Meglepő módon ebben a hónapban már a második új tartalom lesz.
A hivatalos közlemény szerint holnap – azaz szeptember 28-án – soron kívüli szerverkarbantartási időszak lesz, és a frissítés ennek befejezése után érkezik a játékba. A karbantartást helyi idő szerint 06:00-08:00-ra tervezik.
Bár a Polyphony Digital valószínűleg rendkívül elfoglalt a Gran Turismo 7 2022. március 4-i debütálása miatt, mégis úgy tűnik, hogy még mindig van némi kapacitás a jelenlegi verzió fejlesztésére. Ennek ellenére nem sok mindent lehet tudni a tartalom részleteiről.
Az 1.68-as csomag idén már az ötödik frissítés lesz és várhatóan kisebb változtatásokra összpontosít majd. A legutóbbi igen csekélynek mondható v1.67 frissítés csak a felhasználói felület egyes elemeit változtatta meg. Az elsődleges cél a „Sport Mode” frissítése volt és gyanítjuk, hogy ez most is így fog történni.
A 2021-es FIA Certifikált Gran Turismo világbajnokság online fordulói röviddel ezelőtt értek véget, ahol Blazsán Patrik is kiválóan szerepelt. Valószínűleg egy új szezon is bejelentésre fog kerülni a frissítés által.
Természetesen érkezhet egy nagyobb tartalmi csomag, amely új autókat (például a Porsche 917 Living Legend-et, vagy a Lamborghini Lambo V12 Vision GT-t) – amit a GT7 promóciós anyagában már láthattunk -, vagy új pályát is hozhat. Ugyanakkor hozzá kell tennünk, hogy a játék ezen késői szakaszában már erre nincs túl sok esély.
A felhasználók azért jó ha felkészülnek és legalább 110 GB szabad helyet hagynak a konzolokon, hogy lehetővé tegyék a játékadatok telepítését.
Miközben a GT7 bevezetése már javában zajlik a GT Sport eddigi magyar vonatkozású statisztikai adataira is érdemes egy pillantást vetni, amely egy átfogó képet ad a hazai Gran Turismo közösségről. Az adatokat a Race Online Hungary által fejlesztett GTSH-Rank ranglistaportál biztosította.
A GT Sport hivatalosan 2017. október 17-én jelent meg, amit a béta verzió előzött meg 2017 áprilisában.
A mai napig összesen 69031 regisztrált magyar felhasználói fiók található a Polyphony Digital szerverein. Ez a szám az egy felhasználóhoz kapcsolt több account figyelembevételével hozzávetőlegesen ∼ 61000 magyar felhasználót jelent, amiből 2221 kizárólag a béta verzióban volt használatos.
A heti szinten aktív játékosok 8517 főt tesznek ki az összes regisztrált felhasználók közül. A magyarok közül összesen 11623-an próbálták ki a GT Sport kompetitív részét a „Sport Mode”-ot, amiben a „Daily Race” és az FIA versenyek is megtalálhatóak. Ezen szekció aktív, heti átlagversenyzőinek a száma 375 fő. A „Daily Race”-re szűkítve 424 fő a heti átlag, ami egy folyamatosan emelkedő tendenciát mutat.
A Gran Turismo Sport-ban a versenyzői besorolások az úgynevezett „Driver Rating” pontok alapján vannak meghatározva. Ezen szintek az „E”, „D”, „C”, „B”, „A”, és „A+” kategóriák.
Fotó: GT Sport / PlayStation
Az „A+” a legmagasabb elérhető szint (amely a DR pontszámokat veszi alapul). Ezen szintet itthon 82 játékos érte el, míg az ”A”-ban 199, a „B”-ben 1122, a „C”-ben 1272 és a „D”-ben 3398 fő található.
A versenyzői szintekhez tartozik még a „Sportsmanship Rating”, amely a sportszerűségi mutatója a játéknak. A veszélyes vezetés mint pl. az ütközések, vagy pályaelhagyások csökkentik ezen pontértéket. Itt a legmagasabb elérhető szint az „S” kategória, amivel jelenleg 2778 játékos rendelkezik. Az „A” szinten 952, a „B”-n 62655 (ez az indulószint minden játékosnál), a „C”-n 1919, a „D” szinten pedig kereken 400 fő található.
Érdekesség még, hogy a játék „Campaign Mode” részét 3301-en teljesítették 100%-ban.
Összességében elmondható, hogy a GT Sport megduplázta a GT6-ban regisztrált magyar felhasználói közösséget, amivel messze a legaktívabb szimulátoros platform itthon, és ami természetesen párhuzamban van a PlayStation 4 hazai eladási statisztikájával is.
Az új Gran Turismo szériák megjelenésekor a vezetési fizika és az autó kezelhetőségének fejlődése mindig az egyik legfontosabb kérdés.
A GT7 kapcsán erről hivatalos forrásokból még nem sokat hallottunk. Bár részleteket nem említett, de Kazunori Yamauchi a Polyphony Digital tulajdonosa egyértelművé tette, hogy ezen a területen is történtek előrelépések.
„Úgy gondolom a GT7-ben pontosabb lett az autók fizikája. Valósághűbb élményt nyújt, ami előrelépés a GT Sport-hoz képest” – magyarázta.
A Yamauchi azt is elárulta, hogy a világ legjobb Gran Turismo játékosai közül néhányan segítettek a Polyphony Digitalnak a GT7 fizikai motorjának finomításában.
„Új segítők csatlakoztak a projekthez, például Igor Fraga és Mikail Hizal. Olyan visszajelzéseket kaptunk tőlük, amelyek nagyon hasznosak voltak a finomhangolásban.”
Fraga és Hizal az FIA certifikált világbajnokság 2018 és 2019 világbajnokai, akik közül Fraga a valós FIA Formula 3 szériában is bizonyított már. Az ő jelenlétük és visszajelzésük mindenképpen jó ómen lehet azok számára, akik komoly fizikai előrelépést várnak az új szériától.
A GT7 márciusi érkezésének bejelentése rengeteg információt zúdított ránk, de a játékosok szempontjából az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen pályák lesznek majd elérhetőek az új részben.
Szinte az összes Gran Turismo rajongó nagy örömmel vette a High Speed Ring visszatérését a játékba. A Trial Mountain-hoz hasonlóan – amely szintén visszatér a GT7-ben – ez egy olyan pálya, amely a kezdetektől fogva benne van a játékban, de a GT Sport-ban mégsem kapott helyet. Ennek az oka a PS2-es érában tervezett pályaadatok átalakításával kapcsolatos méretezési problémák voltak. A fő gondot a tereptárgyak és a pályaszélek skálázása jelentette a GT Sportban, ahol ugyan rendelkezésre állt maga a pálya, de a Polyphony Digital (PDI) a „Nem megoldható” renderelési glitch-ek miatt kihagyta azt belőle. Ehelyett inkább új kitalált pályákon dolgozott, mint például a Dragon Trail és a Lago Maggiore.
A High Speed Ring 1997-es debütálása óta néhány átalakításon esett át és úgy tűnik, hogy a GT7 esetében is ez a helyzet. Tekintettel arra, hogy a pályának csak hat csúcspontja van, talán nem gondolnánk, hogy sok mindenen kell változtatni. A második kanyarban azonban jelentős változás tapasztalható a GT7-ben, ami megváltoztatja a korábban megszokott kanyarvételi ritmust.
Fotó: GT7 / PlayStation
Ez a kanyar mindig is az első fékpont volt, miután egy gyors, szögletes kanyar következett. Úgy tűnik, hogy a GT7-ben sokkal keményebb fékezésre lesz majd szükség ezen szakasz optimális teljesítésére.
A kanyarbemenet legalább 50 méterrel mélyebben kezdődik, ugyanakkor a kanyarkijárat csak néhány méterrel található távolabb, mint a korábbi részekben. Ez jóval szűkebb fordulatot eredményez, mint az előző verziók sugara.
A balos forduló után található függőhidat néhány méterrel eltolták, ami kissé nehezebb befordulást jelent a hármas-négyes kanyar első szakaszába.
Fotó: GT7 / PlayStation
Ezt követően a pálya folytatja eredeti nyomvonalát, de egy jelentős változtatással, amely hosszabb versenyeken sokat számíthat majd. A GT5 és a GT6 esetében a boxutca bejárata jóval az utolsó kanyar előtt volt, de a GT7-ben a kanyarkijárat utáni eredeti helyzetébe került vissza.
A High Speed Ring egyike volt a trailerben látott pályáknak, a többi viszont a GT Sportból már ismerős lehet a játékosoknak. Ide tartozik a Circuit de la Sarthe is, amelyről az a hír járta, hogy kizárólagos szerződést köt egy másik fejlesztővel. Ez vagy azt jelenti, hogy az üzlet nem jött létre, vagy a pálya „allicencia”-ban van, vagy pedig a 2022. márciusi megjelenési dátummal a PDI véglegesítette a határidőt és a pálya így kerül be a GT7-be.
A trailerben tisztán látható az európai és az ázsiai, csendes-óceáni térségben a GT7-be érkező pályák listája. Ahogy várható volt ez minden, a GT Sportban már szereplő pályát lefed. Ezenkívül a játék hivatalos oldalait frissítették, ahol publikálásra került, hogy a GT7 90+ „nyomvonallal” indul – korábban „variációk” néven.
A GT Sport 83 ilyen variációval rendelkezik, valamint a Northern Isle Speedway Infield, amely csak bizonyos küldetésekben érhető el. Ez azt jelentené, hogy a Trial Mountain (előre és hátra), a High Speed Ring (előre és hátra), valamint a Daytona ovális és a Road Course esetében 89 változatról tudunk, de még mindig van legalább egy pálya, vagy variáció, amiről semmilyen információ nincs jelenleg.
A trailerben utalás volt arra vonatkozóan, hogy melyik pálya valószínűsíthető. A lehetséges megoldás a „Livery Editor” részben jelenik meg az Adria International Raceway matricával, ugyanakkor a pálya maga nem látható az európai pályatérképen.
Összességében elmondható, hogy ebben a tekintetben is széles palettával indul a GT7, amely minden eddiginél nagyobb pályacsomaggal várja a jövő márciusi rajtot.
Ahogyan arra előzetesen számítani lehetett a Gran Turismo 7 szerepet kapott a PlayStation Showcase online eseményen egy vadonatúj, három perces trailerrel, amely betekintést nyújt a játékba és annak menürendszerébe is. Az egyik lényeges információ a GT7 megjelenési dátuma, amelyet 2022. március 4.-re jelentettek be.
A számos új autó mellett új funkciók is megtalálhatóak a játékban ötvözve a visszatérő, továbbfejlesztett kezelőfelülettel.
Dinamikus idő és időjárás
Valószínűleg a legnagyobb újdonság a dinamikus idő és az időjárás visszatérése, amelyet legutóbb a GT6-ban élvezhettünk utoljára. Ezek a környezeti hatások talán nem tűnnek túl hangsúlyosnak, de jelentős hatással lehetnek a versenyzésre – és ismét lehetővé teszik a reális, állóképességi versenyeket.
A Polyphony Digital saját fejlesztésű időjárási és fényviszony szimulációt használ, amely állítása szerint az időjárás -kutatások – köztük a NASA – „tömeges” adataira épült. Ez lehetővé teszi a megszólalásig élethű vizuális atmoszféraérzést, például az aeroszol részecskék koncentrációját, hogy hiteles fényviszonyokat és felhőket hozzon létre.
Érdekes, hogy a szimulációkat összehasonlították a Scapes csapatának a játékban rögzített helyszíneivel annak érdekében, hogy ellenőrizzék a világítási adatok összehasonlítását. A PDI szerint ezzel az eljárással sikeresen újrateremtette a „valódi és összetett felhőképeket” a nap különböző szakaszaiban.
Egyelőre azt nem lehet tudni, hogy az időjárás és az időbeli eltérések a játék minden pályáján elérhető lesz e, ugyanis erre egyértelmű megerősítés nem érkezett még.
Kampány mód
A trailerben az is felfedezhető, hogy a Gran Turismo kampánymód visszatér a GT7-be, amely magában foglalja a klasszikus licencvizsgákat is a National B-től a Super License-ig.
Autótuning és GT Auto
A GT6 után szintén visszatér az autók tuningolásának lehetősége is, illetve a „GT Auto” szekció a jármű karbantartására és módosítására.
Fotó: GT7 / Playstation
A „GT Auto” további lehetőségei közé tartozik a klasszikus olajcsere, a motorjavítás és a karosszériamerevítés, amit utoljára a GT5-ben láthattunk, és amivel az autók amortizációját hozzák vissza a fejlesztők. Úgy tűnik, hogy a játékosok egyedi rendszámokat is létrehozhatnak.
Továbbfejlesztett Livery szerkesztő
A GT Sport Livery szerkesztője a játék egyik legnépszerűbb része, amely a GT7 frissített változatában is visszatér.
A szerkesztő kezelőfelületéből kivehető, hogy új funkciók állnak rendelkezésre a pontos nagyítási és elforgatási értékek beállításához minden matricához – lehetővé téve a többször használt matricák egyszerű másolását -. Van egy „low speed” funkció is, amelyről feltételezhető, hogy lelassítja az irányítást a még pontosabb szerkesztés érdekében.
Fotó: GT7 / Playstation
A menü képernyő új felületeket ad hozzá a matrica pozicionálásához a jármű szélvédőjén, és úgy tűnik, mintha a játékosok saját szélvédő feliratozást is kreálhatnának.
Gran Turismo kávézó
Ezt először 2020 júniusában mutatták be, bár ez egyelőre nem került részletezésre. A játék hivatalos bejelentése szerint a GT Cafe egy speciális terület, ahol a felhasználók némi útmutatást kaphatnak a játék bevezető szakaszában a „GT világába”.
Fotó: GT7 / Playstation
A GT Cafe a játékosokat arra ösztönzi, hogy kulturális jelentőségű járműgyűjteményeket építsenek. Ez azt jelentheti, hogy megvásárolják az autókat, vagy más versenyek vagy események jutalmaként nyerik el őket, amely után díjakat kapnak a gyűjtemények elkészítéséért.
Egyelőre nem tudjuk, hogy ez hogyan befolyásolja a későbbi játékrészeket vagy a közben magasabb rangot szerző játékosok besorolását.
Használt autókereskedés
A GT7-ben a játékosok már nem korlátozódnak arra, hogy új autókat vegyenek a „Brand Central”-ban, mivel a használt autók kereskedése is visszatér márciusban.
A menüpont régebbi autókat kínál megvételre, néhány kilométerrel az órában – talán olajcserére vagy motor- vagy futómű -frissítésre van szükség – egy kis kedvezménnyel.
Fotó: GT7 / Playstation
A használtautó szekcióban van egy másik rész is, ahol régebbi autókat árulnak, de ez úgy tűnik, hogy a magasabb értékű klasszikus és történelmi járművekre, illetve versenyautókra korlátozódik. Ez a „Brighton Auctions” nevet viseli amiről még több információ nem szivárgott ki.
Scapes / fotomód
A Scapes is visszatér ahol sosem látott mennyiségű helyszín látható. Amint azt már korábban hallani lehetett, a Scapes csapata bejárta a világot, új helyszíneket keresve és rendkívül speciális fényképeket készített a világítási adatok rögzítéséhez.
Fotó: GT7 / Playstation
Ez lehetővé teszi a játékosok számára, hogy beilleszthessék autójukat az adott helyszínre, hogy ott lenyűgöző állóképeket készítsenek.
A GT Sportban 23 országban valamivel több mint 1200 helyszín volt. A GT7 esetében ez 43 országra és 2500 helyszínre emelkedett ez a szám.
Új kezdőképernyő
Van egy új nyitófelülete a GT7-nek egy kis meseszerű város formájában, amely a játék különböző menüit tartalmazza térképszerű elrendezésben. A kezdőképernyő sötétedés után éjszakai üzemmódba vált, ahol megjelenik az utca és épületvilágítás is.
Összességében elmondható, hogy a GT7 egyféle ötvözete lesz a korábbi szériáknak (GT5 / GT6) a GT Sportban megtapasztalt vizuális és fizikai modellezéssel. Előreláthatólag az év végén bétateszt formájában is kipróbálhatóvá válik.
A Polyphony Digital bejelentette, hogy a héten érkezik a Gran Turismo Sport új 1.67-es frissítése.
A javítócsomag – és feltételezhetően új tartalom – megjelenése a szeptember 9-én megrendezésre kerülő Playstation Showcase napjára van időzítve, ami valószínűleg nem véletlen egybeesés és talán újabb információmorzsákat jelent a Gran Turismo 7 kapcsán. Az utóbbi időszakban jelentősen csökkent a GT Sport fejlesztési aktivitása, hiszen a Polyphony Digital érthetően nagyon elfoglalt a GT7 PS4 és PS5 verziójának előkészítésével. Az idei frissítések a Sport Mód-ban hoztak jelentős változásokat, amely érezhetően fókuszpontban van a fejlesztőknél.
Az elmúlt hetekben – akik aktívan versenyeztek a Sport Mód-ban – észrevehették, hogy enyhültek a vezetésért kiszabott büntetések, sőt az SR/DR minősítésekre is látszólag alig van hatással. A frissítés előreláthatólag megoldhatja majd ezeket a problémákat és egy BOP frissítést is hozhat.
Hónapok óta tartó homályosan megfogalmazott nyilatkozatok után a Sony végre megerősítette: a 2022-ben érkező Gran Turismo 7 PlayStation 4 és PlayStation 5 konzolokra is megjelenik majd.
Jim Ryan, a Sony Interactive Entertainment elnök-vezérigazgatója tegnap közleményt adott ki amelyben kijelentette, hogy a Gran Turismo 7 PS4-es verziója (több exkluzív szalagcím mellett) ingyenesen frissíthető lesz majd PS5-re. Ugyanakkor a Sony 10 dolláros frissítési díjat számol fel minden más elsődleges, exkluzív, generációkon átívelő cím után, amely piacra kerül.
„Szeretném megerősíteni, hogy a továbbiakban a PlayStation-től származó, exkluzív „cross-gen” címei (amelyek újonnan megjelennek PS4-en és PS5-ön) mind a digitális, mind lemezes verziókra 10 dolláros digitális frissítési lehetőséget kínálunk PS4-ről PS5-re. Ez vonatkozik a következő God of War-ra és a Gran Turismo 7-re , valamint a Sony Interactive Entertainment által közzétett más exkluzív, cross-gen PS4 és PS5 címekre.”
Ez az állítás egyértelmű, ellentétben a korábbi üzenetekkel. Az első leleplezéskor a GT7 exkluzív PlayStation 5-re megjelenő videójátékként szerepelt a híradásokban. Azóta láttuk, hogy a Sony árnyaltabban kezdett fogalmazni, mint például a „PlayStation exkluzív” és a „PlayStation fejlesztése alatt álló” termékként is hivatkozott rá.
Az év elején Hermen Hulst, a PlayStation Studios vezetője- a Sony elsődleges fejlesztői, például a Polyphony Digital kapcsán azt sugallta, hogy a GT7 egy volt a sok olyan játék közül, ahol a PS4-es verzió a „van benne fantázia” minősítést kapta, legalábbis megnézték, de az ezzel kapcsolatos információ idővel megállt és nem volt egyértelmű megerősítés a továbbiakban.
A Race Online Hungary – aki korábban már szivárogtatott ki hiteles, a Gran Turismo szerver által tárolt belsős információkat az általa fejlesztett GTSH-Rank rendszerrel – azt állítja, hogy a GT Sport és a GT7 ugyanazon motorra épülő – Polyphony Digital (PDI) által egyedileg fejlesztett – C++ script nyelvet használja. Ebből az következtethető ki, hogy a PDI eredetileg is PS4-en kezdte meg a GT7 fejlesztését.
Valószínűleg a GT7-nek különböző verziói lesznek különböző funkciókészletekkel, vagy – nagyobb valószínűséggel – ugyanaz a játék lesz, és a jobb GPU-teljesítmény (rácsméretek, képkockasebesség, kijelzőfelbontás) és a DualSense támogatás miatti fejlesztéseken kívül ugyanaz a cím lesz mindkét platformon. Ebben az esetben viszont jó eséllyel lekorlátozza majd a PS5 verziót a PS4 képességeihez ahelyett, hogy a játékosok teljesen élvezhetnék a „Next Gen” nyújtotta lehetőségeket.
A szeptember 9-én megrendezésre kerülő „Playstation Showcase” online eseményen várhatóan újabb részletek is kiderülnek majd.
Miután a múlt héten számos Gran Turismo influencer, streamer már kézhez kapta és bemutatta, a Thrustmaster most hivatalosan is lerántotta a leplet az új középkategóriás T248-as kormányáról.
A várakozásoknak megfelelően a T248 a régebbi TMX és T150 kormányok korszerűsített változata, bár egyelőre csak PlayStation és PC-kompatibilis termékként hivatkoznak rá. Figyelembe véve a hónap elején közzétett Thrustmaster ígéretet, hamarosan Xbox konzolokon is élvezhetjük majd.
Az előző szériához hasonlóan a T248 erő visszacsatoló rendszerrel van felszerelve, amely ötvözi az alacsonyabb kategóriájú termékek megbízható meghajtórendszerét a Thrustmaster termékcsaládban megtalálható szíjhajtással. Ez az újonnan átnevezett „Hybrid Drive” rendszer „70% -kal nagyobb teljesítményt” ígér, mint a T150, bár az még nem teljesen világos, hogy ez az erővisszacsatolás erősségére vonatkozik -e vagy sem.
Fotó: T248 / Thrustmaster
A T248 állítható erővisszacsatolási rendszert kínál, három különböző előbeállítással, amelyeket a játékosok vezetés közben beállíthatnak. Ezek a beállítások a: „Linear”, „Enhanced” illetve „Boosted” néven futnak és mindegyiknél más-más FFB-görbével – a lineáris például 1:1 – bíró kormányreakciót eredményez.
Az egyik új funkció a kerék középpontja feletti kijelző
Ez a „Race Dashboard Display” egy digitális ötszámjegyes ledpanel, de a játék támogatásától függően több mint 20 különböző információt képes megjeleníteni.
Ez magában foglalja az FFB előre beállított és a kerék forgatási szögének beállítását, de a játékon belüli adatokat is, például a sebességet, a fordulatszámot, a köridőt, a körszámot vagy akár a jármű beállításait, például a sebességváltó áttételeket. Összesen 25 akciógomb található, köztük a két mágneses pillangóváltó.
A kerékhez tartozik az új T3PM pedálkészlet. Ez gyakorlatilag a T3PA és T-LCM pedálok keveréke, a potenciométerek helyett mágneses, Hall-effektusú érzékelőket tartalmaznak a pedál mozgásának mérésére. A Thrustmaster kiemeli, hogy a pedálok négy különböző rugókonfigurációt kínálnak a fékpedálhoz, hogy megfeleljenek a különböző típusú rögzítéseknek.
Fotó: T248 / Thrustmaster
Jelenleg a T248 csomag az egyetlen módja a T3PM pedálok beszerzésének, bár arra számítunk, hogy idővel önálló elemként is elérhetővé válnak.
A PlayStation 4/5 és PC -hez tartozó T248 csomag ára 133 690 Ft (alza.hu) ez valamivel drágább mint a T150/TMX, de összhangban van a Thrustmaster nemrég bejelentett áremelésével. Már előrendelhető az alza.hu-nál október 21-től.