Kategória: Endurance

  • Két orosz ex-F1-es is nemzetközi szinten tér vissza

    Két orosz ex-F1-es is nemzetközi szinten tér vissza

    Nemzetközi, sportautós mezőnyben tér vissza az aktív versenyzéshez Oroszország két legutolsó Forma-1-es pilótája.

    A Haas-szal tavaly a szezon előtt, az orosz-ukrán háború miatt szerződést bontó Nikita Mazepin az ázsiai Le Mans sorozatban áll rajthoz idén.

    A 23 éves pilóta a brit Ben Barnicoat és a spanyol Félix Porteiro csapattársa lesz az LMP2-es kategóriában a 99 Racingnél. Az ALMS idei szezonja kétszer két négyórás versenyhétvégéből fog állni Dubaiban és Abu Dhabiban. A versenyeket február második és harmadik hétvégjén rendezik.

    Hozzá hasonlóan is a hosszútávó versenyzésben tér vissza a másik egykori F1-es Danyil Kvyat. A Red Bull és az AlphaTauri korábbi pilótája a legmagasabb szinten, a hosszútávú világbajnokságban áll rajthoz, a jónevű LMP2-es Prema csapattal.

    Kvyat már tavaly is rajthoz állt volna a sorozatban az orosz G-Drive csapattal, ám végül az ismert okok miatt a csapat az utolsó pillanatban visszalépett a világbajnoki szerepléstől. Kvyat így a 2020-as Forma-1-es távozása után először fog nemzetközi szinten versenyezni.

    Ehhez azonban egy komoly lépésre kellett szánnia magát. A WEC az FIA által szervezett bajnokság, így vonatkozik rá az orosz versenyzőkre vonatkozó szankciók. Sajtóhírek szerint a 28 éves versenyző minden pontban elfogadta az FIA elvárását az oroszoktól, és alá is írta a szükséges dokumentumokat, így semleges színekben részt vehet FIA-eseménye.

    Mazepin esetében erről szó sincs, mivel az ázsiai sorozatot a francia ACO szervezet égisze alá tartozik, ott pedig nincsenek ilyen szigorú szankciók, szimplán csak nem használhatja az orosz színeket.

    Mazepin elítéli az orosz sportolók elleni szankciókat

  • Jenson Button egy NASCAR autóval indul a Le Mans-i 24 órás versenyen

    Jenson Button egy NASCAR autóval indul a Le Mans-i 24 órás versenyen

    A NASCAR bejelentette, hogy sztárokból álló versenyzőtriót nevez az idén századik évfordulóját ünneplő Le Mans-i 24 órás futamra a „Garage 56 projekt” keretében.

    A Goodyear gumikkal szerelt, új generációs Chevrolet Camaro ZL1 vezetőülésén a hétszeres NASCAR-bajnok Jimmie Johnson, a 2009-es F1-világbajnok Jenson Button, valamint a korábbi Le Mans-i győztes Mike Rockenfeller (Rocky) osztozik. A futamot szervező ACO (Automobile Club de l’Ouest) várhatóan a következő hetekben hagyja jóvá a különleges versenyutó rajtengedélyét.

    A Le Mans-ban rajthoz álló Garage 56 projekt az USA legnagyobb autósportszervezete, a szériaautó-versenyzést összefogó NASCAR, a Hendrick Motorsports istálló, valamint a Chevrolet és a Goodyear partnersége. Azaz, az amerikai szakág 75 éves történetének legsikeresebb csapata, gyártója és gumiabroncs márkája próbálja majd elhódítani a kategóriagyőzelmet a világhírű futamon.

    Amerikai–francia kapcsolatok

    „A Garage 56 projekt bejelentése óta az a célunk, hogy a világ legjobb versenyzői képviseljenek minket Le Mans-ban – mondta el Jim France, a NASCAR elnökvezérigazgatója. – Jimmie, ’Rocky’ és Jenson olyan trió, amilyet megálmodtunk – három elitpilóta, akik a világ legmagasabb szintű versenysorozataiban jutottak el a csúcsra. Miközben a NASCAR 75. évfordulóját ünnepeljük, megtiszteltetés számunkra, hogy ilyen kaliberű bajnokok viszik el a NASCAR autók látványát és hangát a rajongókhoz Le Mans-ban és szerte a világon.”

    Jim France 2022-ben elnyerte a Spirit of Le Mans kitüntetést, amiért főszerepet játszott az amerikai sportkocsi-versenyzést összefogó IMSA, valamint a franciaországi viadalt szervező ACO közötti történelmi megállapodásban a két szervezet csúcskategóriájának konvergenciájáról. Az Atlanti-óceán két oldala közötti autósportos kapcsolatok építésének másik szép példája, hogy a Le Mans-i pályán a Mulsanne-egyenes első sikánját Daytonáról, a florodai Daytonac International Speedway versenypályán pedig a korábban buszmegállónak nevezett lassítót Le Mans-ról nevezték el.

    A legendás versenyzőtrió

    Jenson Button az F1 közelmúltbeli történetének meghatározó alakja, 15 futamgyőzelmet aratott, 50-szer állhatott fel a dobogóra, 2009-ben pedig világbajnok lett, így minden idők egyik legjobb brit pilótájaként tartják számon.

    „Mint vérbeli autósport-rajongó, mindig is álmodoztam róla, hogy különböző kategóriákban méretem meg magam, híres pilóták oldalán vagy ellenében vezetek, és legendás futamokon indulok – mondta el Button. – Júniusban számos álmom válik valóra egyszerre, amikor a világ legrangosabb versenyének 100. évfordulója alkalmából a NASCAR-t képviselem a világ színpadán Jimmie-vel és Rockyval. Nagyon várom, hogy megosszam ezt az utat a NASCAR-ral, a Hendrick Motorsportsszal, a Chevrolet-vel és a Goodyearrel, valamint a jelenlegi és jövőbeli NASCAR-rajongókkal a világ minden tájáról.”

    Jimmie Johnson illusztris pályafutása során rekordot jelentő 7 bajnoki címet szerzett és 83 futamgyőzelmet aratott a NASCAR legmagasabb kategóriájában a Hendrick Motorsports és a Chevrolet színeiben. Nemrég a NASCAR Cup Seriesben induló Legacy Motor Club istálló résztulajdonosa lett, és februárban rajthoz áll a daytona-i 500 mérföldes viadalon. Johnson decemberben Sebringben tesztelte a Le Mans-ba szánt Garage 56-os autót.

    „Nagyon izgatottan várom a versenyt, a bakancslistám élén volt, hogy egyszer részt vegyek a Le Mans-i 24 óráson – mondta el Johnson. – Hihetetlen lehetőség, hogy most erre alkalmam nyílik, méghozzá egy ilyen pilótafelállás részeként – hálás vagyok, hogy részese lehetek ennek a vállalkozásnak.”

    Mike Rockenfeller már eddig is komoly sikereket ért el Le Mans-ban: 2010-ben abszolút győztes volt, 2005-ben pedig kategóriagyőzelmet aratatott a GT versenyosztályban. Emellett 2010-ben megnyerte a daytonai 24 órás futamot, 2013-ban pedig bajnok lett a német DTM bajnokságban. Ő a Garage 56 projekt vezető tesztpilótája, minden éles gyakorláson a volán mögé ült, és számtalan órát töltött a szimulátorban.

    „Óriási utat tett meg már eddig is ez a projekt, nagy megtiszteltetés részt venni benne az első naptól kezdve – mondta el Rockenfeller. – Az pedig, hogy Jimmie és Jenson lesznek a társaim, hihetetlen érzés.”

    Mindhárom pilóta részt vesz a jövő heti kétnapos teszten a Daytona International Speedway-en. Jordan Taylor, aki jelenleg az IMSA WeatherTech SportsCar bajnokságban vesz részt a Corvette Racing színeiben, tartalékpilótaként szolgál majd, és segíti a pilóták felkészülését. Taylor megnyerte a 2015-ös Le Mans GTE Pro Class 24 órás versenyét, és négyszer végzett a dobogón, négyszeres IMSA bajnok.

  • Button azonnal ugrana, ha ebbe a szériába hívnák versenyezni

    Button azonnal ugrana, ha ebbe a szériába hívnák versenyezni

    A korábbi F1-es világbajnok Jenson Button „ugrana a lehetőségért”, hogy a jövőben egy hiperautóval versenyezzen Le Mans-ban – állította újságíróknak Daytonában.

    Szombaton, pár órával a Daytona 24 órás verseny kezdete előtt Button meglepő módon bejelentette, hogy egyike lesz annak a három versenyzőnek, aki a Garage 56 NASCAR projektjével versenyezhet az idei Le Mans-i 24 órás versenyen. A MotorsportWeek.com megkérdezte a McLaren korábbi pilótáját, hogy érdekelné-e, hogy a jövőben egy hiperautóval versenyezzen Le Mans-ban, így válaszolt:

    „2018 óta először térek vissza Le Mans-ba, így nagyon várom. Lehetséges, hogy a jövőben, ha adott a megfelelő helyzet, akkor kapnék az alkalmon, hogy beugorjak egy LMH-ba vagy LMDh-ba.”

    Button a Chevrolet Camaro következő generációs NASCAR versenyautójával fog indulni a korábbi NASCAR-pilóta és hétszeres kupasorozat-bajnok Jimmie Johnson, valamint Mike Rockenfeller mellett, aki 2010-ben Le Mans-ban győzött az Audi színeiben. Az újságíróknak elmondta, hogy Johnsonon keresztül került kapcsolatba a projekttel:

    „Valójában Jimme révén történt, még elég régen. Akkor megkérdeztem meg tőle, hogy mit tervez 2023-ban, mert ez a fickó nem tud nyugton ülni. Azt mondta, ‘reméli, hogy elhozhatja a NASCAR-t Le Mans-ba. Mire én: „Bocsánat. Tessék?” Igen, ott kezdődött. Aztán felvettem a kapcsolatot Rockenfellerrel, és azt mondta, hogy Sebringben tesztelünk, gyere el és nézd meg, mit csinálunk, és nézd meg, hogy ez érdekelne-e téged. Aztán beszéltem John Doonan, csapatfőnökkel, és onnan indult minden. Nem vezettem még ugyanakkor az autót. Azonban ott voltam a sebringi teszten, figyeltem és hallgattam az összes információt, amit a versenyzők az autóról adtak vissza, és hogy milyen nagy lépéseket tettek előre vele.”

    Végül Rockenfeller, a veterán sportautóversenyző és az endurance versenyzés népszerű alakja is utalt rá, hogy a jövőben szívesen versenyezne egy Hypercarral, és így viccelődött:

    „Igen, azt hiszem, az év után, a topkategóriában leszünk. A Garage 56-tal kezdünk, de a következő évben mindannyian ott leszünk már. Komolyra fordítva a szót, természetesen ez egy remek korszak. Nekem a Le Mans valóban a világ egyik legnagyobb versenye. Ott lenni és harcolni az összetett győzelemért – azt hiszem, minden versenyző erre vágyik. De idén, az biztos, hogy számunkra ez egy kicsit más lesz. Nem leszünk képesek rá, de biztos, hogy meg fogjuk próbálni. Nézni fogjuk az autókat és és közelről figyelhetjük majd őket.”

    F1 világbajnok indul idén NASCAR autóval a Le Mans-i 24 óráson

  • James Hunt fia aggódik, mert túl sok szerette halt meg idejekorán

    James Hunt fia aggódik, mert túl sok szerette halt meg idejekorán

    James Hunt noha „csak” egy Forma-1-es bajnoki címet nyert, mégis a legnagyobb legendák között van számon tartva. Vitathatatlan tény, hogy az F1 történetének egyik legkarakteresebb versenyzője volt.

    A versenyzésen kívül csapongó életmódjáról, az alkohol és a nők szeretetéről volt híres. Suzy Millerrel való házasságának egy részét a Rush című film is feldolgozta. Miután elváltak, Hunt Sarah Lomax-szel házasodott össze, akitől két fia született. Freddie jelenleg 35, Tom pedig 37 éves.

    James Hunt visszavonulása után kommentátor is volt, míg nem szívroham következtében 1993-ban elhunyt, mindössze 45 évesen.

    A Hunt család nem áll jól élettartam és egészség tekintetében. Freddie-t pedig ez mostanra aggasztani kezdte, ugyanis nem csak édesapját veszítette el túl korán.

    Apai nagybátyja szintén szívrohamban halt meg 55 éves kora körül, akárcsak anyai nagyapja 65 évesen. Eközben édesanyja, Sarah Lomax is tragikusan fiatalon, 57 évesen halt meg mellrákban, és apai ágon két másik nagybátyja is rákban halt meg.

    Freddie, bár nem Forma-1-es szinten, de apjához hasonlóan autóversenyző

    Mostanra viszont azon is elkezdett gondolkodni, hogy vajon csak a sebesség iránti szenvedélyt örökölte-e, vagy kevésbé jó dolgokat is? Freddie fiatalabb korában nem sokat gondolkodott az egészségéről, de édesanyja 2014-ben bekövetkezett halála nagyon megviselte.

    „27 éves voltam, amikor édesanyám meghalt” – mondja Freddie. „Akkoriban nem voltam túl jó passzban. Teljesen padlóra küldött. A legrosszabb az volt, hogy csak néhány héttel előtte tudtam meg, hogy meg fog halni. Azt hittem, hogy túléli.”

    Mostanában kezdett el komolyan gondolkodni a saját halandóságán, különösen azóta, hogy komoly kapcsolata lett a versenyzőnő, Aimee Watts-szal. Freddie és Aimee 2021 októberében ismerkedtek meg.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Reiter Engineering (@reiterengineering) által megosztott bejegyzés

    „Annyi veszteség ért már az életemben, hogy a gondolat, hogy még több lesz, nagyon felkavarja a gyomromat” – idézi a skóciai Isle of Bute-szigeten élő Freddiet a Mirror. „A gondolat, hogy elveszíthetem a menyasszonyomat, Aimee-t, vagy hogy bármelyik szerettemet elveszíthetem, szörnyű. Nem szeretném, ha bárki is keresztülmenne ezen.”

    „Egy szerettünk elvesztése borzalmas. Minden alkalommal, amikor ez történik, egy kis darabot kiragad belőlem. És ez már megtörtént néhányszor.”

    „Nagyon üres érzés marad utána bennem, és nem akarom, hogy ez többé megtörténjen.”
    „Mindent megteszek azért, hogy érett öregkoromig éljek. Nagyon szeretnék gyerekeket, és nem akarom ötéves korukban itthagyni őket.”

    Aimee ötlete volt, hogy Freddie vizsgáltassa ki magát, ami szerinte bölcs dolog volt.

    „Hogy őszinte legyek, azt sem tudtam, hogy genetikailag lehet rákot vagy szívproblémákat tesztelni. Aimee és az anyukája azt mondták, hogy utána kellene néznem, aztán értesültem a Goodbody klinikáról, ahol magánvizsgálatokat végeznek, és minden összeállt.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Aimee Watts (@aimeewatts.racing) által megosztott bejegyzés

    A DNS-teszthez otthon magának kellett nyálmintát vennie, hogy megállapítsák, hogy nyolc különböző ráktípus és négy különböző szívbetegség kialakulásának fokozott kockázata fennáll-e nála.

    „Körülbelül hat hétbe telt, amíg az eredményeim megérkeztek” – mondja. „És szerencsére azt mutatják, hogy nincs hajlamom semmilyen rákra vagy szívproblémára.”

    Így Freddie egy kicsit nyugodtabb lett az egészségét illetően, de ettől függetlenül maga is próbálja óvni azt, noha veszélyes sportot űz.

    2023-as célja, hogy megnyerje az European Le Mans-sorozatot.

  • Az MSR Acura újra megnyerte a Rolex 24-et, de a legdurvább befutó az LMP2-ben volt

    Az MSR Acura újra megnyerte a Rolex 24-et, de a legdurvább befutó az LMP2-ben volt

    Az IMSA WeatherTech SportsCar bajnokság élén minden megváltozott a 61. Rolex 24 at Daytonában.

    Az új GTP-osztály még soha nem versenyzett LMDh-autók nevezését hozta. Az Acura és a Cadillac mellé új gyártók, a Porsche és a BMW, új csapatok és új technológia csatlakozott. Ez egy fejesugrás volt az ismeretlenbe. Huszonnégy órával később a végeredmény azonban nagyon ismerősnek tűnt.

    Cadillac az Acura ellen. A Meyer Shank Racing, a Wayne Taylor Racing és a Chip Ganassi Racing harca. És a végén, akárcsak egy éve, Tom Blomqvist, Colin Braun, Helio Castroneves és Simon Pagenaud MSR győzelmét hozta a másik Acura kettőse felett. Ez volt Shank harmadik Rolex 24 at Daytona győzelme, a csapat, Blomqvist és Pagenaud számára a második egymás után, az Acura és Castroneves számára pedig a harmadik egymást követő győzelem. Ezzel minden érintett történelmet írt a Grand Touring Prototype új korszakának első LMDh győzelmével.

    Az LMP2 több szempontból nézve is is komoly visszatérés volt. A Fred Poordad, Francesco Pizzi, James Allen és Gianmaria Bruni alkotta 55-ös rajtszámú Proton Competition ORECA a ROAR során szenvedett balesetet. A második edzésen Pizzi egy még nagyobbat. Ez utóbbi okozta a legnagyobb fejfájást a csapatnak, mivel emiatt ki kellett hagyniuk az éjszakai edzést – két versenyzőjüknek is éjszakai vezetési időt kellett teljesítenie, hogy a versenyen sötétben vezethessenek. Az egyik pilóta felmentést kapott, a másik nem, így egy versenyzővel kevesebb volt az éjszakai kvalifikáción. A csapat még időben összerakta az autót, hogy az utolsó edzésen egy shakedownt tarthassanak.

    A verseny utolsó szakaszában öt autónak volt még győzelmi esélye. Köztük a Bean Keating Paul-Loup Chatin, Alex Quinn és Nicolas Lapierre alkotta 52-es számú PR1 Mathiasen Motorsports versenyautó, amely az elején dominált. Chatin visszahozta az autót a harcba, miután egy büntetés miatt egy kör hátrányba kerültek, de egy késői megpördülés és Lapierre leállása miatt elúsztak a győzelmi remények.

    Az utolsó percekben Allennek két autót kellett megelőznie – a 88-as számú AF Corse autót és a 04-es számú CrowdStrike Racing ORECA-t -, hogy megszerezze a győzelmet. Ez nem volt túl valószínű. Allen mindössze végül egy méterrel előzte meg a No. 04-es autót! Csak 0,016 másodperccel akadályozta meg George Kurtz, Ben Hanley, Matt McMurry és Esteban Gutierrez győzelmét a csapat Rolex 24-es bemutatkozásán.

    A jelenet az alábbi videóban 17:30-tól kezdődik.

    https://www.youtube.com/watch?v=LnqSnmxBuZM

    A harmadik helyen a Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere, Julien Canal és Nicklas Nielsen alkotta AF Corse csapat ért be.

    Ezen ex-F1-es pilótákra figyelj most a Daytona 24 órás versenyen

     

     

     

  • F1 világbajnok indul idén NASCAR autóval a Le Mans-i 24 óráson

    F1 világbajnok indul idén NASCAR autóval a Le Mans-i 24 óráson

    Jenson Button bekerült a Garage 56 versenyzői felállásába, amellyel a NASCAR visszatér a Le Mans-i 24 órásra a júniusi centenáriumi versenyre.

    A 2009-es F1-es világbajnok csatlakozik a hétszeres NASCAR-kupa-bajnok Jimmie Johnsonhoz és a 2010-es Le Mans-győztes Mike Rockenfellerhez. Így nyilatkozott Button:

    „Igazán különleges itt lennem. Mindig is autóversenyzőként gondoltam magamra, és a Forma-1-es pályafutásom óta új kihívásokat kerestem. Nagyon izgatott vagyok, hogy Le Mans-ba mehetek, és egy All-Star csapattal dolgozhatok együtt.

    Az egyezség Jimmie-n keresztül jött létre már rég, megkérdeztem tőle, hogy mit tervez 2023-ban, mert nem tud nyugton maradni. Azt mondta, hogy szeretné a NASCAR-t Le Mans-ba hozni, aztán Rocky meghívott egy tesztre Sebringbe, és onnan indult ez az egész. Figyeltem és hallgattam az összes információt, és az összes lépést, ahogy léptek előre. Nagyon várom már.”

    Johnson hozzátette:

    „Amikor Rick Hendrick telefonált, nem tudtam ellenállni a lehetőségnek. Nagy álmom volt, hogy megtapasztaljam Le Mans-t ezzel a remek versenyzői felállással és ezzel az istállóval, ez igazán különleges. A terv és a szándék az, hogy a NASCAR-t elvigyük Le Mans-ba, Franciaországban mindenki élvezni fogja hallani, ahogy ez az autó dübörög az egyenesekben. Hatalmas megtiszteltetés a NASCAR-t képviselni, és komoly múltam van az érintett emberekkel. Az autó más, mint a tipikus NASCAR járművek, tehát valahol a NASCAR és a prototípus hibridje között van.”

    A Garage 56 az a nevezés, amelyet az Automobile Club de l’Ouest az innovatív gépek „holnap és azon túl” technológiájának különít el. A projekt – a Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 versenyautó módosított változata – a NASCAR, a HMS, a Chevrolet, az IMSA és a Goodyear együttműködésében készül. A tervet először márciusban jelentették be, a 2023-as Le Mans-i 24 órás versenyen való debütálással tisztelegve a NASCAR alapítója, idősebb Bill France előtt, aki közel fél évszázaddal ezelőtt először vitt stock autókat a francia hosszú távú klasszikus versenyre.

    Az IMSA-csapat Action Express Racing által épített, augusztusban Road Atlantában kipróbált első tesztautót november óta a Hendrick-autó váltotta fel. Utóbbi átdolgozott alvázzal, motorral, felfüggesztéssel és karosszériával rendelkezik.

    Mindhárom pilóta kedden teszteli az autót a daytonai országúti kialakításán. Jeff Gordon, akire számítottak, hogy részt vesz a programban, állítólag „jól fogadta” a döntést, hogy mégsem vesz részt a projektben.

    A Bugatti feketelistára tette Tom Cruise-t és Jenson Buttont

  • Ezen ex-F1-es pilótákra figyelj most a Daytona 24 órás versenyen

    Ezen ex-F1-es pilótákra figyelj most a Daytona 24 órás versenyen

    Kevin Magnussen ugyan kénytelen volt visszalépni a Daytona 24 órástól, de az IMSA szezonnyitóján még mindig bőven van érdeklődés korábbi Forma-1-es pilótáktól.

    A Haas versenyzője kénytelen lesz kihagyni a versenyt, miután kézműtéten esett át. Azonban várhatóan a királykategória előszezoni tesztjeire már alkalmas lesz a vezetésre. A prémium GTP kategóriában négy korábbi F1-es indul, az LMP2-es kategóriában további négy, a GTD Pro-ban pedig kettő, nézzük is meg tehát a felállást!

    Az egykori Sauber-pilóta Felipe Nasr a második rajtkockából indul a Porsche Penske színeiben. A brazil sikeres karriert futott be az Államokban a sportautózásban.

    felipe nasr
    Fotó: Griffith Bean/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Brendon Hartley visszatért a hosszútávú versenyzéshez, amikor a Toro Rosso elengedte, és a harmadik helyen indul a Wayne Taylor Racing színeiben.

    Ricky Taylor, Filipe Albuquerque, Louis Deletraz, Brendon Hartley
    Fotó: Richard Dole/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Egy másik korábbi Toro Rosso-versenyző, Sebastian Bourdais is a karrierje során sikereket ért el az Egyesült Államokban. A francia a negyedik helyen indul a Cadillac színeiben.

    Sebastien Bourdais
    Fotó: Michael L. Levitt/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Jack Aitken bejelentette, hogy szakít a Williamsszel, miután az elmúlt három szezonban tartalékpilótai szerepkört töltött be. Egyetlen Forma-1-es futamon indult 2020-ban (Sakhir Nagydíj), és a Whelen Engineering Action Express Racing színeiben indul a hatodik helyről.

    Jack Aitken
    Fotó: Richard Dole/LAT Images/Courtesy of IMSA

    A holland Giedo van der Garde az F1-ben a nem túl sikeres Caterham alakulatánál versenyzett, de az LMP2-es versenykategóriában indul. Miután a Racing Team Nederland a tavalyi idény után visszalépett, ezúttal a TDS Racing színeiben indul.

    Francois Heriau, Giedo van der Garde, Josh Pierson, Job Van Uitert
    Fotó: Michael L. Levitt/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Esteban Gutierrez továbbra is kötődik a Mercedeshez, ami abban nyilvánul meg, hogy csapata névadóként támogatja a versenyen való indulását. A mexikói ezen a versenyen a Crowdstrike Racing pilótája.

    George Kurtz, Ben Hanley, Matt McMurry, Esteban Gutierrez
    Fotó: Jake Galstad/LAT Images/Courtesy of IMSA

    A Haas frissen újra kinevezett tartalékosa, Pietro Fittipaldi csapata Gutierrez mellől indul, a Rick Ware Racing versenyzőjeként pedig a 14. helyen áll rajthoz.

    Eric Lux, Pietro Fittipaldi, Devlin Defrancesco, Austin Cindric
    Fotó: Jake Galstad/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Gianmaria Bruni már veteránnak számít az autóversenyzőként, de még mindig egy top nevezésben találhatja magát. A Proton Competition azonban a mezőny végéről fog indulni. Az olasz a Minardinál versenyzett a Forma-1-ben, Baumgartner Zsolt csapattársaként.

    Fred Poordad, James Allen, Giammaria Bruni, Francesco Pizzi
    Fotó: Jake Galstad/LAT Images/Courtesy of IMSA

    A Lamborghini gyári programjai közül elsőként Romain Grosjean az Iron Lynx színeiben vág neki Daytonának. Ezután az Andretti Autosporttal induló IndyCar-szezonja felé fordítaná a figyelmét.

    Jordan Pepper, Romain Grosjean, Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli
    Fotó: Jake Galstad/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Jan Magnussenhez eredetileg a fiának, Kevinnek kellett volna csatlakoznia az MDK Motorsportnál. Ennek ellenére a korábbi McLaren- és Stewart-pilóta már a tél második hosszútávú futamát fogja élvezni, miután a Gulf 12 óráson is versenyzett.

    Mark Kvamme, Trenton Estep, Jan Magnussen, Jason Hart
    Fotó: Griffith Bean/LAT Images/Courtesy of IMSA

    Visszatér Európába Grosjean, és 2024-től ebben a szériában fog versenyezni

  • Aitken szakít a Williamsszel, a sportautózásra helyezi a fókuszt

    Aitken szakít a Williamsszel, a sportautózásra helyezi a fókuszt

    Jack Aitken megerősítette, hogy a 2023-as szezon kezdete előtt elválnak útjaik a Williams Forma-1-es csapatával, és már teljes mértékben a sportautó-karrierjére fog koncentrálni.

    A brit három évig volt a Williams tartalékpilótája, sőt az emlékezetes 2020-as Szahíri Nagydíjon rajthoz is állt, hiszen a Mercedeshez beugró George Russellt helyettesítette, akit a koronavírusos Hamilton pótlására hoztak.

    2021-ben ugyan már felhagyott az együléses versenyzéssel, de a Williamsszel való megállapodása csak most ért véget.

    „Közösen döntöttünk úgy, hogy szétválnak útjaink” – idézi Aitkent a Motorsport.com, akiknek a Daytonai 24 órás előtt nyilatkozott. „Tavaly is részt vettem a munkában, ami nagyszerű volt. Nagyon szeretem a csapatot, és félórányira lakom a gyártól, így nagyon kényelmes volt a szimulátoros munka, és örömmel segítettem és vettem részt néhány versenyen. De mostanában túlságosan zsúfolt a naptáram. A versenyprogramomra akarok koncentrálni, és arra, amerre a karrierem tart, ami a sportautóversenyzés. Nagyon támogatják ezt, és ugyanígy fiatalabb srácok is érkeznek az akadémiájukról, akiknek szeretnének időt adni a szimulátorban és az autóban. Így volt értelme.”

    A 27 esztendős Aitken nem bánja, hogy végül nem jött össze a fő cél, vagyis hogy teljes állású Forma-1-es pilóta legyen: „Nagyszerű dolog volt ezt kergetni, és nagyon jól éreztem magam. Azon szerencsések közé tartoztam, akik vezethették is az autókat. Persze nem ezért voltam ott, hanem azért, hogy megpróbáljak teljes állásban rajthoz állni és bajnok lenni, de valamiért úgy alakult az együléses karrierem, hogy ez nem jött össze, és ez így van rendjén. Nagyon boldog vagyok, hogy most a sportautó kategóriában üldözök valamit, szerencsés vagyok, és meglovagolhatom ezt a hullámot, illetve izgatottan várom, meddig juthatok el.”

    Aitken a hétvégén mutatkozik be az IMSA-ban, a Daytona 24 órás verseny keretein belül, ahol az A XR Cadillac V-LMDh-val versenyez majd, Pipo Derani és Alexander Sims mellett.

     

  • Shwartzman idén újra versenyezni fog, Ferrarival

    Shwartzman idén újra versenyezni fog, Ferrarival

    Robert Shwartzman, a Ferrari Forma-1-es tartalékpilótája idén debütál a sportkocsik között, amikor az AF Corse csapatához csatlakozik a GT World Challenge Europe Endurance Cupban.

    A 2019-es FIA Formula 3-as bajnok és a 2021-es Formula 2-es bajnokság második helyezettje az elmúlt szezonban nem versenyzett, mivel a Ferrari F1-es feladataira koncentrált, bár két hivatalos szabadedzésen is részt vett a Circuit of the Americas és Abu Dhabi versenypályán.

    A 2023-as évre a Ferrari a GT-versenyzésben alkalmazza Shwartzmant. Az olasz márka új 296 GT3-as modelljével fog versenyezni a GTWCE Endurance Cup két gyári versenyautójának egyikében. A 23 éves versenyző Alessio Roverával és Nicklas Nielsennel alkot majd egy csapatot. Ők emellett a Ferrari új 499P Le Mans-i hiperautójával fognak versenyezni az FIA hosszútávú világbajnokságán ebben a szezonban. Nielsen a 2021-es GTWCE Endurance bajnoki címet Come Ledogarral és Alessandro Pier Guidival nyerte meg. Ez a trió 2004 óta először győzött Ferrarival a Spa 24 órás versenyen. Az AF Corse második nevezését a Pro osztályban a Hypercar-csapat egy másik tagja, Antonio Fuoco, valamint a GT-s aállandó versenyzőik, Davide Rigon és Daniel Serra fogják megosztani. Fuoco, Rigon és Serra a tavalyi szezonban együtt nyerték meg a Paul Ricard 1000km-es versenyt. Fuoco pedig a második helyen végzett, miután a barcelonai szezonzárón Roverával és Pier Guidivel párosulva a második helyen ért célba.

    Shwartzman sportkocsikba való átköltözése az után történt, hogy a Ferrari korábbi teszt- és tartalékpilótáját, Callum Ilottot 2021-ben a GTWCE Endurance-be helyezte korábbi partnercsapatával, az Iron Lynx-szel, miután a 2020-as Formula 2-es bajnokságban a második helyen végzett. Ilott a Le Mans-i 24 órás versenyen is bemutatkozott a csapattal még abban az idényben. Később a Juncos-Holingerrel az IndyCarba igazolt.

    A Ferrari azt is felfedte, hogy a Hypercar programban nem résztvevő Competizione GT pilótái hol fognak versenyezni az idei WEC-ben.

    Rovera a Ferrari nemrég kinevezett gyári pilótájához, Lilou Wadoux-hoz és a bronzérmes Luis Perez Companc-hoz csatlakozik a #83-as Ferrari 488 GTE Evo-ban. Ez az autó a Richard Mille AF Corse zászlaja alatt fut majd.

    Rigon a sorozatban rendszerint szereplő Francesco Castellacci és Thomas Flohr mellé csatlakozik a #54-es AF Ferrarihoz. Serra a CarGuy Racing főnökéhez, Takeshi Kimurához és Scott Huffakerhez csatlakozik a #57-es Kessel Racing autójába.

    Shwartzman menni Amerika?

  • WEC: F1-es világbajnokkal tér vissza egy legendás név

    WEC: F1-es világbajnokkal tér vissza egy legendás név

    Hosszú hónapok huzavonája után végre megkapta az FIA jóváhagyását a hosszútávó világbajnokságon (WEC) való részvételre a ByKolles Racing.

    A német-osztrák csapat azonban nem ezen a néven fog indulni a 2023-as esztendőben, hanem ahogy korábban már tudni lehetett – csak akkor még nem tudták megszerezni maguknak a márkanevet – Vanwall Racing Team-ként. Ezzel felélesztve a legendás brit istálló szellemét, amely a Forma-1 legelső konstruktőri világbajnok istállója volt.

    A Colin Kolles által alapított istálló régóta tagja már a WEC mezőnyének, azon belül is a legerősebb kategóriájának ByKolles néven. Idén osztrák licensszel egy Vanwall Vandervell 680 Le Mans Hypercar autót indítanak majd a hiperautó kategóriában.

    A 4-es rajtszámú autót ismerős nevek vezetik majd, a francia Tom Dillman, a WTCR-ből jól ismert argentin Esteban Guerrieri és az 1995-ös Indy500 győztese, valamint az 1997-es Forma-1-es világbajnok, a nagy visszatérő Jacques Villeueve.

    Az autót egyébként már tavaly tavasszal bemutatták, ám akkor jogi problémák miatt még nem állhattak rajthoz a sportautózás elitjében, miután ezen gondokra hivatkozva tavaly a nevezésüket elutasították.

    A kevés Hypercar ellenére a WEC elutasított egy gyártót 2022-re

    Vanwall néven utoljára 1961-ben versenyeztek, azóta a név tulajdonosa sokszor változott. Noha terv szinten szó van arról, hogy idővel ebből a modellből majd közúti hiperautó is készülne, ám ehhez jó néhány évnek el is kell majd telnie, és nagy kérdés, hogy szeretné/tudja-e birtokolni addig a Vanwall nevet Colles.

    Nevezésük elfogadása azért is meglepetés, mert a Hypercar kategóriába csak és kizárólag gyártókat vagy egy gyártóval szorosan együttműködő privátokat szeretne az FIA. Ilyen téren a Vanwall csupán nevében gyártó, amelyet egy privát istálló birtokol, de semmi más téren nem hajaz egy gyártóra.

    Velük együtt összesen hét „gyártó” alkotja a Hypercar kategóriát az idei szezonra. A Porsche és a Cadillac az IMSA-féle hiperautót, vagyis az LMDh szabályrendszer alapján készített modellt viszi pályára. A németek három csapat színeiben összesen négy autót indítanak majd, az amerikaiak pedig egyetlen egy autóval állnak majd rajthoz. Hozzájuk csatlakozik a Le Mans-féle hiperautókat építő gyártók, vagyis a Peugeot, a Toyota, a Ferrari, a Glickenhaus és a most említett Vanwall.

    A Toyota, a Peugeot és a Ferrari 2-2-2 autóval, a Glickenhaus és a Vanwall pedig egy autóval lesznek jelen. Utóbbi kettő más tekintetben is kilóg a sorból, ugyanis ők az egyetlenek, akik nem hibrid autókat építettek, hanem benzines kivitelű hiperautót.

    A WEC 2023-as idénye március közepén a sebringi 1000 mérföldes versennyel veszi kezdetét, és hét forduló után, november elején Bahreinben ér véget.