Kategória: DTM

  • Rockenfeller lábsérülést szenvedett a Norisringen

    Rockenfeller lábsérülést szenvedett a Norisringen

    Az Audi versenyzője a hétvégi DTM fordulóban szenvedett súlyos balesetet, mikor is Gary Paffett autójával ütközött. A baleset következtében eltörött a lábközépcsontja.

    A balesetben a német pilóta volt a vétlen, ugyanis a Mercedeses riválisa az első kanyarban próbálta megelőzni Jamie Greent, azonban kicsúszott és nagy sebességnél eltalálta a szalagkorlátot, majd végig csúszott a pálya mentén és a következő kanyarban oldalról eltalálta az Audit. A baleset azért volt kifejezetten súlyos mert Paffet autója pont a vezető oldalon találta el Rockenfeller autóját és az ütközés következtében az ajtó is leszakadt az Audiról.

    A baleset után mindkét versenyzőt elővigyázatosságból a közeli kórházba szállították. Paffet kar fájdalmakra panaszkodott, de a vizsgálatok kimutatták, hogy nem tört el semmije. Rockenfeller azonban nem volt ilyen szerencsés, az Audi hivatalos közleménye szerint a pilóta bal lábában eltörött a lábközépcsont.

    „Örülünk annak, hogy egyik versenyző sem szenvedett súlyos sérülést ebben a horrorisztikus bukásban.” -mondta az Audi sportigazgatója Dieter Gass.

    „Ez ismételten azt bizonyítja, hogy a biztonsági intézkedések és megoldások milyen magas szintet képviselnek a DTM-ben.” Tette hozzá.

    A bajnokság három hét múlva folytatódik Moszkvában.

  • Maxime Martin nyerte a thrillerbe illő második versenyt a Norisringen

    Maxime Martin nyerte a thrillerbe illő második versenyt a Norisringen

    Előzésekben és izgalmakban bővelkedett a vasárnapi DTM verseny. Maxime Martin a BMW pilótája idei első győzelmének örülhetett a szezonban. 

    Lucas Auer lett a második, a dobogó harmadik fokáért pedig egészen a célvonalig ádáz csata dúlt, végül mindössze 27 ezred választotta el a három pilótát. Célfotó segítségével megállapítható volt, hogy Edoardo Mortara 2 ezreddel előzte meg a bajnoki éllovas Mattias Ekströmöt és további 25 ezreddel érkezett az ötödik helyen a hazai kedvenc, Marco Wittmann.

    A vasárnapi futamot a 33. körben egy óriási baleset miatt piros zászlóval félbe kellett szakítani. Gary Paffett éppen Jamie Green-nel harcolt, amikor az első kanyarnál összeértek, majd a brit autója irányíthatatlanuk csúszott az előttük haladó bolyba, eltalálva Mike Rockenfellert. A két versenyzőt a nürnbergi Klinikum Süd kórházba szállították kivizsgálásra. Paffett zúzódásokkal megúszta a balesetet míg Rockenfeller bal lábközépcsontján kisebb törést mutattak ki.

    Körülbelül 30 perces várakozás után folytatódhatott a verseny, amiből még 25 perc volt hátra. „Két kiesés után, háromszor is dobogón végezni zsinórban csodálatos érzés. Sikerült kihoznom az autómban levő potenciált és ezzel megszereznem idei első győzelmemet.” – nyilatkozta Maxime Martin a versenyt követően.

    A futam hajrájában egy igazán izgalmas csata alakult ki a győzelemért Lucas Auer ellen. „Nem gondoltam volna, hogy Lucas az újraindítás után megelőzhet. Szerencsére sikerült visszavernem a támadásait.”

    Auer nagyon elégedett volt a második hellyel, főleg miután az utóbbi három futamon még csak pontot sem szerzett. „Rögtön a verseny elején sikerült javítanom pár pozíciót.”- mondta az osztrák pilóta. „Sajnos a futam alatt elkezdett görcsölni a bal lábam, gondolom a sok fékezéstől, amit ez a pálya megkövetel. Boldog vagyok, hogy ezzel együtt is harcolhattam a győzelemér és elégedetten hagyhatom el a Norisringet.”

    Edoardo Mortara első dobogóját ünnepelhette mióta a Mercedes-AMG pilótája lett. „A futam utolsó néhány méterére még nagyon sokáig emlékezni fogok.”- nyilatkozta a 30 éves Mortara. „Hárman egyszerre beesni a célba hihetetlen érzés, az hogy én voltam az első csak még jobbá teszi. A 16. helyről rajtolva ez nem is rossz.”

    Az évad 8. futama után a bajnoki küzdelem kezd fokozódni. Mattias Ekström továbbra is vezet 89 ponttal, de mögötte mindössze 2 ponttal lemaradva érkezik Lucas Auer.  A vasárnapi futamgyőztes Martin összesen 46 pontot gyűjtött a Norisringen és feljött az összetett harmadik helyére. A 4. helyen Jamie Green áll 75 ponttal az ötödik
    pedig René Rast 72 egységgel.

    A DTM következő hétvégéjét Moszkvában rendezik, július 21-23 között.

  • 1992 óta nem győzött BMW a Norisringen, most Bruno Spengler megtette

    1992 óta nem győzött BMW a Norisringen, most Bruno Spengler megtette

    Bruno Spengler nyerte a DTM Norisringen megrendezett szombati futamát.

    A 61 körös versenyen végig dominálva, elsőként szelte át a célvonalat csapattársa, Maxime Martin előtt. A kanadai és a BMW győzelme történelminek tekinthető, hiszen 25 éve nem győzött a bajor márka ezen a pályán, míg Spengler 4 éve nem állhatott a pódium tetején, akkor Spielbergben tudott győzni. A BMW pilótájának ez volt pályafutása 15 győzelme.  2006-ban még a Mercedest terelgetve tudott nyerni a Norisringen. A harmadik helyet nagy csatában a svéd Mattias Ekström kaparintotta meg az Audival, aki ezzel átvette a vezetést az egyéni bajnokságban.

    „Keményen küzdöttem, és soha nem adtam fel” – mondta Spengler a verseny után. „Természetesen nagyon boldog vagyok egy ilyen nagy siker után. A kocsi nagyszerű volt, mind esőben, mind száraz körülmények között.”

    A kanadai már a futam elején megalapozta győzelmét. A harmadik helyről rajtolva megelőzte a gyengén rajtoló Martint és René Rast-t , majd miután átvette a vezetést elkezdett elszakadni üldözőitől.

    Ekström is elégedett lehetett a futam alakulásával: „Úgy tűnik jó ötlet volt a DTM-et választani a Rallycross Világbajnokság helyett. A Maxime-al (Martin) folytatott csata nagyon jó volt, szeretek itt versenyezni a DTM-ben. Végül inkább nem kockáztattam, elégedett vagyok a harmadik hellyel.”

    A svéd pilóta ma szerzett 15 pontjával, 77 ponttal áll és vezeti a tabellát Rast előtt, akinek 72 pontja van. Annak ellenére, hogy a második helyről kezdhette meg a versenyt ,nem sikerült pontot szereznie a német versenyzőnek. Miután áthajtott a boxutca végén levő vonalon, kapott egy áthajtásos büntetést ez pedig elvette az esélyét a pontszerzésnek.  Az összetett harmadik helyén Jamie Green áll 71 ponttal, őt követi Lucas Auer (69) és Timo Glock(59).  A Mercedes pilóták közül az olasz Edoardo Morata szerepelt a legjobban szombaton, 8. lett. Lucas Auer és Robert Wickens nem tudták befejezni a versenyt, miután a futam elején balesetbe keveredtek.  Vasárnap a második versennyel folytatódik a DTM programja. Az év 8. futama, 17.25 perckor indul.

  • Túl távol vannak egymástól a gyártók a DTM-ben

    Túl távol vannak egymástól a gyártók a DTM-ben

    A Mercedes DTM főnöke, Ulrich Fritz úgy véli, hogy túl nagy a különbség a három gyártó között a 2017-es szezon elején.

    Több szabályváltozás is történt a DTM-ben az idei szezonra, de így sincsenek elég közel egymáshoz a gyártók. Az egyéni bajnoki tabella négy legjobbja közül három versenyző Audis, három versenyhétvége elteltével, míg a top 10-ben Timo Glock az egyetlen BMW-s. A Mercedes és az Audi is 3-3 futamgyőzelmet tudhat magáénak eddig, míg a BMW-nek idén eddig egyszer sem sikerült diadalmaskodni.

    „Szerintem a mezőnynek sokkal vegyesebbnek kellene lennie, és nem azért mert azt akarnám, hogy mi nyerjük a versenyeket.” – mondta Fritz. „Persze ezért is, de a rajongókért is. Jobb a show, ha három márka küzd egymás ellen, és egy-egy napon nem egy-egy adott márka van végig elöl.”

    „Remélem idővel kiegyenlítődik a verseny és nem azt fogjuk látni, hogy hat Audi, hat Mercedes, hat BMW.”

    A 2017-es lágyabb gumiktól is azt várták, hogy jobban kopnak majd, a versenyzők a futam korai szakaszában kimennek kereket cserélni, majd bírják a gumik a verseny végéig. Fritz sem számított arra, hogy jóformán az egész versenytávot kibírják a gumik, bár hozzáteszi, hogy valószínűleg nem lesz ez így minden helyszínen.

    „Nem hittük (hogy egy versenytávot kibírnak a gumik). Tudtuk, hogy pár pályán, mint a Hungaroringen, vagy a Lausitzringen sokat bírnak majd. De még mindig úgy hiszem, hogy például Hockenheimben vagy Zandvoortban nem fog ez menni. Zandvoortban ez esélytelen, és Hockenheimben is, ott nagyon kopnak a gumik.”

  • Ekströmnek a DTM-et kell priorizálnia

    Ekströmnek a DTM-et kell priorizálnia

    Az Audi eldöntötte: Mattias Ekströmnek a norisringi DTM-fordulón kell részt vennie az ütköző holjesi WRX-verseny helyett.

    Mivel tavaly Ekströmnek tényleges esélye volt megnyerni első WRX-bajnoki címét (amit meg is tett), az Audi megengedte neki, hogy kihagyja az utolsó, Hockenheimban rendezett DTM-fordulót. Habár egyelőre úgy fest, Ekström idén is harcban lesz a WRX-címért, ezúttal a DTM-ben is jól áll, ugyanis mindössze nyolc ponttal van lemaradva a listavezető René Rast mögött. Az Audi idén már gyári támogatást nyújt a svéd EKS ralikrossz-csapatának – ez azonban azzal is együtt járt, hogy a német márka megszabhatja a prioritási sorrendet, amelyben a DTM szerepel előrébb, így ezen a hétvégén Svédország helyett Németországban lesz dolga Ekströmnek.

    „Nagyon nehéz döntés volt” – nyilatkozta Dieter Gass, az Audi motorsportfőnöke. „A szezon korai szakaszában vagyunk még, Mattiasnak pedig mindkét bajnokságban reális esélye van a címre. A DTM-es gyári elköteleződés azonban prioritást élvez. Mattias idén megnyerheti harmadik DTM-es bajnoki címét, a Norisringen pedig mindig is erős volt; nem is említve, hogy a Norisring a hazai futamunk, így szükségünk van mindenkire.”

    Ekström megkönnyebbültnek látszott, hogy nem neki kellett meghoznia ezt a döntést.

    „Örülök, hogy a főnököm döntött helyettem” – kezdte a svéd. „Nagyon szomorú, hogy a rengeteg eseményből pont a hazai futamom Holjesben és a kedvenc DTM-es futamom a Norisringen ütközik. Szívesen versenyeztem volna mindkét helyszínen, ám ezt logisztikailag lehetetlen lett volna kivitelezni.”

    A holjesi svéd fordulón a volt WRC-pilóta Per-Gunnar Andersson fogja helyettesíteni Ekströmöt, akinek már van WRX-es tapasztalata is: 2014-ben az Istanbul Parkban az EKS színeiben, a következő szezon nagy részében pedig a Marklund Motorsportnál versenyzett.

  • Racingline.hu képgaléria a DTM hungaroringi hétvégéjéről

    Racingline.hu képgaléria a DTM hungaroringi hétvégéjéről

    Kaiser Erika és Tóth Zsombor fotóit mutatjuk meg nektek a DTM hungaroringi hétvégéjéről.

    © Kaiser Erika, Tóth Zsombor

    [Best_Wordpress_Gallery id=”19″ gal_title=”2017 DTM, Hungaroring”]

  • Most akkor lesz hibrid-DTM vagy nem?

    Most akkor lesz hibrid-DTM vagy nem?

    Az Autosport még tavaly novemberben számolt be a hibridrendszerrel is felszerelt DTM-autókról, amelyeket az idei szezonban terveztek bevetni. Gary Paffett és Robert Wickens tesztelték is a masinát Németországban és Portugáliában, pozitív eredményekkel, ám amikor a hungaroringi DTM-fordulón erről faggattuk Uli Fritzet, a Mercedes DTM-es csapatfőnöke kategorikusan tagadta a hibridjelenlétet és kizárta annak jövőbeli megjelenését is. Nem tudjuk, mi állhat az éles ellentét hátterében, de két versenyzőt (és akkor az Audiról még nem esett szó) nem szoktak viccből kiküldeni két pályára is tesztelni… de beszéljen magáért az alábbi interjú.

    Először is a DTM-autókban lévő hibridrendszerről szeretnék kérdezni… vagy talán nem azok?

    Nem.

    Pedig olvastam valahol, hogy idén először előzéshez lehet használni hibridalapú segítséget.

    Nem.

    Az Autosport írta.

    Akkor az Autosport hibázott, ugyanis biztos lehetsz benne, hogy nincsen hibridrendszer az autóban. Még mindig V8-as szívómotorok vannak, belsőégésű motor hibrid nélkül. Az egyetlen dolog, amit előzésre lehet használni, az a DRS a hátsó szárnyon, de lényegében ennyi.

    Ez esetben: van rá esély, hogy a jövőben hibridautók versenyezzenek a DTM-ben?

    Soha ne mondd, hogy soha! Az autóipar jövője ténylegesen az elektromosságban rejlik. Jelenleg is zajlanak a megbeszélések a jövőbeli kilátásokkal kapcsolatban, de őszintén szólva jelenleg nem tervezzük, hogy hibrid autók legyenek a sorozatban, mert számunkra a legjobb show nyújtása és az észszerű költségek az elsődlegesek. Ha hibridizálnánk az autókat, az a rajongók számára nem feltétlenül javít a show minőségén, viszont a költségeket nagyon megdobja – egy döntés meghozatalánál mindent figyelembe kell venni.

    Rengeteg szurkolóbarát szabályváltozást vezettek be idénre. Ezzel szeretne a széria a mostaninál globálisabb nézettségre szert tenni?

    Elsődlegesen a DTM kulcskompetenciájára és kulcserősségére koncentráltunk, ami pedig a látványos túraautózás biztosítása. Az idei változásokkal pedig – lágyabb gumik, kevesebb aerodinamika és több motorerő – szerintem több mozgástere lett az autóknak, több előzési manőver, ami pedig automatikusan jobb show-val jár együtt. Természetesen örülnénk, ha globálisabb közönséget érdekelne a sorozat, de végeredményben mi a teljesítmény és a show javítását célozzuk meg, minden ezen alapszik.

    A szélesebb közönség együttjárna a versenynaptár kibővítésével, több nemzetközi pálya bevonásával?

    Jelenleg azt mondanám, hogy szerintem elég jó a naptár, egy egészséges adag versennyel Németországban, de megfelelő számú futammal a közeli országokban is. Persze Moszkva elég messze van, de Ausztriával, Zandvoorttal és Budapesttel együtt egész közeli események is a naptár részét képezik. Szerintem jó az arány, és ez egyébként is inkább magukon a pályákon múlik, mint a tényleges helyszínen. Fontosabb, hogy a pályákon lehessen előzni és jó versenyzést lehessen bemutatni, mint az, hogy hol helyezkedik el.

    Nincs tervben egy Kínába való visszatérés? Elvégre hatalmas piacról beszélünk.

    Biztonsággal állíthatom, hogy jelenleg nem tervezünk oda visszatérni.

    Áttérve kicsit a DTM-es Mercedes autóra: nem mondanám, hogy gumikezelési problémákkal küszködtök, de az Audi egyértelműen sokkal jobb ezen a téren. Időben meg tudjátok oldani ezt a problémát erre a hétvégére vagy a közeljövőre?

    Nagyon boldog lennék, ha erre igennel felelhetnék! Úgy fest, mindegyik autónak más az erőssége – nekünk talán inkább az egykörös tempónk a jó, míg az Audinak inkább a hosszútávú tempó versenyszituációban. Természetesen rajta vagyunk az ügyön, igyekszünk megoldást találni és javulni minden hétvégére. Mint a motorsportokban általában, mindent optimalizálni kell.

    Szerinted az idei bajnoki cím megnyeréséhez a kiegyensúlyozottság lesz a kulcs a nyers tempó helyett?

    Attól függ. Az elmúlt években láthattuk, hogy a DTM-ben különösen fontos, hogy rendszeresen pontokat szerezz, ez tavaly is így volt. Nem feltétlen kell neked a leggyorsabbnak lenned (habár ez sosem árt); igyekezned kell, hogy lehetőleg minden futamon a pontzónában legyél, annak is inkább az első felében.

    A jelenlegi kép alapján a TCR jövőre átveheti a WTCC szerepét. Amennyire én tudom, a Mercedes már fejleszt egy CLA 45-öst a TCR-re.

    Remek! Én nem tudtam róla.

    Még saját weboldala is van az autónak! Mindenesetre azt akartam csak kérdezni, hogy láthatunk-e majd Mercedest a TCR-ben jövőre vagy kicsit később.

    Nem hiszem, hogy ez WTCC-platform lenne. Szerintem inkább privát kezdeményezésről van szó, akik ilyen projekten dolgoznak.

    Szóval nem gyári a dolog.

    Nem, a gyártól semmi ilyesmi nem jön. Egyébként volt egy ilyen autó, egy CLA 45-ös versenyautó, ami ténylegesen versenyzik is Brazíliában, de azoknak nem sok köze van a TCR-szabályzathoz, szóval… sajnos csalódást kell okoznom.

    Akárhogy is legyen, Uli Fritznek egy dologban igaza lett: nehéz hétvégét jósolt a pénteken még éllovas Lucas Auernek, két nullázás pedig tökéletes megfelel a „nehéz hétvége” fogalmának.

  • Di Resta és Rast 1-1 győzelemmel gazdagodtak a Hungaroringen

    Di Resta és Rast 1-1 győzelemmel gazdagodtak a Hungaroringen

    A DTM hungaroringi fordulójának szombati versenyén Paul de Resta a 13. helyről rajtolt, ám remek stratégiájának köszönhetően, a boxkilállásokat követően az élre állt. Pedig a verseny elején úgy tűnt, hogy az Audinak áll a zászló, végül azonban a Merecdesnek és a BMW-nek jött ki a lépés. Ehhez azonban az is kellett, hogy pályára hajtson a biztonsági autó, miután Maxime Martin megállt a pályán. A végül dobogós helyeket szerző di Resta, Spengler és Glock ekkor tudta behozni a boxkiálláskor szerzett lemaradást.
    A top három végül Paul di Resta, Timo Glock és Bruno Spengler sorrendben értek célba.

    A negyedik és ötödik helyen tűnnek fel csak először az Audik: Rockenfeller és Ekström értek célba ebben a pozícióban, míg a pole-ból rajtoló René Rast végül csak a hatodik lett.

    A hetedik helyen Jamie Greent intették le, utólag azonban kizárták a versenyből, mivel kedvezőbb légáramlás reményében „eltömítették” az első splitter egyik oldalát.

    Nem meglepő módon az első három helyezett igencsak boldog volt az eredménnyel, Timo Glock pedig a verseny utáni sajtótájékoztatón ki is emelte, hogy nagyon szeret Magyarországra járni, mert mindig sok itt a rajongója, és még arra is kitért, mennyire élvezte május 1-jén a Nagy Futamot.

    René Rast
    Fotó: Tóth Zsombor

    A második, vasárnap megrendezett futamon a pole-ból rajtoló René Rast diadalmaskodott, mögötte Mattias Ekström és Maxime Martin értek célba.

    Rast remekül rajtolt, így gyakorlatilag csak arra kellett figyelnie, hogy ne hibázzon.

    A harmadik helyről rajtoló Ekström már a harmadik körben megejtette boxkiállását, a stratégia pedig hatékonynak bizonyult, az élre is állt. A verseny legvégén azonban Rast vissza tudta előzni a svéd versenyzőt

    Hasonlóan szerencsésen időzítette a boxkiállást Martin is, esetében azonban látványosabb volt az előnyszerzés. A belga versenyző a 16. helyről rajtolt, és ért fel végül a dobogóra!

    A győzelemről ugyan lemaradt végül Ekström, de cseppet sem bánkódott, sőt elmondta, hogy nagyon szeret Magyarországra jönni, főleg azért, mert úgy tűnik, hogy itt mindig sikerül jó eredményt elérnie, így azt sem bánná, ha sűrűbben járna a mezőny a Hungaroringre.

    Rast át is vette a vezetést a bajnoki tabellán. 70 pontja van, míg tőle egy ponttal lemaradva Lucas Auer a második, a harmadik 65 ponttal Jamie Green, őt pedig 62 ponttal Ekström követi.

  • A gridgirl-öknek is meggyűlik a baja a széllel

    A gridgirl-öknek is meggyűlik a baja a széllel

    A hétvégén a Hungaroringről jelentkezünk, DTM-mel, TCR-rel és F3-mal! További helyszíni képeinkért kövessetek minket Instagramon! –> @www.racingline.hu

    Fotó: Tóth Zsombor

    https://www.instagram.com/p/BVdBg1zllJU/?taken-by=racingline.hu

  • Duval idén is Le Mans-ozhatott volna

    Duval idén is Le Mans-ozhatott volna

    Az Audi WEC-es visszavonulásának Loic Duval lett az egyik legnagyobb vesztese, akinek LMP1-es autók helyett idén be kell érnie a Formula E-vel és a DTM-mel. Az utóbbi apropóján (elvégre tudjátok, a hétvégén DTM a Hungaroringen!) beszélgettünk el vele pénteken; a cikk időzítése nem véletlen, a 2013-as Le Mans-győztes ugyanis (többek között) megosztotta velünk véleményét arról, szerinte kit int le elsőként a kockás zászló vasárnap délután háromkor.

    Mi a véleményed a Hungaroringről? Ha jól tudom, még sosem versenyeztél itt.

    Igen, ma [pénteken] voltam itt először. Egész jó kis pálya, ami azt illeti; néhány gyorsabb kanyar, néhány technikásabb kanyar, van benne hegynek fel és hegynek le is, szóval tetszik. Egy negatívat kell azonban mondanom róla: úgy fest, elég nehéz itt előzni, ami nem a legjobb, ezt leszámítva viszont nem rossz. Sosem voltam még Budapesten vagy Magyarországon sem, ez az első alkalom – hétfőn még maradok is az egyik barátommal körbenézni kicsit. Egyelőre elégedett vagyok a pályastruktúrával és minden ilyesmivel. Várom már a versenyeket is, habár elsőre úgy érzem, nehéz lehet majd előzni.

    Jól kell akkor kvalifikálnod.

    Pontosan, az időmérő itt nagyon fontos lesz.

    Az Audinak nagyon jó versenytempója volt az eddigi futamok alapján, és jobban is kezelik a gumikat a Mercedesnél. Mennyire lesz ez tetten érhető ezen a pályán?

    Tavaly láthattuk, hogy ez a pálya nagyon fekszik az Audinak, és természetesen az idei szezon eddigi képe alapján is ezt mondanám. Egész télen nagyon keményen dolgoztunk, hogy versenyképes autót építsünk az új gumiknak is megfelelve. Az autó úgy fest, nagyon jól teljesít a pályán, ezt pedig nem is szabad elveszítenünk, de kicsit az időmérős teljesítményünkön is javítani kell, különösen itt, ahol a rajtpozíció fontosabb, mint az eddigi pályákon. Természetesen dolgozunk rajta, de szerintem az Audinak összességében nagyon pozitív hétvégéje lehet.

    Nehéz volt megszokni a DTM-es hétvége felépítését? Az elmúlt jó pár évben a kevés számú, de hosszú versenyekhez voltál szokva, most pedig rövidebbek a futamok, de egy hétvégén rögtön kettő van belőle.

    Inkább az autóhoz való hozzászokással akadnak nehézségeim, a részletekkel, a gumikkal és magával a teljesítménnyel, mint a hétvége formájával. Persze teljesen más, mint ami eddig a helyzet volt nálam, de a Formula E-zés miatt, ahol egyetlen napba sűrítünk bele mindent, nem mondanám furcsának – kivéve, hogy itt egy hétvége alatt kétszer kell ugyanezt megtennünk. Nincsenek különösebb problémáim, csak nagyon sok a megbeszélés, amin át kell esni. A nap nagyon hosszú, annak ellenére, hogy vezetni nem sokat vezetünk; nagyon sok idő megy el azzal, hogy a mérnökökkel átbeszéljük az adatokat és minden egyéb ilyesmit. A formátumhoz őszintén szólva nagyon gyorsan alkalmazkodtam, inkább az autóval harcolok még kicsit.

    Meglehetősen sokoldalú versenyző vagy – DTM, WEC, FE többek között. Mennyire kívánnak meg másfajta vezetési stílust ezek a kategóriák, illetve mennyire segít egy adott szériában, hogy valami teljesen másban is versenyzel?

    Ez sosem árt, nyilvánvalóan. A WEC-es tapasztalatom sokat segített a Formula E-s energiakezelésen, például, de azt is hozzá kell tennem, hogy amikor ilyen sok időt töltesz el egy bizonyos kategóriában és egy bizonyos gumiszállítóval, néha nehézséget is tud okozni. Ami azt illeti, itt a DTM-ben voltak problémáim azzal, hogy vezetési stílus terén minden passzoljon, és igazából ez a folyamat még mindig javában tart; minden egyes alkalommal, amikor egy kanyar felé közeledek, át kell gondolnom, hogy most pontosan mit is kellene csinálnom. Még mindig nem megy teljesen természetesen, pontosan azért, mert annyi időt töltöttem valami mással. A DTM-ben kissé át kell még fejben gondolnom a dolgokat, de másfelől viszont mindig pozitív, ha sok szériában versenyezhet az ember, mivel mindig van mit tanulni, amit később más helyeken hasznosíthatsz.

    Teljesen más érzés lehet a Formula E-ben is.

    Igen, a hajtás teljesen más, a gumik is, ugyebár nyitott autó-zárt autó, nehéz autó-könnyebb autó, érted. Rengeteg különbség van, amiket végeredményben a legtöbb versenyző kezelni tud, de ha sok évet töltesz egy szériában, mint én az LMP-ben/WEC-ben, néha kell egy kis idő, hogy átkalibráld magad. Ha hozhatok én is egy példát, ahol habár nem kategóriaváltás volt, csak autógyártó – Edoardo Mortara – nála is lehet látni, hogy szüksége van még egy kis időre, amíg hozzászokik egy másik autóhoz és egy másik filozófiához.

    Nem tervezel GT-versenyeken is résztvenni az Audival? Blancpain például?

    Idén nem, de a jövőben lehet belőle valami. Elég elfoglalt vagyok most az FE-vel és a DTM-mel, ahol még mindig tanulófázisban vagyok, és egyáltalán nem egyszerű, így teljes erőmmel erre koncentrálok. De amint kissé kényelmesebben érzem magam (és azért még várjuk meg, mi lesz itt a jövőm), talán GT-zek is egy kicsit.

    És mi a helyzet a WRX-szel?

    Szerintem ez nem nekem való 🙂 Nagyon szívesen kipróbálnám és beugranék egy ilyen autóba, de tudod, murva és fű és minden ilyen… nem hiszem, hogy versenyképes lennék.

    Szerinted miért annyira kedvelt a DTM a versenyzők körében? Egy németközpontú szériáról van elvégre szó, német autókkal és német pályákkal – mégis rengeteg nemzetközi versenyző van jelen. Angliában például nem ez a helyzet a BTCC-ben.

    Itt ugyebár három nagyobb konstruktőr van, három prémiumautókat gyártó konstruktőr, és ráadásul a legjobbak közé tartoznak, ami önmagában érdekes. Az autók emellett nagyon jók, és habár a Deutsche a névben a németségre utal, hatalmas a támogatottság és a nézettség, a versenyeket jó nézni, a bajnokság nagy kihívást rejt; szerintem ezért ennyire népszerű a versenyzők körében is.

    Duval, Audi

    Szerinted a nemrégi szabályváltoztatások tömkelege a még nagyobb nézettségi szint elérését célozza meg?

    Remélem; a motorsportnak úgy általánosságban el kell gondolkoznia a jövőjén és a show-n, amit nyújtani tud, ezen pedig segíthetnek a frissen jött emberek, mint például Gerhard Berger. Ez mindannyiunk számára fontos, a bajnokság pedig szerintem megérdemli.

    Segítene, ha több nemzetközi pályán versenyezne a DTM?

    Szerintem igen. Végeredményben viszont ez egy német bajnokság, német gyártókkal, szóval… én úgy vélem, több nemzetközi gyártó és pálya pozitív lenne, de csak akkor, ha mindez megfelel a szervezetnek és a már meglévő konstruktőröknek is. Igazából nem én vagyok az az ember, akinek ebbe sok beleszólása van, de persze, voltak versenyek Kínában és most Moszkvába is megyünk majd.

    Ha már Le Mans-hétvége, elkerülhetetlen a kérdés: mit jósolnál a versenyre?

    Először is el kell mondanom, nagyon sajnálom, hogy én nem lehetek most ott Le Mans-ban, de természetesen követem az eseményeket. Én a Toyotára voksolnék; a szezonkezdetük miatt ők az abszolút favoritok a verseny előtt, ezt pedig a Le Mans-tesztnap és az időmérő is megerősítette. Nagyon versenyképesnek tűnnek, ami Le Mans-ban mindig pozitív, habár nem szabad túlságosan elbízni magad. Ezenfelül idén három autóval indulnak, ami növeli az esélyeiket, mert így legalább egy autó biztosan célbaér majd. Szerintem a Toyota van a legjobb helyzetben, de nem szabad elfelejteni, hogy Le Mans az Le Mans – addig nem lehetsz biztos semmiben, amíg nem látod meg a kockás zászlót, ahogy ezt a tavalyi év is megmutatta.

    Mi a véleményed a pályát érintő biztonsági módosításokról? Szükségesek voltak vagy inkább csak elvesznek valamit a pálya karakterisztikájából?

    Mindig a biztonság pártján állok, azt nagyon fontosnak tartom a versenyzők szempontjából. Sajnos 2013-ban elvesztettünk egy versenyzőt Le Mans-ban [Allan Simonsent], és 2014-ben nekem is volt egy bukásom, de ez a játék része. Szerintem azonban ezek [a változtatások] rengeteget elvesznek a pályajellegből. Én inkább azokat a pályákat kedvelem, amelyek hiba esetén megbüntetnek, mint azokat, ahol megúszhatod, ha kicsúszol. Versenyzői szempontból ez mindig nehéz kompromisszum; de én inkább a kissé keményebb pályákat preferálom, mert a hét végeztével sokkal többet jelent, ha tökéletesen teljesítettél.

    Nem vagyok benne teljesen biztos, hogy kaptál-e ajánlatot más WEC-es ülésre, a Porschéval például.

    Kapcsolatban voltam velük, igen. Lett is volna rá lehetőségem, hogy idén Le Mans-ban versenyezzek egy nagyon jó autóval…

    Milyen autóval?

    Egy nagyon jó autóval 🙂 De sajnos időpont-ütközés volt ezzel a hétvégével, és habár Le Mans-ról beszélünk, elkötelezett vagyok a DTM és az Audi iránt. Ha lenne rá lehetőségem… volt ugyan idén, egy jó autóval, de jelenleg ez a helyzet, a többit majd meglátjuk. Biztos vagyok benne, hogy Le Mans jövőre is a naptárban lesz, és talán adódik majd még egy esély. Reméljük, akkor nem lesz ütközés; vannak ezek az események, mint Le Mans, Indianapolis, F1-es futamok, ahol jó lenne, ha minél több versenyző kipróbálhatná magát, de annyi tényleg erős széria van a világon, hogy elkerülhetetlen néhány átfedés.

     

    A cikk írása pillanatában Duval egyik jóslata beigazolódni látszik: a DTM első időmérőjén az első hét helyből hatot Audi szerzett meg, és hasonló arányban vezetik a versenyt is. Hogy a Toyota az elmúlt évek balszerencséjét maga mögött hagyta-e, az pedig kicsit később derül majd ki.