Az amerikai Josh Pierson lesz a Le Mans-i 24 órás történetének legfiatalabb indulója. Ráadásul az LMP2-es kategória egyik élcsapatában szerepel majd.
16 éves és 188 napos a verseny indulásakor, ezzel hat nappal veszi el honfitársától, Matt McMurrytől a rekordot, aki 2014-es indulásakor hívta ki azt.
Pierson az IMSA-ban és a WEC-ben is teljes szezont fut, és első futamgyőzelme után be is jelentették, hogy jövőre is marad a csapatnál. Ami nem is akármelyik alakulat, hanem Zak Brown istállója, a United Autosports.
„Nagyon boldog vagyok, hogy 2023-ben is visszatérhetek a Unitedhez. Családként tekintek rájuk, és minden pillanatát élvezem, amit velük töltök.” – nyilatkozta akkor az amerikai.
„Továbbra is a mostani szezonra koncentrálunk majd, hogy a legjobb eredményeket szállítsuk. Utána meglátjuk, mit hoz a jövő.”
Még tavaly, 15 évesen igazolta le a csapat egy sikeres Red Bull Ringen szervezett teszt után.
„Mivel korán kezdtem, már volt időm megszokni, hogy ilyen gyors autókat vezetek. Két tapasztalt csapattársam van, akiktől sok trükköt és információt kapok. Nem könnyű így versenyezni ilyen fiatalon, de sokat segít, ha hallgatsz a csapattársaidra, és akkor magasabb szintre is eljuthatsz.”
Piersont jelenleg Paul di Resta mentorálja, csapattársaival, Oliver Jarvisszal és Alex Lynn-nel pedig hatodik helyről indulhat a Le Mans-i versenyen.
Franciaországban jelenleg csak tanulóként, felnőtt jelenlétével vezethetne, és két évet kéne járnia a jogosítványra. A versenyzés azonban kiskaput nyújt számára, hogy mégis a volán mögé üljön. Nem is akármilyet.
Viszonylag ritka, hogy valakit úgy zárnak ki egy versenyről, hogy az még el sem kezdődött. Márpedig az idei Le Mans-i 24 órás versenyen ez is megtörtént, miután az LMP2-ben szereplő TDS Racing egyik versenyzője annyit balesetezett már a hétvégére eddigi részén, hogy a verseny vezetése egyszerűen kizárta.
Történt ugyanis, hogy az eddigi edzéseken nem egyszer, és nem kétszer ütközött másokkal az LMP2-es francia Philippe Cimadomo. A hyperpoleután a versenyirányítás egyeztetett a versenyzők képviselőivel, majd arra a döntésre jutottak, hogy nem engedik rajthoz állni a szombaton kezdődő versenyen.
Döntésüket az alábbi módon indokolták: ”Cimadomo nem a versenyen való biztonságos részvételhez szükséges szinten vezet, ezért a saját maga és versenytársai biztonsága érdekében kizárjuk a hét további részéről.”
A 62 éves versenyző abszolút újoncnak számított a 24 órás versenyen, korábban az ELMS-ben szerepelt szintén ezzel a csapattal, a meghallgatásán pedig ezzel is védekezett, mondván van rutinja a sportautó versenyekben, az edzés balesetek meg a kötelező tanulópénzek voltak, ám végül nem hunytak szemet az esetei felett.
Így a TDS Racing Oreca Gibson autóját vezető Mathias Beche és Tijmen van der Helm duója társ nélkül maradt, ám nem kellett sokáig várni, ugyanis péntek délután a csapat bejelentette, hogy az utolsó utáni pillanatban végül a Formula E világbajnokát, Nyck de Vriest ültetik be, így a holland idén sem marad Le Mans nélkül, ugyanis az elmúlt három esztendőben állandó résztvevője volt a Le Mans-i viadalnak az LMP2-ben, legjobb eredménye eddig egy kategória 7.hely tavalyról.
A Hyperpole edzésen kialakult a végleges rajtsorrend. A Toyota új-zélandi pilótáján kívül a két Corvette is élről kezdeti meg a Le Mans-i 24 órást.
Bár a Toyoták magabiztosan kezdtek a második időmérő elején, és sokáig másodpercekkel vezettek a riválisok előtt. Az Alpine azonban egy meglepetés idővel megelőzte őket, a nap első 3:25-ön belüli idejével.
Az utolsó előtti körben a forgalom és büntetések hátráltatták a japánok autóit, de aztán mindketten (Kobayashi és Hartley) is javítani tudtak. Előbbi éppen csak megelőzte Lapierre (Alpine) idejét, Hartley azonban még további négy tizedet vert mindkettejükre.
Robin Frijns volt az LMP2 sztárja, majdnem másfél másodpercet vert a vetélytársakra. Mögötte a másik WRT autó végzett Norman Natóval, így az első sor ki is bérelték.
A profi GT-seknél a két Corvette tett hasonlóan, mögöttük szorosan a Porschék végeztek, a Ferrari pedig továbbra is küszködött a megváltozott BoP miatt.
A GTE Am kategóriában meglepetésre Vincent Abril rukkolt elő a legjobb körrel a 61-es AF Corse Ferrariban. Mögötte a Kessel Ferrari (Mikkel Jensen), a Dempsey Porsche (Harry Tincknell) és a legjobb Aston Martin (Nicki Thiim) végzett.
A Le Mans-ban szintén csütörtökön tartott nappali és az esti szabadedzést is a Toyoták nyerték, így elveszni látszik a Glickenhaus korábbi éjszakai előnye.
A menetrend a szombati bemelegítő edzéssel folytatódik, amit maga a verseny követ majd.
Finoman szólva sem alakult jól a Toyota idei szezonja. Az eddigi két verseny mindegyikén kiesett valamelyik autójuk, és az Alpine mellett a Glickenhaus is megelőzi őket a bajnokságban. Le Mans azonban fordulópontot jelenthet számukra.
Sebringben López akadt bele a forgalomba, Spában pedig a hibrid rendszer hibája miatt állt ki a másik, 8-as számú autó. Pascal Vasselon, a japán márka európai technikai igazgatója azonban kijelentette, egyszeri esetről volt szó. Szerinte az alkatrész anyahibás volt, mert körül-belül 50 kilométert teljesített, mielőtt megadta volna magát.
„Nem lehet, hogy nagyobb mértékű problémáról van szó, mert 2016 óta használjuk ezt a technológiát. Sok energiát fektetünk abba, hogy a beszállítóinkkal foglalkozunk. Meglátogatjuk őket, ellenőrizzük a gyártási folyamatokat, tehát mindent megteszünk, hogy biztosítsuk a minőséget.” – nyilatkozta a francia a motorsport.com-nak.
„De az ilyen egyszeri problémákat nem tudjuk előre kiszűrni, amik felmerülnek, megoldjuk őket, attól félünk, ami még nem fordult elő.”
A tavalyi versenyen mindkét Toyota üzemanyagnyomás problémákkal küzdött az utolsó órákban. A csapat különböző kreatív megoldásokkal eljuttatta a pilótákat a célig, és az első Le Mans-i Hypercar kategória győzelemig.
Vasselon kiemelte, 2012 óta a spái volt az első eset, hogy megbízhatósági problémák miatt kellett kiállniuk egy versenyről.
Azonban ez még nem minden: tavaly az LMP1-es autóval versenyző Alpine mellett nem volt ellenfelük a teljes szezonban. Most azonban már a Glickenhaus is odáig jutott, hogy egyik autójukkal minden versenyen ott lesznek. Mi több, az Alpine is jobb formát mutat, mint eddig, ezt futamgyőzelmük is bizonyítja.
A WEC-ben nincs sok verseny egy évben, így a Toyota egyszeri hibáit nem könnyű kijavítani. Jelenleg 30 pontra vannak a bajnokságban az Alpine-tól és négy versenyük van ledolgozni ezt a hátrányt. Le Mans a dupla pontokkal a legjobb lehetőség erre, és igazi fordulópontot jelenthet a japánok szezonjában.
Az első gyakorlások alapján szoros lesz a verseny, bár az Alpine pilótái azt állították a sportscar365.com-nak, hogy 1-1,2 másodpercet veszítenek az egyenesben.
Éjszaka viszont a nem a japán gyártó, hanem a Glickenhaus volt a leggyorsabb eddig. Hosszabb etapokon azonban az idei versenyeken eddig nem tudták felvenni a versenyt a Toyota autóival.
Az idei Le Mans-i 24 órás időmérőjén kialakult, ki küzdhet az első hat helyért a Hyperpole-ban. A főszereplőt azonban nem a gyors idők, hanem egy nagy baleset jelentette.
A hollywoodi színész, Michael Fassbender az első Mulsanne sikán előtti féktávon csúszott meg, és ütközött a falba nagy sebességgel. Szerencséjére azonban sértetlenül megúszta az esetet.
A Hypercar kategóriában öt autó indul, így biztos volt, hogy mindegyik továbbjut. Szerencséjére a 8-as Toyotának, ami az edzés nagy részét a boxban töltötte, javításokkal. Márkatársuk végzett az élen, kevéssel a két Glickenhaus előtt.
Az LMP2-esek között a WEC „szokásos” éllovasai végeztek az élen. A tavalyi győztes WRT mellett testvércsapatuk, a Realteam; kihívójuk, a Jota; Zak Brown két United Autosports autója és Kubica fémjelezte Prema zárt az első hatban.
Eredetileg a szabadedzésen jól szereplő TDS/Vaillante is közéjük férkőzött volna, azonban nem tartották be a pálya határait egyik körükben sem, így a mezőny végéről várhatják a rajtot. Hasonlóan hozzájuk a Vector Sport és a 45-ös Algarve Pro Racing legénység is a lista végén végzett, miután nem futottak gyorskört.
A GTE Pro-k közül most a daytonai 24 órás „majdnem győztese”, Laurens Vanthoor (92-es Porsche) volt a legjobb, a Corvette előtt. A BoP változások miatt visszaestek a Ferrarik, és nem tudtak megelőzni senkit a kategóriában.
Nem vitás, hogy az idei Le Mans-i 24 órás versenyen kiemelt figyelmet fog kapni a hétszeres rali világbajnok Sebastien Ogier. A francia élő legendának teljesen új terep lesz a hosszútávú versenyzés.
A 38 éves klasszis az LMP2-es Richard Mille Racing Teamversenyzője lesz két honfitársával Charles Milesi-vel és Lilu Wadoux-val. A terepen szinte verhetetlen Ogier eddig ritkán mozdult ki a megszokott közegéből, ha ki is mozdult, azt is többnyire egy-két futamos beugrásként tette meg. Ilyen beugrásai voltak például a Porsche Szuperkupában vagy a DTM-ben, de talán a legizgalmasabb kaland számára a 2017-es Forma-1-es teszt volt, amelyet a Red Bull biztosított a számára.
Ogier az RB7 volánja mögött 2017-ben (Fotó: Philip Platzer / Red Bull Content Pool)
Az idei szezonja azonban annyiban már más, hogy nem csak kifejezetten Le Mans kedvéért váltott szakágat, hanem a komplett WEC-idényt tervezi teljesíteni 2022-ben, éppen ezért már túl is van két megmérettetésen, de eddig a komolyabb eredmény még elkerülte őt, ezekből kiindulva pedig reálisan gondolkozva, nem tartja magukat esélyesnek az LMP2-ben.
„A szezon első két futama amolyan próbaverseny volt a számunkra, annak érdekében, hogy teljesítmény tekintetében egy másik szintre jussunk. Továbbra is emelt fővel állunk a dolgokhoz, mivel tudjuk magunkról, hogy nem vagyunk esélyesek a győzelemre. A célunk az, hogy ne legyünk nagyon lemaradva. A csapat minden tagja a lehető legjobbat adja, hogy minél előrébb végezhessünk.” – fogalmazott a francia.
Lehet sokakban felmerül a kérdés, hogy ha már a WRC-ben a gyári Toyota versenyzője, akkor a WEC-ben miért nem. A választ valószínűleg csak az érintettek tudják, de Ogier rutintalansága minden bizonnyal benne lehetett a pakliban. Azt viszont nem titkolja, hogy a célja a Toyota LMP1-es hiperautója.
„Azért vagyok itt, hogy előrébb jussak az LMP2 osztályból és ha elég jó vagyok, akkor miért ne lehetnék majd akár a Toyota versenyzője is?” – tette fel a költői kérdést.
A hétvégén rendezik meg a 90. Le Mans-i 24 órás viadalt, az autóversenyzés egyik csúcseseményét, amelyet hatalmas érdeklődés övez. A kiemelt figyelem nem csak a nézők részéről érkezik, hanem a résztvevők felől is. Idén is népes mezőny vág majd neki a 24 órás állóképességi megmérettetésnek, köztük van öt nő is.
A még márciusban kiadott hivatalos rajtlista alapján két LMP2-es csapat foglalkoztat majd versenyzőt a gyengébbik nemből valamint lesz egy komplett női GTE Am gárda.
Zsinórban ez lesz már tehát a negyedik év, hogy láthatunk női versenyzőket Le Mans-ban, a női kontingens nagy részét egy Ferrari autót használó csapat, az Iron Dames színeiben kell keresni. A pink-fekete csapatot 2019-ben alapította Deborah Mayer, az FIA Nőkért a Motorsportban bizottság elnöke, majd abban az évben Manuela Gostner, Michelle Gatting és Rahel Frey hármassal álltak rajthoz, a kilencedik helyen végeztek a GTE Am kategóriában. Akkor még Kessel Racing néven szerepeltek a kategóriában.
Egy évvel később az Iron Lynx csapatban indult szintén ugyanez a három hölgy, de rajtuk kívül volt egy másik teljesen női csapat, ráadásul az LMP2-ben, a Richard Mille Racing Team, ahol Tatiana Calderon, Sophia Flörsch és Beitske Visser ült a volán mögött. Mindkét csapat a kilencedik lett.
2021-ben is maradt e két csapat felállása, ám az LMP2-es lányok versenye nagyon hamar, a verseny első harmadában véget ért egy baleset miatt, a másik autó pedig ismételten a 9.helyen végzett a GTE Am-ban.
Idén viszont már csak egy teljesen női csapatot láthatunk, az immár Iron Dames név alatt futó Ferrari 488-ban. A csapat felállása azonban változott, Frey és Gatting maradt, Gostner helyére viszont a belga Sarah Bovy került.
A csapat legrutinosabb tagjának számító, és a korábbi Nürburgingi 24 órás kategória győztes Rahel Frey kijelentette, hogy magasztosabb célokért szállnak harcba idén:
„Őszintén elmondva, a kilencedik helynél jobb pozíció a célunk. Az elmúlt alkalmakkor mindig ott végeztünk. 2020-ban úgy vágtunk neki, hogy csak érjünk célba, ami sikerült is, egy évre rá megvolt a tempónk, hogy a legjobb ötben végezzünk, de akkor a szerencse nem volt a mi oldalunkon, defektjeink voltak és gondjaink adódtak a felfüggesztéssel is.” – kezdte a svájci.
Az eredmények mellett azonban egy még fontosabb feladatot tűztek ki maguk elé, szeretnének úttörőkké válni, inspirálva minél több nőt a motorsport felé.
„Szeretném azt látni, hogy a Forma-1-es csapatok felvennének nagyon fiatal lányokat az akadémiájukra. Alapvetően arra van szükség, hogy már az első lépésektől végig legyenek kísérve ezen az úton. Manapság már könnyebben tudunk kapcsolatot teremteni a fiatal lányokkal, mint tíz évvel ezelőtt. Kinyithatjuk előttük az ajtót. Mi ezt meg tudjuk tenni, már látom a változást. Van egy mozgalmunk, és már csak idő kérdése, hogy mikor lesz újra nő az F1-ben, mert lesz ilyen.” – tette hozzá.
Rahel Frey képviseli majd a rutint az Iron Dames-nál (Fotó: Audi AG)
Freyt a példamutatásban két fiatalabb pályatársa segítheti idén, a 28 éves Michelle Gatting és a 33 éves Sarah Bovy. Előbbi leginkább hazájában, Dániában versenyzett, elsősorban a dán Formula Ford és a nemzeti túraautó bajnokságban. Majd nemzetközi szinten pedig már Ferrarival versenyzett az európai Le Mans szériában.
Michelle Gatting miatt összeszokottság is meg lesz a csapatnál (fotó: Porsche AG)
Az összeszokott páros mellé csatlakozik idén a belga Bovy, aki leginkább luxus sportautókkal versenyzett a Blancpain GT szériában, de a legelső W Series szezonban két versenyen is rajthoz állhatott.
Hármójukon kívül még két hölgynek is szoríthatunk, ők ráadásul az LMP2-es kategóriát erősítik majd.
Egyikük az a Sophia Flörsch, aki 21 éves kora ellenére már a harmadik Le Mans részvételére készülhet. Eredetileg a G-Drive színeit erősítette volna, ám az orosz alakulat az ukrajnai háború miatt visszalépetta szerepléstől, de szerencsés volt, mivel a csapat technikai partnere átvette a versenyzőket, így az amerikai John Falb és a brit Jack Aitken partnereként indul majd az Algarve Pro Racing csapat tagjaként. Az átlagos motorsportos rajongóknak talán ő lehet a legismertebb női pilóta, aki a német F4-ben kezdett, de egy évet töltött a Forma-1 előszobájának számító Formula 3-ban, valamint a DTM-ben is végig versenyzett egy esztendőt.
21 évesen már meg van a kellő tapasztalata Flörsch-nek (Fotó: Hoch Zwei / DTM)
Nála talán sokaknak mégis az lehet az emlékezetben leginkább, hogy 2018 végén Makaóban szenvedettegy brutális balesetet, ami után kórházba is kellett szállítani, a következő évben visszatért és ennek elismeréseként díjjalis jutalmazták.
Vele ellentétben abszolút újonc lesz a francia Lilou Wadoux, a 20 éves francia lányt nagyon sokra tartják hazájában. Tavaly harmadik lett az Alpine Euro Cup-ban, több dobogós helyezéssel és egy futamgyőzelemmel. Teljesítményével kivívta az Alpine szakembereinek elismerését, ezért lehetőséget adtak neki tavaly télen a WEC újonc tesztjén, ahol szintén remekelt, jutalma pedig az LMP2-es Richard Mille Team 1-es rajtszámú autója lett, a rali legenda Sebastien Ogier és a szintén honfitárs Charles Milesi oldalán. Európa egyik legtehetségesebb női autóversenyzőjének tartják, így mindenképp hallani fogunk még róla a jövőben, de akár már a hétvégén is nagy dolgot vihet véghez.
A McLaren vezérigazgatója, Zak Brown elárulta, hogy a csapat még az idén döntést hoz a jövőbeni WEC indulásukról.
A wokingi székhelyű csapat a Mercedes Formula E csapatának felvásárlásával folytatta terjeszkedését a motorsport világában, és a következő szezontól belép a teljesen elektromos együléses világbajnokságba.
A WEC-be való belépést azonban már évek óta fontolgatják, tekintettel a bajnokság fő kategóriájában az elmúlt években bekövetkezett szabályváltozásokra.
A Toyota mellett az Alpine és a Glickenhaus is csatlakozott a hiperautós osztályhoz, valamint az Audi, a Porsche, a Peugeot és a Ferrari is bejelentkezett.
Arra a kérdésre, hogy az elkövetkező években láthatunk-e McLarent Le Mans-ban, Brown így válaszolt: „Még mindig nem döntöttünk a hosszútávú világbajnokságról.”
„Rajongunk azért a bajnokságért. De azt hiszem, most teljesen arra kell koncentrálnunk, hogy a Formula E-t integráljuk és beindítsuk.”
„Azt hiszem, ahogy az Endurance-világbajnokság alakul, úgy érezzük, hogy még mindig van időnk arra, hogy meghozzuk a döntést, ha a ’24/’25-ös szezonban akarbánk indulni.”
Brown kifejtette, hogy a döntést a McLaren Automotive vállalattal közösen hozzák meg annak érdekében, hogy a bajnokságba való belépés minden szempontból előnyökkel járjon, majd hozzátette: „Van néhány változás, amely jól ismert az autóipari üzletágunkban.”
„Úgy gondolom, ha a World Endurance-be mennénk, az valamilyen módon vagy formában kapcsolódna az autóipari üzletágunkhoz.”
„Szóval ez olyasmi lesz, amiről még idén döntést kell hoznunk.”
Vasárnap először gurult pályára az idei Le Mans-i 24 órás 62 autós mezőnye az 13 kilométeres félig közúti pályán.
A 90. verseny első edzésén a 7-es számú Toyota (Conway, Kobayashi, López) volt a legjobb, a nap végéig nem előzte meg őket senki. Egyedül ez a legénység lépte át a 3 perc 30 másodperces határt, de mindegyik márka megfordult az élen.
A népes LMP2-es mezőnyben a 38-as Jota (da Costa, González, Stevens) zárta élen a délelőttöt, de a nap végére a United Autosport 22-es gépe (Albuquerque, Hanson, Owen) rendelkezett a legjobb idővel. Rajtuk kívül az egyetlen Ligier, a 13-es TDS Racing x Vaillante járgány (Beche, Cimadormo, Viscaal) vette fel a versenyt a tavalyi győztes, de azóta átalakuló WRT legénységgel (Frijns, gealel, Rast).
A GTE Pro csapatok közül a Corvette dominálta végig a napot, és a 64-es autó (Milner, Sims, Tandy) vissza tudja verni a Ferrari és a Porsche késői támadásait is. A három márka végül ebben a sorrendben osztozott a lista tetején is.
A GTE Am kategóriában a mezőny egyetlen teljesen női csapata, még az Iron Dames állt az élen féltávnál, a nap végére azonban a Kessel Racing (Jensen, Kimura, Schandorff) autózta a legjobb időt. Mögöttük két – szintén egyszeri induló – Ferrari legénység végzett a JMW Motorsports (Hart, Kvamme, van der Zande) és a Spirit of Race (Aubry, Dezoteux, Ragues) révén.
A folytatásra 8-án, szerdán kerül majd sor Le Mans-ban, akkor az első időmérő és az esti edzés lesznek terítéken.
Az olasz sportautógyártó, a Lamborghini is bejelentette, hogy sok más nagy gyártóhoz hasonlóan ők is LMDh autót fejlesztenek, amivel az IMSA és a WEC szériákat célozzák meg.
Az olaszok prototípus autója 2024-ben csatlakozik majd a hosszútávú autózás elit mezőnyeihez, ahol többek között a Le Mans-i és a daytonai 24 óráson, valamint a sebringi 12 óráson is el fognak indulni. Komoly tervekkel és ambíciókkal vágnak majd bele az új kalandba, de egyáltalán nem lesz könnyű dolguk, hiszen a riválisok között olyan gyári csapatok lesznek, mint a Porsche, a Ferrari, a Peugeot, a BMW, a Honda, a Toyota, a Glickenhaus vagy az Alpine.
Történelmi lépés ez a márka életében, hiszen most először célozzák meg reálisan az összetett győzelmet a klasszikus hosszútávú versenyeken.
„A sportautózás legmagasabb szintjére történő fellépés egy fontos mérföldkő a vállalatunk életében. Meg fogjuk mérettetni magunkat a legjobbak ellen a legnagyobb igénybevételt követelő platformon.” – kezdte a Lamborghini vezérigazgatója Stephan Winkelmann.
„Egyrészt ez még nagyobb átláthatóságot biztosít a sikeres motorsport programunknak, de lehetővé teszi a jövőbeli technológiák tesztelését is, az LMDh programunk a legkifinomultabb, szabadtéri, négykerekű laboratóriumunkká válik.” – utalta arra, hogy a terveik szerint 2024-től piacra dobnának hibrid utcai autókat is.
A Lamborghini azt is bejelentette, hogy az LMDh programjukat ügyfélcsapatok fogják üzemeltetni, építve az elmúlt években szép sikereket elérő GT3-as programjukra. Az IMSA-ban 2018-ban és 2019-ben bajnoki címet szereztek a GTD kategóriában, míg 2018-tól zsinórban háromszor arattak kategória győzelmet a daytonai 24 órás viadalon.