva a Carl Bennett–Tommaso Mosca kettős zárt, őket további 2 ponttal hátrébb a Simon Reicher–Christopher Haase egység követte. A magyar versenyzőnek összesen három váltótársa volt a szezon során, közülük a bajnoki címből oroszlánrészt vállaló, ám abban így osztozni nem tudó Götz végzett a legjobb helyen, ő 5. lett.

    A teljes verseny alább nézhető vissza: