Azt már korábban is tudni lehetett, hogy 2026-tól nem vállal teljes szezont, de most megjött a bejelentés is, hogy felhagy a profi autóversenyzéssel Jenson Button, 2009 Forma–1-es világbajnoka.
A 45 esztendős brit az elmúlt két szezonban a Team Jota csapat tagjaként versenyzett a hosszú távú sportautó-világbajnokságban, és már korábban bejelentette, hogy visszalép a teljes munkaidős versenyzéstől. Ám most arró is beszámolt, az F1-ben 2000 és 2017 között 306 nagydíjon induló, ez idő alatt 15 győzelmet és egy világbajnoki címet nyerő Button most azt is közölte, hogy a jövő hétvégi bahreini 8 órás lesz profi autóversenyzői pályafutásának utolsó futama.
„Ez lesz az utolsó versenyem. Mindig is szerettem Bahreint, szerintem egy szórakoztató pálya, és igyekszem a lehető legjobban élvezni, mert ez lesz a profi autóversenyzői karrierem vége” – nyilatkozta az F1-es visszavonulása óta a hosszú távú versenyés mellett különböző szakágakban, többek között az Extreme E-ben sorozatban és a ralikrosszban is megforduló pilóta a BBC Radio Somersetnek.
Button utolsó csapata, a Jota színeiben | Fotó: Hertz Team Jota
„Nagyon élveztem az időmet a Jotával a WEC-ben, de az életem mostanra túlságosan elfoglalt lett, és nem lenne fair sem a csapattal, sem magammal szemben, ha 2026-ra is belevágnék, miközben tudom, hogy nem tudok rá elég időt szánni – mondta Button, aki így több időt tölthet a családjával. – A gyerekeim négy- és hatévesek, és ha egy hétig távol vagy, rengeteg mindenről lemaradsz, ezt az időt soha nem kapod vissza. Úgy érzem, az elmúlt néhány évben sok mindenről lemaradtam, ami rendben is volt, mert tudtam, hogy ez ezzel jár, de nem vagyok hajlandó még egy szezont így végigcsinálni.”
Noha a profi autóversenyzéstől visszavonul, szórakozásból Button továbbra is szeretne versenyezni saját klasszikus autóival, így alighanem láthatjuk majd például az általa is előszeretettel látogatott goodwoodi rendezvényeken.
„Vannak klasszikus autóim, amiket imádok versenyeztetni, és ez azért izgalmas számomra, mert az enyémek, az én tulajdonom, és imádom a mechanikai oldalát. Teljesen más, mint a WEC-ben vagy az F1-ben használt autók – sokkal közvetlenebb kapcsolatod van velük, amit nagyon szeretek. Amikor „heel and toe” technikával váltasz, próbálod eltalálni a tökéletes sebességfokozatot, nincs leszorítóerő, minden tisztán mechanikus.”
Rögtön első szezonjában bajnoki címet ünnepelhet a formaautózásról GT-versenyzésre váltó Révész Levente, aki a monzai szezonzárón ért fel az International GT Open csúcsára.
A 20 esztendős versenyző a Team Motopark 11-es egységének állandó tagjaként lett bajnok, miután az olaszországi hétvégére még négy autó is esélyekkel érkezett a végső győzelemre. Révészék az időmérőn a 2. helyet szerezték meg, de az Eastalent Racing Audiját megbüntették, így a 11-es rajtszámú Mercedes-AMG GT3 Evo várhatta az élről az 500 km-es futam rajtját.
Az első etapban Révész ült a volánnál és az első sikánban történt kavarodásban két pozíciót veszítve visszaesett a 3. helyre. A magyar versenyző közel 45 perc elteltével ebben a pozícióban adta át az autót csapattársának, Maximilian Götznek. Révész Levente szűk másfél órával a leintés előtt ült vissza a Mercedesbe, és miután ismét lezajlott a pilótacserék köre, már a 2. helyen haladt, közel 20 másodperccel lemaradva az éllovas Carl Bennett Ferrarijától.
Révész Levente az élen a rajt előtt | Fotó: FOTOSPEEDY – GTSPORT
A magyar versenyzőnek azonban nem ezzel a különbséggel, hanem az őt az Elite Motorsport with Entire Race Engineering Ferrari 296 GT3-jával centikre szorongató Tom Lebbonnal kellett foglalkoznia, akit az utolsó kiállásig sikeresen maga mögött tartott. A záró etapra aztán Götz ült vissza az autóba, és ő hozta be azt a második helyre, 7,8 másodperccel az 51-es Ferrari mögött és 1,8 másodperccel a 17-es Ferrari előtt.
Révész Levente ezzel 146 ponttal, magyar sportörténeti sikert elérve zárta az élen az egyéni értékelést, hiszen magyar versenyző GT-mezőnyben még soha nem ért el ekkora sikert.
Az összetett második helyén Révésztől 10 ponttal elmaradva a Carl Bennett–Tommaso Mosca kettős zárt, őket további 2 ponttal hátrébb a Simon Reicher–Christopher Haase egység követte. A magyar versenyzőnek összesen három váltótársa volt a szezon során, közülük a bajnoki címből oroszlánrészt vállaló, ám abban így osztozni nem tudó Götz végzett a legjobb helyen, ő 5. lett.
A Road Atlanta pályán rendezett Petit Le Mans versennyel ér véget az amerikai hosszútávú-sorozat, de az utolsó forduló következik az olasz F4-ben is. Hétvégi autósport-ajánló.
Megtette már egy ideje várható bejelentését a Porsche Penske Motorsport, amely közölte, hogy a szezon végén befejezi a hosszútávú sportautó-világbajnokságban (WEC) futó gyári programját.
A ma délután kiadott rövid sajtóközleményben a Porsche AG átfogó „stratégiai átalakítást” jelölt meg indokként, amelynek részeként a jövőben két gyári motorsport-projektre összpontosítanak: a Formula E-ben a Porsche 99X Electric versenyautóra, míg az észak-amerikai sportautó-bajnokságban (IMSA) a Porsche 963-ra. Dr. Michael Steiner, a Porsche fejlesztési igazgatótanácsának tagja elmondta: „Nagyon sajnáljuk, hogy a jelenlegi körülmények miatt a szezon után nem folytatjuk szereplésünket a WEC-ben.”
A döntés hátteréhez hozzátartozik, hogy a globális gazdasági és geopolitikai nehézségek komoly nyomást gyakoroltak a Porsche féléves eredményeire, így ez az átalakítás a pénzügyi nehézségekre adott válaszlépés, máskülönben a Porsche nyilvánvalóan ráhajtana a Roger Penske páratlan pályafutásából hiányzó utolsó nagy verseny, a Le Mans-i 24 órás megnyerésére.
Thomas Laudenbach, a Porsche Motorsport alelnöke megerősítette, hogy az IMSA-ban a 963-assal továbbra is gyári programot futnak majd, és a GT-versenyzésben is aktívak maradnak. Laudenbach elmondta azt is, hogy bár a Porsche az utóbbi időben visszafogta villanyosítási törekvéseit a szériaautók terén, „az elektrifikáció továbbra is kulcseleme a Porsche hajtáslánc-stratégiájának az utakon és a versenypályán egyaránt.”
Az IMSA-ban jövőre is folytatják | Fotó: Porsche
„Az elmúlt 11 évben hatalmas fejlődés történt a Formula E-ben: az első évben, 2014-ben a pilótáknak még autót kellett cserélniük verseny közben, mert a töltés nem bírta végig. Ezek az idők már rég elmúltak. Jövőre érkezik a Formula E negyedik generációja, ez minden idők legnagyobb teljesítményugrása lesz: több mint 800 lóerő és olyan köridők, amelyek már a Formula 2 szintjét közelítik. Egyszóval: az elektromos motorsportból rengeteg technológiai tudást merítünk, és ezek a tapasztalatok a közúti elektromos sportautóinkban is megjelennek. Ezt a tudást semmiképp sem szeretnénk elveszíteni.”
Hogy miért a WEC-ből, és nem az IMSA-ból szálltak ki, annak pedig az az oka, hogy Észak-Amerika fontos a márkának, hiszen Kína mellett az Egyesült Államok számít a legnagyobb piacuknak. És miközben utóbbiban magas importvámok sújtják az autóipart, a Porsche az IMSA segítségével igyekszik erősíteni a márkáját és lassítani az eladások elkerülhetetlen visszaesését. Illetve az is fontos, hogy parnerük, a Penske is amerikai, az IMSA szabályrendszere, különös tekintettel a BoP-re, pedig kedvezőbb a Porsche számára.
Az biztos, hogy ez a döntés nagy csapás a WEC-nek, amely előbb a Lamborghinit, most pedig a Porschét veszítette el. Utóbbi kiszállása összehasonlíthatatlanul nagyobb érvágás, hiszen rekordszámú 19 Le Mans-i sikerével a sportautózásban a Porsche az, ami a Forma–1-ben a Ferrari.
Darabra persze jövőre is meglesz a 8 gyártó a Hypercar mezőnyben, hiszen érkezik a Genesis, de a 963-assal akkor is a legsikeresebb LMDh autó, a nagy hármas (Ferrari, Toyota, Porsche) egyik tagja válik ki, ezt az űrt pedig sem a koreaiak, sem a 2027-ben érkező McLaren nem tudja majd pótolni.
Max Verstappen mindent megtett, hogy a végül az ő és Chris Lulham győzelmével záruló NLS-forduló időmérőjén megszerezze a pole-t, egy ponton még a fűre is lehajtott, amikor egy BMW veszélyesen kevés helyet hagyott neki.
Mint arról mi is beszámoltunk, Max Verstappen és csapattársa, a szimulátorversenyzőből lett GT-pilóta Chris Lulham leigázta a mezőnyt a német hosszú távú bajnokség, azaz az NLS elmúlt hétvégi fordulójában, a Nürburgring Nordschleifén. Persze lehet mondani, hogy nem volt ott mindegyik élmenő, de ez mit sem von le a kettős érdemeiből.
A munka dandárját Verstappen végezte, hiszen az időmérőn ő kvalifikálta a 3. helyre az Emil Frey Racing Ferrari 296 GT3-asát, majd a rajtnál az élre állva több mint egy perces előnyt épített ki, amiből Lulham végül 24 másodpercet őrzött meg.
A holland ezzel kimaxolta a szeptembert, hiszen mindkét ebben a hónapban rendezett F1-es futamot megnyerte, mellé pedig begyűjtötte élete első nem virtuális GT-győzelmét is. A teljesítményéről csak szuperlatívuszokban lehet írni, ám mi most inkább egy videót javasolunk. Méghozzá Verstappen 8 perc 9,126 másodperc alatt teljesített időmérős köréről, ami már önmagában elég nagy élmény lenne, hát még úgy, hogy a négyszeres világbajnok folyton lassabb autókat hagyott le, egy ponton pedig a fűre hajtva előzött meg egy alacsonyabb kategóriás BMW-t, mert az nem hagyott neki helyet.
A Ferdinand Habsburg, Paul-Loup Chatin és Charles Milesi trió révén az Alpine nyerte a hosszú távú sportautó-világbajnokság (WEC) idei 8., azaz utolsó előtti fordulóját Japánban. A Fuji 6 óráson eközben a Ferrari betlizett, hiszen az összetettben vezető egysége pontot sem szerzett.
Miután az időmérő edzésen kibérelte az első sort, a verseny első szakaszát a Cadillac kontrollálta, élen a 12-es JOTA-autóval. Ám amikor a második órában Raffaele Marciello éppen a bokszkiállások alatt összetörte a BMW-t és VSC-fázis formájában először kellett visszafogni a tempót, minden a feje tetejére állt. Ekkor a 99-es Proton Porsche vette át a vezetést a 93-as Peugeot előtt, de Jean-Eric Vergne valamivel kevesebb mint három órával a leintés előtt a 10-es kanyarban bemutatott remek előzéssel az élre repítette az egységét.
A rajt:
The 100th race of the FIA World Endurance Championship is GREEN!
It’s time for 6 hours of racing at Fuji Speedway! 🇯🇵
Ezután ismét jött egy nagy baleset, amikor a 007-es Aston Martin Valkyrie a hideg gumikon megcsúszva telibe találta GT3-as kistestvérét, a Heart of Racing Team 27-es Aston Martin Vantage-át.
Amikor a 6-os rajtszámú Porsche 963-as Kevin Estre-vel a volánnál felzárkózott a 35-ös Alpine-ra és 93-as Peugeot-ra, háromszereplőssé változott az első helyért zajló csata, csakhogy Estre begyűjtött egy 5 másodperces büntetést bokszutcai szabályszegésért. Eközben az Alpine mesteri húzással a 3.-ról az élre repítette Charles Milesit, amikor úgy döntött, hogy négy helyett csak két új gumit tesznek fel az autóra, hogy időt nyerjenek.
Milesi ezután remek tempót autózott és a kezdeti 8-ról 11 másodpercre növelte az előnyét a Peugeot előtt, amelyet a Porsche később utolért és a két autó egymással meccselt a 2. helyért, de előbbi annyival gyorsabb volt az egyenesekben, hogy Estre hiába ért közel az utolsó szektor végére, a célegyenesben egyszer sem volt esélye megkísérelni az előzést, így végül Jean-Eric Vergne, Mikkel Jensen és Paul di Resta egysége lett a második.
Az Alpine a győzelmével az első összetett elsőségét szerezte a WEC-ben a 2022-es monzai 6 órás óta, míg az A424-es modellnek ez volt az első győzelme. Mindehhez azonban nem lett volna elég az utolsó kerécserénél bevetett húzás, és kellett hozzá az is, hogy miután Habsburg 5 másodperces büntetést kapott, Chatin másodpercekkel a verseny második teljes pályás sárgája előtt tudott kiállni a bokszba, azaz a lehető legjobb pillanatban cserélt kereket. Enélkül alighanem soha nem lettek volna harcban az első helyért. Chatin ennek köszönhetően a 2. helyen találta magát, majd visszaesett a 3.-ra, miután Estre megelőzte.
Noha nem tudta megelőzni a Peugeot-t, a Porschénál így is volt minek örülni, hiszen az 51-es Ferrari nem szerzett pontot, aminek köszönhetően Laurens Vanthoor és Estre 21 pontra csökkentette a hátrányát az összetettben a bahreini szezonzáró előtt.
Fujiban a 4. helyen az 5-ös Porsche zárt a 94-es Peugeot előtt, míg az egyetlen állva maradt Valkyrie a 6. helyen ért célba, amivel az Aston Martin eddigi legjobb eredményét érték el a Hypercar-kategóriában. A pole-t szerző 12-es Cadillac végül nem tudott visszazárkózni a második órában bekövetkezett felfordulásból és 7. lett, míg a hazai pályán versenyző Toyota jobbik egysége, a 7-es is csak a 8. helyet kaparintotta meg. Ezzel is jobban teljesítettek ugyanakkor a Ferrarinál, amelynek legjobb autója, a 83-as számú AF Corse-egység csak a 9. helyen zárt, míg a pontszerzők névsorát a 20-as BMW tette teljessé.
A 007-es Aston Martin kiesése:
Drama for Aston Martin as #27 and #007 make contact!
A két gyári Ferrari közül az 51-es megsérült a Proton Porschéval történt koccanásnál, majd kétszer is megbüntették a sorozatos pályaelhagyásokért, a legnagyobb büntetést, egy 3 perces (!) stop and go-t azonban a 8-as Toyota kapta, amely így kategóriautolsóként végzett. Mindezt azért, mert teljes pályás sárga alatt nem megfelelően követték a vészhelyzeti bokszkiállásra vonatkozó procedúrát. Az autó ugyanis defektes kerékkel kerékkel érkezett a későbbi győztes 35-ös Alpine-nal való ütközést követően, ám a bokszutca újranyitása után elmulasztott még egyszer kiállni egy rendes szervizelésre, miként azt a szabályok ilyen esetekben megkövetelik.
A Mick Schumacher, Jules Gounon és Frederick Makowiecki által terlegetett 36-os Alpine a 14. lett.
Ami az LMGT3-as kategóriát illeti, ott a 21-es Vista AF Corse Ferrari szelte át elsőként a célvonalat, de időbüntetés miatt csak a második helyen rangsorolták, így a TF Sport’s 81-es Chevrolet Corvette-je szerezte meg a győzelmet.
Pedig úgy tűnt, a 21-es Ferrari a hajrában beiktatott kiállása után behúzza az első helyet, ám a kiállás alatt elkövetett szabályszegés 5 másodperces büntetést ért. Kezdetben úgy nézett ki, Alessio Roverának még ez is beleférhet, ám az autó az utolsó körben drámaian lelassult, és végül csak két másodperccel a Corvette előtt futott be. Ugyanakkor még ők sem lehetnek teljesen biztosak a győzelemben, lévén vizsgálják az utolsó tíz percben Augusto Farfus BMW-je elleni csatájukat. Farfusék végül a 31-es autóval a harmadik helyen végeztek, ám büntetés esetén ők is előrébb kerülhetnek.
A Fuji 6 órás részletes eredményei ITT érhetők el.
Max Verstappen az F1-es hétvégék közötti szünetben is szerzett egy győzelmet, miután a vezetést a rajtnál átvéve, két óra alatt egyperces előnyt autózott ki GT3-as Ferrarijával az NLS nordschleifei hosszútávú versenyén, amivel váltótársa, Chris Lulham könnyedén tudott gazdálkodni a leintésig.
Az Emil Frey Racing Ferrari 296 GT3-asát Verstappen három másodperces hátránnyal a 3. helyre kvalifikálta a 24 kilométeres pályán, majd a 12 órakor startoló versenyen is ő kezdett – a két versenyző a táv felénél, két óra elteltével tervezett cserélni.
A start az F1-es címvédő számára kevésbé ismerős módon, repülőrajttal indult, de a külső íven így is meg tudta támadni a pole-ból induló Aston Martint, s már elsőként fordult be az 1-es kanyarba, miközben két legközelebbi üldözője között egy ütközés is történt.
Verstappen innentől érinthetetlen volt, fokozatosan húzott el a többiektől, s két óra eltetével már több mint egyperces előnye volt a második helyezett Ford Mustanggal szemben. Ekkor a bokszba hajtott (előtte is volt már egy kiállása, ahol kereket cseréltek az autóján), kiszállt, és átadta a volánt csapattársának, a brit Chris Lulhamnak, innentől a célig ugyanis már az ő feladata volt eljuttatni a Ferrarit.
Lulham előnye kissé csökkent az ekkor elsőszámú üldözővé váló Jann Mardenborough-val szemben, ráadásul egy baleset miatti lassú zóna is rosszul jött ki számára, hiszen míg neki vissza kellett vennie a tempójából, Mardenborough már zöld jelzés mellett érte el a szakaszt, a kettőjük közötti különbség pedig ennek nyomán 24 másodpercre zsugorodott.
Az éllovas még így is kényelmes előnnyel gazdálkodhatott, s végül 20 másodperc feletti előnnyel behozta a Ferrarit az első helyen, ezzel ő és Verstappen megnyerték az NLS szezonbeli kilencedik versenyét. A hollandnak ez volt az első GT3-as versenye a pályán, a győzelemhez pedig elengedhetetlen volt az a tetemes előny, amivel átadta az autót társnak. Az első hellyel megszerezték a legértékesebb trófeát, amit az NLS-ben Barbarossa-díjnak neveznek.
Ez volt a nürburgring hosszútávú bajnokság szezonjának 9. állomása, még egy van hátra a szezonból október 11-én. Nem tudni, hogy azon Verstappen szintén tervez-e elindulni, mindenesetre az is egy F1 nélküli hétvége lesz a Szingapúri és az USA Nagydíj között. A holland elsőszámú terve viszont, hogy rajthoz álljon jövőre a nürburgringi 24 órás versenyen, amit majd a május 16-17-i hétvégén rendeznek.
A verseny az alábbi videóban teljes egészében visszanézhető:
Feltűnő szerepléssel és remek eredménnyel mutatkozott be a GT3-as mezőnyben Max Verstappen, aki ezen a hétvégén az NLS-ben a csúcskategóriában is bemutatkozik, és nem volt messze attól, hogy rajtelsőséget szerezzen az időmérőn.
A múlt vasárnap még Bakuban győztes holland mostanság az F1 nélküli hétvégéket sportautóversenyzéssel tölti ki, már másodszor vesz részt az NLS (a nürburgringi hosszútávú bajnokság) egy fordulóján. Négyszeres F1-es világbajnok ide vagy oda, két hete még csak egy GT4-es autó volánja mögé ülhetett be, hogy megszerezze a licencet a GT3-as autóval való szereplésre a világ egyik legveszélyesebb pályáján, a 24 kilométeres Nordschleifén, az e hétvégi következő fordulóban pedig így már az egyik legrangosabb kategóriában, az SP9 Próban szerepelhet. Az Emil Frey Racing Ferrari 296 GT3-asán Chris Lulhammel osztozik majd a 4 órás versenyen, az időmérőn azonban Verstappen hajtott pályára, és már az első gyorskörével fehúzatott néhány szemöldököt.
Volt ugyanis olyan pillanata az időmérőnek, amikor Verstappen 24 másodperces előnnyel vezetett a második helyezett előtt, amely felvétel pillanatok alatt be is járta a közösségi médiát.
Max Verstappen's 1st push lap at the Nurburgring! He sets a time of an 8:46.694, good enough for P1 overall. Currently 24.2s ahead of the P2 running Porsche 911 GT3. Halfway through qualifying, track is slick in parts so lap times sure to improve soon. #Nurburgring#Verstappenpic.twitter.com/YNFaifnXA2
Ezek az első körök viszont kevésbé bizonyultak relevánsnak, hiszen a nedves, de száradó pálya miatt ekkor még intermediate gumikat használt a mezőny, hamarosan azonban slickekre váltottak. A kezdeti 8 perc 46 másodperces idejét később Verstappen így 8:09,126-ig tornázta le. Végül ez az eredmény a harmadik rajthelyre volt elegendő csapata számára, a pole-t egy Aston Martin Vantage volánjánál megszerző Christian Krognes 3, a második helyezett Frank Stippler Ford Mustangja pedig 2 másodperccel volt gyorsabb nála. Ők ketten azonban más kategóriában, az SP9 Pro-Am nevűben versenyeznek – ez és az SP9 Pro között nem az autók, hanem a versenyzők licencének besorolása jelenti a különbséget.
Az NLS-ben számolatlan különböző kategóriába sorolják a nevezett autókat, Verstappen viszont azt mindenképp elmondhatja, hogy saját kategóriájában ő volt a leggyorsabb, az SP9 Próban induló második leggyorsabb autót pedig több mint hét másodperccel győzte le.
„Jól ment. Az intermediate gumikon különösen kiválónak éreztem az autó balanszát. Természetesen jelentős volt a forgalom a pályán, szóval nem bizonyult könnyűnek megtalálni a megfelelő pillanatot egy gyorskörre. Miután átváltottunk slickekre, az utolsó körömben túl nagy forgalommal szembesültem, így nem tudtam igazán jó időt futni. Ám az autó remekül megy és a gumik is jól viselkednek, szóval a verseny szerintem rendben lesz” – összegezte az időmérőt Verstappen a saját honlapján.
Hozzátette, a harmadik rajthelyről az összetett győzelmet fogják célba venni Lulhammel.
„Igen, ez a cél, és elérhető közelségben is van. Meglátjuk.”
A hétvége 4 órás versenye ma, szombaton közép-európai idő szerint 12 órakor rajtol a Nordschleifén.
A rajtrács élmezőnye:
🏁 ¡Max Verstappen saldrá TERCERO mañana en Nurburgring!
A 18 esztendős Bucsi Attilával bővül a brit F4-ben versenyző Molnár Martint is menedzselő Motorsport Talent Management (MOTAM) portfoliója. Az eddigi teljes pályafutását a M1RA színeiben töltő autóversenyző a túraautózást maga mögött hagyva GT-versenyzésre vált.
Bucsi Attilára alighanem akkor kapta fel a fejét a magyar autósport-szerető társadalom, amikor az autóversenyzői pályafutását 12 éves korában, a Michelisz Norbert nevével fémjelzett M1RA színeiben megkezdő, és egészen a tavalyi év végéig ott is folytató pilóta 15 évesen 100%-os teljesítménnyel, azaz 11-ből 11 futamot nyerve hódította el a Swift Cup Europe bajnoki címét. Innen közel egy év kényszerszünet után – meg kellett várnia, hogy betöltse a 16. életévét a nemzetközi versenyengedély megszerzéséhez – a TCR Eastern Europe sorozatba vezetett az útja, ahol a 2023-as szezon végén mutatkozott be, majd tavaly három futamot nyerve, öt dobogós helyezést elérve az összetett 3. helyén zárt úgy, hogy az utolsó két versenyhétvégén már nem tudott rajthoz állni.
Annak érdekében, hogy a 2019-ben túraautó-világkupát, 2023-ban és 2024-ben TCR-világsorozatot nyerő Michelisz Norbert által is kiemelkedő tehetségnek tartott Bucsi Attila folytatni tudja autóversenyzői pályafutását, csatlakozik a brit Forma–4-ben versenyző Molnár Martint is menedzselő Motorsport Talent Management-hez, azaz a MOTAM-hoz. A TRP Hungary sportolók előmenetelét a szponzoráció, a sportszakmai menedzselés, a fizikai és mentális felkészítés, illetve a kommunikáció és jogi háttér terén is segítő üzletága 2026-tól kezdődően így már nemcsak Martin, hanem Bucsi Attila fejlődéséért és sikereiért is dolgozik – jelentették be a felek a Red Bull Showrun keretein belül a 25. születésnapját ünneplő Totalcar színpadán tartott beszélgetésen.
Fotó: MOTAM
Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója
„Mi a MOTAM-nál a legkiválóbb pilótákkal a legnagyobb célokért harcolunk. Évek óta követem Bucsi Attila pályafutását, akit Molnár Martin mellett az egyik legtehetségesebb magyar autóversenyzőnek tartok. Olyannak, aki alkalmas arra, hogy nemzetközi szinten kiemelkedő eredményeket érjen el. Eddig az tartott minket vissza az együttműködéstől, hogy abszolút tiszteletben tartottuk Michelisz Norbert és a M1RA támogatását és mentorálását, de végül eljött az a pillanat, amikor az Ati mögött álló szakemberek úgy ítélték meg, hogy velünk tudja tovább folytatni a karrierjét, amihez Norbi szava, szakmai véleménye és az, ahogyan mindig is nyilatkozott Ati tehetségéről, nagyon sokat nyomott a latban.”
„Mivel az együttműködés lehetősége az idei év közben merült fel, abban állapodtunk meg, hogy 2026-tól kezdjük a közös munkát, az idei pedig a felkészítés és előkészítés éve lesz. Támogatjuk Ati fizikai felkészülését, hogy formában maradjon, de a versenyprogramot 2026-tól kezdődően építjük fel. A hosszú távú versenyzés világában képzeljük el a jövőt, miután közösen úgy döntöttünk, hogy ebben a területben látjuk a legnagyobb perspektívát.”
„Ami a célokat illeti, engem kifejezetten a nagy célok motiválnak, ezért miként Martin esetében a Forma–1-et, Ati esetében a WEC-et, azaz a hosszú távú sportautó-világbajnokságba kerülést tűztük ki hosszú távú célként. Ebben a sorozatban még soha nem szerepelt magyar versenyző, én pedig azt szeretném, ha nemcsak ő lenne az első magyar, aki eljut ide, hanem egyben az első magyar is, aki megnyeri a Le Mans-i 24 órást. Azért, hogy elérjük ezt a célt, jövőre elindítunk egy olyan programot, ami alapvetően a GT-versenyzés piramisára épül, és amelyet végigjárva lépésről lépésre eljutunk a GT3-as versenyzésig és azon belül a WEC-ig.”
Kiss Pál Tamás, a MOTAM sportszakmai vezetője
„Számos dologban hasonlóan gondolkozunk Atival, ezért biztos vagyok benne, hogy gyümölcsöző lesz a közös munka. A személyében olyan versenyző érkezik a MOTAM-hoz, aki már bizonyított nemzetközi mezőnyben, most pedig új kihívásra adja a fejét. Olyan GT-bajnokságot keresünk neki, ahol valamilyen ösztönző programmal támogatják a versenyzők továbblépését. Sok mindent mérlegelni kell, például, hogy a GT4 vagy a GT2 irányába induljunk-e el. Utóbbiban ott van a Mercedes gyári endurance-programja, előbbiben pedig a francia GT4-ben például nagy hangsúlyt fektetnek a kimagasló újoncok segítésére és támogatására. Én az alapok lefektetésében és a program elindításában veszek részt, jelenleg a különböző sorozatok feltérképezése és a csapatokkal történő kapcsolatépítés zajlik, amiben nagyban támaszkodhatunk a Molnár Martinnal az elmúlt években szerzett tapasztalatokra.”
„A hosszú távú versenyzésben manapság hatalmas a potenciál, rendkívül versenyző- és támogatóbarát ez a közeg, miközben a költségeket racionálisabb keretek között lehet tartani, és annak is megvannak a maga sajátosságai, hogy egy autóval többen versenyeznek, a végén pedig nem a pilótát, hanem az adott autót értékelik, tehát fontos, hogy milyen a partnered. Ettől függetlenül mérhető az egyéni teljesítmény, Atit pedig egyáltalán nem féltem, mert kivételes tehetség, nagyon gyorsan képes alkalmazkodni bármilyen autóhoz, miközben azt is tudjuk, hogy időre lesz szüksége a GT-versenyzésbe történő belerázódáshoz. Jó látni rajta, hogy mennyire ki van éhezve a versenyzésre.”
Fotó: MOTAM
Michelisz Norbert, a M1RA alapítója, Bucsi Attila mentora
„2018 végén kezdődött az együttműködésünk Atival. Ő és az édesapja is rögtön nagyon szimpatikus és megnyerő volt, két lábbal álltak a földön és pontosan tisztában voltak vele, hogy ahhoz, hogy érvényesüljenek, hosszú, rögös út áll előttük rengeteg munkával, és sokat kell kockáztatniuk. Nagyon tudatosan építettük fel közösen Atit; olyan közeget teremtettünk, amiben szakmailag ki tudott teljesedni és kizárólag a versenyzésre összpontosíthatott, én pedig igyekeztem az évek során minden segítséget megadni neki. Eközben viszont láttuk, hogy a támogatói hátteret egyre nehezebben tudjuk biztosítani ahhoz, hogy teljes szezont tudjunk teljesíteni. Így került szóba Őry Tamással, hogy összeköthetnénk a szinergiákat és mindenki hozzátehetné a nagy egészhez azt, amiben ő kompetens, ezzel segítve Atit abban, hogy a lehető legmagasabb szakmai színvonalon és a lehető legtöbbet tudjon versenyezni.”
„Nagyon örülök, hogy létrejött a megállapodás Ati és a MOTAM között, ami egyben azt is jelenti, hogy a közös története a M1RA-val és velem véget ér, de a baráti kapcsolat megmarad, így amennyiben Atinak szüksége van rám, a továbbiakban is nagyon szívesen megosztom vele a tapasztalataimat és észrevételeimet. Nagy váltás lesz neki TCR-autóból átülni egy GT-autóba, de én is azt gondolom, hogy ha valaki ennyire tehetséges, az minden fronton megállja majd a helyét. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyok, hogy ahhoz, hogy erős mezőnyben kibontakozzon, nagyon sok tapasztalatra és kilométerre lesz szüksége, mert ez nem úgy szokott kinézni, hogy valaki beül egy számára ismeretlen autóba és a vezetési stílustól elkezdve az autó egyéb igényeiig mindent rögtön tud. Ehhez idő kell, de nagyon szurkolok Atinak.”
Bucsi Attila
„Az egész eddigi autós pályafutásom a M1RA-hoz köthető, amit a motorsportban eddig megtanultam, azt 95%-ban nekik köszönhetem. Ezzel a váltással lezárul egy korszak az életemben és kezdődik egy új fejezet, amit izgatottan várok. Amiatt, hogy az idén nem tudtam versenyezni, volt időm átgondolni bizonyos dolgokat és át tudtam állni fejben a következő időszakra, ami mindenképpen jót tett. Télen amatőr bajnokságokban azért versenyeztem, hogy addig se üljek otthon és vezessek valamit, és természetesen a Fit4Race-ben is folytattam a felkészülést. Emellett olyan lehetőségek is megnyíltak az életemben, amikre eddig nem volt sem időm, sem energiám, így például elkezdtem gitározni, mert szeretem a zenét, és modellautózással is sokat foglalkoztam.”
„Még soha nem versenyeztem hátsó kerekes autóval, így már önmagában ez is nagy újdonság lesz. Erre több módon is lehet készülni; egyrészt ott van a szimulátor, másrészt pedig a Fit4Race-el együtt dolgozva a kognitív fejlesztés terén olyan feladatokat végzünk, amelyek hasonlóak ahhoz, mint amikor a motorsportban új dolgokat kell megtanulnom. A felkészülés legnagyobb részének pedig mindig is azt tartottam, hogy a lehető legtöbb információt be kell gyűjteni az autóról, a bajnokságról és mindenről, ami körülvesz. A hosszú távú versenyzés teljesen más, mint a túraautózás, de pont ettől izgalmas.”
„Az első emlékeim Le Mans-ról az Audi és a Peugeot éveken át tartó csatározásainak időszakából vannak, azóta pedig, hogy a Hypercar-szabályokkal rengeteg gyártó érkezett meg a sorozatba és folyamatosan jönnek újak, minden eddiginél érdekesebb ez a széria. Versenyzői szempontból is nagyon motiváló lenne ide eljutni, de addig még számos lépcsőfok hátra van. Már alig várom, hogy elkezdjük!”
Miként arra számítani lehetett, Max Verstappen megkapta az engedélyt ahhoz, hogy csúcskategóriás GT-autókkal száguldozzon a világ egyik legjobb pályáján.
Már önmagában az is sokat elárul Max Verstappentől, hogy a Forma–1 történetének egyik legjobb és legsikeresebb versenyzőjeként szó nélkül alávetette magát a Nürburging Nordschleifén topkategóriás GT-autókkal való versenyzéshez szükséges A-licenc megszerzésének, és nem mondta azt, hogy „kérem, egy hete megfutottam a valaha teljesített leggyorsabb F1-es kört, hadd ne keljen már a riválisokénál 130 lóerővel gyengébb auóval mozgó akadályt játszanom.”
Merthogy a hollandnak ezt is meg kellett tennie a minap, amikor részt vett a német hosszú távú sportautó-bajnokság aktuális fordulójában egy Porsche 718 Cayman GT4 CS-vel. De előtte pénteken még jelenése volt egy elektronikus úton teljesítendő elméleti vizsgán, amelyen egy erre szakosodott instruktor mesélt neki többek között az ideális ívekről…
A szombati futamon Verstappen célja az volt, hogy a 89-es és 980-as rajtszámú Porschéban együttvéve megtegyen legalább 14 kört a négy órás futam alatt. A 980-assal önmagában ment ennyit, de a 89-es autóba nem tudott beülni annak sérülése miatt, ezért a követelményeket sem tudta teljesíteni, ám az erről döntő bizottság végül úgy döntött, hogy ennek ellenére megadja neki az A-licencet.
„Örülök, hogy minden simán ment és megszereztem a DMSB Nordschleife-engedélyét. Jól szórakoztam, de ez itt mindig így van – nyilatkozta utólag a négyszeres világbajnok. – Jó volt levezetni ezeket az etapokat versenykörülmények között, forgalomban, szóval gyorsabb és lassabb autók között. Volt 60-as kóddal történt neutralizálás, dupla sárgák és sima sárgák. Vezettem esőben, száraz pályán és köztes viszonyok között. Megtanultam, hogy hol van több és hol kevesebb tapadás, és egyet rajtoltam is. Jó volt több tapasztalatra szert tenni ezen a pályán.”
A német bajnokság ma, azaz vasárnap is versenyez, de Verstappennek ezen a futamon már nem kell elindulnia, így legközelebb minden bizonnyal a sorozat két két múlva, az Azeri és Szingapúri Nagydíj között esedékes fordulóján láthatjuk, ott már vélhetően az Emil Frey Racing GT3-as Ferrarijában.
„Csak egy ilyen pálya van, mint a Nordschleife. Kihívást jelentő pálya, és ma láthattuk, hogy egy ilyen hosszú körnek az egyik része lehet száraz, a másik meg vizes. Az aszfalt minősége is változik, ami miatt nehéz mindent összerani, és ez teszi annyira különlegessé. Részt venni itt a 24 órás versenyen egy GT3-as autóval csodálatos lenne” – tekintett előre Verstappen, aki az engedély birtokában már erre is jogosult lesz.
Tekintve, hogy az általa is vezetett 980-as rajtszámú Porsche a tegnapi futamon a legjobb helyen végző B-engedéllyel rendelkező Cup3-as autó lett, nem kell majd félteni a hollandot.