Kategória: Endurance

  • A BMW visszatér Le Mans-ba – az új BMW 8-as Coupé világpremierjével

    A BMW visszatér Le Mans-ba – az új BMW 8-as Coupé világpremierjével

    A bajor prémiumgyártó 2018. június 15-én, a legendás 24-órás megmérettetés előestéjén leplezi le legújabb luxus sportkupéját. A sorozatgyártásra kész modellt a BMW M8 GTE versenyautóval párhuzamosan fejlesztették a mérnökök, hogy a márka ügyfelei a hétköznapok útjain is a lehető legintenzívebb vezetési élményt élhessék át.

    Huszonnégy óra és egy fantasztikus pillanat: a franciaországi Le Mans versenypálya ikonikus hosszú távú megmérettetésének előestéjén a BMW új fejezetet nyit lélegzetelállító sportautó-történetében. 2018. június 15-én, a Le Mans-i 24-órás verseny előtti végső visszaszámlálás tökéletes apropót kínál az új BMW 8-as Coupé világpremierjére. A bajor prémiumgyártó új luxus sportkupéját azzal a BMW M8 GTE versenyautóval párhuzamosan hangolták tökélyre a mérnökök, amellyel a BMW Motorsport idén június 16-án visszatér a Le Mans-i 24-órás futam rajtrácsára, 2011 óta először.

    A 2018-as FIA World Endurance Championship (WEC) második felvonásán a bajor prémiummárka két darab BMW M8 GTE versenyautót indít útnak. A technika a WEC belgiumi szezonnyitóján és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship tengerentúli megmérettetésén már bizonyította versenypályás kvalitásait és rátermettségét. A következő fejezet a sorozatgyártása kész modell világpremierje, az új BMW 8-as Coupé hajtáslánc- és futómű-technológiáját ugyanis egyenesen a motorsport élvonalában fejlesztették tökéletesre a tervezők. Az átfogó motorsport-szaktudás leginkább a BMW M850i xDrive Coupé modellben érhető tetten, amely a teljesen újratervezett V8-as benzinmotornak, a csúcstechnológiát képviselő BMW xDrive intelligens összkerékhajtásnak, az aktív hátsó differenciálzárnak, az aktív borulásgátló rendszerrel és aktív hátsókerék-kormányzással (Integral Active Steering) felszerelt BMW M Professional adaptív futóműnek, valamint a nagyteljesítményű gumiabroncsokkal felszerelt, 20” méretű könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően kivételesen sportos menetdinamikát és rendkívül precíz vezethetőséget garantál.

    „Az új BMW 8-as Coupé világpremierjének nem is lehetne elképzelni tökéletesebb eseményt, mint a Le Mans-i 24-órás megmérettetés” – nyilatkozta Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „A verseny a szenvedély, a lendület és a hosszú távú megbízhatóság ékes példája, és mi is ezen legfőbb jellemzők mentén fejlesztettük ki legújabb sportautónkat” – tette hozzá.

    Az újdonság által felkínált rendkívül sokrétű vezetési élmény az új BMW 8-as Coupé egyedülálló karakterét nyomatékosítja. A versenyautós géneket még a legextrémebb vezetési szituációban is azonnali teljesítmény-leadás, vérpezsdítő agilitás és a legmagasabb szintű precizitás igazolja, miközben abszolút kényelmet kínáló, hosszú távú utazóautóként a modell fejedelmi menetkomfortot garantál. Legyen szó akár autópályás vezetésről, akár a végtelen autóutak felfedezéséről, az új BMW 8-as Coupé nem csupán kényelmével, de ultramodern luxus kisugárzásával és csúcstechnológiás felszereltségével is elkényezteti utasait.

    Mint ilyen, az új BMW 8-as Coupé Le Mans-i világpremierje intenzív élményekben gazdag módon indítja be a bajor prémiumgyártó luxusszegmensben előirányzott, átfogó modellfrissítési hullámát, amely a BMW Group „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiájának egyik meghatározó alappillére. Az új BMW 8-as Coupé ez év végi piaci premierjével a modellpaletta csúcsát jelentő, legmagasabb teljesítménybeli és minőségi szabványok kézzelfogható valósággá válnak.

  • Button első alkalommal tesztelt LMP1-es autót

    Button első alkalommal tesztelt LMP1-es autót

    Jenson megtette első LMP1-es köreit, arra készülvén, hogy a következő hónapban rajthoz áll majd a Le Mans-i 24 órás versenyen.

    Button Magny-Cours-ban tesztelhette az SMP Racing autóját, melyen, Vitaly Petrovval és Mikhail Aleshinnel osztozik majd.

    Tesztnapjáról videót is készített a brit versenyző.

    https://www.youtube.com/watch?v=UkuYPLzDM6A

  • A Ferrari is érdeklődik az új LMP1 iránt

    A Ferrari is érdeklődik az új LMP1 iránt

    A Ferrari is tagja annak a gyártókból álló munkacsoportnak, amely a 2020/21-ben érvénybe lépő LMP1-es szabályzatot vitatja meg.

    A legendás olasz istálló a WEC 2012-es újjászületése óta a GTE Pro kategória állandó résztvevője, azonban jelen van a 2020-ban elviekben az LMP1 helyett életbe lépő GTP-osztályt kialakító munkacsoportban.

    „A többi gyártóval együtt mi is az asztalnál vagyunk, de azt nem árulhatjuk el, érdeklődünk-e vagy nem” – mondta Antonello Coletta, a Ferrari GT versenyigazgatója. „Először meg kell tudnunk, pontosan mi is történik, de ha az új kategória nem túl drága, sok gyártó érdeklődhet iránta.”

    A Ferraritól nem idegen a WEC topkategóriája, öt évvel ezelőtt ugyanis már fontolóra vették az LMP1-es csatlakozást. A munkacsoportban jelenleg öt gyártó van jelen: a Ferrarin kívül a Toyota és a McLaren régóta élénk érdeklődést tanúsít a fejlemények iránt, a hétvége során pedig az Aston Martin is belépett a kíváncsiskodók táborába. Az ötödik résztvevő a Ford, míg a Porsche csak megfigyelőként és nem aktív tagként van jelen. A Ford egyelőre csak a 2018/19-es szuperszezon végéig van elkötelezve a GTE Pro iránt, és noha a folytatás nincs kizárva, egy szóvivő szerint a vállalat „minden lehetőséget megvizsgál”.

    A 2020/21-es tervezetet az ACO és az FIA a Le Mans-i 24 órás verseny hetében hozza nyilvánosságra. Fő céljaik között szerepel a jelenlegi teljesítményszint megtartása alacsonyabb költségek mellett, valamint a prototípusok kinézetének ’utcai autósítása’.

  • A Toyotát meglepte a privát csapatok lemaradása

    A Toyotát meglepte a privát csapatok lemaradása

    A Toyotánál elmondták, hogy sokkal nagyobb kihívásra számítottak az LMP1-es privát csapatok részéről a Spái 6 órás versenyen.

    Annak ellenére, hogy a Toyota egyik autója a bokszutcából volt kénytelen rajtolni, ráadásul még egy kör hátrányból is, miután kizárták az időmérőről őket, végül a japánok kettős sikert könyvelhettek el a legmagasabb kategóriában. A harmadik helyen befutó Rebellion már két körös hátrányt szedett össze a futam során.

    A különbségek már az időmérőn is megmutatkoztak, ugyanis a leggyorsabb nem hibrid autóhoz képest is 1,8 másodperc volt a differencia. A futamon a leggyorsabb kört elérő privát alakulat szintén a Rebellion volt, és Gustavo Menezes legjobb körideje is 1,3 másodperccel volt lassabb, mint Mike Conway Toyotájáé.

    A Toyota csapatmenedzsere Rob Leupen is megdöbbenve tapasztalta a teljesítmények közötti hatalmas szakadékot, azonban hozzátette még, hogy szerinte a hibrid rendszerekkel szerelt autók előnye jelentős mértékben csökkeni fog a következő fordulóra, ami a Le Mans-i 24 órás verseny lesz.

    „Kissé meglepett minket a köztünk és a privát istállók között lévő távolság, nem számítottunk arra, hogy ilyen messze lesznek. De ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy Le Mans-ban is meg fog ez maradni. Le Mansra változtatnunk kell az energia felhasználási arányunkon, Spában ez 6,1MJ volt 7km-re, míg Le Mans-ban pedig 8MJ lesz 13 km-re.” – nyilatkozta Leupen az Autosportnak.

    Leupen tényekkel is igyekezett megerősíteni azt, hogy a privát csapatok miért jelenthetnek majd rájuk veszélyt.

    „A pilóták visszajelzése az volt, hogy az SMP autói nagyon gyorsak voltak. Ők Spában alacsony leszorítóerővel mentek, a Rebellion esetében más volt a helyzet, ők a második szektorban voltak nagyon meggyőzőek.”

    A Toyota egyik pilótája José Maria Lopez is egyetértett főnöke szavaival, őt különösen az SMP Racing lemaradása lepte meg, azok után, hogy a teszteken jól szerepeltek. A szezonnyitón az oroszok két autója közül csupán a Petrov-Aleshin fémjelezte autó ért el a kockászászlóig, amely öt kör hátránnyal az ötödik lett, az 1-es Rebellion kizárása után.

    „Az SMP-k teljesítménye eléggé meglepő volt. Szinte biztos, hogy mások lesznek majd a teljesítmény szintek, nehéz lesz majd megismerni a többi autó valódi erejét.” – jegyezte meg az argentin.

    A Rebellion egyébként már jelezte az FIA felé, hogy ezek a különbségek megölik az LMP1-et és kérték az EoT [Technológiai kiegyenlítés – a szerk.] felülvizsgálatát.

  • Fittipaldi elhagyja a kórházat és Indianapolisba megy

    Fittipaldi elhagyja a kórházat és Indianapolisba megy

    A héten elhagyhatja a kórházat Pietro Fittipaldi, aki kettős lábtörést szenvedett a múlt hétvégi spái 6 órás verseny időmérő edzésén. Indianapolisba veszi majd az irányt, hogy az IndyCar orvosai kezeljék.

    Emerson Fittipaldi unokájának pótlásáról még nem nyilatkozott IndyCar csapata, a Dale Coyne Racing.

    Fittipaldi várhatóan július végén, a Mid-Ohio-i versenyre tud majd visszatérni. felépülését doktor Terry Trammell az IndyCar biztonsági tanácsadója, és a korábbi CART orvos, Steve Olvey felügyelik majd.

    „Már jobban vagyok, eléggé megijedtem, de sokat javult az állapotom, és pénteken Indianapolisba megyek, ahol az Indy orvosokkal leszek, Terry Trammellel és Steve Olvey-vel.” – mondta Fittipaldi. „Ők gyógyították már  Nelson Piquet-t, Tony Kanaant, a nagyapámat, és Dario Franchittit is például. Az orvosok az Egyesült Államokban látták a képeket az operációmról és a röntgenfelvételeket, szóval úgy vélik, hogy a felépülésem gyorsabb lehet, mint azt előzetesen sejtették. A célom, hogy nyolc héten belül újra autóba üljek, és ha lehetséges, versenyezzek Mid-Ohio-ban.”

  • Todt szerint előnyökkel járna az F1 és a WEC műszaki „egységesítése”

    Todt szerint előnyökkel járna az F1 és a WEC műszaki „egységesítése”

    Jean Todt, az FIA elnöke úgy véli, hogy az F1 és a sportautó versenyzés közötti közös technikai háttér mindkét sorozatban segíteni fogja a gyártók részvételét. Todt a múlt hétvégén meglátogatta az Endurance Világbajnokság Spa-ban rendezett első fordulóját, és látta a Toyota és Fernando Alonso által az eseményen nyújtott remek teljesítményt.

    A motorsport irányító testületének elnöke szeretne látni egyfajta egységesítést a két top kategóriás versenysorozat között, ragaszkodva ahhoz, hogy az ötlet mindkét szériában elősegítse a gyártók jelenlétét. „Ideális lenne egységesíteni, de a gyakorlatban ez nem könnyű” – mondta Todt. „Megjelennek az ötletek, de egyre nehezebbé válik amint elkezdesz belemeni a részletekbe.”

    „Jelen pillanatban a Formula 1-es bajnokságban szereplő autógyártók számáról beszélünk” – mondta. „Most már négy van, de szeretnénk garantálni, hogy itt is maradjanak. Ezt azonban nehéz úgy megtenni, ha csak egy vagy két csapattal dolgoznak.”

    Az F1-et és a hosszútávú versenyzést összekapcsoló közös technikai érdekek valószínűleg fenntartanák a jelenlegi gyártói részvételt, és elősegíthetnék továbbiak csatlakozását a francia szerint. Azonban ez az elképzelés a gyakorlati megvalósítás terén bonyolult lenne, – ismerte el.

    „Ha lehetséges lenne, hogy termékeiket más versenysorokban is értékesítsék, a projekt megvalósíthatóbbá válna. De rögtön számos probléma jelentkezik. Elvben örömmel gondolkodunk a témáról, de a valóságban nem minden olyan egyszerű” – tette hozzá Todt.

  • WEC: A Toyota csapatutasítással döntötte el a versenyt

    WEC: A Toyota csapatutasítással döntötte el a versenyt

    A Toyota beismerte, az utolsó boxkiállásokat követően befagyasztotta a versenyt a Fernando Alonso és Mike Conway által vezetett két autó között a szombati Spa 6 óráson.

    Pascal Vasselon, a Toyota motorsportért felelős főnöke elárulta, hogy egy verseny előtti megegyezés értelmében az utolsó boxkiállás után megtiltották a szabad versenyzést a két autó között. A kiállásokra a futam vége előtt 25 perccel került sor, az akkor első helyen haladó #8-as Toyota Alonsóval a fedélzeten így minden aggodalom nélkül száguldhatott a kockás zászló felé.

    „A megegyezés úgy hangzott, hogy az autók az utolsó kiállásig szabadon versenyezhetnek” – magyarázta Vasselon. „A két autó pont ebben a periódusban érte utol egymást, de a versenyzők tudták, hogy a kiállást követően tartani kell a pozíciójukat. Nem akartuk, hogy az utolsó körökben nagy legyen a feszültség.”

    A Mike Conway—Kamui Kobayashi—José María López trió által vezetett #7-es Toyota mindössze 1,4 másodperccel végzett az Alonso-féle #8-as autó mögött, annak ellenére, hogy a futamot egy kör hátrányból kezdték meg, miután adminisztrációs baki miatt elvették a pole pozíciójukat és a boxutcából kellett rajtolniuk. Egy órával a verseny vége előtt Conway 55 másodpercre közelítette meg Alonsót, a harmadszorra is beküldött safety car azonban szinte lenullázta a hátrányát. A kiállás idején a két Toyotát csupán néhány másodperc választotta el egymástól, Conway viszont orrkúpcsere miatt tíz másodperccel többet töltött a boxban.

    „Ez nem változtatott semmin, elvégre a csapatutasítással már korábban is tisztában voltak” – erősködött Vasselon. „A köridők alapján a #7-es autó egy leheletnyivel, egy-két tizeddel gyorsabb volt, de lényegében a safety carnak köszönhette, hogy visszajött a meccsbe.”

    Főnöke értékelésével Conway is egyetértett, Le Mans-ban pedig a pályán be is bizonyíthatják, nem csak Spában voltak gyorsabbak.

  • WEC: Utólag kizárták az egyik Rebbeliont

    WEC: Utólag kizárták az egyik Rebbeliont

    A Rebellion Racing autói a két Toyota mögött a harmadik és negyedik helyen értek célba tegnap a WEC spái 6 órás versenyén, azonban utólag az Andre Lotterer-Neel Jani-Bruno Senna triótól elvették a harmadik helyet.

    Az #1-es Rebellionnak két kötelező boxkiállása volt verseny második felében, mert probléma volt a transzponderükkel, és fixálni kellett azt.

    Később azonban így is kizárták őket, méghozzá azért, mert úgy túl kopottnak találták az autó padlólemezét, vastagsága 1,2 mm-rel a minimum alatt volt.

    Így a harmadik hely a #3-as Rebellioné, azaz a Gustavo Menezes-Thomas Laurent-Mathias Beche hármasé lett.

    Tegnapi cikkünk végén már a módosult végeredményt láthatjátok.

  • Alonso 5 év után újra nyert – igaz, nem a Forma-1-ben

    Alonso 5 év után újra nyert – igaz, nem a Forma-1-ben

    A Fernando Alonso – Sebastien Buemi – Kazuki Nakajima Toyotás trió nyerte a WEC szezonnyitóját, a spái 6 órás versenyt.

    Érdekesség, hogy Alonso 5 év után most először élvezheti az első helyet, ugyanis legutóbb 2013-ban tudott nyerni, méghozzá az F1-es Spanyol Nagydíjon, még a Ferrarival.

    A második helyen a másik Toyota futott be Mike Conway, Jose Maria Lopez és Kamui Kobayashi által, mely pozíciót a harmadik órában szerezték meg.

    A harmadik és negyedik helyen a két Rebellion végzett.

    LMP2-ben Jean-Eric Vergne, Roman Runsinov és Andrea Pizzitola nyertek a G-Drive Racing színeiben.

    GTE Pro kategóriában a Ford párosa, Olivier Pla és Stefan Mucke nyert, Am kategóriában pedig a #98-as Aston Martin Vantage zárt az élen.

    Végeredmény

    Kategória Versenyzők Csapat Autó Körök Diff.
    1 LMP1 S.Buemi, K.Nakajima, F.Alonso Toyota Gazoo Racing Toyota 163 6:00:50.702
    2 LMP1 M.Conway, K.Kobayashi, J.M.Lopez Toyota Gazoo Racing Toyota 163 1.444
    3 LMP1 M.Beche, T.Laurent, G.Menezes Rebellion Racing Rebellion/Gibson 161 2 kör
    4 LMP1 O.Webb, D.Kraihamer, T.Dillmann ByKOLLES Racing Team ENSO CLM/NISMO 158 5 kör
    5 LMP1 M.Aleshin, V.Petrov SMP Racing BR Engineering/AER 158 5 kör
    6 LMP2 R.Rusinov, J-E.Vergne, A.Pizzitola G-Drive Racing ORECA/Gibson 156 7 kör
    7 LMP2 H-Pin Tung, G.Aubry, S.Richelmi Jackie Chan DC Racing ORECA/Gibson 156 7 kör
    8 LMP2 N.Lapierre, A.Negrao, P.Thiriet Signatech Alpine Matmut Alpine/Gibson 156 7 kör
    9 LMP2 J.Jaafar, W.Tan, N.Jeffri Jackie Chan DC Racing ORECA/Gibson 155 8 kör
    10 LMP2 F.Perrodo, M.Vaxiviere, L.Duval TDS Racing ORECA/Gibson 155 8 kör
    11 LMP2 R.Gonzalez, P.Maldonado, N.Berthon DragonSpeed ORECA/Gibson 155 8 kör
    12 LMP2 E.Creed, R.Ricci, J.Canal Larbre Competition Ligier/Gibson 152 11 kör
    13 GTE Pro S.Mucke, O.Pla, B.Johnson Ford Chip Ganassi Team UK Ford 148 15 kör
    14 GTE Pro M.Christensen, K.Estre Porsche GT Team Porsche 148 15 kör
    15 GTE Pro D.Rigon, S.Bird AF Corse Ferrari 147 16 kör
    16 GTE Pro R.Lietz, G.Bruni Porsche GT Team Porsche 147 16 kör
    17 GTE Pro T.Blomqvist, A.F.da Costa BMW Team MTEK BMW 146 17 kör
    18 GTE Pro A.Lynn, M.Martin, J.Adam Aston Martin Racing Aston Martin 146 17 kör
    19 GTE Pro M.Sorensen, N.Thiim, D.Turner Aston Martin Racing Aston Martin 146 17 kör
    20 GTE Pro M.Tomczyk, N.Catsburg BMW Team MTEK BMW 145 18 kör
    21 GTE Am P.D.Lana, P.Lamy, M.Lauda Aston Martin Racing Aston Martin 144 19 kör
    22 GTE Am S.Yoluc, E.Hankey, C.Eastwood TF Sport Aston Martin 144 19 kör
    23 GTE Am Mok W.S., K.Sawa, M.Griffin Clearwater Racing Ferrari 143 20 kör
    24 GTE Am C.Ried, J.Andlauer, M.Campbell Dempsey-Proton Racing Porsche 142 21 kör
    25 GTE Am M.Ishikawa, O.Beretta, E.Cheever MR Racing Ferrari 142 21 kör
    26 GTE Am K.Al Qubaisi, G.Roda, M.Cairoli Dempsey-Proton Racing Porsche 141 22 kör
    27 GTE Pro A.P.Guidi, J.Calado AF Corse Ferrari 139 24 kör
    28 LMP2 F.van Eerd, G.van der Garde, J.Lammers Racing Team Nederland Dallara/Gibson 139 24 kör
    29 GTE Am M.Wainwright, B.Barker, A.Davison Gulf Racing Porsche 137 26 kör
    30 GTE Am T.Flohr, F.Castellacci, G.Fisichella Spirit of Race Ferrari 136 27 kör
    31 GTE Am J.Bergmeister, P.Lindsey, E.Perfetti Team Project 1 Porsche 131 32 kör
    LMP1 N.Jani, A.Lotterer, B.Senna Rebellion Racing Rebellion/Gibson 161 kizárták
    LMP1 S.Sarrazin, E.Orudzhev, M.Isaakyan SMP Racing BR Engineering/AER 132 kiesett
    GTE Pro A.Priaulx, H.Tincknell, T.Kanaan Ford Chip Ganassi Team UK Ford 26 kiesett
    LMP1 C.Robertson, D.Stoneman CEFC TRSM Racing Ginetta/Mecachrome 0 nem indult
    LMP1 O.Rowland, A.Brundle, O.Turvey CEFC TRSM Racing Ginetta/Mecachrome 0 nem indult
    LMP1 H.Hedman, B.Hanley, P.Fittipaldi DragonSpeed BR Engineering/Gibson 0 nem indult

     

     

     

  • Megműtötték éjjel Pietro Fittipaldit

    Megműtötték éjjel Pietro Fittipaldit

    Pietro Fittipaldi tegnap szenvedett balesetet balesetet a WEC spái 6 órás versenyének időmérő edzésén.

    A brazil versenyzőnek mindkét lába eltört, kórházba szállították.

    Azóta kiderült, hogy éjjel megműtötték, az FIA orvosi delegáltjának információi szerint „az operáció rendben zajlott”.

    Édesapja, Gugu da Cruz is vele volt az éjjel, ma délelőtt fél 11-kor pedig Pietro elhagyhatta az intenzív osztályt, de még a kórházban marad megfigyelésre.

    Fittipaldi részt vett volna ebbena hónapban az Indy 500-on is, de mivel a felépülése várhatóan nyolc hetet vesz igénybe, majd ez után jön a rehabilitáció, így gyakorlatilag esélytelen, hogy rajthoz álljon majd.

    De mi történt, hogy ekkora baleset lett belőle?

    A Motorsport-Total.com értesülései szerint az autó áramellátása hirtelen 14,2 vloltról 8 voltra esett vissza, ezért kikapcsolt a szervó, és mindegy körülbelül 280 km/h-s sebességnél történt. A Dallara szerint Fittipaldi 210 km/h-val csapódott a gumifalba.