Az Autosport értesülése szerint az ötszörös rali világbajnok Sebastian Ogier beugróként rajthoz állhat majd a DTM Red Bull Ring-i fordulójában.
A Mercedes már korábban jelezte, hogy a szezon során szeretné kihasználni azt a lehetőséget, hogy egy hetedik autót is indíthatnak egy versenyhétvégén, amelyekben vendég pilótának adhatnak lehetőséget.
A szezonnyitó hockenheimi fordulóban a kétszeres DTM-ban bajnok Mattias Ekström egy hetedik Audival állt rajthoz, aki így tudott elbúcsúzni a sorozattól. Augusztusban egy BMW-t vezethet majd Misanoban Alex Zanardi. Szeptemberben pedig a Mercedes is egy beugrónak ad lehetőséget Sebastian Ogier személyében. A francia klasszis Red Bull festésű Mercedesszel fog indulni az osztrák versenyen, ami nem meglepő, hiszen a WRC-ben is az energiaitalosok támogatják őt.
A szabályok ugyan nem engedik meg, hogy a bajnokság utolsó három fordulójában a gyártók vendég pilótákat indítsanak, kivéve, ha az irányító testület a DMSB jóváhagyja az Audi és a BMW beleegyezésével, ami jelen esetben formalitásnak tűnik.
A francia klasszis a közelmúltban már kipróbálhatta pár kör erejéig a DTM-es Mercedest, ahol a felesége Andrea – aki a német SAT1 műsorvezetője – volt az utasa.
Az ötszörös WRC bajnoknak számára nem lesz idegen ezen versenyzés, hiszen 2013-ban és 2014-ben is beugróként indult a Porsche Szuperkupában, illetve az FFSA GT és az ADAC GT Masters sorozatokban is volt egy-egy jelenése.
Tavaly pedig egy 2011-es Forma-1-es Red Bullt is vezethetett.
A hétvégén debütál a WTCR-ben és a túraautózás világában az egykori formula autós pilóta Kevin Ceccon. Az olasz pilóta számára nem csak az autó, hanem a pálya is új lesz. Azt is elmondta, hogy csak két napja tudta meg, hogy indul Szlovákiában.
A 24 éves pilóta az utolsó pillanatban tudta meg, hogy ő veszi át Gianni Morbidelli helyét a Team Mulsanne-nál, miután elváltak a csapat és a versenyző útjai.
Ceccon már túl van az első méterein a Slovakiaringen, a péntek délutáni első edzésen 17.helyen végzett az Alfa Romeoval, 1,7 másodperces hátrányban az első helyezetthez képest.
„A WTCR egy nagyon jó bajnokság és a kezdés nem is lesz nagyon egyszerű számomra. Sok TCR bajnokság van, de ez egy világbajnokság és a szezon közepén mutatkozhatok be, így nem lesz könnyű dolgom.” – kezdte.
Ceccon csapattársa a rendkívül nagy tapasztalattal rendelkező Fabrizio Giovanardi lesz. A fiatal olasznak azért is lesz nehéz dolga, mert a csapata nem kezdte túl jól a szezont, és még mindig várat magára az első idei pontjuk.
„Nekem semmilyen tapasztalatom nincs, de Fabrizio az egyik legtapasztaltabb srác a WTCR-ben, ezért jó, hogy ő a csapattársam.” – folytatta.
Az egykori GP2-es pilóta elmesélte, hogy csupán pár napja tudta meg, hogy autóba ülhet a hétvégén, de jelenleg csak egy futamra szól a beugrása.
„Három napja Amerikában voltam amikor Michela [Cerruti, az autót építő Romeo Ferraris csapatmenedzsere – a szerk.] felhívott és elmondta, hogy Szlovákiában én fogok versenyezni. Szerdán visszamentem Milánóba, csütörtökön pedig már repültem is ide. Október óta nem versenyeztem, akkor a Blancpain Endurance sorozatban álltam rajthoz. Ha megvan a lehetőségem, hogy versenyezzek, akkor kihasználom, de nincs semmilyen tervem vasárnap délutánra.” – zárta Ceccon.
Június 16-17. között rendezték meg a világ egyik leghíresebb hosszútávú versenyét, a Le Mans 24 órás futamot. Az égő gumik füstjétől és benzinpárától terhes nyári délutánon a Ford-csapathoz egy különleges vendég érkezett Dániából.
A korábbi profi autóversenyző, Jason Watt saját, vadonatúj Ford GT-jével érkezett a skandináv országból Le Mans-ba, hogy a versenyhétvégén találkozzon a csapat tagjaival és néhai kollégáival.
Kicsoda Jason Watt?
Jason Watt korábban profi autóversenyző volt, aki egy 1999-es motorbaleset során deréktól lefelé megbénult. Jason azonban nem adta fel a versenyzésről szőtt álmait: már 2000-ben újra pályára lépett egy speciálisan átalakított autóval, és egészen 2012-ig versenyzett Európában.
A Ford mindig az autórajongó Jason Watt kedvence volt. Már az első autója is egy Ford Transit volt, amivel a gokartját szállította. A gokartról idővel a Formula Fordra váltott, utána a Formula 3000 következett, majd váratlanul egy 2005-ös Ford GT-ben találta magát. Ezzel a géppel számos jótékonysági futamon állt rajthoz, majd egy újabb nagy álma is teljesült, hiszen ő lett az egyik első ember, aki megvásárolhatta az új Ford GT-t – majd pedig az egyik legelső európai, aki átvehette új, 2018-as Ford GT-jét. Büszkén vallja, hogy az ő gépe a leggyorsabb autó, ami beállhat egy mozgássérülteknek fenntartott parkolóhelyre.
“A merész álmok révén akármit elérhetünk. Bármi is legyen az – így vagy úgy, de sikerülni fog,” vallja Jason Watt.
Látogatóban Le Mans-ban
A Le Mans-i futam közeledtével Jason Wattnak kedve támadt, hogy vadonatúj Ford GT-jével átszelje Európát. A végcél Le Mans volt, ahol minden autórajongó lelkesen üdvözölte a szupersportkocsit, aminek tetejére egy kerekesszék volt erősítve.
“Jó volt találkozni a korábbi kollégákkal a Le Mans-i bokszutcában. Ez egy lenyűgöző rendezvény, ami a merész álmokat szimbolizálja,” mondta Jason Watt. “Lelkesítő volt az emberek reakciója, amikor meglátták, hogy egy kerekesszékkel megkoronázott Ford GT-vel érkezem. Itt mindenki nagyon barátságos; az emberek körbevettek és mindenki jókedvűen elbeszélgetett velem.”
A három Hyundai i30N TCR eredményét megsemmisítették az időmérő után egy hat órán át tartó vizsgálatot követően, mivel Michelisz Norbert, Yvan Muller és Thed Björk esetében is úgy találták, hogy meghaladta a nyomás náluk az engedélyezett mértéket.
Az éjszakába nyúlóan a dél-koreai márka autói a parc fermében maradtak, és az ellenőrzéseknek köszönhetően kiderült, hogy az YMR Hyundai autói, valamint a BRC Racing Team versenyautója amelyiket Michelisz Norbert hajt, turbónyomása magasabb, mint amit engedélyeznek a versenyhétvégére.
Ennek eredményeképp Yvan Muller és Michelisz Norbert is mehet Thed Björk mellé a rajtrács végére az első versenyen, ráadásul a svéd amúgy is a végéről indult volna, mivel motort cseréltek az autójában. Gabriele Tarquini #30-as Hyundai-jával minden rendben, így ő kezdheti majd poleból az első versenyt a Slovakia Ringen, mellőle Aurélien Comte indulhat a Peugeot 308TCR-rel, őket Pepe Oriola követi majd, a Cupra TCR-rel.
Az a ritka helyzet áll fenn épp, hogy hazánk két legkiemelkedőbb versenyzője, Michelisz és Kiss Norbi egy azon hétvégén ugyanazon a helyszínen léphet pályára! Ugyanis a WTCR és a Kamion Eb mezőnye is a Slovakia Ringre látogat.
A versenyhétvége megkezdéseként, ahogy az lenni szokott, utasautóztatást tartanak a kamionoson. Ennek keretében pedig Kiss Norbi mellé Michelisz Norbi is beült, hogy megízlelje a magaslati levegőt a szlovák versenypályán. 😀
Úgy tudni, hogy Jochen Hahn Rob Huffnak, Antonio Albecete Pepe Oriolának ad betekintést a kamionversenyzésbe.
A Münnich Motorsport csak két autót indít a hétvégén Slovakia Ringen, miután a #15-ös rajtszámú Honda Civic TCR nevezését, amit eddig James Thompson hajtott, visszavonták.
A csapat csak Yann Ehrlacherrel és Esteban Guerrierivel indul a hétvégén, és Thompson gyakorlatilag a második versenyhétvégéjét hagyja ki, miután a Civic annyira összetört Portugáliában az első versenyen, hogy még mindig nem tudták azt kijavítani.
Ennek köszönhetően most csak 26 autót láthatunk majd a rajtrácson, és csak négy Hondát, amelyből kettő a Münnich, kettő a Boutsen Racing autója, amelyeket ezúttal is Benjamin Lessennes és Tom Coronel vezetnek majd.
Elismerem, nem sokat tudtam eddig Toine Hezemans versenyzői karrierjéről, csupán annyit, hogy amint publikussá vált a Legends Parade 2018-as programja, az egykori holland versenyző is ott lesz. A Red Bull Ring évek óta rendezi az öreg urak haveri parádéját a Forma-1 betétprogramjaként, és ezúttal a Deutsche Rennsport Meisterschaft éveinek a megidézése került a porondra. Az újraverbuvált mezőny fele „már megvolt” korábban interjúra, így azok közül akartam mindenképp válogatni, akik még nem.
Az így szűkített listán ott volt Toine Hezemans neve is, de tényleg nem tudtam hova rakni, pedig ekkor már kutakodtam is kicsit utána, hogy mégis milyen hősi tettei voltak. Kiderült, hogy a ’60-as években kezdett túraautósként, és ekkor beugrott, hogy bizony a Népligetben is rendeztek az évtized végén Európa-bajnoki futamokat! Voilá, máris megvolt a magyar vonatkozás, ami nélkül úgysem olvasnátok el ezt a cikket! Nem volt nehéz a Fortepan kiváló adatbázisán átnyálazni a képeket, és kb. azonnal az arcomba is jött ez a kép, így adta is magát, hogy mégis mivel „támadhatom meg” a meglepett öregurat!
„Ez nem is én vagyok, ez Lauda!” Fotó: Kaiser Erika
– Hoztam ajándékot! Hol vagyunk?
– Hol vagyunk… azt hiszem, hogy Budapesten! 1969-ben, az akkor új Porschémmal. Ez volt a legjobb időszakom! Fantasztikus volt, mert egy parkban versenyezhettünk, és nagyon szép lányok is voltak, sok minden történt, kifejezetten mókás volt. Meg is nyertem ott a versenyt, jókat ettünk, ittunk.
– Csak az Andretti és a Hezemans család mondhatja el magáról azt, hogy több generáció is versenyzett Le Mansban, milyen a viszonyotok velük?
– Barátok vagyunk, mindig is azok voltunk velük. Akkoriban apám is versenyzett Le Mansban, én magam kilencszer indultam, volt hogy Dieter Questerrel az oldalamon, és anno mi még ketten vállaltuk be a 24 órát, más idők voltak…
– Mit gondolsz a túraautózásról manapság? Lehet választani, van WTCR, DTM…
– … és Blancpain GT3. Ma már minden sokkal versenyképesebb, A 21 éves fiam, és az is aki itt van most velem Mike is vezetett a GT1-es kategóriában, és azt kell mondanom, hogy ma minden nehezebb és keményebb. Nagyon kiegyenlített a mezőny, 20 autó, fél másodpercen belül. Amikor én versenyeztem, akkor 20 versenyautó jó, ha négy másodpercen belül volt. Ma már sokkal nehezebb dolga van minden pilótának ezen a szinten, ezen kategóriákban.
– Annak idején, te kitaláltál egy Volkswagen Bogarakkal futott versenyszériát. Nagy sikere volt akkoriban, de mégis valami félrement…
– Fogalmam sincs, hogy akkor miért nem tudtuk tovább vinni, de egyébként mai napig létezik Bogár alapú versenyzés, például Belgiumban 60 autóval. Mind teljesen ugyanolyan.
– Ingatlanozol még? Gyémántüzlet hogy megy?
– Gyémánttal már jó ideje nem foglalkozom, ingatlanokkal még igen. Egyszerűen az oka annyi, hogy az ingatlanüzlet sokkal jobban megy, mint a gyémánt, így maradtam annál. Magyarországon is próbálkoztam ezen a téren, de láttam, hogy Budapesten eszméletlenül elszálltak az ingatlanárak. Vidéken azért még nem vészes…
– Ki volt a kedvenc csapattársad?
– Azt hiszem, hogy Dieter Quester, hiszen megnyertük az Európa-bajnokságot. Aztán Rolf Stommelen is egy egészen fantasztikus csapattárs volt.
Újra együtt a banda: Niki Lauda eligazítást tart, Toine Hezemans figyel, Dieter Quester sopánkodik. Fotó: Kaiser Erika
– Most úgysem hallja, elmondhatsz bármilyen sztorit Dieterrel kapcsolatban…
– A Dieter természetesen állandóan a tökéletességre törekedett. Egyszer voltunk egy szállodában, két külön szobánk volt. Ki akartam jönni a szobámból, de nem tudtam. Miért? Teljesen körberagasztotta az ajtót viccből, duct tape-pel. Nem is tudtam kijönni, mindig ilyen jellegű baromságokat csinált.
– A karrieredben a túraautózás után a sportautózás jött… a Forma-1-ig miért nem sikerült eljutnod?
– Nem akartam, mert annak idején annyi barátot vesztettem el… 15 év alatt 50 embert, akiket személyesen ismertem. Az autók nagyon veszélyesek voltak, a pályák is, így emiatt ez kimaradt nálam.
– Ettől függetlenül, mi a véleményed, lehet még Holland Forma-1-es Nagydíj?
– Igen, lenne értelme. Ugyanakkor át kellene építeni a pályát, amelynek a tulajdonosa a királyi családból származik. Így, ilyen támogatással akár mehet is a dolog Zandvoortban.
– Mi a helyzet Assen TT pályájával?
– Assennel az a baj, hogy mindentől nagyon távol van, és nagyon keskeny, valamint (autósportos) történelme sincs.
– Mint olyan versenyző, akik az utolsók közt versenyzett élesben egykoron a Népligetben, mit gondolsz, lehetne ott Formula E versenyt tartani?
– Az a pálya a parkban csodálatos. Még szép, hogy lehetne ott Formula E-t rendezni, ez nem is kérdés! Mondjuk nem tudom mi volt nekem a legjobb köridőm ott, csak arra emlékszem már, hogy megnyertem a versenyt.
Eddig az interjú, de a korrektség kedvéért gyorsan előkerítettem az aktuális akkori Autó-Motorokat, így némi bővebb információval is szolgálhatunk Toine egykori tetteiről magyar földön. Annak ellenére, hogy így emlékszik ahogy fentebb az volt olvasható, 1969-ben Hezemans csak a harmadik lett a Porsche 911-essel, a 2500 köbcentis kategóriát honfitársa, Gijs van Lennep nyerte meg, ugyanezen típussal. Nyerhetett volna a 60.000 néző előtt, de technikai probléma hátráltatta. 1970-ben viszont tényleg Toine nyert, már Alfa Romeóval, az 1600-as kategóriában, és övé lett a pályacsúcs is: 2:25.0 perc, ami 131 km/órás átlagnak felel meg a Népligetben.
Toine egyike volt a világ első gokartosainak is, hiszen akkoriban kezdett mindenki fűnyíróból verseny alkalmatosságot faragni, így annyira nem is meglepő az, hogy természetesen gokart pályája is van Hollandiában.
Toine az élen a Red Bull Ringen. Fotó: Kaiser Erika
A Team Mulsanne bejelentette, hogy Kevin Ceccon vezetheti a továbbiakban Gianni Morbidelli Alfa Romeo Giulietta TCR autóját a WTCR-ben, már a Slovakia Ringen. A 24 éves olasz pilóta korábban a GP2-ben is vitézkedett, és elsőkerék meghajtású autóval ezen a pályán mutatkozhat majd be,
Michaela Cerruti, a Romeo Ferraris csapat menedzsere a következőket mondta el a cserével kapcsolatban:
„Az utóbbi hetekben nagyon elfoglaltak voltunk, és hogy most újra pályára mehetünk, igazi megkönnyebbülés lesz számunkra.Üdvözöljük a családunknál új tagunkat, Kevin Ceccon-t, aki egy nagyon ígéretes fiatal versenyző a nemzetközi színtéren. Már bizonyította a tehetségét és a profizmusát a formaautóknál. Az, hogy azonnal beszáll egy túraautóba a WTCR-ben egy komoly kihívás lesz neki, de hiszünk benne.”
A Team Mulsanne bejelentette, hogy felbontják Gianni Morbidelli szerződését, még a soron következő FIA WTCR forduló előtt, ami most hétvégén lesz Szlovákiában. A veterán olasz pilóta a honfitársával együtt, Fabrizio Giovanardival együtt kezdhette meg a 2018-as szezont, de nagyon nehéz szezonjuk van a Romeo Ferraris istálló által épített Alfa Romeo Giulietta TCR-ekkel.
Az 50 éves versenyző nem tudott az első öt versenyhétvégén pontot szerezni, a legjobb helyezése Zandvoortban volt, egy 13. hely. Vila Realban mindhárom versenyt kénytelen volt kihagyni, mert már az időmérőn ütközött, köszönhetően egy technikai meghibásodásnak.
Az, hogy ki lesz Morbidelli utódja már a Slovakia Ringen, hamarosan kiderül.
Stefano Comini az Autodis Racing by THX pilótája úgy látja, hogy a belga csapatával most már a legtöbbet ki tudják hozni majd a Honda Type R FK8-ból, miután ígéretesen teljesítettek a Hungaroringen, a TCR Europe legutóbbi fordulóján.
A kétszeres TCR International bajnok az ezt megelőző versenyhétvégén Spa-Francorchampsban mutatkozott be a Hondával, Magyarországon pedig kétszer is átszáguldott a mezőnyön, pedig a váltója problémája miatt mindkétszer csak a 23. helyről tudott elrajtolni. A Touringcartimesnak ennyit mondott Comini:
„Két nagyon remek versenyem volt ezen a hétvégén, és emiatt köszönetet kell mondanom a THX csapatának a munkájukért.”
Szombaton a svájci versenyző a nedves pályán már a negyedik helyért harcolt, de Cominit kiütötte a Target Competitionnál Hyundai-jal versenyző Reece Barr, miközben az ír pilóta megpróbálta megelőzni az utolsó körben Mikel Azcona Cupráját. Emiatt Comini csak nyolcadik lett végül. Másnap száraz körülmények között is megismételte ezen eredményét, de annyit hozzátett azért, hogy a nyitánnyal jobban elégedett volt:
„Azt hiszem, hogy az első futam mókásabb volt, még úgy is, hogy pozíciókat vesztettem az utolsó körben. Nagyon tudtam menni azon a versenyen, szeretem a vizes pályát, igazán otthonosan érzem magamat az esőben. Így ezzel elégedett vagyok. A második verseny is persze remek volt, de elég körülményes volt a hőség miatt. Azt hiszem, hogy most már sokkal jobban ismerjük ezt az autót.”
Mint az ismeretes, Comini Paul Ricardon még egy Subaru WRX STi TCR-rel indult, és ezt követően váltott Hondára. Az az érzése, hogy a csapat most már készen áll arra, hogy rendszeresen pontszerző legyen a szezon második felében:
„Ez egy új projekt nekünk csapatként, és még mindig azon vagyunk, hogy kiautózzuk a maximumot. Nem egyszerű, de egyre inkább belejövünk. Assen jó pálya lehet nekünk, és célom legalább a dobogó!”