Kategória: Endurance

  • Két baleset után végül egy vihar szakította félbe a WEC idénynyitóját

    Két baleset után végül egy vihar szakította félbe a WEC idénynyitóját

    Míg a Toyota több bukásba is belekeveredett, az Alpine vitte el az első győzelmet a WEC 2022-es szezonjában, a Sebringi 1000 mérföldes versenyen.

    Hypercar

    Az Alpine jól kapta el a rajtot a pole-ból, és a Glickenhaus előtt fordult el az első kanyarban. A két Toyota beragadt a két LMP2-es United Autosports autó mögé, így csak késve tudták elkezdeni a vetélytársak üldözését.

    Mire a japánok két autója feljött a második-harmadik helyre, az Alpine már 20 másodperces előnnyel rendelkezett. A Toyoták ezért hosszabb etapokkal próbálták leküzdeni a távolságot.

    Ekkor a 7-es autó azonban problémákba ütközött. Egy lekörözésnél akadtak össze egy Porschéval, és a falban kötöttek ki. López ekkor még elindult a boxba, de közben még egyszer kicsúszott, és fejére állt az autó.

    A verseny ekkor szakították meg először, és 30 perccel később – a javítások elvégzése után – folytatódhatott a verseny.

    Három órával a verseny vége előtt azonban egy elektromos vihar ért a pálya környékére, amiben az amerikai törvények szerint tilos autóverseny rendezni. Egy rövid kivárást követően – mialatt újra távolabb került a vihar – újra útjára engedték a mezőnyt. 35 perccel a verseny vége előtt azonban hasonló okból harmadjára is előkerült a piros zászló, és ezt követően már nem indították újra a versenyt.

    Furcsa módon így a Hypercar éra első „nem toyotás” győzelmét egy korábbi LMP1-es autóval az Alpine szerezte. Eközben a Glickenhaus először állhatott fel az összetett dobogóra.

    LMP2

    A verseny kezdeti szakaszában a már korábban említett United Autosports állt nyerésre, azonban a tavaly tündöklő WRT megszorongatta őket a dobogós helyekért.

    A 23-as autó – az Alex Lynn helyére beugró Paul di Restával – egy kiállással kevesebbet teljesítve került végül az élre, míg WRT és testvérautójuk, a Realteam kettős dobogót értek el a belga csapatnak.

    Joshua Pierson ezzel – amellett, hogy 16 évével a legfiatalabb induló – a legfiatalabb WEC kategóriagyőztes is lett.

    A GT-ből lett LMP2-es csapatok közül a Kubicával fémjelzett Prema negyedik lett. A lengyel ezzel a tavalyi szezonzárón való részvétele után első teljes WEC szezonját egy jó eredménnyel kezdte.

    Az AF Corse Pro-Am legénysége pedig a pole megszerzése után hosszútávon nem tudták tartani a mezőnyt, és a kategória kilencedik helyére estek vissza. Ezzel egy hellyel végeztek a WEC debütáns Penske előtt.

    GT

    A kiegyenlítő rendszer miatt a Ferrarikkal nem kellett számolni a GTE Pro győzelméért folytatott harcban. Még így is a Porschék számítottak esélyesebbnek a Corvette-tel szemben, azonban egy-egy büntetés – a német márka autóinak – izgalmassá tette a versenyt a két márka között.

    A tíz órás verseny első felében izgalmas csata bontakozott ki az Estre-Christensen, illetve a Milner-Tandy páros között. Utána azonban az első piros zászló után Kevin Estre megszerezte a vezetést, és már nem engedte ki a kezei közül.

    A Porsche ráadásul kettős dobogót szerzett, a futamgyőzelem mellett ugyanis a másik autó beért a harmadik helyre.

    Az amatőrök között kettős Aston Martin siker született (#98 és #33), Porsche (#56) dobogóval. A teljesen női legénységű Iron Dames lett ötödikként a legjobb Ferrari csapat, de egyben az utolsó autó, akit még értékeltek.

  • Fittipaldi Le Mans-nal vigasztalódhat, de Magnussen is rajta van a listán…

    Fittipaldi Le Mans-nal vigasztalódhat, de Magnussen is rajta van a listán…

    Közzétették az 2022-es Le Mans-i 24 órás nevezési listáját, melyen a WEC mezőnyén kívül további 25 autó szerepel.

    A Hypercar mezőnyben 5 autóra bővül a verseny, a Glickenhaus indít még egy autót. Ryan Briscoe átül majd a teljes szezont futó 708-as gépből Richard Westbrook és Franck Mailleux mellé. Helyén Pipo Derani szerepel majd.

    A LMP2-eseknél csaknem megduplázódik a járművek száma, 15-ről 27-re nő. A WEC csapatok közül a WRT, az Inter Europol, illetve az Algarve Pro Racing indít egy-egy további autót.

    Előbbiek Lamborghini pilótáknak adnak esélyt, a lengyel csapat a nemrég még egy Haas üléssel szemező Pietro Fittipaldi, utóbbiak pedig Sophia Flörsch szolgálataira számíthat majd.

    A további egyszeri nevezők közé tartozik az idei F2-es mezőnyből kiszorult ELMS-versenyző Bent Viscaal (TDS Racing x Vaillante), az Asian Le Mans Series (ALMS) bajnok Nielsen Racing (Ben Hanley, Matt Bell és Rodrigo Sales), és a tavalyi ELMS bajnok Ye Yifei, aki a kétszeres IMSA bajnok Ricky Taylorral alkot majd egy csapatot.

    A tartalék autók között – amennyiben valamelyik visszamondaná az indulást – ott van az újra egyesülő Magnussen apa-fia páros, annak ellenére, hogy Kevin közben aláírt a Haasszal. Az Azeri Nagydíj ütközik a Le Mans-i hétvégével, így valószínűtlen, hogy végül rajthoz áll Franciaországban.

    GTE Pro kategóriában a Corvette érkezik egy második – egyébként Amerikában szereplő – legénységgel, valamint szintén a tengerentúlról érkezik a Riley Motorsports Ferrarija is. Utóbbit a Formula E pilóta, Sam Bird és a Supercars címvédője, Shane van Gisbergen terelgeti majd.

    Az amatőröknél még nem véglegesítették az extra hét Ferrari és három Porsche legénységét. Annyi azonban már biztos, a versenyzői karrierjéről sorozatot készítő Michael Fassbender is indulni fog Le Mans-ban.

  • Michael Fassbender idén debütálhat Le Mans-ban

    Michael Fassbender idén debütálhat Le Mans-ban

    Miután a végigjárta a Porsche létráját, a korábbi X-Men színész, Michael Fassbender megkapja a nagy lehetőséget és rajthoz állhat az idei Le Mans-i 24 óráson.

    Az ír színész korábban a Ferrari Challenge North Americában töltött el néhány szezont, mielőtt a Porschéval elindította a Road to Le Mans elnevezésű dokumentum sorozatot a saját versenyzői karrierjéről.

    Ezzel Fassbender lett a következő ’gentleman driver’, akinek nem elsődleges hivatása volt a versenyzés. Mivel a motorsport nem olcsó sportág, sokszor a már kisebb vagyonnal rendelkező emberek kezdik meg karrierjüket ebben a világban.

    Legfőképp az endurance világában népszerű ez a fajta versenyzés, éppen ezért van a világbajnokságon is kijelölt kategóriájuk (LMGTE Am). A Netflixen is készült erről film, többek között a kanadai Paul Dalla Lana volt a Gentleman Driver egyik főszereplője.

    Fassbender első évében (2019) a Porsche Super Sports Cupban szerepelt, és a tíz versenyből minden második alkalommal a legjobb 10-ben végzett. A következő szezonban Fassbender belekóstolhatott a Circuit de la Sarthe-on való versenyzésbe is a 24 órás verseny egyik betétfutamán.

    Ezenkívül az ELMS-ben szerepelt, ahol négy versenyen átlagban ötödik helyen végzett, egy évvel később (tavaly) pedig már a dobogóra is felállhatott Portimaóban.

    Idén ugyanúgy marad a sorozatban és a Porsche gyári pilótájával, Richard Lietz-cel alkot majd egy párost. Ezenkívül pedig a Le Mans-i 24 órás indulói közt is szerepel, mindkettő helyen a Proton Competition színeiben.

    A sorozata a Youtube-on is megtekinthető teljes egészében.

    Legutóbb híres színész 2015-ben szerepelt a versenyen, akkor Patrick Dempsey lett kategória második saját csapatával, akik szintén a Protonnal működtek együtt.

  • Kék-sárga festéssel érkezik a Penske a WEC-be

    Kék-sárga festéssel érkezik a Penske a WEC-be

    Az amerikai csapat a Porsche partnereként lesz majd jelen az európai endurance porondon is. A Penske emiatt már idén a WEC-be merészkedik, méghozzá egy LMP2-es géppel.

    A csapat működtetéséhez szükséges forrásokat a Penske Logistics biztosítja, majd az ő szponzorációjuk jelenik majd meg az autót. Ami versenykörülmények között már jövő hétvégén, Sebringben pályára hajt majd.

    Az autót nem meglepő módon a Porsche-projekt két pilótája, Felipe Nasr és Dane Cameron fogja vezetni Emmanuel Collard mellett.

    A festést pedig a sárga és a kék szín dominálja, de nem az Ukrajna által érzett szolidaritás, sokkal inkább a csapat tradicionális NASCAR-os színei ihlették a megjelenést. A csapat ennek ellenére egy nappal később bejelentette, hogy egymillió dolláros adománnyal segíti az országot a World Central Kitchenen keresztül.

    „Egy olyan cégként, akik segítik a globális vállalatokat elhárítani a beszállítói problémákat, boldogan csatlakozunk a Team Penske hosszú és sikeres történetéhez a pályán.” – jelentette ki Marc Althen, a Penske Logistics elnöke.

    „A pilótáknak és a csapatnak a legjobb szerencsét kívánjuk ebben a rendkívül kiélezett sorozatban.” – tette hozzá.

    Ami a Hypercar fejlesztését illeti, a jövőre csatlakozó gyártók közül a Porsche áll a legelőrébb. Elmondásuk szerint azonban még ők is az idővel küzdenek a programjuk során.

  • Magnussen: Steiner mindent tönkretett azzal, hogy felhívott

    Magnussen: Steiner mindent tönkretett azzal, hogy felhívott

    Kevin Magnussen elárulta, hol érte a hívás, hogy visszatérhet az F1-be. Bár nem esett neki jól, azért nem volt boldogtalan, hiszen elfogadta korábbi csapata ajánlatát.

    A dán korábban 2017 és 2020 között versenyzett a csapatnál, utána Mick Schumacher és Nikita Mazepin érkezése miatt nem hosszabbították meg a szerződését.

    Azóta az amerikai kontinensen, az IMSA-ban vett részt a Ganassi színeiben, idén is velük versenyzett volna a négy nagyobb endurance versenyen (Daytona, Sebring, Watkins Glen és a Petit Le Mans).

    Éppen a floridai versenyre pihent rá, amikor Mazepin menesztése után megkapta az igent Steinertől.

    „Günther körülbelül egy hete hívott. Az Államokban voltam egy kisebb nyaraláson Sebring előtt.” – írta le a helyzetet a racingnews365.com-nak.

    „Azért mentem Floridába, mert nem voltam benne biztos, hogy összejön. Megérkeztem Miamiba, erre Günther visszahívott, hogy megadja a zöld jelzést. Így jöhettem ide.” – mondta már a teszten.

    Magnussen ráadásul nem csak egy kontinensen versenyzett volna, hiszen a Peugeot Hypercar-programjának is részese volt, akik idén debütálnak a WEC-ben.

    „Sok mindent ki kellett bogozni, mert szerződés kötött a Peugeot-hoz és a Ganassihoz is. Utóbbival jövő héten Sebringben versenyeztem volna, így nagyon rendes volt tőlük, hogy elengedtek.

    Egyiküknek sem kellett elengednie. ­– mondta Magnussen, amikor a szerződéseibe rejtett „F1-es záradékról” kérdezték. – Nagyon megtisztelő, hogy két ilyen profi csapattal versenyezhettem, akik megértették a dolgot. Természetesen nem örültek neki, de megértették.”

    Korábban a dán erősen kritizálta az F1-et a rögzült erősorrend miatt, és a Haas tartalékosi szerepkörét is visszautasította. Az új szabályok azonban megváltoztatják az eddigi viszonyokat, ez jelenthet motivációt Magnussennek.

  • A korábbi mellőzött Haas tartalék is felszólalt az ülés kapcsán

    A korábbi mellőzött Haas tartalék is felszólalt az ülés kapcsán

    2020-ban Romain Grosjean balesete után ugyan nem őt választották, a Haas egyik tartalékpilótája, Louis Délétraz ismét képbe került az amerikai csapatnál.

    A svájci pilóta neve ismét felmerült a Mazepin által üresen hagyott ülés miatt. Délétraz azonban kijelentette, bár meg lenne rá a lehetősége, két jelenlegi sorozata miatt nem élne a lehetőséggel.

    Az ELMS tavalyi bajnoka idén kettős LMP2-es programmal rendelkezik, hiszem a Premával a WEC-ben, a Tower Motorsports-szal pedig a tengerentúli IMSA-ban teljesít majd szezont.

    A svájci emiatt a Twitteren vetett véget a találgatásoknak:

    „Sok üzenetet kaptam a Haas üléssel kapcsolatban. Igen, még mindig megvan a szuperlicenszem, de nem folytatok velük tárgyalásokat. Már aláírtam a 2022-es szerződéseimet, és boldog vagyok velük. A legjobbat kívánom a csapatnak és Pietrónak ebben a nehéz helyzetben.”

    Pietro Fittipaldi, a Haas tavalyi teszt- és tartalékpilótája lenne ugyanis a következő jelölt, Grosjean balesete után is őt kereste meg a csapat. Gene Haas azonban kijelentette, tapasztaltabb pilótát keresnek.

    A korábbi pilóták közül Antonio Giovinazzi a Formula E üléséből ugyan kiváltható lenne, de Nico Hülkenberg megszerzése nem ütközne hasonló akadályokba. A német azonban nem tudná pótolni az Uralkali távozásával jelentkező szponzorpénzek kiesését.

    Rajtuk kívül Kvyat az Alpine, Kubica az Alfa Romeo – és szintén a Prema – alkalmazásában áll, így ők valószínűleg nem szerepelnek azon a bizonyos listán.

  • Két Lamborghini pilóta kapott helyet a WRT Le Mans-i felállásában

    Két Lamborghini pilóta kapott helyet a WRT Le Mans-i felállásában

    A belga csapat tavaly magabiztosan kettős LMP2-es siker felé haladt a Le Mans-i 24 óráson, de egy technikai hiba miatt „csak” szimpla győzelmet ünnepelhettek.

    Jelenleg egy továbbra is egy autóval indulnak a WEC-ben, továbbá a Realteam autóját is felkészítik majd. De ahogy tavaly, idén is tervezik, hogy indítanak egy második autót az év legrangosabb versenyén.

    A tavalyi LMP2-es bajnokokat is ők szolgáltatták, most azonban felbomlott az álomcsapat: Robin Frijns ugyan maradt, de közben Ferdinand Habsburg a testvércsapatba ült át (Realteam), Charles Milesi pedig riválisként a tavaly még női felállással induló Richard Millét erősíti.

    A második (European Le Mans Series bajnok) alakulat sem maradt meg: Délétraz és Kubica ugyanis a Prema LMP2-es programját vezetik majd, ami akár a Ferrari Hypercar csapatának előfutára is lehet.

    Így alakult ki a Robin Frijns-Sean Gelael-René Rast (WRT), illetve a Ferdinand Habsburg-Rui Andrade-Norman Nato (Realteam) összeállítás. Ehhez csatlakozik majd Mirko Bortolotti, Rolf Ineichen és Dries Vanthoor.

    Előbbi kettő a Grasser Racing színeiben a Lamborghini gyári DTM-es programját erősíti majd idén. Ha hozzávesszük, hogy már rebesgetik, hogy a gyártó LMDh programba kezdhet, ez egy jó első lépés lenne…

    Vanthoor ezzel szemben az Audi Sport tagja, akik szintén a legfelsőbb endurance kategóriába készülnek. René Rast és Nico Müller például szintén ott lesznek már az LMP2-es mezőnyben.

    Bortolotti főleg GT kategóriákban bizonyított eddig, Daytonában és Sebringben is győzelmet aratott már. Vanthoor a GT World Challenge Europe címvédője, és kategóriagyőzelme is van Le Mans-ból.

    „Rendkívüli módon örülünk, hogy egy harmadik autót is indíthatunk Le Mans-ban, a tavalyi sikereink miatt garantált két hely mellett.” emelte ki Vincent Vosse, a WRT csapatfőnöke.

    „Idén nagy kihívás lesz számunkra három autóra is figyelni. Ennek elkerülésére teljes személyzetet kap a harmadik autó is, és bízom benne, ez az egész csapatot erősíteni fogja.”

    „Külön boldogság, hogy Rolf és Mirko visszatér hozzánk, valamint, hogy Dries is csatlakozik. Mind a WRT család tagjai, akik nagy mértékben járulhatnak hozzá a csapat sikeréhez, hogy megvédjük a címeinket. Köszönöm a Lamborghini Squadra Corsénak és az Audi Sportnak, hogy elengedték őket.”

  • Diszkriminatívnak tartják az FIA feltételeit, visszalép a G-Drive Racing

    Diszkriminatívnak tartják az FIA feltételeit, visszalép a G-Drive Racing

    Az FIA nemrégiben jelentette be, hogy az összes irányításuk alá tartozó sorozatban az orosz és fehérorosz pilóták csak semleges színekben indulhatnak. E bejelentés miatt azóta több sorozat, ország döntött úgy, hogy nem engedi rajthoz állni a fenti két ország versenyzőjét, ennek lett áldozata például az F1-es Nikita Mazepin vagy a W Series-ben szereplő Irina Sidorkova is.

    Hozzájuk most egy komplett versenycsapat is csatlakozik, a hosszútávú versenyzésben komoly névnek számító G-Drive Racing, noha ők a feltételeket elfogadhatatlannak tartották és önként léptek vissza minden versenysorozattól, köztük a WEC-től és a Le Mans-i 24 órás viadaltól is.

    A csapatfőnök és egyben egyik versenyző Roman Rusinov egy Instagram-posztban jelentette be a döntést, amelyben diszkriminációval vádolta meg a Nemzetközi Szövetséget.

    „A mai napon, én, az orosz G-Drive Racing pilótája elutasítom az FIA diszkriminatív feltételeit. Minden sportoló célja, hogy hallja a hazája himnuszát a dobogón. Tíz év alatt a csapatom ezt már számtalanszor megtett, felvonták nekünk a zászlót és elénekeltük az orosz himnuszt.” – kezdte Rusinov.

    „A szurkolóim, a csapattársaim és sportbecsületem érdekében nem fogom aláírni ezt a dokumentumot. Akkor már jobb, ha egyáltalán nem versenyzünk. A G-Drive mindig is egy nemzetközi csapat volt: pilóták, szerelők, mérnökök, a világ minden pontjáról érkeztek hozzánk. Egy igazi sporttestvériség jellemzi őket, nélkülük a győzelmek sem jöttek volna. Nagyon sajnálom, hogy ezek a srácok a G-Drive színeiben nem versenyezhetnek tovább. Most a különböző projekt lehetőségeinket mérlegeljük, hogy hogyan fejlesszük a motorsportot a hazánkban.” – folytatta.

    „Őszintén remélem, hogy visszatérhetünk majd a nemzetközi versenyzéshez, miután visszatér mindenki a sport szelleméhez és a mindenki számára egyenlő feltételekhez.” – zárta az orosz.

    A G-Drive Racing idén a WEC mellett az európai Le Mans szériában is indult volna, olyan versenyzőkkel, mint Danyiil Kvjat vagy Sophia Flörsch.

  • A Peugeot nem lesz kész az idei Le Mans-ra

    A Peugeot nem lesz kész az idei Le Mans-ra

    Bár a nagy dömping előtt, 2022-re ígérték magukat, a Peugeot nemhogy a szezonnyitón nem lesz ott az új Hypercar-jával, hanem a Le Mans-i 24 órásra sem készülnek el.

    A radikális, hátsó szárny nélküli autót kifejezetten a francia helyszín hosszú egyeneseire tervezték. Azonban a gyártó elmondása szerint inkább még finomítanának az autón, mielőtt beadnák az FIA-nak a 9X8-as végleges paramétereit.

    Eredetileg Le Mans előtt egy versenyen (Sebring vagy Spa) vettek volna részt, hogy indulhassanak a nagy presztízsű versenyen. Az amerikai verziót már korábban kizárták, most pedig már az is biztos, hogy legkorábban Monzában láthatjuk az új autót.

    Peugeot technikai igazgatója, Olivier Jansonnie úgy magyarázta a 9X8-es versenyen való bemutatkozásának csúsztatását, hogy „több időt biztosít számunkra a megfelelő megbízhatóság eléréséhez”.

    „Ezzel az összes forrásunkat a csapatainkra és a tesztekre fordíthatjuk, mivel a Spa és Le Mans sem zavarnak meg minket a felkészülésben. Mind szervezési, mind a megbízhatóság szempontjából Le Mans a legnehezebb verseny az idényben. Először rövidebb versenyekkel kezdenénk, ami segít nekünk felvenni a bajnokság ritmusát.”

    „Ahogy az utcai autóknál is, ha a határidő és a minőség között kell döntenünk, mindig az utóbbit választjuk.”

    A Peugeot közleménye nem jelentette ki pontosan, mikor csatlakoznak a WEC mezőnyéhez, mindössze annyit írtak, „nyáron”. Az egyetlen, évszaknak megfelelő verseny Monzában lesz. Utána a Fuji Speedwayen szeptemberben, illetve Bahreinben novemberben lesz világbajnoki futam.

    Ezzel már biztossá vált, hiába ígérkezett két újabb gyártó is Hypercar autóval, a ByKolles elutasítása és a Peugeot késése miatt továbbra is csak három márka lesz ott Le Mans-ban.

  • Flörsch: A Forma-1 csak beszél a nők bevonásáról

    Flörsch: A Forma-1 csak beszél a nők bevonásáról

    Sophia Flörsch azzal vádolta a vezető autósportokat, köztük a Forma-1-et is, hogy a női tehetségek támogatását illetően csak beszélnek, de nem tesznek semmit. A 21 éves német versenyző 2018-ban a legendás Makaói Nagydíjon vált ismertté, amikor hatalmas balesetet szenvedett, és a fotósok bunkerébe csapódott, ahol eltört a gerince. Azóta azt állítja, a sok figyelem gyakorlatilag semmilyen előrelépést nem eredményezett az autóversenyzői előremenetelében, a sokszínűségről, egyenlőségről és befogadásról szóló harsogás ellenére. A müncheni Merkur újságnak nyilatkozott:

    „A csapatok női versenyzőkkel díszítik fel magukat, de valódi esélyt nem kapnak. Arra használják őket, hogy olyan modern, trendi vezérmotívumokat igazoljanak, mint például: „Támogatjuk a nőket és az egyenlőséget!”. Valójában gyakran csak egy olcsón kiszámolt elkötelezettségről van szó, amely többnyire nem kap valódi támogatást az egyenlő esélyű sportági befogadás szintjén.”

    A valóságban Flörsch szerint őt még mindig leginkább a 2018-as látványos bukásával és sérüléseivel hozzák összefüggésbe, pedig annak már jó pár éve. Elmondása szerint több támogatói tőkét kovácsolt a hírneve miatt, de egyikük sem áll továbbra is mellette. Így folytatta:

    „A motorsport gyorsan halad. A baleset felhívta rám a figyelmet, de sportszakmai értelemben ez nem volt előrelépés.”

    Flörsch 2022-ben az Európai Le Mans sorozatban indul majd, beleértve a legendás 24 órás hosszútávú versenyt is, de azt állítja, az igazi célja az, hogy „visszatérjen az együléses autókhoz”. A Forma-1 tehát az álmai netovábbja. Így zárt végül:

    „21 évesen is folytathatom és űznöm is kell ezt a célt. Nagy költségvetéssel gyorsan menne, kis büdzsével azonban néha kerülő utakat kell tenni. De végigküzdöm magam ezen az úton, és szilárdan hiszem, hogy van jövőm. Egy bizonyos ponton ez a befektetés megtérül.”