Kategória: Endurance

  • Alonso lett az első, akit kétszer is beválasztottak Hírességek Csarnokába

    Alonso lett az első, akit kétszer is beválasztottak Hírességek Csarnokába

    A héten Párizsban lezajlott az FIA Motorsport Hírességek Csarnokának ünnepélye a hosszútávú autóversenyzők szakágában.

    Eddig 28 pilóta hódította el az endurance világbajnoki címet, és ez az előkelő társaság gyűlt össze Párizsban. Olyan legendák voltak jelen, mint Jacky Ickx, Derek Bell, vagy az első bajnok, Bob Garretson.

    Egy hiányzó volt, Teo Fabi, aki személyes okok miatt maradt távol. Ezenkívül az 1984-es bajnok, Stefan Bellof sem tudott megjelenni, őt bátyja, Georg képviselte.

    Az idei világbajnokokat is meghívták értelemszerűen. Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima és Fernando Alonso közül utóbbit egyébként már a második alkalommal választották be a Hírességek Csarnokába, korábban a Forma-1-es világbajnoki címeiért tüntették ki.

    Az illutsztris névsor:

    • Bob Garretson (1981)
    • Jacky Ickx (1982, 1983)
    • Stefan Bellof (1984)
    • Derek Bell (1985, 1986)
    • Hans-Joachim Stuck (1985)
    • Raul Boesel (1987)
    • Martin Brundle (1988)
    • Jean-Louis Schlesser (1989, 1990)
    • Mauro Baldi (1990)
    • Teo Fabi (1991)
    • Yannick Dalmas (1992)
    • Derek Warwick (1992)
    • André Lotterer (2012)
    • Marcel Fässler (2012)
    • Benôit Tréluyer (2012)
    • Allan McNish (2013)
    • Loïc Duval (2013)
    • Tom Kristensen (2013)
    • Anthony Davidson (2014)
    • Sébastien Buemi (2014, 2018-19)
    • Brendon Hartley (2015, 2017)
    • Mark Webber (2015)
    • Timo Bernhard (2015, 2017)
    • Marc Lieb (2016)
    • Neel Jani (2016)
    • Roman Dumas (2016)
    • Earl Bamber (2017)
    • Kazuki Nakajima (2018-19)
    • Fernando Alonso (2018-19)
  • Austin rendez 6 órás versenyt Interlagos helyett

    Austin rendez 6 órás versenyt Interlagos helyett

    A WEC bejelentette, hogy törölni kényszerül az interlagosi fordulót, de helyettesítést talált:  Austin lesz a verseny új helyszíne, így két hónapon belül kétszer az Egyesült Államokban szerepel a sorozat.

    Egy „nagyobb probléma a promóterrel” akadályozta meg, hogy a hosszútávú világbajnokság hat év után visszatérjen Brazíliába. Az 2019/20-as szezon ötödik fordulójának helyszíne Austin lesz és a Circuit of the Americas.

    „Természetesen nagyon szerencsétlen, hogy idáig jutottunk. Nagyon sajnáljuk a helyzetet, és szomorúak vagyunk Sao Paulo, illetve a brazil motorsport rajongók miatt.” – írja a WEC hivatalos közleménye.

    Az Egyesült Államok így „oda-vissza” hétvégéket rendez, ugyanis a következő forduló a sebringi 1000 mérföldes futam lesz márciusban.

    A hatórás verseny február 23-án lesz megtartva, két héttel a tervezett interlagosi időpont után, hogy elkerüljék a Super Bowllal, illetve a Mexikóvárosi ePrix-vel való ütközést. Az endurance pilóták szempontjából a dátum nem ütközik a Bathurst 12 órással, de az Asian Le Mans Series már versenyez azon a hétvégén.

    A WEC közleményében azt is kiemelték, köszönik a Circuit of the Americasnak a gyors intézkedést:

    „Köszönjük Bobby Epsteinnek  [a pálya vezetője – a szerk.] és a Circuit of the Americasnak, hogy ilyen rövid határidővel is fogadtak minket. Nagyon jó a helyszín, így a szurkolóink, a versenyzőink és a sajtó kétszer láthat nagyszerű versenyzést az USA-ban.”

  • Montoya már nem hiszi, hogy megszerezheti a Triple Crown-t

    Montoya már nem hiszi, hogy megszerezheti a Triple Crown-t

    Juan Pablo Montoya már nem hisz abban, hogy megcsinálhatja a „triple crown”-t. Fernando Alonso tavaly hagyta ott a Forma-1-et, és egyértelműen az a célja, hogy megcsinálja az úgynevezett tripla koronát, tehát nyerni Monacoban, Le Mansban és az Indy 500-on. Neki már csak az utóbbi hiányzik.

    Ezzel szemben a kolumbiai Montoyának már csak Le Mans hiányzik, miközben Monacoban és Indianapolisban ő már győzött. 2018-ban Zak Brown csapatánál az United Autosportsban harmadik tudott lenni az LMP2-es kategóriában, de nem meri azt kijelenteni, hogy valaha is mehet Le Mansban majd a győzelemért. Az El Mundo Deportivonak nyilatkozott:

    „A WEC nagyon más, mint az IMSA. Ha jól akarok szerepelni Le Mansban, akkor a teljes hosszútávú világbajnoki szezont végig kellene csinálnom, amit nem tudok kivitelezni. Az sem segít a helyzetemen, hogy a WEC-ben három fix versenyző van kettő helyett, így elvesznek időt és lehetőséget más pilótáktól. Elégedett vagyok a helyzetemmel az IMSA-ban, maradok ugyanannál a csapatnál, ugyanazon emberekkel és csapattársakkal.”

    Az IMSA gyakorlatilag az amerikai hosszútávú sportautós széria, amelynek az ékköve a 24 órás verseny Daytonában.

  • Le Mans 1955 – animációs rövidfilm, a legnagyobb autósport tragédiáról

    Le Mans 1955 – animációs rövidfilm, a legnagyobb autósport tragédiáról

    Le Mans, a legendás 24 órás futam, 1955. Ugyan most a mozikban épp az 1966-os év játékfilmje fut, a Ferrari és a Ford párharcát bemutatva, 11 évvel korábban az autósport világának azonban a legnagyobb katasztrófája volt ugyanez a helyszín.

    300.000 néző figyelte a pálya mellől az eseményeket. Este hatkor a hazaiak népszerű versenyzője, Pierre Levegh azonban beesik a nézőtérre, a forró autója pedig darabokra hullik, repesszerűen. A tragédia több mint 80 áldozatot követelt. A Mercedes azonban folytatja a versenyt, Pierre barátja és váltótársa pedig várta a bokszutcában a csapattársát, hogy cseréljenek. Az ő neve: John Fitch.

    Quentin Baillieux rendező számos reklámfilmet rendezett eddig, illetve videoklipet, sőt még Stanley Kubrick munkássága előtt is tisztelgett egy rövid animációs filmmel. A legújabb műve azonban már komoly témához nyúlt, és több filmfesztiválon is már részt vett vele. Az ihletet hozzá egy olyan kiállítás adta a Louvreban, ahol az 50-es évek versenyautó voltak kiállítva. Quentint lenyűgözte az autók szépsége, különösen azé a Jaguar-é, amellyel 1955-ben versenyeztek Le Mansban.

    A végeredmény egy nagyon erőteljes 15 perces kisfilm lett:

    https://vimeo.com/374359820

  • Az aszfalt királyai is Goodyear abroncsokon száguldottak a győzelemért

    Az aszfalt királyai is Goodyear abroncsokon száguldottak a győzelemért

    Az aszfalt királyai (Ford v. Ferrari) című filmet novemberben mutatják be Európa-szerte a mozikban. A film a Ford és a Ferrari legendás párviadalának történetét dolgozza fel; az 1966-os ikonikus franciaországi endurance versenyen játszódik, ahol a Goodyear abroncsok központi szerepet játszottak Bruce McLaren és Chris Amon győzelmében.

    Amikor Bruce McLaren és Chris Amon megszerezték a győzelmet az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen, nem a Ford volt az egyetlen amerikai vállalat, amely letette a névjegyét a nemzetközi nagyközönség előtt. A Ford híres fekete GT40 Mark II versenyautója Goodyear abroncsokon futott, bár a rajthoz még Firestone abroncsokkal sorakozott fel, amely cég az „abroncsháborúkban” a Goodyear legnagyobb ellenfele volt.

    „McLaren és Amon győzelme azt jelentette, hogy a Goodyear is felállhatott a dobogó legfelső fokára, mégpedig sorozatban a második alkalommal a Le Mans-i versenyen” – nyilatkozta Mike Rytokoski alelnök, a Goodyear európai marketingvezetője. „A Goodyear különösen büszke arra, hogy ilyen fontos szerepet játszott a motorsportok történetének ezen kiemelkedően fontos epizódjában. Örömmel tisztelgünk a történelmi örökség előtt azzal, hogy részt veszünk Az aszfalt királyai kampányában.”

    kiss norbert, goodyear
    Kiss Norbert. Fotó: WS Hungary

    A Ford v. Ferrari film premierjén szervezett Goodyear sajtóeseményen Kiss Norbert kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző, a Goodyear hazai márka nagykövete beszélt a Goodyear versenyzésben elért sikereiről. Elmondta, 1966 után a Goodyear összesen 14 alkalommal segítette győzelemre a pilótákat a Le Mans-i 24 órás versenyeken, és 368 Forma 1-es nagydíj győzelmével a versenyzés igazi nagyágyújává vált – ezt a rekordot pedig azóta sem döntötte meg senki. A 2019-20-as szezonban a FIA World Endurance Championship bajnokság keretében a Goodyear visszatért a nemzetközi autóversenyzésbe, és 2020-ban az LMP2-kategóriában ismét indul a Le Mans-i versenyen.

    A film

    Az aszfalt királyainak főszereplői a Carroll Shelby-t alakító, Oscar-díjas Matt Damon és a szintén Oscar-díjas Christian Bale, aki Ken Miles szerepében látható. Carol Shelby, az amerikai autótervező mert nagyot álmodni, Ken Miles, a brit pilóta pedig nem ismerte a félelmet. Ketten együtt harcba szálltak a fizika törvényei és saját démonjaik ellen, és forradalmian új versenyautót építettek a Ford számára, amely végül az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen megelőzte Enzo Ferrari legyőzhetetlennek hitt autóit. A film az ő igaz történetüket meséli el.

    A verseny

    Az 1966-os Le Mans-i 24 órás verseny elején nedves volt az idő, és gyorsan kiderült, hogy ez a Goodyear abroncsoknak kedvez a Firestone-nal szemben. A Shelby American csapat két autójának – a Ken Miles/Denny Hulme páros által vezetett 1-es számú, illetve Dan Gurney és Jerry Grant 3-as számú járművének – Goodyear abroncsaival nem volt semmi probléma, de a McLaren Firestone abroncsainak futófelülete a Mulsanne egyenesben 340 km/óra felett több helyen is kiszakadt.

    Mikor a kiállás során Amon átvette a kormányt, McLaren megkereste a Firestone képviselőjét, és elérte, hogy Goodyear abroncsokra válthasson.

    Ahogy a következő napon a verseny a végéhez közeledett, a 2-es, az 1-es és az 5-ös számú Ford versenyzők (az utóbbi egy Holman & Moody autó volt Ronnie Bucknummal és Dick Hutchersonnal a volán mögött) az előre megbeszélt sorrendben futottak a cél felé. A mai napig vita tárgya a két Shelby autó közti mesterségesen kialakított holtverseny, de a hivatalos változat szerint McLaren és Amon szerezték meg a győzelmet, mégpedig azért, mert hátrábbról indultak, ezért ugyanannyi idő alatt nagyobb távolságot tettek meg. Mindenesetre esélyük sem lett volna, ha idejében nem váltanak Goodyear abroncsokra.

    Goodyear – ismét versenyben

    „Az 1966-os Le Mans-i 24 órás verseny története tökéletesen illusztrálja a Goodyear szenvedélyét, teljesítőképességét és újító szellemét” – foglalja össze Mike Rytokoski alelnök, a Goodyear európai marketingvezetője. „Ugyanezzel a lelkesedéssel áthatva határoztuk el az idén, hogy ismét mi leszünk a FIA World Endurance Championship abroncsbeszállítója. Nagyon örülünk, hogy jövőre újra rajthoz állhatunk Le Mans-ban!”

  • Jan Magnussen újra túraautózni kezd

    Jan Magnussen újra túraautózni kezd

    Kevin Magnussen apja, Jan hosszú évekig a Corvette IMSA programjának tagja volt, most azonban lecserélték Jordan Taylorra. Ezért új kaland után néz a most induló dán TCR bajnokságban.

    „Nagy híreim vannak” – kezdte Magnussen – „A TCR Dánia sorozatban fogok indulni az LM Racing színeiben. Nagyon várom már, hogy tesztelhessem az autót, és visszatérjek Dániába.”

    A szóban forgó autó a hírek szerint egy Volkswagen Golf GTI lesz, ezzel kezdi majd túraautós karrierjét az F1-et maga is megjárt versenyző.

    A 46 éves dán megjegyezte, még mindig érdekelné, hogy valamilyen szinten az IMSA SportsCar bajnokság kötelékében maradjon. Az elmúlt öt évben mindig a top 5-ben végzett a kategóriájában, kétszer bajnokká is avatták, de most úgy tűnik, nem versenyez tovább az észak-amerikai endurance sorozatban.

    Jan Magnussen már kétszeres túraautó bajnoknak mondhatja magát 2003-ból és 2008-ból, de az új TCR-érában még nem versenyzett. Meglátjuk, mire lesz képes az előreláthatólag hat- vagy hétfordulós sorozatban.

  • A Peugeot 2022-ben hiperautóval tér vissza Le Mansba

    A Peugeot 2022-ben hiperautóval tér vissza Le Mansba

    A Peugeot bejelentette terveit a hosszútávú autózás csúcskategóriájába való visszatérésről. Három év múlva térnek majd vissza egy hiperautós programmal.

    A francia gyártó anyacége, a PSA szerdán jelentette be szándékát, hogy egész szezonos programot indítsanak 2022-ben, egy hibridautó indításával. További részleteket a jövő év elején jelentenek majd be, de spekulációk szerint a Rebellion és az ORECA is része a projektnek.

    A PSA elnöke, Jean-Marc Finot így nyilatkozott: „Ez egy új kihívás. Ismerem a szakértőinket, meg fognak felelni neki. Ez újabb bizonyítéka lesz a győzni akarásunknak, amit a sokéves tapasztalat és a sikeréhség táplál.”

    A Peugeot legutóbb 2007 és 2011 között versenyzett Le Mansban, egyszer arattak győzelmet, 2009-ben. Már kifejlesztették az autó hibrid változatát is, amikor különös hirtelenséggel véget vetettek LMP1-es programjuknak az első, 2012-es WEC szezon előtt.

    2017-ben majdnem visszatértek, de végül a Rali Világbajnokságban vállalt szerepük miatt ez nem valósult meg. Végül az év végén kivonultak onnan is, egy évvel később pedig Dakar projektjüket zárták le.

    Ez a bejelentés nagy lökést adhat a Hypercar szabályrendszernek, amihez eddig csak a Toyota és az Aston Martin kötelezte el magát.

    https://www.instagram.com/p/B40R0k4n6rP/

  • Elemzés: Latifi lehet az egyetlen F1-es újonc jövőre, de mi történik a többiekkel?

    Elemzés: Latifi lehet az egyetlen F1-es újonc jövőre, de mi történik a többiekkel?

    Az már szinte közhely, hogy ha valaki a Forma-1-be akar kerülni, a legjobbak között kell lenni. Persze ez még nem elég, szerencse is kell hozzá. Alkalomadtán pedig a gyári támogatás sem árt.

    Ez magában foglalja azt, ami számtalan tehetséges pilóta F1-es karrierjét pecsételte meg: nincs elég hely mindenkinek. Hiába teljesít valaki erőn és autón felül, lehet, hogy kiszorul a mezőnyből. Így járt Pascal Wehrlein, Esteban Ocon, és úgy néz ki, Nico Hülkenberg is az elmúlt években.

    Különösen igaz ez a most feltörekvő fiatalokra, akiknek rendkívül nehéz már a bekerülés is. Jövőre úgy néz ki, mindössze egy újonc, Nicolas Latifi lesz a mezőnyben. És akinek nem jut hely? Rájuk mi vár?

    Partvonalon

    Először is ott vannak azok a helyek, amik kissé láthatatlanok, de mégis az F1-hez tartoznak: a tesztpilóták. Gutierrez, Buemi, Wehrlein, de emlékezhetünk, hogy Vergne és Kvjat is ilyen helyzetben kötött ki. Vagy voltak régebben a „világ legjobb tesztpilótája” címért versenygők, mint a GPDA-elnök Alex Wurz, Pedro de la Rosa, Marc Gené vagy Luca Badoer.

    Persze, így sincs sokkal több hely, ezért a kihullott versenyzők kénytelenek voltak egy „másodrendű” sorozat után nézni. Ha körülnézünk a WEC-ben, rengeteg volt F1-es pilóta neve sejlik fel, és elmondható, hogy ez volt az a sorozat, ami – főleg Le Mans presztízse miatt – a legnagyobb húzóerővel rendelkezett az Forma-1 után.

    Azonban az elmúlt években megváltozott a tendencia, merre veszik az irányt az ígéretes versenyzők, akik szimplán rosszkor voltak rossz helyen.

    Az új irány

    A válasz a Formula E. Amikor elindult a sorozat, a versenyzők jó része a WEC-ből áramlott át. Sokan közülük a királykategóriából már kibukott pilóták (Alguersuari, di Grassi, d’Ambrosio) voltak. Volt, aki megtartotta mindkét ülést (Buemi, Vergne), előbbinek bajnoki címébe is került a két sorozat ütközése 2017-ben.

    Kétségkívül a F1 közelébe jutni jelenti a legnagyobb kihívást. Nem csoda, hogy az eddigi összes FE bajnok indult már királykategóriás versenyen, és alig találni olyan indulót, aki eredetileg nem a Forma-1-től fordult volna vissza.

    Ha az elmúlt két évet nézzük, az Formula E-ben debütáló pilóták közül, csak Alexander Sims, Nico Müller, Gary Paffett, Nyck de Vries és James Calado, nem indult F1-es versenyen. Kicsit más a kép, ha azt nézzük, hogy Calado teljesített szabadedzést 2013-ban a Force Indiával, Paffett volt a McLaren tesztpilótája, és csak Hamilton érkezése ütötte el a versenyüléstől 2007-ben.

    Nyck de Vries pedig F2-es bajnoki győzelme (és többéves tesztpilótai tapasztalata) után volt kénytelen az F1 körein kívül munkát keresni. És ha „több évnyi” tehetséges pilóta máshol köt ki, az Forma-1 elveszíthet valamit a presztízséből.

    Veszélyben a királykategória?

    De Vries érkezésével az FE már elkezdte hangoztatni, hogy látszik, már az elektromos sorozat is cél a fiatal pilóták számára, ez azonban még nem teljesen felel meg a valóságnak.

    A fiatal holland nem véletlenül igazolt a Mercedes FE csapatához, hanem tudatosan a kapcsolatok miatt. Toto Wolff többször nyilatkozott úgy, még nyílhat előtte lehetőség az F1-be, és valószínűleg ez a pilóta távlati célja is.

    A Formula E még nem nőtt az F1 szintjére vonzerőben a fiatal pilóták számára, de az új radikális szabályok talán éppen azért születhettek meg, mert a nagycsapatok is belátták, hogy ennek elejét kell venni. Ha pedig az F1 is vonzóbb lesz, talán megfékezheti a Formula E térnyerését.

  • Interlagos elveszítheti jövő évi WEC fordulóját

    Interlagos elveszítheti jövő évi WEC fordulóját

    A WEC egyeztetett a csapatokkal arról, hogy „megfontolás alatt van” a szezon ötödik versenyének helyszínváltozása, aminek jelenlegi házigazdája Interlagos.

    A kétes biztonságú pálya már nem először kerül hírbe azzal, hogy elveszíthet egy világbajnoki versenyt. Nyáron ugyanis felröppent a hír, hogy a Brazil Nagydíj Rio de Janeiróba költözhet.

    A hosszútávú világbajnoki verseny jelenlegi állás szerint február elsején rajtol majd az interlagosi pályán. Még nem közölték az okokat, de úgy tudni a versenyszervezőkkel különbözött össze a sorozat.

    Miközben a problémák megoldásán dolgoznak, azért készülnek alternatív megoldásokkal is. Mivel az előtte lévő futam Bahreinben van, utána pedig Sebringben versenyeznek majd, a sorozat szervezői a hajózási útvonalhoz közeli pályákat fontolnak meg a brazil forduló pótlására.

    A különböző mértékig fontolóra vett pályák között ott van a korábban hosszútávú versenyt tartó Circuit of the Americas (Austin), illetve az Autodromo Hermanos Rodriguez (Mexikóváros), valamint a nemrég felújított Kyalami (Dél-Afrika) is.

    Arról, hogy a versenyt elkerül-e Brazíliából, illetve hol helyettesítik majd vélhetően a következő két hétben döntenek.

  • A Rebellion legyőzte a Toyotát Shanghaiban

    A Rebellion legyőzte a Toyotát Shanghaiban

    Némi meglepetésre a Rebellion Racing nyerte a shanghai-i 4 órás versenyt a WEC idei szezonjának harmadik állomásán.

    A svájci istálló a második győzelmét aratta, miután visszatértek az LMP1-es kategóriába, a legutóbbit 2018-ban Silverstone-ban, amikor a Toyotákat kizárták előlük. A Toyota utóbbi időben mutatott fölényét mi sem bizonyítja jobban, hogy a pályán utoljára 2017-ben, Austinban tudták megverni őket, akkor a Porsche volt erre képes.

    Így két év után tudta az 1-es számú autó, Bruno Sennával, Gustavo Menezessel és Norman Natoval erőből legyőzni a japán gyári autókat.

    A Rebellion végül közel egy perces előnnyel utasította maga mögé a 8-as számú Toyotát, pedig Senna az utolsó percekben még egy bokszkiállást is beiktatott.

    „Az autó ma egyszerűen hibátlan volt végig a futamon. Talán a sors ezt a napot nekünk szánta. Nagyon boldogok vagyunk.” – értékelt a leintés után Bruno Senna.

    A pontversenyben továbbra is a 8-as Toyota vezet, megelőzve a testvér autót. Az 1-es Rebellion ezzel a sikerével megerősítette a harmadik helyét a pontversenyben, 19 pont jelenleg a hátrányuk öt fordulóval a szezon vége előtt.

    A svájciak győzelméhez nagyban hozzájárult az idénre bevezetett hendikep rendszer, és mivel a Toyota legutóbb nyert Fujiban, ezért őket hátráltatta most ez a rendszer.