Kategória: Touring Car

  • Íme a WEC 2018/19-es „szuperszezonja”!

    Íme a WEC 2018/19-es „szuperszezonja”!

    A következő WEC-szezon másfél évig fog tartani és két Le Mans is bele fog tartozni.

    A WEC következő faceliftezett szezonja két naptári évet és nyolc versenyt ölel át, a 2018-as Spa 6 órás futamtól kezdve a 2019-es Le Mans-i 24 órásig. A futamoknak eddig otthont adó pályák jelentős hányadának búcsút intettek (elvégre a nyolcból két verseny lesz Spában és kettő Le Mans-ban), újdonságként viszont bekerült egy 12 órás verseny a Sebringen, amelyet az IMSA-bajnoksággal egy hétvégén, két órás eltéréssel fognak megrendezni. Az alapos átalakításoknak fő oka természetesen a Porsche váratlan kivonulása a kategóriából.

    „A 2018/19-es szezon átmeneti időszak lesz” – nyilatkozta Gerard Neveu, a WEC igazgatója. „Már öt évvel ezelőtt a WEC megalakulása idején voltak olyan terveink, hogy a szezon Le Mans-nal záruljon, de ezelőtt ennek megvalósítására nem volt lehetőség. A foci-vb is a döntővel zárul, Le Mans nélkül pedig nincs WEC, így nem butaság ez az ötlet.”

    Akármekkora presztízse is van Le Mans-nak, sokat szidott duplapontos státuszát mégis elvesztette – habár a verseny hossza miatt bónuszpontok járnak majd a helyezetteknek, a Sebring 12 órással egyetemben. További fontos szempont volt, hogy a „szuperszezon” megalakítása ne vonjon maga után költségnövekedést; ennek tudható be a futamok számának visszavágása, illetve az utazási kiadások csökkentése végett az autókat ezentúl kizárólag hajón szállítják majd, felhagyva az eddigi hajó/repülő kombóval. A technikai szabályzatok változatlanok maradnak (2020-tól úgyis új szabályok lépnek életbe), néhány, a privát LMP1-es autóknak adott engedmény kivételével, amellyel lényegében ugyanakkora esélyük lesz futamokat nyerni, mint a gyári hibrid-P1-eknek.

    „Amikor még három gyártónk volt [2016-ban], olyan szabályokkal rukkoltunk elő, amelyek a privát csapatoknak is lehetőséget biztosítanak” – magyarázta Vincent Beaumesnil, az Automobile Club de l’Ouest igazgatója „Jelenleg egyetlen gyártónk van [hacsak a Toyota nem vonul vissza], így megpróbáljuk őket még közelebb hozni. Ez az átmeneti időszak remek alkalom a privát csapatoknak a csatlakozásra.”

    A privátokon kívül a gyártóknak is meglesz a lehetőségük arra, hogy nemhibrid autókkal csatlakozzanak a WEC-be; azt azonban senki nem teheti majd meg, hogy félszezonokat fussanak, minden résztvevőnek kötelező lesz minden versenyen rajthoz állnia.

    A 2018/19-es WEC „szuperszezon” versenynaptára:

    2018. május 5. – Spa 6 órás
    2018. június 16-17. – Le Mans 24 órás
    2018. október 14. – Fuji 6 órás
    2018. november 4. – Shanghai 6 órás
    2019 februárja – még megbeszélés alatt
    2019. március 16. – Sebring 12 órás
    2019. május 4. – Spa 6 órás
    2019. június 15-16. – Le Mans 24 órás

  • Tassi Attila újra vezeti a bajnokságot a TCR-ben!

    Tassi Attila újra vezeti a bajnokságot a TCR-ben!

    Remekül teljesített a M1RA Motorsport a TCR nemzetközi túraautó-bajnokság thaiföldi fordulójában, hiszen a magyar csapat 18 éves tehetsége, Tassi Attila két versenyhétvégével a szezon vége előtt visszaszerezte az első helyet a francia Jean-Karl Vernaytől.

    Zűrösen indult a M1RA hétvégéje, mivel bordasérülése miatt nem tarthatott a csapattal Buriramba a tapasztalt Roberto Colciago, akinek a pótlását úgy oldották meg, hogy a mindössze 16 éves Giacomo Altoe és a csapattulajdonos Michelisz Norbert is autóba ült a bajnoki címért harcoló Tassi Attila mellett. Jól sikerült a mutatvány, hiszen az első futamon Michelisz győzött, Tassi harmadik lett, a második versenyen pedig Altoe állt fel a dobogó második fokára, miközben Attila nagyon fontos pontokat gyűjtött a negyedik helyen.

    Tassit mindkét futamon közvetlenül legnagyobb riválisa, Jean-Karl Vernay előtt intették le: az első versenyen a harmadik-negyedik, a másodikon a negyedik-ötödik helyen értek célba. Mindennek köszönhetően a magyar pilóta a burirami forduló előtt meglévő két pontos hátrányából két pontos előnyt csinált. Így két fordulóval a vége előtt vezeti a rangos nemzetközi túraautóbajnokságot, és egyre inkább a bajnoki címre fókuszálhat.

    „Az első futamon jól kaptam el a rajtot, megelőztem Vernayt, akivel aztán 14 körön keresztül végig nagy csatát vívtam. A legvégén meglökött hátulról, nem értem, mi szükség volt erre, de örültem, hogy ennek ellenére is felálltam a dobogóra. Minden versenyhétvége előtt ez a célom, és jó érzés, amikor sikerül teljesíteni. A második futamon a rajt után feljöttem negyediknek, majd igyekeztem megelőzni a harmadik Cominit, de szépen és tisztán védekezett. Mivel az első futam vége felé kicsit alulkormányozottá vált az autó, a másodikon tudatosan figyeltem a gumifogyasztásra, nehogy defektet kapjak. Ezért inkább csak 95 százalékos tempót autóztam, amit azért is tehettem meg, mert az utolsó körig Norbi jött mögöttem, aki biztonságot adott. Elégedett vagyok, hiszen mindkét riválisomnál, Vernaynél és Comininél is több pontot gyűjtöttem. Újra én vagyok az első, de az biztos, hogy a bajnoki cím csak az utolsó versenyen dől majd el. Addig még sokat kell dolgoznunk” – értékelt Tassi Attila.

    A TCR következő fordulójára október 7-8- án Kínában, a szezonzáróra pedig november 26-27- én Abu-Dzabiban kerül sor a Forma-1 idei utolsó hétvégéjének betétfutamaként.

  • Tassi két dobogós helyezéssel térne haza Thaiföldről

    Tassi két dobogós helyezéssel térne haza Thaiföldről

    Thaiföldre látogatott a TCR nemzetközi túraautó-bajnokság mezőnye, és a bajnoki cím magyar esélyese, Tassi Attila az ötödik helyet szerezte meg az időmérőn. A M1RA pilótája így mindkét futamon a dobogóért szállhat harcba vasárnap.

    Hosszú nyári szünet után folytatódott a TCR nemzetközi túraautó-bajnokság, hiszen legutóbb július 8- 9-én jött össze a mezőny a németországi Oscherslebenben. A M1RA bajnoki címre esélyes pilótájának, Tassi Attilának azonban nem teltek eseménytelenül a versenyek nélküli hetek sem, hiszen online szimulátor-bajnokságokban gyakorolt, Spanyolországban pedig egy nyelvtanfolyamon is részt vett. Azért a pihenésből is kijutott neki: Roberto Colciago hívására együtt nyaraltak Olaszországban csapattársa hajóján.

    Ezúttal Thaiföldön Colciago nélkül állt fel a M1RA, a bajnokságban Tassi mögött a harmadik helyen álló versenyzőnek ugyanis nem gyógyult meg az oscherslebeni balesetében eltört bordája. A helyére a csapattulajdonos Michelisz Norbert és a mindössze 16 éves Giacomo Altoe csatlakozott a M1RA-hoz, így Tassi két új csapattárssal az oldalán indult Buriramban. Michelisszel a Hungaroringen már versenyeztek együtt, akkor Tassi mindkét futamot megnyerte.

    „Az egész csapatnak, de személy szerint nekem is nagyon hiányzik Roby, mert jóban vagyunk, rendkívül kedvelem őt, és eddig minden közös verseny szuper volt. Sajnálom, hogy most nem lehet itt velünk, mert ez sem neki, sem a csapatnak nem jó. Szerencsére Norbi be tudott ugrani, ami Roberto hiányában különösen fontos segítség, és Giacomóval együtt hárman vagyunk, így több információ áll rendelkezésünkre, hatékonyan tudunk dolgozni” – fogalmazott a szombati időmérő előtt a M1RA-n belül is jól észrevehető, HELL-designba boruló Hondát vezető Tassi Attila.

    A bajnokság második helyén, az éllovas francia Jean-Karl Vernay mögött csak két ponttal lemaradó 18 éves magyar pilóta gond nélkül, a harmadik helyen jutott tovább az időmérő második szakaszába Buriramban, amelyben már csak a legjobb 12 vett részt. Végül Tassi az ötödik helyre kvalifikálta magát, csapattársai közül Michelisz Norbert a harmadik, Giacomo Altoe a hetedik lett.

    „Összességében elégedett vagyok az időmérős helyezésemmel, főleg azért, mert ott vagyok Vernay mögött, így mindkét futamon közvetlenül megküzdhetek vele. Úgy érzem, hogy sokat fejlődtünk a szabadedzések után a beállításokkal, mégis támadt egy kis hiányérzetem, mert bennem maradt kb. másfél tized, ami most számított volna. Az első Q2-es gyors körömet törölték pályaelhagyás miatt, és ezután rádión rám szóltak, hogy csak egy gyors körre maradt lehetőségem, abból kell megoldani a helyzetet. Emiatt volt rajtam nyomás, és annak egyrészt örülök, hogy ezt tudtam kezelni, hiszen gyorsabb voltam, mint előtte az elvett körömben, másrészt viszont az egyes kanyarban volt egy hibám, ott ment el az a másfél tized. Ezt leszámítva örülök az eredménynek, mert egy-egy jó rajttal mindkét futamon lehet esélyem a dobogóra” – értékelt Tassi Attila, aki az első vasárnapi futamon az az ötödik, a fordított rajtrácsos másodikon a hatodik helyről rajtolhat magyar idő szerint 9:30-kor, majd 11:05-kor.

  • Jön a McLaren Le Mansba, régi LMP1 szabályok esetén

    Jön a McLaren Le Mansba, régi LMP1 szabályok esetén

    Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója elmondta, hogy jelenleg értékelik a sportautó versenyzés összes lehetőségét, beleértve a potenciális prototípusokat a WEC vagy az IMSA SportsCar bajnokságban 2019-től kezdődően.

    Úgy véli, hogy a WEC legmagasabb szintű LMP1 szabályai életképtelenné váltak, mivel a gyártók közelednek az F1-es kiadások szintjéhez, ezért új irányra van szükség, ami inspirációt nyerhet a jelenlegi LMP2 szabályozásokból és az IMSA bajnokságban alkalmazottakhoz hasonló DPi specifikációkból. A McLaren 1995-ben abszolút győzelmet szerzett a Le Mans 24 órás versenyen a Yannick Dalmas, Masanori Sekiya,  JJ Lehto hármassal egy F1 GTR volánja mögött.  Brown korábban már mondta, hogy támogatná, ha a márka visszatérne Le Mans-ba.”Úgy vélem, a WEC-nek lehetősége van a reset gomb megnyomására” – mondta Brown. Szeretném, ha visszatérnének azok az idők, amikor a Porsche 956 vagy 962 típusok a mezőny részét alkották; ahol a gyári és privát csapatok versenyezhetnek egymással, tudván, hogy mindegyiküknek van nyerési esélye. Most, a jelenlegi szabályok szerint ez nem lehetséges.

    „Nézzük meg az LMP2 kategória sikerét, ahol a költségek ellenőrzése mindenki javára válik, ezért jó lenne, ha ez a gondolkodásmód átkerülne az LMP1-be. Nagyon hasonló a DPi helyzet az IMSA-ban, ahol a gyártók előre egyeztettek a csapatokkal.

    Ha a WEC ugyanazt a szellemiséget és költséghatékonyságot tudja reprodukálni egy olyan szabálycsomaggal, amely magában foglalja a hibrid technológiát is – melynek nagy rajongója vagyok -, akkor érdekel.”

    Az LMP1 hibrid technológiája az utóbbi időkben költségnövekedést eredményezett, és Brown szerint a gyártók nem kapnak arányos jutalmazást az általuk befektetett többletköltséggel szemben. „Az LMP2 autóknak ma már magasabb sebességük van, mint néhány évvel ezelőtt az LMP1-eseknek” – mondta. Ez komoly benyomást tesz, ha figyelembe vesszük, hogy 5 millió dollár elég egy teljes LMP2 szezonra.

    Az LMP1 a megnövekedett költségeihez képest a jelenleg nem annyival jobb üzlet. Először ki kellene jelölni a gazdasági kritériumokat úgy, hogy tükrözzék a sorozat nagy múltját.

    A fenti szempontokat ötvözni egy LMP1-es autóba, mondjuk 20 millió dolláros költségvetéssel. Nem feltétlenül kell az IMSA DPi platformjának másolatát létrehozni, de talán a szellemét át lehetne venni. Egy másik alternatíva lenne, ha a DPi teljesen globális platform lenne. ”

    Brown azt mondta, úgy véli, hogy a legmagasabb szintű sportkocsiknak meg kell tartaniuk a technikai jelentőségüket a közúti autópiacon, de nem szabad hagyni, hogy a költségek irreálisan magasak legyenek. A kutatás-fejlesztés előnyökkel kell járjon a motorsportban minden gyártó számára, de ez nem az egyetlen ok” – tette hozzá. „Ha ez nem hatékony kiadás, nincs értelme – arányosnak kell lennie a megtérüléssel.

  • A DTM-nek lépnie kell, ha új gyártókat akar

    A DTM-nek lépnie kell, ha új gyártókat akar

    A DTM-nek valami ösztönző ötlettel kell előállnia, ha új gyártókat szeretnének a szériába csábítani, miután a Mercedes bejelentette, hogy kiszáll a sorozatból. Legalábbis ez a meglátása a BMW motorsport főnökének, Jens Marquardtnak.

    „A cél, hogy maximum erőbedobással működjünk, hogy az esetleges új érkezőket jobban bevonzzuk.” – mondta Marquardt. „Kell pár ösztönző dolog, ezen dolgozunk majd. Van már három gyártó a Super GT-ben, akik elég hasonló szabályzás szerint mennek, így eléggé olyasmik az autóik, mint a mieink. Szóval egyre közelebb vagyunk (az A tervhez), és aztán meglátjuk, hogy mi lehet B terv.”

    Arra a kérdésre, hogy a Mercedes kiszállása eredményezheti-e azt, hogy a DTM és a Super GT szabályzása jobban összhangban lesz a jövőben, Marquardt így felelt: „Ez az, amit még ki kell találnunk, és minden érintettel meg kell vitatni. Mi 2010-től már részesei voltunk a megbeszéléseknek, és 2012-ben csatlakoztunk. Ki kell most használnunk a széria minden potenciálját, és meglátjuk, mennyire tudunk meggyőzőek lenn. Ebben a tekintetben a DTM-nek valószínűleg alkalmazkodnia kell.”

    „Mindenre nyitottnak kell lennünk. Szélesíteni kell a látókörünket, hogy meglássuk, miről is lehet beszélgetni. Minél több gyártó érintett a sorozatban, annál stabilabbak vagyunk.”

    Marquardt szerint azonban ha a DTM nem kezd el dolgozni az ügyön, a gyártóknak nem lesz érdekük jelen lenni a szériában.

    „Kívülről nézve úgy tűnhet, hogy túl magasan van a léc. Változások kellenek, különben nem hiszem, hogy bárkit is ide csábítunk. Az összképet kell nézni, talán más versenyzési koncepciókat is meg kellene vizsgálnunk, hogy lássuk, összeillenek-e. A japánok már négyhengeres turbókkal mennek, míg mi nyolchengeres motorokkal. Viszont van rá mód, hogy ezeket az autókat összehozzuk egymással, mint a múltban.”

  • Stefano Comini a Top Run Motorsportnál

    Stefano Comini a Top Run Motorsportnál

    A kétszeres TCR nemzetközi bajnok, Stefano Comini csatlakozik a Top Run Motorsporthoz egy új márka, a Subaru WRX volánja mögé ülve, hogy munkájával segítse a csapatot a TCR Italy közelgő versenyén az olaszországi Imolában.

    A TCR International sorozat 2016-ban meglátogatta Imolát, ahol Comini győzött az 1. futamban, és a lenyűgöző harmadik helyen végzett a 2.-ban.

    A svájci pilóta Imolában szerzett tapasztalata, valamint a SEAT, a VW és az Audi nemcsak egy új autóhoz való alkalmazkodásban segítenek, hanem a Top Run csapat hasznára is vannak, akik intenzíven dolgoznak a szezon folyamán a Subaru fejlesztésén.

    A TCR Italy Imola fordulói a szeptember 9.-10.-i hétvégén kerülnek megrendezésre.

     

  • A Mercedes megtartaná pilótáit

    A Mercedes megtartaná pilótáit

    A Mercedes megpróbálja megtartani a jelenleg a DTM-ben szereplő pilótáit a sorozatból való kilépés után is.

    Egy hónapja röppent fel a hír, miszerint a Mercedes a 2018-as szezon befejezése után elhagyja a DTM sorozatot a Formula E-be való belépése miatt, ezért hat jelenlegi pilótájának bizonytalanná vált a jövője.

    Riválisaihoz hasonlóan hat autóra csökkentette indulói számát az idei évre, az Auditól átcsábította Edoardo Mortara-t, hogy csatlakozzon a Gary Paffett, Paul di Resta, Robert Wickens, Lucas Auer és a visszatérő Maro Engel alkotta társasághoz, aki emellett a Formula E-ben szereplő Venturi csapatnál is versenyez.

    A 2019/20 Formula E részvétel mellett a Mercedes különböző GT programokban is érdekelt.

    „A Mercedes közismerten nagyon közel áll a versenyzőihez, hosszú távú kapcsolatokat ápol velük” – mondta a Mercedes DTM főnöke, Ulrich Fritz.

    „Ha a tavalyi évben a programot elhagyó 2 versenyzőt – Maxi [Gotz] és Dani [Juncadella] – nézzük; őket továbbra is figyelemmel kísérjük és segítjük, ám ha valami mást akarnak, nem fogunk az útjukba állni.”

    Az Autosport kérdésére, miszerint a Mercedes Formula E csapata a jelenlegi Mercedes-szerződéssel rendelkező pilótákkal fut-e majd, Fritz így válaszolt: „Még túl korai lenne rá válaszolni, addig még két év van hátra. A DTM-ben a legerősebb felállás a miénk, ezért azt mondanám, ha tehetném, ezeket a srácokat indítanám, mert biztosan versenyképesek lennének. Természetesen Maro előnyös lenne, mert tapasztalatai vannak ezen a területen, de még Mortara is, mert rengeteget tesztelt az Abt-nél évekkel ezelőtt. Meglátjuk.”

    Robert Wickens szintén érdeklődést mutatott egy potenciális Formula-E szereplés iránt, és elmondta az Autosportnak, hogy a Mercedes a DTM-től való kilépéskor lehetőséget ad egy „új kezdetre”.

    „Soha nem tudhatod” – mondta a kanadai, aki belekóstolt már az IndyCar-ba is. „Úgy érzem, hogy a HWA elégedett velem és az eddigi eredményeimmel, így biztosan sok lehetőség van. Néha egy új kezdet megváltoztathatja az embert. Ugyanezen mentem keresztül, mikor elköszöntem a Red Bull-tól (2007-ben a Red Bull / Team Forsythe-nál szerepelt a Champ Car Atlanticban – a szerk.) egy – két napig bánkódsz, majd felismered az új lehetőséget. Engedelmesen teszed a dolgod, felszabadulsz, majd kitalálod mi a legjobb számodra a karriered hátralévő részét illetően.”

  • Jani a Formula E-ben folytatja

    Jani a Formula E-ben folytatja

    A Porsche WEC pilótája a következő szezonban a Dragon Racing színeiben indul az elektromos szériában.

    Amellett, hogy tavaly megnyerte az LMP1-es kategória világbajnoki címét, LeMans-ban is diadalmaskodott a 33 éves pilóta. A Porsche azonban év végén távozik a WEC-ből, így Janinak új sorozat után kellett néznie.

    A Dragon Racing az elmúlt szezonban a nyolcadik helyen végzett az FE bajnokságában, Neel Janival azonban komoly terveik vannak a 2017/2018-as szezonra.

    „Nagy örömünkre szolgál, hogy üdvözölhetjük csapatunkban Neelt.” – fogalmazott Jay Penske, csapatfőnök. „Mint csapat, az elsődleges célunk a versenyek megnyerése, és az előrelépés a következő szezonban. Neel ennek a fejlődésnek egy alapvető eleme. Ha megnézzük a világ legjobb pilótáit, mind versenyzés, mind autófejlesztés szempontjából, Neel a lista elején van.”

    A 2017/2018-as Formula E szezon a Hong Kong ePrix-vel veszi kezdetét decemberben.

  • Renault Megane érkezik 2018-ban a TCR sorozatba!

    Renault Megane érkezik 2018-ban a TCR sorozatba!

    A svájci központú MVM nem sokkal ezelőtt jelentette be, hogy a TCR sorozat technikai szabályainak megfelelő Renault Megane versenygépet terveztek.

    Az MVM zöld jelzést kapott a Renault-tól, hogy megtervezze, fejlessze, megépítse, majd a TCR-ből érdeklődő csapatok számára eladja a rendkívül mutatósra sikeredett autót.

    Ahogy a sajtóanyagban is közzétett képen látszik, az első kaszni már elkészült: mihelyst üzembe helyezik a hajtásláncot, intenzív tesztelés vár az MVM mérnöki gárdájára.

    „Minden energiánkat és erőnket beletettük a projektbe, mellyel demonstrálni akarjuk szisztematikus, magas színvonalú hozzáállásunkat a szabályokon belüli legnagyobb teljesítmény elérése érdekében” – mondta Milenko Vukovic, a svájci Vukovic Motorsport vezetője.

    „Azt akartuk, hogy a Megane-ban minden összetevő meglegyen, ami egy nagyszerű és versenyképes versenyautóhoz kell” – tette hozzá.

    Az MVM számára a következő legfontosabb lépés a motor fejlesztése lesz, miközben előkészítik a rendkívül széleskörű tesztporgramot.

    Mihelyst sikerrel zárják a TCR homologizációs folyamatát, a Renault Megane megvásárolhatóvá válik a csapatok számára.

     

  • Marco Wittmann nyert, majd kizárták

    Marco Wittmann nyert, majd kizárták

    A leintést tekintve a BMW-s Marco Wittmann nyerte a DTM zandvoorti hétvégéjének második futamát.

    A BMW-k kibérelték az első három rajtkockát, Auguso Farfus, Marco Wittmann és Maxime Martin sorrendben, ám Martin elrontotta a rajtot. Farfust az első kanyarban meg is előzte Wittmann, a harmadik helyre pedig megérkezett az Audis Jamie Green. Később azonban hibázott, így a harmadik helyet Mike Rockenfeller örökölte meg, aki előre is lépett a második helyre, mikor Frafus kiment a boxba.

    A mezőny nagy része már a verseny legelején kiment a boxba kerékcserére, Wittmann azonban a 12. körig várt ezzel, Rockenfeller pedig a 13. körben tette ugyanezt. Ezt követően kettejük között csökkent a különbség, ám Wittmann vissza tudta verni a támadásokat.

    Elsőként tehát Wittmannt intették le, Rockenfeller és Loic Duval előtt.

    Később azonban Wittmannt diszkvalifikálták, mert a parc fermé-s ellenőrzések során nem találtak az autójában elegendő üzemanyagot. A szabályok értelmében pedig a verseny után még maradnia kell az autókban legalább 1 kilogrammnyi üzemanyagnak.

    A pontversenyben Mattias Ekström vezet 128 pontjával, René Rast (114 p), Mike Rockenfeller (110 p), Timo Glock (104 p), Maxime Martin (102 p) és Lucas Auer (99 p) előtt.

    A verseny hivatalos végere:

    1 Mike Rockenfeller
    2 Loic Duval
    3 Mattias Ekstrom
    4 Nico Muller
    5 Gary Paffett
    6 Maxime Martin
    7 Timo Glock
    8 Augusto Farfus
    9 Jamie Green
    10 Bruno Spengler
    11 Maro Engel
    12 Edoardo Mortara
    13 Tom Blomqvist
    14 Lucas Auer
    15 Robert Wickens
    – Marco Wittmann
    – Paul Di Resta
    – Rene Rast