Gender Tamás a WSK Final Cup idei első versenyén indult el a mostani hétvégén. Az eseményt az Olaszoszágban megtalálható Lonatóban bonyolították le.
Újra a világ legerősebb gokartbajnokságán mérettette meg magát Gender Tamás, ezúttal a WSK Final Cup első fordulóján vett részt Lonatóban. Az összesen 360 fős mezőnyben 96 versenyző indult Gender Tamás kategóriájában, az OK-Juniorban. A pénteki időmérő edzésen sikerült a 9. helyet megszereznie a csoportjában, csupán két tizeddel maradt el a legelső pilótától. A szombati selejtező futamokból azonban kettőt is fel kellett adnia idő előtt balesetek miatt, ennek ellenére mégis sikerült kvalifikálnia magát az elődöntőbe. Végül egy technikai büntetés miatt az elődöntőt a 27. pozícióban zárta, ami nem volt elég a döntőbe jutásra. A HMA egyik legifjabb versenyzője már a jövő hétvégén újból gokartba ül Franciacortán, ahol a bajnokság, és az év utolsó versenyét teljesíti majd.
Global Karting League néven különleges gokartos kezdeményezést indít Rob Smedley, akit elsősorban Felipe Massa versenymérnökeként ismert meg a nagyvilág a Ferrarinál.
Smedley 2001-től 2018-ig dolgozott mérnökként a Forma-1-ben, ennek nagy részében a Ferrarinál. Most viszont kicsit más jellegű elfoglaltságot talált ki: az F1-be igyekvő fiataloknak akar igazságos gokartos rendszert felépíteni, hiszen manapság egy átlagember számára már az is elérhetetlenül nagy összegbe kerül, hogy finanszírozza a versenyképes technikát a formaautózás világa előtti sorozatokban.
A sorozatba 6 és 17 év közöttieket várnak személyre szabott oktatási programmal, és a legjobbak fokozatosan léphetnek egyre magasabb szintre, miközben a szintlépéssel együtt változatlanok maradnak a költségeik. A cél az, hogy világszerte 50 létesítmény fogadja a jelentkezőket, az első már működik is Angliában.
„Úgy gondoljuk, a világ leggyorsabb versenyzője még nem is versenyzett, eddig. Egyszerűsíteni akarjuk a sportágba vezető út első lépéseit. Egyenlő feltételeket kívánunk teremteni, szélesebbre akarjuk nyitni a lehetőségeket a részvételben, ” – idézte Smedley-t az Autosport.
„A hajtáslánc elektromos lesz, hogy igazságosak legyenek a feltételek, és a legnagyobb különbséget a gyerekek tehetsége jelenti majd.”
A projekt részeként különböző paraméterekkel, mutatószámokkal fogják értékelni a fiatalokat, a tervek szerint így fedezik fel, kibe lesz érdemes időt és pénzt invesztálni.
Az év elején megszerzett olasz bajnoki 3. helyet hozó Imolában zárult a TCR Italy szezonja a Hungarian Motorsport Academy támogatottja, Losonczy Levente számára. Az Aggressive Team Italia színeiben versenyző pilótának ezúttal nehezebb dolga volt, de bebiztosította az összetett 3. helyét a 25 éven aluli versenyzők értékelésében.
Emlékezetes pillanatokat hozott az imolai Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari az Aggressive Team Italia versenyzője, Losonczy Levente számára, hiszen a szezon elején olasz bajnoki 3. helyezést ért el a TCR Italy mezőnyében. Itt rendezték a bajnokság utolsó fordulóját is, ahol már az edzéseken látszott, hogy Leventére még nehezebb hétvége vár.
„Az első nap nem úgy indult Imolában, ahogy terveztük. Az első szabadedzésemet elkaszálta egy egész pályás sárga zászló, majd egy piros zászló, így összesen egy köröm lett. A második edzés már valamivel jobb volt, itt sikerült néhány kört teljesíteni és adatokat gyűjteni” – nyilatkozta pénteken a győri versenyző.
Losonczy Levente – Fotó: MGR Images
A bosszantó forgalmi helyzet az időmérőt is jellemezte. Az első felvonásban piros zászló vetett véget Levente körének, majd a két új első gumival megkezdett próbálkozását ismét sárga zászlók szakították meg. A következő körében újabb piros zászló jött, és az utolsó próbálkozására nem maradt új gumiszettje, ráadásul a célhoz közel ezt a körét is törölték egy újabb piros zászló miatt.
Az időmérő eredménye előrevetítette, hogy mindkét futam a felzárkózásról fog szólni Imolában. Az elsőben erre esély sem volt, miután Levente vétlenül belekeveredett az év legnagyobb rajtbalesetébe, és 60 méter után kénytelen volt feladni a versenyt.
Fotó: MGR Images
Az első sorból induló Ruben Volt nem tudott elrajtolni és a mögötte érkező, népes mezőny több tagja is eltalálta az autóját. Láncreakció alakult ki, az elkerülő manőverre törekvő ellenfelek egymással is összeütköztek, így érkezett takarásból Levente is. Az ütközéshullám miatt azonnal leállították a versenyt, ami a pálya helyreállítása után újraindult, de az Aggressive Team Italia versenyzője a szombati futamon nem tudott részt venni.
Összetett 3. hely az U25-ben
Vasárnapra a csapat újjáépítette a Hyundai-t, a motorháztetőre Levente és a csapat tagjai is egyéni üzeneteket írtak a szezonzáró hétvége előtt, megköszönve az idei szezon során a közös erőfeszítéseket. A verseny egy idényzáróhoz méltó izgalmakat hozott Levente számára, a szerencse azonban ezúttal sem állt a 20 éves versenyző mellé.
Fotó: MGR Images
A 15. helyről rajtolva csapattársával, Eric Brigliadorival körről körre egyre előrébb léptek: a rajt után Levente rögtön feljött a 13. helyre, majd kihasználták az ellenfelek hibáit és egy biztonsági autós fázis után már a 9. hely környékén haladtak. Néhány perccel a leintés előtt azonban Levente autóját eltalálta az egyik Audi, a koccanás következtében a bal első kerékjáratnál levált a szélesítés és a küszöb is, ezért kénytelen volt kiállni a boxba egy gyorsjavításra, amelynek köszönhetően visszacsúszott a 21. helyre.
„Kalandos versennyel zártuk a TCR Italy szezonját, de a pozitívumokra kell összpontosítani: remek volt az autó, az első 5 helyezett tempójával fel tudta venni a versenyt és megtartottam az összesített 3. helyet a 25 éven aluli versenyzők kategóriájában!” – összegzett a Hungarian Motorsport Academy tagja.
„A rajtom ismét nagyon jó volt, egyből sikerült 2-3 helyet hozni, és az első körökben kimaradtam a nagyobb gondokból. A csapattársammal tudtunk előrébb lépkedni, aztán volt egy Safety Car, de ott is jól el tudtunk lépni. A 8-9. helyen mentünk, az Audikkal viszont nem lehet tartani a lépést az egyenesekben, mindig beértek, és az egyik próbált megelőzni. Úgy gondoltam, hogy bőven elég helyem van elfordulni, de kissé összeértünk, amitől a kerékjáratnál levált a szélesítés és a küszöb is. Az utolsó előtti körben le is szakadt, ezért kiintettek a bokszba, így sajnos az egész verseny elúszott. A balesetig nagyon pozitívan alakult a futam: jól sikerült a rajt, a helyezkedés, a szituációk kezelése és a hétvégén most volt a legjobb az autóm is. Nagyon élveztem vezetni. A fiúk remekül összerakták és szuper beállítást is kaptam, amit nagyon köszönök nekik!”
„Az imolai versenyhétvégével lezárult a 2023-as szezon, amely során a TCR Europe és a TCR Italy versenysorozatban indultam az Aggressive Team Italia színeiben. Köszönöm szépen az egész csapat munkáját, külön kiemelve Mauro Guastamacchia csapatfőnököt, valamint Pepe Oriolát, Gianni Morbidellit és Hatvani Bálintot az értékes tanácsokért és a coachingért! Hálás vagyok édesapámnak, a partnereinknek és a Hungarian Motorsport Academy-nek a támogatásért, valamint a Fit4Race-nek és a MOTAM-nak a felkészítésért és a közreműködésért.”
Első szabadedzés: 21. Második szabadedzés: 18. Időmérő edzés: 17. Első futam: kiesett Második futam: 21. Pontverseny: 13. 25 éven aluli versenyzők értékelése: 3.
A HMA autósport szakágában versenyző pilótái közül Losonczy Levente és Krepcsik Áron volt bevetésen. Amíg Krepcsik futamokat nyert és bajnoki címet ünnepelt, amíg Losonczy egy felejthető hétvégét zárt.
Losonczy Levente számára egy emlékezetes helyszínen, Imolában, a TCR Italy szezonzáró hétvégéjén fejeződött be az idei szezon. A szombat reggeli időmérő edzésen sajnos a folyamatos sárga, és piros zászlós félbeszakítások miatt alig tudott mért kört teljesíteni, így meg kellett elégednie a 17. rajthellyel. A pechszéria a szombati első futamon is folytatódott: az első sorból induló versenyző autója lefulladt a rajtnál, és a mögötte érkezők már nem tudták kikerülni az állva maradt autót, az ütközések következtében sajnos Leventének is fel kellett adnia a futamot.
A vasárnapi verseny már jobban kezdődött a számára: egy jó rajt után már a középmezőny elejével tudta tartani a tempót, ám az egyik csatában megsérült az autója, ami miatt egy körrel a verseny vége előtt a versenybíróság kiintette a bokszutcába. A szerencsétlen hétvége ellenére Losonczynak végül sikerült megtartania a 3. helyét a 25 éven aluli versenyzők bajnokságában, ami dicséretes eredménynek mondható az újonc évében.
Krepcsik Áron a RMC Hungary Club Sport bajnokság utolsó versenyén, Kecskeméten vett részt, ami remekül sikerült számára: a rendkívül szoros mezőnyben két futamgyőzelmet is szerzett, így magyar és a közép-európai zóna bajnoki cím után ebben a sorozatban is sikerült megszereznie az év végi elsőséget.
Miután a szezon elején heteken át vezette az FIA idei évtől bevezetett gokartos világranglistáját, Molnár Martin a nyáron maga mögött hagyta a „négykerekű sámlik” világát, és átnyergelt az autóversenyzésre, hogy reményei szerint 2024-ben már valamelyik rangos Forma-4-es bajnokságban induljon. A váltás minden gokartosnak hatalmas próbatételt jelent, így Martin az utóbbi hónapokat felkészüléssel töltötte a korábban formaautóval több rangos utánpótlás-sorozatban is megforduló, ott győzelmet és dobogós helyezéseket szerző Kiss Pál Tamás irányítása alatt. Most ennek a felkészülésnek a kulisszái mögé pillanthatunk be.
Az utóbbi években a nemzetközi gokartos topbajnokságokban kiváló eredményeket elérő Molnár Martin jövőre autóversenyzőként folytatja pályafutását, amihez komoly ás átfogó felkészülési időszakon megy keresztül. A 15 esztendős sportoló karrierjét a Motorsport Talent Managament segíti, amelynek operatív vezetője a 2010-es évek egyik legsikeresebb magyar autóversenyzőjeként számontartott Kiss Pál Tamás.
A brit Formula Renault bronzérmeseként a Forma-1 egyik előszobájának számító GP3-as sorozatban (a mai FIA F3 elődje) futamot nyerő és Valtteri Bottasszal is összecsapó, a Formula Renault 3.5-ben, valamint az Auto GP-ben többek között Antonio Pizzonia, Christian Klien, Kevin Magnussen és Antonio Felix da Costa ellen is versenyző expilóta a nyáron kezdte meg azt a munkát Martinnal, amelynek célja, hogy felkészítse a fiatal versenyzőt az előtte álló kihívásokra.
„A nyár folyamán komoly döntést hoztunk azzal, hogy Martin nem fejezi be a gokartos szezont, hanem elkezdünk a formaautózásra koncentrálni és Martin elkezdi annak minden csínját-bínját elsajátítani” – beszélt az autóversenyzés ranglétráján megtett első lépésekről a 2017-es ralikrossz Európa-bajnokság ezüstérmese.
Hogy ez mekkora ugrást jelentett a gokartos élmezőnyhöz képest, azt Kiss Pál Tamás igencsak érzékletesen írta le.
„A gokartban egy versenyzőnek nagyon sok mindent meg kell tanulnia a vezetéstechnikától kezdve a beállítások mikéntjén át a változó körülményekhez történő alkalmazkodásig. Az egy dolog, hogy valaki gyorsan vezet, de ha mondjuk elkezd csúszni a gokart hátulja, mert kopik a gumi, akkor változtatni kell a vezetési stíluson, más íveket kell választani, egyszóval alkalmazkodni kell.”
„Ám amikor egy versenyző profivá válik a gokartban, és utána átül a formaautóba, akkor majdhogynem a nulláról kezdi, és tulajdonképpen tanulóvezetői státuszba kerül, ami frusztráló tud lenni, lelkileg fel kell dolgozni. Hiszen megszokta, hogy nagyon profi abban, amit csinál, újdonságokkal pedig leginkább már csak a folyamatos tapasztalatszerzés során, versenyszituációkban találkozik, nem pedig úgy, hogy beül és csak vezet. De a számláló a gokartból autóra váltás során nullázódik, és lehet bárki bármilyen profi gokartversenyző, amint beül egy formaautóba, szinte újra kezdő lesz, ami teljesen normális.”
Ilyenkor mindenhez újra alkalmazkodni kell, ami Martin esetében sem volt másként, amikor Magyarországon első ízben kipróbált egy régebbi Forma-4-es versenygépet.
„A gokartban a saját testsúlyukkal együtt 130-170 kg-os tömeget irányítanak, majd onnan beülnek a 750-800 kg-os autóba, ami teljesen már érzést nyújt. Más az üléspozíció – hiszen az autóban félig fekszenek, sokkal kevésbé látnak ki – a súly miatt pedig máshogy érzik a mozgást, a sodródást, a kontaktot a gumi és az aszfalt között. Illetve az autó mozgása sokkal összetettebb, mint a gokarté, nem beszélve a beállítások sokszínűségéről.”
„Persze utóbbi a gokartban is jelen van, csak más jellegű. Az autóban van például lengéscsillapító, míg a gokart felfüggesztése teljesen merev, illetve itt már nagyon érzékelhető a súlypontáthelyezés. Ha megfelelő technikával fékez egy versenyző, és ezáltal plusz tapadást szerez, akkor féktávon az autó elejére helyeződik a súly. Ez például elengedhetetlen, hiszen ezekben az autókban általában középen vagy hátul van a nagyobb súly.”
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a gokartból versenyautóra váltók olyan alapvető akadályokkal is meg kell küzdjenek, amelyek a tapasztaltabb autóversenyzők esetében már fel sem merülnek, vagy sokkal hamarabb megoldódnak.
„Nagyon lényegesek az olyan dolgok is, mint az üléspozíció, a pedálok és a különböző egyéb paraméterek megfelelő beállítása – sorol ezekből néhányat Kiss Pál Tamás. – Ezzel sokat foglalkoztunk, mert Martinnak értelemszerűen nem volt meg a tapasztalata ahhoz, hogy tudja, valami mikor tökéletes. Előfordult, hogy úgy gondolta, hogy az adott beállítások jók, de több olyan dupla teszt volt, amelyeken az első nap végén még az ülésen vagy a pedálok beállításán kellett módosítani. Ez is mind a tanulási folyamat része, mert saját magunkat is meg kell ismerni.”
Hiába profi valaki a gokartban, az autóversenyzés teljesen más tészta / Fotó: Sportinphoto/MOTAM
A kezdeteknél valakinek fognia kell a kezét
Kiss Pál Tamás saját példáján keresztül mutatta be, miért elengedhetetlenül fontos ebben az időszakban, hogy legyen egy tapasztalt coach a fiatal pilóta mellett, aki az alapoktól kezdve elmagyarázza neki, hogy mire kell figyeljen, és jelen esetben Martin nem rója feleslegesen a köröket, hanem minden megtett kilométernek megvan a célja.
„Én félprofi szinten vezettem egy-másfél évet, mire a legprofibb környezetbe kerültem, ahol hatalmas hátrányom származott abból, hogy rossz beidegződéseket kellett levetkőzzek, akár az autókezelést, akár a gumimelegítést, a mérnöki munkát vagy az autóbeállítást illetően. Nem elég, hogy meg kellett tanulnom, hogy mi a jó, hanem ki kellett irtanom magamból azokat a dolgokat, amelyek hátráltattak. Martinnál nagyon figyeltünk arra, hogy ne legyen egyetlen feleslegesen futott kör sem, és minél rövidebb idő alatt kialakuljanak benne a jó beidegződések.”
Martin első két tesztnapja az ismerkedésről szólt, de ezen a fázison hamar túljutott, ezért tovább lehetett lépni, és elkezdhetett megismerkedni az aktuális F4-es autó sajátosságaival, illetve azokkal a specifikus dolgokkal, amelyek másak a gokarthoz képest.
„Itt már sokkal részletesebb a pályák feldolgozása, hiszen nagyobb a pálya és kevesebb a lehetőség vezetni rajta. Gokartban viszonylag alacsony költségvetéssel el lehet menni tesztelni, de itt ezek a lehetőségek nagyon beszűkülnek. Sok pálya foglalt, alapból nincs is annyi, és természetesen a költségek is sokkal magasabbak” – magyarázta Kiss Pál Tamás.
A cél a kezdetektől fogva az volt, hogy Martin „önjáró” legyen, azaz amikor majd olyan szituációba kerül egy teszten, vagy egy tehetségkutatón, amilyenbe nemrég a Richard Mille Young Talent Academy válogatóján került – ahol nem lehetett mellette coach – teljesen magára hagyva is profin értse, hogy mire van szüksége a lehető legjobb teljesítmény eléréséhez.
„Ilyen a pályabejárás során a részletek feltérképezése, jegyzetelés, a referenciapontok megértése, megtanulása, megfelelő használata és későbbi lekövetése egy teljes teszt alatt, hiszen, ha változnak a körülmények, ezekhez tud viszonyítani. Vagy ha változtatni kell egy telemetriai összehasonlítás alapján annak érdekében, hogy gyorsabb legyen, akkor legyen mihez mérnie ezt. Értse és lássa az ok-okozati összefüggéseket a kiértékelésnél, akár telemetria, akár videó alapján, mert ennek is megvannak a maga folyamatai és szempontjai, amit elsőre nem biztos, hogy mindenki ért.”
„Ez az egész úgy épült föl, hogy az első néhány alkalommal én készítettem fel, aztán közösen csináltuk, végül már csak felügyeltem, a legutóbbi tesztek során pedig már csak kontrolláltam és ha kellett, belejavítottam. Önállóságra neveljük őt, mert bár a gokartban is van telemetria, sokkal kisebb adatmennyiséggel, nem annyira összetett és nem olyan minőségű adattal dolgoznak, úgyhogy ez is egy olyan terület, amit meg kellett neki tanítani, a trükköket meg kellett mutatni, hogy mikor, mi a lényeg, mikor, hogyan vezetünk.”
Újra kell tanulni vezetni
Az már az eddigiek alapján is világossá válhatott, hogy semmire sem garancia az, ha valaki gokartban gyors, mert az autóversenyzés teljesen más világ. Olyannyira, hogy nem lehet csak bepattanni egy versenyautóba, és rögtön versenyképes köridőket autózni, mert már az F4-ben is annyira sok összetevőből áll össze a tempó, hogy más tényezőkre is figyelni kell.
„Kritikus pont egy ilyen felkészítés során a hiányos területek beazonosítása és azok fejlesztése. Ennek a munkának pedig a leghatékonyabban, a legrövidebb idő alatt kell megtörténnie, hiszen korlátozottak a tesztelési lehetőségek.”
„A pályafeldolgozás, a felkészülési munka, a telemetriai- és videóértékelés, a mérnökkel való kommunikáció szorosan összekapcsolódik a vezetéstechnikával. Ezek a dolgok mind oda összpontosulnak, hogy az ő vezetéstechnikája milyen, hogyan tud értelmezni adott szituációkat, hogyan tud rájuk a leggyorsabban reagálni, bizonyos kanyartípusokra milyen vezetéstechnikai megoldások léteznek” – mutatott rá Kiss Pál Tamás.
Martin és Kiss Pál Tamás szorosan együtt dolgoznak / Fotó: TRP Hungary
„A vezetéstechnika nagyon érdekes dolog. Sokan úgy gondolják, hogy valaki nyers tempóból vagy tehetségből gyors, de ez egyáltalán nem így van, hiszen teljesen másként kell vezetni poros pályán, félig felgumizott pályán, nagyon felgumizott pályán, hidegben, melegben, esőben, félig száraz pályán, vagy félig száraz pályán esőgumival és félig száraz pályán slick gumival, ahol könnyen el lehet követni azt a hibát, hogy valaki picit szélesre megy, majd a jéghez hasonlító vizes füvön totálkárosra töri az autóját.”
„Nagyon sok olyan apró mozzanat volt a felkészülés során, amelyeknél nagyon fontos volt a tudatosság. Végig azt tartottuk szem előtt, hogy Martin a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legtöbbet tanulja, és minél szerteágazóbb tudásra tegyen szert. Abszolút látom rajta, hogy profi környezetben gokartozott, nagyon gyorsan tudtunk nagy léptékben fejlődni, mert a munkamorálján, a pályafeldolgozáshoz való hozzáállásán egyáltalán nem kellett dolgozni, így rögtön el tudtuk kezdeni az aktív munkát.”
„Folyamatosan egyre mélyebben bevontuk az autó beállításaiba is, és előbb-utóbb már ő is tisztában volt vele, hogy mikor, mit változtatunk, és az mit eredményez az autón. Az én feladatom az egész tesztprogram során az is, hogy felhívjam a figyelmét az autó beállításaival kapcsolatos ok-okozati összefüggésekre és magyarázatot adjak neki, illetve felkészítsem arra, hogy bizonyos helyzetekben előfordulhat, hogy egy változtatás valamit megold, de máshol ront a helyzeten, és ettől rosszabb lesz az autó egyensúlya. Meg kell tanítani, hogy ilyen esetekben miként tud versenyzőként reagálni.”
„És fontos, hogy ha kér valamit, akkor el tudja mondani, hogy azt miért kéri, illetve, ha kap valamit, akkor tudjon rá reagálni. A legnehezebb, hogy ezt úgy sajátítsa el, hogy ne csak megértse ezeket a dolgokat, hanem bármilyen szituációban tudatosan vegye elő, és ne az legyen, hogy az ösztön, a félelem vagy a beidegződés ezt felülírja.”
Zajlik a pálya feltérképezése / Fotó: MOTAM
Tapasztalat nélkül nem megy
Martin több olyan teszten is részt vett az elmúlt hónapok során, ahol nála jóval tapasztaltabb pilótákkal kellett együtt köröznie az adott pályán. Ez amellett, hogy remek tanulási lehetőséget jelentett, megmutatta, hogy a kilométereket semmi nem pótolja, és rögtön a mély vízbe dobva már az is nagy siker, ha valaki nem fullad meg, és átér a medence túlpartjára.
„Az látszik, hogy nagyon magas a színvonal. Viszonylag hamar mély vízbe dobtuk, mindössze néhány tesztnap után szakadó esőben, majd felszáradó pályán tesztelt együtt az olasz Forma-4 élmezőnyével. Ott láttuk, hogy jó irányba haladunk, de rengeteget kell menni és nagyon sokat kell dolgozni ahhoz, hogy újoncként fel tudja venni a versenyt a többiekkel. Az olasz Forma-4-ben például megdöbbentő, hogy téli bajnokságokban indulva és rengeteget tesztelve akár 50 napot is autóban tölt egy pilóta az első bajnoki forduló előtt. Ez pedig olyan magasra emeli a színvonalat, hogy lehet bárki bármennyire tehetséges, harmadannyi autóban töltött nappal nem lehet eredményt elvárni tőle.”
Minden egyes tesztnek megvolt az adott célja, legyen szó a nagysebességű kanyarvételi technika, vagy a lassabb kanyarok előtti féktávok csiszolásáról, és minden tesztről elmondható, hogy a kitűzött feladatot Martin elvégezte és napról napra javult.
„Mugellóban részt vett az olasz Forma-4-es bajnokság ottani fordulója előtt rendezett 40 fős teszten. Ott a lehető legmélyebb vízbe dobtuk be őt, egyszerre 40 autó volt a pályán, a célegyenesben állva is megdöbbentő volt, hogy 3 másodpercenként zúgtak el mellettem a pilóták. Ilyen körülmények között már ahhoz is óriási rutin kell, hogy valaki csak egyetlen tiszta kört össze tudjon rakni. A legnagyobb tanulság ezért erről a tesztről az volt, hogy miként tud ekkora mezőnyben tiszta köröket futni.”
„A tesztprogramunk során ugyanakkor nem volt olyan tesztünk, ahol a második napra ne értük volna utol a középmezőnyt, amihez hozzá kell tenni, hogy még ők is durván ötször annyit ültek eddig Forma-4-es autóban, mint Martin. Akikről pedig tudtuk, hogy hasonlóan tapasztalatlanok, azokkal teljesen pariban volt.”
Gyűjteni kell a kilométereket/ Fotó: MOTAM
Már magára lehet hagyni
Ahogy egyre több tesztet hagyott maga mögött, Martin úgy vált folyamatosan versenyautóval ismerkedő gokartosból egyre tudatosabb autóversenyzővé, Kiss Pál Tamás pedig ezzel párhuzamosan növelte az elvárásait vele szemben.
„Volt egy tesztünk Wales-ben, ahol nagyon esős, szélsőséges időjárás mellett nagyon ügyesen teljesített, és hozta, amit kértünk tőle. Itt már azt szerettük volna, hogy még hamarabb vegye fel a tempót, még hamarabb érjen el arra a szintre, hogy a telemetrián már csak tizedeket kelljen találni. A tesztprogram elején ez még beletelt 20 körbe, ami aztán folyamatosan csökkent, Wales-ben pedig egy teljesen ismeretlen pályán négy kör után már tizedeket kerestünk a kezdeti másodpercek helyett.”
Valenciában aztán még egy lépést tettek abba az irányba, hogy Martin eljusson arra a szintre, hogy ismeretlen terepen is azonnal versenyképes legyen.
„Itt ez már sokkal jobban sikerült, mint Mugellóban, noha ott még természetesen nem is volt ilyen elvárás. Jobban sikerült a pálya feldolgozása, hamarabb felvette a mezőny tempóját, ráadásul közben hozzá kellett szoknia a számára ismeretlen Hankook gumikhoz, amelyeknek teljesen más a karakterisztikája, mint a Pirellinek, és teljesen máshogy is kell bánni vele.”
„Ez jó tanulás volt arra, hogy meg kell tanulni vezetéstechnikai eszközökkel az ideális idő alatt felmelegíteni a gumikat. És ez nem csak abból áll, hogy egy kicsit szlalomozok. Meg kell érteni, hogy az adott fékrendszer miként tudja melegíteni a gumi maghőmérsékletét, mert azt kell melegítenünk, nem a gumi felületét.”
Fotó: MOTAM
A október 17-én és 18-án rendezett Richard Mille Young Talent Academy válogatójára pedig a terveknek megfelelően Martin eljutott oda, hogy önállóan is helytállt, ami nagy elégedettséggel töltötte el Kiss Pál Tamást.
„Nagyon nagy öröm volt azt látni, hogy idegen pályán, idegen csapattal, extra stresszfaktorral nehezítve, esőben, a 3. körtől kezdve ott volt a legjobb két-három versenyző között. Ez mutatja, hogy minden olyan területen sikerült jelentősen javítani, amelyen korábban hiányosságot tapasztaltunk. Ebbe beletartozik a stresszkezelés is, illetve, hogy milyen gyorsan válik magabiztossá egy adott pályán” – ecsetelte a MOTAM operatív vezetője, hozzátéve, hogy Martin azokon a területeken kimagasló, ahol nem a rutin számít, és ezeken az adott csapat toppilótájával is pariban volt a különböző teszteken, sőt, volt olyan rész, ahol gyorsabb volt nála.
Azért még nagyon hosszú az út
Noha sokkal előrébb tart, mint amikor először ült formaautóban, Martinnak még fejlődnie kell ahhoz, hogy teljesen készen álljon az előtte álló kihívásokra, de Kiss Pál Tamás szerint a további fejlődés nagy részét már tapasztalatszerzés útján érheti el.
„A fejlődésnek nyilván soha nincs vége, de most úgy érzem, hogy Martin 70-80%-nál tart abból a szempontból, hogy mennyire áll készen arra, hogy egy profi szezont megkezdve abból a legtöbbet ki tudja hozni, és egyből a tempóján lehessen javítani. Ebből a szempontból 70-80% között vagyunk. Azért nem mondok ennél magasabbat, mert még nagyjából 3-4 év, mire annyira profivá válik, hogy semmilyen meglepetés nem éri majd versenyzőként, és bármilyen sorozatban, bármilyen autóval, bármilyen pályán, bármilyen körülmények között megállja a helyét, és ha az adott sorozatban újonc is lesz, akkor is rögtön fel tudja venni a versenyt az élmezőnnyel.”
Nemcsak érteni, alkalmazni is tudni kell, amit a pilóta a telemetrián lát / Fotó: MOTAM
„De ez egy nagyon hosszú folyamat, ahol a tapasztalat már sokkal többet nyom a latba annál, hogy valaki mennyire szorgalmas. És adott esetben egy fiatal versenyző hiába vesz még részt 20 teszten, nem biztos, hogy utána az autót a stabilitásából kibillentve, sodródva fog átmenni egy sikánon 180-200-zal, mert úgy a leggyorsabb. Nem biztos, hogy ezt a szintet így el lehet érni, mert kellenek a szünetek, versenyszituációk megtapasztalása, a különböző pályák megismerése. El kell telnie egy kis időnek, korosodnia kell, érnie kell. És aztán ha ezután, a megfelelő időközönként megy még 20 napot, akkor könnyen lehet, hogy elérünk majd 90%-ig.”
„Mint minden tehetséges és profi versenyzőre, Martinra is igaz, hogy kell a versenytapasztalat és az élettapasztalat ahhoz, hogy eredményes legyen. El kell fogadni azt a tényt, hogy azoknak a kritikus pontoknak a teljesítéséhez, amelyek az utolsó 2-3 tized lefaragásához kellenek, akár egy évnek is el kell telnie. És akinél azt látjuk, hogy egyből jó, nála sem kell azt feltételezni, hogy csodabogár, csak ott hamarabb eljött ez a pont. A tapasztalási fázis megkerülhetetlen, Martin pedig már megfelelően fel van arra készítve, hogy mostantól erre lesz szüksége ahhoz, hogy jobb versenyző legyen, és kell 15 ezer kilométer a lábaiba és a kezeibe.”
A kilométereket pedig jelenleg is szorgosan gyűjti, a héten az angliai Snettertonban, a brit Forma-4-es bajnokság újonctesztjén vett részt.
November 4-én és 5-én tartják az I. HUMDA Gokartszlalom tehetségkutatót Kecskeméten, amelyre online a gokartszlalom.hu oldalon lehet jelentkezni. A témáról két vendéggel beszélgetett Lázár László, a HUMDA kommunikációs vezetője: Kálmán Péter a Hungarian Motorsport Academy sportszakmai vezetője, Willisits Vilmos pedig a Willisits MotorSport csapatvezetője.
Nagy megméretésre készül Vida Benedek, aki december elején Bahreinben csap össze a Rotax kategória legjobbjaival.
A közép-európai Rotax Max Challenge bajnokaként Vida Benedek fogja képviselni Magyarországot a Rotax Max kategória év végi nagydöntőjén, a Rotax Max Grand Finals-en, amelyet az idén december 2. és 9. között rendeznek Bahreinben. Beni a világ minden tájáról érkező versenyzőkkel csap majd össze a DD2-es kategóriában, és bár a versenyig még több mint egy hónap van hátra, fejben már most igyekszik felkészülni, hiszen a pálya és a Birel Art által biztosított váz is ismeretlen lesz a számára.
A közép-európai Rotax Max Challenge 5. fordulóján Vida Benedek átvehette a jegyet a bahreini nagydöntőre / Fotó: Hajóka SportFotó
„A közép-európai Rotax Max Challenge bajnokaként indulási jogot szereztem a Rotax Max Grand Finalre, amit a Rotax kategória világbajnokságaként is szokás emlegetni. Összesen 350-400 versenyző érkezik a világ minden tájáról, köztük sokan bajnoki címmel a tarsolyukban. Minden kategóriában adott a váz, így mi a DD2-ben Birel Art vázzal megyünk. Ez teljesen más, mint amivel bajnok lettem. A CEE utolsó fordulóján volt alkalmam gyakorolni vele, nagyon tetszik a mozgása, de a fékek kicsit másképpen működnek, amihez alkalmazkodni kell” – ecsetelte a magyar versenyző.
„Gyorsan meg kell tanulnunk majd a helyszínen mindent, mert nem lesz sok edzésünk a verseny előtt, csak nagyjából 6-7, amelyek során az új motort is be kell járatni, valamint a pályát is meg kell tanulni. Utána következhet a gokart beállítása, szóval nem lesz egyszerű.
Mindent meg fogunk tenni a lehető legjobb szereplésért, hogy méltón képviseljük a magyar színeket. Köszönöm a családomnak, apukámnak és a támogatóimnak, hogy eljuthatok erre a rangos versenyre, nélkülük ez nem sikerülhetett volna!”
A HMA autósport szakágában szerelő pilótái közül Losonczy Levente és Gender Tamás versenyzhetett a hétvégén a saját maga sorozatában. Előbbi a TCR Europe barcelonai záróhétvégéjén, utóbbi versenyző pedig a gokart-világbajnokság Olaszországban megrendezett fordulóján próbált szerencsét.
Utolsó versenyhétvégéjét teljesítette a TCR Europe mezőnye az idei évben Barcelonában, Losonczy Levente életében először versenyzett ezen a népszerű aszfaltcsíkon. A hétvége remekül kezdődött a számára, miután az időmérő edzésen az idei legjobb kvalifikációs eredményét érte el egy 7. hellyel, így a második, fordított rajtrácsos futamban a 4. rajtkockából indulhatott.
Az első futam rajtjánál egy helyet előrébb is tudott jönni, majd egy kissé hátrébb került a folyamatos küzdelmekben, végül a 9. pozícióban intették le a kockás zászlóval. A második futam rajtja után nem sokkal egy versenyzőtársával összeért, ami miatt hátrébb került a mezőnyben, majd egy biztonsági autós fázist követően a 7. helyért küzdött korábbi mentorával, Pepe Oriolával. Végül Losonczy maradt a 8. helyen, az újoncok értékelésében viszont ez egy dobogós 3. helyet jelentett a számára, az idei év során már nem először. Losonczy Levente első évét a bajnokságban a 11., az újoncok értékelésében a 3. helyen zárta. Idei versenyprogramjában még egy hétvége szerepel, október 27–29. között a TCR Italy szezonzáró versenye Imolában, ahol Losonczy Levente az év elején 3. helyet ért el.
Gender Tamás a gokart-világbajnokság után ezúttal is Olaszországban állt rajthoz, Lonatóban az egyik legnívósabb gokartversenyen, az 51. alkalommal megrendezett Trofeo delle Industrie-n, a gyártók versenyén képviselte a magyar autósportot. Biztatóan kezdődött számára is a hétvége, a csoportjában a 7. helyre kvalifikálta magát, majd az egyik selejtező futamon is ebben a pozícióban zárta a versenyt. Tavaly ezen a versenyen indult először a Junior kategóriában, és nem sikerült a reményfutamból továbbjutnia, idén viszont egyenes ágon kvalifikálta magát a vasárnapi döntőbe, ahol a rangos mezőnyben a 26. helyet sikerült megszereznie.
Gond nélkül vette az akadályokat Molnár Martin a Richard Mille Young Talent Academy válogatóján, amely az első komoly próbatétel volt számára autóversenyzőként.
Az idei év nagy részét még a gokartsport elitjében töltő, az OK-kategóriában Winter Cupot nyerő, a WSK Champions Cupon második helyezést elérő Molnár Martin első nagy kihívásával nézett szembe autóversenyzőként, amikor részt vett a Richard Mille Young Talent Academy Forma-4-es válogatóján. Már az is nagy sikernek számított, hogy a Hungarian Motorsport Academy által támogatott 15 esztendős sportoló egyedüli magyarként bekerült a 8 fős mezőnybe, a spanyolországi Navarrában rendezett kétnapos shootouton pedig bizonyította, hogy nem véletlenül választották ki.
A Formula Medicine olaszországi központjában tartott felmérés után bő egy héttel érkeztek meg a fiatalok a spanyol pályára, ahol az első nap még az ismerkedés és a pályán kívüli kötelezettségek jegyében telt, autóba csak a második napon ülhettek. A program szabadedzés, időmérő edzés, majd verseny szimulálásából állt, Martin pedig remekül helytállt a számára ismeretlen pályán. A versenyzők előbb esőben, majd felszáradó pályán licitáltak folyamatosan egymásra, sokszor csupán századmásodpercek választották el őket. A shootout végül teljesen száraz pályán fejeződött be.
„Nagy megtiszteltetés volt részt venni a Richard Mille Young Talent Academy válogatóján, ezúton is köszönöm a meghívást. Rengeteg hasznos tapasztalattal gazdagodtam ebben a két napban és nagyon jól éreztem magam. Az MP Motorsportnál mindenki kedvesen fogadott és nagyon profi környezetet biztosítottak, örülök, hogy megismerhettem a csapatot” – összegezte Martin a Spanyolországban töltött két napot.
Noha a tét óriási volt – a győztesnek az akadémiát életre hívó All Road Management teljes szezont finanszíroz az MP Motorsportnál a 2024-es spanyol F4-es bajnokságban –, ez nem nyomta rá a bélyegét a hangulatra, a résztvevő fiatalok együtt töltötték a napjukat és lehetőségük nyílt kicsit jobban megismerni egymást, miközben természetesen a pályán mindannyian azon voltak, hogy legyőzzék a másikat.
Fotó: MOTAM
A fődíjat végül az olasz Mattia Colnaghi nyerte el, így a korábban a Ferrari utánpótlás-akadémiájának táborában is megforduló versenyző jövőre biztosan a spanyol F4-ben folytatja. „Gratulálok Mattiának ehhez a sikerhez, remélhetőleg a jövőben lesz lehetőségünk újra összecsapni a világ versenypályáin. Ez a válogató számomra sem az út végét, hanem a kezdetét jelenti. Folytatjuk tovább a munkát és a lehetőségek felkutatását, mert a cél továbbra is az, hogy jövőre valamelyik Forma-4-es bajnokságban versenyezzünk” – tekintett előre Martin.
Remek versenyzéssel Losonczy Levente az 5. helyezést érte el a TCR Italy-bajnokság vallelungai fordulójának első futamán, ezzel a 25 éven aluli versenyzők értékelésében is a legjobb lett. Vasárnap is javított a rajtpozíciójához képest az olasz sorozat idei utolsó előtti fordulójában.
Losonczy Levente idei egyik legjobb versenyét hozta a TCR Italy sorozat vallelungai első futama, amely során az Aggressive Team Italia pilótája a 30 perces időtáv során a 14. rajthelyről körről körre javítva az 5. pozícióba lépett. A győri pilóta ezzel az 25 éven aluli versenyzők értékelésében is a legjobb lett, így felállhatott a dobogó legfelső fokára.
A TCR Italy szabályai szerint pénteken két szabadedzést rendeznek, ezeken Levente a 9. és a 16. helyet érte el, de úgy érezte, hogy felkészült a szombaton zajló időmérőre, amelyen egy váratlan problémával szembesült, így a középmezőnyből várhatta a szombati és a vasárnapi futam rajtját.
„A napot az időmérővel kezdtük, ami nem alakult kifejezetten szerencsésen, ugyanis a hátsó gumim eresztett. Igyekeztem a maximumot kihozni belőle, így végül a 14. helyről indultam az első versenyen. A rajtom itt jól sikerült, a verseny felénél több pozíciót is javítottam, de jött mögöttem két Hyundai, akiknek nagyon jó volt a tempójuk és tudtam, hogy nem szabad hibáznom. Sikerült megtartanom a tempót, az egyikük a verseny vége előtt kicsivel utolért, de kivédtem” – nyilatkozta a Hungarian Motorsport Academy tagja.
Fotó: MGR Images
Vasárnapra Levente és a csapat változtatott a beállításokon és a futam is küzdelmesebbnek bizonyult. A rajt után csaták alakultak ki, Levente sokáig a 14-15. helyen haladt, végül a 12. helyen intette le a kockás zászló a szezon utolsó előtti olasz bajnoki fordulóján.
„A szombatihoz hasonlóan jól sikerült a rajtom, az első kanyaron is simán, hiba nélkül átmentünk. A többiek is jól indultak, ezért nem tudtam előrébb lépni, és az első két körben sem voltak lehetőségeim, beszorultam egy Audi mögé. Az egyenesben mindig meglépett, hiába próbáltam bevetődni mellé és hibára kényszeríteni. Csatázás közben utolért minket a mögöttünk lévő csoport, védekeznem kellett, és bár egy kissé változtattunk tegnaphoz képest a beállításokon, az autó továbbra is alulkormányzott volt. Ebből a versenyből most nem lehetett jobb eredményt kihozni, de van még hátra idén két hétvégénk, megyünk előre!”
„Köszönöm szépen a nagyszerűen felkészített autót az Aggressive Team Italiának, Gianni Morbidellinek a hétvégi erőfeszítéseket, édesapámnak, a szponzorainknak és a Hungarian Motorsport Academy-nek a támogatást!”
Levente idei versenyprogramjában még két hétvége szerepel, 2023. október 20-22. között zajlik a TCR Europe szezonzárója Barcelonában, majd 2023. október 27-29. között a TCR Italy Imolában búcsúztatja az évet, ahol Levente a szezon elején 3. helyet ért el.