Kategória: Endurance

  • Két gyártó sem lesz ott a WEC szezonzáróján

    Két gyártó sem lesz ott a WEC szezonzáróján

    Bár mindkettőre volt esély, sem a Porsche, sem a Glickenhaus nem indul Bahreinben, az Endurance Világbajnokság (WEC) idei utolsó futamán.

    A WEC szabályváltoztatásának értelmében, minden 2023-ban induló LMDh autó részt vehetett volna az idei utolsó versenyeken. Az érkező márkák közül a Porsche áll a legjobban a fejlesztéssel, végül azonban ők is elvetették az ötletet, hogy versenykörülmények között járassák meg az autójukat.

    „Érdekes lehetőség volt a Porsche Penske Motorsport számára, hogy a WEC bahreini versenyén induljunk, de végül elálltunk tőle, több okból is.”olvasható a német gyár közleményében.

    „Ki akarjuk használni a pályán töltött időt, olyan költséghatékonyan, amennyire lehet. Így inkább két további tesztet iktattunk be az Egyesült Államokban [ahol az autó bemutatkozik majd].

    A WEC ezenfelül vízi szállítást alkalmaz, emiatt az autó fontosabb alkatrészei sok időre kerülnének ki a forgalomból.”

    Így végül az IMSA sportautó bajnokság első fordulójára, a januári Daytonai 24 órásra csúszik a bemutatkozás. A világbajnokságon pedig két hónappal később Sebringben indulnak majd először.

    A másik hiányzó a pénzügyi nehézségekkel küzdő Glickenhaus lesz, akik a szállítási költségek miatt visszaléptek a tengerentúli fordulóktól.

    Bár előzetesen az alapító lehetségesnek titulálta a visszatérést, a nevezési lista megerősíti, hogy ismét az amerikai márka nélkül lesz WEC futam.

    Glickenhaus LMH, Hypercar, WEC
    Fotó: Jan Patrick Wagner/focuspackmedia.com/FIA WEC
  • Hiába övék a legjobb Hypercar, a Toyota új autóval állhat elő

    Hiába övék a legjobb Hypercar, a Toyota új autóval állhat elő

    Bár eddig sem a botladozó Glickenhaus, sem a kezdő Peugeot nem tudta megszorongatni őket, a Toyota máris új autóval készülhet az LMDh autók érkezésével párhuzamosan.

    Tavaly fölényesen lettek bajnokok, idén pedig egy-két hiba miatt pedig az LMP1-es Alpine szorongatja meg őket az Endurance Világbajnokság pontversenyében. A franciák jövőre még indulhatnak a régi konstrukcióval.

    Az új, Hypercar szabályrendszer szerint épített autók közül azonban senki nem jár a Toyota nyomában.

    Már ami a jelenlegi gyártókat illeti. 2023-ban ugyanis az Endurance Világbajnokság mezőnyébe érkezik a Ferrari, talán a Vanwall és az LMDh gyártók közül a Porsche és a Cadillac.

    Utóbbiak helyzete azért is érdekes, mert a hibrid rendszert közösen fejlesztik. Így összességében több pénzt fektetnek bele, mint az „önálló” márkaként induló LMH gyártók.

    A legutóbbi versenyen, Fujiban felröppent a pletyka, hogy a Toyota leváltaná a jelenlegi típust, és – a beszállítói nehézségek ellenére – vadonatúj géppel érkeznének meg a jövő évi idénynyitóra, Sebringbe.

    A dailysportscar.com szerint valószínűleg az eddigi autó fejlesztéséből levont következtetéseket szeretnék kamatoztatni, főleg aerodinamikai területen, a jármű elején.

    A Toyota a Hypercar kategória bevezetése óta mindkét Le Mans-i 24 órást az élen zárta. Rajtuk kívül pedig nem nyert futamot másik LMH autó.

    Egy másik változás lehet a japánoknál, hogy – amennyiben az F1-ben nem kap lehetőséget – Nyck de Vries csatlakozhat hozzájuk, méghozzá José María López helyén.

  • Már megvan, ki lesz Magnussen utódja

    Már megvan, ki lesz Magnussen utódja

    Újabb gyári pilótát veszített el az Audi, René Rast után Nico Müller intett búcsút a márkának, miután az F1-et tűzték ki célul Le Mans helyett. Magnussen helyére kerül majd a svájci, a Peugeot Hypercar programjában.

    Eredetileg hét pilótát jelentett be kétautós programjába a Peugeot, ám miután Kevin Magnussen visszatért az F1-be, hatan maradtak. Most azonban – két verseny után – pótolták a dán versenyzőt.

    Müller jelenleg a DTM-ben vezet Audit, és azonkívül az Endurance Világbajnokság LMP2-es kategóriájában indul a High Class Racinggel, illetve év elején a Daytonai 24 óráson is ott volt.

    Jövőre a visszatérő Abt Sportline-hoz csatlakozik a Formula E-ben, emellett fog versenyezni a Peugeot-val, idei tesztprogramja után.

    „Ahogy egy új korszak kezdődik, nagyon jó lehetőség számomra, hogy egy Le Mans-i történelemmel rendelkező gyártóhoz csatlakozhatok. Főleg azért, mert az új szabályokkal szoros csatára lehet számítani.” örvendezett a svájci.

    „Szakmailag ez egy nagyon érdekes kihívás, egy valóságos álom bármelyik pilótának. Az endurance és Le Mans iránt 2007-ben kezdtem érdeklődni, és nagyon meggyőzött a Peugeot, milyen erős autókat tudnak gyártani.”

    Magnussen helyére a teszt- és fejlesztőpilóta, James Rossiter lépett eddig, de őt váltja majd Müller, aki jövőre versenyezni fog a franciákkal. A svájci hamarosan autóba ülhet, hiszen az autó első szezonjában még nem korlátozzák a tesztelést.

    „Már vezetett idén LMP2-es prototípust, és olyasféle sebességet és állandóságot mutatott, amit a keresünk. Csapatként áll a dolgokhoz, és teljesen elkötelezte magát Le Mans és a világbajnokság megnyerése mellett.” – dicsérte Müller teljesítményét a Peugeot programjának vezetője, Olivier Jansonnie.

    „James Rossiter marad a háttérben, ahogy ezt tavaly bejelentettük. A tapasztalata és teljesítménye a fejlesztés szempontjából kulcsfontosságú lesz, a versenypálán és a szimulátorban is.”

  • De Vries máris fejtörést okoz az új munkaadójának

    De Vries máris fejtörést okoz az új munkaadójának

    A Mercedes kivonulásával Nyck de Vries az érkező Maserati alakulathoz pártolt a Formula E-ben. Amennyiben azonban a királykategóriában lehetőséget kap, utolsó pillanatban lesznek kénytelenek pótolni.

    A holland lett a Formula E első világbajnoka, a hétvégi Olasz Nagydíjon pedig már első versenyén pontot szerzett a sereghajtó Williamsszel. Ez nyilván felkelti az F1-es csapatok érdeklődését: jelenlegi állás szerint a britek mellett az Alpine is érdeklődik iránta.

    Amennyiben létrejön valamiféle egyezség, a The Race szerint a Maserati – bár még nem jelentették be, de valószínűsíthető, hogy náluk indulna – kénytelen lesz elengedni őt, pedig a Gen3-as autó tesztelése már folyamatban van.

    A szezon is hamarabb kezdődik, mint az F1-ben, a januári versenyek előtt már decemberben kollektív tesztre kerül sor.

    De Vries éppen legrosszabb szezonján van túlaz elektromos sorozatban. Világbajnoki címe után feleannyi pontot szerzett, mint szintén bajnokká váló csapattársa, Vandoorne. Ennek ellenére a Maserati lecsapott rá, miután Lucas di Grassi nem hosszabbított a csapattal.

    A gyártók mér most nekiállhatnak véglegesíteni a hajtásláncokat, a DS Automobiles révén a Maserati is így tehet. Emiatt főképp fontos lenne számukra, hogy minél hamarabb tisztán lássanak pilótafronton.

    A csapat ráadásul a Venturi névről váltott Maseratira, ez pedig a belső működésben is meglátszik majd. Ennek első jele, hogy Susie Wolff távozott a csapat éléről.

    De Vries helyére nem sok élversenyző kerülhet, ugyanis a legtöbben már bejelentették, vagy közel állnak egy 2023-as üléshez. Ha a tapasztalat számít, a jelenlegi mezőnyből Oliver Turvey (a NIO-nál jelölt), illetve Maximilian Günther jöhet szóba.

    Ha azonban köztudott, hogy a szintén olasz Antonio Giovinazzi, aki korábban tárgyalt a Maseratival, de ő most szintén az F1-be, a Haashoz vágyik.

    De Vries pedig a Toyota LMH projektjébe is szeretne bejutni, de ez nyilván ellentétes a királykategóriás eséllyel.

  • Már 5000 kilométert teljesített a Ferrari Hypercar-ja

    Már 5000 kilométert teljesített a Ferrari Hypercar-ja

    Bár sok hír nem érkezett a Ferrari Hypercar projektjéről, szép csendben halmozták a teszteket az olaszok sportautó programjában.

    A fioranói bejáratás után Mugello és Barcelona is többnapos teszt helyszíne volt, így már több, mint 5000 kilométernél jár az új autó.

    „Sok-sok kilométeren vagyunk túl, és bár jelenleg elégedettek vagyunk, hosszú még az út.” – jelentette Antonello Coletta, a Ferrari sportautózásért felelős igazgatója a motorsport.com-nak.

    „Az egyik nap vannak gondjaink, aztán a másik nap nincsenek, ennél megbízhatóbbnak kell lennünk. De még csak a fejlesztés elején járunk.

    A terv az, hogy kéthetente tesztelünk, de azért ez sokat változik. A szokásos módon tesztelünk, a pálya után visszamegyünk a gyárba és kielemezzük az adatokat, után pedig az autón dolgozunk.”

    Coletta kiemelte, valószínűleg csak az utolsó pillanatban vizsgáltatják be az autót. Ez a szabályok szerint 30 nappal kell megtörténjen az első verseny – jelen esetben az Endurance Világbajnokság sebringi fordulója – előtt.

    A Ferrari mind a nyolc GT pilótája ült már a volán mögött, rajtuk kívül Andrea Bertolini játszik kulcsszerepet a programban.

    „Boldog vagyok a jelenlegi versenyzőinkkel, nem kell változtatnunk. A Ferrari egy nagy család, sok ember közül választhatunk. Majd kell végleges döntést hoznunk, de még korai lenne.” – nyilakozta Coletta a Pier Guidi-Calado-Molina-Fuoco-Rigon-Nielsen-Serra-Rovera oktettről.

  • A Toyota és az Alpine pontegyenlőséggel fordul az utolsó futamra

    A Toyota és az Alpine pontegyenlőséggel fordul az utolsó futamra

    Három év után tér vissza Fuji az Endurance Világbajnokság versenynaptárába, a hazai márka Toyota a győzelmi kényszert váltotta kettős győzelemre.

    A Peugeot második versenyét teljesítette Monza után, de továbbra sem tudták megelőzni egy Hypercar-t sem.

    Az Alpine rosszabb BoP-t kapott, mint eddig, így nem sokat vártak ettől a versenytől, míg a Toyota a bajnokságban lévő lemaradását próbálta behozni a franciákkal szemben, mert Bahreinben nem számítanak jó versenyre.

    Bár Kobayashi szerezte meg a pole-t a hazai pályáján, végül csapautasítással a másik Toyota nyerte a versenyt. A 6 óra második felében azonban nem tudták tartani a formációt, a 7-es autó érthetetlenül leszakadt a testvérautóról, de így is második lett, egy perc hátránnyal.

    Az Alpine végig „senkiföldjén” autózva harmadik lett, a Peugeot pedig ugyan nem előzött meg senkit, Monzához képest legalább mindkét autó célba ért. Problémáik így is akadtak a második versenyükön, vélhetően olajszivárgás miatt mindkét autó időt vesztett.

    A LMP2-es kategóriában a WRT hármasa, Frijns, Gelael és a Rast helyére beugró Dries Vanthoor nyert, miután a rivális JOTA az utolsó percekben jött ki üzemanyagért. A brit csapat azonban még így is kettős dobogót könyvelhetett el.

    A Ferrari dominált a GTE Pro kategóriában, Fuoco és Molina győzelmét végül az utolsó kiállásnál az egyik pisztoly vezetékének összegabalyodása akadályozta meg, és adta át a Calado-Pier Guidi párosnak.

    Az amatőr kategóriát a Monzában hatalmas balesetet szenvedő TF Sport Astonja nyerte, az ismét nagyot alkotó Iron Dames alakulat előtt, őket pedig a japán D’Station Racing követte.

    Bár az Alpine 10 ponttal vezette a bajnokságot a futam előtt, jelenleg pontegyenlőséggel állnak az élen a 8-as számú Toyotával. Még a 7-es autó is matematikailag lehet bajnok, ahhoz azonban mindkét fő esélyesnek a Hypercar mezőny végén kell végeznie.

    A kategóriák győztesei:

    Kat. # Csapat Pilóták Márka
    LMH
    #8
    Toyota Gazoo
    Racing
    🇨🇭 Buemi
    Toyota
    🇳🇿 Hartley
    🇯🇵 Hirakawa
    LMP2
    #31
    WRT
    🇳🇱 Frijns
    Oreca
    🇧🇪 D.Vanthoor
    🇮🇩 Gelael
    GT Pro
    #51
    AF
    Corse
    🇮🇹 Pier Guidi
    Ferrari
    🇬🇧 Calado
    GT Am
    #33
    TF
    Sport
    🇺🇸 Keating
    Aston
    Martin
    🇵🇹 Chaves
    🇩🇰 Sørensen

     

  • Az ex-F1-es versenyző 13 év után szakít a BMW-vel

    Az ex-F1-es versenyző 13 év után szakít a BMW-vel

    A Forma-1-ben ugyan nem ért el kiemelkedő eredményt, mégis nagy népszerűségnek örvendett Timo Glock.

    A német versenyző az F1-ben háromszor tudott dobogóra állni, majd F1-es pályafutása után, 2013-tól a DTM-be igazolt, ahol végig a BMW-t képviselte, csak a BMW színeiben indult eddig és 5 alkalommal tudott nyerni. Néhány hosszútávú versenyen is rajthoz állt, szintén BMW-vel.

    Timo Glock
    Fotó: Varga András

    A 40 éves versenyző azonban az olasz GT bajnokság e havi utolsó fordulója után, Mugellóban befejezi régóta tartó együttműködését a német gyártóval.

    „Minden vég egy új kezdet!”írta Glock az Instagram-oldalán. „Köszönöm a BMW Motorsportnak, hogy 10 évet tölthettünk együtt szerte a világon a legjobb versenypályákon, amikről csak álmodni lehet.”

    „Nagyon élveztem a DTM-ben töltött intenzív időszakot azokkal a csodálatos Class 1-es autókkal, a nagyszerű győzelmekkel és dobogós helyezésekkel.”

    „Az egyik csúcspont biztosan a Spa-Francorchamps-i 24 órás futam volt Alex Zanardival! Az egyik olyan futam, amit soha nem fogok elfelejteni! #forzaalex”

    „Azt hiszem, mindenki emlékszik a Gary Paffett elleni ikonikus csatára 2018-ból, a Hockenheimringről! Mindenki, aki látta, tudja, hogy még mindig izzom ezért a sportért és mindig is fogok!”

    „Most itt az ideje továbblépni. Külön köszönet illeti Jens Marquardtot, aki kulcsszerepet játszott ebben az utazásban.”

    „Köszönöm az összes BMW-s csapattársamnak ebben a 10 évben. Rengeteg történetet tudnék még mesélni, de talán majd később… egy könyvben 😉 )

    „Élvezni fogom az utolsó versenyemet Mugellóban a @ceccatoracing és a legenda Roberto Ravaglia társaságában.”

    „Szóval behunyom a szemem lezárni a múltat és megnyitom a szívem az új kezdetekre.”

    „Hamarosan találkozunk, Timo #glockmeifyoucan.”

    Timo Glock, Szalontai Zsuzsa
    Timo Glock és magyar menedzsere, Szalontai Zsuzsa  |  Fotó: Tajthi Andrea

    Ezzel úgy tűnik, hogy véget ért Glock kilencéves DTM-es pályafutása is.

    A 2022-es szezon nagy részében már a Ceccato Racinggel az olasz GT-ben vállalt kötelezettségeire koncentrált, ahol jelenleg a monzai szezonnyitón aratott győzelmével a harmadik helyen áll a tabellán – és komoly esélye van a bajnoki cím megszerzésére.

  • A Porsche gyári pilótája, Lotterer az Andretti színeibe öltözhet át

    A Porsche gyári pilótája, Lotterer az Andretti színeibe öltözhet át

    „Kettős ügynök” lesz jövőre a Porsche gyári pilótája, André Lotterer, aki a Hypercar program mellett marad az elektromos sorozatban.

    A stuttgarti márka az Endurance Világbajnokságra csoportosította át a belga-német versenyzőt, és közben megszerezték Antonio Félix da Costa szolgálatait. Lotterer erre a Porsche új ügyfélcsapatához, az Andrettihez szerződött le.

    A csapat egyben azt is megerősítette, hogy a másik ülésben marad Jake Dennis, így egy év után az IndyCar pilótától, Oliver Askew-től vesznek búcsút.

    „Örömmel csatlakozom az Avalanche Andretti FE csapatához a kilencedik szezonban, a Gen3-éra kezdetén. Jó lesz Jake-kel együtt dolgozni, ketten jó kombináció leszünk ahhoz, hogy a csapatot a mezőny élére repítsük.” üdvözölte Lotterer a hírt.

    Lotterer már kétszer is volt nyertes csapatban, a Techeetah után azonban a Porschéval sem jött össze neki a futamgyőzelem. Nyolc dobogójából többször is csapattárs fosztotta meg ettől: először Vergne, legutóbb pedig Wehrlein.

    Florian Mödlinger, a Porsche gyári motorsport programjának vezetője azt is elárulta, a versenyző mellett Formula E tapasztalattal rendelkező mérnököket is küldenek majd az Andretti garázsába.

    „Mindig az élre törekszünk bármilyen sorozatban induljunk is. – kezdte Michael Andretti csapatfőnök. – André hihetetlen tapasztalatot hoz hozzánk, és újabb lépést jelent a győztes csapat felé. Már várjuk, hogy Jake mellett versenyképes és érdekes felállást alkossanak.”

    Az eddig bejelentett Gen3 pilóták:
    Csapat Partner Pilóták
    Jaguar
    Jaguar
    🇳🇿 Mitch Evans 🇬🇧 Sam Bird
    Envision 🇳🇿 Nick Cassidy 🇨🇭 Sébastien Buemi
    Porsche
    Porsche
    🇵🇹 António F. da Costa 🇩🇪 Pascal Wehrlein
    Andretti 🇬🇧 Jake Dennis 🇩🇪 André Lotterer
    Maserati
    DS
    ? ?
    Dragon ? ?
    Mahindra
    Mahindra
    🇧🇷 Lucas di Grassi 🇬🇧 Oliver Rowland
    Abt 🇳🇱 Robin Frijns 🇨🇭 Nico Müller
    Nissan
    Nissan
    🇫🇷 Norman Nato 🇫🇷 Sacha Fenestraz
    McLaren 🇩🇪 René Rast ?
    NIO 333 NIO ? ?
    Techeetah ? ? ?
  • Szaúd-Arábia lesz a WTCR éjszakai szezonzárója

    Szaúd-Arábia lesz a WTCR éjszakai szezonzárója

    Nagy meglepetéssel rukkolt elő a WTCR, ugyanis a Közel-Keleten Bahrein és Szaúd-Arábia zárja majd a szezont, minden előzetes jel nélkül.

    Novemberben kerül majd sor a folytatásra, így két további hónap kényszerszünet vár majd a túraautós mezőnyre.

    Mikor a versenynaptár ázsiai részét törölték, Európán kívüli folytatást emlegettek a szervezők, talán ez azonban minden korábbi várakozást felülmúlt. Erre a két F1-es pályára korábban még nem látogatott el a WTCR mezőnye sem, csupán – az akkor még nem királykategóriás – Katarban volt utolsó forduló.

    „Két ilyen világszintű pálya csatlakozása, mint a Bahrain International Circuit és a Jeddah Corniche Circuit nagyon pozitív fejlemény a WTCR számára.” örvendezett Alan Gow, az FIA Túraautó Bizottságának első embere.

    „Az is külön öröm, hogy közös hétvégéjük lesz az Endurance Világbajnoksággal [Bahreinben]. Nyilván van különbség a sportautók és a túraautók között, de ugyanaz a zárt bukókeretes versenyzésről van szó.

    Mindig is voltak átfedések a kettő között, gyakran váltanak a pilóták a kettő között. Ez a szurkolóknak is különleges lesz. A média szempontjából is jó, mindkét promóter nagyot alkothat majd.”

    A WEC hétvégével közösen, november 10 és 12 között lesz a bahreini forduló, két héttel később pedig Szaúd-Arábia következik éjszakai versenyekkel.

  • Van az Audi bejelentésnek egy rossz hozadéka is

    Van az Audi bejelentésnek egy rossz hozadéka is

    Míg az F1-es projekt bejelentésre került, az Audi egy másik dologról is véglegesen nyilatkozott a spái bejelentést követően.

    Már márciusban, egy számítógépes grafika után talonba került az Audi LMDh projektje, amíg kiderül, mi lesz a Forma-1-es tervekkel. Most már elhatározták magukat, de a részletekre még nem derült fény.

    Hiába készültnek fel az Audi gyári pilótái (Rast, Müller és Frijns), valamint az egyik legnagyobb partnercsapatuk, a WRT LMP2-es programokkal, végül nem lett belőle Hypercar ügylet. Emiatt Rast és a WRT is átpártolt a BMW-hez.

    Bár valószínűsíteni lehetett, hogy az erősödő F1-es pletykák nem tesznek jót a WEC projektnek, a pénteki bejelentést követően megerősítést nyert, hogy végleg leállt a program.

    „Az Audi Sport minden erősségét az F1-es projektbe fekteti majd bele, és emiatt megszünteti az LMDh fejlesztését. A motorsport osztályunk nemrég hagyta abba a sportautó fejlesztését az endurance versenyekre.”

    A Sportscar365 szerint csak hetek kellettek volna ahhoz, hogy az autó pályára guruljon, amikor jegelték az ötletet. Pedig a testvérmárka Porschéval együtt kezdhették volna meg a tesztelést.

    És hamár Porsche: a stuttgarti márka LMDh projektje gőzerővel robog, nem kevesebb, mint nyolc autóval vágnak majd neki a következő szezonnak. Emellett nemrég a Red Bull F1-es csapatába vásárolták be magukat, tehát onnan is bejelentésre számíthatunk a közeljövőben.

    Ők bevállalták mindkettőt párhuzamosan, míg az Audi nem…