Kategória: Endurance

  • Montoya véleménye Alonso lehetséges „Triple-Crown”-járól!

    Montoya véleménye Alonso lehetséges „Triple-Crown”-járól!

    A volt Forma-1-es versenyző és Indy 500 győztes Juan Pablo Montoya úgy véli, hogy egy teljes szezon kellene Észak-Amerikában Fernando Alonsonak ahhoz, hogy megnyerje a klasszikus Indianapolis 500-as futamot, amivel teljesíthetné a „Triple-Crown”-t. A motorsport-total.com kérdésére így válaszolt ezzel kapcsolatban a kolumbiai fenegyerek:

    „Ez az az út, amivel a legnagyobb esélye nyílik rá, mert addig is megismerkedne különféle ovál pályákkal, és így felkészültebben érkezhetne meg oda.”

    Ennek pedig realitása is lehet. Alonso elbúcsúzott a Forma-1-től, és akár a McLarennel is egész évre nevezhet az IndyCarba, nyilván mindez attól függ, hogy a csapat beleáll-e ezen projektbe, amiket már hónapok óta vizsgálnak. Montoya jól ismeri a McLarent is, hiszen versenyzett náluk, így erről is van véleménye:

    „Amennyiben ez összejön, akkor egy vagy két évet kellene mennie ott, és akkor ez egy kerek dolog lenne, és adna sok beszédtémát.”

    Természetesen a 42 éves kolumbiai sem tett le a saját „Triple Crown”-járól, hiszen ő is nyert 2003-ban a Forma-1-ben Monacóban, kétszer is Indianapolisban, neki egyedül csak a 24 órás győzelem hiányzik Le Mansból. Ezzel kapcsolatban Montoya már furcsán lelkes:

    „Őrületes lenne, ugyanakkor már nem érdekel annyira.”

    Idén debütálhatott az LMP2-es kategóriában La Sartheban is, amivel rendkívül elégedett volt, de a kategóriában csak a harmadik helyet sikerült megszerezniük. Jelenleg az amerikai sportkocsi bajnokságban az IMSA-ban indul teljes szezonban, de el tudja képzelni még azt, hogy újra vendégszerepeljen az Indy 500-on. A további versenyzésével kapcsolatos kérdéseket így zárja le végül:

    „Egyszerűen csak nyerni akarok. Amennyiben Le Mansban esélyem lenne az összetett győzelemre, az igazán nagyszerű lenne, ugyanakkor sosem lehet tudni azt, hogy mi egy ilyen kalandnak a vége.”

  • A Toyota nem fog fellebbezni a dupla kizárásuk után

    A Toyota nem fog fellebbezni a dupla kizárásuk után

    Az Autosport értesülései szerint a Toyotánál nem fognak fellebbezni amiatt, mert kizárták őket a WEC szuperszezonjának Silverstone-i versenyéről.

    A japán gyártó előtt ott áll a fellebbezés lehetősége, miután az első két helyen végző TS050 HYBRID-et kizárták vasárnap este. Azonban állítólag nem élnek ezzel a lehetőséggel. A döntés még megerősítésre vár a Toyota vagy FIA részéről, azonban a japánok egy közleményt már kiadtak, amelyben a cég elnöke, Akio Toyoda elnézést kér a versenyzőktől.

    A közleményben ez áll: „Szeretnék elnézést kérni mind a 6 versenyzőnktől azért, mert nem tudtuk megadni nekik azt az autót, amellyel nyerni tudnának, hiába adtak bele mindent.”

    „Ugyanakkor szeretném megköszönni a pilótáinknak, hogy így bíznak az autóban, és hogy a határokig nyomják. Mostantól jobban fogunk figyelni arra, hogy milyen újításokat vetünk be. Még erősebben térünk vissza a következő [októberi] versenyre, szóval a versenyzők ismét mindent ki tudnak hajtani a kocsikból a Fuji Speedway-en és egy újabb kettős győzelemért harcolhatnak, ami pedig a bajnoki esélyeinket javíthatná.”

    A két Toyota harmadszor is kettős győzelmet aratott a 2018/2019-es szuperszezonban, de ezt ugye elvették tőlük. A padlólemezt találták szabálytalannak, miután annak első része megbukott a verseny utáni rugalmassági teszten.

    A szabályok 5 milliméter mozgást engedélyeztek, de mindkét TS050 túllépte ezt. A kilengés az Alonso-Nakajima-Buemi féle győztes autó jobb oldalán 6 mm volt, a bal oldalon 8 mm,  2500 Nm-es terhelés alatt.

    A Lopez-Kobayashi-Conway trió autóján ez az érték 9-9 mm mindkét oldalon. Bennfentes információk szerint a Toyota azzal magyarázza ezt, hogy a versenyzők a rázóköveket gyakran használták és emiatt sérült meg a padlólemez.

    Ezt nem fogadták el a versenybírák, akik azzal érveltek, hogy az autónak ki kellene állnia „egy 6 órás verseny megpróbáltatásait”.

    A Toyota kiemelte, hogy ilyen volt a padlólemez a 2017-es szezon eleje óta és eddig minden egyes alakalommal átmentek az ilyen teszteken. A japánok kizárásával a privát Rebellion-Gibson R-13 örökölte meg az első helyet, melynek pilótái Gustavo Menezes, Thomas Laurent és Mathias Beche voltak.

  • WEC: Mindkét Toyotát kizárták, elvették Alonsóék győzelmét

    WEC: Mindkét Toyotát kizárták, elvették Alonsóék győzelmét

    Az első két helyen végző Toyotákat kizárták a silverstone-i hatórás versnyből, így a Rebellion Racing örökölte meg az első két helyet. Alonsóék sorozatban harmadik diadalmukat szerezték a WEC-ben, ám a brit versenyen szerzett elsőségüket nem tarthatják meg.

    A japánok kizárását követően a Gustavo Menezes, Thomas Laurent és Mathias Beche trió gyűjtheti be a győzelmet, míg a második helyen Neel Jani és Andre Lotterer párosa végzett.

    A nyolcas rajtszámú Toyotán az autó fenéklemezén lévő csúszólemezzel akadtak problémák, a versenyt követő ellenőrzések után ugyanis kiderült, hogy az előírt 2500N-os terhelés mellett az említett alkatrész jobb oldala 6 mm-es, míg a bal oldala 8 mm-es lehajlást mutatott.

    A hetes rajtszámú autón még rosszabb volt a helyzet, a csúszólemez mindkét oldalon 9 mm-t hajlott le.

    Az FIA Endurance világbajnokság október 19-én, Fujiban folytatódik.

  • Újabb győzelem, Alonsóék megállíthatatlanok a WEC-ben

    Újabb győzelem, Alonsóék megállíthatatlanok a WEC-ben

    A Toyota 8-as rajtszámú autóját kormányzó hármasa, Fernando Alonso, Sebastien Buemi és Kazuki Nakajima sorozatban harmadik győzelmüket aratták a silverstone-i hatórás versenyen.

    A Toyota ismételten a saját maga külön versenyét futotta az LMP1-es kategória élén, ám két autója között mindvégig szoros csata volt.

    Alonso körülbelül féltávnál, a harmadik órában utasította maga mögé a pole pozícióból rajtoló Mike Conway által irányított hetes Toyotát, majd öt másodperces előnyt épített ki. Egy SC-fázis azonban félresöpörte Alonsóék addigi előnyét, a Brooklands kanyar egyik bójája miatt volt szükség a biztonsági autó pályára küldésére.

    Alonso után Nakajima következett, akit megelőzött a Conwayt váltó Jose Maria Lopez. A következő kiállásnál a nyolcas Toyotán orrkúpot  a, míg a hetes versenyautón hátsó karosszériaelemet cseréltek.

    Az utolsó etapra Sébastien Buemi vette át a nyolcas autó irányítását, sőt 48 perccel a leintés előtt visszaszerezte a vezető pozíciót Kaumi Kobayashitól, amely újabb győzelmet jelentett számukra. A nyolcas Toyota végül 19 másodperccel korábban látta meg a kockás zászlót a japán gyártó másik autója előtt.

  • A WEC következő szezonjában néhány verseny 4 órásra csökken

    A WEC következő szezonjában néhány verseny 4 órásra csökken

    A World Endurance Championship közzétette a 2019-2020-as szezon előzetes versenynaptárát.

    A szezon egy 4 órás versennyel fog kezdődni Silverstone-ban, ez még idén 6 órás, szóval ez az egyik, melyet rövidítenek. Ugyanúgy csökkentik a harmadik, Sanghaj-i verseny hosszát is.

    Brazília visszatér a bajnokságba, 2014 óta rendeztek utoljára itt versenyt, akkor a szezonzárónak adott helyszínt az Interlagosi pálya. A Bahreini helyszín is visszatér, ami a jelenlegi „szuperszezonban” nincs benne.

    Utóbbi lesz a kettő közül az egyik 8 órás futam. A másik Sebring lesz, de ennek az időpontja még nem végleges. 3 másik verseny a megszokott 6 óráig tart majd. Egy másik kivétel a Le Mans-i 24 órás, ami megmarad szezonzárónak.

    Egy szurkolói kérdőív eredményei alapján jutottak arra, hogy versenyek hosszát változtatták. A WEC első embere, Gerard Neveu elmondta: „A szurkolók ezt mondták, mi meghallgattuk őket és reagáltunk.”

    „Természetesen volt egy időszak, amikor tárgyaltunk erről a partnereinkkel és a csapatokkal. Úgy gondoljuk, ez a versenynaptár megfelel majd a várakozásaiknak és a követelményieknek annyira, amennyire a szurkolóknak fog tetszeni, akik nagyon fontosak számunkra.”

    „A 2020-2021-es szezonra szeretnénk még egy fordulót beiktatni, így nagyjából minden hónapban lenne egy verseny, ez jobban fenntartaná az érdeklődést.”

    A 2019-es F1-es naptár még nincs megerősítve.

    Az előzetes WEC naptár a 2019-2020-as szezonra:

    1. 2019. szept. 1. Silverstone (4 óra)
    2. 2019. okt. 13. Fuji (6 óra)
    3. 2019. nov. 17. Sanghaj (4 óra)
    4. 2019. dec. 14. Bahrein (8 óra)
    5. 2020. feb. 1. Sao Paulo (6 óra)
    6. 2020. márc. ? Sebring (8 óra)
    7. 2020. máj. 3. Spa-Francorchamps (6 óra)
    8. 2020. jún. 13-14. Le Mans (24 óra)
  • Jenson Button rajthoz áll a silverstone-i 6 órás versenyen

    Jenson Button rajthoz áll a silverstone-i 6 órás versenyen

    2009 Forma-1-es világbajnoka Jenson Button is rajthoz áll a WEC következő fordulójában, a silverstone-i 6 órás viadalon.

    A korábbi Honda, Brawn és McLaren pilóta a szezon elején állapodott meg az LMP1-es SMP Racinggel, de eredetileg csak a Le Mans-i 24 órás versenyre szólt, de most úgy döntött, hogy a hazai versenyén is rajthoz áll Vitaly Petrov és Mikhail Aleshin oldalán.

    A brit pilóta miután 2016 végén hátat fordított a száguldó cirkusznak, a sportautók világa felé vette az irányt. Tavaly elindult a suzukai 1000 km-es Super GT versenyen egy Hondával.

    A WEC mellett idén teljes szezont fut a japán Super GT bajnokságban a Team Kunimitsu színeiben.

    Button elmesélte, hogy jó barátja James Rossitter az aki, segített neki eljutni a WEC-be.

    „Mindig is szerettem volna Le Mans-ban versenyezni, ami nagyon különleges esemény minden pilóta számára. Végül ez egy barátomon keresztül valósult meg, aki James Rossitter volt és éppen Portiamoban tesztelt a ByKolles-szel. Ezt mondta nekem, ‘nagyon gyorsak ezek az autók, meg kellene nézned, hogy van-e szabad hely’. Nagyszerű érzés vezetni ezeket az, mert hihetetlenül gyorsak.” – mondta Button.

    A rutinos pilóta Magny Cours-ban tesztelt először, majd ezután már a Le Mans-i hétvégén állt rajthoz. Ahol azonban technikai gondok miatt nem tudott végig menni a csapata.

    Hiába a sikeres F1-es karrier, hazai pályán nem sok siker élménye volt. Legjobb eredménye Silverstone-ban egy negyedik hely volt, amit 2004-ben, 2010-ben és 2014-ben tudott megszerezni.

    Tehát a hétvégén arra készül, amire még az F1-ben sem sikerült, azaz dobogóra állni hazai közönség előtt.

  • Le Mans-ban egy különleges vendég erősítette a Ford csapatát

    Le Mans-ban egy különleges vendég erősítette a Ford csapatát

    Június 16-17. között rendezték meg a világ egyik leghíresebb hosszútávú versenyét, a Le Mans 24 órás futamot. Az égő gumik füstjétől és benzinpárától terhes nyári délutánon a Ford-csapathoz egy különleges vendég érkezett Dániából.

    A korábbi profi autóversenyző, Jason Watt saját, vadonatúj Ford GT-jével érkezett a skandináv országból Le Mans-ba, hogy a versenyhétvégén találkozzon a csapat tagjaival és néhai kollégáival.

    Kicsoda Jason Watt?

    Jason Watt korábban profi autóversenyző volt, aki egy 1999-es motorbaleset során deréktól lefelé megbénult. Jason azonban nem adta fel a versenyzésről szőtt álmait: már 2000-ben újra pályára lépett egy speciálisan átalakított autóval, és egészen 2012-ig versenyzett Európában.

    A Ford mindig az autórajongó Jason Watt kedvence volt. Már az első autója is egy Ford Transit volt, amivel a gokartját szállította. A gokartról idővel a Formula Fordra váltott, utána a Formula 3000 következett, majd váratlanul egy 2005-ös Ford GT-ben találta magát. Ezzel a géppel számos jótékonysági futamon állt rajthoz, majd egy újabb nagy álma is teljesült, hiszen ő lett az egyik első ember, aki megvásárolhatta az új Ford GT-t – majd pedig az egyik legelső európai, aki átvehette új, 2018-as Ford GT-jét. Büszkén vallja, hogy az ő gépe a leggyorsabb autó, ami beállhat egy mozgássérülteknek fenntartott parkolóhelyre.

    “A merész álmok révén akármit elérhetünk. Bármi is legyen az – így vagy úgy, de sikerülni fog,” vallja Jason Watt.

    Látogatóban Le Mans-ban

    A Le Mans-i futam közeledtével Jason Wattnak kedve támadt, hogy vadonatúj Ford GT-jével átszelje Európát. A végcél Le Mans volt, ahol minden autórajongó lelkesen üdvözölte a szupersportkocsit, aminek tetejére egy kerekesszék volt erősítve.

    “Jó volt találkozni a korábbi kollégákkal a Le Mans-i bokszutcában. Ez egy lenyűgöző rendezvény, ami a merész álmokat szimbolizálja,” mondta Jason Watt. “Lelkesítő volt az emberek reakciója, amikor meglátták, hogy egy kerekesszékkel megkoronázott Ford GT-vel érkezem. Itt mindenki nagyon barátságos; az emberek körbevettek és mindenki jókedvűen elbeszélgetett velem.”

    https://www.youtube.com/watch?v=xDJTY4ho_F8

  • A Toyota a GR Super Sport tanulmányt is elhozta Le Mans-ba

    A Toyota a GR Super Sport tanulmányt is elhozta Le Mans-ba

    A Toyota GAZOO Racing (TGR) bemutatta a Super Sport tanulmányautót a 86. alkalommal megrendezett Le Mans 24 órás futamon. A GR Super Sport tanulmány 1000 lóerős hajtáslánca ugyanaz, mint ami a TS050 Hybrid LMP1 versenyautókat is hajtja, a Toyota ugyanis a FIA WEC versenysorozatban tökéletesítette világelső hibrid-elektromos technológiáját. A GR Super Sport tanulmányautó a Toyota GAZOO Racing “Szurkolói Falujában” volt látható.

    Az első alkalommal januárban, a 2018-as Tokiói Autószalonon kiállított új generációs hiperautó hibrid-elektromos technológiáját a Toyota a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) versenysorozatban csiszolta tökéletesre. Közben a Toyota új generációs szupersportkocsijának fejlesztési munkái is megkezdődtek. A TGR WEC csapat az elmúlt hat év WEC-futamain tesztelte és finomította az élvonalbeli hibrid-elektromos rendszert és a fogyasztáscsökkentő technológiát – s most mindezt beépítették egy gyönyörű autóba.

    Le Mans 2018 – Toyota GR Super Sport Concept
    A GR Super Sport tanulmányt a TS050 Hybrid LMP1 versenyautóból ismert V6-os ikerturbós benzinmotor és a Toyota Hybrid System-Racing (THS-R) rendszer hajtja, méghozzá 1000 lóerős összesített teljesítménnyel.

    Le Mans 2018 – Toyota GR Super Sport Concept
    “Azzal, hogy világ egyik legkeményebb motorsport-ágazatában, a Hosszútávú Világbajnokságon versenyzünk, és hogy rajthoz állunk Le Mans-ban, az egyik leghíresebb pályán, még tökéletesebbé fejleszthetjük világelső hibrid-elektromos technológiánkat. Ennek eredményei pedig sorozatgyártású autóinkban is megjelennek.” – fogalmaz Shigeki Tomoyama, a GAZOO Racing Company elnöke.

    “Miközben az autóipar hatalmas változások előtt áll, mi továbbra is szenvedélyesen törekszünk arra, hogy izgalmas autókat alkossunk. Mindegy, hogy az elektronika és a digitális technológia milyen mértékben formálja át a járműveket, mi mindig ügyelünk majd arra, hogy autóink ne csupán tucat-árucikkek legyenek. Azért vágtunk bele ebbe a projektbe, mert hisszük, hogy képesek vagyunk olyan szupersportkocsit építeni, ami ugyanolyan legendává válhat az utakon, mint a TS050 Hybrid a versenypályán.” – teszi hozzá Tomoyama.

    A GR Super Sport tanulmányautó a Le Mans 24 órás futam alkalmával felépített Toyota GAZOO Racing “Szurkolói Faluban” volt látható.

    GR Super Sport tanulmányautó – Műszaki adatok
    Hajtáslánc  
    Motor típusa Kettős turbótöltésű, közvetlen befecskendezéses V6-os
    Motor lökettérfogata 2400 cm³
    Összesített teljesítmény
    (benzinmotor + elektromotorok)
    735 kW / 1000 DIN LE
    Hibrid rendszer Toyota Hybrid System – Racing (THS-R)
    Keréktárcsák
    Méret (elöl és hátul) 18 x 13J
    Gumiabroncsok
    Méret (elöl és hátul) 330/710R18
  • Porsche LMP1: Abszolút körrekord a Nordschleifén!

    Porsche LMP1: Abszolút körrekord a Nordschleifén!

    Habár még nem hivatalos, de a Porsche 919 Hybrid Evo megdöntötte Stefan Bellof 1983 óta álló körrekordját a Nordschleifén.

    Spa után a Nordschleifére is ellátogatott a Porsche ’kiszuperált’ LMP1-es masinája, a 919 Evo, ahol a kétszeres Le Mans-győztes (és hatalmas Bellof-rajongó) Timo Bernharddal a volán mögött megdöntötték az egykori német versenyző 1983-as körrekordját. Bellof 6:11.13-as köridővel szerezte meg anno a Nürburgring 1000km-es verseny pole pozícióját, Bernhard azonban egy kolosszális 5:19.546-os idővel átadta a múltnak a 35 éves rekordot. A történet szépsége, hogy Bellof szintén Porschéval érte el a 6:11-et, méghozzá egy Rothmans által futtatott 956 Group C-vel, versenyben elért leggyorsabb körideje (6:16.85) pedig még mindig áll.

    Nem ez az első alkalom idén, hogy a hibrid Porsche rekordot dönt, néhány hónappal ezelőtt már gyorsabb kört mentek Spában, mint Lewis Hamilton 2017-es pole pozíciós ideje (habár ez a rekord lehet, csak augusztus végéig lesz érvényben). A rekordhajkurászás célja, hogy megmutassák a nagyvilágnak, a WEC korlátozásai és megszorításai nélkül mire lennének képesek az LMP1-es prototípusok. A 919 Evo V4-es turbómotorja és energiavisszanyerő-rendszerei összesen 1160 lóerő leadására képesek, valamint 50%-kal több leszorítóerővel rendelkezik, mint a versenylegális verzió. Ezek mellett aktív felfüggesztés és az F1-hez hasonló DRS is részét képezi a csomagnak.

  • Button boldogabb, mióta otthagyta a McLarent és az F1-et

    Jenson Button egyáltalán nem bánta meg, hogy otthagyta a Forma-1-et, sőt azt állítja, hogy sokkal jobb az élete, mióta távozott a McLarentől.

    „Határozottan végeztem az F1-gyel és a távozás remek (döntés) volt, jókor léptem meg.” – mondta Button az ESPN-nek.

    „Most sokkal boldogabb ember vagyok. Az élet nagyszerű és olyasmikkel versenyzem, melyekkel mindig is akartam.”

    A brit versenyző már csak azt bánja, hogy nem lépte ezt meg korábban.

    „Valójában, ha lett volna választásom, 2016-ban féltávnál távoztam volna.” – ismerte el.

    Végül erre „csak” a 2016-os szezon után került sor, és csak a 2017-es Monacói Nagydíjra tért vissza, hogy az Indy 500-on induló Fernando Alonsót helyettesítse.

    Jelenleg Button a japán Super GT-ben versenyez, és az elmúlt hétvégén Le Mans-ban is rajthoz állt az SMP Racinggel.

    „Le Mans olyasmi, amit mindig is akartam, de nem akartam vele várni, míg 40 leszek.” – mondta a most 38 éves versenyző. „Ki tudja, mi történik a következő két évben. Lesznek gyártók, és sokkal hiperautósabb lesz az alap állítólag. Nem lesznek olyan gyorsak, mint ezek az autók, szóval jó, hogy vezethettem ilyen szörnyeteget. Bármit csinálni itt 3 perc 40 másodperc alatt, az őrületes. Nagyon izgalmas.”

    Sajnos azonban Buttonék Le Mans-i szereplésének a technika idő előtt véget vetett.

    De aligha szomorkodik a versenyző, hiszen épp a napokban adta hírül barátnője, Brittny, hogy eljegyezték egymást.