Kategória: Endurance

  • Idén is halasztanak: két hónappal eltolták a Le Mans-i 24 órást

    Idén is halasztanak: két hónappal eltolták a Le Mans-i 24 órást

    Az ACO azért lépte meg a legendás verseny időpontjának áthelyezését, mert így több esély lesz arra, hogy nézők előtt versenyezzenek Le Mans-ban.

    Eredetileg június 12-13-én lett volna a futam, a bejelentés alapján azonban két hónappal később, augusztus 21-22-én gurulnak majd pályára az autók a francia pályán.

    Az ACO (a verseny szervezője), a WEC és a FIA közösen hozták meg a döntést a szezon korai szakaszában, hogy a csapatok és a nézők is fel tudjanak készülni a változásra. A Le Mans-ban megrendezésre kerülő többi verseny időpontja nem változik.

    „Bár nehéz döntés volt, ez a jó irány. Másodjára is zárt ajtók mögött tartani a Le Mans-i 24 órást elképzelhetetlen. Ezért mindent megteszünk azért, hogy ezt elkerüljük, miközben mindenki számára átláthatóságot biztosítunk.” – közölte Pierre Fillon, az ACO elnöke.

    „Keményen dolgozunk azért, hogy biztonságos legyen az esemény, a megfelelő intézkedésekkel. A verseny jónak ígérkezik, először versenyeznek majd a hypercar kategóriában.”

    Ezzel így néz ki az új versenynaptár:

    # Dátum Hossz Pálya Ország
    03.30-31. prológ Portimao ?? Portugália
    1 04.04. 8 óra Portimao ?? Portugália
    2 05.01. 6 óra Spa-Francorchamps ?? Belgium
    3 07.18. 6 óra Monza ?? Olaszország
    4 08.21-22. 24 óra Le Mans ?? Franciaország
    5 09.26. 6 óra Fuji ?? Japán
    6 11.20. 6 óra Szahír ?? Bahrein
  • Nagy az esélye annak, hogy a McLaren visszatérjen Le Mans-ba

    Nagy az esélye annak, hogy a McLaren visszatérjen Le Mans-ba

    Zak Brown, a brit márka vezérigazgatója úgy nyilatkozott, a Ferrari után a McLaren is visszatérhet a legendás hosszútávú sorozatba a hypercar érában.

    A wokingi csapat nemrég az IndyCarban vásárolta be magát a Schmidt Peterson Motorsporthoz, és tették saját csapatukká, illetve a Formula E mezőnyében szerzett magának lehetőséget az indulásra. Kérdéses azonban, élnek-e nevezési jogukkal, és amennyiben igen, mikor teszik ezt meg.

    Brown most egy másik potenciális terjeszkedési területre hívta fel a figyelmet: a hosszútávú versenyekre.

    „Vizsgáljuk a lehetőséget, már így van ez egy ideje. Ez egy olyan dolog, amit szeretnénk elérni. Le Mans és a sportautók passzolnak a márkánkhoz, nyertünk már ott korábban, és a részvényeseknek is tetszik az ötlet.”

    Az amerikai azonban kiemeli, nem építenek egy saját hypercart, inkább az LMDh kategóriát célozzák meg, a 2023-ban érkező Audihoz és Porschéhoz hasonlóan.

    „Csak az LMDh-ban gondolkodunk, mert a LMH-nál költségkorlát, míg itt van.” – emelte ki a fő különbséget.

    Szerinte meg kell várni, míg a járvány nem lesz akkora behatással az emberek életére, nem lehet előbb döntést hozni, így a McLaren legkorábban 2024-ban csatlakozna a mezőnyhöz. Valamint az sem elhanyagolható szempont, hogy a hypercar és az LMDh közötti egyensúlyt sikerül-e megteremteni.

    „Az, hogy a Porsche és az Audi is ezen az oldalon lesz, biztató, mert ők tudják, hogyan kell nyerni Le Mans-ban. Szerintem a jelenlétük biztosítja majd, hogy egyenlőek legyenek a feltételek.”

    „Ez egy drága projekt, ami sok fejlesztéssel járna. Az IndyCarnál egyszerűbb volt a helyzet, meg kell venni a Dallara kasznit és a Chevrolet motort, és kész.”

    „Több idő lenne itt a felvezetés, amíg túl nem vagyunk a víruson, nem kéne ilyen döntést hoznunk. Ha jövünk, 2024-ben tesszük meg, és ha készen akarunk lenni, az év közepén már el kell döntenünk.”

  • Csúszik a Glickenhaus, csak a Toyota lesz ott a szezonkezdeten

    Csúszik a Glickenhaus, csak a Toyota lesz ott a szezonkezdeten

    Túl van a bejáratáson a Glickenhaus hypercarja, de az első versenyre nem tudnak elutazni, hiába hozták közelebb, Portimaóba.

    Múlt hét csütörtökön és pénteken (02.25-26.) tesztelte a WEC legmagasabb kategóriájába szánt autóját a Glickenhaus Vallelungában. Romain Dumas és Franck Mailleux ülhettek a volánnál.

    Az első napon az elektronikai rendszerek ellenőrzése zajlott, utána azonban már megkezdődött az érdemi munka. Az amerikai gyártó elmagyarázta, azért tolták el a tesztet február elejéről, mert a járvány és a Brexit miatt késett az alkatrészek leszállítása.

    Ezért inkább kihagyják a portimaói idénynyitót, és megvárják a homologizációval, míg a komplett tesztelési folyamat. Március elején egy nagy sebességű tesztre készülnek Monzában, utána az alkatrészek tartósságára 30 órás hosszútávú etapot teljesítenének a Motorland Aragónon éprilis közepén.

    „Nagyon fontos, hogy eltaláljuk a dolgokat, mert ha egyszer versenyezni kezdünk, öt évig nem lehet változtatni.” – emelte ki James Glickenhaus, a márka alapítója.

    „Hosszú távon kell gondolkozni, főleg most, hogy a Ferrari is csatlakozik majd 2023-ban. Semmi sem tesz majd boldogabbá, minthogy ellenük versenyezhetek majd Le Mans-ban, ezért a lehető legjobb autóval szeretném ezt megtenni.”

    A második WEC fordulót Spa-Francorchampsban tartják majd május 1-jén, erről Glickenhaus így nyilatkozott:

    „Ott leszünk. A 30 órás teszt után készen állunk majd arra, hogy homologizáljuk az autót.”

    Portimaóban mindenesetre a Toyota hypercarja lesz az egyetlen, bár a teljesítmény-kiegyenlítésnek köszönhetően az Alpine régi LMP1-es (LMPh néven) autója felveheti velük a versenyt.

  • Nem Mattia Binotto fogja vezetni a Ferrari Le Mans-projektjét

    Nem Mattia Binotto fogja vezetni a Ferrari Le Mans-projektjét

    A Ferrari egyelőre nem árult több részletet annál, hogy 2023-ban gyári csapatként visszatérnek a Le Mans-ba a legmagasabb kategóriában.

    Személyek és pilóták kapcsán is csak találgatások merültek fel, emiatt a Ferrari F1-es csapatát vezető Mattia Binotto most kijelentette, hogy a hosszútávú projektért nem ő fog felelni.

    „A vállalat ezen döntése nem elsősorban az F1-es költségvetési limit következménye. A vezetőség alaposan kiértékelte a WEC-ben való szereplés lehetőségét, és arra jutottak, hogy megkívánják ezt lépni.” magyarázta Binotto.

    „A Ferrari az egy kivételes vállalat. Nem számít ki vezeti az adott projektet, vagy kié a felelősség. De nem, nem én fogom vezetni a Le Mans-projektet. Mint Scuderia Ferrari teljes mértékben a Forma-1-re összpontosítunk, de természetesen a szakértelmünkkel támogathatunk más területeket is.” – jelentette ki.

  • Leclerc magát ajánlja a Ferrarinak Le Mans-ra

    Leclerc magát ajánlja a Ferrarinak Le Mans-ra

    Mint ismert, a Ferrari bejelentette, hogy 2023-ban hiperautót épít majd, amivel 50 év után először vehetik célba akár a Le Mans-i 24 órás verseny megnyerését is.

    Noha a projekt még időben messze van, világszerte komoly beszédtémát szolgáltatott. Olyannyira, hogy már a találgatások is elindultak, hogy kik lehetnek a vörösök pilótái.

    A számos jelölt mellett természetesen a két jelenlegei F1-es pilóta neve is jó eséllyel jöhet szóba. A bejelentés hatására mind Charles Leclerc, mind pedig Carlos Sainz is elmondta a véleményét a részvétellel kapcsolatban.

    „Nagyon szeretem Le Mans-t! Mindig is rajongója voltam a 24 órás versenynek, ha alkalom nyílna rá, szívesen elvállalnám a részvételt. Jelenleg ugyan a Forma-1-re koncentrálok, de ha lesz rá lehetőségem, akkor miért ne?” fogalmazott a monacói.

    Újdonsült csapattársa, Carlos Sainz azonban jóval óvatosabban közelíti meg a részvétel lehetőségét.

    „Nagyszerű látni, hogy olyan nagy márkák, mint a Ferrari részt kíván venni a Le Mans-i 24 óráson. Személy szerint úgy érzem, hogy elég dolgom van így is a Forma-1-ben, teljes egészében erre összpontosítok.” jelentette ki a spanyol.

  • Megvan hol versenyez idén Callum Ilott

    Megvan hol versenyez idén Callum Ilott

    A Ferrari és Ilott egyszerre jelentették be, hogy a Formula 2 tavalyi ezüstérmese idén a jó nevű GT World Challenge European Endurance Cup-ban fog versenyezni.

    A Ferrari Akadémiáján pallérozódó pilóta lesz a Ferrari hivatalos teszt- és tartalékpilótája 2021-ben, emellett pedig a brit Iron Lynx csapat színeiben fog hosszútávú versenyeken indulni.

    A 22 éves Ilott már az F2-es szezonja után kijelentette, hogy sem az F2-ben sem az F1-ben nem fogja a mezőny részét képezni, ezért új irányba keresgélt. Végül a GT autózásra esett az ő és csapata választása.

    Ilott korábban még sosem vezetett GT autót, de ezt kiküszöbölve várhatóan a napokban Mugelloban próbálhatja majd ki a Ferrari 488 GT3-at.

    „Azzal, hogy tapasztalatokat szerezhetek a GT és a hosszútávú versenyzésben, az komoly tanulási görbét jelent számomra. Szerencsére egy remek felállást kaptam magam mellé. Nagyon izgatott vagyok már, de nagyon szórakoztató időszaknak kellene majd ennek lennie. Alaposan szemügyre vettem már az új autót, és nagyon jelentősen eltér az eddig használt versenygépeimtől. Sok tapasztalatot kell majd itt gyűjtenem, de biztos vagyok benne, hogy a körülöttem lévő csapattal jól fogunk tudni alkalmazkodni.” – fogalmazott a fiatal brit.

    A sorozatban egyébként a Ferrari címvédőnek számít, hiszen tavaly az AF Corse színeiben Alessandro Pierre Guidi lett a bajnok (azért csak egyedül, mert a csapattársai folyamatosan változtak, ő volt a trióból az egyetlen, aki minden versenyen rajthoz állt, így ő egymaga szerezte a legtöbb pontot).

    Ilott csapattársa idén a Ferrari korábbi akadémistája és F2-es pilótája Antonio Fuoco lesz.

  • Räikkönen visszatérhet a Ferrarihoz: Ő lehet az egyik versenyző Le Mans-ban?!

    Räikkönen visszatérhet a Ferrarihoz: Ő lehet az egyik versenyző Le Mans-ban?!

    Miután a Ferrari bejelentette, hogy 2023-tól visszatérnek gyári csapatként a hosszútávú versenyzés csúcskategóriájába, rögtön meg is indultak a találgatások a lehetséges versenyzők kapcsán.

    Az olaszok a bejelentést rövidre vették, csupán annyit közöltek, hogy elkezdik hamarosan az LMH autó tervezését és a szükséges szimulációkat.

    Az autó nevét, pontos típusát, illetve a versenyzőket majd csak a jövőben fogják bejelenteni. Pilóták kapcsán viszont a bőség zavara jellemzi őket, hiszen a GT kategóriában állandó résztvevőik a 24 órás versenynek is.

    Gyári pilótákként ott van az olaszoknál többek között a Le Mans kategória győztes Alessandro Pierre Guidi, James Calado vagy éppenséggel Daniel Serra is. A hibrid autó(k) vezetésére azonban náluk szóba jöhet még a két jelenlegi F1-es versenyzőjük Charles Leclerc és Carlos Sainz, a monacói pedig nemrég elismerte, nagyon szívesen indulna Le Mans-ban.

    Azonban nem csak a jelenlegi versenyzőikhez is nyúlhatnak, hanem akár az Akadémiáról is beültethetnek versenyző(ke)t, például Callum Ilottot is, azonban Antonio Giovinazzinak is van tapasztalata a hosszútávú versenyekről.

    Egy másik, szintén reális jelölt lehet a csapat egykori versenyzője és utolsó F1-es világbajnoka Kimi Räikkönen is. A finn Jégember 2011-ben már Spanyolországban tesztelte a Peugeot Le Mans-autóját. Akkor ő maga úgy nyilatkozott, hogy nagy öröm lenne a számára a 24 órás versenyen való részvétel.

    „Nagyszerű lenne számomra indulni Le Mans-ban. De ha ott indulni akarsz, akkor néhány versenyen, amolyan tesztként részt kell venned. Trükkös lenne minden versenynaptárat összehangolni így.” – fogalmazott akkor.

  • Kubica: fáj nézni, ahogy a többiek versenyeznek, de tudom, mi a szerepem

    Kubica: fáj nézni, ahogy a többiek versenyeznek, de tudom, mi a szerepem

    Az Alfa Romeo tesztpilótája, Robert Kubica elárulta, hiába a kihagyott évek, az F1 iránti vonzalma nem csökkent.

    A lengyel az Alfa Romeo tartalékpilótája lesz idén, és továbbra is szeretne beleülni az olaszok autójának volánja mögé.

    „A legjobb érzés F1-es autót vezetni, és a legrosszabb nézni, ahogy mások versenyeznek. Ha pilóta vagy, ez normális, hogy versenyezni akarsz, ezért ötvözöm az F1-es szerepemet más sorozatokkal.”

    „Persze korábban megvolt az esélyem arra, hogy versenyezzek, de most mások a prioritásaim. A szenvedély továbbra is megvan, hogy vasárnap versenyezzek, de a realitás talaján maradva tudom, hol a helyem a csapatban.”

    Kubica tavaly öt szabadedzést is teljesített, idén azonban a rövidített pénteki nap miatt inkább szimulátorban vár rá nagyobb munka. A szerkezet nemrég lett kész, és a fejlesztéshez szükségesek egy valódi versenyző visszajelzései is.

    „Persze, a hétvége változásai miatt egy kicsit komplikáltabb a helyzet. Le kell ülnünk, és döntenünk. Nem egyszerű az eset.”

    „Egyik oldalról, voltam én is versenyző, tudom, milyen fontos az autóban töltött idő, és nem akarom ezt elvenni tőlük. De nem mondok nemet, ha meglesz rá a lehetőségem.” – összegezte a helyzetet a lengyel.

    A tartalékpilóta idén már rajthoz állt a Daytona 24 óráson, LMP2-es kategóriában pedig az Európai Le Mans Sorozatban (ELMS) versenyez majd.

  • Így néz ki a második hypercar – ez már nem LMP1-es!

    Így néz ki a második hypercar – ez már nem LMP1-es!

    Megmutatta kasztniját a WEC második hypercar csapata, a Scuderia Cameron Glickenhaus közösségi médián tett közzé egy videót az elkészült autóról.

    A Toyota mellett egy másik gyártó – az amerikai Glickenhaus – is a hypercar szabályok szerint nevezett, ahelyett, hogy a hibrid LMDh szerint egy átvett szerkezetet alkalmazzanak.

    Már korábban jelezték, az autó nem készül el időben, ha március elején már Sebringben kell rajthoz állni. Azonban a szezonkezdet Portimaóba került át, ezzel a Glickenhaus nem kényszerül versenyt kihagyni.

    A WEC hivatalos rajtlistájának megjelenéséig két autóhoz két pilótát hozott nyilvánosságra az amerikai gyártó. Azóta tudni lehet, hogy a 708-as számú gépet Gustavo Menezes mellett Olivier Pla és Richard Westbrook, a 709-est Ryan Briscoe, Pipo Derani, Romain Dumas és Franck Mailleux vezeti majd.

    A kétszeres bajnoki bronzérmesről, Menezesről tudni lehet, nem marad majd sokáig. Jövőre csatlakozik a visszatérő Peugeot-hoz, így hosszabb távon a márka legnagyobb neve Romain Dumas marad.

    Már meg is szólaltatták:

  • A Ferrari is hypercar építésére adta fejét, 2023-ban csatlakoznak!

    A Ferrari is hypercar építésére adta fejét, 2023-ban csatlakoznak!

    A korábbi pletykákat megerősítve a Ferrari bejelentette, visszatér az Endurance Világbajnokság legfelső kategóriájába.

    A Ferrari – az F1-ben bejelentett költségsapka miatt – felmérte a királykategórián kívüli lehetőségeit is, és bár az IndyCar-projektet végül hanyagolták, Le Mans-re igent mondtak.

    „70 év versenyzés a világ összes pályáján, vezető szerepet töltöttünk be a technológiai fejlődésben. Az innováció pedig, amit pályán alkalmazunk, utat talál az utcai autókba, és minden maranellói gépet különlegessé tesz.” – nyilatkozta John Elkann, a Ferrari elnöke.

    „Az új Le Mans Hypercar programmal a Ferrari újra elköteleződik a sport iránt, és eltökéli, úttörő lesz a globális autósportban.”

    Az olasz gyártó azt is elárulta közleményében, már elkezdték a sportautó előzetes fejlesztését. A teszteket, és a pilótafelállást egy későbbi időpontban jelentik majd be.

    2023 egyúttal a Le Mans-i verseny századik évfordulója lesz. A Toyota és Glickenhaus már az idei szezontól, a Peugeot pedig 2022-től készül majd a megmérettetésre. Az Alpine, az Audi és a Porsche pedig ugyanúgy ott lesznek az rajtrácson az LMDh szabályzat szerinti autókkal.

    A Ferrari eddig 9-szer nyert a francia versenyen, legutóbb 1965-ben Jochen Rindt, Masten Gregory és Ed Hugus révén.

    Ami a legutóbbi eredményeket illeti, a GTE Pro osztály 2012 és 2014 után harmadjára nyerték meg 2019-ben, a gyártói versenyt pedig 2012 és 2017 között hódították el.