A Mercedes megmutatta új, 2018-ban bevetendő GT4-es autóját. Az autót a Blancpain GT Series 24 órás spái versenye előtt mutatták be, listaára pedig 198 850 euró (~62 millió Ft).
Ezzel a Mercedes csatlakozott a gyártók azon trendjéhez, mi szerint autót indítanak a virágzó GT4 kategóriában. Mint például a BMW, a McLaren és a Chevrolet.
A Mercedes GT4-es versenygépének alapja az AMG GT R utai autó, dupla turbós, négy literes V8-as erőforrással.
Fotó: Daimler AG
„Nekünk, mint gyártó, logikus következő lépés a GT4-es versenyzés ahhoz, hogy kiterjesszük privát versenyprogramunkat.” – mondta Tobias Moers, a Mercedes-AMG főnöke. „A GT4 szegmens egyre-egyre népszerűbb. Az utcaira alapuló koncepció fontos faktor, főleg ha az ember épp beszáll az autósportba, csapatként vagy versenyzőként.”
Az autó fejlesztését az ötszörös DTM-bajnok, Bernd Schneider, valamint Thomas Jager és Jan Seyffarth vezették.
Egy 30 órás endurance szimulációt már teljesítettek a Lausitzringen, és összesen 30 000 tesztkilométert terveznek, mielőtt megvásárolható lesz az autó, 2017 végén.
A Mercedes bejelentette, hogy 2018 végén pontot tesz DTM-programja végére, 2019-ben pedig csatlakozik a Formula E mezőnyéhez.
A Mercedes egyike a DTM pillérgyártóinak, a patinás széria azonban komoly veszteségeket szenvedhet, ha az Audi és a BMW személyében csak két gyártója marad 2019-től. A stuttgarti alakulat októberben már szemezgetett egy esetleges FE-indulással, a hivatalos bejelentéssel pedig csatlakozott a nemzetközi autógyárak egyre növekvő listájához, akik helyet szeretnének kapni az elektromos szériában – beleértve két DTM-es riválisát is.
„A DTM-ben töltött éveinket mindig a Mercedes motorsportos történelmének kiemelkedő epizódjaként fogjuk számontartani” – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója. „Szeretném minden egyes csapattagnak megköszönni, hogy fantasztikus munkájuk révén a Mercedes-Benz a DTM legsikeresebb gyártójává válhatott ezen időszak alatt. Noha a búcsú mindannyiunk számára nehéz, az idei és a jövő évi szezonban mindent bele fogunk adni, hogy a lehető legtöbb DTM-bajnoki címet gyűjtsük még össze – ennyivel tartozunk a rajongóinknak és magunknak egyaránt.”
A Mercedes 1988-ban csatlakozott a mai DTM (akkor még Deutsche Tourenwagen Meisterschaft a jelenlegi Masters helyett) elődjéhez, első címét pedig 1992-ben nyerte Klaus Ludwig által. A széria az 1996-os szezon végén becsődölt, de Bernd Schneiderrel még előtte összeszedtek pár címet 1994-ben és 1995-ben. A 2000-es újraindulást követően ott folytatták, ahogy abbahagyták: Schneider további bajnokságokat nyert 2000-ben, 2001-ben, 2003-ban és 2006-ban, őt pedig Gary Paffett, Paul di Resta és Pascal Wehrlein követték a mercedeses bajnokok névsorában. A HWA-akronim mögött futó gyári csapatban jelenleg Paffett és di Resta mellett Lucas Auer, Edoardo Mortara, Maro Engel és Robert Wickens versenyzik.
Ami az FE-t illeti, a széria és a Mercedes között aláírt előzetes megállapodás a 2018/19-es szezontól lett volna érvényes, ám ezt egy évvel kitolták 2019-re. Wolff szerint erre azért volt szükség, hogy a német istálló „alaposan megértse” az FE esszenciáját és a „megfelelő módon tudjunk felkészülni a csatlakozásra”. Egy kissé eltérő kommentben továbbá megerősítette, hogy a nemrégiben bejelentett petronasos szerződéshosszabbítás valóban a Mercedes F1-es elköteleződését takarja.
„Mint minden más téren, a motorsportokban is mi szeretnénk lenni a mérce” – folytatta Wolff. „Ezenfelül innovatív új projekteket szeretnénk felfedezni, az F1 és az FE kombinációja pedig erre tökéletesen megfelel. A Formula E olyan, akár egy izgalmas start-up vállalkozás: vadonatúj formátumot nyújt, amelyben a versenyzés és egy komoly eseményszerű jelleg ötvöződik a jelenlegi és jövőbeli technológiák népszerűsítése végett. Az elektrifikáció az utcai autók terén is megfigyelhető, az FE pedig érdekes platformot biztosít a gyártók számára, ahol bemutathatják ezt az új technológiát és új közönséget szerezhetnek maguknak, mindezt pedig egy teljesen újfajta versenykarakterrel, amely radikálisan elüt minden létező szériától.”
Az értesülések szerint a Mercedes FE-projektje a HWA alatt fog futni a hatodik szezontól, azonban már következő idényben partnerkapcsolati együttműködésbe léphet a Venturival, ahol a Mercedes-pilóta Maro Engel is versenyzik.
Nem először találunk magyar csapat hirdetését a Racecarsdirect.com-on. Most némi meglepetésre a Zengő Motorsport egy autóját, és a WTCC-s szállítójárművüket találtuk meg itt. Bő fél évvel ezelőtt pedig a B3 csapat maradékára bukkantunk, kvázi bejelentés helyett, hogy megszűnnek. Zengőéknél erről feltehetően szó sincs, mindenesetre elgondolkodtató a lépés.
Azt sem gondoljuk, hogy nincs szükség az autóra. Úgy, hogy Zengő Zoltán a WTCC az ETCC a TCR és a magyar OB között osztja meg az erőforrásait, eszközeit, egy ilyen autó, ennyi versenyző mellett mindenképp meglepő, ha eladó. Szabó Zsolt ugyan „felment” a WTCC-be, így a SEAT-ja most üresen áll, de mindenképp furcsa az, hogy eladóvá is vált, így még a szezon vége előtt, hiszen történhet bármi.
Az, hogy a szállítójármű is eladó, mindenképp érdekes, hiszen univerzális járműről beszélünk, amibe kb. mindegy, hogy milyen versenyautókat rakunk, csak férjen el benne.
A Forma-1 Németországban hamarosan a közszolgálati csatornán köthet ki, ahogy történt az pár éve Magyarországon is. Egyre több jel mutat abba az irányba, hogy az RTL búcsúzik, az ARD pedig megkezdte a tárgyalásokat a tv közvetítési jogokról.
A F.A.Z szerint az ARD már előrehaladt annyira, hogy már 2018-tól kezdve akár átveheti a Forma-1-et, és adhatja azt majd élőben. A fizetős (Sky) csatornán kívül 1991 óta az RTL kereskedelmi televízión volt látható a közvetítés. Idén azonban a FOM-mal kötött szerződésük lejár.
A német RTL-nél nem akarnak konkrétan nyilatkozni egy esetleges szerződéshosszabbításról. Az elmúlt években se a nézettség, és így a reklámbevételek sem alakultak megfelelően. Ez egy olyan ok lehet, amiért a kölni bázisú társaság akár búcsút is int a Forma-1-nek. Már keresik az alternatívákat.
A F.A.Z szerint ez a döntés akár megszülethet a Forma-1 nyári szünetében is. Ugyanakkor érdemes tudni azt, hogy az ARD-nél és a ZDF-nél is a sportközvetítések terén új pénzcsapok nyíltak meg azzal, hogy a Bajnokok Ligáját már nem kötelező/szabad tovább támogatni. Épp emiatt kaptak szárnyra olyan pletykák is, hogy a ZDF-nél is már téma lett a Forma-1 közvetítése.
Az ARD jó ideje a DTM partnere, de az ő szerződésük is lejár év végével. Még olyan megoldás is lehetséges, hogy az RTL viszi a DTM-et, és a két közszolgálatin, az ARD-n és a ZDF-en lenne felváltva a Forma-1. A fizetős tv-s nézőknek, persze annyira nem jó hír az, ha két ekkora közszolgálati csatornán is fogható lesz a kedvenc sportjuk.
Angliában úgy működik a rendszer, hogy a fizetős Skyon nézhető az összes futam élőben, az ingyenes Channel 4-en pedig évente csak tíz. Az ARD sportkoordinátora, Axel Balkausky ennyit nyilatkozott:
„Folyamatban lévő tenderről nem nyilatkozunk.”
Ez mindennek tűnik, csak cáfolatnak nem. Ráadásul a Motorsport-Total.com információi szerint a Forma-1 mellett lecsapnának a Formula E-re is az ARD-nél. Egy illetékes szerint a berlini ePrix közvetítés a kisebb Das Erste csatornának komoly nézettséget hozott, így nem véletlen az érdeklődés, valamint jobban is kommunikálható a „zöld motorsport” törekvés, ha ezen széria is a paletta részévé válna az ARD-nél.
Nyck de Vries, a McLaren junior programjának 22 éves holland versenyzője készen áll egy ideiglenes DTM-ben való szerepvállalásra.
Mike Rockenfeller a DTM norisringi fordulójában szenvedett balesetet: az autója felett kontrollját elvesztő Gary Paffett csapódott bele a német versenyző Audijába. Rockenfeller a bal lábközépcsontján törést szenvedett.
Abban az esetben ha Rockenfeller nem tudja vállalni a versenyzést, De Vries lesz a helyettese. A holland versenyző elutazik az Audi csapattal Moszkvába, hivatalosan a tartalékversenyzői szerepkört fogja betölteni. Nem lesz számára teljesen ismeretlen a DTM adta kihívás: tavaly év végén már kipróbálhatta az Audit.
A McLaren által protezsált de Vries idén a Forma-2-ben rója a köröket, jelenleg a bajnokság tizedik helyén tanyázik – ám hozzá kell tenni, hogy rendkívül sok balszerencse hátráltatta a szezon során.
Két héttel ezelőtt Ausztriában interjút adott nekünk, amelyben többek között arról is beszélt, hogy egy évre még mindenképpen szüksége van a Forma-2-ben, mielőbb feljebb lépne. Az interjút ide kattintva olvashatjátok el.
Michelisz Norbert győzött a második, fő futamon a túraautó-világbajnokság (WTCC) argentin versenyhétvégéjén.
Michelisz honlapjának tájékoztatása szerint a Honda gyári csapatának magyar pilótája az első futamon defektet kapott, miután autója összeért csapattársa, a portugál Tiago Monteiro versenygépével.
A fő futamot a második pozícióból kezdte Michelisz, s remek rajtjának köszönhetően maga mögött tudta tartani az őt üldözőket. A Volvo élről rajtolt holland pilótája, Nicky Catsburg defektet kapott a nyolcadik körben. Michelisz ezt kihasználva átvette a vezetést, és megnyerte a versenyt.
A Zengő Motorsport két pilótája, Nagy Dániel és Szabó Dávid Zsolt mindkét viadalt az utolsó két helyen zárta.
Michelisz a vb-pontversenyben vasárnapi sikerének köszönhetően a harmadik helyre lépett előre.
Sebastien Buemi neve sokak számára ismerős lehet. Amellett, hogy megfordult a Forma-1-ben, jelenleg pedig a Formula E mellett a WEC bajnokság egyik főszereplője, többször parádézott a Hungaroringen a WSR keretein belül.
A svájci pilóta továbbra is kapcsolatban áll a Red Bull-lal, így természetesen nem hagyta ki a Red Bull Ringen megrendezésre kerülő osztrák Forma-1-es hétvégét sem. Itt örömmel állt rendelkezésünkre, így hát beszélgettünk vele Formula E-ről, a Toyota győzelmi esélyeiről, sőt, még a magyar rajongókról is örömmel beszélt, és elárulta, mindig boldogan tér vissza Budapestre.
A Formula E mellett a WEC bajnokságban is indulsz. Mit csinálsz, amikor ütközés van a két széria között – mint például a soron következő hétvégén?
Jelenleg még folynak a tárgyalások ebben az ügyben, azonban már több megbeszélésünk volt, és nagyon úgy tűnik, hogy a Nürburgringen fogok versenyezni a WEC-ben. (Azóta ezt egyébként már hivatalosan is megerősítették – a szerk.)
Mit gondolsz, lehet a közeljövőben Formula E verseny Svájcban?
Nagyon remélem! Voltak már pletykák, megbeszélések a jövőre nézve. Reméljük minél előbb, akár már jövőre láthatunk ott futamot. Svájci versenyzőként elképzelni sem tudnék jobb hírt, minthogy bejelentik, mehet az országba a Formula E. Korábban ugyanis sajnos ez nem jöhetett létre különböző okokból. Elképesztő lenne, remélem, hogy megvalósul!
Idén Le Mans-ban az LMP1-es autók sorra hibásodtak meg. Mit gondolsz, ez befolyásolja a hibrid versenyzés jövőjét?
Szerintem nem. Nagyon keményen dolgozunk ezeken az autókon, és ez a jövőben sem fog változni. Két éve nem volt probléma az autókkal, idén rengeteg volt. Nyomtuk, ahogy csak tudtuk, és ezután sem lesz ez másképp. Folyamatosan azon vagyunk, hogy még jobbak és jobbak legyünk, és nem nézünk hátra.
Fotó: Tajthi Andrea
2020-ban szabályváltozások lesznek. Mit gondolsz, ekkor visszatérhet a Peugeot? Esetleg új gyártó léphet be a szériába?
Remélem, hogy új gyártók is fognak érkezni. A Peugeot-val kapcsolatban több híresztelés is napvilágot látott már, talán a visszatérésükre is lehet esély. Most a Toyota és a Porsche küzd egymás ellen, ami nagyon jó, viszont fontos lenne a sorozatnak is, hogy új gyártók csatlakozzanak. És természetesen a versenyzőknek is jót tenne, több autó ellen lehetne versenyezni. Egy harmadik gyártó nagyon fontos lenne.
Le Mans-ban az egyik legfontosabb, hogy az embernek erős csapattársai legyenek. Kivel volt a legjobb ott indulni?
Idén is Anthonyval és Kazukival alkotunk egy csapatot, immár harmadik éve. Nagyon jól tudunk együtt dolgozni, és szeretek is velük egy autót vezetni. Jól kiegészítjük, és segítjük egymást.
Akkor következzen a legnagyobb kérdés: Mikor fog nyerni a Toyota Le Mans-ban?
Csak remélni tudom, hogy jövőre. (nevet)
Budapesten is többször versenyeztél már. Milyen emlékeid vannak a városról, és az ottani eseményekről?
A Forma-1-ben ott szereztem az egyik legjobb eredményemet. A Toro Rossoval nyolcadik lettem 2011-ben. Az egy nagyon jó hétvége volt számomra, jó visszagondolni rá. Nagyon jó hely, lelkes rajongókkal, jó időjárással. Úgy gondolom, mindenki örömmel tér vissza oda, mindig nagyszerű a hangulat.
Reméljük, minél előbb sor kerül a visszatérésre, és hamarosan újra láthatjuk a svájci pilótát a Hungaroringen körözni.
Tom Kristensent sokan csak Mr. Le Mans-ként emlegetik, ez pedig nem véletlen. A dán pilóta kilencszer diadalmaskodott a legendás 24 órás versenyen, visszavonulása óta pedig szakértőként van jelen az egynapos versenyen.
Az osztrák Forma-1-es hétvégén is feltűnt Kristensen, a szervezők ugyanis minden évben különböző téma köré építik a „Legends Parade” elnevezésű bemutatót, amely idén Le Mans legendás autóit és azok versenyzőit vonultatta fel.
Természetesen a dán sem hiányozhatott, először viszont hallani sem akart arról, hogy bárkinek is interjút adjon. Nem sokszor adatik meg azonban az a lehetőség az ember számára, hogy gyermekkori hősével beszélgessen, így nem hagytam annyiban. Végül csak nekünk sikerült meggyőzni, egy villáminterjúba beleegyezett, így – habár személy szerint órákig beszélgettem volna a legendás versenyről annak legmeghatározóbb emberével – pár kérdés erejéig rendelkezésre állt.
Mi mással is kezdhetnénk, mint az idei verseny összegzésével. Az LMP1-es kategória gyakorlatilag csődöt mondott. Mit gondolsz, hogyan befolyásolja ez a hibrid autóversenyzés jövőjét?
„Nem hinném, hogy változás történne emiatt. Komoly volt a forgalom, illetve a meleg is. Nagy kihívás volt az autóknak a nagyon magas hőmérséklet és a gyors tempó. Mindenképp még erősebbé kell tenni az autókat, strapabíróbbá. Viszont a hibrid fejlesztések, és a versenyzés ugyanúgy folytatódni fog.”
Sok pletyka kering a Porsche kiszállásáról, 2020-ban pedig új szabályok lépnek életbe. Visszatérhet a Peugeot? Esetleg új gyártók tűnhetnek fel az LMP1-ben?
„Nem tudom. Erről tényleg fogalmam sincs. Ez egy nagyon vonzó verseny, újabb gyártók pedig csak még izgalmasabbá tudnák tenni. De nem tudom, hogy feltűnik-e egy új csapat.”
Fotó: Tajthi Andrea
Ugyan Le Mans kap a versenynaptárban kiemelt figyelmet, de ez a hétvége is a WEC bajnokság keretein belül kerül megrendezésre. Szerinted ki nyeri idén a világbajnokságot?
„Ez nehéz kérdés…egészen a szezon végéig nyitott lehet a verseny, és még nagyon sok van hátra. A Porsche nyert Le Mans-ban, ami hatalmas energiát ad számukra. Viszont azt is láthattuk, hogy a Toyota is nagyon jó, nagyon gyorsak. Le Mans megint nem úgy alakult számukra, ahogy szerették volna, voltak gondok. Azonban még mindig küzdenek a bajnokságban, így azt mondom, valószínűleg a Toyota lesz idén a világbajnok.”
Van esély arra, hogy egyszer még pályára gurulsz Le Mans-ban, és visszatérsz egy utolsó verseny erejéig?
„Nem, nem. Én már visszavonultam. És boldog vagyok így, nagyon boldog!”
Kristensenen egyébként tényleg az látszott, hogy nagyon szereti azt a helyzetet, amelyben jelenleg van. Nem akar foglalkozni semmivel, csak beül az autóba, és köröz. Habár ezt már nem versenykörülmények között teszi, mégis élvezettel.
Az pedig, hogy azzal a kifogással küldi el az újságírókat, hogy ő már a múlt, egyértelművé teszi, hogy nem is szeretne változtatni ezen a helyzeten. Azért nekünk mégiscsak engedett, még ha csak egy kis időre is.
A McLaren által protezsált Lando Norris a United Autosports színeiben kipróbálhatja magát a januári Daytona 24 órás versenyen.
Norris jelenleg az F3-as szériában igyekszik bizonyítani, hogy megérdemli a McLaren bizalmát, Zak Brown, a McLaren főnöke pedig elégedett lehet a fiatal brittel, ugyanis saját csapatánál felajánlott neki egy lehetőséget a nívós Daytona 24 óráson. A teljes pilótafelállás egyelőre nem ismert, annyi azonban biztos, hogy a csapat Ligier-Gibsonjának volánjánál Norris mellett Will Owen is helyet kap. Daytona lesz Norris első hosszútávú és sportautós versenye, habár teljesen zöldfülűnek nem mondható: 2014-ben, 14 évesen a BTCC-betétfutamként ismert Ginetta Junior Championship mezőnyét erősítette.
„Alig várom, hogy Daytonában versenyezhessek” – mondta Norris. „Izgalmas kihívás lesz, hogy sportautót vezethessek. Ez a lehetőség emellett segít versenykésznek és fizikailag felkészültnek maradnom a téli hónapok során is, ami nagyon fontos lesz a 2018-as szezonra készülve, meg persze remek szórakozás is lesz kipróbálni, milyen a világ egyik legnagyszerűbb hosszútávú versenye. A Ligier teljesen ismeretlen számomra és a 2014-es Ginetta után az első tetővel rendelkező autó, amit vezetek, de biztos vagyok benne, hogy gyorsan felveszem a ritmust.”
Ebben Brown sem kételkedik.
„Lando hatalmas tehetség” – nyilatkozta a McLaren-főnök. „Nagyon izgatott vagyok, hogy sikerült kieszközölnünk neki egy lehetőséget Daytonában a United Autosportscal. Noha nem ismeri az autót, biztos vagyok benne, hogy hamar megszokja és a relatíve tapasztalt csapattársától, Willtől is lesz lehetősége tanulni – alig várom, hogy lássam, mire képes.”
A Hyundai Motorsport egy újabb sikeres tesztet tudhat maga mögött. Az elmúlt hétvégén a misanói 24 órás verseny árnyékában rendezték meg ezt a tesztet, és nagyon sok hasznos infót tudtak meg az i30 N TCR-ről.
Pénteken a lehető legtöbb időt igyekeztek kihasználni a koreaiak, akik együtt fejlesztik az autót a BRC-vel. Az időeredmények alapján a Hyundai nem volt messze az éles versenyidőktől.
A vezetői feladatokat az egykori WTCC világbajnok Gabriele Tarquini és a jelenleg a német TCR bajnokságban versenyző Antti Buri látta el. Utóbbi versenyző már évek óta versenyez TCR autókkal, emiatt nagyon pontos visszajelzéseket tudott adni az autóról.
A tesztprogram középpontjában a fékek és a gumik élettartama állt különböző körülmények és beállítások között. A csapat szakaszokra osztotta a napját, minden szakaszban más-más beállításokat próbáltak ki. A szombati gyakorlást azonban lefújták, mert úgy ítélték meg, hogy a motorban már túl sok kilométer van és nem akartak kockáztatni.
Az i30 N TCR modellt az érdeklődők a német TCR bajnokság Nürburgring-i fordulójában (augusztus 4-6.) tekinthetik meg a paddockban.