A CUPRA nevet a SEAT már régebb óta használta a nagy teljesítményű modelljeinél, és most önálló arculatot és logót is kap, de továbbra is együtt dolgozhatnak majd a spanyol gyártóval.
A SEAT motorsportos részlege is amely korábban SEAT Sport néven volt ismert beleolvad az új márkába. A SEAT elnöke, Luca de Meo lelkes a dolog iránt:
„A CUPRA egy nagy lehetőség a SEAT előtt, az ügyfeleinknek, és jót tesz az üzletmenetnek is. Az egész projekt olyan emberek álmából jött létre, akik új utakat keresnek az autórajongók csoportjaihoz.”
Az új CUPRA TCR autó lesz a márka első versenyautója, amely már a pályákon is megjelenik 2018-ban.
Fernando Alonso elmondta, nem érzi, úgy, hogy túlvállalta volna magát azzal, hogy idén a rekordhosszúságú Forma-1-es szezon mellett a WEC-ben is egy teljes évadot fog teljesíteni.
A Marca című spanyol lap feltette a kérdést a spanyol világbajnoknak, hogy 36 évesen nem lesz-e ez egy kicsit sok, mire Alonso nevetve így felelt: „Nem, nem vagyok még öreg. Fizikailag kiváló állapotban vagyok. Viszont tíz évvel ezelőtt egy ilyet lehetetlennek gondoltam volna.”
„Most azonban száz százalékig biztos vagyok benne, hogy szembe tudok nézni ezzel. Ezt csak a karrier azon szakaszában lehet megtenni, mint amiben én vagyok. De sokan még így sem képesek erre.” – tette hozzá a spanyol.
Az előtte álló F1-es szezonról is ejtett néhány szót.
„Ebben az évben fontos lesz, hogy minden részletet tisztázzunk. Az egész évben majd napról-napra kell terveznünk, azért hogy a novemberi szezonzárón már nagyon erősek lehessünk.” – fejtette ki Alonso.
A közismert holland mókagyáros Coronel, Tiago Monteiro partnere lesz a Boutsen Ginion Racingnél, és ebből már sejthető az is, hogy Hondát hajt majd. Ez a hír egyben azt is jelenti, hogy véget ér a 7 éves kapcsolata Roberto Ravagliával, és az ő ROAL Motorsportjával.
Coronelnek már van némi tapasztalata az előző generációs Civic autóval, hiszen egyes versenyeken már indult a Boutsen Ginion csapattal, majd azt is elárulta, hogy az új szezonnak határozott célokkal vág neki:
„A FIA WTCR méltó utódja a FIA WTCC-nek, amielyben eddig az összes szezonjában indultam, persze mondhatjuk azt is hogy nem feltétlenül a sportérték miatt, hiszen sokszor csak azért indultam, hogy meglegyen a létszám.Most egy teljesen új kihívás elé nézek, hiszen egyenlőek a feltételek. A világ mindenféle pályáján az új Honda Civicet hajthatom majd, amit a JAS Motorsport épített, és a Boutsen Ginion üzemeltet. Ezt az autót kifejezetten erre a bajnokságra építették, és ezzel felvehetjük a harcot a többi márka ellen a mezőnyben. Azt gondolom, hogy ez az év akár a legjobb is lehet a túraautós pályafutásomban. Ez lesz a legjobb csomag, amit az elmúlt tíz évben a magaménak tudhatok. Ennek ellenére nem bocsátkoznék jóslatokba, de lehetőségem lesz több kupát gyűjteni, mint amennyit a WTCC elmúlt öt évében gyűjtöttem.”
Az, hogy Coronel és a Hondások végül megállapodtak, azt is jelenti, hogy a ROAL- idén nem indul a WTCR-ben, mivel az olasz csapat nem tudott összerakni egy megfelelő programot erre a szériára. Coronel persze nekik is köszön mindent:
„Hét évig fantasztikusan működtünk együtt Roberto Ravagliával, és az ő ROAL Motorsportjával. Amikor felmerült a FIA WTCR ötlete, elég hamar egyértelművé tette, hogy egy ilyen projektet nem tudna ennyi idő alatt összerakni, így hiába éltünk meg együtt az évek alatt jót és rosszat, el kellett hogy váljon az utunk. Hiányozni fog Roberto, Aldo Preo és Pietro, aki a mérnököm volt hét évig. És még azt is elmondanám, hogy az ő kávéjuk volt a legjobb a paddockban! Most azonban új kaland vár, és nagyon várom már azt, hogy nyomhassam a Hondának.”
A McLaren azt tervezi, hogy új, Senna névre keresztelt hiperautóját is versenybe küldi.
A Senna bár közútra készült, mégis úgy néz ki, mint egy pályára szánt gép, így aztán a McLaren azt tervezi, hogy pályán is megmérettetné autóját.
„Határozottan gondolkodom a versenyeztetésén.” – mondta a McLaren Automotive vezérigazgatója, Mike Flewitt. „Jelenleg még semmit nem tudok megerősíteni, de dolgozunk a terven. Aerodinamikai szempontból és az egyensúlyát tekintve nagyon, nagyon versenyképes lehet. Sosem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a győzelemért tudunk menni, de más szándékból el sem indulunk.”
Fotó: McLaren Automotive Limited
Azt még nem tudni, hogy a McLaren melyik versenysorozatban indítaná a Sennát. A GTE homologizációhoz mindössze 100 példányt kell gyártani az autóból, ám a Sennából 500 darabot terveznek, így ebből a szempontból Le Mans GT kategóriája sima ügy lehet.
A WEC GTE kategóriájában jelenleg a következő márkák és autók vannak jelen: Ferrari (488 GTE), Porsche (991 RSR), Aston Martin (Vantage GTE), Ford (GT LM GTE), és BMW (M8 GTE), míg Le Mansban a Checrolet is rajthoz állítja a Corvettet.
Akár versenyezhet is a teljes szezonban a Manor LMP1-es autójával Robert Kubica, amennyiben a hétfői nappal kezdődő teszteken minden rendben megy majd.
Ugyan a Williams versenyzői üléséről lemaradt a lengyel pilóta, mert az Szergej Szirotkiné lett, Kubica továbbra is keresi a versenylehetőséget 2018-ban is, olyat ami összeegyeztethető a tesztpilótai szerepkörével is.
Holnap egy háron napos tesztet kezd meg a Manor csapat Aragon pályáján Spanyolországban, és itt próbálja ki a brit csapat a Mecachrome motorral szerelt Ginetta G60-LT-P1-et.
Amennyiben sikeres elsz ez a teszt, akkor Kubica is csatlakozhat Fernando Alonso barátja mellé, aki idén a Forma-1-es tevékenységei mellett a Toyota csapatával indul majd a hosszútávú világbajnokságon már idén. Robert már tavaly versenyzett volna a WEC-ben a ByKolles csapattal, akik viszont visszaléptek az egésztől végül a nyitó futamon Silverstoneban.
A Manor két LM1-es autót is indít a 2018/19-es szezonban, és az eddig megnevezett versenyzőik Oliver Rowland és Charlie Robertson, akik már biztosan részt vesznek a programban.
A WEC ráadásul – Alonso miatt – úgy döntött, hogy megváltoztatja a Fujiban tartandó futamuk időpontját, hogy az ne ütközhessen Forma-1-es versennyel, és ez kapóra jön akár Kubicának is, hiszen így teljes szezont futhat a bajnokságban. Ez azt is jelenti, hogy elindulhat a legendás 24 órás versenyen is Le Mansban úgy, hogy a Williamsnél ebből nem adódhat problémája.
Kubica egyébként már 2004-ben versenyzett a Manorral, ahol nem más volt a csapattársa a Makaói Nagydíjon, mint Lewis Hamilton. Ekkor mindenkit legyőzve megszerezte a pole pozíciót, majd a versenyen másodikként futott be Alexandre Premat mögött.
A versenypályákon aratott győzelmek legendái szinte kivétel nélkül egy olyan megbízható, kirobbanó teljesítményű erőforrással kezdődnek, amely késlekedés és megtorpanás nélkül képes végsebességig gyorsítani a legkiforrottabb technikát. A vadonatúj BMW M8 GTE versenyautóról szóló fejezetben a BMW P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncé a főszerep.
A történet 2016 februárjában kezdődött, amikor is a BMW Motorsport tervezőmérnökei egy újabb, a Német Túraautó Bajnokságba (DTM) történő 2012-es visszatérést megelőző átfogó, éveken át tartó fejlesztőmunkához hasonló projektre kaptak felkérést: a feladat egy minden korábbinál hatékonyabb, letaglózó erejű, magabiztos GTE versenyautó megtervezése és megépítése volt. A mérnökök a tervezési fázis első hónapjaiban összesen több mint 1 000 különböző formában, felépítésben, elrendezésben és koncepcióban álmodták papírra a vadonatúj technika erőforrását és hajtásláncát, mígnem 2017 elején testet öltött a bajor prémiumgyártó motorsport-részlegének valaha készült leghatékonyabb erőforrása, amelynek maximális teljesítménye az eltérő versenyszabályzatok értelmében 500 és több mint 600 lóerő között állítható.
A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc első ízben 2017. január 20-án, a BMW Motorsport müncheni tesztközpontjában bizonyíthatta kvalitásait, majd a BMW M8 GTE névre keresztelt versenyautó első prototípusában, 2017. július 1-jén gurult ki először a napfényre. A forradalmi motorsport-technológia végül 2018. január 27-én ünnepelte élesben versenypályás premierjét, a Daytona-i 24-órás megmérettetésen.
A két éven át tartó fejlesztőmunka célja legalább annyira egyértelmű, mint amennyire ambiciózus volt: megépíteni a valaha készült leghatékonyabb BMW versenymotort. A műszaki alapot adó erőforrás megtalálása ezért kulcsfontosságú momentumnak számított, hiszen a mérnököknek egy olyan megbízható, nagyteljesítményű és sorozatgyártásban kínált szívet kellett választaniuk, amely az eltérő motorsport-osztályok rendkívül magas szintű elvárásainak is maradéktalanul megfelel. A BMW Motorsport és a BMW M GmbH szoros együttműködésének köszönhetően a befutó a BMW S63T4 kódnév alatt kifejlesztett V8-as, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor lett, amely eredetileg az új BMW M5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 gramm / km)* motorházteteje alá készült.
Fotó: BMW AG
Tekintve, hogy a vadonatúj BMW M8 GTE versenyautó főként az FIA World Endurance Championship (WEC) hosszú távú megmérettetésein és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship egyesült államokbeli futamain áll majd rajthoz, a P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc erőforrásának öntvényből készült motorblokkja és hengerfeje a versenyszabályzatok értelmében mindennemű módosítás nélkül, a sorozatgyártásban kínált benzinmotorból érkezett. Mindkét alkatrészt tömegtermelésben készíti a BMW Group Landshutban működő könnyűszerkezetes öntödéje, ahol hosszú távon fenntartható, innovatív gyártási megoldások garantálják a könnyűszerkezetes öntvényből készült, technológiailag kifinomult motoralkatrészek megbízhatóságát és hatékonyságát.
A BMW M8 GTE versenyautó erőforrása hozzávetőlegesen 2 300 darab alkatrészből áll, amelyből 985 darab teljesen egyedi. A vadonatúj technológia ezért további átfogó módosításokat igényelt, a részletekbe menő versenyszabályzat maradéktalan betartása mellett. A P63/1 kódnevű motor a 985 darab egyedi alkatrészből 181 darabot más-más gyártósorokról örökölt meg, több mint 700 darab pedig a BMW Motorsport egy másik versenymotorjából érkezett, vagy kifejezetten az újdonság számára lett legyártva. A GTE versenyosztály szabályrendszere értelmében a tervezőmérnökök eközben a motorsport-szív hengerűrtartalmát 4.4 literről 4.0 literre csökkentették és új hajtókar-rögzítési megoldásokat találtak ki, amely laposabb főtengely alkalmazását tette lehetővé. A verseny-erőforrás így még kivételesen magas terhelés mellett is hatékony járást és még sportosabb hangzást garantál.
A mérnökök az égéstér kialakítását és geometriáját, így a beömlő- és kiömlőnyílásokat is a motorsport élvonalának követelményei szerint tervezték meg, ahogyan a szívó- és kipufogórendszer is átfogó változtatásokon esett át. A hatékonyság növelése érdekében a szakemberek az erőforrás turbófeltöltési szisztémáját is teljesen áttervezték. A technológiai változtatások együttesen gyorsabb és tökéletesebb égést eredményeznek, több mint 2 100 Celsius fok maximális hőmérsékleten. A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc hatékonysága így több mint 40 százalékkal nőtt, amellyel kiérdemli a BMW versenyautóba vagy túraautóba valaha készített leghatékonyabb verseny-erőforrásának járó címet. A bajor prémiumgyártó színeiben versenyző csapatok így minden korábbinál rugalmasabb versenystratégiákat dolgozhatnak ki.
A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncot azonban nem csupán páratlan hatékonyság, de kivételesen agilis vezethetőség is jellemzi, amelynek köszönhetően a vadonatúj BMW M8 GTE versenyautó pilótái még többet kihozhatnak a technikából. A vadonatúj megközelítésben kifejlesztett motorvezérlő elektronika a teljes fordulatszám-tartományban azonnali gázreakciót és egyenletes teljesítmény-leadást garantál.
Az új BMW M8 GTE versenyautó számára kifejlesztett, P63/1 kódnevű motor műszaki adatai
Típus: V8-as benzinmotor BMW TwinPower Turbo technológiával
Hengerűrtartalom: 3 981 ccm
Maximális teljesítmény: az eltérő versenyszabályzatok értelmében 500 és több mint 600 lóerő között állítható
Hengerek száma: 8
Hengerelrendezés: V
A hengersorok által bezárt szög: 90°
Hengerfurat: 89 mm
Lökethossz: 80 mm
Hengerek közötti távolság: 98 mm
Maximális fordulatszám: percenként körülbelül 7 000 főtengely-fordulat
Az idei BGTS-szezonban (ami két részből, az Endurance- és a Sprint-kupákból tevődik össze) már a Lexusnak is drukkolhatnak a sportautók szerelmesei. A japán prémiumgyártó két RC F GT3-assal vág bele a szezonba, amelyeket a svájci Emil Frey csapat fog üzemeltetni. A Lexus nem érkezik felkészületlenül, tavaly ugyanis már kipróbálták magukat a BGTS nürburgringi sprintfordulóján, valamint teljes szezont futottak az International GT Open-szériában. A pilótafelállást sem érheti panasz: a Lexusok volánja mögött az ex-F1-es Christian Klien, Le Mans-győztes Stéphane Ortelli, Albert Costa és Marco Seefried (ez a négy versenyző 2017-ben a Frey endurance-programjában versenyzett, akkor még Jaguarokkal), illetve a 2015-es Spa 24 órás győztese, Markus Palttala és a csapatnál korábban már szintén lehetőséget kapó Norbert Siedler fog ülni.
Fentebb már pedzegettük, hogy a Frey tavaly Jaguarokat versenyeztetett; ezen ambíciójukat a Lexus érkezése nem változtatja meg, az XKR-on alapuló GT3-asok néhány endurance-futamon, többek között Monzában, Silverstone-ban és a Paul Ricard-on, ismételten szerephez jutnak. Ami a jaguaros pilótakontingenst illeti, Alex Fontana marad a csapatnál, hozzá pedig Adrian Zaugg és Mikael Grenier csatlakozik.
További bővítések történtek a mezőny többi gyártójánál is. A tavalyi Spa 24 órást megnyerő Sainteloc Audi-csapat idén a BGTS összes endurance-versenyén a Pro-kategóriában fog indulni (erre tavaly csak Spában és a Paul Ricard-i 1000 km-es futamon került sor), emellett két Pro-autót indítanak a sprintszériában is. Az R8 LMS-eket terelgető pilóták közül egyelőre csak Markus Winkelhock és Christopher Haase kiléte ismeretes.
A WEC szabályalkotói fenntartja a jogot arra, hogy megbüntessék az LMP1-es kategória privátjait, ha túlteljesítik a gyári Toyotát.
A Le Mans-i verseny szervezője és a WEC promótere, az Automobile Club de l’Ouest (ACO) közölte, hogy büntetőrendszert vezetnek be a 2018/19-es WEC szezonban azzal a céllal, hogy fenntartsák az egyensúlyt a nem-hibrid privát és a hibrid gyári Toyota autói között az LMP1-ben.
Az LMP1-es kategóriában a hibrid Toyotához csatlakozik majd a nem-hibrid Ginetta, a BR Engineering BR1 és a Rebellion.
„Lesz egy büntető rendszer, melynek részleteit később közöljük majd, arra az esetre, ha a nem-hibrid autók gyorsabbak lennének egy hibridnél.” – mondta az ACO sportigazgatója, Vincent Beaumesnil az Autosportnak.
„Egy nem-hibrid csak úgy lehet gyorsabb, ha nem valós adatokat szolgáltatnak. Mi kijelölünk egy bizonyos teljesítmény szintet és ezt valaki túllépi, akkor az megtévesztett minket.”
Beaumesnil szerint a rendszer jól kidolgozott és nem fogja zavarni a versenyzést.
Az új rendszer a 2018/19-es szabályzatban foglaltatik.
„Minden olyan versenyző és gyártó, aki szándékosan hibás információt szolgáltatott és így próbálta befolyásolni az EoT (Equivalence of Technology, azaz technológiai egyenlőség) folyamatot, vagy teljesítménye jobb az elvárhatónál, az büntethető a verseny előtt, közben, vagy után.” – áll a szabályzatban.
A minimum büntetés 5 perces stop and go, vagy a verseny után plusz egy kört adnak az időhöz.
Az EoT nem módosítható Le Mans előtt, utána lehet rajta módosítani, ha szükséges, az első versenyeken alapuló adatok alapján. A módosítás után az érvényben marad a következő Le Mans-i versenyig.
Fernando Alonso bejelentése, mi szerint idén a Forma-1 mellett a Toyotával a WEC-ben is rajthoz áll, alaposan megbolygatott pár versenysorozatot, de legalábbis azok versenynaptárját.
Mivel a WEC Fujiban megrendezésre kerülő versenyhétvégéje egybe esett volna a Forma-1-es amerikai futammal, előbbit így eredetileg ki kellett volna hagynia a spanyol versenyzőnek. Fuji azonban rendkívül fontos a Toyotának, s végül elérték, hogy módosítsák a verseny időpontját. Így azonban az IMSA naptárával van ütközésben a Fuji hétvége, ennek pedig sok versenyző nem örül, mivel indultak volna mindkettőben.
Nem csak a WEC naptár módosult azonban „Alonso miatt”. A japán Super GT is áthelyezte autopolisi hétvégéjének időpontját, október 19-21-re, mivel a WEC-es Kamui Kobayashi és Kazuki Nakajima ezen is indulnának, az pedig csak az időpont módosítással ehetséges.
„Mivel a szerződése szerint az F1 élvez prioritást, Alonsonak ki kellett volna hagynia a WEC versenyt.” – áll a Team LeMans főnökének, Juichi Wakisakának közleményében. „A WEC főnökei azonban azt akarták, hogy Alonso ott legyen Fujiban, és áttették a versenyt okatóber 13-14-re, így azonban az az Autopolis Super GT fordulóval ütközött. Ennek eredményeképp a Super GT szervezője, a GTA, az Autopolis főnökei és más képviselők együttesen úgy döntöttek, hogy egy héttel eltolják a versenyt.”
A változtatást a japán motorsport szövetségnek, a JAF-nak, valamint az FIA-nak is jóvá kell hagynia.
Hivatalossá vált, hogy két csapatot fog ellátni az autóival az Audi Sport a WTCR-ben, mégpedig a WRT Racinget, illetve a már eddig is Audi RS3 LMS-ekkel operáló Comtoyou Racinget.
A WRT-hez igazol a tavalyi TCR International Series bajnok Jean-Karl Vernay is, illetve a háromszoros brit túraautó bajnok Gordon Shedden, így igencsak ütős párossal vágnak neki ők is a szezonnak. Utóbbinak mellesleg ma van a születésnapja, így remek ajándékot kapott! 🙂
A komolyabb meglepetés a belga Comtoyou csapattól érkezett, akiknél nem jutott hely a korábbi kétszeres TCR International bajnok Stefano Comininek, helyette az alábbi kvartettel indulnak: Frédéric Vervisch, Aurélien Panis, Denis Dupont és Nathanael Berthon.
Íme a korábbi listánk, amiből vastagon szedjük a már bejelentett pilótákat: