Kategória: Endurance

  • Kivételt tesz az FIA az Alpine-nal

    Kivételt tesz az FIA az Alpine-nal

    Az Alpine 2022-ben ugyanazzal az autóval indulhat a WEC-en és a Le Mans-i 24 órás versenyen, mint idén.

    Korábban volt némi bizonytalanság, mivel az LMP1-es kategóriát a Hypercar kategória váltja majd fel. Az FIA azonban olyan megállapodásra jutott az ACO-val, amely lehetővé teszi az LMP1-es autók indulását, amennyiben azok már 2020 előtt is versenyeztek a bajnokságban.

    Van rá esély, hogy a kivételt 2023-ra is meghosszabbítják, írja a Soymotor.com. Az Alpine 2024-től a Hypercar osztályban szeretne majd versenyezni, de ezt az időt át kell hidalnia, mert a csapatnak jelenleg nincs Hypercarja.

    A francia versenycsapatnak 2021-ben sikerült megnehezítenie a sokáig domináns Toyota dolgát, ami valószínűleg nagy szerepet játszott abban, hogy az FIA úgy döntött, kivételt tesz. A Hypercar kategóriát azért hozták létre, hogy izgalmasabbá tegyék a sportágat, miután sok nagy márka kiszállt a WEC-ből.

    A hiperautók olyan prototípusok, amelyek jobban hasonlítanak az utcai autókra, és kevésbé drágák és összetettek, mint az LMP1-es autók. Az osztály bevezetésével és a Balance of Performance (BoP) alkalmazásával a sportág azt reméli, hogy izgalmasabbá tehetik a versenyzést.

  • Jos Verstappen jövőre újra versenyezni fog!

    Jos Verstappen jövőre újra versenyezni fog!

    Jos Verstappen részt vesz majd a Dubaji 24 órás versenyen a 2022. január 13-15. közötti hétvégén. A 49 éves Verstappen Thierry Vermeulennel és két másik pilótával együtt vezeti majd a GP Elite által üzemeltetett Porsche GT3-ast.

    Thierry Vermeulen, a Max Verstappen menedzserének, Raymond Vermeulennek a fia ebben a szezonban debütált a Porsche Carrera Cup Beneluxban. A 19 éves tehetséget többek között Jos edzi. Szeptember 19-én Thierry Vermeulen Assenben a pole pozícióból indulva megnyerte első versenyét, miután júliusban Zandvoortban már szerzett egy második helyet.

    Jos Verstappen így nyilatkozott: „Szeretek újra versenyezni, Thierry számára pedig jó, hogy újabb tapasztalatokat szerezhet. Ez a lehetőség mindannyiunk számára jó. Még nem tudom, hogy ez egy egyszeri alkalom lesz-e, vagy lesz-e folytatása. Először meg ki akarom próbálni, hogy tetszik-e.”

    Thierry Vermeulen hozzáteszi: „A 24 órás dubaji verseny lesz a GP Elite első hosszú távú versenye. Nagyszerű, hogy ezt együtt tudjuk csinálni, és hogy a megfelelő emberek vannak körülöttünk. És persze nagyszerű, hogy együtt dolgozhatok Josszal, aki egész évben segített nekem.”

  • Újabb elterelt életút: Callum Ilott jövőre IndyCar pilóta lesz!

    Újabb elterelt életút: Callum Ilott jövőre IndyCar pilóta lesz!

    A brit már az idei szezon utolsó három versenyét is teljesíti a Juncos Hollinger Racinggel, 2022-ben azonban Callum Ilott már állandó résztvevője lesz az IndyCarnak.

    Most már hivatalos: még egy névvel bővül azok listája, akik az európai porondról kiszorulva az IndyCarba térnek át a sikert hajszolva.

    Egyre több junior formautós gondolkodik alternatív útvonalakban, miután az F1-ben még mindig jelen vannak a régi nevek és visszatérők is folyamatosan jelentkeznek egy-egy adódó ülésre. Tapasztalat – és adott esetben akadémiai támogatás – nélkül nehéz meglépni az utolsó lépcsőfokot.

    Így járt a tavalyi F2-es bajnokság második helyezettje, Callum Ilott is. Őt jelentősen jobb marketinges lehetőségekkel bíró kollégája, Mick Schumacher ütötte el az F1-es lehetőségtől.

    Két teljes szezon után nem akart visszatérni a Formula 2 mezőnyébe, ezért a Ferrari segítségével GT-versenyekből alakított ki magának programot idén, Le Mans-ban harmadik lett kategóriájában.

    Emellett az F1 környékén maradt, a Ferrari teszt-, illetve az Alfa Romeo tartalékpilótájaként így is ott volt a paddockban.

    Grosjean után egyre többeknek jutott lehetősége kipróbálni magukat az IndyCarban az európai versenyzők közül. Kevin Magnussen egy sérülés miatt ugrott be, utána Christian Lundgaard szerzett egy futamra ülést, majd Alex Albon is elutazott Indianapolisba, hogy potenciális lehetőségekről tárgyaljon.

    Ilott egy visszatérő csapatnál kapott lehetőséget, akik úgy nyilatkoztak, több pilótát is kipróbálnának, de végül mindhárom fennmaradó futamon őt indították.

    „Nyilván meredek még a tanulási görbénk, az eddigi futamokon igyekeztünk mindent a helyére tenni. Voltak pozitív pillanataink, ég tudjuk, min kell dolgozni még.”

    „Erre a hétvégére azt remélem, nem lesz semmi gondunk, és meg tudjuk, mutatni, mire vagyunk képesek. Ha mindent össze tudunk hozni, akkor jók lehetünk. Több van bennünk, mint amit az előző két versenyen lehetett látni.”

    Ilott továbbra is a Ferrari kötelékében marad, így pár év múlva akár ismét láthatjuk őt az európai porondon. Az olaszok Hypercar projektje kapcsán, mindenképp jó jelölt lehetne…

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Callum Ilott (@callum_ilott) által megosztott bejegyzés

  • Kubica első endurance szezonjában Európai Le Mans bajnok lett!

    Kubica első endurance szezonjában Európai Le Mans bajnok lett!

    Mozgalmas pár héten van túl az Alfa Romeo tartalékversenyzője. Zandvoorti és monzai beugrása után Robert Kubica Spában tett pontot a bajnoki címére.

    A lengyel szponzorainak köszönhetően előbb Daytonában, majd Le Mans-ban is rajthoz állhatott idén, és egészen elképesztő eredménysort tudhat maga mögött.

    Az Európai Le Mans Sorozat (ELMS) idénynyitója után a Red Bull Ringen is győzött a WRT csapat, amelynek Louis Délétraz és Ye Yifei is tagjai. A bajnokság ezt követő két fordulójában is a legjobb ötben zártak.

    A világbajnokságon is vendégszerephez jutottak, majdnem kategória győztesek lettek a Le Mans-i 24 óráson.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Robert Kubica (@robertkubica_real) által megosztott bejegyzés

    Végül az európai sorozat utolsó előtti fordulójában is megszerezték a győzelmet, Spa-Francorchamps-ban. Közben az őket üldöző G-Drive alakulat (de Vries-Rusinov-Colapinto) nem értek el értékelhető eredményt. Ezzel pedig nem csak a futamgyőzelmet ünnepelhették, hanem azt is, hogy behozhatatlan előnyre tettek szert üldözőikkel szemben.

    „Ez nem egy könnyű bajnokság. Lehet, hogy kívülről annak, tűnt, de nem így volt. Egyszerűen nem követtünk el hibákat, vagy ha igen, akkor sem jártak akkora hátránnyal, mint az ellenfeleknél.” – emelte ki Kubica.

    „Kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottunk a vezetés és a csapa tekintetében is. Mindannyian elvégeztük a munkánkat. Persze, voltak rosszabb futamaink, de ott voltunk, és értékes pontokat szereztünk.”

     

  • A boripar táplálja majd Le Mans jövőbeli üzemanyagát

    A boripar táplálja majd Le Mans jövőbeli üzemanyagát

    A fenntarthatóság jegyében újfajta üzemanyagot használnak majd, már a 2022-es Le mans-i 24 óráson.

    Az ACO – Le Mans és a WEC szervezője – bejelentése alapján a TotalEnergies bioetanol alapú benzint szolgáltat majd. Az állattenyésztés salakanyagához borseprőt és szőlőmagot kevernek, amit a francia boripar szereznek be.

    „Ez az üzemanyag legalább 65 százalékkal csökkenti majd a versenyautók szén-dioxid-kibocsátását. Ugyanúgy versenyminőségű marad, de közben az autógyártók és az FIA fenntartható üzemanyag kritériumait is teljesíti majd.” – olvasható a közleményben.

    Az idei Le Mans-i 24 órás már 10 százalékban tartalmazott továbbfejlesztett bioetanolt.

    „A hosszútávú versenyzés mindig nagyszerű kutatási és fejlesztési felületet nyújtott. Az különösen nagy lépés, hogy az Endurance-világbajnokság 100%-ban fenntartható üzemanyagra vált.” – jelentette ki Jean Todt, az FIA elnöke.

    „Az FIA egyik fő célja, hogy bevezessünk alternatív energiaforrásokat a befolyásunkon keresztül az összes szakágba.”

    A WEC mezőnye most egy bahreini dupla hétvégére tart, egy 6, majd egy 8 órás versenyre.

    Utána azonban minden visszaáll majd a rendes kerékvágásba. A jövő évi Le Mans-i verseny például újra a szokásos, júniusi időpontot kapta a 2022-es versenynaptárban.

  • A Cadillac is hiperautót épít a WEC-re és az IMSA-ra

    A Cadillac is hiperautót épít a WEC-re és az IMSA-ra

    Hivatalosan is bejelentette a Cadillac, hogy ők is megépítik a saját hiperautójukat a hosszútávú versenyzés következő érájára.

    Az amerikai autógyártó a már hiperautóval rendelkező Toyota és Glickenhaus, valamint a már biztosan bejelentett Peugeot, Audi, Porsche, BMW, Ferrari és az Acura után a kilencedik gyártó, aki már biztosan épít autót az LMDh szabályrendszer szerint.

    Nem lesz ismeretlen a Cadillac számára az Endurance-versenyzés, ugyanis korábban rendszeres résztvevői is voltak a Le Mans-i 24 órás versenynek, amelyre húsz év után térnek majd vissza. A legendás verseny mellett teljes WEC és IMSA bajnoki idényt terveznek majd futni az új, LMDh-V.R kódnevű modellel.

    A Cadillac Dallara kasztnira építi majd a hiperautóját, amelyet a tengerentúlon jól ismert Chip Ganassi Racing és Action Express Racing fog futtatni. A tervek szerint pedig majd a bemutatkozó versenye a 2023-as daytonai 24 órás verseny lesz.

    A Dallara és a Cadillac kooperációjából már született egy sikeres projekt, ugyanis ők közösen hozták össze a DPi-V.R modellt is, amely 2017 és 2020 között zsinórban négyszer diadalmaskodott Daytonában.

  • Magyar versenyző indulhat az Endurance Világbajnokságon

    Magyar versenyző indulhat az Endurance Világbajnokságon

    Történelmi lehetőség előtt áll a magyar autósport: karnyújtásnyira vagyunk attól, hogy egy hazai pilóta induljon a Le Mans 24h-t is magába foglaló hosszútávú autós VB-n.

    Michelisz Norbi, Walter Csabi, Tassi Attila, Kiss Pál Tomi és társai nyomába léphet hamarosan a 24 éves, budapesti születésű Volentér Balázs, aki rendkívül kedvező ajánlatot kapott az Endurance Világbajnokságon versenyző ARC Bratislava versenycsapattól.

    A megkeresés egyelőre a WEC (World Endurance Championship) utolsó két fordulójára szól, amit október 30-án és november 6-án rendeznek Bahreinben. Előbbi egy hatórás utóbbi egy nyolcórás verseny lesz.

    „Hatalmas lehetőség és megtiszteltetés, hogy egy WEC-ben és Le Mans-ban is induló csapat számít rám. Már az is óriási dolog volt, amikor 2018-ban első magyarkét vezethettem Le Mans Prototípus versenyautót, de ez valami teljesen más szint. Ha minden a terveink szerint alakul, akkor a hosszútávú versenyzés csúcsbajnokságában indulhatnék még idén, ami sokadjára kimondva is hihetetlen, de igaz” – mondta Volentér Balázs.

    A Miroslav Konopka vezette pozsonyi alakulat az LMP2-es prototípus kategóriában indul egy Oreca-Gibsonnal (gyakorlatilag mindenki ilyet vezet, akinek a dobogó a cél); abban a géposztályban, amely a királykategória (Le Mans Hypercar) első számú tehetségnevelő területe. Valami olyasmi, mint a Formula 2 az F1 számára, annyi különbséggel, hogy itt a feltörekvő fiatalok egy mezőnyben, egy versenyen indulnak azokkal az autókkal, amelyekbe szeretnének bekerülni.

    Volentér Balázs és az ARC Bratislava ismeretsége már több évre nyúlik vissza, és ez idő alatt a magyar tehetség olyan mély benyomást tett a három Le Mans 24h-n induló csapatfőnökre, hogy szeretné a saját emberei között tudni.

    A kapcsolat kialakulásában a pilóta jelenlegi csapatának, a Janik Motorsportnak volt még nagy szerepe. 2018-ban Balázs náluk írt először történelmet azzal, hogy első magyarként vezethetett Le Mans Prototípus versenyautót, egy LMP3-as Normát.

    „A Janik Motorsport és ARC Bratislava rendszeresen találkozik ellenfélként a különböző regionális hosszútávú versenyeken, így én is többször szembe kerültem a pályán Miro Konopkáékkal. Jó pár alkalommal küzdöttünk egymás ellen, sőt, 2019-ben együtt is, hiszen az Ultimate Cup sorozatban csapattársakként indultunk. Ekkor ismertük meg egymást jobban.”

    Balázs többször is a gyengébb, LMP3-as autóval tudta megverni az LMP2-t vezető veterán csapatfőnököt, amivel sikerült felkeltenie a figyelmét. 2019 végén meghívta őt egy tesztre a Hungaroringre, és az annyira jól sikerült, hogy egyből lehetőséget is kínált neki. A 2020 as Ázsiai Le Mans Sorozatban (a műfaj ázsiai topbajnoksága) indult volna az ARC Bratislavával, de sajnos a koronavírus járvány miatt a csapat végül visszalépett.

    Azóta viszont egy ennél is komolyabb ötlettel állt elő: rendkívül kedvezményes ajánlatot adott Balázsnak az Endurance Világbajnokságra (LMP2), amelynek még a közelében sem járt soha magyar pilóta.

    A P2-es kategóriában háromféle versenyzőtípus indul: világsztárok (Juan Pablo Montoya, Stoffel Vandoorne, Robert Kubica, Paul di Resta), feltörekvő tehetségek és gentleman driverek. A háromból csak az első nem fizet a versenyzésért, a csapatok által kért anyagi hozzájárulás mértéke viszont nagyban függ a pilóta képességeitől. Konkrétan: minél gyorsabb vagy, annál inkább érdeke a csapatnak is, hogy náluk menj, ergo kevesebb pénzzel is szívesen látnak. Az adott ajánlatból jól látszik, az ARC Bratislava nagyon bízik a magyar versenyzőben, és szeretnék, ha hozzájuk szerződne. Az istálló költségvetésébe nem fér bele, hogy egy pilóta ingyen induljon, de Balázs igen komoly kedvezményeket kaphat.

    „Nem származom gazdag családból, nincsenek olyan anyagi lehetőségeim, mint sok más fiatal versenyzőnek. Viszont a Konopkáéktól kapott ajánlat annyira kedvező, hogy nehezen, de még így is előteremthetőnek tűnik, ezért nekifutottunk, és megpróbáljuk összerakni a szükséges pénzügyi hátteret. Tárgyalunk, és keressük is azokat a lehetséges szponzorokat, akik fantáziát láthatnak ebben a projektben. Soha korábban nem indulhatott még magyar pilóta a WEC-ben, és abban is majdnem biztos vagyok, nem hamar lesz másik lehetőség arra, hogy valaki ennyi pénzért eljuthasson itthonról az Endurance Világbajnokságba.”

    Az LMP3 után tehát Volentér Balázs egy kategóriával feljebb, az LMP2-ben is történelmet írna. Egy rendkívül komoly géposztályban, hiszen a mostani Orecák hasonló tempóra képesek, mint a GP2-es vagy az egykori WSR-versenyautók. Ha sikerül előteremteni az anyagi hátteret, egy olyan hegycsúcsra tűzhetné ki a magyar zászlót, amelynek megmászására eddig még csak nem is nagyon gondolhatott hazai versenyző.

    És ha a bemutatkozás sikeres lesz, érkezhet az újabb ajánlat, amely már a teljes 2022-es Endurance Világbajnoki szezonra szól. Benne a világ legnagyobb autóversenyével, a Le Mans 24h-val, melynek közelében szintén nem járt még magyar pilóta.

  • 2024-től akár DTM-es autók is mehetnek majd Le Mans-ban

    2024-től akár DTM-es autók is mehetnek majd Le Mans-ban

    Az Endurance-világbajnokság, így Le Mans GT kategóriái a DTM-hez hasonlóan GT3-as autókat használnak majd 2024-től.

    A jelenlegi GTE autókat 2023 végéig használják majd, utána azonban rengeteg márkának lesz esélye arra, hogy csatlakozzanak a mezőnyhöz.

    A WEC és Le Mans szervezői (ACO) azt követően jelentették ezt be, hogy a tengerentúlon az IMSA már jövőre GT3-as autókat indít majd.

    Richard Mille, az FIA Endurance bizottságának vezetője így nyilatkozott a változásokról a 24 órás verseny előtti sajtótájékoztatón:

    „Az ACO-nak és az FIA-nak mindig fontos volt a GT-kategória. Sok amatőr csapatnak is szeretnénk majd továbbra is lehetőséget biztosítani.”

    „A jelenlegi helyzet 2023 végéig áll majd fenn, utána 2024-től új szabályzatot vezetünk be. Ez a GT3-as autókon alapszik majd, és a szezon második felében dolgozzuk majd ki a részleteket.”

    „Az év végi FIA Motorsport Világtanács gyűlésig szeretnénk véglegesíteni a részleteket.”

    Az elmúlt években csökkent – főleg a GT Pro – alakulatok száma, miután az Aston Martin, a Ford és a BMW is kivonult. Eközben az amatőrök száma nem csökkent.

    2024-ben ráadásul a változások egy időben lépnek majd életbe az újragondolt LMP2-es autókkal is.

  • Alonso: Már nem olyan vonzó a WEC

    Alonso: Már nem olyan vonzó a WEC

    Fernando Alonso még mindig nagyon szereti a hosszútávú versenyzés világát, ám mióta az autók jelentősen lassultak, már kevésbé vonzó számára a WEC.

    A hypercar kategória megjelenése következtében számos gyártó kezdett érdeklődni a széria iránt, 2023-tól érkezik például a Ferrari, a Porsche és a Peugeot is. Hogy az autók egy szinten legyenek, az eddigi tempón lassítani kellett. A most hétvégén zajló Le Mans-i 24 órás pole pozíciós idején ez tökéletesen meglátszik, hiszen Kamui Kobayashi körideje 8 másodperccel lassabb volt idén, mint két évvel ezelőtt.

    Maga Alonso is tiszteletét tette a legendás versenyen, ahol egy Forma-1-es autóval bemutatózott.

    „Szerintem az endurance versenyzés ilyen nemű fejlődése jó” – nyilatkozta Alonso a SoyMotor.com-nak. „A 2023-ban érkező új szabályok – LMDh – máris sok márkát vonzottak, és úgy gondolom, hogy az endurance egy nagyszerű jövő felé tart. Ez nagyon jó, mert szeretem a motorsportnak ezen részét. Viszont nem tudom, hogy fogok-e vezetni egy ilyen autót vagy sem. Azt is el kell mondanom, hogy kicsit lassúak a BoP után. Ha megnézzük az időket, körülbelül 10 másodperccel lassabbak versenytempóban, mint 2019-ben, amikor én itt versenyeztem.”

    „A tiszta szórakozás szempontjából most egy kicsit kevésbé vonzó a kisebb tempó miatt, de néhány év múlva biztos vagyok benne, hogy újra gyorsak lesznek” – zárta gondolatát Alonso, akit az Alpine szívesen tudna magáénak a WEC projektjükben is.

  • Toyota siker Le Mans-ban; Habsburgék kategória győztesek

    Toyota siker Le Mans-ban; Habsburgék kategória győztesek

    A Mike Conway, Kamui Kobayashi és Jose Maria Lopez alkotta #7-es Toyota több évnyi küszködés után megnyerte a hiperautók korszakának első Le Mans-i 24 órás versenyét, míg a Ferrari a GTE Pro-ban legyőzte a Corvette-et.

    Conway az első helyről indult a #7-es Toyota GR010 HYBRID-del a vizes rajtnál, miután Kobayashi a pole pozíciót szerzett vele. Túlélték az első óra alatt uralkodó mostoha körülményeket, és kisebb ijesztgetésektől eltekintve nem volt veszélyben az első helyük.

    Ezzel szemben a testvérautó az első körben megpördült a #708-as Glickenhaus 007 LMH-val való ütközés miatt az Arnage-nál, majd a Mulsanne egyenesben meg kellett állnia, hogy újraindítsák a fedélzeti rendszereket.

    Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi és Brendon Hartley hamarosan a második helyre jöttek fel, miután a #8-aból kihajtották, amit ki lehetett, de minden esélyük elszállt a győzelemre, amikor az autó üzemanyagtartály problémája miatt gyakrabban kellett kiállniuk a boxba, és mire leintették őket már két kör hátrányban voltak.

    A Nicolas Lapierre, Andre Negrao és Matthieu Vaxiviere által vezett #36-os Alpine Elf Matmut szintén korai problémákkal küzdött, de megszerezték a dobogó harmadik fokát vasárnap délután.

    A Hypercar versenyzők nyugodt körözésével szemben az LMP2-ben késői dráma történt, amikor a Louis Deletraz, Robert Kubica és Ye Yifei által vezetett #41-es Team WRT öt perccel a leintés előtt, az utolsó körben megállt a Dunlopnál, így a győzelmet a#31-es autó szerezte meg Robin Frijns, Ferdinand Habsburg és Charles Milesi vezetésével.

    A GTE-Pro kategóriában a Ferrari és a Corvette epikus összecsapása végül a James Calado, Alessandro Pier Guidi és Come Ledogar alkotta #51-es AF Corse Ferrari javára dőlt el.

    A GTE-Am csatáját a Nicklas Nielsen, Francois Perrodo és Alessio Rover alkotta #83-as AF Corse Ferrari uralta.

    A versenyen a 61 induló autóból 13 megállt vagy kiesett. Az egyik nagy vesztes az #1-es Richard Mille Racing Oreca volt, amikor a női trió kiesett, miután Sophia Flörsch összeért a #26-os G-Drive Aurusszal és megpördült. Igyekezett visszatenni menetirányba autóját, azonban a #74 Racing Team India Eurasia Ligier JSP217-ese nem vette észre időben az aszfalt közepén manőverező Flörsh-t és nekiütközött.