Ijesztő baleset történt szombaton a Nordschleifén zajló hosszútávú versenyen, amikor Robert Wickens elveszítette az irányítást kézi vezérlésű autója felett a Döttinger Höhe végén.
A most 35 éves Wickens egykoron még az európai versenyszféra kiválóságaként az F1-es lehetőséget hajszolta, de végül csak tesztekig jutott a királykategóriában, így végül az IndyCarban talált otthonra. Életét és karrierjét azonban végzetesen megváltoztatta egy baleset a 2018-as poconói versenyen, amelyen gerincsérülést szenvedett és kerekesszékbe került. Bár a lábainak mozgását hosszú rehabilitáció során valamelyest visszanyerte, képes lábra állni, ám továbbra is a székhez van kötve, a versenyzésben pedig – amihez visszatért – átalakított kormányon kézi vezérléssel kezeli a gázt, a féket és a kuplungot is.
Wickens a Bryan Herta Autosport színeiben túraautóversenyeken indult az elmúlt két évben, tavaly pedig bajnok is lett az amerikai Michelin Pilot Challenge TCR-kategóriájában egy Hyundaijal.
A kanadai ezen a hétvégén a kizárólag nordschleifei hosszútávú versenyekkel operáló NLS idénynyitó négyórás futamán állt rajthoz a Hyundaijal, amin Mark Wilkinsszel osztozott, ám a pálya leggyorsabb egyenesének, a Döttinger Höhének a végén balesetet szenvedett, a hírek szerint az autója átrepült a szalagkorláton.
A Bryan Herta Autosport szombat délután nem sokkal fél öt körül adta ki közleményben, hogy Wickens a verseny féltávjánál balesetet szenvedett, de eszméleténél volt, amikor kórházba szállították. Fél órával később már meg is jöttek az eredmények a vizsgálatokról, amelyek szerint a kanadai nem szerzett komoly sérüléseket, de elővigyázatosságból éjszakára a kórházban maradt.
Hamarosan maga Wickens is kiadott egy közleményt, amelyben biztosította az érte aggódókat, hogy készen áll a visszatérésre: „Jól érzem magam, de a hétvége alatt pihenek egy kicsit a kórházi személyzet felügyelete mellett. Már alig várom, hogy újra munkába álljak és visszatérjek a pályára a BHA-val.”
A Sport TV bejelentette, hogy megszerezte a TCR World Tour idei közvetítési jogait, így a 2024-es kiírás versenyeiről már magyar közvetítés is lesz.
Jó hírt kaptak a magyar autósport-rajongók, különösen a túraautózás szerelmesei. Azok után, hogy tavaly egyetlen magyar televíziós csatorna sem közvetítette a Michelisz Norbert bajnoki címével záruló TCR World Tourt, az idei évre a Sport TV megszerezte a közvetítési jogokat, miután a csatornákat üzemeltető AMC Networks International – Central and Northern Europe megegyezett a sorozat promóterével, a WSC Grouppal.
Ennek következtében a tavalyinál jóval könnyebb lesz követni az immáron az FIA égisze alatt zajló széria eseményeit, és szurkolni a magyar pilótáknak. A 2019 után 2023-ban ismét a túraautózás csúcsára érő, idén is a Hyundai volánja mögött ülő Michelisz mellett ugyanis a szezonnyitón Losonczy Levente is ott lesz a mezőnyben. A 20 éves versenyző az ALM Motorsport színeiben fog szerepelni, miután bekerült a Honda fejlesztőprogramjába. A bajnokság két hét múlva, április 20-án kezdődik, és november közepén zárul, a tervek szerint hét hétvégén összesen tizennégy futamot rendeznek.
„Michelisz Norbert a magyar sport állócsillaga – olvashatóak Máté Pálnak, a Sport TV főszerkesztőjének szavai a csatorna közleményében. – Az egész világon nagyon kevesen vannak azok, akik legalább kétszer világbajnokok lettek (vagy ha hivatalosan ezt kell mondani, akkor azt, hogy felértek a csúcsra) az autósport bármely szakágában. Norbi közéjük tartozik, így természetesen nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mi közvetíthetjük a címvédő pilóta versenyeit. Ráadásul nem ő az egyetlen magyar induló, és természetesen Losonczy Levente minél jobb szerepléséért is szurkolunk.”
„Nagyon boldog vagyok, hogy a Sport TV megszerezte a Kumho FIA TCR WorldTour-futamok közvetítési jogait, és képernyőre tűzi a versenyeket, hogy így a szélesebb közönség is követhesse majd az eseményeket – fogalmazott Michelisz. – Örömmel tölt el, hogy van igény a túraautózás közvetítéseire, és hogy az emberek kíváncsiak rá. Bevallom, sok magyar szurkoló kérdezte tőlem, miért nem láthatták a tavalyi évad versenyeit hazai csatornákon, nekik is minden bizonnyal jó hír az, hogy most már nem maradnak le semmiről. Az biztos, hogy a pályán én mindent megteszek, és remélem, az eredményeim majd magukért beszélnek. A célom természetesen a harmadik világbajnoki cím.”
Az elmúlt évtized során a sportközvetítések, köztük az autósport is fokozatosan elkezdett távolodni a tisztán a televízión keresztül történő műsorsugárzástól, a Brit Túraautó-bajnokság azonban most egy világszinten is újszerű vállalkozásba fogott: a versenyei a TikTokon is követhetőek lesznek.
Bár a BTCC egy nemzeti bajnokság, szinte csak brit versenyzőkkel és helyszínekkel, ám mégis a világ egyik legrangosabb, legnagyobb presztízsű túraautós sorozatának számít, melynek története egészen 1958-ig nyúlik vissza.
Eddig a bajnokság is elsősorban a brit közönségre koncentrált az ITV ingyenes közvetítéseivel, az idei évtől azonban szó szerint világhírnévre tör egy egyedülálló megállapodásnak köszönhetően, ugyanis a rohamos léptekkel az egyik legnépszerűbb közösségi oldallá vált TikTokon is élőben közvetíteni fogják a szezon összes versenyét, kezdve az április 27-28-i doningtoni idénynyitóval.
✅ Every BTCC race streamed LIVE on TikTok ✅ Full picture landscape viewing on TikTok ✅ Stream will run in both UK and worldwide ✅ First time BTCC will be broadcast LIVE globally ✅ ITV Sport and BTCC in world-first move ✅ UK fans will still get full LIVE TV coverage on ITV4 pic.twitter.com/WfpGOAvUoF
A BTCC sejtése szerint ezzel ők lesznek a világ első nagy sportszervezete, amely az eredetileg rövid videók közlésére szolgáló TikTokon közvetíti egy teljes versenyszezonját.
A sorozat nyilvánvalóan új közönség bevonzását célozza meg azzal, hogy a már havi egymilliárd ember által használt közösségi oldalra költözik: mint rámutatnak, a TikTok felhasználóinak 45%-a 18 és 34 év közötti, emellett pedig az összes felhasználó 57%-a nő, vagyis demográfiailag fiatalabb, diverzebb közönséghez szeretnének eljutni. A versenyek az ITV csatornáján lesznek elérhetőek, akik emellett persze a televíziós közvetítést is megtartják.
Fotó: NAPA Racing
A BTCC címvédője idén a már négyszeres bajnok Ashley Sutton, aki egy Ford Focusszal versenyez, fő ellenfelei között pedig várhatóan idén is ott lesz a hyundaios Tom Ingram és a szintén az ötödik címéért hajtó BMW-s Colin Turkington.
Idén tíz forduló harminc futamán át zajlik a BTCC szezonja, ebből pedig nyolc állomáson betétesemény lesz a brit Forma-4-es bajnokság, amelyben idén Molnár Martin révén magyar érdekeltség is lesz. 2022-ben egy másik kísérősorozatban, a Mini Challenge-ben Rácz Gergő is szerepelt.
Sebastian Vettel elégedetten nyilatkozott új tapasztalatairól, miután teljesítette első etapjait a Porsche 963 hiperautójában a csapat aragóni tesztjén.
A Hosszútávú Világbajnokság szezonnyitóját megnyerő csapat 36 órás tesztre utazott a spanyolországi Motorland Aragónra, amely azon kevés európai pályák egyike, ahol az éjszakai vezetésre is nyílik lehetőség. A teszten összesen nyolc versenyzővel vett részt a Porsche Penske. Vettel a keddi nap végén nyilatkozott, miután négy etapban összesen 118 kört, 581 kilométert tett meg a Porschéval.
„Természetesen a motorsportok több szakágán is rajta tartom a szemem, és sok versenyzőt ismerek, akik aktívak a WEC-ben és Le Mans-ban. Egy ponton a kíváncsiságom akkorára dagadt, hogy kedvet kaptam hozzá, hogy magam is kipróbáljam, a Porsche pedig megadta nekem a lehetőséget, hogy vezethessem a jelenlegi hiperautóját, a 963-at” – mondta a német a Porsche közleményében.
Fotó: Porsche Motorsport
„Az üléspróba, a szimulátorozás és a Weissachban megtett első körök után máris jó érzéseim voltak. Itt Aragónban is élvezetes volt vezetni a Porsche 963-at, de persze először sok mindenhez hozzá kellett szoknom és fel kellett vennem a ritmust. A vezetési élményt már csak az is szokatlanná teszi, hogy itt tető van a fejem felett, emellett másmilyen gumikkal és nehezebb autóval kell boldogulni. A Porsche gyári versenyzői nagyon segítőkészek voltak, és elmagyarázták az autó trükkjeit, ami megkönnyítette a dolgom.”
Jonathan Diuguid, a csapat ügyvezető igazgatója szerint a teszt nemcsak Vettel, hanem a Porsche számára is hasznos új tapasztalatokkal szolgált.
„Különleges lehetőség a csapat számára, hogy Sebastian Vettel itt van velünk. Rengeteg tapasztalata van a hibrid rendszerekről és a nagy teljesítményű versenyautókról, az autóról és a rendszereinkről adott sajátos visszajelzései pedig értékesek számunkra. Örülünk, hogy itt van. Mosolyogva szállt ki az autóból, ami jó jel” – mondta a szakember.
Fotó: Porsche Motorsport
Arról egyelőre nem beszélnek a felek, hogy lesz-e folytatása Vettel és a Porsche együttműködésének, noha kézenfekvő és közkedvelt elmélet, hogy a négyszeres F1-es világbajnok akár már az idei Le Mans-i 24 óráson is vezethetné a csapat harmadik autóját. Ezt a sejtést erősítheti, hogy a Porsche elhalasztotta az Le Mans-ban indítani tervezett extra autó pilótafelállásának bejelentését.
Aragóni 36 órással gyakorol a Le Mans-i 24 órásra a Porsche WEC-csapata, két vendégpilótát is meghívva az autóiba, akik közül az egyik a négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel.
Mint azt a német márka pár napja már felfedte, Vettel is részt vesz a tesztjükön, amit a spanyolországi Motorland Aragón versenypályán tartanak, méghozzá másfél napon keresztül egyhuzamban. Bár a WEC naptárában két futam még hátravan az aranybetűkkel beírt június 15-16-i hétvégéig, ez a teszt kimondottan a Le Mans-i 24 órásra való felkészülés jegyében telik.
A pályán ott van a Porsche Penske két autójának összesen hat pilótája, Michael Christensen, Frédéric Makowiecki, Matt Campbell, Kévin Estre, André Lotterer és Laurens Vanthoor, rajtuk kívül pedig két további meghívott versenyző: a DTM tavalyi bajnoki címét egy Porsche 911 GT3 R volánjánál megnyerő Thomas Preining, valamint a négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel, aki 2022 végi visszavonulása óta nem versenyzett, csak néhány bemutatóesemény alkalmával ült versenyautóban.
Vajon a teszten való részvétel az előjele annak, hogy Vettel akár már az idei Le Mans-i 24 óráson is rajthoz állhat? A csapat egyelőre nem beszél erről, viszont vannak árulkodó jelek, amelyek afelé mutathatnak, hogy legalábbis zajlik a mérlegelése ennek a lehetőségnek. Az Auto Motor und Sport szerint Vettel éjszakai műszakot is kap majd a teszten, a Porsche pedig elhalasztotta a Le Mans-ban indítani tervezett harmadik autója pilótafelállásának bejelentését – amit eredetileg március 28-ra tűzött ki.
A WEC 2024-es szezonját a Porsche kezdte a legjobban a hiperautók között induló kilenc gyártó közül, hiszen az Estre, Lotterer, Vanthoor trió #6-os autója nyerte a katari 10 órás nyitányt.
Az utóbbi két évet a Clio Cup Europe bajnokságban töltötte Tim Gábor, hétszeres bajnok vanyarci pilóta. Ugyan nem tudott teljes szezont futni – 2022-ben, valamint 2023-ban két-két versenyhétvégén indult közösségi adományozásnak köszönhetően – mégis rengeteg tapasztalatot szerzett. Az idei évben már teljes szezonra készül, sőt, kategóriát is vált. A FIA Közép-Európa Kupában indul, a legnagyobbak között, a GT Sprint bajnokságban.
A váltásról és az új lehetőségekről a következőeket nyilatkozta: „Nagyon élveztem a Clio Cup Europe szereplést, de mivel nem tudtunk teljes szezont futni, hatalmas hátrányban voltam a riválisokkal szemben. A gyakran 45-50 fős mezőnyben végig az élmezőnnyel versenyeztem, talán a mezőny legrégebbik és legviseltesebb autójával. Ausztriában egy ötödik hellyel és a hazai futamomon egy trófeát érő eredménnyel azért úgy hiszem, letettem a névjegyem a bajnokságban.”
Tim és menedzsere is úgy érezte, nem érdemes tovább maradni a kupában. Főként a költségek drasztikus emelkedése hozta meg a döntést, hogy újra magyar csapattal és hazánkhoz jóval közelibb helyszíneken futó bajnokságban kell keresni a jövőt.
„Burkus Egon adta 2009-ben az első lehetőséget Gábornak. Örökké hálásak leszünk neki ezért. Ha megnézzük a hazai gyorsasági bajnokságokat, a GFS Racing Team az egyik utolsó mohikán. Egy nemzetközi márkakupát üzemeltet, és a GT bajnokságokban versenyeztet autókat, Lotustól a Ferrarin át egészen a GT3-as Aston Martinig. A 2023-ban sikerült megállapodni, hogy az egyik Lotus Exige V6 Cup R autóját kipróbálhatja Gábor a Balaton Park Circuit-et. Ekkor még nem is gondoltuk ezt tovább, de az ott látott tempó hamar beindított valamit bennem, hogy ez az, ebben az irányban kell tovább mennünk!” – nyilatkozta Bende Imre, Tim menedzsere.
Tim Gábor az eddigi hét bajnoki címéből hatot első kerék meghajtású autóval szerezte, és főként márkakupákban jeleskedett. Ezúttal egy rendkívül erős, hátsókerék hajtású autóval fog versenyezni, egy kiélezett és színes mezőnyben.
„Bende Imi már régóta rágja a fülem, hogy hozzám a hátsó kerekes autók állnak közelebb. Már a kupás Suzukikkal is úgy versenyeztem, hogy extrém módon túlkormányzottra állítottam, egyszerűen így tudtam gyors lenni, hogy az autó hátulja folyamatosan mozgott. A hátsókerék hajtással ez eleve adott, sőt! A Balaton Parkon nem tudtuk, hogy mire számítsunk, csak egy jutalomnak tekintettem, hogy beülhettem a Lotus-ba. Végül a megrendezett három versenyen végig fejlődtem és egy jóval erősebb Porsche-t is sikerült jól megkergetni. Rögtön azt éreztem, hogy hazaértem. Ez kell nekem” – emlékezett vissza Tim a tavalyi bemutatkozásra.
Fotó: Tim Gábor sajtóoldal
Ezen a bemutatkozó versenyen a Lotus a Lotus Cup Europe szabályai szerint volt felszerelve, ahol addig versenyeztek vele. Az autón így nem teljes slick pályagumik voltak, hanem úgynevezett semi-slick gumik, amiknek mintázata van. Ezek ugyan olcsóbb gumik, de jelentősen kevesebb tapadással bírnak.
A 2024-es szezonban már nem a kupában indul az autó, hanem az FIA Közép-Európa Bajnokság GT Sprint versenyein. Ebben a sorozatban a Le Mans-on is látható LMP2-es autóktól kezdve a GT3-as autókon át a GT4-es autókig rengeteg típus látható a rajtrácson. Azon kívül, hogy egymással is versengenek, fontos a kategóriákon belüli eredmény, hisz minden kategóriának külön értékelése van. A GT3 és GT4 mellett egy GTX kategória is létezik, ez a legszínesebb, itt fog értékelődni Tim.
„A Lotust a GFS Racing a tél folyamán elkezdte fejleszteni, átalakításokra kerül sor a napokban is. Ennek oka, hogy az autót eredetileg nem úgy tervezték, hogy slick gumikon menjen. Slickeken jelentősen nőni fog a kanyartempó, emiatt gyorsabb leszek az egyenesekben is, nagyobb tempóról fogok rövidebb féktávokat venni. Ezen változások együtt átalakításokat igényelnek az autón. Erősebb fék, erősebb felfüggesztés, stabilabb olajrendszer szükséges. A csapat a súlyon is dolgozik, ami szintén csökkenni fog, karbon elemek kerülnek a nehezebb alkatrészek helyére. Az autó véleményem szerint közelebb lesz a GT3-hoz, mint a GT4-hez, igaz, ez majd az első időmérő edzésen derül majd ki.” – mesélt Tim a csapat munkájáról.
Szükség is lesz az autó fejlesztésére, mert a GTX kategória, ahogy említettük nagyon színes. A mezőnyben KTM, Pagani Zonda, Lamborghini, Porsche, Radical és további márkák küzdenek ebben a kategóriában.
„Ez az autó a Hungaroringen, ebben a formájában és semi slick gumikon 1:56-os köröket futott. Ez a GTX kategóriában kevés. A slick gumik hoznak majd 1-2 másodpercet, de a fejlesztések talán meg is duplázzák ezt. Ha eljutunk a 4-5 mp-es javuláshoz, akkor elmondható, hogy ott vagyunk a GT4-esek előtt és a GTX kategória dobogójáért küzdünk. Ez a cél, de jelenleg minden csak a tervező asztalon létezik, a stopper mondja majd meg, hogyan dolgoztunk a tél folyamán. Nagyon izgatottan várom az első versenyt, bízom a csapatban, a technikában, remélem, remek eredményekkel hálálhatom meg a munkájukat! Külön köszönöm, hogy a támogatóim továbbra is mellettem állnak, és bízom abban, hogy a közösségi adományozás is segít abban, hogy minél jobb feltételekkel versenyezzek.” – mondta Tim a szezon előtt.
A bajnokság hazánkban kezdődik áprilisban, a Balaton Park Circuit-en, majd Ausztria, Szlovákia, Németország és Csehország következik, de a bajnokság júniusban a Hungaroringre is ellátogat.
A versenynaptár:
Április 27.–28. – Balaton Park – Magyarország
Május 18.–19. – Red Bull Ring – Ausztria
Június 15.–16. – Hungaroring – Magyarország
Június 28.–29. – Lausitzring – Németország
Augusztus 03.–04. – Most – Csehország
Augusztus 24.–25. – Slovakia Ring – Szlovákia
Szeptember 07.–08. – Brno – Csehország
A Porsche hivatalosan is bejelentette, hogy Sebastian Vettel ki fogja próbálni a WEC-ben használt sportautójukat, a 963-ast. A német négyszeres világbajnok a Spanyolországban található Motorland Aragón versenypályán tesztelheti majd az autót és a vezetési képességeit.
Vettel még a 2022-es szezon végén vonult vissza a Forma-1-ből, hogy több időt tölthessen együtt a feleségével és három gyermekével, valamint jobban tudjon koncentrálni a környezetvédelmi tevékenységeire is. A német kiválóság a 2022-es Abu-dzabi Nagydíj óta nem nagyon ült versenyautóban: a Bajnokok Tornáján kívül még a Nordschleiffén parádézott az egykori Red Bulljában, amivel az F1-es világbajnokságot is meg tudta nyerni 2011-ben.
Vettel – aki az autót már huzamosabb ideje próbálgatta a szimulátorban – a stuttgarti márka Le Mans-i 24 órás versenyre való felkészülésében fog segédkezni a 36 órás teszten, amit Aragónban fognak megtartani.
„Már nagyon várom, hogy kipróbálhassam a Porsche 963-at – ismerte el Vettel a bejelentést követően. – Egy korábbi alkalommal már volt szerencsém megtapasztalni az autót Weissachban. Mindig is figyelemmel követtem más kategóriákat, és a hosszú távú versenyzés iránti kíváncsiságomnak köszönhetően adtam egy lehetőséget az egésznek.”
„Kíváncsi vagyok, hogy mi fog történni Aragónban, ha majd én ülök a volán mögött. Nyilvánvalóan más lesz vezetni ezt az autót a megszokott hoz képest, és szükségem lesz némi időre az átálláshoz, de szerencsére a csapaton belül mindenki nyitott és segítőkész.”
„Ez egy új fajta tapasztalat lesz a számomra. Meglátjuk, hogy mit hoz majd a jövő, jelen pillanatban nincsen konkrét tervem az elkövetkezendő évekre vonatkozóan.”
A Haastól 2022 elején kirúgott orosz autóversenyző, Nyikita Mazepin ismét versenyezhet az Európai Unió területén.
A német ntv számolt be arról, hogy az Európai Unió bírósága érvénytelenítette a Mazepinre vonatkozó beutazási tilalmat, mert úgy ítélték meg, hogy ő nem szolgált rá erre – ellentétben oligarcha apjával, aki szoros kapcsolatban áll Vlagyimir Putyinnal, és akinek a hozzátartozóira is kiterjesztették a korlátozást, valamint a vagyon befagyasztását. Ezt az orosz-ukrán háború kezdetekor vetették ki rá és más üzletemberekre.
A fiatal orosz pilóta úgy fogalmazott „hálás” a bíróság döntéséért, melyet „fontos mérföldkőnek nevezett.” A döntés az Európai Unió területét érinti, Nagy-Britanniában tehát továbbra sem állhat rajthoz, hiszen nem utazhat be; bár természetesen az ügyvédei itt is kérelmezték már a tiltás feloldását, csak nem jártak sikerrel.
A Forix adatbázisa szerint Mazepin az F1-ból kirúgása óta csak az ázsiai Le Mans Series tavalyi és idei téli bajnokságában vett részt egy LMP2-es ORECA autóval, társaival mindkétszer 4. lett a téli bajnokságban. Idén két futamot is nyert az egységével, de mivel az Abu-Dzabiban rendezett két fordulón nem álltak rajthoz, többen megelőzték őket az értékelésben.
Az Aston Martin tartalékpilótája, Felipe Drugovich egy év kényszerszünet után talált magának versenyzői ülést, de a jelek szerint olyat, amit valaki már birtokolt.
Drugovich 2022-ben a Forma-2 bajnoka lett, ám nem kapkodtak érte az F1-es csapatok: az Aston Martin végül leigazolta tartalékpilótának a tavaly év elején, ám a brazil versenyző esélyei ennek ellenére sem tűnnek jónak arra, hogy Felipe Massa 2017-es távozása után visszavigye hazája zászlóját a rajtrácsra.
2023-ban teljes egészében az Astonnal való munkára szánta idejét Drugovich, ám mivel idénre is a partvonalon maradt, kénytelen volt más sorozatokban versenyzői lehetőség után nézni – az F1-ben tesztpilótai szerepkörbe szoruló versenyzők között tartja magát a hit, hogy aki egy évnél tovább távol marad a versenyzéstől a királykategóriában nyíló lehetőségre várva, az búcsút is mondhat a további komoly karriernek, lekerül a csapatok radarjáról. Hasonlóan tett idén Mick Schumacher is, aki a Mercedes tesztpilótai feladatait az Alpine WEC-csapatában való versenyzéssel ötvözi.
Drugovich eggyel alacsonyabb szinten, az európai Le Mans-sorozatban (ELMS) talált ülést idénre, ahol a Vector Sport LMP2-es ORECA-Gibson 07-esét vezeti majd Stephane Richelmivel és Ryan Cullennel váltásban.
🇧🇷 Felipe Drugovich has joined Vector Sport for the 2024 ELMS!
He'll share their 🔵 LMP2 entry with 🇮🇪 Ryan Cullen and 🇫🇷 Stéphane Richelmi
Igen ám, de a bejelentés után Instagram-üzenetben megszólalt a francia Gabriel Aubry, aki abban a tudatban kezdte meg ezt az évet, hogy övé a harmadik ülés.
„Teljesen összetört a helyzet, ami köztem és korábbi csapatom között kialakult. Úgy áll a helyzet, hogy bár a csapat az én nevemet adta meg a Le Mans-i 24 órás és az ELMS nevezési listájára, mégis egy másik versenyzőt igazolt le” – írta Aubry, aki tavaly is a csapat pilótája volt.
„Napokon át próbáltam megoldást találni, de jelenleg már találkozni sem hajlandóak velem. Az év ezen pontján már valószínűtlen, hogy versenyezni fogok az előttünk álló szezonban. De nem szállok ki a sportból, amit annyira szeretek, és nem adom fel az álmomat, hogy megnyerjem a Le Mans-i 24 órást.”
Idén az LMP2-es autók már nem indulhatnak a WEC-ben, az egyetlen kivétel ez alól Le Mans lesz, ahol a Vector Sport is rajthoz áll. Ha a csapat Aubry elmondása szerint nem is akar vele tárgyalni, a csapatvezető Gary Holland az Autosport szerint azt mondta, szeretnék a franciát is megtartani „bővülő programjukban”. Drugovich szerződése egyelőre csak az ELMS-szezonra szól, így még arra is van esély, hogy a Le Mans-i indulásnál továbbra is számítanának Aubryra.
Az ELMS szezonja csupán hat négyórás versenyt foglal magában, így nem köti le Drugovich minden idejét, noha ezek közül négy is ütközik F1-es hétvégével, amikor az Aston Martinnak szüksége lesz egy készenlétben álló tartalékpilótára. Ezeken az alkalmakon viszont rendelkezésükre áll az ezen szerepkört betöltő másik pilótájuk, Stoffel Vandoorne – aki 2018-ban versenyzett utoljára az F1-ben, azóta viszont világbajnok lett a Formula E-ben.
A Porsche győzelmét hozta a WEC idei szezonjának első versenye, amit szombaton rendeztek meg a katari Lusail International Circuit-en. A német márka triója egy késői dráma ellenére volt képes megőrizni a vezető pozícióját.
A #6-os Porschét vezető Kevin Vanthoor, André Lotterer és Kevin Estre trió annak ellenére nyerte meg az 1812 kilométeres katari versenyt, hogy Estrének 10 körrel a verseny vége előtt azért kellett a bokszba hajtania, mert az autójuk bal oldaláról hiányzott az egyik szám panel.
A Porsche számára nagyon fontos volt a szóban forgó siker, mert legutoljára még 2017-ben tudott nyerni a sorozatban. Akkor még az LMP1-es Porsche 919 Hybridet vezető Timo Bernhard, Earl Bamber és Brendon Hartley fémjelezte trió örülhetett az austini 6 órás verseny levégén.
A stuttgarti márka – akinek küldöttségei már a szezon előtti teszten jól muzsikáltak – a pole-t is megszerezte az#5-ös autója révén, de a rajtnál az #50-es Ferrari lépett előre az első pozícióba Miguel Molinával a volán mögött. Őt nagy meglepetésre a #93-as rajtszámú Peugeot követte őt.
The first race start of the season didn’t disappoint. 🍿
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) March 2, 2024
A Porschéknak idő kellett ahhoz, hogy rendezzék a soraikat, de a #6-os autó a második óra közepén visszaszerezte az első helyet, miután Nico Müller az #5-ös rajtszámú Porschéban elfékezte magát, és ezzel ezüsttálcán nyújtotta át a lehetőséget a márkatársának.
A két Porschével egyedül a #93-as Peugeot tudott lépest tartani, miután rövid időn belül mindkét Ferrari bajba került. Az #50-es egység helyzetét egy áthajtásos büntetés nehezítette, amit azért szabott ki rájuk a versenyirányítás, mert Nicklas Nielsen átlépte a fehér vonalat a bokszba való behajtás során. A másik Ferrari versenyét egy ütközés tette tönkre, ami miatt lerepült James Calado autójának hátsó szárnyeleme.
Trouble for the No.51 @FerrariHypercar after a contact with the McLaren United Autosports.
The Ferrari 499P lost the rear wing on the track which has been collected by the marshals.
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) March 2, 2024
A versenyen nem csak Porschénak és a Ferrarinak volt balszerencséje. A Peugeot ugyanis eddigi legjobb WEC-es eredményét érhette volna el a #93-as autó 2. helyével, de két körrel a vége előtt a zseniálisan versenyző Jean-Éric Vergne autója először lelassult, majd a végén meg is állt. Ennek köszönhetően a német márka kisajátíthatta a dobogót, mert a #6-os autó mögött a #12-es Hertz Team Jota (Will Stevens, Norman Nato és Callum Ilott) és az #5-ös Penske Porsche (Matt Campbell, Michael Christensen és Frédéric Makowieczki) végzett.
A WEC tavalyi kiírásának két legeredményesebb csapata, a Ferrari és a Toyota számára is felejthető volt a katari hétvége. Az olaszok ez előbb leírt negatív eseményeket követően nem tudtak talpra állni, a becsületüket az 5. helyen végző AF Corse mentette meg, ahol Robert Kubica is kivette a maga részét a jó eredményből. A japánokat a BoP hátráltatta leginkább, ami miatt nappal és éjjel sem voltak versenyképesek. A #7-es trió egy kör hátránnyal végzett a hatodik helyen, amíg a #8-as autó csak az utolsó pontszerző 10. pozícióban zárt.
A 19 autót magába foglaló Hypercar-mezőnyből az Alpine #35-ös küldöttsége érte el a legelőkelőbb helyezést az újoncok közül. A francia istállón kívül azonban a többi új csapatnak nem igazán alakult jól az idénnyitó: a BMW csak egy 12. helyet tudott elérni, amíg a Lamborghini 5 kör hátránnyal lett rangsorolva a 15. pozícióban.
Az újonnan alakuló LMGT3 versenyét is a Porsche nyerte, azonban a legnagyobb figyelem nem őt, hanem a BMW-t és Valentiono Rossit övezte. A Doktor a #46-os autó volánja mögött versenyezhetett, jól érezte magát az etapjai során, és végül az 4. helyet szerezte meg a kategóriában Maxime Martin és Amhad Al Harthy oldalán.
„I feel good with the car.”@ValeYellow46 shares his thoughts after his first double stint in the #WEC.