Kategória: Endurance

  • Kvjat: Nem kellene eltiltani az orosz sportolókat a háború miatt

    Kvjat: Nem kellene eltiltani az orosz sportolókat a háború miatt

    Az ex-F1-es Danyiil Kvjat szerint egyáltalán nem fair, hogy az orosz sportolók – köztük Nikita Mazepin is – eltiltással néznek szembe, miután az országuk háborút kezdeményezett Ukrajna ellen.

    Az Nemzetközi Olimpiai Bizottság a hétfői nap folyamán egy közleményt adott ki, amiben az állt, hogy az orosz sportólokat eltiltják minden nemzetközi sporteseményen való részvételtől. Emiatt az FIA-nál is kénytelenek egy sürgősségi tárgyalást tartani, ugyanis a Forma-1 idei mezőnyében van orosz pilóta Nikita Mazepin személyében, akinek a helye így igencsak kérdéses.

    Ha a Haas pilótáját eltiltanák minden egyes, az FIA által irányított kategóriában való részvételtől, akkor Kvjat WEC szezonja is veszélybe kerülne. A Toro Rosso, a Red Bull és az AlphaTauri egykori versenyzője a tervek szerint a G Drive csapatát erősítené 2022-ben, azonban a mostani háború az ő számításait is keresztülhúzhatja. Kvjat a közösségi média oldalán fejezte ki a nem tetszését az ügy kapcsán, miután Robert Shwartzman sem hagyta szó nélkül ezt a helyzetet.

    „Remélhetőleg egy békés megoldással véget fog élni ez az egész és az Ukrajnában élő emberek újra békében élhetnek majd” – írta az orosz a közösségi média oldalán. „Biztos vagyok benne, hogy a két oldal képes lesz megegyezni egymással.”

    „Ugyanakkor szeretném megragadni az alkalmat és felhívni a világ sportszövetségeit arra, hogy a politikának távol kellene maradnia a sporttól. Az orosz sportolók eltiltása a különböző sportoktól egyáltalán nem fair megoldás. Ez ugyanis szembemegy a sport két alappillérével: az egyenlőséggel és a békével.”

    Az utóbbi napok eseményei alapján azonban nagy a valószínűsége azzal, hogy Mazepin és Kvjat idei tervei is füstbe mennek majd. A FIFA ugyanis határozatlan időre felfüggesztette az orosz klubcsapatokat és a labdarúgó válogatottat is a nemzetközi szerepléstől. Ez pedig egyáltalán nem jó hír az előbb említett két orosz pilóta számára.

    Mazepin nemrégiben annyival kommentálta az eseményeket, hogy „most sok olyan dolog van a jövője kapcsán, amiről nem ő hoz majd döntéseket.”

  • Egy verseny elkerült a Hungaroringről

    Egy verseny elkerült a Hungaroringről

    Július 3-án jött volna a Hungaroringre az Európai Le Mans Sorozat (ELMS) mezőnye. Helyi korlátozásokra hivatkoznak, de könnyen lehet, a szomszédos konfliktus miatt váltottak helyszínt.

    A magyar pálya helyét Monza veszi át, ezzel Imola után a második olasz helyszín lesznek a naptárban. Az olasz F1-es verseny pályája 2017 óta folyamatosan szerepel a naptárban, csak most esett volna ki az – újra – királykategóriás szintre emelkedő Imola miatt.

    Az Emilia Romagna tartományban elhelyezkedő pálya 2020 óta idén tart majd F1-es futamot, és – most először – a DTM mezőnye is ellátogat majd ide.

    A Le Mans Management igazgatója, Frédéric Lequien így nyilatkozott a változásokról:

    „Sajnálatos módon nem tudunk idén Magyarországra menni júliusban, ugyanis az érvényben lévő helyi korlátozások miatt a szervezők nem tudták teljesíteni a szerződési feltételeket.

    Monza történelme és ritmusa miatt az egyik kedvenc lett az ELMS paddockban, és nagyszerű versenyeink voltak itt a 2017-es visszatérésük óta. Szeretném megköszönni a monzai csapatnak, hogy ott megtarthatjuk az idei bajnokság harmadik fordulóját.”

    Alessandra Zinno, az Autodromo Nazionale Monza elnöke kiemelte, ezzel július az endurance hónapja lesz. Ugyanis egymást követő hétvégén rendezik meg a WEC és ELMS futamokat. Ráadásul mindezt a pálya építésének századik évfordulóján.

    Az olasz hölgy szavai alapján a nézők visszafogadása is lehetett az a bizonyos kitétel, ami itthon nem teljesült. A magyar szervezők már így is két nagyobb mértékű eseménnyel (Super Racing Festival és Magyar Nagydíj) számolhatnak idén.

    A nyári vírushelyzetről még korai nyilatkozni, hiszen júliusi időpontig még négy hónap lett volna hátra. Ha azonban a szomszédos országban dúló konfliktus miatt volt a rejtett ok, akkor a Hungaroring többi versenyének sorsa is veszélyben lehet.

    A támadás megkezdése után a Forma-1 és WTCR is törölte az oroszországi fordulóit. Ezzel nem maradt idén más nemzetközi verseny az országban.

    UPDATE:
    A Hungaroring közleménye a Le Mans Series hungaroringi futamának törlése kapcsán:

    „A Le Mans Series-ről kapott adatokat elemezve világossá vált, hogy a sorozat hazai megrendezése a zajhatás szempontjából nem fért volna bele a jelenleg érvényes jogszabályban meghatározott maximum 70 decibeles legfelső kategóriába. A Hungaroring betartja és betartatja a rá vonatkozó jogszabályi előírásokat, hosszas mérlegelés után emiatt kellett meghozni azt a nehéz döntést, hogy nem véglegesítjük a megállapodást a Le Mans Series rendezőjével a magyar versenyről. A kormányhatározattal biztosított Formula 1 Magyar Nagydíj, valamint a további, bejelentett nemzetközi versenyek – amelyek zaj szempontból is megfelelnek az előírásoknak – megrendezését semmi sem veszélyezteti.”

  • Csapatot vált a WEC-ben Giancarlo Fisichella

    Csapatot vált a WEC-ben Giancarlo Fisichella

    Új csapat színeiben, de továbbra is a Ferrari alkalmazásában fog rajthoz állni a 2022-es hosszútávú világbajnokságban (WEC) Giancarlo Fisichella.

    A 48 éves, egykori olasz Forma-1-es pilóta 2009 óta áll a Ferrari alkalmazásában, utolsó fél F1-es évét töltötte a vörösöknél Felipe Massa helyetteseként, majd az F1 után a márka sportautós programjának egyik kiemelt embere lett. 2010 óta állandó résztvevője a WEC-nek és a Le Mans-i 24 órás versenynek, melyet a GTE PRO kategóriában kétszer is meg tudott nyerni.

    A sportautózásban eddig három csapat színeiben indult a GTE PRO, majd a GTE Am kategóriákban, az előző két idényt az AF Corse gárdájánál töltötte (ahol kezdett 2010-ben is), de a korábbi sikereit nem tudta megismételni.

    2022-ben azonban az egyik legerősebb és legjelentősebb csapat a Team Iron Lynx színeiben fog majd rajthoz állni. Csapattársai a csapatot már régóta erősítő Francesco Castellaci és Thomas Flohr lesznek a 60-as rajtszámú Ferrari 488 GTE EVO volánja mögött.

    Ezzel párhuzamosan azt is bejelentették, hogy a csapat másik autója az Iron Dames változatlan felállással megy tovább, vagyis idén is lesz teljesen női csapat a WEC-ben, a Sarah Bovy, Michelle Gatting és Rahel Frey hármassal.

    A két autó a WEC mellett rajthoz fog idén állni a Ferrari Challenge, az európai Le Mans sorozatban és a GT World Challenge szériákban is.

  • Változtatást fontol a WEC bajnoki autóján a Toyota

    Változtatást fontol a WEC bajnoki autóján a Toyota

    Tavaly teljes dominanciával nyerte meg a Toyota mindkét bajnoki címet, azonban így sem teljesen elégedettek a jelenlegi autóval.

    Az LMH autók eddig kétféle kerékméret közül választhattak: 2023-ig lehetőség van, hogy mindkét tengelyen 13 colos kerekeket rakjanak fel, után azonban kötelező jelleggel 12,5 és 14 colos gumik kerülnek az első, illletve a hátsó tengelyre.

    A Toyota eddig az előbbit használta, de egy közösségi médiára kikerült – és azóta levett – videón azonban látszik, hogy a GR010 Hybrid LMH-ra a másik verziót rakták fel az autóra. Ezáltal a hátsó kerék körüli elemeket is átalakították, nagyobb kerékdobot alkalmaztak.

    Lehet, hogy csak tesztelik ezt a lehetőséget is, mindenesetre nem jelentettek még be változtatást. Erre majd a szezonnyitó Sebringi 1000 mérföldes verseny előtti prológon kerül majd sor.

    A vetélytársak közül Glickenhaus egyből a különböző méretek mellett döntött, az idén debütáló Peugeot azonban él az első verzió jelentette lehetőséggel. A franciák azonban biztosan nem lesznek ott a márciusi floridai versenyen.

    A másik nagyobb eltérés a Toyota tavalyi autójához képest a cápauszony, illetve hátsó szárny oldalsó elemeinek megnagyobbítása volt. Amennyiben maradnak a változtatások, a japán gyártó elhasználja az 5 fejlesztési jokerének egyikét.

  • Stroll: a Valkyrie mégis indulhat Le Mans-ban

    Stroll: a Valkyrie mégis indulhat Le Mans-ban

    Bár eleinte az Aston Martin lelkes volt az új Hypercar szabályrendszer iránt, végül visszamondták a Valkyrie-programot. Most azonban újabb fordulat jöhet a történetben.

    2020-ban egy évvel a Hypercar-kategória elindulása előtt a brit márka az új F1-es csapatára hivatkozva lemondta a WEC-ben való részvételt.

    A márka tulajdonosa, Lawrence Stroll az idei Forma -1-es autó bemutatásakor már azonban lehetőségnek nevezte a hosszútávú sorozat legfelsőbb kategóriáját.

    „Teljes mértékben az a célunk, hogy az F1-en kívüli versenyekbe is bekapcsolódjunk. Nem hagytuk abba a GT3-as és GT4-es autók futtatását, és két éve még nyertünk (GTE Pro kategóriát) Le Mans-ban. Ez a program ezután is folytatódni fog, sőt, javítunk rajta.” hangsúlyozta Stroll.

    „Ráadásul már megbeszéléseket folytatunk arról, hogy visszatérjünk Le Mans-ba. De nem tartunk még ott. Versengő típus vagyok és egész életemben az voltam, a véremben van, ezért is vagyok itt. De abban a kategóriában fogunk versenyezni, amivel a megfelelő üzenetet közvetíthetjük.”

    Egyik legelső gyártóként kötelezték el magukat a Hypercar mellett, de a Red Bullal – és Newey-val történő szakítást követően Stroll nem erőltette a dolgot.

    Amennyiben a kanadai igent mond – a Toyota, a Peugeot és a Ferrari példáját követve – a teljesen saját, LMH szabályrendszer lenne a megfelelő a britek számára. A Valkyrie AMR Pro-t kifejezetten arra fejlesztették, hogy minél gyorsabban körbe tudjon menni a Le Mans-i pályán – az előzetes számítások szerint 3 másodperccel gyorsabban, mint a 2021-es pole kör.

  • Daniil Kvyat újra versenyzői üléshez jutott

    Daniil Kvyat újra versenyzői üléshez jutott

    Daniil Kvyat 2022-ben  visszatér a versenyzéshez, miután egy évet az Alpine F1-es csapat tartalékversenyzőjeként töltött, mert nem maradt számára hely a Forma-1-es mezőnyben.

    Az orosz megerősítette, hogy 2022-ben a hosszútávú kell majd őt keresni.

    Kvyat a 2020-as szezon végén elvesztette ülését az AlphaTaurinál, majd 2021-re tartalékversenyzőként csatlakozott az Alpine-hoz. Most azonban visszatér a versenyzéshez, miután aláírt a G-Drive Racing csapathoz az Endurance Világbajnokságba (WEC).

    Kvyat Rene Binder és James Allen mellett az Oreca 07 Gibsonban fog versenyezni az LMP2-es kategóriában.

    „Kevés olyan kategória és bajnokság van, amely versenyképesebb, mint a prototípusok és a WEC-ben való versenyzés” – idézte Kvyatot a Motorsport.com.

    „Alig várom, hogy a G-Drive Racinggel debütáljak, egy olyan csapattal, amely az endurance versenyzés csúcsán van, és hogy a WEC-ben és természetesen Le Mans-ban a győzelemért versenyezhessek.”

    Roman Rusinov csapatfőnök elmondta, hogy Kvyat szerződtetése „hihetetlenül jelentős”, de nem feltétlenül hiszi, hogy a pilótát soha többé ne látnánk majd viszont a Forma-1-ben.

    „Daniil pályafutását már a GP3 óta követem, és mindig is tartottam vele a kapcsolatot” – magyarázta Rusinov.

    „Rendkívül tehetségesnek tartom őt, és kedvelem a stílusát. Szerettem volna lehetőséget adni neki, hogy megnyerje Le Mans-t, de biztos vagyok benne, hogy az F1-es karrierje még messze nem ért véget.”

    Kvyat 2014-ben debütált az F1-ben az akkor még Toro Rossónál (ma AlphaTauri), majd 2015-ben a Red Bullhoz került. A 2016-os szezon elején azonban Kvyatot visszaminősítették a juniorcsapathoz, míg Max Verstappen a Red Bull főcsapatánál kapott helyet.

    Egy év kihagyás következett 2018-ban, amely alatt Kvyat a Ferrari fejlesztő versenyzőjeként tevékenykedett. Ezután visszatért a rajtrácsra a Toro Rossóval, 2019-ben és 2020-ban, mielőtt 2021-ben Yuki Tsunoda átvette a helyét.

  • Nem lesz ott a Peugeot, de debütál a Corvette a sebringi WEC idénynyitón

    Nem lesz ott a Peugeot, de debütál a Corvette a sebringi WEC idénynyitón

    A WEC közzétette a Sebringi 1000 mérföldes verseny nevezési listáját, melyen a két Peugeot-n kívül már a mezőny nagy része hiánytalanul szerepel.

    Hypercar

    Az idén csatlakozó franciák köztudottan még véglegesítik az autójuk terveit. Ugyanis első indulásuk után már nem lehetne változtatni rajtuk. Így marad a négy előre bejelentett autó: két Toyota, az LMP1-es Alpine és az egyetlen teljes szezonos Glickenhaus.

    A Toyotánál egy változás lesz, a visszavonuló Kazuki Nakajima helyére a honfitárs, Ryo Hirakawa kerül. Az Alpine – bár nem szerepel minden név a hivatalos listán – a sportscar365.com információi szerint nem változtat. A Glickenhaus pedig szintén tavalyi pilótáiból válogat majd: Dumas, Pla és Briscoe lesz az összetétel.

    LMP2

    Nagyban átalakult a mezőny, ami a csapatokat illeti, a jövőre érkező LMDh projektek miatt egyre többen is csatlakoztak a prototípusokhoz. Az eddigi GT csapatok közül a Prema/Iron Lynx és az AF Corse a Ferrari, a Penske pedig a Porsche miatt gyűjt tapasztalatot.

    A Penske ráadásul már Dane Cameront és Felipe Nasrt, a jövő évi pilótáit bízta meg az autó terelgetésével. Az Audi sztárjai, René Rast és Nico Müller pedig – egyelőre nem a gyári csapatnál, de – szintén tagjai már a mezőnynek a DTM mellett.

    A három tavalyi WEC bajnok három különböző csapathoz került idén. Frijns maradt a WRT-nél, Habsburg a belga csapat által felkészített Realteam autóba ül át. Charles Milesi pedig a női felállást elhagyó Richard Mille Racing Teamnél kapott új ülést.

    Lilou Wadoux egyetlen női versenyzőként marad a mezőnyben, rajta kívül a GT-knél az Iron Dames keres Rahel Frey mellé még két hölgyet.

    A harmadik Richard Mille csapattárs nem kis név, hanem a nyolcszoros rally világbajnok Sébastien Ogier lesz. A francia tavaly vonult vissza a teljes szezonos ralizástól, és a Toyota Hypercar-ját is tesztelte már.

    A Premánál az ELMS-győztes Kubica-Délétraz duó mellé a formaautós Lorenzo Colombo érkezik majd. A tavalyi F3-as pilóta kollégái közül Oliver Rasmussen is csatlakozott a hosszútávú sorozathoz.

    A tengerentúli sorozat (IMSA) tavalyi összetett bajnoka (Nasr) mellett az Endurance Cup győztese is itt lesz, Filipe Albuquerque személyében.

    És ha már Amerika, érdemes megemlíteni azokat a csapatokat is, akik nemes egyszerűséggel átmentek az amerikai bajnokságba. A Magnussen apa-fia párost összehozó High Class Racing, a Montoyát Le Mans-ban tartó DragonSpeed, és a holland öregfiúkból álló Racing Team Nederland is egy óceánnal helyezte odébb a székhelyét.

    Ezenkívül két korábbi F1-es pilóta is visszatér Európába: Sébastien Bourdais IndyCarból, Esteban Gutiérrez a Mercedes F1-es tesztprogramjából való kikerülése után próbálja ki magát a WEC-ben.

    Ford, BMW, GTE Pro, Sebring, WEC, racingline.hu
    Legutóbb, amikor három éve itt járt a mezőny, még a BMW és a Ford is világbajnoki résztvevő volt – Fotó: 2019 Joao Filipe/AdrenalMedia.com/FIA WEC
    GT

    A Pro-knál végre ismét három gyártós vetélkedés lesz, miután a Corvette GTE programjának nem maradt máshol hely, csak a világbajnoki mezőnyben. Az öt legénységben a lista szerint csak két-két pilóta szerepel ellenben az előre bejelentett hárommal.

    Az AF Corse az Pro-Am legénységű LMP2-es gép mellett két Pro és két amatőr Ferrarit is indít, ezzel ők a legnépesebb csapat a sorozatban.

    Az amatőrök között három Aston Martin, öt Ferrari és öt Porsche versenyzik majd.

  • A Mercedes főstratégája egy McLaren volánja mögött fog versenyezni

    A Mercedes főstratégája egy McLaren volánja mögött fog versenyezni

    A Mercedes főstratégája, James Vowles részt fog venni a február 11-én kezdődő ázsiai Le Mans Series-ben, ahol egy McLaren 720S GT3-at vezethet majd.

    A brit szakember az 59-es rajtszámú McLaren 720S GTO-val körözhet majd két egymást követő hétvégén Dubaiban és Abu Dhabiban. A brackley-i főstratégáját foglalkoztató csapat szerint az ázsiai LMS egy kitűnő lehetőség a brit számára, hogy a Forma-1-es szezon kezdete előtt még egy kicsit kikapcsolhasson és élvezhesse a vezetést.

    A tervek szerint a száguldó cirkusz új generációs autói február 23-án gurulnak majd ki első ízben a pályára Barcelonában a Circuit de Catalunyán, mindössze négy nappal az ázsiai LMS utolsó versenyét követően, amit az Abu Dhabiban található Yas Marina Circuiten fognak majd lebonyolítani. Vowlesnak az LMP3-as bajnok Manuel Maldonado – aki az ex-F1-es Pastor Maldonado unokatestvére – és Nicolai Kjaegaard lesznek majd a váltótársai.

    A Garage 59 csapatfőnöke, Andrew Kirkaldy elmondta, hogy „meg van elégedve a három pilóta képességeivel” és azt is nagyon reméli, hogy „idén sikerük megszerezniük az első győzelmüket is” a sorozatban.

  • Pályán a Peugeot szárny nélküli hiperautója

    Pályán a Peugeot szárny nélküli hiperautója

    Először gurult pályára a Peugeot tavaly nyáron bemutatott hiperautója. A francia gyártó ezzel a modellel tér vissza idén a hosszútávú világbajnokság mezőnyébe.

    A franciák modellje több szempontból is különleges, leginkább azért, mert nincs hátsó szárny az autón, ami a hypercar szabályok rugalmasságára vezethető vissza. A ground-effectre épülő autót egy ikerturbós 2.6 literes V6-os erőforrás hajtja majd. A 680 LE-s benzin motort egy 271 LE-s elektromotor egészít majd ki.

    A 9X8 kódjelű autót rutinos és sokat megélt pilóták terelgethetik majd a WEC soron következő idényében.

  • A kevés Hypercar ellenére a WEC elutasított egy gyártót 2022-re

    A kevés Hypercar ellenére a WEC elutasított egy gyártót 2022-re

    Bár a tavalyi három állandó Hypercar indulója idén ideális esetben is csak hatra bővül, a WEC egyelőre nem kért a ByKolles projektjéből.

    2023-ben a Ferrari, az Audi és a Porsche csatlakozik az Endurance Világbajnokság legmagasabb osztályához. Addig azonban limitált a küzdelem a Hypercarok között.

    Tavaly a két Toyota, illetve az LMP1-es Alpine osztotta el a dobogókat. A Glickenhaus két autójával pedig csak ritkán volt ott a rajtrácson.

    Idén egy gépet mindenképp ígért az amerikai csapat, rajtuk kívül a Peugeot érkezik két autóval. Könnyen lehet azonban, hogy a franciák a sebringi nyitányon még nem lesznek ott.

    Ütemterv szerint még egy gyártóra, a ByKollesre lehetne még számítani, de – mint kiderült, nem az idő, hanem – a WEC mondott nekik nemet az indulásra.

    A német csapat a koronavírus előtt jelentette be, hogy csatlakoznak az új sorozathoz, azóta viszont csak kétszer adtak hírt magukról.

    Legutóbb áprilisban jelentettek be két pilótát: a korábbi Formula E versenyző Tom Dillmannt, illetve a WTCR-ben szereplő Esteban Guerrierit.

    A WEC idei rajtlistáján rekordszámú résztvevő van, amit a sorozat 10. évének méltó ünnepléseként aposztrofált a vezetőség. A világbajnokság főnöke, Frederic Lequien elhintette, éppen emiatt nem volt szükség egy félig felkészült indulóra.

    „Az elbíráló bizottság úgy döntött, hogy nem áll rendelkezésünkre minden feltétel ahhoz, hogy elfogadjuk a nevezésüket.” – mondta a francia az új gyártóról. Utána hozzátette, a túl sok nevező a „jó fajta problémák” közé tartozik.

    Az egyik fontos kitétele az LMH autóknak, hogy a csapatoknak bizonyítottan együtt kell működnie egy autógyártóval. A ByKolles azonban privát alakulatként nem tud ilyet felmutatni. A motorsport.com értesülései szerint a Vanwall név használatát szerezték meg, így az ő nevükkel látnák el az autót.

    Bár versenyről-versenyre nem nevezhetnek, a ByKolles így is indulhatna a Le Mans-i 24 óráson, ahogy ezt a Glickenhaus is megteszi a második autójával. Az eredeti terveik szerint a Peugeot-hoz hasonlóan ők is csak Spában indultak volna először.