Kategória: Rookies

rookies

  • Elképesztő atmoszféra vár Molnár Martinra Senna egyik legnagyobb győzelmének helyszínén

    Elképesztő atmoszféra vár Molnár Martinra Senna egyik legnagyobb győzelmének helyszínén

    Ayrton Senna első tesztje és 1993-as vízen járása; kétüléses Minardival kis híján fejre álló Nigel Mansell, vagy Kimi Räikkönen V10-es McLarenjét vezető Adrian Newey. Megannyi érdekes, izgalmas és történelmi pillanatot látott már a Donington Park az évtizedek során, ám magyar szempontból két név emelkedik ki: Kiss Pál Tamás és Molnár Martin. Ezen a hétvégén mindketten ott lesznek a doningtoni versenypályán.

    Noha a száguldó cirkusz mezőnyét számos alkalommal vendégül látó Silverstone-nal és Brands Hatch-el ellentétben Forma–1-es versenyt csak egyszer rendeztek rajta, így is Nagy-Britannia egyik legismertebb versenypályája a Donington Park. Az 1931-ben átadott, Londontól 3 órányi autóútra fekvő aszfaltcsík a házigazdája a brit túraautó-bajnokság (BTCC) idei első versenyhétvégéjének, amelynek programjában ott szerepel a brit Forma–4 is.

    Elérkezett a pillanat: Molnár Martin hétvégén debütál a brit Forma–4-ben

    A rangos utánpótlás-sorozat mezőnyében pedig az idén első alkalommal találunk magyar versenyzőt a Virtuosi Racing színeiben induló Molnár Martin személyében. A 15 esztendős versenyző már egy ideje Angliában készül a szezonra, így volt ideje magába szívni a brit motorsport-kultúra légkörét, miként az utánpótlástól a világbajnoki szintig megannyi emlékezetes versenyt látott doningtoni aszfaltcsík rövidebb, ám a Grand Prix-pálya sodrós és gyors kanyarjait így is magában foglaló változatával is megismerkedett.

    Hogy mi vár a hétvégén a Motorsport Talent Management versenyzőjére, azt pontosan tudja Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, aki pályafutása során maga is versenyzett Doningtonban. „Az egyik legjobb eredményemet itt értem el az első angliai szezonomban, 2009-ben, amikor hetedik lettem a Formula Renault 2.0 UK sorozatban. Ettől a helyezéstől függetlenül is az általam kedveltebb brit pályák közé sorolom a doningtonit. Tempós, jó ritmusú aszfaltcsík, amelyen azért van kockázatos kanyar is, főleg a hátsó egyenesre fordító jobbos.”

    „Ebben a kanyarban a pilóták felfelé haladnak a dombon, ezért csak a rázókő elejét látják, ráadásul nem végig ívelt a kerékvető, hanem meg van törve az első harmada után. Nagyon nehéz eltalálni ezt a kanyart, ráadásul a kijáraton a vonal mellé érkeznek a versenyzők, ahol viszont nincs rázókő. Ez a kanyar a pálya egyik kulcsrésze, mert miközben az egyenes miatt a lehető legnagyobb tempót kell átvinni a kanyaron, ha csak egy kicsit is megúszik az autó, vagy elszáll, vagy nem lesz jó a tempó az egyenesre.”

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Donington Park
    Molnár Martin Doningtonban / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Mivel Kiss Pál Tamás 2009-ben és 2010-ben az összes jelentős brit versenypályán megfordult, van összehasonlítási alapja, így nyújtott egy kis betekintést abba is, hogy ebből a szempontból mi vár az ezeket a helyszíneket az idén szintén végigjáró Martinra.

    „Általánosságban véve ez a pálya nagyon hasonlít Silverstone-ra, és az angol pályák közül a nyugodtabbak közé tartozik. Én úgy kategorizáltam, hogy vannak a klasszikus, nagyon pattogós, szűk, agresszív, a hibázást rögtön büntető pályák, amelyeken könnyű eldobni az autót és annak általában komoly következménye is lesz. Ilyen Brands Hatch, Knockhill vagy Snetterton. Ezeken nem kell sok ahhoz, hogy az ember a falban végezze és nagyon összetörje az autót, mert kicsik a bukóterek. Persze Doningtonban is lehet nagyot esni, de normál esetben itt azért megfogja az embert a kavicságy.”

    „Az East Midlands reptér közelsége és az aszfalt típusa együttesen nagyon csúszóssá teszi a pályát – tért át a MOTAM vezetője arra, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük a pilótáknak az előttünk álló hétvégén. – Ebből adódóan nem kopnak annyira a gumik, mint máshol, illetve az új gumikkal nem is lehet annyit nyerni. Emellett nehéz ideális hőfokra melegíteni az abroncsokat, és agresszívan sem lehet bánni velük, mert akkor megégnek. Amikor pedig esik egy kis eső, olyan, mintha az ember a jégen táncolna, össze-vissza csúszkál alatta az autó. És bár azt megtanulja, hogy mi az a csúszás, ami még belefér, nem progresszívan épül fel a tapadás, ezért a határok feszegetése közben egyik pillanatról a másikra eltűnhet, mint aki alól kihúzták a szőnyeget. Ezért nagyon nehéz gyorsnak lenni itt esőben is.”

    Megtapasztalta ezt a Forma–1 31 évvel ezelőtti mezőnye is, amely az egyetlen doningtoni F1-es futamot, az 1993-as Európa Nagydíjat félig esős, félig száraz körülmények között, folyamatosan változó időjárás mellett teljesítette. Ez volt az a futam, amelyen Ayrton Senna – aki egyébként már az utánpótlás-sorozatokban is többször nyert Doningtonban, 1981-ben pedig itt teljesítette első F1-es tesztjét a Williamsszel – egyetlen kör alatt tört előre a rajt után az ötödikről az első helyre, majd közel két órán át, Alain Prostnak is kört adva demonstrálta, hogy miért tartják minden idők egyik legjobbjának.

    Az mára kissé a feledés homályába merült, hogy nemcsak Senna csillogtatta meg kivételes képességeit az esőben, hanem zöldfülű honfitársa, bizonyos Rubens Barrichello is. Erről, illetve az 1993-as Európa Nagydíj hátteréről alábbi cikkünkben olvashat bővebben:

    Nem csak Senna művelt káprázatos dolgot a doningtoni esőben, de erre már senki sem emlékszik

    Azóta persze szinte minden megváltozott az autósportban, egy valami azonban töretlen: a brit szurkolók lelkesedése. Az új Sennákat és Prostokat kereső drukkerek Anglián kívül sehol máshol nem tapasztalható légkört teremtenek, amit már Kiss Pál Tamás is megtapasztalt, és ezen a hétvégén Molnár Martin is meg fog.

    „Döbbenetes volt belecsöppenni ebbe. Amikor az ember még csak tesztel, nem tudja felmérni, hogy mekkora az érdeklődés, hiszen ezek zárt kapus tesztek. Persze előfordul, hogy 20-30 ember kijön egy sima tesztre hétköznap délelőtt, amiből már sejteni, hogy itt nagyobb az érdeklődés. Több bajnokságban versenyeztem a pályafutásom során, és talán még a Forma–2-t sem övezi akkora rajongás, mint Nagy-Britanniában a Forma-4-et, vagy az egyéb nemzeti bajnokságokat.”

    „Brutális, hogy reggel 8 órától teltház van. Az emberek nemcsak a főeseményre érkeznek meg délben, hanem aki kijön, megtiszteli a versenyzőket és csapatokat azzal, hogy végignéz mindent. Képben vannak, ismerik a versenyzőket, autogramosztásnál pedig rendszeresen tapasztaltam, hogy sokan évekre visszamenőleg füzeteket vezetnek az egyes szezonokról kategóriára, csapatokra, versenyzőkre bontva. Mindenkiről ki vannak gyűjtve röviden az adatok, csapat, rajtszám, elmúlt időszak legjobb eredményei, illetve az aláírás napja. És mindenkiről be van ragasztva egy kis saját, nyomtatott fotó. Elképesztő.”

    „Ezt nagyon könnyű megszokni és nagyon jó élmény volt. Amikor leintették a futamokat, behallatszott a nézők tapsa a sisakon és a motorzajon át. Hidegrázós… És furcsa volt, hogy utána a GP3-ban már ezt nem tapasztaltam. Nem jönnek ki olyan korán, nem tudnak olyan közel kerülni, az ember elszigetelve érzi magát.”

  • Elérkezett a pillanat: Molnár Martin hétvégén debütál a brit Forma–4-ben

    Elérkezett a pillanat: Molnár Martin hétvégén debütál a brit Forma–4-ben

    A hétvégén elkezdődik Molnár Martin idei szezonja a brit Forma–4-es bajnokságban. A Virtuosi Racing versenyzője első magyarként szerepel a sorozatban, amelynek újoncként vág neki.

    Molnár Martin pályafutása és a magyar autósport is mérföldkőhöz érkezik a hétvégén,
    amikor a Donington Parkban kezdetét veszi az idei brit Forma–4-es szezon, hiszen
    korábban soha nem szerepelt magyar versenyző brit FIA-sorozatban. A 15 esztendős
    sportoló a legendás pályán hivatalosan is megkezdi autóversenyzői pályafutását, és
    elindul a Forma–1 felé vezető úton.

    A 10 fordulós idei szezon – ebből 8 fordulót a világ egyik legrangosabb túraautó-
    bajnoksága, a BTCC betétsorozataként teljesít a mezőny – első állomását a Donington
    Park rövidebb nyomvonalú, National pályáján rendezik. A 10 kanyarból álló, 3186 méter
    hosszú aszfaltcsíkkal Martin már korábban megbarátkozott.

    A Forma–1 hazájában folytatja pályafutását Molnár Martin

    „A Donington National az egyik kedvenc pályám, szeretem a vonalvezetését. Eléggé
    tempós, nincsenek rajta lassabb kanyarok, szóval előzni nem lesz egyszerű, amiből
    következik, hogy rendkívül fontos lesz az időmérő. A Grand Prix-pályán augusztusban
    több lesz majd az előzési lehetőség, és bár azon még nem vezettem, szintén
    élvezetesnek tűnik. A National nyomvonalon több tesztnapon is részt vettünk a
    csapattal, ezeken végig gyors voltam és az élmezőnyben végeztem, úgyhogy bizakodva
    várom az első versenyhétvégét.”

    Martin egy ideje kint él csapata, a Virtuosi Racing központjának közelében, így volt ideje
    magába szívni a brit motorsport kultúrát.

    „Igencsak más itt a légkör, mindent átjár a motorsport szeretete, és az emberek
    nemcsak szeretik, hanem értik is a versenyzést. Ez az első perctől fogva nagyon tetszett.
    A szezon előtti időszakban nagyon fontos volt megismerni a csapatot és összecsiszolódni
    a mérnökökkel, szerelőkkel. Rendszeresen ellátogattam a Virtuosi Racing központjába –
    amelytől csupán 7 percre lakom –, hiszen ez is a felkészülés részét képezi, illetve a
    csapategység szempontjából is elengedhetetlen az együtt töltött idő.”

    „Mint minden versenysorozatban, itt is kulcs a versenymérnök és a pilóta közötti
    összhang, de a csapattársakkal és szerelőkkel is igyekszem jó kapcsolatot kialakítani. A
    pályán előbbiekkel persze nincs barátkozás, de azon kívül ez megváltozik, együtt szoktuk
    tölteni a szabadidőnket, együtt ebédelünk és hasonlók.”

    Nagyszerű eredménnyel hangolt az F4-es szezonra Molnár Martin

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési
    Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzőjének
    nemcsak a környezet és az autó, hanem a versenyhétvégék menetrendje is nagy
    változást jelent majd a gokarthoz képest.

    „A gokartos versenyhétvégékhez képest az F4-es fordulók felépítése nagyon más.
    Mentálisan mindig a topon kell lenni, hiszen csupán két szabadedzés áll rendelkezésre az
    időmérő edzés előtt. A doningtoni hétvége ebből a szempontból még nehezebb, mert
    csütörtökön kezdődik, a péntek pedig nekünk, F4-es pilótáknak szünnap. De
    mindannyiunknak alkalmazkodni kell ehhez.”

    „A mezőny nagyon erős, rendkívül kicsik a különbségek, ezért is lesz fontos az időmérő.
    Akadnak nálam jóval tapasztaltabb versenyzők, viszont újoncokból sincs hiány. A célom
    az első versenyhétvégén az, hogy az újoncértékelésben a legjobb ötben végezzek. Az
    összetettel kapcsolatban még nehezebb célokat megfogalmazni, de természetesen
    minél jobb helyezést szeretnék elérni, és akár dobogóra állni.”

    „Azt is nagyon várom már, hogy végre versenyezhessek ezzel az autóval. Rajtpróbákat
    már csináltunk a teszteken, és előfordult, hogy az első vagy a második kanyarig
    versenyeztünk egy kicsit a csapattársakkal, de élesben azért más lesz. Itt, Doningtonban
    meg lehet csinálni, hogy kanyarokon keresztül csatázva, egymás mellett haladjon két
    autó, majd meglátjuk, hogy lesz-e erre példa.”

    Molnár Martin
    Fotó: MGR Images

    Amire pedig alighanem kevesen gondolnak, hogy Martinnak és társainak nemcsak az
    edzések és versenyek alatt kell egyben tartania az autót, hanem azon kívül is, hiszen
    minden alkalommal el kell vezetniük a paddockból a bokszutcába, majd vissza.

    „A leginkább stresszes része a hétvégéknek az, amikor az ember az F4-es paddockból
    elmegy a bokszutcáig és fordítva, hiszen a garázsokban a BTCC-csapatok vannak.
    Pályafüggő, de az ilyen utak során adódhatnak szintkülönbségek, ilyen-olyan
    tereptárgyak, kábelek, gumiszőnyegek. Figyelni kell arra, hogy a padlólemez és az első
    szárny se sérüljön mondjuk egy csatornafedőn, vagy az ember ne égesse le a kuplungot”
    – mutatott rá a Virtuosi magyarja, hogy mennyire más világ az autóversenyzés a
    gokartozáshoz képest.

    Az 1. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Csütörtök
    11:40 – 12:25: 1. szabadedzés
    15:55 – 16:40: 2. szabadedzés

    Szombat
    11:25 – 11:45: időmérő edzés
    15:50 – 16:10: 1. futam

    Vasárnap
    10:25 – 10:45: 2. futam
    14:45 – 15:05: 3. futam

  • Nagyszerű eredménnyel hangolt az F4-es szezonra Molnár Martin

    Nagyszerű eredménnyel hangolt az F4-es szezonra Molnár Martin

    A brit F4-re készülő Molnár Martin a harmadik legjobb eredményt autózta Brands Hatchben.

    Végre nem akadályozta a fiatal tehetségek gyakorlását, mint Knockhillben. A híres brit pálya „Indy” vonalvezetésén tartották a tesztet, ezen az első három kanyar után az autók nem fordulnak rá egy balossal a hátsó egyenesre, hanem egy hosszabb egyenes és egy bal-jobbos után visszaérkeznek az utolsó, nyújtott jobbkanyarhoz.

    Molnár Martin a harmadik helyen zárta a több szakaszban lebonyolított tesztnapot, a lemaradása 162 ezredmásodperc volt az élen végző Deagen Faircloughtól. A Virtuosi Racing három pilótájából a magyar bizonyult a leggyorsabbnak, pont egyik csapattársát előzte meg a tabellán. A mezőny nagyon szoros, az első 17 helyezett fél másodpercen belül végzett egymáshoz.

    A brit F4 szezonja április utolsó hétvégéjén, Doningtonban veszi kezdetét, a Hungarian Motorsport Academy által támogatott Martin eredményeiről rendszeresen be fogunk számolni oldalunkon.

    Az F4-es szinten idén két magyar versenyzőnek is szurkolhatunk, Hideg Ádám Olaszországban indul.

    A Forma–1 hazájában folytatja pályafutását Molnár Martin

  • Krózser Menyhért: Az eddigi legjobb hétvégém

    Krózser Menyhért: Az eddigi legjobb hétvégém

    Két baleset is hátráltatta Krózser Menyhértet a WSK Open Series első fordulóján Franciacortában. Ennek ellenére pályafutása legjobb KZ2-es teljesítményét nyújtotta a magyar gokartos, az elődöntőben pedig kisebb csodát láthattunk tőle. 

    Igencsak felbolydult a KZ2-es kategória idén. A szakemberek szerint a WSK minden egyes futama olyan, mintha a világbajnokságon lennénk, annyira komoly a mezőny és annyira komoly műszaki hátteret láthatunk hétről hétre.

    Az MHH Racing Team versenyzője, Krózser Menyhért csak örül ennek, hiszen állítása szerint erős mezőnyben lehet a legjobban fejlődni. Most sem volt ez másképp. 

    A WSK Open Seriesben idén először használt a mezőny LeCont gumit, de Menyának ez sem okozott gondot. Az időmérőn a leggyorsabb körében egyszer kihagyott a motorja, amivel egy-két tizedet és négy-öt pozíciót veszített. 

    A 82 fős KZ2-es mezőnyben így a 24. helyre kvalifikálta magát. Az előfutamokon igencsak változékony volt a pálya tapadása, de rendre top 8-as eredményeket hozott. 

    A harmadik előfutamban azonban balesetbe keveredett, amiben úgy megsérült a gokartja, hogy nem tudta folytatni a futamot. Ez a WSK-ban komoly hátrányt jelent, de Menya nem adta fel. A 30. helyen jutott az elődöntőbe, ahol egészen a 10.-ig küzdötte fel magát, amikor ütközés miatt kiesett. 

    A két ütközés ellenére is mindössze két pozícióval maradt le a döntőről. 

    „Az eredménnyel nyilván nem vagyok elégedett, de mégis azt gondolom, hogy ez volt a legjobb hétvégém a KZ2-ben – mondta Menya. – Jó volt a tempóm, sokat dolgoztunk a gokart beállításán és folyamatosan léptünk előre.

    A LeCont gumik nem okoztak gondot, most már gyakorlatilag bármilyen gumin kell versenyezni, azonnal gyors tudok lenni vele. Sőt, a hétvége egyik pozitívuma a gumikezelésem volt. 

    A két ütközés megpecsételte a hétvégémet, a vázam sem volt a legjobb állapotban, de ennek ellenére az elődöntőben is sokat tudtam előzni. 

    Azt mondják, a nehéz hétvégéből lehet a legtöbbet tanulni, ez most tényleg így volt. Nagyon motivált vagyok és alig várom, hogy a következő versenyen is bizonyíthassak.“

  • A beragadt gázpedál dacára is nyert a gokart-ob szezonnyitóján Vida Benedek

    A beragadt gázpedál dacára is nyert a gokart-ob szezonnyitóján Vida Benedek

    Húsvét hétvégéjén kezdte meg az idei gokartszezont a hazai mezőny a kecskeméti gokartstadionban. A tavalyi DD2-es Közép-Európa-bajnok Vida Benedek is rajthoz áll az idei szezonban a Toma Motorsport színeiben. Az igencsak küzdelmes hétvégén remek csapatmunkával végül győztesként zárhatta az első fordulót.

    A Formula K vázzal versenyző Vida Benedek az alábbiakban foglalta össze hétvégéjét:

    „Az ismerkedés tovább folytatódott az új vázzal. Bár a nemzetközi CEE első fordulóján rendkívüli sebességem volt, itt teljesen más volt a helyzet. A pálya és az aszfalt tulajdonságából adódóan rengeteg gumi tud itt lerakódni, ami extrém tapadást jelent. Minden pálya más és más. Kerestük a megfelelő beállítást, teszteltük a motorokat is, végül találtunk egy setupot, amivel jól éreztem magam a gépemben.”

    „Az időmérőn sikerült megfutnom a pole-pozíciót, a versenytempómból viszont hiányzott 0,2 másodperc. Az első futamon egy technikai probléma hátráltatott, ugyanis lent ragadt a gázpedálom padlógázon, ami igencsak megijesztett egy féktávon. Csak kézzel tudtam visszahúzni, és ez után a hátra lévő 10 körön kézzel kellett húzgálnom a gázbowdent. Így a harmadik helyen értem be.”

    „A következő két futamon a rajtoknál remek csapatmunkával mindkétszer az első két helyen fordultunk el a csapattársammal, Ádámmal, aki hatalmas csatát vívott a második helyért, és ezalatt sikerült annyi előnyt kiautóznom, hogy az kitartott a leintésig, és ezzel megnyertem a hétvégét! Gratulálok Adámnak a harmadik helyhez” – összegzett a versenyző.

    Vida legközelebb május elején áll rajthoz a CEE Slovakia Ring-i fordulóján.

  • Krózser Menyhért őrült futamokon nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt

    Krózser Menyhért őrült futamokon nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt

    Egyre kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújt Krózser Menyhért a KZ2-es kategóriában, ahol igen rutinos ellenfelekkel kell felvennie a versenyt. A WSK szezon szünetében megrendezett Trofeo Andrea Marguttin pedig a szokásosnál is élesebb volt a küzdelem.

    Immáron 35. alkalommal rendezték meg a Trofeo Andrea Marguttit, amivel az egykoron nagy ígéretnek számító gokart-versenyzőnek állítanak emléket. Bár nem bajnoki futamról van szó, Olaszországban nagy rangja van a versenynek, amelyet a Renault és a Ferrari korábbi Forma–1-es versenyzője, Giancarlo Fisichella négy alkalommal is megnyert, ezzel ő a rekordtartó.

    Ritkán fordul elő komoly nemzetközi futamon, hogy a KZ2-es kategóriában induljanak a legtöbben, de az idei Trofeón ez történt. 72-en neveztek, többségük a WSK és az FIA rendezvények élmezőnyéből ismert versenyző.

    Ennek köszönhetően már az időmérőn is meglehetősen forrt a levegő. Sok volt a megforgás a pályán, nehéz volt tiszta kört összerakni. Krózser Menyhértnek is kerülnie kellett egy versenyzőtársát a leggyorsabb körében, de így is csoportjában a 6., összesítettben pedig a 12. időt érte el.

    Fotó: MHH Racing Team

    Azonban csak ekkor kezdődtek az igazán őrült futamok. A résztvevők olyan vehemenciával küzdöttek, mintha a világbajnokságon lennének. Menya mind a három előfutamán javítani tudott a helyezésén, az elődöntőben pedig a 9. helyről rajtolhatott. Itt is szépen jött fel és már éppen ezért harcolt, hogy a döntőben a harmadik sorból indulhasson, amikor kívülről olyan szerencsétlenül zártak rá, hogy beesett az első spoilere, amiért büntetés jár, így 17. lett.

    A döntőben is erről a helyről indult és három pozíciót javítva 13.-nak futott be. „Jó verseny volt – mondta Krózser Menyhért. – A végeredménnyel nem vagyok elégedett, az időmérőben több volt és az elődöntőben sem hiányzott a spoiler beesés.

    Ezeket leszámítva egyre kiegyensúlyozottabb teljesítményt tudok nyújtani, egyre eredményesebben dolgozok együtt a csapattal. A KZ2-ben nagyon apró részleteken múlik egy verseny. Ezeket most egész jól megtaláltuk, és szerintem nagy dolog, hogy pár hétvége tapasztalattal a hátam mögött fel tudom venni a versenyt a négy-öt vagy akár tíz év KZ2 rutinnal rendelkezőkkel.

    „Jó lett volna egy trófeát hazavinni erről a rangos versenyről, de majd legközelebb.“

    Krózser Menyhért, MHH Racing Team, KZ2 eredmények

    Résztvevők: 72

    Időmérő csoport: 6.

    Időmérő: 12.

    CD előfutam: 8.

    BD előfutam: 6.

    AD előfutam: 4.

    Előfutamok összesített: 9.

    Elődöntő: 17.

    Döntő: 13.

  • Kiss Pál Tamás: biztos vagyok benne, hogy Martint fogjuk F4-es dobogón látni

    Kiss Pál Tamás: biztos vagyok benne, hogy Martint fogjuk F4-es dobogón látni

    Hosszú utat járt be az idei évtől a brit F4-ben versenyző Molnár Martin, mire eljutott idáig, de természetesen a java még hátravan. Egyelőre a tapasztalatszerzés lesz a legfőbb célja, de az őt mentoráló Kiss Pál Tamás szerint jó eredményekből sem lesz hiány.

    Miként arról nemrég beszámoltunk, a világ egyik, ha nem a legrangosabb formaautós utánpótlás-sorozatában, a brit Forma–4-ben folytatja pályafutását és kezdi meg autóversenyzői karrierjét Molnár Martin. A 15 esztendős sportoló a Virtuosi Racing csapatában debütál, amelynek csapatvezetője, Mark Salmon így köszöntötte őt. „Örömteli megtiszteltetés, hogy bejelenthetem Molnár Martin szerződtetését. Martin a 2024-es szezon során nálunk fog versenyezni. Teszteltünk már, nagyon jól ment. Előrelépést tettünk, és kíváncsian várjuk, hogy mit hoz számunkra az előttünk álló szezon és a jövő.”

    A Forma–1 hazájában folytatja pályafutását Molnár Martin

    Martin tavaly óta rendszeresen tesztel Forma–4-es autóval, és már a brit bajnokság egyik versenyére is ellátogatott, miközben természetesen a pályán kívül is teljes erőbedobással készül.

    „Tavaly augusztusban lehetőségem nyílt, hogy megnézzek egy versenyhétvégét a Donington Parkban és rögtön megtetszett a bajnokság. A csapattal könnyen megtaláltuk az összhangot, és be tudtam illeszkedni, ami nagyon fontos azután, hogy az elmúlt évek során másik országban versenyeztem. Nyár óta sokat teszteltem, a 321 Perform és a Fit4Race csapatával átalakítottuk az izomzatomat, rendszeresítettük a szimulátoros edzéseket. Nagyon várom, hogy megmutathassam, hogy mire vagyunk képesek a Virtuosival. Új korszak kezdődik most a pályafutásomban, ami nem jöhetett volna létre a szüleim, valamint a partnereink nélkül. Köszönöm szépen nekik a lehetőséget!” – mondta a 15 esztendős sportoló.

    Az eddig megtett út

    Molnár Martin 2018 óta versenyszerűen gokartozott, az elmúlt évek során a családjától távol, Olaszországban élt. Hétről hétre azokban az olasz sorozatokban, például a WSK-ban, a Champions of the Future és a CIK FIA Európa-bajnokságban edződött, amelyek évtizedek óta a későbbi Forma-1-es pilótákat és más kategóriák kiválóságait is kitermelik.

    Martin 2023-ban az első magyar versenyző lett, aki megnyerte a Winter Cup versenyt a gokartsport emblematikus helyszínén, Lonatóban, majd több hónapig vezette az FIA Karting világranglistáját OK kategóriában. Sikerei alapján első magyarként beválogatták a Richard Mille Young Talent Academy 2023-as válogatójára is.

    A 15 éves versenyző a pályafutása első szakaszát elsősorban családi összefogásnak köszönhetően teljesítette. Ez lehetővé tette azt is, hogy a sportszakmai menedzsmentet ellátó MOTAM 2022 májusa óta előkészítse Martin továbblépését a formulaautós kategóriákba. Ennek részeként csatlakozott Kiss Pál Tamás a menedzsmenthez, vele kiegészülve zajlott a karrierterv kidolgozása, és a megvalósításhoz legalkalmasabb partnerek, köztük a versenycsapat kiválasztása is.

    Szujó Zoltán, Molnár Martin, Őry Tamás, Kiss Pál Tamás, Wéber Gábor, Weingartner Balázs, sajtótájékoztató
    Balról jobbra: Szujó Zoltán, Molnár Martin, Őry Tamás, Kiss Pál Tamás, Wéber Gábor és Weingartner Balázs a bejelentésről tartott sajtótájékoztatón / Fotó: MGR Images

    „A mai bejelentés Martin rendíthetetlen szorgalmának és akaraterejének gyümölcse, ami nem jöhetett volna létre családja erőfeszítései nélkül. A szülei bizalmának és hosszútávú gondolkodásának köszönhető, hogy közösen egy olyan sportprogramot tudunk építeni, ami a partnereink együttműködésével hosszú távon egy kiemelkedő versenyzőt adhat a magyar sportnak, és Martin sikerei nemzetközi színtéren is Magyarország, a magyar tehetségek és vállalatok hírét viheti. Köszönöm mindenkinek, hogy tett és tesz Martin pályafutásáért, mert az ő sikere egyre inkább a közös sikerünk is lesz” – nyilatkozta Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója.

    „Büszkék vagyunk Molnár Martinra, hogy a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által létrehozott és működtetett Hungarian Motorsport Academy utánpótlás-nevelési rendszer gokartversenyzőjeként idén már Formula–4-es bajnokságokban folytatja pályafutását. Benne minden megvan ahhoz, hogy sikereket érjen el és lendületesen folytassa karrierjét az autósportban. A családi és szponzori támogatás mellé a HMA a professzionális szakmai támogatáson túl azzal járul hozzá, hogy gyorsítja a versenyzők karrierépítését, velünk előbb léphetnek eggyel magasabb szintre. Most már két olyan HMA-versenyző is van, aki a Formula–4-ben versenyez, hiszen Hideg Ádám a spanyol Formula Winter Series-ben bizonyít, sőt már dobogóra is állhatott – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA igazgatóságának elnöke.

    Sportszakmai szempontból Martin pályafutását Kiss Pál Tamás felügyeli, aki jelentős tapasztalattal rendelkezik a brit autósport kultúra terén, és végig kísérte Martin tesztprogramját is.

    „A részeredményeket látva bizakodó vagyok, de olyan magas színvonalú az utánpótlás-nevelés az autósportban, és annyira fiatal korban elkezdik a versenyzők képezni magukat, olyan sok kilométert megtesznek, hogy nem elvárható az, hogy valaki az első évben kitűnjön” – jelentette ki Kiss Pál Tamás, majd hozzátette: „Azt a célt fogalmazom meg Martinnak, hogy szeretném, ha a kezdők, a Rookie-k bajnokságában a legjobb három között szerepelne. Ez már egy óriási eredmény lenne, és lehetőleg minél több top 10-es eredményt hozzon. Gyűjtse a tapasztalatokat, kilométereket, de látva az elmúlt időszakot és azt az utat, amit bejártunk, biztos vagyok benne, hogy fogjuk őt a dobogón látni a brit bajnokságban.”

    Betekintés a kulisszák mögé – így válik autóversenyzővé Molnár Martin

    A Hungarian Motorsport Academy-ről

    Nyolc autó- és motorsport szakágban 29 versenyző támogatásával folytatódik a Széchenyi Egyetemi csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy utánpótlásnevelési rendszer. A HUMDA emellett egy versenycsapatot, valamint a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget és a Magyar Motorsport Szövetséget is támogatja. A kiválasztást Michelisz Norbert, a túraautó világkupa 2019-es bajnoka és Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka irányította. A támogatási rendszer feladata előremozdítani a fiatal versenyzők karrierjét, hogy magasabb szintű bajnokságokban, professzionálisabb körülmények közt koncentrálhassanak a versenyzésre.

  • A Forma–1 hazájában folytatja pályafutását Molnár Martin

    A Forma–1 hazájában folytatja pályafutását Molnár Martin

    Európa egyik legrangosabb formaautós utánpótlás-szériájában folytatja pályafutását Molnár Martin, a 15 esztendős sportoló ugyanis a brit Forma–4-es bajnokságban indul az idei évben.

    Miként az várható volt, az idei szezontól formaautóra cseréli a gokartot Molnár Martin, és a rangos brit Forma–4-es bajnokságban folytatja pályafutását. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA tehetséggondozó programja, a HungarianMotorsport Academy által támogatott versenyző a Virtuosi Racing színeiben áll majd rajthoz az április 27-én kezdődő sorozatban, amely olyan legendás helyszínekre látogat el, mint a Donington Park, Brands Hatch, Silverstone vagy Zandvoort.

    Molnár Martin, F4, Virtuosi Racing
    Fotó: MOTAM

    De nemcsak ilyen módon kapcsolódik a Forma–1-hez a brit F4, hiszen a hollandiai Zandvoortot kivéve a teljes bajnokság a királykategória őshazájának számító (a jelenlegi 10 csapatból 8-nak van bázisa itt) Nagy-Britanniában zajlik. Ami a Virtuosi Racinget illeti, korábban olyan pilóták fordultak már meg Martin csapatában, mint a jelenleg a Sauberrel a Forma–1-ben versenyző Csou Kuan-jü (Zhou Guanyu), valamint a gyorsaságimotoros legenda, Mick Doohan fia, Jack Doohan.

    Martin szereplése egyébként mérföldkőnek számít a hazai motorsportban, hiszen most először áll rajthoz FIA minősítésű brit bajnokságban magyar pilóta. De nem Martin az első magyar, aki Nagy-Britanniában formaautóval versenyez, hiszen a 2010-es években Kiss Pál Tamás a brit Formula Renault 2.0-ban versenyzett. A Forma–1 előszobájáig (Formula Renault) jutó pilóta jelenleg a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetőjeként segíti Martin pályafutását.

    A brit Forma–4-es bajnokság idei versenynaptárát IDE KATTINTVA érheti el.

    Betekintés a kulisszák mögé – így válik autóversenyzővé Molnár Martin

  • Hatalmas felzárkózás és harc a győzelemért a szuperdöntőben Vida Benedektől

    Hatalmas felzárkózás és harc a győzelemért a szuperdöntőben Vida Benedektől

    Épphogy csak véget ért a nemzetközi CEE Rotax Max Challenge közép-európai sorozatának nyitóversenye a múlt héten, máris elkezdődött az éles bajnokság első fordulója az olasz Pista Azzurrán.

    A tavalyi közép-európai bajnok Vida Benedek új csapatával, a Toma Motorsporttal, és új gokartvázzal, a Formula K-val vág neki a meglehetősen nehéz feladatnak, a bajnoki cím megvédésének DD2-ben. A kaotikus időjárás, az új váz megismerése és a mezőny magas színvonala alaposan megnehezítette a feladatot ezen a hétvégén. Egy elrontott kvalifikáció miatt a mezőny végéről kezdte a hétvégét, majd remek felzárkózást mutatott a futamokon, és végül hatalmas küzdelmet vívott a lengyel David Maslakiewiczcel a győzelemért a szuperdöntőben.

    „Nagyon nehéz és kaotikus versenyen vagyok túl, ez az időjárásra is igaz volt. Hol esett, hol nem, de a pálya nagyon nehezen száradt a párás-nyirkos levegő miatt – kezdte értékelését Vida Benedek. – Nem lehetett eldönteni, hogy a slick gumi lesz a jó vagy az esőgumi, és hogy milyen nyomással. Nagy probléma volt számomra, hogy a vizes körülmények között nem találtam a pálya és a gépem közötti összhangot, pedig szeretek esőben menni. Nem tudtam kellő tempót átvinni a kanyarokon, folyton leestem az ívekről, pedig próbáltam a pálya minden részén menni. Lassú voltam a vizes pályán, kaptam egy körön 1,5-2 másodpercet, ami nagyon sok, de lehet, hogy bennem is volt a hiba. Tesztelnünk kell a vizes körülmények között, hogy világossá váljon, mi lehet a probléma. Ezzel szemben a száraz körülmények között szinte tökéletesen működött a gépem! Jó volt az egyensúly, és a versenytempóm is a leggyorsabb volt.”

    „Az időmérőt nagyon elrontottuk, ugyanis úgy döntöttünk apával, hogy magas nyomással, slick gumival megyünk be a felszáradó pályára, de a pálya 90%-ban már száraz volt, így nem működött a gumi, túl sok volt a nyomás. Ki is jöttem a második körben, mert nem volt értelme nyírni az új gumikat. Így az ’előkelő’ 28. helyre kvalifikáltam a 30 versenyzőből.”

    „Az első elődöntőben vizes pályán felküzdöttem magam a 18. helyre. A döntő megint csak nehéz döntést hozott, mert nyirkos volt még a pálya, de lassan száradó, ezért dilemma volt, hogy slick vagy vizes gumi lesz a helyes döntés. Mivel sok veszítenivalónk nem volt, bevállaltuk a slicket, de voltak, akik a vizes gumi mellett döntöttek. A futam első pár körében jónak bizonyult a vizes gumi, de ahogy elkezdtek melegedni a slickek, jött a tempó is, és feljöttem a 6. helyre.”

    „A szuperdöntőben teljesen száraz körülmények uralkodtak, a versenytempóm kiváló volt, és a 12. körben átvettem a vezetést a lengyel David Maslakiewicztől. 4-5 méterre volt mögöttem, nem hibázhattam. De akadtak a pályán mások, akik hibáztak. Ugyanis mások két alkalommal felhordták a homokot a pályára, és ha ezen áthalad a kb. 80 fokos slick gumi, az összes homok beleragad, és lehetetlenné válik vele elfordulni. Annak a legrosszabb, aki először megy át rajta, az utána következőknek már kevesebb ragad bele. Az elsőt még csak valahogy túléltem, mert nem én voltam az, aki először átment rajta, de nagyon közel került hozzám David, teljesen a lökhárítómon volt. Majd pár kör múlva megint lett 4-5 méter távolság köztünk. Azután jött a második „meglepi”. Ezt már nem tudtam levédeni, alig tudtam befordulni, bőven százas tempó fölött, és átvette tőlem a vezetést. Két kör múlva a leintésnél már meg tudtam támadni, mellette voltam, de őt intették le elsőnek 0,060 mp különbséggel. Gratulálok a dobogósoknak, komoly, és nagyon nehéz verseny volt, de a végére odaértünk! Köszönöm a Toma Motorsportnak, és köszönöm apának a támogatásukat! Találkozunk a következő fordulón a Slovakia Ringen!”

  • Hatalmas kihívás a címvédő Vida Benedek előtt az idei szezonban

    Hatalmas kihívás a címvédő Vida Benedek előtt az idei szezonban

    A CEE Rotax Max Challenge DD2-es bajnoka, Vida Benedek az idei szezonban a Toma Motorsporttal, és ebből adódóan egy másik gyártóval, a Formula K-val képviseli hazánkat a nemzetközi sorozatban, ami az elmúlt hétvégén kezdődött meg a Bonus Cuppal.

    Ez a bajnokság előkészítőversenyét jelenti a tradicionális olasz versenypályán, a Pista Azzurrán, ahol ismét népes mezőny gyűlt össze, összesen 170 versenyzővel. Ezt pedig követi ezen a hétvégén a bajnokság éles első fordulója is, ugyanezen a helyszínen.

    „Szeretem ezt a pályát, tradicionális pálya, és tetszik a vonalvezetése is – kezdte Vida Benedek. – Hatalmas a kihívás, mert meg kell fejtenünk ennek a váznak a működését. A tapasztalatok szerint másképpen működik, mint amit az elmúlt években tapasztaltunk. Ami nehezíti a helyzetet, hogy szinte csak versenykörülmények között lehet tesztelni, megérteni a váz működését, mert a pálya kondíciói ilyenkor valósak a gumizódás és tapadási viszonyok tekintetében. Tehát nincs sok idő tétlenkedni. Nekem is mihamarabb alkalmazkodni kell az új helyzethez.”

    Vida hétvégéje a Bonus Cupon ugyan nem alakult tökéletesen, ám összességében elégedett a saját teljesítményével.

    „Az időjárás elég barátságtalan volt a pénteki napon, így esőben teljesítettük az edzéseket, de sok információt kaptunk a váz működéséről esőben, hasznos nap volt! Szombaton a hivatalos edzéseken három bemenetünk volt, ugyanis a nagy nevezőszám miatt délután az időmérő és egy futam következett, tehát alig volt tesztlehetőségünk, ráadásul a pálya állapota sem volt az igazi az előző napi időjárás miatt.”

    „Az időmérőn nagyon jó körön voltam, ami valószínűleg pole-t ért volna, de egy versenytársam úgy gondolta, hogy miután kicsúszott, sétakocsikázik az ideális íven. Pedig ha valaki ilyen szituációba kerül, figyelnie kell a gyors körön lévőkre, mert sok múlhat rajta! Végül a negyedik helyre kvalifikáltam.”

    „Az első futamon nem nagyon volt meg a versenytempóm, ötödik lettem, ugyanis itt még az elmúlt évek tapasztalatai szerint állítottuk a gépet, ami ezzel a vázzal nem bizonyult jónak. A második futam előtt át kellett értékelnünk a helyzetet, és hála a csapatnak és a telemetria kiolvasásának, megértettük, hogy mit is kell csinálni, mi lehet a jó irány. A második futam elején volt pár pozíciócsere, nekem is volt pár hibám, ami miatt teret veszítettem a mezőny elejéhez képest, de a versenytempóm teljesen megváltozott, folyamatosan javítottam a leggyorsabb köreimet, és a leintés előtt fölértem a top három mögé. Az utolsó futamon a harmadik helyen intettek le, így az összetett negyedik helyen zártam a hétvégét!”

    „Összességében nagyon hasznos volt a hétvége, megtaláltuk a jó irányt és sokat tanultunk a telemetria kiolvasásából, ezen az úton kell haladnunk tovább.”