Kategória: Rookies

rookies

  • Krózser Menya felnőtt az MG gumikhoz – nem volt könnyű

    Krózser Menya felnőtt az MG gumikhoz – nem volt könnyű

    Nagyot lépett előre Krózser Menya a Champions of the Future Euro Series negyedik, egyben záró futamán az olaszországi Franciacortában.

    Az MHH Kart Team versenyzője rengeteg munkát fektetett a meglehetősen egyedi tulajdonságokkal rendelkező dél-amerikai MG gumik megértésébe. A munka gyümölcse mostanra ért be, sőt, a szombati előfutamokra a gokart tempója is meglett. Menya nagyon sokat gyorsult, és éppen csak lemaradt a döntőről, viszont nagy várakozásokkal tekint a két hét múlva, szintén Franciacortában megrendezésre kerülő Európa-bajnoki futamra.

    Nem volt könnyű helyzetben Krózser Menya, hiszen idén váltott OK kategóriára, amely az OKJ-hez (OK Junior) képest eleve nagyobb kihívás. A szezon elején a WSK sorozatban indult, amely tavasz közepe óta szünetel. Helyét a Champions of the Future (CF) és az Európa-bajnokság vette át. Mindkét sorozat ugyanazokon a pályákon zajlik, előbb CF-futamot, majd két héttel később Eb-futamot rendeznek ugyanazon a helyszínen.

    Fotó: MHH Kart Team

    A WSK és a CF/Eb között a legnagyobb különbség a versenygumikban van. Míg a WSK-ban Vegát, a CF/Eb sorozaton MG gumit használnak az OK kategóriában. Ez utóbbi teljesen egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, használata nem egyszerű dolog. Menya helyzetét nehezítette, hogy az eddigi hat CF/Eb-futamból betegség miatt hármat kihagyott. Ettől függetlenül nagyon kemény munkát tett a gumik kiismerésébe, amely úgy tűnik, most végre meghozta a gyümölcsét.

    „Egészen másképp működik az MG, mint bármilyen más gumi, amivel eddig versenyeztem – mondja Krózser Menya. – Egy pillanat alatt el tudod melegíteni és utána gyakorlatilag nincs tapadása. Megvan a külön technikája, hogyan kell óvatosan megmelegíteni a felvezető körben, hogyan kell kezelni egy többkörös időmérőn, hogy az utolsó körben betapadjon, és hogyan kell beosztani az előfutamok vagy a döntő során.

    Fotó: MHH Kart Team

    Ez volt a negyedik versenyem MG gumival és most értettem meg, hogy hogyan működik. Korábban bármit csináltam vele, elmelegedett. Most negyven kör után is gyönyörű állapotban maradt.“

    Menya méltán lehet büszke magára, hiszen elég nehéz heteket okozott neki az abroncs működésének kitapasztalása. Franciacortában ráadásul a hétvége sem kezdődött könnyen, hiszen egyáltalán nem volt tempója, így az OK kategória 60 résztvevőjéből csak a 37. helyen kvalifikálta magát. Szombatra azonban minden megváltozott.

    „Elég szerencsétlenül alakult a hétvégénk. Az időmérőn nem volt tempóm, ami a pénteki két előfutamban sem nagyon változott. Az este áttételt cseréltünk és egy új beállítással próbálkoztunk. Szombatra tökéletes gokartot kaptam, a maradék három előfutamban tudtam előrejönni. A szuperfutamon is sokat előztem, de kaptam egy öt másodperces büntetést, így nem jutottam döntőbe.

    Fotó: MHH Kart Team

    Ritkán hallasz ilyet tőlem, de most az eredmény nem számít. Iszonyúan nagyot léptünk előre ezen a hétvégén. Én is a gumikezelésben és a csapat is a vázzal. A (műszaki hátteret biztosító) Ward Racing az ígérte, hogy két hét múlva az Eb-futamra még egy tizedet találnak nekem a vázban, és akkor tényleg nagyon erősek lehetünk.

    Nagyon várom az Eb-futamot és nagyon szeretném már végre megmutatni, hogy mire vagyunk képesek a csapattal.“

    A gokart Európa-bajnokság negyedik futamát július 8–10-én rendezik szintén Franciacortában. Addig teszttilalom van a pályán, a versenyzők pedig egy kicsit kipihenhetik magukat.

    Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények
    Champions of the Future Euro Series 4. futam Franciacorta (Olaszország) 2022. június 24–26. 

    Résztvevők: 60
    Időmérő csoport: 13.
    Időmérő összesített: 37.
    AB előfutam: 17.
    AE előfutam: 16.
    AD előfutam: 12.
    AC előfutam: 9.
    AF előfutam: 10.
    Előfutamok összesítve: 39.
    Szuperfutam 1: 23.
    Összesített a döntő előtt: 41.

  • Hideg Ádám úgy ment át a mezőnyön, mint kés a vajon

    Hideg Ádám úgy ment át a mezőnyön, mint kés a vajon

    Minden összeesküdött Hideg Ádám ellen a Champions of the Future Euro Series negyedik futamán, Franciacortában. Kétszer görbítették el a vázát, egyszer motort kellett cserélni, az időmérőn használt gumijai rossz szériából kerültek ki, ráadásul meg is betegedett. A Sodikart gyári versenyzője azonban a döntőben az asztalra csapott, a 27. helyről indulva húsz(!) zseniális előzést mutatott be és hetediknek futott be. 

    Hihetetlen hétvégéje volt Hideg Ádámnak, aki a szabadedzéseken a leggyorsabbak között volt. Ám amikor az időmérőre feltették a versenyhétvégére kapott 10 abroncsból az első szettet, jelentősen csökkent a tempója és a 79 fős OKJ mezőnyben 30. lett.

    F csoportba került, ami azt jelenti, hogy mind az öt előfutamban külső ívről rajtol. Ez Franciacortában is nagy hátrány, a rajt után a külső sor általában 3-5 pozíciót vesztve tud csak besorolni.

    Ádám az első előfutamban a 10.-ről a 14. helyre esett vissza a rajtban, de már éppen a nyolcadikra kapaszkodott fel, amikor oldalról eltalálták és kiesett. Nagyobb baj volt, hogy elgörbült a váza, amit ki kellett cserélni. Az esős pályára beállított tartalék vázat nem volt idő átállítani, így a második előfutamban sem tudott javítani.

    Fotó: Hideg Team

    Szombaton, a maradék három előfutam egyikében újra nekiütköztek, másodszorra is elgörbült a váza – négy milliméter volt a különbség a két oldal között. Ráadásul ekkorra egy betegség is kezdte leszívni az energiáját.

    Az ötödik előfutamra külső oldalra felraktak két új gumit, amivel látványosan gyorsult Ádám tempója. Ennek ellenére az előfutamok után ugyanúgy a 30. helyen állt.

    A szuperfutam volt a hétvége mély pontja – pedig még motort is cserélt a Sodikart csapata –, ekkorra Ádám a betegség miatt érezhetően elfáradt és többet védekezett a kelleténél, de így is javított négy pozíciót és 11.-nek futott be.

    Ezzel a döntő 27. rajtkockáját foglalhatta el. Felrakták neki a maradék négy új versenygumit, és onnantól kezdve mindenki csak ámult és bámult. Hideg Ádám az OKJ mezőny legerősebb versenyzői között szárnyalt, húsz pozíciót javított, és 7.-nek futott be úgy, hogy közben természetesen a leggyorsabb kört is megfutotta.

    „Nagyon hullámzó hétvégénk volt – mondta Hideg Ádám. – A szabadedzések most is jól sikerültek, de az időmérőre megint elveszett a tempóm. Az előfutamokon kétszer is belém ütköztek, amikor pedig a tartalék vázzal mentem, az elég nehéz futam volt.

    A döntőre viszont minden összeállt, jó volt a váz, előtte cseréltek motort, az is jól működött, a négy új gumi is hibátlan volt, végre csak rajtam múlott. Büszke vagyok rá, hogy húsz helyet tudtam javítani a döntőben. Ha az időmérőn versenyképesebb a gumi, akkor még jobban is sikerülhetett volna a hétvégém.“

    Fotó: Hideg Team

    „A döntő magáért beszél – mondta a büszke apuka, Hideg Krisztián. – Sajnos a mostani hétvégére is rányomta a bélyegét a gumik minőségi szórása. Az időmérős gumink tempója köszönő viszonyban sem volt a döntőben használtakéval.

    Ádám szombaton már nagyon sápadt volt, a szuperfutamban nem is tudta kihozni magából a maximumot, de a döntőben nagyon odatette magát. Ennyi mosolygós arcot még soha sem láttunk a Sodikart csapatában. Jó lenne már  egyszer egyforma minőségű gumit kapni, hogy tényleg csak a gyerekek tudása, és ne a szerencse döntsön, hogy ki milyen szett gumit kap.“

    Hideg Ádám ezzel a mentésével a döntőben kilenc bajnoki pontot szerzett, és összesen 28 ponttal a négy futamos Champions of the Future Euro Series 15. helyén végzett az OKJ kategóriában.

    Következő versenye július 8–10-én lesz ugyancsak Franciacortában, ahol az FIA gokart Európa-bajnokság negyedik futamát rendezik.

    Hideg Ádám, OKJ eredményei
    Champions of the Future Euro Series, Franciacorta (Olaszország), 2022. június 24–26.

    Résztvevők: 79
    Időmérő csoport: 10.
    Időmérő: 30.
    EF előfutam: 20. (kiesett)
    CF előfutam: 13.
    BF előfutam: 8.
    DF előfutam: 11.
    AF előfutam: 7.
    Előfutamok összesen: 30.
    Szuperfutam 2: 11.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 27.
    Döntő: 7.

  • Molnár Martin első dobogója a Euro Series-en

    Molnár Martin első dobogója a Euro Series-en

    Pályafutása egyik legnagyobb sikerét érte el Molnár Martin a Champions of the Future Euro Series gokart-bajnokság utolsó fordulóján az olaszországi Franciacortában. Az Energy Corse versenyzője az első előfutamot megnyerte, az elődöntőben is elsőként haladt át a célvonalon és hatalmas küzdelemben 3. helyezett lett a döntőben.

    Kiemelkedő sikerrel zárta a négyfordulós Champions of the Future Euro Series gokart-sorozatot Molnár Martin, az Energy Corse versenyzője. A 13 esztendős tehetség az OK Junior kategória döntőjében 77 induló közül a 3. helyet szerezte meg, ami az első dobogós eredménye a korosztály legmagasabb színvonalú versenykategóriájában. Martin sikere egyben az első magyar dobogós eredmény a Champions of the Future sorozatokban. 

    Molnár Martin
    Fotó: Motam

    Martin az egész hétvége során remek formában versenyzett: a hétvége első előfutamát megnyerte, a másodikon a 2. helyet érte el, a többi előfutamon 4. helyeket szerzett. Az elődöntőben, vagyis a Super Heat 2-ben a 3. helyről rajtolt, majd rögtön a futam elején átvette a vezetést és magabiztos versenyzéssel az 1. helyen haladt át a célvonalon. 

    A büntetés miatt Martin a 6. helyről kezdett a döntőben, az első körök során átmenetileg a 10. hely környékén haladt, majd több előzést is végrehajtott. A sorrendet több baleset is befolyásolta, ezekből Martin jó helyzetfelismeréssel kimaradt, így szoros versenyben a 3. helyen intette le a kockás zászló, ami egyben azt is jelentette, hogy az Energy Corse legsikeresebb versenyzője lett a hétvégén. 

    Molnár Martin
    Fotó: Motam

    „Nagyon jó napot zártunk! A Super Heat 2-t megnyertem, de sajnos beesett az orrkúpom, mert lefékeztek előttem a rajtnál, ezt nem lehetett elkerülni. A döntőben a 6. helyről várhattam a rajtot, a külső sor lassan indult, ezért én is visszaestem pár helyet, de utána jól helyezkedtem és szerencsém is volt, sikerült feljönnöm a 3. helyig. Minden alkalommal változott a pálya állapota, de az egész hétvégén jó volt a tempónk, köszönöm a csapatnak a remek beállításokat!” – nyilatkozta Molnár Martin.  

    Martin a franciacortai fordulón elért 3. helyének is köszönhetően az összetett pontverseny 11. helyén zárta a pontversenyt. A négyfordulós Champions of the Future Euro Series végeztével a magyar versenyző legközelebb a CIK-FIA gokart Európa-bajnokságban áll rajthoz, szintén Franciacortában.  

    Molnár Martin
    Fotó: Motam
    Molnár Martin, OKJ-eredmények

    Résztvevők: 77
    Időmérő (3-as csoport): 3.
    Időmérő (összesítés): 7.
    A-B előfutam: 3. -> 1.
    A-E előfutam: 3. -> 2.
    A-C előfutam: 3. -> 4.
    A-F előfutam: 3. -> 4.
    Előfutamok összesen: 6.
    Elődöntő (2-es csoport): 3. -> 1. (büntetéssel 6.)
    Döntő: 6. -> 3.  

  • Világbajnok segítette dobogóra Vida Benedeket

    Világbajnok segítette dobogóra Vida Benedeket

    Másodszorra állhatott dobogóra Vida Benedek a Közép-Európai Rotax Max Challenge (CEE) idei szezonjában, miután az ausztriai Bruckban rendezett futamon, harmadik helyet szerzett. Eredménye azért is figyelemreméltó, mert idén indul először DD2 kategóriában, igaz, magától a világbajnoktól kap tanácsokat.

    Jesolo és Kecskemét után az ausztriai Bruckban folytatódott a CEE sorozat. A régió legrangosabb nemzetközi Rotax Max bajnokságában ezúttal is komoly mezőny gyűlt össze.

    Vida Benedek a tavalyi Rotax Max Senior éve után idén váltott a DD2-es kategóriára, amely már egy sokkal komolyabb technika, hiszen eleve sebességváltóval rendelkezik és az első tengelyen is van fék. Ezért aztán a féktávok is rövidülnek, de az íveket is másképp kell megválasztani.

    Beninek azonban nem okozott problémát a kategóriaváltás. Már a szezon első versenyén harmadik helyet szerzett. Hazai pályán nem volt szerencséje, egy ütközésbe is belekeveredett, de Ausztriában újra a lovak közé csapott.

    Az időmérőn hatodik volt, de az elődöntőre már egy helyet javítva az ötödikre lépett előre, a döntőben második, a szuperdöntőben pedig harmadik lett, így a hétvége összesített listáján a harmadik helyet szerezte meg.

    „Nagyon jó verseny volt – lelkendezett Beni. – Sokat dolgoztunk a beállításokon, de szerencsém van, hiszen a kétszeres világbajnok, Kancsár Ferenc segíti a versenyzésemet, nála pedig aligha találnák olyat, aki jobban ismeri ezt a sportot. Nagyon hálás vagyok neki és büszke, hogy ilyen mentorom van.“

    A CEE sorozatnak a tervek szerint még két futam lesz augusztusban és októberben, a jelenlegi tervek szerint mind a kettőt Bruckban rendezik.

  • Bejött a bátorság – Rácz Geri a harmadik MINI-s versenyhétvégén már a top 10-ben végzett

    Bejött a bátorság – Rácz Geri a harmadik MINI-s versenyhétvégén már a top 10-ben végzett

    Az idei harmadik versenyhétvégéje ígérkezett az eddigi legnehezebbnek a MINI
    CHALLENGE-ben versenyző Rácz Geri számára, ő azonban remekül helytállt,
    amiért eddigi legjobb eredménye lett a jutalma.

    A mezőny nagy részéhez képest jóval kisebb tapasztalattal vágott neki első,
    Oulton Parkban teljesített versenyhétvégéjének Rácz Geri, mégis az idei legjobb
    eredményét érte el. Az EXCELR8 Motorsport magyar versenyzője a MINI
    CHALLENGE harmadik fordulójában bizonyította: kifejezetten fekszenek neki az
    ehhez hasonló kihívások.

    Azok után, hogy Geri a szabadedzéseken vezetett először valós versenyautót a
    rendkívül tempós és pilótaszemmel is izgalmas aszfaltcsíkon, a mindkét futamon
    javított a rajtpozícióján. Az első versenyt a 16. helyről kezdhette a 30 fős
    mezőnyben, a végén pedig a 14. helyen intette le a kockás zászló, míg a vasárnap
    rendezett második viadalon kettő helyett négy helyet javítva már a 10. lett,
    menet közben pedig megdöntötte az időmérő edzésen elért idejét. Ez egyben az
    eddigi legjobb eredménye is a sorozatban.

    Rácz Geri, Oulton Park
    Fotó: MOTAM

    „Nagyon örülök, mert miután előzetesen szinte semmilyen tapasztalatom nem
    volt a pályáról, hiszen nem teszteltem itt, sikerült jól felépítenünk a hétvégét, és
    folyamatosan képesek voltunk javulni. Szerintem erre büszke lehetek. A második futamon sikerült jobb időt autóznom, mint az időmérőn, ami szintén azt mutatja,
    hogy mennyit fejlődtünk” – értékelt a 16 éves pilóta.

    „Az első versenyen a mellőlem induló csapattársamhoz viszonyítva jó rajtot
    vettem, noha egy kicsit kipörögtek a kerekeim. Ezzel együtt mellé értem, de a
    külső ívről már nem tudtam előtte elfordulni, és inkább elengedtem” –
    elevenítette fel a történteket Geri, aki a vasárnapi verseny előtt mérnökével
    részletesen elemezte az első futam eseményeit, hogy még több pozíciót tudjon
    javítani a futam elején.

    „Ekkor is a rosszabbnak számító külső ívről rajtoltam, de ehhez már kezdek
    hozzászokni. Az elindulást ezúttal is jól kaptam el, a közvetlenül előlem rajtoló
    versenyző lefulladt, nekem pedig el kellett rántanom a kormányt, hogy ne
    rohanjak bele. Kicsit megijedtem, hogy túlságosan kipörögnek a kerekeim, és
    nem fogom tudni kikerülni, de szerencsére sikerült megoldanom.”

    Rácz Geri, Oulton Park
    Fotó: MOTAM

    Aki mer, az nyer

    Geri az első verseny után kitartott amellett, hogy bár nagyon szűk és nehéz rajta
    előzni, az Oulton Park igen szórakoztató pálya. „Ha az ember előtt a teljes
    futamon át csatáznak, akkor lehetetlen bebújni a másik mellé, mert csak a füvön
    marad hely. Noha végig képes voltam tartani a lépést a többiekkel, úgy érzem,
    tiszta pályán tudtam volna gyorsabban is menni, de az első körtől kezdve nagyon
    nagy forgalomban autóztam” – összegezte a tapasztalatait.

    A csapattal ezért abban maradtak, hogy a második versenyen nagyobb
    kockázatot fog vállalni. „Azt mondták, hogy legyek bevállalós, és a futam elején
    menjek bele a rizikós manőverekbe. Ez bejött, mert sikerült az első körben
    pozíciót nyernem. Igazából ez volt a legfontosabb feladatom, illetve azt is kérték, hogy a lassabb kanyarokból kifelé figyeljek oda a pedálkezelésre. Szerintem ezt is
    sikerült megvalósítanom.”

    Gerit az sem zökkentette ki, hogy a második kanyarban az egyik riválisa
    nekiment, válaszként ő a következő kanyarban visszaelőzte a túlbuzgó ellenfelet.
    „Miután belém jött, betört, illetve behajlott a bal oldali visszapillantóm, így azon
    az oldalon nem láttam hátrafelé. De ez olyannyira nem zavart, hogy a verseny
    végéig észre sem vettem. A következő kanyarban aztán visszaelőztem, majd
    magam mögött tudtam tartani” – idézte fel az esetet.

    Nem ez volt az egyetlen előzése, hiszen a leintésig összesen négy helyet jött
    előre, és megmutatta, hogy bár nehéz, azért nem lehetetlen előzni az Oulton
    Parkban. „Az utolsó előtti kör végén sikerült felzárkóznom az előttem haladóra,
    majd az utolsó kör utolsó kanyarjában mellé értem, és úgy voltam vele, hogy lesz,
    ami lesz, én elfordulok. Egy kicsit nekem is jött, és kitolt a pályáról, de a gázra
    lépve jó kigyorsítással otthagytam, és a tizedik helyen szeltem át a célvonalat.”

    Rácz Geri, Oulton Park
    Fotó: MOTAM

    Geri így egy 14. és egy 10. hellyel zárta a hétvégét, miközben az újoncok
    értékelésében az első futamon a harmadik, a másodikon pedig a második lett.

    A MINI CHALLENGE küzdelmeiben most hosszabb szünet következik, a mezőny
    legközelebb július 29. és 31. között a skóciai Knockhillben lép pályára. Geri
    ugyanakkor addig sem fog tétlenkedni, és többek között a szezon negyedik
    fordulójának helyszínén is tesztel majd, így a mostaninál felkészültebben fogja
    várni a folytatást.

  • Bucsi Attila kettős győzelmet aratott a Red Bull Ringen

    Bucsi Attila kettős győzelmet aratott a Red Bull Ringen

    A pole pozícióból indulva, az első futamon rajt-cél győzelmet aratott, a fordított rajtrácsos második versenyen pedig a nyolcadik helyről indulva lett első. Bucsi Attila tarolt a Red Bull Ringen a Swift Cup Europe-idény második fordulójában. A M1RA 14 éves versenyzője dominálja a bajnokságot: négyből négy győzelmet számlál.

    „Az volt a célom, hogy megismételjem a tavalyi szereplésemet a Red Bull Ringen, amikor mindent megnyertem, de utólag azt mondom, hogy ezt egyáltalán nem volt könnyű újra elérni – fogalmazott Attila. – Az időmérőn és az első versenyen sem éreztem azt, hogy jelentős tempóelőnyöm lett volna a többiekhez képest, ezért nem gondoltam, hogy a fordított rajtrácsos második futamon, a nyolcadik helyről indulva is lehet esélyem a győzelemre. Az, hogy sikerült azt a versenyt is megnyernem, pozitív meglepetés volt számomra.”

    Bucsi Attila a kvalifikáción 1,6 tizedmásodperces előnnyel volt a leggyorsabb a mezőnyben, ezzel az első időmérős sikerét aratta az idényben, hiszen a Salzburgringen tartott szezonnyitón második lett. A két verseny ugyanúgy ért véget, mint az első fordulóban: a M1RA 14 éves pilótáját intették le az első helyen mindkétszer.

    „Az első verseny a rajt-cél győzelem ellenére egyáltalán nem volt könnyű, mert nem tudtam elszakadni az üldözőktől, szinte folyamatosan ellenőriznem kellett a visszapillantó tükörben, hogy ki milyen közel van hozzám – ismerte el Attila. – Nagyon figyeltem arra is, hogy ne hagyjam el a pályát, nem akartam büntetést kockáztatni ezzel. Volt egy nagy baleset a futam vége felé, én már csak a biztonsági autó mögött láttam, hogy milyen sok törmelék került a pályára. Ez az eset újra megmutatta, hogy miért a biztonság a legfontosabb versenykörülmények között is.”

    A M1RA a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) partnere a #közlekedjbiztonságosan kampányban. A csapat az elmúlt hetekben bemutatta, hogy a versenypályán van egy dolog, ami a győzelemnél is fontosabb: a biztonság.

    „Nem az a leglassabb, akit az utolsó helyen intenek le, hanem az, aki nem ér célba – jegyezte meg Attila, aki azzal teremtette meg a második futamos győzelmének az esélyét, hogy az elsőn a siker mellett az autó épségére is ügyelt. – Mint említettem, a második versenyen nem számítottam újabb győzelemre, de amikor a futam elején, a négyes kanyarban egy féktávon három-négy autót is megelőztem és felléptem a második helyre, akkor már éreztem, hogy lehet esélyem.”

    Bucsi Attila remek formában kezdte az idényt, a Swift Cup Europe eddigi mind a négy versenyét megnyerte.

    „Nehéz lenne azt mondanom, hogy elégedetlen vagyok az eddigiekkel, de természetesen hibák mindig vannak, amiken lehet javítani. Hasonlóan szeretném folytatni a szezon hátralévő részében is” – zárta gondolatait Attila.

    A M1RA másik fiatalja, Csermely Móric nagy lépést tett előre a Red Bull Ringen. A 15 éves versenyző az első fordulóban debütált a bajnokságban, akkor a 10. és a 12. helyeket szerezte meg a Salzburgringen, ezúttal viszont mindkét futamon a hatodik helyen intették le, tehát máris felzárkózott az élmezőnyhöz, amivel teljesítette az előzetes célkitűzését.

    A Swift Cup Europe július 8–10-én a hazai fordulóval, a Hungaroringen folytatódik.

  • Krózser Menya: Ha azt hiszed, könnyű sport a gokart, tévedsz

    Krózser Menya: Ha azt hiszed, könnyű sport a gokart, tévedsz

    Nagyon komolyan volt felépítve Krózser Menya gokart Európa-bajnoki futama Kristianstadban. A betegség miatt kiesett közel két hónapos pihenő után először egy kétnapos shake down tesztet tartottak, majd a helyszínen szintén egy kétnapos teszten ismerkedett a pályával. Ezt követte a Champions of the Future (CF) harmadik futama, ugyancsak Kristianstadban, ahol már versenytapasztalatokat is szerzett a pályán. Így érthetően nagy várakozásokkal érkezett az Eb harmadik fordulójára, ahol az eddig munka gyümölcsének be kellett volna érnie, ám a nagy gumisakk ebben megakadályozta.

    „Nehéz hétvégénk volt – mondta Kurgyis Róbert, Menya szerelője. – Az MG gumik alapvetően nagyon különleges odafigyelést igényelnek. Nagyjából öt kör kell, mire felmelegíted őket, és utána ha egyszer is elmelegíted, olyan, mintha jégen mennél.

    A megfelelő használatukhoz rengeteg tapasztalat szükséges. Ebben Menya hátrányban van, hiszen az eddigi összesen hat CF és Eb-futamból hármat, a betegsége miatt kihagyott.

    Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya és Kurgyis Róbert

    Ehhez jön még az MG gumik minőségének a szórása. Amikor már azt gondolod, hogy megvan a beállításod az időmérőn egy körre, utána pedig az előfutamokra húsz körre is, akkor felteszel egy másik szett gumit és hirtelen lassabb vagy.

    A műszaki hátteret biztosító Ward Racingtől minden segítséget megkaptunk, próbáltunk beállításban utána menni a tempóhiánynak, de ez ekkorra már egy nagyon sok ismeretlenes egyenletté vált és nem tudod, hogy a köridők azért romlanak, mert a gumi ennyit veszít a tapadásából, vagy a beállításokkal mentél rossz irányba.“

    Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya

    Nagyjából ennyi történt Kristianstadban. Menya az OK kategória időmérőjén a 69 versenyzőből az 51. helyet szerezte meg, az előfutamok és a szuper futam után is 61. lett.

    „Nehéz erről a hétvégéről bármi pozitívumot is találni – mondta Krózser Menya. – Sokat készültünk, teszteltünk Kristianstadban, a pályát sikerült jól megtanulnom, a két héttel ezelőtti verseny tapasztalatait is fel tudtunk használni, mégsem akart összeállni a hétvége.  De nem adjuk fel.“

    Olyannyira nem, hogy két nappal az Eb-futam után Menya már az olaszországi Franciacortában tesztelt, ahol június 23–25-e között rendezik a Champions of the Future negyedik fordulóját, majd két héttel később az Eb negyedik versenyét is.

    Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya

    „Nagyon hasznos volt a teszt, a kristianstadi teszthez képest egy tizedet gyorsult Menya, ez mindenképpen előrelépés – mondta Kurgyis Róbert. – Az egy–tíz körös tempója már jó az MG gumikon, még abban kell gyarapítania a tapasztalatát, hogyan viselkedik a gumi húsz kör után. Ehhez lehet, hogy szükségünk lesz még egy tesztre, ahol a hosszabb etapokra megyünk rá, nem állítgatunk semmit, csak az MG gumikkal szerzünk tapasztalatot.

    Én nem látom olyan sötéten a dolgot, mint Menya. Az év eleji formájához képest szerintem sokat javult. Az időmérős körei, a rajtjai nagyon jók, még a hosszabbtávú gumihasználatban kell fejlődnie. Nagyon összetett sportág a gokartozás, ahol néha beleszaladsz egy ilyen versenybe, de sokéves tapasztalatom alapján az ilyenből lehet a legtöbbet tanulni.“

    Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények
    FIA gokart Európa-bajnokság, 3. futam, Kristianstad (Svédország) 2022. június 3–5.

    Résztvevők: 69
    Időmérő csoport: 17.
    Időmérő összesített: 51.
    CD előfutam: 14.
    CF előfutam: 17.
    CE előfutam: 18.
    AC előfutam: 20.
    BC előfutam: 24. (kiesett)
    Előfutamok összesítve: 61.
    A szuper futam: 29.
    Összesített a döntő előtt: 61.

  • Kiválóan kezdett Hideg Ádám a gokart Eb-n

    Kiválóan kezdett Hideg Ádám a gokart Eb-n

    Kiválóan kezdett Hideg Ádám a gokart Európa-bajnokság harmadik fordulóján, a svédországi Kristianstadban. OKJ kategóriában két szabadedzést is megnyert, a versenyre kapott abroncsok azonban egészen másképp működtek a gokartján. Így a Sodikart gyári csapatának magyar versenyzője igen hosszú utat járt meg az időmérő 25. helyétől a döntő 14. helyéig. Amit lehetett kihozott a hétvégéből és ezúttal sokkal erősebb volt a pályán, mint két hete a Champions of the Future bajnoki fordulóján.

    Nagyon biztatóan indult Hideg Ádám hétvégéje a svédországi Kristianstadban. Két héttel korábban a Champions of the Future bajnokság harmadik fordulóját rendezték a pályán, akkor elég sok kalandba keveredett a Sodikart magyar versenyzője. Azonban a kéthetes szünetben – ami alatt teszttilalom volt a pályán – alaposan összeszedte magát és nagyon jó formában tért vissza, hogy az FIA gokart Európa-bajnokság harmadik fordulóján vegyen részt.

    Már a kézi időmérésű edzéseken is megvillantotta a gyorsaságát. Az időmérője előtt tartott utolsó két – már mért – edzést is megnyerte az OKJ kategóriában. Eddig a pontig a csapatok saját versenygumit használtak. Az időmérőtől kezdve kapott minden versenyző tíz abroncsot, amit a hétvége hátralévő részére kellett beosztania.

    Hideg Ádám
    Fotó: Hideg Team

    Ezekkel a gumikkal három tizedet lassult Ádám, az időmérő csoportjában kilencedik lett, míg a 73 fős mezőnyben összesítettben a 25. helyen végzett. A gumi okozta lemaradást a csapat próbálta beállítással kompenzálni, ez hol bejött, hol nem, de Ádám nem adta fel. Az előfutamok alatt négy helyet javítva 19. lett.

    Az A szuper előfutamban kilencediknek intették le, amivel további három helyet lépett előre és a 16. helyen jutott döntőbe. Itt a rajtnál meglehetősen szétszakadt a mezőny, csak 23.-nak tudott eljönni, de sikerült felverekednie magát a 14. helyre.

    Így minden nehézség ellenére a hétvégén folyamatosan lépdelt előre és nagyon erős teljesítménnyel mentette meg a megmenthetőt.

    Fotó: Hideg Team

    „Sajnos ezzel a gumi rulettel nehéz mit kezdeni – mondta Hideg Krisztián, Ádám édesapja. – A szabadedzéseken nagyon jó volt Ádám tempója, a versenyre kapott gumik ennyit tudtak. Valószínűleg a globális nyersanyaghiány okozhatja ezt a szórást. Az egyik készlet gumi jobb, a másik kevésbé, és csak a szerencse dönt, hogy ki melyikből kap.

    A Sodikart próbált utána menni a beállítással. Az előfutamokon sok mindennel kísérleteztek. Ádám egy 6. és két 7. helyet szerezett. Amikor 9. és 10. lett, akkor túl sok vagy túl kevés volt a tapadása.

    Ennek ellenére szépen jött előre. A döntőben szerencsétlen volt a rajt, nagyon széthúzódott a mezőny, de itt is javítani tudott.

    Pozitívuma volt a hétvégének, hogy Ádám sokkal összeszedettebben, érettebben versenyzett, mint két hete, nem ment bele semmilyen fölösleges kockázatba, minden szituációból kihozta a legtöbbet.

    Fotó: Hideg Team

    Eredményben lehetett volna jobb ez a hétvége, de sokat fejlődött, ezt a formáját kell megtartani, és akkor ha legközelebb szerencsés lesz, az eredmény is jönni fog.“

    Hideg Ádám, OKJ eredményei
    FIA gokart Európa-bajnokság, Kristianstad (Svédország), 2022. június 3–5.

    Résztvevők: 73
    Időmérő csoport: 9.
    Időmérő: 25.
    AB előfutam: 7.
    AE előfutam: 7.
    AD előfutam: 6.
    AC előfutam: 10.
    AF előfutam: 9.
    Előfutamok összesen: 19.
    A szuperfutam: 9.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 16.
    Döntő: 14.

  • Magyar versenycsapatokat támogat a HUMDA

    Magyar versenycsapatokat támogat a HUMDA

    A túraautó-világkupában (FIA WTCR) induló Zengő Motorsport és a kamion-Európa-bajnokságban (FIA ETRC) versenyző Révész Racing is kap támogatást idei működésére a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-től. Mindkét csapat részt vesz a hétvégi ingyenes Super Racing Fesztiválon a Hungaroringen. A teljes magyar háttérrel, hazai versenyzővel és szerelőgárdával induló versenycsapatok hazánk hírnevét öregbítik a technikai sportok rangos szériáiban.

    A HUMDA a tehetséges versenyzők felkarolása mellett párhuzamosan azokat a versenycsapatokat is támogatja, melyek évről-évre a nemzetközi porondról szállítják az eredményeket. Két olyan nemzetközi gyorsasági szakágban versenyző csapattal kezdi meg az együttműködést az Ügynökség, amelyeknél a már elért eredmények és a szakmai célkitűzések alapján további sikerek elérésére lehet számítani. A túraautó-világkupában (FIA WTCR) induló Zengő Motorsport és a kamion-Európa-bajnokságban (FIA ETRC) versenyző Révész Racing a versenyképes szereplésen túl a tehetséges hazai versenyzők és mérnökök felkutatásával is foglalkozik. Ezek a célkitűzések megegyeznek a HUMDA stratégiai céljaival. A támogatás mind a csapat biztos működését, versenyképességet, mind a társadalmilag és sportszakmailag fontos célok megvalósítását is segíti. Mindkét csapat elindul a hétvégi ingyenes Super Racing Fesztiválon a Hungaroringen. Nagy Dani a Zengő Motorsport színeiben a WTCR-ben, a túrautó-világkupában, Kiss Norbert pedig a Révész Racing versenyzőjeként a ETRC-ben, a kamion Európa-bajnokság futamain indul.

    A Zengő Motorsport csapatát az 1990-es évek derekán Zengő Zoltán alapította, amelyet azóta is vezet. Az eltelt évek alatt a csapat fő profiljává a túraautóversenyzés vált, hozzájuk kötődik Michelisz Norbert felfedezése és megannyi közös siker elérése. Miután 2016-ban Michelisz Norbert gyári csapatba igazolt, a Zengő Motorsport számos magyar tehetségnek adott lehetőséget arra, hogy a nemzetközi mezőnyben bizonyítson. Olyan sztárversenyzők is tartoztak az utóbbi években a csapat kötelékébe, mint Mikel Azcona, aki jelenleg épp Michelisz Norbert csapattársa a túraautó-világkupában, vagy éppen Robert Huff, a 2012-es túraautó-világbajnokság győztese, aki jelenleg is a magyar csapat színeiben indul a WTCR-ben Nagy Dániel csapattársaként. Tavaly a Zengő Motorsport a Cupra Racing-el közösen megszerezte az elektromos túraautó-bajnokság, az akkor még PURE ETCR név alatt zajló széria első csapatbajnoki címét, versenyzőjük Mattias Ekström pedig az egyéni pontversenyben legtöbb pontot szerezve lett bajnok.

    A Révész Racing csapata már az alapításának évében, 2020-ban a kamionsport csúcsának számító kamion-Európa-bajnokságon indult, az akkor már kétszeres Európa-bajnok Kiss Norberttel a volán mögött. A 2020-as szezon a COVID19-világjárvány miatt félbeszakadt, és a kevés megrendezett versenyhétvége miatt nem hirdettek bajnokot, pedig Kiss Norbert állt a tabella élén. 2021-ben végül Kiss Norberttel szerezhette meg a Révész Racing a bajnoki címet. A magyar versenyző tetemes előnnyel, 11 futamgyőzelemmel zsebelhette be harmadik Európa-bajnoki címét. Idén az első versenyhétvégén a csapat rögtön két győzelmet szerzett, így magabiztosan várhatják a hazai, június 11-12-i versenyhétvégét a Hungaroringen.

    – A HUMDA tavaly indította el tehetségkutató és -gondozó programját a felmérésekkel. Az egyes versenyzőkkel kapcsolatos munkánk a végéhez közeledik. A tehetségek felkarolása mellett a versenycsapatokra is kiemelt figyelmet fordítunk. Az a komplex megközelítés, ahogy Ügynökségünk a mobilitáshoz és az autó- és motorsport világához közelít, megköveteli ezt a felelős hozzáállást. Sokszor csak versenyzőkről beszélünk az autósportban, de a színfalak mögött ez is csapatsport, rengeteg kiváló szakember precíz munkájára van szükség a háttérben. Hosszú távon akkor szerepelhetnek majd jól hazánk fiai a rangos versenysorozatokban, ha meglesz mögöttük, körülöttük az a szakember-gárda, amely kritikus esetekben gyorsan megtalálja a megoldást a legelképesztőbb problémákra is. Ez a tudás a júl működő magyar csapatoknál már megvan és támogatásunkkal még jobban elmélyíthető – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

  • Ricciardo és Häkkinen után szabadon – Rácz Geri fejest ugrik az ismeretlenbe

    Ricciardo és Häkkinen után szabadon – Rácz Geri fejest ugrik az ismeretlenbe

    A hétvégén az Oulton Parkban lép pályára a brit MINI CHALLENGE mezőnye, benne az eddigi legnagyobb kihívása előtt álló Rácz Gerivel. A magyar versenyző a szabadedzéseken fog először valódi versenyautót vezetni a pályán, ami Jim Clarktól Mika Häkkinenig számos világbajnokot fogadott már.

    A hazai autósportos közvélemény és a rajongók számára vélhetően nem a legismertebb helyszínen, ám ettől még igen gazdag történelemmel bíró pályán folytatja szereplését a MINI CHALLENGE 2022-es szezonjában Rácz Geri. Az EXCELR8 Motorsport 16 esztendős pilótájára eddigi legnehezebb hétvégéje vár a Chesire megyében fekvő, Liverpooltól és Manchestertől is jó egy órás autóútra fekvő Oulton Parkban.

    Nagy elődök nyomában

    A második világháború utáni motorsportláz újjáéledése közepette Silverstone-nal, Snettertonnal, vagy Goodwooddal ellentétben az Oulton Parkban nem egy repteret alakítottak át, hanem valódi aszfaltcsíkot építettek. 1953-ban rendezték itt az első autó- és motorversenyt, egy évvel később pedig már a nemzetközi sorozatok krémje is ellátogatott a helyszínre.

    Oulton Park, Mini Challenge 2021
    Fotó: EXCELR8 Motorsport

    Az 1954-es szezon során futották az első Oulton Park International Gold Cupot, egy, 1972-ig főként világbajnokságon kívüli Forma-1-es futamot. Ezeknek a versenyeknek az eredménye nem számított bele az év végi elsőségért folyó harcba, ám ennek ellenére nagyon nagy presztízzsel bírtak. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy olyan versenyzők álltak rajthoz az évek során, mint Stirling Moss, Jim Clark, Jack Brabham, vagy John Surtees.

    Mosst a valaha élt legjobb pilótának tartják azok között, akik sohasem nyertek vb-címet, 1961-ben pedig egy olyan rekordot állított fel a pályán, amelyet nagy valószínűséggel soha nem fognak megdönteni: a Ferguson-Climax volánja mögött ő lett az első és a mai napig egyetlen pilóta, aki négykerék-meghajtású autóval nyert Forma-1-es versenyt. A rekord már csak azért sem forog veszélyben, mert később szabályba foglalták, hogy csakis hátsó kerekes autókkal lehet F1-es futamon indulni, és ez azóta sem változott.

    A Gold Cupot 1972-ben rendezték utoljára F1-es szabályok szerint, ezután többek között F3000-es, túraautó- és GT-futamként is szerepelt, manapság pedig a pálya legnépszerűbb eseményeként számon tartott, történelmi autók versenyeként szerepel a naptárban.

    Mindez persze nem jelenti azt, hogy az utóbbi évtizedekben nem koptatták így vagy úgy, de az autósport csúcskategóriájáig jutó nevek az Oulton Park-i aszfaltot. A brit Forma-3-as (manapság GB3-as) bajnokság ugyanis minden évben ellátogat ide, ezen versenyek során pedig olyanok emelhették magasba a győztesnek járó trófeát, mint 2009-ben két alkalommal Daniel Ricciardo vagy 1990-ben a későbbi kétszeres világbajnok Mika Häkkinen. Nyert itt Jean-Éric Vergne; Bruno Senna; idősebb és fiatalabb Nelson Piquet; valamint Heikki Kovalainen is, hogy Kevin Magnussen édesapjáról, Janról, vagy a Forma-1-es orvosi autót 2009 és 2021 között vezető Alan van der Merwe-ről ne is beszéljünk.

    Rácz Geri, Mini Challenge
    Fotó: MOTAM

    Ugrás az ismeretlenbe

    Rácz Geri természetesen nem a pálya történelmére és a megannyi F1-es világbajnokot látott környezetre, hanem az előtte álló feladatra összpontosít, ami nem nagyon lehetne ennél nehezebb. A szezont Donington Parkban kezdő, majd Brands Hatch-ben folytató magyar versenyző az iménti két helyszínnel ellentétben nem tesztelhetett az Oulton Parkban, így a Fit4Race-szel végzett fizikai és mentális felkészülés mellett csak szimulátoron gyakorolt, illetve fedélzeti kamerás felvételek elemzésével igyekezett elsajátítani a nemzetközi futamokon használt változatnál két kanyarral és 700 méterrel rövidebb, 3637 méter hosszú Island Circuit-nyomvonal csínját-bínját.

    „A pálya nagyon szűk, legfeljebb két-három előzésre alkalmas hely van rajta, de ezzel együtt nagyon tetszik. Akadnak nehezebben belátható csúcspontú kanyarok, de szerintem ez teszi izgalmassá a kört – osztotta meg első benyomásait Geri. – Az instruktorommal, James Jiggy” Gornall-lal elemeztünk belső kamerás felvételeket, már azokból is látszott, hogy ez bizony még a MINI-vel is gyors pálya, és a határon kell autózni a jó köridő eléréséhez. Reményeim szerint a szabadedzések alatt fel tudom venni a ritmust, és nem kell az egész versenyhétvégét gyakorlásként felfognom, hanem az időmérőnek már úgy vághatok neki, hogy a legjobb helyezés elérése lesz a célom.”

    Eggyel kevesebb lehetőség a bizonyításra

    A korábban megszokott hárommal ellentétben ezúttal csak két futamot rendeznek a MINI CHALLENGE-ben, így Gerinek ennyivel kevesebb ideje lesz tapasztalatot gyűjteni és mindent kihozni az autójából. „Nem mondanám, hogy tartok a hétvégétől, de természetesen ott motoszkál bennem, hogy a mezőny nagy részével ellentétben én még soha nem versenyeztem itt, de ilyen helyzetből szép teljesítmény jó eredményt elérni” – bizakodott az EXCELR8 Motorsport versenyzője azelőtt, hogy elutazott Angliába. 

    Rácz Geri, MINI CHALLENGE, Brands Hatch
    Fotó: MOTAM

    Geri felkészülését ezzel együtt nem befolyásolta nagyban az extra kihívás, az Oulton Parkba érkezés után ugyanakkor minden mozzanatnak a szokottnál is nagyobb jelentősége lesz.

    „Mindig izgatottan várok egy-egy versenyhétvégét, és ahogy odaérünk a pályára, ez az izgatottság csak fokozódik. Az első napon próbálom magamba szívni a lehető legtöbb információt, hogy amikor először gurulok ki az aszfaltcsíkra, a lehető legfelkészültebb legyek. A péntek reggeli pályabejárásnak mindenesetre a szokottnál is nagyobb jelentősége lesz.”

    Brands Hatch után sem állt meg az élet

    A 16 éves autóversenyző persze nemcsak edzéssel és szimulátorozással töltötte az előző versenyhétvége óta eltelt időszakot: nézőként részt vett a ralikrossz Európa-bajnokság nyirádi versenyén, illetve ellátogatott a Hungexpón rendezett Nemzetközi Automobil és Tuning Show-ra.

    Emellett izgatottan várta, hogy elkészüljön vadonatúj sisakfestése, amely a hétvégén, az Oulton Parkban debütál. „Az előzetes terveken nagyon tetszett az új dizájn, szerintem igazán közel áll hozzám, és bármikor ránézek, büszkén fogom mondani, hogy igen, ez én vagyok. Remélem, másoknak is tetszeni fog” – mondta az új festésről Geri.

    Azok pedig, akik kilátogatnak a hétvégi, hungaroringi Super Racing Fesztiválra, az ország egyik legnagyobb sporteseményén a 7-es rajtszámú MINI másával is találkozhatnak a kiállítóterületen, miközben a versenyváltozat Angliában rója majd a köröket.

    A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja

    Szombat

    12.45 – 13.15: Időmérő edzés
    17.50 – 1. futam, 20 perc

    Vasárnap

    15.10 – 2. futam, 20 perc