Kategória: Rookies

rookies

  • Villanások és erős tempó, de balszerencsés döntő Molnár Martin harmadik Eb-futamán

    Villanások és erős tempó, de balszerencsés döntő Molnár Martin harmadik Eb-futamán

    A svédországi Kristianstadban rendezték meg a gokart Európa-bajnokság harmadik versenyhétvégéjét, amelynek OK-Junior kategóriájában Molnár Martin is pályára lépett. Az Energy Corse magyar versenyzője mindhárom nap során remek tempót ment, de a szerencse most nem állt mellette.

    Két héttel azután, hogy életében először versenyzett a svédországi Kristianstadban, Molnár Martin ismét pályára lépett az Åsum Ringen, csak ezúttal a Champions of the Future Euro Series helyett az Európa-bajnokság OKJ kategóriájának mezőnyében mérette meg magát. Lévén a korábbi látogatása előtt az Energy Corse 13 esztendős gokartversenyzője nem tudott tesztelni az 1221 méter hosszú aszfaltcsíkon, az Eb-ig pedig teszttilalom volt érvényben a pályán, a két héttel ezelőtti tapasztalataira támaszkodva vágott neki a négyfordulós sorozat harmadik hétvégéjének.

    Martin hétvégéje nem indult zökkenőmentesen, csütörtökön nem tudott annyi kört megtenni, mint szeretett volna. A tempójával ennek ellenére nem volt gond, az időmérő csoportjában a 8. időt érte el – megelőzve mindkét, vele egy csoportban levő csapattársát, így az összesítésben a 22. lett.

    A pénteki két előfutam során egy-egy hetedik helyezést szerzett, ami biztató előjel volt a szombati folytatásra nézve. A versenyhétvége második napját jól kezdte: ötödik lett a bemelegítő edzésen. Ezt követte az aznapi első, összességében harmadik előfutam, amin a rajtnál veszített néhány pozíciót, miután az ezen a pályán nem túl előnyös külső oldalról indult, de így is bejött a kilencedik helyen.

    Molnár Martin, Eb, Kristianstad
    A tempóval nem volt gond Fotó: MOTAM

    A következő előfutamra a csapat tengelyt cserélt a gokartján, amivel küszködött egy kissé, de így is sikerült megfutnia a leggyorsabb kört, miközben a korábbi eredményén kettőt javítva a hetedik helyen intette le a kockás zászló. Hogy összességében jó napot zárhasson, ahhoz az utolsó szombati előfutamban elért nyolcadik helye kellett. Noha a tempójával nem volt elégedett, sikerült javítania a rajtpozícióján, így magabiztosan várhatta a vasárnapot.

    A szuper előfutam előtti bemelegítés igazolta, hogy a tempója megvan ahhoz, hogy beleszóljon a legjobb tíz csatájába az elődöntőnek is felfogható viadalon. A rajtnál kicsit beragadt, de sikerült visszazárkóznia, és egészen a hatodik helyig kapaszkodott fel, miközben volt olyan pontja a versenynek, amikor az ő neve mellett szerepelt a leggyorsabb kört jelző felirat. Ezután azonban ketten is kilökték a fűre, az összekoszolódott abroncsokon pedig már nem sokat tehetett, így a 13. helyen jött be.

    A hétvége lezárását jelentő döntőben a 19. helyről rajtolt, de hamar világossá vált a számára, hogy a teljes svédországi forduló legnehezebb 21 köre áll előtte, mivel a döntőre kapott gumiszettel a gokartjának nem volt meg a tempója. Noha vívott néhány emlékezetes csatát, javítani nem tudott, és a 27. helyen zárt.

    Molnár Martin, Eb, Kristianstad
    Fotó: MOTAM

    „Ami az előzési lehetőségeket illeti, továbbra sem vagyok elragadtatva ettől a pályától, de egyébként jó kis tempós aszfaltcsík, jó ritmusa van, amire rá kell érezni. A hétvégém sajnos eléggé szenvedősen alakult, ezért nem bánom, hogy vége. A döntőig megvolt a tempónk, de ott valami félresiklott, és hirtelen körönként 5 tizedmásodperces lemaradásba kerültünk. Valószínűleg a gumikat okolhatjuk. A döntőre szokás szerint kaptunk négy új gumit és úgy tűnik, ez rossz széria volt” – nyilatkozta Molnár Martin.

    „A tempóhiány ellenére azért izgalmasan alakult a döntő, jókat csatáztam. Ami az eredményt illeti, ez most így sikerült, de legközelebb újra megpróbáljuk” – értékelte az Eb harmadik versenyhétvégéjét az Energy Corse gokartosai közül a második legjobb eredményt elérő sportoló.

    Martin legközelebb június 23. és 26. között versenyez az olaszországi Franciacortában rendezett Champions of the Future Euro Series-ben, majd két héttel az után ugyanott az Európa-bajnokság negyedik, egyben záró hétvégéjén gurul pályára. Versenygokartja megtekinthető lesz a Super Racing fesztiválon, június 11-én és 12-én a Hungaroringen.

  • Krózser Menya Kristianstadban tért vissza

    Krózser Menya Kristianstadban tért vissza

    Sok idő telt el Krózser Menya utolsó versenye óta, aki végül a svédországi Kristianstadban tért vissza a Champions of the Future Euro Series harmadik futamán. A visszarázódást egy privát teszttel, illetve egy héttel a verseny előtt egy helyszíni teszttel próbálta segíteni az MHH Kart Team, az igazi megmérettetés azonban mindig az éles verseny. Menyán érződött a kihagyás, de az is látszott, hogy bemenetről bemenetre javul a teljesítménye.

    Egy könnyednek indult influenza szakította meg közel két hónapra Krózser Menyhért versenyszezonját, aki éppen az FIA gokart Európa-bajnokság portimaoi futamára készült, amikor megbetegedett. Azt a versenyt ki kellett hagynia, és mivel egy hét elteltével, terhelésre még mindig köhögött, a zuerai Champions  of the Future (CF) futamon sem tudott rajthoz állni.

    Két héttel később szintén ezen a pályán rendezték az FIA Európa-bajnokság (Eb) második futamát, amire Menya már egészséges lett volna, az MHH Kart Team azonban úgy döntött, hogy inkább a CF és az Eb következő helyszínére, a svédországi Kristianstadra koncentrálnak.

    Fotó: MHH Kart Team

    Mivel azonban így több hét kimaradt Menyának a versenyzésből, előbb egy kétnapos privát teszten vett rész az ausztriai Bruckban, ami kizárólag a visszarázódást szolgálta.

    Ezt követően Kristianstadban is két napot tesztelt, itt már a technikai hátteret biztosító Ward Racinggel. Ennek célja a pálya megismerése volt – amelyen korábban még nem versenyzett Menya –, illetve különböző beállításokat próbált ki a csapat. Egy héttel később pedig már az éles verseny következett.

    Itt a szabadedzéseken tovább finomították a beállításokat, Menya újabb tapasztalatokat szerezhetett az igen nehezen kezelhető MG gumikról, amelyekkel eddig csak Portimaoban, egyetlen versenyen indult az OK kategóriában.

    Fotó: MHH Kart Team

    Az időmérőn, csoportjában 11., míg összesítettben a 67 fős OK mezőnyben 32. lett. Az előfutamok újabb megpróbáltatásokat tartogattak, itt lehetett érezni, hogy mennyit számít a test-test elleni küzdelemben szerzett friss tapasztalat. Menyának szüksége volt pár futamra, hogy ebbe is visszarázódjon.

    Szombaton az eső is megnehezítette a dolgát, hiszen akkor versenyzett másodszorra az MG esős gumijaival. Összességében az öt előfutam után a 45. helyen állt. Ezen az elődöntőnek is beillő szuper futamon tudott javítani és a döntő előtti sorrendben a 42. helyre lépett előre.

    Igen komoly munkát végzett a privát teszttől a helyszíni teszten át a versenyig. Folyamatosan gyorsult, de ezúttal nem jutott döntőbe.

    Fotó: MHH Kart Team

    „Nagyon örülök, hogy közel két hónap kihagyás után végre versenyezhettem – mondta Menya. – A kihagyás utáni első tesztre nagy szükség volt, hogy visszarázódjak. Hasznos volt a verseny előtti teszt is, ahol a pályát sikerült jól feldolgoznom.

    A versenyhétvégén sokat dolgoztunk a beállításokkal és én is futamról futamra lettem gyorsabb. Nagyon szeretném ezt a lendületet fokozni és két hét múlva az Eb-n döntőbe jutni és ott egy jó eredményt elérni.“

    A csapatok maradtak Kristianstadban, ahol június 3–5-e között rendezik az FIA gokart Európa-bajnokság harmadik futamát. A versenyzők pedig kaptak másfél hét szabadságot, ugyanis a CF és az Eb-futamok között teszt tilalom van a pályán.

    Krózser Menya
    Fotó: MHH Kart Team

    Krózser Menya, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények
    Champions of the Future, Euro Series, 3. futam, Kristianstad (Svédország) 2022. május 20–22.

    Résztvevők: 67
    Időmérő csoport: 11.
    Időmérő összesített: 32.
    AB előfutam: 16.
    BD előfutam: 16.
    BF előfutam: 18.
    BE előfutam: 12.
    BC előfutam: 11.
    Előfutamok összesítve: 45.
    1-es szuper futam: 20.
    Összesített a döntő előtt: 42.

  • Hideg Ádám: A tempó megvolt, csak egy belső sor kellett volna

    Hideg Ádám: A tempó megvolt, csak egy belső sor kellett volna

    Nagyon vegyesen alakult Hideg Ádám hétvégéje a Champions of the Future harmadik futamán, a svédországi Kristianstadban. Bár még soha sem versenyzett ezen a pályán, de nagyon hamar ráérzett a tempóra. Az időmérőn jó eredményt ért el, de az előfutamok során minden alkalommal a külső ívről rajtolt, ami talán a svéd pályán a legnehezebb. Kétszer is ütközésbe keveredett, ezért, bár mindent elkövetett érte, ezúttal nem jutott döntőbe.

    Nagy reményekkel várta Hideg Ádám és a Sodikart gyári csapata a Champions of the Future harmadik futamát a svédországi Kristianstadban. Ádám még soha sem versenyzett ezen a pályán, de gyorsan megtanulta, az edzéseken pedig biztató időket futott.

    Az időmérőn csoportjában negyedik lett – az utolsó szektorban vétett egy apró hibát –, amivel összesítettben a 74 fős OKJ mezőnyben a 12. helyen végzett. Ezzel az F csoportba sorolták, így mind az öt előfutamon a külső ívről kellett indulnia. Az első előfutamban megpróbált kívülről elmenni a mezőnynek – ami Portimaóban bejött –, de itt a pálya adottságai miatt ez nem működött és kilökték. Még egy kiesése volt, amikor egy kicsit türelmetlenül akart előzni.

    Minden rajtnál a negyedikről legalább a tizedik helyre esett vissza, amikor minden rendben volt, akkor az 5., 8. helyre tudott felkapaszkodni.

    A szuper előfutamon szintén kívülről rajtolt, itt is visszaesett, de végül a 21. helyre sikerült felkapaszkodnia. Ez azonban nem volt elegendő a döntőbe jutáshoz.

    „Vegyes hétvégénk volt – mondta Hideg Ádám. – A pályát gyorsan megtanultam és a tempóm is jó volt. Az időmérőn elkövettem egy hibát, ha az nincs, még jobb is lehetett volna.

    Sajnos minden futamban a külső ívről rajtoltam, ami itt, Kristianstadban jelenti a legnagyobb hátrányt. Az első előfutamban megpróbáltam külső íven elmenni, de azonnal kilöktek. Utána arra koncentráltam, hogy a rajtok után minél hamarabb besoroljak, de általában a 10. hely környékére estem vissza.

    A második kiesés az én hibám volt, egy kicsit türelmesebbnek kellett volna lennem.

    Összességében pozitívum, hogy gyorsan megtanultam a pályát és a tempóm is jó volt. Remélem, hogy két hét múlva, az Eb-n szerencsésebb leszek és többször indulhatok a belső ívről. Most már egy körön és versenyszituációkban is sikerült kiismernem a pályát, ez is előnyt jelent. Bízom benne, hogy ezt eredményre is tudjuk váltani.“

    A mezőny most két hét pihenőre megy, a következő futam a gokart Európa-bajnokság harmadik állomása lesz, szintén Kristianstadban.

    Hideg Ádám, OKJ eredményei, Champions of the Future, Kristianstad (Svédország), 2022. május 20–22.

    Résztvevők: 74
    Időmérő csoport: 4.
    Időmérő: 12.
    EF előfutam: 19.
    CF előfutam: 8.
    BF előfutam: 5.
    DF előfutam: 15.
    AF előfutam: 24.
    Előfutamok összesen: 43.
    1-es szuperfutam: 21.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 40.

  • Molnár Martin műszaki hiba ellenére is döntőbe jutott 

    Molnár Martin műszaki hiba ellenére is döntőbe jutott 

    A svédországi Kristianstadban rendezték a Champions of the Future Euro Series harmadik futamát, amely hagyományosan az Európa-bajnokság felkészülési versenye. Molnár Martin számára teljesen új volt a pálya, a verseny előtt nem tudott tesztelni rajta, hiszen az előző héten az iskolai vizsgáira koncentrált. Ennek ellenére gyorsan megtanulta, és még egy műszaki hiba ellenére is beverekedte magát az OKJ kategória döntőjébe. Ezzel felkészült a két hét múlva esedékes Európa-bajnokságra.

    Nem volt könnyű helyzetben Molnár Martin, hiszen egy elég nehéz pályáról van szó. A mezőny nagy része az előző héten tesztelt rajta, Martin az iskolai vizsgái miatt ezt nem tudta megtenni. Ráadásul az Energy Corse csapata sem tesztelt az elmúlt két évben Kristianstadban, így nekik sem voltak beállítási adataik.

    Martin ennek ellenére a csütörtöki edzéseken gyorsan megtanulta a pályát. Az időmérőn a legerősebb csoportba került, ahol 10. lett, összesítettben pedig a 74 fős OKJ mezőnyben a 28. helyet szerezte meg.

    Pénteken az első két előfutam még arról szólt, hogy éles versenykörülmények között is kitapasztalja a pálya adottságait. Ezeken a 12. és a 10. helyet szerzete meg.

    Fotó: Molnár Martin

    Szombat reggel leszakadt az eső, így vizes pályán kellett megmérkőznie a mezőnynek. Biztató előjel volt, hogy a warm upon Martin futotta a csoportjában a második leggyorsabb időt. Amint azonban felkerültek a versenyre kapott – egy rosszabb szériából származó – esőgumik, rohamosan csökkent a tempója.

    Ezt a csapat a beállításokkal próbálta ellensúlyozni, ami olyan jól sikerült, hogy a szombati első futamban 9. lett. A másodikban a 6. helyen futott be, de büntetést kapott, amivel a 9. helyre sorolták vissza.

    Az utolsó előfutama lehetett volna a legjobb, itt már éppen a 6. helyre kapaszkodott fel, amikor gyújtáshiba miatt elkezdett visszaesni és végül a 18. helyen ért célba.

    Fotó: Molnár Martin

    Ennek köszönhetően az öt előfutam után a 30. helyen állt, ami az elődöntőnek is tekinthető szuperfutamban a 15. rajthelyet jelentette. Itt is szépen jött előre Martin, de két büntetést is kapott, így végül 19. lett.

    A meglehetősen hullámzón alakuló hétvégén minden hátráltató tényező ellenére sikerült beverekednie magát a döntőbe. Itt a 32. helyről rajtolva végzett a 30. helyen.

    „Nehéz hétvégénk volt, még sohasem jártam ezen a pályán, így csütörtökön kellett megtanulnom – mondta Martin. – Az egykörös tempóm már ekkor megvolt, de az első két előfutam kellett ahhoz, hogy versenykörülmények között is kiismerjem a pályát. A gyújtáshiba nyilván nem jött jól, de annak örülök, hogy így is bejutottam a döntőbe. A hátsó sorokból rajtolva nem sok mindent tehetsz, a darálóban minden mindegy alapon megy mindenki. Szerettem volna ennél jobb eredményt elérni, de a pályát sikerült megtanulni, a beállítások és a tempó is megvan, úgyhogy szerintem jól felkészültünk az Eb-futamra.”

    Fotó: Molnár Martin

    A gokart-Európa-bajnokság OKJ kategóriájának harmadik futamát két hét múlva rendezik szintén Kristianstadban. Addig teszttilalom van a pályán, úgyhogy a versenyzők a következő napokat pihenésre és fizikális felkészülésre használhatják.

    Molnár Martin, OKJ-eredmények

    Résztvevők: 74
    Időmérő csoport: 10.
    Időmérő: 28.
    C-D előfutam: 12.
    B-D előfutam: 10.
    A-D előfutam: 9.
    D-F előfutam: 9.
    D-E előfutam: 18.
    Előfutamok összesen: 30.
    2-es Szuper előfutam: 19.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 32.
    Döntő: 30.

  • Látványos felzárkózás és balesetek jellemezték Rácz Geri hétvégéjét

    Látványos felzárkózás és balesetek jellemezték Rácz Geri hétvégéjét

    Megpróbáltatásokkal teli hétvégét zárt Rácz Geri a MINI CHALLENGE Brands Hatch-en rendezett fordulóján, de az EXCELR8 Motorsport 16 esztendős pilótája így is büszke lehet a második futamon nyújtott teljesítményére, ahol esős körülmények közepette tíz helyet javított a rajtpozíciójához képest.

    Nehéz körülmények között rendezték a brit MINI CHALLENGE JCW idei szezonjának második versenyhétvégéjét, amelyen tipikus angol időjárás fogadta a 30 fős mezőnyt. Rácz Geri a sorozat egyetlen magyar pilótájaként a biztató doningtoni debütálás után abban a reményben érkezett Brands Hatch Indy-nyomvonalára, hogy tovább szokja a nívós bajnokság légkörét, megpróbáljon minden egyes megtett körrel fejlődni, és egyre nagyobb tapasztalatot gyűjteni.

    Ez főként a hétvége három futamából a másodikon sikerült neki, amelyen a szombati első futam tapasztalatait hasznosítva, remek versenyzést bemutatva tíz helyet jött előre. A félig vizes, félig száraz pályán rendezett 20 perces viadalt a 25. pozícióból kezdhette, de már az első köre remekül sikerült, és feljött a 20. helyre. A további felzárkózást egy hosszúra nyúló biztonsági autós fázis késleltette, de bő 9 perccel az időlimit letelte előtt elengedték a mezőnyt. Geri veszített ugyan néhány helyet, de ahogy egyre jobban ráérzett a tapadási viszonyokra, úgy kezdte el szorongatni az előtte haladókat. 

    Négy és fél perccel a verseny vége előtt a 19. helyen haladt, amikor a Clark-kanyarból kigyorsítva bebújt James Griffith mellé, nem sokkal ezután Hannah Chapmant is megelőzte, majd levadászta Jamie Osborne-t is; ő már rágósabb falatnak bizonyult, de a célegyenes külső ívén megindított támadás után a Druids-kanyarban Geri végül átpasszírozta mellette a 7-es rajtszámú MINI-t. A magyar versenyző később megelőzte Ru Clarkot is, aki olyan keményen védekezett a Druids előtt, hogy a két autó összeért, de Geri így is újabb pozíciót nyert.

    Rácz Geri, MINI CHALLENGE, Brands Hatch
    A hetes rajtszámú MINI Brands Hatch-ben Fotó: MOTAM

    Mivel ekkor már csak alig több mint egy perc volt hátra a futamból, a következő ellenfele pedig több mint öt másodperccel autózott előtte, itt véget ért a felzárkózás, de így is túlteljesítette a várakozásokat. 

    „A szombati verseny után átnéztük a felvételeket, és arra jutottunk, hogy agresszívabban kell védekeznem, nem szabad annyi helyet hagynom, és ha kell, végig a belső íven kell tartanom az autót. Ezt meg is tettem, így nem tudtak megelőzni.”

    „Sikerült hiba nélküli versenyt futnom, miközben először mentem nyálkás, azaz nem teljesen vizes, de nem is száraz pályán. Az is bonyolította a helyzetet, hogy már az autóban ültem a rajt előtt, amikor még folyamatosan azon ment a tanakodás, hogy milyen gumikon érdemes nekivágni a futamnak. Ez igencsak feszült helyzetet teremtett. Végül a slick gumikat választottuk, és ez be is vált.”

    Kétszer nem állt mellette a szerencse

    Ami hétvége másik két futamát, azaz az első és a harmadik versenyt illeti, egyik sem úgy alakult, ahogy azt a magyar pilóta előzetesen remélte. A szombati viadalra a 14. rajtkockát szerezte meg az időmérő edzésen, amivel csak félig volt elégedett, mivel ha a legjobb szektoridőit ugyanabban a körben futja meg, az élmezőny közelébe kerülhetett volna. 

    A 14. pozíción a versenyen nem sikerült javítania, mert egy szerencsétlen szituáció során összeütközött az egyik riválisával, majd defektet kapott, így hiába jutott el a kockás zászlóig, a szabályok értelmében a túl nagy hátránya miatt már nem értékelték. 

    Rácz Geri, MINI CHALLENGE, Brands Hatch
    Mostoha körülmények között kellett boldogulnia Fotó: MOTAM

    „Néhány körön át a 14. helyen autóztam, majd egyszer csak a mögöttem levő versenyző váratlanul bevetődött mellém. Muszáj volt elrántanom a kormányt, hogy elkerüljem az ütközést, de megcsúszott az autó, és ketten is megelőztek. Tudtam velük tartani a lépést, míg néhány kör múlva az egyik riválisom utolért, és megpróbált megelőzni. Igyekeztem helyet hagyni neki, de így is ráment a rázókőre, ami megdobta az autóját, ezért megpöckölte az én autóm hátulját, és kiforgatott. Kis híján találkoztam a fallal, de ezt szerencsére elkerültem. Visszatértem a pályára, de két körrel később defektet kaptam.”

    A nyálkás körülmények között rendezett második verseny után a hétvége záró futamán már szakadó eső várta a pilótákat, Geri a 15. helyről rajtolva az első kört már 12. pozícióban fejezte be, és a futam első nyolc percében itt is haladt, mígnem 12 perccel a vége előtt a Druids-kanyarban kicsúszott, és a kavicságyban ragadt.

    „Rögtön a rajt után elkezdett nagyon bepárásodni a szélvédő. Ez ellen semmit nem tudtam tenni, a biztonsági autós fázis alatt pedig már csak az előttem levő féklámpáját láttam, az egymáshoz képest elfoglalt helyünket és a saját pozíciómat nem tudtam felmérni. A Safety Car alatt mindkét ablakot lehúztam, de ez sem segített, az újraindítás után pedig kicsúsztam, mert fogalmam sem volt róla, hogy hol vagyok. Végül ez vezetett a verseny végét jelentő hibához is, mivel nem tudtam belőni a féktávot, és túl későn fékeztem.”

    Rácz Geri, MINI CHALLENGE, Brands Hatch
    Tapasztalatgyűjtésnek mindenképpen jó volt ez a versenyhétvége Fotó: MOTAM

    „Ami pozitívum, hogy sok tapasztalatot gyűjtöttem arról, hogy mit kell csinálni, és mit nem szabad elkövetni, főleg, ha esik. Szeretném megköszönni a csapatnak és az apukámnak az egész hétvégét, mert nélkülük nem lehetnék itt” – összegzett a 16 esztendős pilóta, akinek a teljesítményét a csapat is dicsérte, különös tekintettel a párharcok során mutatott helyzetfelismerésére.

    A MINI CHALLENGE JCW mezőnye legközelebb június 10-es és 12-e között, az Oulton Parkban lép pályára.

  • Ecclestone is itt kezdte – Rácz Geri második hétvégéjére készül a MINI CHALLENGE-ben

    Ecclestone is itt kezdte – Rácz Geri második hétvégéjére készül a MINI CHALLENGE-ben

    Május 14-én és 15-én folytatódik Rácz Geri bemutatkozó idénye a brit MINI CHALLENGE-ben. Az EXCELR8 Motorsport versenyzője a gazdag történelmű, a versenyzők és szurkolók által is Anglia egyik ékszerdobozaként számon tartott Brands Hatch-ben lép pályára.

    Anglia egyik, ha nem a legkedveltebb versenypályáján folytatódik a MINI CHALLENGE JCW 2022-es szezonja, a mezőnyben Rácz Gerivel. A 16 esztendős magyar versenyző biztató bemutatkozáson van túl, hiszen az idénynyitó versenyhétvége utolsó futamára olyannyira felvette a ritmust, hogy az újonc értékelés legjobbjával vívott öldöklő csatát.

    Tempójával és hozzáállásával Geri csapata, az EXCELR8 Motorsport, illetve Őry Tamás, a pályafutását egyengető Motorsport Talent Management doningtoni versenyeket a helyszínről követő ügyvezetőjének elismerését is kivívta, Brands Hatch-ben pedig azon lesz, hogy a hétvége első percétől fogva versenyképes legyen.

    Mini Challenge, Brands Hatch
    Fotó: EXCELR8 Motorsport

    A változások ellenére megmaradt igazi klasszikusnak

    A Londontól nem messze, Kent megyében fekvő Brands Hatch a Forma-1, a túraautózás, de még az IndyCar szerelmeseinek szívét is megdobogtatja, lévén megannyi egyéb széria mellett ezt a három sorozatot is számos alkalommal vendégül látta az 1940-es évek óta íródó története során.

    Mielőtt a világ egyik legismertebb versenyhelyszínévé nőtte ki magát, füves felületű motorversenypályaként kezdte pályafutását, ami az akkor 15 éves Bernie Ecclestone-t is elcsábította. A később a Forma-1 mindenható urává váló üzletember itt indult először motorversenyen, majd 1949-ben kísérletet tett a pálya megvásárlására, de nem járt sikerrel.

    1950-ben Brands Hatch aszfaltréteget kapott (az új pályán rendezett első futamon Ecclestone szintén ott volt a mezőnyben, de már négy keréken), és a második világháború után Anglia első, versenyzésre épített pályája lett belőle, amelyen akkor még az óramutató járásával ellentétes irányban versenyeztek. Az aszfaltcsík első verziója az előttünk álló hétvégén a BTCC (brit túraautó-bajnokság) és így a MINI CHALLENGE mezőnye által is használt Indy-nyomvonalnál is rövidebb volt, a mai Grand Prix-pálya alapját képező hosszabb változata pedig két lépcsőben, 1960-ra készült el.

    Mini Challenge, Brands Hatch
    Fotó: EXCELR8 Motorsport

    A Forma-1-es Brit Nagydíjnak 1964 és 1986 között 12 alkalommal otthont adó helyszín jelenlegi, rövidebb nyomvonala mindössze 1944 méter hosszú, ám így is olyan, híres kanyarokat tartalmaz, mint a Paddock Hill Bend, a Druids, a Graham Hill Bend, vagy a Clark Curve, amelyek többsége valamilyen formában 80 éve létezik, és nem mellesleg a nézőtér bármely pontjáról belátható, így valódi stadionhangulat várja majd a versenyzőket. Az előttünk álló hétvége pedig biztosan kiemelt figyelmet kap majd a szurkolók részéről, hiszen az idén a brit superbike-bajnokság és a brit GT-bajnokság mellett a BTCC mezőnyének és betétfutamainak látogatása jelenti a harmadik kiemelt eseményt a pálya naptárában.

    Már van tapasztalata Brands Hatch-ből

    Geri már az alig 2 km hosszú körön rendezett, előszezoni teszten ízelítőt kapott abból, hogy a kevés kanyar – papíron hét, de gyakorlatban inkább csak öt – ellenére egyáltalán nem könnyű jó kört összerakni az Indy-nyomvonalon sem.

    „Eleinte nagyon furcsa volt az új autó miatt, de izgalmas és jó élményekkel gazdagodtam a teszten. A pálya nagyon tetszik, rövid és tempós, gyors kanyarokkal, amelyeket nagyon jól el kell találni, nagyfokú precizitást igényelnek. Nincs sok kanyar, de ettől egyáltalán nem unalmas a kör. Ezen kívül – akárcsak Doningtonban – valószínűleg a hangulatra sem lesz panasz. Nagyon várom, hogy ismét rengeteg néző előtt versenyezhessek” – tekintett előre a szezon második hétvégéjére az EXCELR8 Motorsport magyar pilótája.

    Mini Challenge, Brands Hatch
    Fotó: EXCELR8 Motorsport

    Geri két futamnyi tapasztalattal a háta mögött több célt is kitűzött maga elé az első Brands Hatchben rendezett fordulóra (a bajnokság későbbi szakaszában még egyszer ellátogat majd ide a mezőny), amelyen szombaton egyszer, vasárnap pedig kétszer áll majd rajthoz.

    „Több dolgot is megtanultam az első versenyhétvégén. Az egyik, hogy muszáj jól rajtolni, mert ha ez nem sikerül, rengeteg pozíciót bukik az ember, ráadásul az első körben lehet a legtöbb helyet nyerni. Ha nem sikerül jól a rajt, elvész ez a lehetőség, később pedig már jóval nehezebb az előrejutás. Amire pedig még nagy hangsúlyt kell fektetnem, az a gumik megfelelő felmelegítése, hogy már az első méterektől kezdve versenyképes legyek.”

    Utóbbihoz jól fog jönni, hogy a pálya rövidsége miatt a mostani futamok előtt két felvezető kört kell megtennie a pilótáknak. Kezdetnek azonban nem a futamokon, hanem az első verseny rajtsorrendjéről döntő időmérőn kell jól teljesíteniük. Mindez különösen nagy kihívásnak ígérkezik, hiszen a közel 30 fős mezőny miatt óriási forgalommal kell számolni.

    „Az időmérőn nehéz lesz tiszta kört futni. Fontos, hogy jókor menjünk ki a pályára, azaz a lehető legkisebb legyen éppen a forgalom, és akkor, azon a körön kell majd jó időt autózni. Amennyiben folyamatosan sokan lesznek egyszerre kint, az pedig arra lesz jó, hogy egy kicsit tudok gyakorolni a versenyre” – igyekezett a pozitívumokra koncentrálni Geri, akinek célja a folyamatos fejlődés mellett ezen a hétvégén is az újoncok értékelésében az élmezőnyben végezni.

    Mini Challenge, Brands Hatch
    Fotó: EXCELR8 Motorsport

    A versenyek között sem állt meg az élet

    Geri két futamnyi tapasztalattal a háta mögött több célt is kitűzött maga elé az első Brands Hatchben rendezett fordulóra (a bajnokság későbbi szakaszában még egyszer ellátogat majd ide a mezőny), amelyen szombaton egyszer, vasárnap pedig kétszer áll majd rajthoz.

    „Több dolgot is megtanultam az első versenyhétvégén. Az egyik, hogy muszáj jól rajtolni, mert ha ez nem sikerül, rengeteg pozíciót bukik az ember, ráadásul az első körben lehet a legtöbb helyet nyerni. Ha nem sikerül jól a rajt, elvész ez a lehetőség, később pedig már jóval nehezebb az előrejutás. Amire pedig még nagy hangsúlyt kell fektetnem, az a gumik megfelelő felmelegítése, hogy már az első méterektől kezdve versenyképes legyek.”

    Utóbbihoz jól fog jönni, hogy a pálya rövidsége miatt a mostani futamok előtt két felvezető kört kell megtennie a pilótáknak. Kezdetnek azonban nem a futamokon, hanem az első verseny rajtsorrendjéről döntő időmérőn kell jól teljesíteniük. Mindez különösen nagy kihívásnak ígérkezik, hiszen a közel 30 fős mezőny miatt óriási forgalommal kell számolni.

    „Az időmérőn nehéz lesz tiszta kört futni. Fontos, hogy jókor menjünk ki a pályára, azaz a lehető legkisebb legyen éppen a forgalom, és akkor, azon a körön kell majd jó időt autózni. Amennyiben folyamatosan sokan lesznek egyszerre kint, az pedig arra lesz jó, hogy egy kicsit tudok gyakorolni a versenyre” – igyekezett a pozitívumokra koncentrálni Geri, akinek célja a folyamatos fejlődés mellett ezen a hétvégén is az újoncok értékelésében az élmezőnyben végezni.

    A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja

    Szombat

    11.55 – 12.25: Időmérő edzés
    16.15 – 1. futam, 20 perc

    Vasárnap

    13.10 – 2. futam, 20 perc
    17.40 – 3. futam, 20 perc

  • Bucsi Attila dupla sikert aratott a Salzburgringen

    Bucsi Attila dupla sikert aratott a Salzburgringen

    Győzelmeket aratott Bucsi Attila a Swift Cup Europe idei első fordulójában az ausztriai Salzburgringen. A M1RA 14 éves autóversenyzője nagyszerű teljesítménnyel kezdte az idényt azon a pályán, amelyet korábban a mumusának tartott.

    Huszonkét versenyző állt rajthoz a Suzuki-márkakupa nemzetközi mezőnyében, köztük a M1RA két fiatal pilótája: a sorozatban már a harmadik teljes idényét megkezdő Bucsi Attila mellett a 15 éves Csermely Móric is ott volt a rajtrácson, aki ezen a hétvégén mutatkozott be a bajnokságban.

    Bucsi Attila volt a leggyorsabb a mezőnyben mindkét szabadedzésen, így bizakodva várta a kvalifikációt. A pole pozíciót végül nem sikerült megszereznie, 48 ezredmásodperces hátránnyal a második helyre szorult a hazai pályán versenyző, osztrák Philipp Dietrich mögött.

    A két futamon már nem hagyta magát a M1RA tehetsége, aki az első versenyen már az első körben az élre állt, majd végig magabiztosan vezetve győzött. Egy célegyenesnyi távolsággal, 5,7 másodperccel előzte meg a második helyezett lengyelt, Pawel Krezelokot. A következő versenyen Bucsi a nyolcadik helyről indult a fordított rajtrács miatt, s innen sikerült szoros csatában megszereznie az újabb győzelmet.

    El kell ismernem, hogy a szabadedzések eredményei alapján arra számítottam, meg tudom nyerni a kvalifikációt, de végül 48 ezreddel kikaptam – kezdte értékelését Bucsi Attila. – Egy pillanatra elbizonytalanodtam emiatt, de szerencsére az első futamon az esőben jobban tudtam kezelni a gumikat, és sikerült megszereznem a győzelmet.

    A második versenyen sokkal inkább a biztonságra helyeztem a hangsúlyt, csak szerettem volna épségben behozni az autót a célba, értékes pontokat gyűjtve. A futam közben éreztem azonban, hogy a tempóm talán ennél többre is elég, ezért mentem előre. Az utolsó körökben az élre álltam, és másodjára is győztem.

    Az elmúlt két évben úgy éreztem, a Salzburgring nem fekszik nekem, itt nem működik az, ahogyan én vezetni szeretek. Szinte már mumusként tekintettem a pályára, de ezzel a hétvégével magam mögött hagytam a rossz érzéseket.

    A korábban ralikrosszban induló, így a pályaversenyzésbe csak most belekóstoló Csermely Móric az időmérőn 12. lett, így ő mindkét futamot ebből a pozícióból várta. Az elsőn sikerült két helyet javítania, a másodikon viszont maradt a 12. helyen. Esetében egyelőre nem is az eredményeken, hanem a tapasztalatszerzésen volt a hangsúly.

    A hétvége előtt többet vártam volna magamtól, de igazából csak a Salzburgringen láttam, hogy milyen erős mezőnybe kerültem – vallotta be Csermely Móric. – Az időmérőn nem volt rossz a tempóm, de sajnos nem tudtam igazán jó helyre kvalifikálni magam.

    Az első futam az eső miatt izgalmas volt, örültem, hogy tudtam tartani a lépést a többiekkel. A második versenyen próbáltam követni Attilát, amíg tudtam, de az első hétvégémen, ilyen kevés tapasztalattal, számomra a biztonság volt a legfontosabb.

    Végig nagyon jól éreztem magam a pályán és a csapatban egyaránt. Jobb eredményekre számítottam ugyan, mégis szuper élményekkel tértem haza, és már várom a következő fordulót, hogy tovább fejlődhessek.

    Két futamgyőzelmével természetesen Bucsi Attila vezeti a Swift Cup Europe mezőnyét az első forduló után. A következő versenyhétvégére ugyancsak Ausztriában kerül sor, legközelebb június 3. és 5. között a Forma–1-ből is jól ismert Red Bull Ringen bizonyíthatnak a M1RA fiatal versenyzői.

  • Nem csak a teljesítménye miatt marad emlékezetes Rácz Geri bemutatkozása

    Nem csak a teljesítménye miatt marad emlékezetes Rácz Geri bemutatkozása

    Őry Tamás, a Motorsport Talent Management ügyvezetője nemcsak Rácz Geri bemutatkozása, hanem a magyar versenyzőt és riválisait fogadó közeg miatt is szívesen emlékszik vissza a MINI CHALLENGE Donington Parkban lezajlott szezonnyitójára.

    A Forma-1-es futamot csak egyszer rendező, ám így is Ayrton Senna pályafutásának egyik legemlékezetesebb versenyét hozó Donington Parkban debütált Rácz Geri a brit túraautó-bajnokság (BTCC) betétversenyként zajló MINI CHALLENGE-ben.

    A 16 esztendős autóversenyző bemutatkozását a helyszínen követte végig a Geri pályafutását építő Motorsport Talent Management, egyben a TRP Hungary csoport ügyvezetője, Őry Tamás, aki amellett, hogy nagyon elégedett volt a tavalyi bajnokcsapatban versenyző, a hétvégét balszerencsésen kezdő, ám később mindenkinek bizonyító pilóta szereplésével, „irigykedve” figyelte az angol autó-motorsport kultúrát.

    A MOTAM által Őry Tamással készített interjúban a korábban nem egy autóversenyt a helyszínről figyelő sportmenedzser elmondta, még neki is inspiráló volt az a közeg, amit Doningtonban tapasztalt, a BTCC pedig felülmúlta a várakozásait, miközben hasonlóan sokat kapott a MINI CHALLENGE-től is, amelyben természetesen Rácz Geri teljesítményét követte kiemelt figyelemmel.

    Rácz Geri, Őry Tamás, Donington
    Őry Tamás és Rácz Geri az EXCELR8 Motorsport 7-es rajtszámú MINI-jével Fotó: MOTAM

    „A legpozitívabb élményem, hogy 16 éves létére nagyon jól kezelte a változásokat és az egész hétvégének volt egy fejlődési íve: az időmérő edzéstől kezdve fokozatosan tanult, a harmadik versenyen ugyanolyan szituációban már jobb döntést tudott hozni, mint az első versenyen. Maradéktalanul elégedett vagyok, úgy látom, hogy nagyon jó a közeg, amiben versenyez, nagyon együttműködők a csapattársai és az EXCELR8 Motorsport is egyértelműen profi” – értékelte Geri bemutatkozó hétvégéjét.

    A MOTAM ügyvezetőjével készült teljes interjúból az is kiderül, hogy milyennek látja a magyar autóversenyzők kilátásait a minden téren profi brit közegben, illetve, hogy promóterként milyen tapasztalatokkal gazdagodott az említett kettő mellett még három másik kategóriát felvonultató versenyhétvége alatt.

  • Molnár Martin: A tempó megvolt, csak egy kis szerencse hiányzott

    Molnár Martin: A tempó megvolt, csak egy kis szerencse hiányzott

    Igen parázs futamokat hozott a gokart Európa-bajnokság OKJ kategóriájának második hétvégéje a spanyolországi Zuerában. Molnár Martin két előfutamban is a leggyorsabb kört futotta, de az időmérő szerencsétlenül jött ki számára, a döntőben pedig egy baleset miatt esett vissza az utolsó helyre. Bár a kormányközép alaposan elment a gokartján, sorra szórta a leggyorsabb köröket, félpályás hátrányt dolgozott le, és végül még kettőt előzni is tudott, és a 22. helyen végzett.

    Nagy volt a dilemma az egész mezőnyben, hogy milyen taktikával induljanak az időmérőn. Két héttel korábban, a Champions of the Future zuerai futamán a szélárnyékban indulók voltak hátrányban, ezért Martin csapata azt tartotta kevésbé kockázatosnak, ha az elején elmegy és szélárnyék nélkül futja a leggyorsabb körét. Nem jött be a taktika, ezúttal a mezőny lett volna gyorsabb, de ezt nem lehetett előre látni.

    Martin így csoportjában a 10., összességében pedig a 29. helyen végzett a 69 fős OKJ (OK Junior) mezőny időmérőjén.

    Az öt előfutamából négyszer a külső íven rajtolt, de jól tudta tartani a pozícióját. Az első előfutamon 12. lett, de a következőkön javított, három 5. és egy 9. helyet hozott, amivel az időmérő után a 16. helyen állt. Martin tempóját jól mutatja, hogy két előfutamon is ő futotta a leggyorsabb kört.

    Fotó: Molnár Martin

    A szuperfutamon a rajtnál pár helyet visszaesett, de aztán újra javítani tudott és 6. lett. Így összességében a 16. helyen jutott döntőbe.

    Itt a rajtnál megint külső íven volt, ahonnan a hétvége alatt már többször javított pozíciót, de ezúttal lezártak előtte, majd két kanyarral később egy ütközést már nem tudott kikerülni és megsérült a gokartja futóműve.

    A keresztbe álló kormánnyal sem adta fel Martin és sorra szórta a leggyorsabb köröket. Csapata nem is értette, hogy máskor annyi időt és energiát fordítanak a pontos beállításra, most pedig egy sérült gokarttal is a leggyorsabb tud lenni. Végül sikerült ledogoznia félkörös hátrányát és kettőt még előzött is, így a 22. helyen fejezte be a versenyt.

    Molnár Martin
    Fotó: Molnár Martin

    „Nem volt jó hétvégénk – szögezte le Martin. – A tempónk jó volt, azzal nem volt gond, de az időmérő szerencsételenül jött ki. Utána volt pár jó előfutamom, sokszor tudtam a külső íven pozíciót nyerni. A döntőben is a külső ívvel próbálkoztam, de kitoltak elém egy gokartot, így nem volt hely az előzésre.

    A második kanyarban pedig baleset történt előttem és nem tudtam már kikerülni őket. Visszaestem az utolsó helyre, ahonnan sikerült felkapaszkodnom a mezőny végére. Ennél sokkal többet szerettem volna elérni a hétvégén, nem vagyok túl boldog, de három hét múlva újra bizonyíthatok.“

    A gokart Európa-bajnokság OKJ kategóriájának harmadik futamát június 3–5-e között rendezik a svédországi Kristianstadban, amely előtt két héttel tartják a Champions of the Future bajnoki futamát, szintén ezen a pályán.

    Fotó: Molnár Martin
    Molnár Martin, OKJ-eredmények

    Résztvevők: 69
    Időmérő csoport: 10.
    Időmérő: 29.
    AE előfutam: 12.
    CE előfutam: 5. leggyorsabb kör
    BE előfutam: 9. leggyorsabb kör
    EF előfutam: 5.
    DE előfutam: 5.
    Előfutamok összesen: 16.
    B szuperfutam: 6.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 16.
    Döntő: 22.

    Teljes eredménylista itt található.

  • Az összes időmérőt szeretné megnyerni a 14 éves magyar tehetség

    Az összes időmérőt szeretné megnyerni a 14 éves magyar tehetség

    Bucsi Attila a magyar autósport egyik nagy tehetsége, amit már tavaly is bizonyított a Swift Cup Europe-ban. A M1RA mindössze 14 éves versenyzője 2021-ben a hat időmérőből négyet megnyert, a tizenöt futamból tízen dobogós helyen ért célba, ötön győzelmet aratott, így természetesen a mezőny legjobbja volt. Az április 29-én a Salzburgringen rajtoló új idényben Attila szeretne tovább fejlődni, azt tűzte ki célul, hogy az összes pole pozíciót megszerezze a szezonban, és a tanulmányaira is szeretne koncentrálni. Bucsi Attilával beszélgettünk az elmúlt hónapokról és a szezon előtti felkészülésről – áll a csapat közleményében.

    – Tavaly szeptemberben ért véget a Swift Cup Europe előző idénye, amelynek a legjobb versenyzője voltál, azóta viszont hónapok teltek el verseny nélkül. Hogyan telt ez az időszak?

    – A tavalyi utolsó versenyhétvégét követő hétfőn már izgultam, hogy mikor lesz már a következő forduló. Innen nézve elég sok idő telt el, rengeteget kellett várnom. Egyrészt lekötött a tanulás, nyolcadikban sok vizsgát kellett tennem, nemrég a matek és a latin elég nehéz volt. Másrészt igyekeztem tartalmasam tölteni a hosszúra nyúlt szünetet. Szimulátoron készültem a M1RA Esports versenyzőinek a segítségével, akikkel tavaly év végén online versenyeken is indultam. Speciális téli kupákon vettem részt, amelyek nagyon hasznosak voltak.

    – Az autósport nem téli műfaj, a hidegben nem ideálisak a körülmények a versenyzéshez. Miről szól egy ilyen téli kupa?

    – Olyan, mint egy időmérőedzés, nem egyszerre megyünk a pályán, hanem külön-külön, és a leggyorsabb köridők adják a sorrendet. Van három köröd, amiben oda kell tenned magad, száz százalékot kell nyújtani, ami arra edz, hogy koncentrált tudjak maradni a legfontosabb pillanatokban. Emellett az is különleges kihívás, hogy nulla fok környékén hideg gumikkal kell boldogulni a pályán, így meg kell találni azt a szűk tartományt, amelyben az autó még nem csúszik, de már viszonylag gyors. A hideg gumik kezeléséről, felmelegítéséről sokat lehet tanulni ezeken a téli versenyeken.

    – Még mindig nagyon fiatal vagy, mindössze 14 éves, de már a harmadik teljes idényedre készülsz a Swift Cup Europe-ban és a M1RA színeiben. Azt már bizonyítottad, hogy felnőttél a feladathoz, de ránézésre idő közben bele is nőttél ezekbe az autókba. Hogy érzed?

    – Emlékszem, amikor először vezettem a bajnokságban, nem volt elég az ülést teljesen előretolni és -dönteni, alá is kellett párnázni, és még úgy sem értem el teljesen a kuplungot. Szerencsére ezekben a versenyautókba csak a felső tartományban fog a kuplung, így az a néhány centi elég volt, amennyire be tudtam nyomni. De például az is érdekes volt, hogy a biztonsági öv hátul a sisakom felett végződött, mert nem voltam olyan magas, hogy a lyuk fölé érjek. Most már nincsenek ilyen problémák, 166-167 centi vagyok, nincs szükség párnára sem, sokkal kényelmesebben ülök az autóban.

    – Milyen formában érzed magad a szezonrajt előtt?

    – Magabiztosabb vagyok, mint tavaly ilyenkor, hiszen akkor vezettem először az 1.4-es Suzukit, még csak ismerkedtem a technikával, amire valamilyen szinten ráment az első forduló a Hungaroringen. Ehhez képest most előnyösebb helyzetből indulok, már ismerem az autót, tudom, hogy kell kezelni, ismerem a fordulatszámokat, érzem a féket. Készen állok a rajtra!

    Bucsi Attila
    Fotó: M1RA

    – Mennyire jelent kihívást az a bajnokság, amelyet tavaly ilyen fiatalon is uraltál a pályán?

    – Amíg tudok célokat kitűzni magam elé, addig olyan bajnokságról van szó, amelyben folyamatosan és tovább fejlődhetek. Ezzel pedig nincsen gond, vannak céljaim az idei szezonra is.

    – Mit szeretnél elérni?

    – Tavaly a hatból négy időmérőn nyertem, idén az a cél, hogy az összesen megszerezzem a pole pozíciót. Azért látok erre reális esélyt, mert az előző idényben is, két versenyhelyszín híján majdnem sikerült. Ha most teljesíteni tudom ezt a célt, akkor a futamok közül is jó lenne minél többet megnyerni, de a fordított rajtrácsos versenyek miatt ez kevésbé kiszámítható.

    – Van olyan pálya, amelyet kifejezetten vársz?

    – Igen, a Red Bull Ring. Tavaly ott szereztem meg az első időmérős győzelmemet, majd az első és második futamgyőzelmet is. De nem is emiatt várom azt a fordulót, hanem a környezet miatt, ami azon a pályán jellemző. Az ottani körülmények és a hangulat teljesen elvarázsolt tavaly.

    – Fiatal versenyzőként érdemes szót ejteni a biztonságról is. Számodra ez mennyire mérvadó?

    – A versenyautó arra van kitalálva, hogy feszegessük a határokat, kicentizzük a féktávokat, viszont egy utcai autóra ez nem feltétlenül igaz, ezért is gondolom veszélyesnek, ha valaki például túllépi a megengedett sebességet. A közút nem versenypálya, és biztos nem akarok majd olyan sofőr lenni, aki összekeveri a kettőt. Szeretnék nyugodtan, szabálykövetően és a lehető legnagyobb biztonságban, felelősen vezetni, ha egyszer már lesz jogosítványom.

    A Swift Cup Europe 2022-es idényének programja:

    1. forduló: Salzburgring, 2022. április 29–május 1.
    2. forduló: Red Bull Ring, 2022. június 3–5.
    3. forduló: Hungaroring, 2022. július 8–10.
    4. forduló: Grobnik, 2022. július 22–24.
    5. forduló: Slovakia Ring, 2022. augusztus 19–21.
    6. forduló: Poznań, 2022. szeptember 30–október 1.