Kategória: Endurance

  • Verstappen nem teljesítette a követelményt ahhoz, hogy saját csapatában versenyezhessen

    Verstappen nem teljesítette a követelményt ahhoz, hogy saját csapatában versenyezhessen

    Két F1-es verseny közötti hétvégén új kihívásba vágott bele Max Verstappen – a holland újoncként vett részt egy hosszútávú versenyen a Nordschleifén, ám nem tudta teljesíteni annak kritériumát, ami a magasabb kategóriában való részvételhez szükséges licenchez kellett. Aggódnia azért valószínűleg így sem kell.

    Mint arról korábban beszámoltunk, a holland a hétvégén a minden fordulóját a Zöld Pokolban rendező NLS-ben vendégszerepelt. Először állt rajthoz a sorozat egy négyórás versenyén, újoncként pedig nem indulhatott azonnal a legmagasabb kategóriába tartozó GT3-as autókkal, négy F1-es világbajnoki cím ide vagy oda, neki is végig kell járnia a szamárlétrát a világ egyik legveszélyesebb pályáján.

    Verstappen a Lionspeed GP egyik versenyzője volt a szombati négyórás megmérettetésen, ahhoz pedig, hogy megkapja az A licencet, a verseny során legalább 14 kört kellett megtennie a 24,3 km hosszú pályán, és két különböző autót kellett vezetnie egyaránt legalább a versenytáv 20%-ában.

    A csapat két Porsche 718 Caymant állított csatasorba, és Verstappen a Cup 3 kategóriába tartozó #980-as volánjánál teljesített ugyan 14 kört, de az SP7-be nevezett #89-esbe már nem tudott beleülni, az ugyanis technikai hiba miatt már az első körét sem élte túl váltótársa, Chris Lulham kezei alatt.

    Verstappen így nem vezethetett két autót, vagyis nem teljesítette a kritériumot ahhoz, hogy GT3-as autóval is elindulhasson az NLS futamain (pedig ebben versenyez csaját csapata, a Verstappen.com Racing), de az Autosport azt írja, a hollandnak nem kell tartania az elutasítástól, hiszen bizottsági döntéssel valószínűleg így is jogosultnak tartják majd őt az A licencre, mivel erős köridőket autózott, nem követett el szabálysértést, és a kritériumok közül egyébként is a teljesített körök számát szokták szigorúbban venni.

    A 27 éves pilóta terve, miszerint szeptember 27-én már saját csapatának GT3-as Ferrarijával venne részt az NLS következő fordulóját, így valószínűleg megvalósulhat majd. Mint ahogy az A licenc megléte megnyitja a kaput Verstappen számára ahhoz is, hogy jövőre ugyanitt a nürburgringi 24 óráson is rajthoz álljon.

  • Újabb presztízsveszteség éri a WEC-t egy nagy gyártó kiszállásával?

    Újabb presztízsveszteség éri a WEC-t egy nagy gyártó kiszállásával?

    A Hosszútávú-világbajnokság, a WEC a reneszánszát kezdte élni az elmúlt években, de a Porsche jövője kérdésessé vált: a márka egyik felsővezetője nem erősítette meg, hogy folytatják a részvételt a következő szezonban.

    A sorozat senyvedett az előző évtizedben, mielőtt ismét népszerűvé vált a gyártók körében, amit többek között a Ferrari visszatérése bizonyít, de a Lamborghini kilépésével azóta megtörtént az első jelentősebb búcsú is. Egyesek azt rebesgetik, hogy a Porsche lehet a következő a sorban, hiába szerezték az idei szezonban az első győzelmüket Austinban az előző hétvégén.

    A márka autósportért felelős alelnöke, Thomas Laudenbach ezt látva sem volt hajlandó megerősíteni, hogy maradnak 2026-ban a WEC-ben. „Még korai erről beszélni. Fogunk, amikor eljön az ideje. Nehéz időszakot élünk, sok tényezőt figyelembe kell venni – nyilatkozta a The Race-nek, és egyelőre a döntés bejelentésének tervezett idejét sem tudja. – Azt gondolom, hamarosan meg kell hoznunk. Nem mondom, hogy a Fudzsi pályán rendezett [következő]verseny előtt vagy után kerül erre sor, de nyilván a következő hetekben. Nem helyezzük magunkat nyomás alá, nincs szükség rá, elég nyugodt vagyok.”

    Az európai autóipar gondjai nyilván befolyásolják a döntést, de a felsővezető egyértelműen arra célzott, hogy az FIA-nak változtatnia kell a teljesítménykiegyenlítési szabályokon (amelyek megléte a Mercedest például alapból távol tartja a részvételtől).

    „Szerintem sok dolgon javíthatnak a sorozatban – véli. – Láttuk az eredményeket, amelyek megkérdőjelezhetők. Egy világbajnokságról beszélünk, sok csúcsszintet képviselő gyártóval, s mivel kis részletek okoznak eltéréseket, az lenne a legfontosabb, hogy mindenki előtt azonosak legyenek a lehetőségek.”

  • Már a szezon vége előtt távozik az Alonso által megsemmisített világbajnok

    Már a szezon vége előtt távozik az Alonso által megsemmisített világbajnok

    Már a hosszútávú sportautó-világbajnokság (WEC) bahreini szezonzáróját sem teljesíti a Peugeot színeiben Stoffel Vandoorne, aki a japán forduló után távozik az istállótól.

    A Forma-1-ben Fernando Alonso hatalmas ausztráliai bukása után a 2016-os Bahreini Nagydíjon bemutatkozó, majd 2017-ben és 2018-ban a McLarennél két teljes szezont futó, a spanyoltól döbbenetesen nagy, 37-3-as időmérős verést elszenvedő pilóta a Formula E-ben szerzett világbajnoki címe után, 2023-ban csatlakozott a Peugeot gyári istállójához a WEC-ben, ahol egy évnyi tesztelés után 2024-ben lépett elő versenyzővé. És ahol már csak egy fordulót, a szeptember 28-i Fuji 6 órást fogja teljesíteni, szerződése lejártával ugyanis távozik.

    Vandoorne eddigi legjobb eredményét pont az előző versenyhétvégén, Austinban érte el a franciákkal egy 3. helyezés képében, és elég valószínű, hogy ennél már nem lesz számára feljebb. A helyét a 2023-as F2-es bajnok, egyben a Peugeot idei teszt- és fejlesztőpilótája, Theo Pourchaire veszi át a szezonzáróra a 94-es autóban Loic Duval és Malthe Jakobsen mellett, majd jövőre már teljes idényt megy a csapattal.

    A másik csatlakozó a franciákhoz Nick Cassidy lesz, de ő csak jövőre kezd. Az Autosport eközben úgy tudja, hogy Malthe Jakobsen és Mikkel Jensen sem hosszabbít a Peugeot-val, de az ő szerződésük a bahreini forduló után jár le. Állítólag mindketten a 2027-ben debütáló McLarenhez tartanak.

    Minden bizonnyal nemcsak ők, hanem Vandoorne is maradni fog a WEC-ben és a Genesis versenyzője lesz jövőre. A koreai gyártó eddig Andre Lotterert és Pipo Deranit jelentette be a programja tavalyi elindításakor.

  • Megvan, mikor kezdi meg Verstappen az F1-en kívüli karrierjét egy Ferrarival

    Megvan, mikor kezdi meg Verstappen az F1-en kívüli karrierjét egy Ferrarival

    Mostanáig csak tesztelt GT-autóval, ám Max Verstappen hamarosan versenyzőként is debütál.

    A négyszeres világbajnokról köztudott, hogy odavan a GT-versenyzésért, ám ezt az elmúlt években főleg az online térben űzte, miközben több alkalommal is tesztelt valódi GT-autót. Az év elején például a Nürburgring Nordschleifén tűnt fel Franz Hermann álnéven egy Ferrarival, szeptember végén pedig a legendás helyszínen ejti meg GT-debütálását, immár saját néven.

    Az Olasz Nagydíj győztese azonban előbb szeptember 13-án, szombaton ül autóba a „Zöld Pokolban”, mert teljesítenie kell egy vizsgát, ami minden olyan autóversenyzőnek kötelező, aki még soha nem versenyzett itt. Amennyiben sikerrel átmegy (át fog), akkor szeptember 27-én elindul a német hosszútávú-bajnokság, az NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie) idei kilencedik fordulóján saját csapata, a Verstappen.Com Racing színeiben egy GT3-as Ferrarival.

  • A pályán bemutatott előzéssel győzték le a Ferrarit az esőkáoszban

    A pályán bemutatott előzéssel győzték le a Ferrarit az esőkáoszban

    Hiába bérelte ki az időmérőn az első rajtsort, a Ferrari nem tudott nyerni a hosszú távú sportautó-világbajnokság (WEC) austini 6 órás futamán, mivel a győzelem az idei első sikerét arató Porsche-é lett.

    Nehézkesen indult a WEC idei hatodik versenye, a texasi Austinban ugyanis ítéletidő fogadta a mezőnyt, ami miatt csak a biztonsági autó mögött engedték el a versenyzőket, majd több mint egy órányi körözés után piros zászlóval félbeszakították a viadalt. Az ok azonban nem a romló körülményekben, hanem egy szervezési baklövésben keresendő, az első biztonsági autó ugyanis kifogyott az üzemanyagből, így egy másodikat is be kellett vetni, csakhogy néhány autó a tankolásra behívott SC után hajtott a bokszba, így a versenyirányítás jobbnak látta piros zászlóval közbeavatkozni, hogy vissza tudja állítani a megfelelő sorrendet.

    Ilyen körülmények között indult a verseny:

    Amikor végre zöld zászlót kapott a mezőny, többeket is megtréfáltak az esős körülmények: az egyik Aston Martin és a 36-os Alpine szinte egyszerre csapta falhoz magát, miután felúszott a vízen.

    Az élen a verseny első felében az 51-es és a 83-as Ferrari tartotta magát, de utóbbi futama végzetes csapást szenvedett, amikor az egyik bokszkiállásnál nem tudott rendesen beállni a szerelőkhöz, majd Kubica meg is pördült vele, és feleslegesen áthajtott a bokszutcán, mert azt hitte, hogy defektje van.

    Az 51-es azonban még 4 óra elteltével is vezetett, csakhogy 1 óra 45 perccel a vége előtt, egy biztonsági autós újraindítást követően Kevin Estre a 6-os Porschéval sikeresen megelőzte, majd miután a két autó öszeért, az 51-es defekt miatt visszaesett és az 50-es rajtszámú testvérautó, valamint az 5-ös Porsche is megelőzte.

    „A kezdeti órákat azzal töltöttem, hogy néztem a fedélzeti kamerás felvételeket és tanultam a vizes íveket a csapattársaimtól, hogy jó legyek az újraindításnál – nyilatkozta utólag Estre. – Az utolsó kanyarban egy kicsit elvettem a gázt. Tudtam, hogy korán akarok előzni, úgyhogy belevágtam, majd kicsit összeértünk, mert egyikünk sem akart engedni, de szerintem jogom volt a kanyarhoz.”

    A Porsche átveszi a vezetést:

    A két autó egyébként már az újraindítás előtti pillanatokban összeért, amit vizsgáltak a felügyelők és figyelmeztették Estre-t, a második kontakt vizsgálatát azonban senki nem jelezte, így nem világos, hogy egyáltalán történt-e ilyen.

    A francia ezután elkezdtett elszakadni a második helyre feljövő 50-es Ferraritól és 10 másodperces előnyt épített ki a következő biztonsági autós fázisig, majd miután az összerázta a mezőnyt, újra el tudott szakadni és végül 8,6 másodperces előnnyel nyert.

    A hajrában még az okozott izgalmat, hogy nem sokkal a leintés előtt a versenyzőknek még ki kellett állnia egy utolsó tankolásra, többen pedig megpróbálkoztak a slick gumikkal, ami a 7-es Toyotának nem jött be és megforgott a továbbra is nedves aszfalton.

    Miguel Molina végül behozta a második helyre az 50-es Ferrarit, de meg kellett dolgoznia érte, az utolsó tankolásnál ugyanis visszaesett a 94-es Peugeot mögé, de 6 körrel a vége előtt sikerült visszavennie a második helyet. Stoffel Vandoorne így a 3. helyre hozta be a franciák autóját, amellyel megismételte a gyáró legjobb eredményét azóta, hogy 2022-ben csatlakoztak a WEC-mezőnyhöz.

    Hogy teljes legyen a legutóbbi teljesítmény-kiegyenlítéssel (BoP) a legjobban járó Peugeot öröme, arról a 94-es autó legénysége gondoskodott, amely a 4. helyet szerezte meg az 51-es Ferrari előtt. Noha Pier Guidi-ék nem ilyen eredményről álmodtak, ahhoz az 5. hely is elegendőnek bizonyult, hogy növeljék az előnyüket az összetettben.

    A 6. pozícióban a futamon látványos megpördülést bemutató, majd egy ablaktörlőcsere miatt extra kiállást beiktatni kénytelen 38-as Cadillacet intették le, míg az egy ponton a győzelemre is esélyesnek tűnő 12-es testvérautó csak 8. lett a pole-ból kezdő 83-as Ferrari mögött.

    A befutó:

    A Toyoták ismét nehéz hétvégén vannak túl; az előrébb záró 8-as autó a 9. helyen jött be, míg a 7-es autó 4 körös hátrányban csak 14. lett, miután Jose Maria Lopez beásta azt a kavicságyba.

    Ennél sokkal jobban szerepelt az Aston Martin, amíg mentek az autói, hiszen mindketten a legjobb hatban versenyeztek, de végül egyikük sem látta meg a kockás zászlót a törmelék által eltömődött hűtőnyílások miatt, amelyek motorproblémákhoz vezettek.

    Ami az LMGT3-as kategóriát illeti, ott rendkívül izgalmas hajrá után a 95-ös McLaren diadalmaskodott, míg a második helyen az 54-es Ferrari végzett, ám a 77-es Proton Forddal történt ütközés miatt 5 másodperces büntetést kapott, amivel visszaesett a 3. helyre, így végül Valentino Rossiék 46-os BMW-je végzett a 2. helyen.

    Az austini forduló részletes eredményei ITT érhetők el.

  • Le Mans-i győzelme után Kubica első pole-ját is megszerezte a Ferrarival

    Le Mans-i győzelme után Kubica első pole-ját is megszerezte a Ferrarival

    Kibérelte a Ferrari az első sort a hosszú távú sportautó-világbajnokság (WEC) idei hatodik fordulójára Austinban.

    Azok után, hogy Interlagosban csak küszködtek, a Ferrari a Circuit of the Americason visszatért az élre, és megkaparintotta a rajtrács első két helyét a szombati, nedves pályán zajló időmérőn. A pole pozíciót ráadásul az AF Corse ügyfélautójával az idei Le Mans-i 24 óráson győzelmet arató Robert Kubica szerezte meg, kevesebb mint egy tizeddel legyőzve az 51-es gyári egység autóját terelgető Antonio Giovinazzit. A lengyel versenyzőnek ez az első pole-ja a Hypercar-kategóriában.

    Giovinazzitól már 7 tizedet kapott a 93-as Peugeot-t a 3. helyig repítő Jean-Eric Vergne, akit Kevin Estre követett a 6-os Porschéval. A további sorrend a következőképpen alakult a 10 autós Hyperpole-ban: Nicklas Nielesn (50-es Ferrari); Nicolas Varone (Proton Porsche); Charles Milesi (35-ös Alpine); Ryo Hirakawa (8-as Toyota); Dries Vanthoor (15-ös BMW); Alex Riberas (009-es Aston Martin).

    A teljes rajtsorrend IDE KATTINTVA érhető el.

    Kizárták a Peugeot-t

    Nem tartott ugyanakkor sokáig a Peugeot öröme, több mint három órával az időmérő edzés vége után ugyanis jött a hír, hogy kizárták a 3. helyen végző 93-as autót a kvalifikációról. Ráadásul mindezt egy igen banális hiba miatt, Vergne autóján ugyanis nem égett a hátsó esőlámpa az esősnek nyilvánított időmérő alatt, ez pedig ilyen esetben kötelező. A döntés értelmében a 93-as autó a Hypercar-mezőny utolsó, 18. helyéről kezdheti a futamot.

    A Ford is mérföldkőhöz ért

    Ami az LMGT3-as kategóriát illeti, ott a Ford bérelte ki az első rajtsort a Proton Competition által futtatott GT3-as Mustangokkal, ami az amerikai gyártó első pole-ja a 2024 óta létező kategóriában, azaz nemcsak Kubica, hanem ők is debütáltak ezen a téren. A rajtelsőség a Giammarco Levorato által vezetett 88-as autóé lett a Ben Tuck által terelgetett 77-es előtt. A harmadik helyről a United Autosports 95-ös McLarenje kezdhet majd, míg őt a Valentino Rossi nevével fémjelzett 46-os WRT BMW követi.

    Az idei WEC-szezon hatodik futama helyi idő szerint 13, magyar idő szerint vasárnap este 20 órakor rajtol.

  • Mick Schumacher hamarosan McLaren-pilóta lehet (sajtóhír)

    Mick Schumacher hamarosan McLaren-pilóta lehet (sajtóhír)

    Nemrég mi is írtunk arról, hogy Mick Schumacher tartalékpilótaként vállalhat szerepet a Cadillac jövőre debütáló F1-es csapatában, emellett pedig a 2026-os szezontól csatlakozhat az amerikai istálló hosszú távú sportautó-világbajnokságban (WEC) szereplő istállójához. A The-Race.com azonban most arról számolt be, hogy a megállapodás kútba esett, a hétszeres világajnok Michael Schumacher fia pedig a McLarennél köthet ki.

    Mick Schumacher a 2022-es szezon után szorult ki az F1-ből, ahol két évet húzott le a Haas színeiben. Ezt követően két szezonon át a Mercedes tartalékja volt, 2024-ben pedig csatlakozott az Alpine WEC-csapatához, ahol jelenleg is versenyez. A The-Race információi szerint azonban a meg nem valósuló Cadillac-megállapodás ellenére a 26 esztendős pilóta nem tervez hosszabbítani a franciákkal, és így kerül képbe a McLaren.

    Hogy a Cadillac-nek miért mondot nemet (merthogy állítólag ő volt az, aki elállt a megállapodástól, amivel nehéz helyzetbe hozta a csapatot, mert így most kell találniuk valakit a távozó Button helyére), arról nincsenek konkrét információk, de a szaklap szerint hiába akadtak vonzó pontjai a szerződésnek (visszatérés az F1-es paddockba és hely a WEC egyik topcsapatában, valamint a jelenleginél jóval magasabb fizetés), az jóval kisebb szabadságot biztosított volna Schumachernek annál, mint amit jelenleg élvez, az Alpine-nál ugyanis a szabadedzéseken ő kapja a legtöbb új gumiszettet, valamint eddig az összes időmérőn ő kvalifikálhatta az autót a három pilóta közül.

    A Cadillacnél ezzel szemben közismerten szigorúan veszik az egyenlőséget, így mindenkire ugyanazok a feltételek vonatkoznak és a fizetések is egyformák (még a 2009-es F1-es világbajnok Jenson Buttonnal sem kivételeztek).

    Mick Schumacher a Mercedes tartalékjaként többször tesztelt már F1-es McLarent:

    Schumacher a McLaren idei F1-es autóját vezette, de nem sok értelme volt

    Noha Schumacher továbbra is szeretne visszatérni az F1-be, jelenleg csak az Alpine-nál van 2026-ra kiadó hely, ők pedig nem számolnak vele. A franciák WEC-csapatában azonban maradhatna és Bruno Famin, az Alpine Motorsport alelnöke alighanem mindent meg is fog tenni, hogy maradásra bírja, mivel nagyon elégedettek vele. A The-Race forrásai szerint azonban Schumacher pozitív egyeztetéseket folytat a WEC-be 2027-ben beszálló, a jövő évet végigtesztelő McLarennel.

    Összeállni egy komoly célokkal érkező, hosszú távban gondolkozó, nem mellesleg az F1 jelenlegi legjobb csapatával rendelkező gyártóval mindenképpen olyan lépés, aminek lenne értelme, persze abban Schumacher aligha bízhat, hogy a McLaren F1-es csapatában lesz számára hely. De amennyiben úgy dönt, hogy végleg letesz az F1-es álomról és a sportautózásban épít karriert, a wokingiak erre tökéletesen alkalmasak lehetnek a számára.

  • Mick Schumacher világbajnokot váltva kerülhet közelebb az F1-es visszatéréshez

    Mick Schumacher világbajnokot váltva kerülhet közelebb az F1-es visszatéréshez

    Mick Schumacher az Alpine elhagyásával kerülhet közelebb ahhoz, hogy újra a Forma–1-ben versenyezzen.

    Annak ellenére, hogy az idén második szezonját tölti a hosszútávú sportautó-világbajnokságban (WEC), Mick Schumacher továbbra sem csinál titkot abból, hogy a fő célja visszatérni a Forma–1-be. Oda, ahol 2021-ben és 2022-ben összesen 43 versenyen állt rajthoz a Haas színeiben, mielőtt a csapat nem hosszabbított vele.

    A hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia ezután két éven át a Mercedes tartalékja és szimulátorpilótája volt, de innen a tavalyi év végén távozott, hogy 100%-ban a versenyzésre koncentrálhasson, miközben menedzsmentjével igyekszik kharcolni magának egy ülést a jövőre bemutatkozó Cadillacnél. A The-Race.com azonban úgy tudja, hogy bár ez sikerülhet, de csak félig.

    Ugyanis miközben egyre valószínűbb, hogy Sergio Pérez vagy Valtteri Bottas lesz a befutó a Cadillac egyik ülésébe, a másik várhatóan nem egy tapasztalt veteráné lesz. Ám, hogy kié, azt egyelőre nagy titkolózás övezi. A Cadillac csapatfőnöke korábban megerősítette, hogy Schumacherrel is egyeztetnek, a The-Race szerint azonban a 26 esztendős pilóta nem fog versenyzési lehetőséget kapni az amerikaiaktól. Legalábbis egyelőre, ugyanis valószínűleg a Cadillac teszt- és tartalékpilótája lesz, azaz amennyiben valamelyik állandó versenyző nem tud rajthoz állni, ő fog beugrani helyette.

    Persze jogosan vetődik fel a kérdés, hogy ha Schumacher ismét a kispadra ül, akkor miért jött el a Mercedestől, hiszen ott egy topcsapatban tehette meg ugyanezt. Az ok: a Cadillackel versenyezni is fog, csak egy másik sorozatban. A The-Race információi szerint ugyanis a megállapodással a német pilóta elhagyja az Alpine WEC-csapatát és a Cadillac Team Jotához igazol, méghozzá a 2009-es Forma–1-es világbajnok Jenson Button helyére, a kétszeres Le Mans-i győztes Earl Bamber és a négyszeres Champ Car-bajnok Sebastien Bourdais mellé.

    Ezzel mindkét fél nyerne, hiszen a Cadillac szert tehetne Schumacher Mercedesnél szerzett tapasztalataira és kapna Button helyére egy ugyancsak jól csengő nevű, nem mellesleg versenyképes korábbi F1-es pilótát, míg Schumacher amellett, hogy az idei Le Mans-i 24 óráson pole pozíciót szerző, a Sao Pauló-i 6 órást megnyerő topcsapatba igazolna, tűzközelben maradhatna a Forma–1-ben is.

  • Zöld tea és lóerők – hogyan bírják a pilóták a 24 órás versenyek poklát?

    Zöld tea és lóerők – hogyan bírják a pilóták a 24 órás versenyek poklát?

    Amikor a motorsport szerelmesei a legnagyobb kihívásokat említik, a 24 órás autóversenyek szinte mindig az élre kerülnek. Nemcsak a technika, de az emberi teljesítőképesség végső határainak feszegetése is ezekben a viadalokban érhető tetten.

    Le Mans, Daytona, Nürburgring – ezek a legendás helyszínek nemcsak a gépek csataterét, hanem az emberi állóképesség próbáját is jelentik. A sikerhez pedig nem elég a gyors autó… a pilóták testi és mentális felkészültsége legalább ilyen fontos. Ebben a folyamatban pedig egy meglepő, ám egyre népszerűbb szövetséges is szerepet kap, mégpedig a zöld tea.

    zöld tea

    A 24 órás legendák: Le Mans, Daytona, Nürburgring

    A hosszú távú versenyek történelme szorosan összefonódik a motorsport fejlődésével. A legismertebb és legrangosabb közülük kétségkívül a 24 Heures du Mans, azaz a Le Mans-i 24 órás verseny. A franciaországi Sarthe megyében található pályán 1923 óta rendezik meg a megmérettetést. A verseny célja eredetileg az volt, hogy a gyártók bemutathassák autóik tartósságát és hatékonyságát, de mára ez a viadal a motorsport egyik legikonikusabb eseményévé vált.

    A Daytona 24, vagy hivatalos nevén a Rolex 24 at Daytona az Egyesült Államok válasza Le Mans-ra. Az első versenyt 1962-ben rendezték meg a floridai Daytona International Speedwayen, és azóta is a sportautóversenyzés egyik csúcspontja. Bár a pálya más jellegű, a kihívás hasonló: folyamatos koncentráció, technikai precizitás és emberfeletti állóképesség.

    A Nürburgring 24 verseny (Nürburgring 24h Rennen) a német Zöld Pokolban zajlik, egy brutális, több mint 25 km-es pályán. Ez a verseny talán a legkegyetlenebb mind közül. A pálya dimbes-dombos, rendkívül technikás és gyakran kiszámíthatatlan időjárási körülmények között zajlik.

    Ember a gép mögött – felkészülés a fizikai és mentális pokolra

    Egy 24 órás versenyen nemcsak az autó, hanem a pilóta is extrém igénybevételnek van kitéve. Egy stint – azaz egy versenyzői etap – akár 2-3 órán keresztül is eltarthat, és egy-egy pilóta a 24 óra alatt 6-8 órát is vezethet. Ezért a felkészülés hónapokkal a verseny előtt elkezdődik.

    A pilóták funkcionális edzéseket végeznek, melyek kombinálják a kardiót, az erőnléti edzést és a reflexjavítást. A cél nem a testépítő izomzat, hanem a tartós, robusztus fizikai állóképesség. A nyaki izmok erősítése kiemelten fontos, hiszen a bukósisak súlya és a G-erők a nyakat különösen megterhelik.

    A mentális felkészülés is kulcsfontosságú. A versenyek során hosszú órákon át kell teljes koncentrációt fenntartani, miközben a test fárad, az éjszakai sötétség beköszönt, és az adrenalinszint folyamatosan változik. Meditáció, vizualizáció, légzésgyakorlatok és akár pszichológusi támogatás is része lehet a tréningnek.

    Üzemanyag az emberi motorhoz: étrend, hidratáció és a zöld tea

    A táplálkozás kérdése a verseny előtti és alatti időszakban rendkívül precízen szabályozott. A pilóták étrendje magas fehérje-, alacsony zsír- és kiegyensúlyozott szénhidráttartalmú. Cél az energiaszint egyenletes fenntartása, a gyulladáscsökkentés, valamint a test gyors regenerálódásának támogatása.

    Egyre több versenyző építi be étrendjébe a zöld teát, mivel annak hatásai kifejezetten előnyösek ebben a környezetben:

    • Koffeintartalma természetes, mérsékeltebb élénkítő hatást biztosít, mint a kávé, kevesebb mellékhatással (pl. remegés, hirtelen energialöket).
    • L-teanin tartalma nyugtató, fókuszáló hatással bír, ami segíti a koncentrációt anélkül, hogy elálmosítana.
    • Antioxidánsai – különösen az epigallokatechin-gallát (EGCG) – segítik a sejtek regenerálódását és csökkentik a stressz hatásait.
    • Hidratáló hatása révén jobb választás, mint sok cukros, mesterséges sportital.

    A verseny közben: mit fogyasztanak a pilóták?

    Bár a verseny során az autóban enni szinte lehetetlen, az etapok közötti pihenőkben a megfelelő táplálás kulcsfontosságú. A pilóták ilyenkor:

    • könnyen emészthető, energiadús ételeket (pl. rizs, csirkehús, energiaszeletek),
    • elektrolitokat tartalmazó italokat,
    • koffeines, de természetes italokat fogyasztanak.

    Sokan a zöld teát választják koffeinpótlásra – akár melegen, akár hidegen. Egy hidegen készített zöld tea kiváló frissítő, ráadásul nem terheli meg a gyomrot. Emellett segíti a figyelem fenntartását, de nem okoz gyors energiaromlást, mint a kávé vagy az energiaitalok.

    Futam után – regeneráció zöld teával?

    A verseny utáni regeneráció szintén fontos. A test több száz kilométer megtétele után is magas stresszállapotban van, az izmok le vannak terhelve, a hormonális rendszer felborult. Ilyenkor a megfelelő alvás, nyújtás, fehérjebevitel mellett ismét előkerülhet a zöld tea.

    A gyulladáscsökkentő hatás, az emésztés támogatása, valamint az antioxidánsok által nyújtott sejtvédelem különösen értékessé teszik a zöld teát ebben a szakaszban is. Több pilóta a teafogyasztást beépíti a napi rutinjába nemcsak a versenyek előtt, hanem azokon kívül is.

    Zöld tea: a hosszú távú teljesítmény természetes titka

    A 24 órás autóversenyek nem csupán mechanikai kihívások, hanem extrém emberi teljesítmények is. A versenyzők nemcsak fizikai, hanem mentális harcot is vívnak az idő, a fáradtság, és néha önmaguk ellen. Az olyan természetes szövetségesek, mint a zöld tea, egyre nagyobb szerepet kapnak abban, hogy ezek az atléták a legjobb formájukat hozzák.

    Lehet, hogy a pályán a lóerők viszik előre az autót, de a pilóta mögött olyan apró döntések is állnak, mint hogy mit iszik a verseny előtt vagy után. A zöld tea – csendes, de hatékony társ – lassan, de biztosan beépül a motorsport világába is.

    (X)

  • Sebastian Vettel szomorú hírt közölt, de azért sejteni lehetett, hogy ez lesz

    Sebastian Vettel szomorú hírt közölt, de azért sejteni lehetett, hogy ez lesz

    Sebastian Vettel alighanem több, még reménykedő rajongóját elszomorította ezzel a kijelentésével, de közben fel is csillanthatta sokak szemét valami mással.

    Mióta a 2022-es szezon végén szögre akasztotta a sisakját, Sebastian Vettel-lel kapcsolatban folyamatosan az volt az ember érzése, hogy nem zárta le az F1-es fejezetet, amit azok a sajtóhírek is alátámasztottak, melyek szerint a négyszeres világbajnok puhatolózott az Audinál egy esetleges 2026-os ülésről. A 38 esztendős pilóta azonban most az Auto Motor und Sportnak kijelentette: ennyi volt, ezennel lezártnak tekinti a Forma–1-es pályafutását.

    „Az F1-es pályafutásomnak vége. Egy ponton eljön az ideje, hogy átadjuk másoknak a terepet. Ezt látni lehet az újoncok esetében is. Szerintem jó dolog, hogy mostanra sok pilótát lecseréltek. Ez nem az idősebbek ellen szól, hanem a fiatalok mellett. A múltban nem érdekelt, hogy a régóta a mezőnyben levők közül ki nem versenyez többé, mert a legfontosabb az volt, hogy én vezethessek” – mondta.

    Mióta eljött az Aston Martintól, a német veteránt csak a Bajnokok Tornáján láthattuk versenyezni, a tavalyi év elején azonban tesztelt a Porsche WEC-csapatával. Most pedig nem zárta ki, hogy a hosszú távú sportautó-világbajnokságban visszatérjen a versenyzéshez.

    „Nem akarom kizárni, hogy lesz belőle valami. Voltak egyeztetések, de eddig valahogy nem állt össze. A múltban őszintén szólva nem érdekelt ennyire a hosszú távú versenyzés, az én szemszögemből nézve magányos harcos voltam. Manapság azonban másként látom. Teljességgel izgalmasnak találom, ezzel a csapatstruktúrával, osztozni egy autón és komprimisszumokat hozni.”

    Nagycsaládos emberként Vettel számára az is lényeges, hogy a WEC-ben jóval szellősebb a versenynaptár, mint a Forma–1-ben. „A motorsportban nehéz azt mondani, hogy csak a versenyek felén vezetek. A WEC jól passzolna az évi nyolc futamával, amelyek másként is vannak strukturálva, mint az F1-ben. Mindig az a kérdés, hogy mennyire intenzíven akarsz csinálni valamit. Én mindig is úgy voltam ezzel, hogy ha részt veszek valamiben, azt jól akarom csinálni. A puszta részvétel nem nekem való.”