Kategória: Rookies

rookies

  • Hideg Ádám háromszor a top 3-ban

    Hideg Ádám háromszor a top 3-ban

    A szeptemberi FIA gokart világbajnokságra való felkészülésnek szánta Hideg Ádám a WSK Euro Series második futamát az olaszországi Sarnóban. A HUMDA Academy versenyzőjének a tempója kiváló volt, a Sodikart gyári csapata szintén nagyon jó technikát biztosított számára, amelyet bizonyít az előfutamok során elért két második és egy harmadik helyezése. Az OKJ mezőny azonban ezúttal is nagyon harcos volt, két előfutamban és az elődöntőben is kilökték, így a döntőben a végsőkig harcolva a 12. helyen végezett.  

    Szeptember 15–18-a között rendezik az FIA gokart világbajnokságot a Nápoly közelében fekvő Sarnóban, így a nemzetközi gokart mezőny krémje már most erre a pályára koncentrál. Éppen ezért hatalmas volt az érdeklődés a kétfutamos WSK Euro Series második fordulója iránt, amit szintén Sarnóban rendeztek.  

    Az OKJ mezőnyben 83 nevező volt, akik számára előselejtezőt kellett tartani, és az időmérő után csak a legjobb 72 kezdhette meg az előfutamokat.  

    A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Hideg Ádám számára természetesen nem jelentett akadályt a kvalifikáció. Csoportjában az ötödik időt futotta, amivel összesítettben 14. lett.  

    Hideg Ádám
    Fotó: Hideg Team

    Az öt előfutamában is nagyon jó volt a tempója. A hatodik helyről indulva kétszer 2., egyszer 3. lett. Sajnos a másik két előfutam mindegyikében kilökték, másodszorra ki is esett, így összességében a 22. helyen jutott tovább.  

    Az elődöntőben ezen a pozícióján simán javíthatott volna, ám ezúttal elég durván belelökték az előtte haladóba. A balesettel több helyet is veszített, de a sérült gokarttal is bejött 16.-nak.  

    A döntő szintén komoly lökdösődéssel kezdődött, Ádám visszaesett a 24. helyre, ahonnan – a tőle megszokott elszántsággal – sikerült 12-t előzve feljönnie a 12. helyre.  

    Bár az eredmény nem tükrözi a gyorsaságát, a vb felkészülés szempontjából így is fontos versenyt teljesített.  

    Hideg Ádám
    Fotó: Hideg Team

    „Elég vegyes hétvégénk volt – mondta Hideg Ádám. – A Sodikart nagyon jó technikát biztosított számomra. Az időmérő is jól sikerült és az előfutamok során is, amikor tisztán tudtam versenyezni, az első háromban végeztem. Az a két előfutamom volt a legjobb, amikor második helyen végeztem.  

    Az elsőben még vezettem is, de az utolsó körre elment a guminyomásom, ezért megelőztek. Másodszorra nekem volt kedvezőbb a guminyomásom, támadtam is az első helyért, de kellett volna még egy kör, hogy előzni tudjak. Nagyon élveztem mind a két futamot.  

    Hideg Ádám
    Fotó: Hideg Team

    Két előfutam során is kilöktek, az elődöntőben pedig úgy belelöktek az előttem haladóba, hogy a kormányomon landolt a gokart hátulja. A döntő szintén nagy lökdösődéssel kezdődött, visszaestem a 24. helyre, innen jöttem fel a 12.-re.  

    Az eredménnyel egyáltalán nem vagyok elégedett, de a tempónk és a technikánk nagyon jó volt. Végül is azért álltunk rajthoz ezen a versenyen, hogy a világbajnokságra készüljünk, arra tökéletes volt. Jó formában vagyok én is és a Sodikart is, remélem, ezt a vb-n is meg tudjuk mutatni.“ 

    Hideg Ádám, OKJ eredményei 

    WSK Euro Series 2. futam, Sarno (Olaszország), 2022. július 29–31. 

    Résztvevők: 83 
    Időmérő csoport: 5. 
    Időmérő: 14. 
    AB előfutam: 3.  
    BE előfutam: 13.  
    BF előfutam: 2.  
    BC előfutam: 24. (kiesett) 
    BD előfutam: 2.  
    Előfutamok összesen: 22. 
    Elődöntő: 16.  
    Összesített eredmény a döntő előtt: 18.  
    Döntő: 12.  

     

  • Rácz Geri eddigi legjobb eredményével fordult rá a szezon második felére

    Rácz Geri eddigi legjobb eredményével fordult rá a szezon második felére

    Az eddigi legjobb eredményével, egy 5. hellyel kezdte Rácz Geri a második félidőt a brit MINI CHALLENGE-ben: az EXCELR8 Motorsport versenyzője a skóciai Knockhillen tartotta a lépést az élmezőnnyel és szombaton először beállította a korábbi legjobb helyezését, majd vasárnap a változékony körülmények közepette felül is múlta azt. A hétvégén összesen 82 pontot gyűjtött, ami az eddigi legjobb teljesítménye. 

    Újabb előrelépést tett Rácz Geri a brit MINI CHALLENGE-ben, a skóciai Knockhillen megrendezett negyedik forduló során az eddigi legjobb eredményét érte el a harmadik futamon megszerzett 5. hellyel, a három futam összesítésében 82 pontot gyűjtött, ami szintén az eddigi legjobb szereplése. 

    A HUMDA Academy támogatásával versenyző pilóta már a versenyhétvége előtti hétfőn megtartott tesztelésen felhívta magára a figyelmet, a változékony időjárási körülmények ellenére versenyképes tempót autózott, ezért várakozásokkal telve készült a hétvégére a kétkilométeres, olykor beláthatatlan kanyarokat tartalmazó, tempós aszfaltcsíkon. 

    A szombat reggel, esős körülmények között megtartott időmérőn az eddigi legjobb rajtpozícióját szerezte meg, a 11. lett úgy, hogy a forgalom és egy piros zászló is hátráltatta. A napközben megrendezett első futamon a korábbiaknál gyengébb tapadás és a beállítások miatt a gumik szemcsésedésével küzdött, így a 13. helyen ért célba.

    Rácz Geri, Knockhill, Mini Challenge
    Fotó: MOTAM

    A második futamra csapat módosított a beállításokon, az autó egyensúlyba került, így Geri megkezdhette a felzárkózást. A 20 perces futam végén beállította az eddigi legjobb eredményét és a 10. helyezett lett, és a tempója is ígéretesen alakult. Az utolsó körök során csapattársát, Joshua Jacksont üldözte, majd az utolsó körben meg is előzte, közben az élmezőnyhöz hasonló tempót autózott. 

    A rendhagyó hétvégi lebonyolítás során vasárnap csak egy futamot rendeztek, Geri átmentette a jó formáját és a szemerkélő esőben is jól szerepelt. A rajt után feljött a 7. helyre és szorosan követte az élmezőny többi tagját. Éppen támadta volna a legközelebbi ellenfeleit, amikor baleset alakult ki előtte, így a biztonsági autó mögött haladva az 5. helyen intette le a kockás zászló. 

    „Az esős időmérő nem jött ki jól a számomra, mert amikor új gumikon mentem, forgalomba kerültem, utána viszont az abroncsok már nem voltak a legjobb állapotban. Amikor még tudtam volna négy-öt kört menni új gumikon, piros zászlóval leállították az edzést. Az első versenyen nem volt jó az autó balansza, nagyon hamar elkezdte tolni az orrát és nem volt jó a rotáció, így a 13. helyen zártam” – nyilatkozta a HUMDA Academy támogatásával versenyző pilóta. 

    Rácz Geri, Knockhill, Mini Challenge
    Fotó: MOTAM

    „A második futamra meg tudtuk oldani a problémát a beállítások módosításával, így sokkal vezethetőbb lett az autó, és visszaküzdöttem magam a top 10-be. A harmadik futam izgalmas volt abból a szempontból, hogy nem volt hosszú, de sok esemény történt: már a rajtot is el kellett halasztani egy kiesés miatt, aztán az első kör végén bejött a biztonsági autó, és két-három körre bent is maradt.” 

    „Az újraindításnál jól kaptam el a rajtot, tudtam tartani az elöl lévők tempóját, és nyomást helyezni rájuk. Gyorsabb voltam az előttem haladóknál, majd ők összeütköztek, ebből jól jöttem ki. Utána ismét bejött a biztonsági autó, így csak néhány versenykörünk volt, de azokat nagyon élveztem. 

    „Örülök az 5. helynek, eddig messze ez a legjobb eredményünk, már tudjuk, hogy képes vagyok rá. Nehezen indult a hétvége, de kiküszöböltük a problémákat, és be tudtam bizonyítani, hogy ott van a helyem az élmezőnyben. Köszönöm szépen a csapat kitartó munkáját és édesapám támogatását, nélkülük nem lennénk itt.” 

    Rácz Geri – MINI CHALLENGE Knockhill eredmények

    Kategória: MINI CHALLENGE JCW
    Mezőny: 27 versenyző
    Időmérő: 11.
    1. futam: 13.
    2. futam: 10.
    3. futam: 5.
    Helyezés az összetett pontversenyben: 16.
    Helyezés az újoncok értékelésében: 3. 

  • Rácz Geri ott folytatja, ahol még a legendás Colin McRae-nek is a fejét akarták venni  

    Rácz Geri ott folytatja, ahol még a legendás Colin McRae-nek is a fejét akarták venni  

    Július 29. és 31. között a skóciai Knockhillben rendezik a MINI CHALLENGE JCW idei negyedik fordulóját, a mezőnyben a legutóbbi versenyen eddigi legjobb eredményét elérő Rácz Gerivel. Az EXCELR8 Motorsport versenyzőjére igazi hullámvasút vár, amelyen egyszer még a legendás ralivilágbajnok Colin McRae is kihúzta a gyufát.

    A skóciai motorsport központjában, a Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő Knockhillben lép pályára a hétvégén a MINI CHALLENGE-ben versenyző Rácz Geri. Az EXCELR8 Motorsport pilótája önbizalommal telve várja a szezon negyedik fordulóját, hiszen az ezt megelőző versenyhétvégén idei eddigi legjobb eredményét érte el, ráadásul egy olyan pályán, amelyen korábban még tesztelni sem volt alkalma.

    Ezúttal azonban más lesz a helyzet, hiszen az előző versenyhétvége óta eltelt több mint egy hónap során a HUMDA Academy közreműködésével versenyző sportoló három teszten is részt vett: előbb a csapata bázisához közel fekvő Snettertonban, majd Brands Hatch GP-n, végül a negyedik forduló hetének hétfőjén Knockhillben ült autóba.

    „Jó volt, hogy tudtunk tesztelni a versenyhétvége előtt, hiszen ez is egy ismeretlen pálya a számomra, ráadásul korábban Snettertonban is volt egy tesztünk, ami abban segített, hogy a szünet után újra felvegyem a ritmust. Illetve, ott is fogunk majd versenyezni, így azt a pályát is fontos volt megtanulnom” – emelte ki a gyakorlások lényegét a 16 esztendős pilóta, akinek fő célkitűzése a skóciai fordulóra az, hogy javítson az eddigi időmérős teljesítményén, ezzel jobb helyzetbe hozva magát a futamokra.

    Rácz Geri
    Fotó: MOTAM

    Legendás sztori a még nem legendás pilótáról

    Ami az 1974-ben, bárányfarm helyén épült, mindössze 2 km hosszú pályát illeti: noha nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint az eddigi három versenyhétvége helyszíne, így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport történelmében. 

    Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként nemcsak a brit túraautó-bajnokságot (és betétfutamát, a MINI CHALLENGE-et) látja vendégül, hanem a brit superbike-bajnokság (BSC) mezőnyét is. Ez a két sorozat jelenti az évi két csúcseseményt is.

    A kétkerekűek már túl vannak idei knockhilli megméretésükön, július végével pedig a másik, hatalmas érdeklődést vonzó széria is tiszteletét teszi Fife megyében. A BTCC mezőnye egy évet leszámítva 1992 óta csap össze a pilóták körében közkedvelt helyszínen, és bár ez a 30 év jócskán tartogatott izgalmakat, a pálya történetének egyik legérdekesebb és leginkább megmosolyogtató történetét mindjárt az első, 1992-es verseny hozta.

    Ekkor teljesítette ugyanis bizonyos Colin McRae élete első és egyetlen BTCC-hétvégéjét, amely igencsak emlékezetesre sikerült. Az akkor 24 esztendős, legendának még egyáltalán nem mondható skót pilóta brit ralibajnokként, a BMW gyári túraautó-programját és a Subaru ralicsapatát egyaránt működtető Prodrive-főnök David Richards javaslatára indult Knockhillben, hogy helyi hősként még több nézőt csalogasson ki a széria skóciai debütálására.

    Utólagos elmondása alapján a már rali vb-s tapasztalattal is rendelkező McRae-t egyáltalán nem foglalkoztatta a túraautózás, így nem is készült különösebb lelkesedéssel a hétvégére, az első futamon elért 8. helyével mégis ő lett a BMW egyetlen pontszerzője. A második futamon ezután jó úton haladt afelé, hogy megismételje ezt az eredményt, ám a célegyenesre fordító hajtűben kilökte az előtte haladó Matt Nealt, amiért utólag kizárták. Ez azonban nem nyugtatta meg Steve Nealt, Matt apját, egyben a Rimstock Racing csapatfőnökét, aki az akkori beszámolók szerint azzal a céllal akarta felkeresni a fiát elintéző raliversenyzőt, hogy letépje a fejét, és itt még nem állt volna meg. 

    „Matt nem volt túl boldog, de egyértelműen Steve volt a szószóló. Valószínűleg egész hétvégén akkor voltam a leggyorsabb, amikor a futam után visszafutottam a motorhome-ba” – emlékezett vissza a közjátékra a skót pilóta egy 2006-os interjúban.

    Rácz Geri
    Fotó: MOTAM

    Hullámvasút, amin nagyon észnél kell lenni

    Az 1992-es BTCC-hétvége óta lényegében változatlan, rendkívül lendületes és élvezetes aszfaltcsík finomságait Geri szimulátoron, majd a már említett teszten igyekezett elsajátítani. Elmondása és tapasztalatai alapján pedig igen bevállalósnak kell lenni a jó köridő eléréséhez, egyúttal kétszer is meg kell majd gondolni, hogy az ember melyik kanyarban próbál előzni.

    „A knockhilli pálya nagyon rövid, és amit a szimulátor nem feltétlenül ad át, de élőben már megtapasztaltam, hogy egy igazi hullámvasút. Nagyon tetszik, izgalmas és különleges aszfaltcsík a nagy szintkülönbségek miatt. Ami az előzési lehetőségeket illeti, ebből a szempontból szerintem ez lesz az eddigi legnehezebb helyszín a versenynaptárban. A pálya első harmadában nagyon nehéz lesz bebújni a másik autó mellé, mert nagyon szűk, egymásba fűződő kanyarokból áll, és ha ott valaki hibázik, és rosszul ítél meg egy szituációt, abból nagy baleset lehet. Ezért ezen a szakaszon tisztelnünk kell a másikat. A maradék kétharmad körön már inkább lesznek előzési lehetőségek, mert szélesedik a pálya, de ott sem sok, hiszen az egész aszfaltcsík mindössze 2 km hosszú, így ez a szakasz is nagyon rövid” – elemezte a rá váró kihívást a fiatal versenyző.

    A tempós kanyarok mellett egy belső kamerás kört figyelve az is rögtön szembeötlő lehet, hogy nagyon agresszívan kell támadni a rázóköveket a jó köridő eléréséhez. „Elengedhetetlen lesz maximálisan meglovagolni a kerékvetőket, mert ha nem tesszük, az meg fog látszani a teljesítményen” – nyilatkozta Geri, aki az Oulton Parkban rendezett kétfutamos hétvége után ismét három versenyen bizonyíthat.

    „A három futam minden szempontból jobb, mert ha esetleg történik valami az elsőn, akkor egy kétversenyes hétvégén nehezebb a második futamon jól teljesíteni. Ebből a szempontból is jobb, és természetesen élvezetesebb, ha többet tudok versenyezni” – tekintett előre az EXCELR8 Motorsport versenyzője, aki az új kihívás mellett azt is várja, hogy találkozzon a lelkesedésükről és motorsport iránti szenvedélyükről híres skót drukkerekkel.

    Rácz Geri, Oulton Park
    Fotó: MOTAM

    A HUMDA Academy tagja lett

    Gerinek a tesztelés mellett is jutott bőven elfoglaltság a harmadik és negyedik versenyhétvége közötti bő egy hónapra. A legfontosabb esemény ezen időszak alatt az volt, hogy a MOTAM másik két tehetséges sportolója mellett, a két túraautós támogatott egyikeként ő is bekerült a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által indított HUMDA Academy tehetséggondozó programba. A kezdeményezés az autó- és motorsportok feltörekvő képviselőit átlátható és szakmai szempontok által kijelölt célok elérésében támogatja.

    A fiatal sportolónak emellett volt ideje a rajongóknak is kedveskedni, és ellátogatni a Shopmarkban található Thomas Breitling üzlethez, amely előtt valós versenyautójának bemutató változatát is kiállították. Geri MINI-jének szerepe ráadásul nem merült ki ennyiben, miután az azzal a legkreatívabb fotót készítő szurkoló páros bérletet nyert a knockhilli hétvégével egyidőben zajló Forma-1-es Magyar Nagydíjra.

    A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja

    Szombat

    10.10 – 10.40: Időmérő edzés
    14.40 – 1. futam, 20 perc
    18.25 – 2. futam, 20 perc

    Vasárnap

    13.25 – 3. futam, 20 perc   

  • Kiss Pál Tamás a MOTAM tanácsadójaként tér vissza az autósportba

    Kiss Pál Tamás a MOTAM tanácsadójaként tér vissza az autósportba

    A Motorsport Talent Management stratégiai tanácsadójaként folytatja pályafutását az autósportban a 2010-es évek egyik legsikeresebb és legsokoldalúbb magyar versenyzője, Kiss Pál Tamás. A 31 esztendős szakember korábban futamot nyert a Forma-1 egyik előszobájának tekinthető GP3-as bajnokságban, majd ralikrosszban is bizonyította, hogy a legjobbak között a helye. A MOTAM két sportprogramot is menedzsel a gyorsasági autósportok terén a HUMDA Academy által támogatott Molnár Martin és Rácz Geri részvételével.   

    A magyar autósport történetének egyik legsokoldalúbb, jelentős versenyzői- és élettapasztalattal rendelkező expilótája, Kiss Pál Tamás csatlakozott a Motorsport Talent Management szakmai vezetéséhez. A 31 éves expilóta a formulaautózásban komoly sikereket ért el, több nívós nemzetközi sorozatban is tapasztalatokat szerzett, majd aktív pályafutása végén a ralikrosszba is belekóstolt, ahol szintén szép eredményeket ért el.  

    A Motorsport Talent Management (MOTAM) a TRP Hungary 2021-ben létrehozott ága, amelynek célja, hogy a sikeres közönségrendezvények mellett sportolók előmenetelét is segítse. A MOTAM a szponzoráció, a sportszakmai menedzselés, a fizikai és mentális felkészítés, a kommunikáció és a jogi háttér terén is szolgáltatásokat nyújt a felkarolt versenyzőknek, akik a pályafutásuk minden elemében szakemberek segítségére támaszkodhatnak a lehető legjobb teljesítmény elérése érdekében. 

    Kiss Pál Tamás, WSR
    Komoly autóversenyzői tapasztalattal rendelkezik Fotó: MOTAM

    A MOTAM 2022-től a formulaautós pályafutásra készülő, csúcskategóriás gokart-bajnokságokban szereplő Molnár Martinnal és a túraautós bajnokságokba igyekvő, jelenleg a brit MINI CHALLENGE-ben versenyző Rácz Gerivel foglalkozik a gyorsasági autósport területén. Kiss Pál Tamás szakmai tapasztalata hozzásegíti a MOTAM szakmai vezetését ahhoz, hogy Magyarországon egyedülálló felkészültséggel és tudásbázissal a lehető legjobb döntéseket hozzák meg a fiatal sportolók karriertervezése során. 

    „Óriási elismerés a számunkra, hogy Kiss Pál Tamás érdemesnek találta a MOTAM-nál zajló szakmai munkát arra, hogy a versenyzőink érdekében tett erőfeszítéseink mellé álljon – nyilatkozta Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója. – A különböző kategóriákban elért sikerei önmagukért beszélnek és jól ismeri azokat a kihívásokat, amelyekkel nemzetközi szinten minden versenyző szembesül, legyen szó szakmai vagy személyes szempontokról. Tamás csatlakozásával Magyarországon egyedülálló tudással és tapasztalattal gazdagodunk.”   

    Kiss Pál Tamás hozzátette: „Az én pályafutásom idején nem volt Magyarországon olyan menedzsment, ami segíteni tudta volna az előmenetelemet, és örülök, hogy elindult egy ilyen kezdeményezés. A MOTAM-nál dolgozó szakemberek hozzáállása, a módszereik és a felkészültségük gyorsan felkeltette az érdeklődésemet, és bízom abban, hogy együtt elősegíthetjük, hogy a fiatal magyar versenyzők nagy sikereket érhessenek el. Annak idején két bőrönddel érkeztem meg az Egyesült Királyságba, a saját példámból tudom, hogy szükségesek a tapasztalt szakemberek és az összefogás az előrelépés érdekében.”  

    Kiss Pál Tamás, ralikrossz
    A ralikrosszban is szép sikereket ért el Fotó: MOTAM

    Győzelmek a Forma-1 felé vezető úton

    A korábbi sportoló 2017 végén, az FIA Ralikrossz Európa-bajnokságban saját csapatával elért harmadik helyezés után vonult vissza, azóta vállalkozásaira összpontosított. Pályafutását 1998-ban kezdte, a gokartos évek után az első komoly nemzetközi formulaautós eredményeit 2010-ben érte el, amikor bronzérmet nyert a brit Formula Renault-bajnokságban. 

    Ez belépőt jelentett neki az egy évvel korábban életre hívott, kizárólag a Forma-1-es versenyhétvégék betétprogramjaként szereplő GP3-ba, ahol többek között a többszörös F1-es futamgyőztes, Valtteri Bottas ellen is megmérette magát. A bajnokságban eltöltött negyedik futamát megnyerte.  

    Utolsó GP3-as évében bemutatkozott az akkoriban a GP2-vel (ma már Forma-2) egy szinten emlegetett, a Forma-1 egyik közvetlen előszobájának számító Formula Renault 3.5-ben, amelyben összesen négy versenyen állt rajthoz. Ezután az Auto GP-ben versenyzett olyan ellenfelek ellen, mint a korábban egyaránt a Forma-1-ben szereplő Antonio Pizzonia, Christian Klien vagy Narain Karthikeyan, és itt is helytállt: három versenyt nyert, az első idényében ötödik, majd második lett az összetettben.

    Kiss Pál Tamás, WSR
    A World Series by Renault-ban is megfordult Fotó: MOTAM

    Pályafutása utolsó három évét a ralikrosszban töltötte. Hamar beletanult a pályaversenyzéstől merőben eltérő műfajba, és hamarosan már az Európa-bajnokság mezőnyében tűnt fel. A kontinens legjobbjai között 2017-ben az összetett második helyén végzett, de mivel nem voltak adottak a feltételek ahhoz, hogy a világbajnoki sorozatban is bizonyítson, úgy döntött, hogy szögre akasztja a sisakját. 

    Kiss Pál Tamás az elmúlt évek során vállalkozásai építésére összpontosított, emellett testvére, a ralikrossz Európa-bajnokságon is versenyző ifj. Kiss László spottere is volt. 

  • Atomerőműben dolgozott, felnőttként kezdett gokartozni, most pedig a fiatal nőkért is küzd Rácz Geri főnöke

    Atomerőműben dolgozott, felnőttként kezdett gokartozni, most pedig a fiatal nőkért is küzd Rácz Geri főnöke

    Csapatfőnökként és tulajdonosként nemcsak lehetőséget ad a brit MINI CHALLENGE-ben versenyző Rácz Gerihez hasonló fiataloknak, hanem azokért a nőkért és fiatal lányokért is küzd, akik a motorsportban szeretnének elhelyezkedni. Justina Williams úgy véli, a legfontosabb az, hogy ne csak beszéljünk erről, hanem tegyünk is valamit, ő pedig tesz is.

    Justina Williams, a Rácz Gerit is a soraiban tudó EXCELR8 Motorsport alapítója és tulajdonosa volt Alistair Stewart ismert brit híradós vendége a GB News műsorában. A Brit Hadsereg STEM (science, technology, engineering and mathematics, azaz tudomány, technológia, gépészet és matematika) nagyköveteként és a brit motorsport-szövetség Girls on Track programjának nagyköveteként Justina nagy hangsúlyt fektet arra, hogy segítse a fiatalokat és a fiatal nőket/lányokat az álmaik megvalósításában.

    Miután 16 évesen gyakornoki állást kapott egy atomerőműben, ahol villamosmérnökként dolgozott, majd az ingatlanpiacon és pénzügyi tanácsadóként is tevékenykedett, az EXCELR8 Motorsport alapítója nem a motorsportban megszokott utat járta be, míg csapattulajdonos lett.

    Felnőttként kezdett gokartozni, miután férjével közösen megteremtették az ehhez szükséges anyagi feltételeket, a benzingőz azonban már kislány korában megfertőzte. Úgy véli, a lehetőségek a nők számára is éppen úgy adottak, csak ki kell használni azokat. „Valaki azt mondta, futtathatnék egy csapatot, én pedig úgy voltam vele, hogy próbáljuk meg.”

    A beszélgetés témája az volt, hogy munkája révén miként tud nőknek segíteni abban, hogy elhelyezkedjenek a jellemzően férfiak uralta motorsport és a hadsereg világában, akár mérnökként, akár versenyzőként  „Nincs oka, hogy a nőknek miért ne lehetne helye a motorsportban, és ha valaki fiatalon nagyon eltökélt, miért ne juthatna el a Forma-1-ig. Fiatal mérnökként soha nem éreztem azt, hogy visszafognának, és azzal foglalkoztam, amivel szerettem volna” – elevenítette fel.

    A motorsport sikerek hajszolása mellett Justina szenvedélye az is, hogy felnyitja a fiatal, motorsport vagy mérnöki szakma iránt érdeklődő lányok szemét.

    „Nagyon szerencsés vagyok, hogy a brit hadsereg STEM-nagykövete, és az FIA Girls on Track UK nagykövete is lehetek. Meghívunk fiatal lányokat, hogy jöjjenek és nézzék meg, mit csinálunk, pillantsanak be a kulisszák mögé. Megkérdezem tőlük, hogy ki az, aki szereti a matematikát, és miután felteszik a kezüket, elmondom, hogy nem csak könyvelő lehetsz, hiszen a matematika a legfontosabb ahhoz, hogy például mérnök legyél a motorsportban. Ez felnyitja a szemüket, és nagyon izgatottan és lelkesen mennek el.”

    Justina hangsúlyozta, hogy egészen más beszélni valamiről, és testközelből látni azt, ezért nagyon fontosnak tartja, hogy minél több fiatalt tudjanak közel vinni a motorsporthoz.

  • Verstappen és Leclerc nyomdokain: Molnár Martin remekelt a WSK Euro Series-ben

    Verstappen és Leclerc nyomdokain: Molnár Martin remekelt a WSK Euro Series-ben

    A WSK Euro Series-ben mérette meg magát Molnár Martin július 15. és 17. között. Az Energy Corse OKJ-kategóriában szereplő magyar versenyzője remekelt a South Garda Karting versenypályán rendezett első fordulóban, jutalma pedig eddigi legjobb WSK-eredménye lett.

    Az olaszországi South Garda Karting versenypályán folytatódott Molnár Martin gokartos szezonja, mégpedig az idén nyolcadik alkalommal megrendezett WSK Euro Series-el, amelynek presztízsét jól mutatja, hogy a jelenlegi Forma-1-es mezőnyből Max Verstappen, Charles Leclerc, George Russell, Lando Norris, Esteban Ocon, Pierre Gasly, Mick Schumacher, Lance Stroll és Alex Albon is versenyzett benne.

    A HUMDA Academy közreműködésével versenyző sportoló a két fordulóból álló széria első állomásának első szabadedzésén még nem mutatta jelét annak, hogy eddigi legjobb eredményét éri majd el a WSK-ban, végül azonban nemcsak, hogy ezt tette, de az utolsó méterekig a dobogóra is volt esélye. Remek teljesítményének köszönhetően az összetett második helyéről várhatja a folytatást.

    Molnár Martin, WSK Euro Series, Lonato, Energy Corse
    Fotó: MOTAM

    Martin a szabadedzésen valamivel több mint 4 tizedmásodperces lemaradással még csak a 16. helyen végzett, az időmérőn saját csoportjában viszont már a 3. pozíciót szerezte meg, ami összetettben a 9. időt jelentette. És ez még csak a kezdet volt, az előfutamok során ugyanis egy hetedik és egy nyolcadik helyezés mellett két győzelem és egy második hely lett a mérlege.

    Mindez azt jelentette, hogy a harmadik helyről várhatta az elődöntő rajtját. Már az is szép eredmény lett volna, ha ezt sikerül megtartania, de akárcsak azokban az előfutamokban, amelyeket a harmadik pozícióból kezdett (három ilyen is volt), most is javítani tudott, és végül nyert. Miután most először zárt úgy az élen elődöntőt, hogy meg is tarthatta ezt a pozíciót, ez az eredmény az eddigi legnagyobb sikere a WSK-ban.

    Ezek után hab lett volna a tortán, ha a döntőt is megnyeri, vagy akár csak dobogóra állhat. Utóbbira bőven mutatkozott esély, főleg úgy, hogy miután végre sikerült hibátlanul eljönnie a 36 fős mezőnynek (az első rajtot visszafújták) , a negyedik helyre lépett előre, és az előtte haladó hármasra tapadva kissé leszakította a mögötte érkező dél-afrikai versenyzőt. 

    René Lammers és William Go második helyért vívott kőkemény csatája közben Martin igyekezett lesipuskásként lecsapni a kínálkozó lehetőségre, de nem sikerült előznie. Ezután körökön át kivárásra játszott brit riválisa mögött, de valódi támadást végül nem tudott végrehajtani a dobogóért. Üröm az örömben, hogy az időközben a kettősükre felzárkózó Luviwe Sambudla az utolsó kör végén a semmiből elkapta az Energy Corse pilótáját, akit így az ötödik helyen intett le a kockás zászló.

    Molnár Martin, WSK Euro Series, Lonato, Energy Corse
    Fotó: MOTAM

    „Összességében jól sikerült a WSK Euro Series első fordulója, az elődöntőben a rajtnál sikerült kihasználnom az előttem levő hibáját, és az élre álltam, onnan kezdve pedig csak az előnyöm növelésére koncentráltam. A döntőben szintén jól kaptam el a rajtot, viszont az első kanyar kijáratán szélesre csúsztam, így visszaestem a negyedik helyre. Ezután nem tudtam a legjobb ritmusban körözni, mert mindig a pálya előzésre kevésbé alkalmas részén voltam gyorsabb az előttem haladónál, ahol pedig lehet előzni, ott nem kerültem elég közel hozzá, mert nem tudtam a saját ívemet autózni. Az utolsó körben sajnos veszítettem egy pozíciót, ami miatt nem lehetek teljesen elégedett, de így sem rossz azért ez az ötödik hely” – értékelte Martin az Euro Series első fordulóját.

    A 16 esztendős pilóta a remek hétvégi teljesítményének és a megnyert előfutamoknak, illetve elődöntőnek köszönhetően az összetett második helyéről várhatja a július végi folytatást, amely során – a Forma-1-es Magyar Nagydíjjal egy időben – szintén Olaszországban, Sarnóban lép pályára.

    Molnár Martin eredményei a WSK Euro Series első fordulójában

    Résztvevők: 72
    Időmérő csoport: 3.
    Időmérő: 9.
    C-D előfutam: 1.
    A-C előfutam: 7.
    C-E előfutam: 2.
    B-C előfutam: 8.
    C-F előfutam: 1.
    Előfutamok összesen: 6.
    Elődöntő: 1.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 5.
    Döntő: 5.

  • Bucsi Attila kezd hinni benne, hogy a lehetetlen lehetséges

    Bucsi Attila kezd hinni benne, hogy a lehetetlen lehetséges

    Mindent vitt Bucsi Attila a Swift Cup Europe legutóbbi fordulójában a Hungaroringen. A M1RA mindössze 14 éves autóversenyzője, aki nemrég a HUMDA Academy pilótája is lett, mindkét futamot megnyerte az Európa-kupa magyarországi versenyhétvégéjén, azaz továbbra is 100 százalékos győzelmi mérleggel büszkélkedhet az idényben. Innentől az a cél, hogy az összes versenyt megnyerje?     

    – Most ha akarnék, sem tudnék hibát találni, hihetetlen hétvége volt – értékelt Bucsi Attila, aki az időmérőt és mindkét futamot megnyerte a Hungaroringen, ráadásul mindkét versenyen a leggyorsabb köröket is megfutotta. 

    – Amikor az első fordulóban, a Salzburgringen sikerült dupláznom, utána mondtam is, hogy mennyire bosszantott az időmérő, amelyen második lettem. Most viszont már a kvalifikáció is pont úgy sikerült, ahogyan terveztük – emelte ki Attila. – Első nekifutásra mindig szeretek egy biztonságos, mégis gyors kört teljesíteni, amely során odafigyelek a pályahatárok betartására, nehogy szabálytalanság miatt töröljék az időmet. Most ez olyan jól sikerült, hogy nem volt szükségem újabb gyors körre a pole pozícióhoz, pedig úgy éreztem, nagyobb kockázatvállalással lehetett volna még faragni az időből. 

    Az első versenyen Bucsi Attila sima rajt-cél győzelmet aratott, de balesetek miatt sok időt töltött a mezőny a biztonsági autó mögött, ezért nem hozott sok valódi izgalmat a futam. 

    – Amikor az első helyen áll az ember, akkor nem bánja, hogy a többieknek kevesebb lehetőségük van a támadásra, de ha hátrébb lettem volna, biztos nem élveztem volna ennyire a versenyt – mondta az első győzelméről Attila. 

    Bucsi Attila, M1RA, HUMDA
    Fotó: M1RA Motorsport

    Másodjára nagyobb kihívás várt rá, hiszen a fordított rajtrácsos versenyen a nyolcadik helyről rajtolt, innen sikerült megszereznie az újabb győzelmet. 

    – A futam elején, a kettes kanyarban történt egy baleset, amelybe másokkal együtt én is belekeveredtem, de jól jöttem ki belőle, többet nyertem, mint amennyit veszítettem. Utána négy-öt autó állt előttem, és igazán nehéz dolgom akkor volt, amikor az első kettőt próbáltam előzni, mert az ő tempójuk erős volt – emlékezett vissza a M1RA pilótája, aki immáron a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyez. 

    Bucsi Attila három forduló és hat futam után 100 százalékos teljesítményt nyújtott, azaz az összes eddigi versenyt megnyerte, a Salzburgring és a Red Bull Ring után a Hungaroringen is duplázott. Hogyan tovább? 

    Bucsi Attila, M1RA, HUMDA
    Fotó: M1RA Motorsport

    – Amikor a Salzburgringen mindkétszer nyertem, nem is gondoltam arra, hogy ez a sorozat folytatható. Most például a második futam előtt jobban izgultam, mint bármelyiken idén, mert a Hungaroring híres arról, hogy nehéz rajta előzni, mégis sikerült megszereznem az első helyet a fordított rajtrácsról. Szóval bármennyire is lehetetlennek tűnt, az eddigiek alapján kezdek hinni benne, hogy lehetséges így folytatni, a hátralévő helyszíneken is maximalizálni a pontszerzést. A nagy álmok megvalósításáért sokat kell dolgozni, úgyhogy erre koncentrálok, de az biztos, hogy különleges lenne, ha folytatni tudnám a győzelmi sorozatot – zárta szavait Attila. 

    Egyelőre kérdés, hogy a M1RA és a HUMDA Academy versenyzője legközelebb mikor állhat rajthoz, ugyanis az eredetileg július 22-24-én a horvátországi Grobnik-pályán esedékes verseny szervezési nehézségekbe ütközött, az esetleges pótlás pedig még nem dőlt el. A Swift Cup Europe rá következő fordulóját augusztus 19-21-én a Slovakiaringen rendezik.         

  • Michelisz: interjú tanítványairól, az ETCR-ről és az idei szezonról

    Michelisz: interjú tanítványairól, az ETCR-ről és az idei szezonról

    A HUMDA Academy egyik mentoraként Michelisz Norbert első „osztályát” jelenthette be ezen a héten. Elmondása szerint büszkeség az eredmény, és a fiatalok nem hátráltatják a pályán. Sőt…

    Az idei többletprogramokkal, mint amilyen az ETCR és a HUMDA fejlesztőprogramja, hogyan jut időd a családra?

    Nem egyszerű ez a feladat, de néhány évvel ezelőtt elkezdtem megtanulni prioritásokat felállítani. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy jelenleg a versenyzésen és a családon kívül nem nagyon fér bele semmi más az életembe. Ebbe sajnos beletartoznak a szociális tevékenységek, mint például a barátokkal eltöltött sörözgetések, beszélgetések. Az ilyenek isszák meg a levét ennek a két bajnokságnak és a sűrű nyári beosztásnak.

    Vannak az évnek olyan részei, amikor beleférnek más dolgok is, például az Forma-1-es közvetítések, vagy különböző sajtóesemények és belefér az a háttérmunka is, amit a tavalyi év egészében, illetve idén is megtettünk annak érdekében, hogy a mai bejelentésig eljussunk.

    Ez gyakorlatilag folyamatosan változik, amikor kisebb a teher a versenyzés tekintetében és a mondjuk a családi dolgok engedik, akkor van lehetőség pótolni azt az elmaradást, ami a többi fontos dologból jött. Amikor meg minden nagyon sűrű, és hatékonyan kell beosztani az időmet, akkor marad a versenyzés, az utazás, meg a család.

    Melyik tetszik jobban, amikor a két sorozatod együtt vagy külön van?

    Külön. Az jó.

    Melyik a jobb?

    Az az igazság, hogy az ETCR-nél jóra számítottam, de még jobb. Többet kaptam. Szóval most nem tudnék dönteni. Annyira más, én élvezem az ETCR-t, még pörgősebb, rövid futamokkal. Nekem tetszik.

    Még nincs meg teljesen az elektromos autó. Jaramában nagy segítség volt, hogy nem egyszerre ment a kettő, és volt időm kicsit megemészteni a dolgokat. A Hungaroringen és Pauban az volt, hogy átfutottam egyik autóból a másikba (WTCR-ből ETCR-be), és akkor éreztem, hogy megérkeztem, amikor már ott volt a kockás zászló. És ez Jaramában már egy kicsit könnyebb volt, remélem így folytatódik.

    Az mondtad a mostani sajtóstájékoztatón, hogy a tehetséggondozás neked is sokat adott, ez a pályán is megnyilvánul valamiben?

    A pályán nem feltétlenül, inkább abban, hogy tehetségeket hogyan értékelek. Sokszor előfordul egy tehetség esetében, hogy anélkül, hogy közelebbről ismerném, azt mondanám rá, hogy nem annyira vagy épp borzasztóan tehetséges. Aztán a megismerés meg a vizsgálati folyamatok során változik a kép, ez teljesen természetes.

    A versenytársaidat is máshogy értékeled emiatt?

    Nem feltétlenül. Persze, mindig figyelem őket, de ez nem konkrétan a HUMDÁ-s kiválasztási mechanizmussal függ össze. Nyilván minden versenyző más, vannak erősségeik és gyengeségeik, és ezeket ismerni kell, saját magad és a versenytársak esetében is.

    Milyen volt visszatérni az alapokhoz?

    Jó érzés. Visszatérni mindig jó dolog. Minden egyes alkalommal, amikor fáziskéséssel visszatér az ember az alapokhoz, akkor ráeszmél arra, hogy sok minden tanulnivalója van még, másképp látja a világot. Az én esetemben is, eltelt sok idő, mióta kezdtem a pályafutásom, változtam mint versenyző, változtam mint ember, másképp látom a világot. Ez teljesen más megvilágításba helyezi a dolgokat.

    Spanyolországban jól ment a Zengő és Cupra. Milyen érzést kelt benned, hogy a korábbi csapatod magyar pilótával mondhatni feltámadt?

    Én örültem a sikerüknek. Nyilván régóta már nem zengős versenyző vagyok, de alapvetően igen [boldog voltam miattuk]. Danival is beszéltem a verseny után, Zolival egy gépen utaztam haza, gratuláltam nekik, nagyon ügyesek voltak. Alapvetően szerintem az, hogy ilyen jellegű sikereket elérnek – nem feltétlenül ők, más szakágban más magyarok is -, az összességében minden magyar versenyzőnek és csapatnak jó.

    Számítottál erre, tudtad, hogy a bennük van az, hogy újra ott legyenek az élmezőnyben?

    Tavaly is jó szezont produkáltak, volt futamgyőzelmük is. Nyilván volt nehezebb időszak is, de most én azt látom, hogy alapvetően sok dolog kezd a helyére kerülni, és ez megmutatkozik eredményekben is.

    Ez a hétvége nyilván egy jó hétvége volt, de nem történt olyan, ami a múltban már ne történt volna. Ilyen szempontból ezt nem mondanám váratlan vagy rendkívüli eredménynek.

    Tavaly Azcona volt náluk a húzóerő, ő azonban átpártolt hozzátok, a Hyundaihoz. Most úgy tűnik, Huff a helyébe lépett.

    Huffynak tavaly is volt jó versenyei. Az, hogy nem mindig tudta ezt [a tempót] megmutatni, az sokszor más tényezők következménye is volt. Úgy alapvetően, ezen a szinten, ilyen versenyzőkkel bármikor benne van a jó eredmény.

    Most kétszer is előfordult, először [Tassi] Attilával, aztán [Nagy] Danival, hogy ott küzdöttetek az elején. Ilyenkor csak egy újabb ellenfélről van szó, vagy azért néha kitekintesz, és felismered őket?

    Őszintén szólva nem nagyon. Az autóban valahogy nem tudom, megváltozik az ember működése. Az, hogy milyen nemzetiségű egy versenyző, arra valahogy nem nagyon figyelek, amikor ott vagyok. Nyilván, amikor nem versenyzünk, akkor másképp beszélünk egymással.

    Szerintem mindenki magáért megy a pályán. Lehet, hogy ez furán fog hangzani, ez nekik sem tesz jót, ha tekintettel vagyunk egymásra. Nyilván rövid távon lehet, hogy ezt valaki keserűen vagy szomorúan értékeli, de alapvetően abban hiszek, hogy minden apróság meg kelljen küzdeni. Ez a fejlődését mindenkinek nagyon meg tudja gyorsítani.

    Te örülsz annak a hírnek, hogy megint nem megy Ázsiába a mezőny?

    Kicsit szomorú vagyok miatta, főleg Makaót vártam, ugye régen voltunk ott, a Hyundai hazai versenye is nyilván különleges lehetett volna. De őszintén hallottam erről beszélgetéseket a paddock-ban, de csak most szembesültem én is vele, hogy tegnap ez történt.

    Milyen pályákat látnál szívesen a naptárban?

    Ha nem lesz Makaó, akkor nem is tudom… Egyszer szívesen elmennék Bathurstbe, nem tudom lenne-e lehetőség egy TCR Australia futamba benevezni. – jegyezte meg Michelisz félig nevetve.

    Marrákes nem a kedvenc versenypályám, de Istanbul Park az szerintem egy kifejezetten jól épített pálya, a szimulátoron kedvencem volt. Oda mindig szerettem volna egyszer elmenni, eddig még nem versenyeztem rajta.

    Mondjuk jöhetne egy Abu Dhabi, vagy valami ilyen Forma-1-es pálya, ahol jó versenyek vannak. Akár Dubajban is.

  • A MOTAM tehetségei is bekerültek a HUMDA Academy tehetséggondozó programjába

    A MOTAM tehetségei is bekerültek a HUMDA Academy tehetséggondozó programjába

    A Motorsport Talent Management (MOTAM) három tehetséges versenyzője, Molnár Martin, Rácz Geri és Zsigovits Norbert is bekerült a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által indított HUMDA Academy tehetséggondozó programba. A kezdeményezés az autó- és motorsportok feltörekvő képviselőit átlátható és szakmai szempontok által kijelölt célok elérésében támogatja.

    A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. bejelentette, hogy elindul a HUMDA Academy program, amelynek részeként 2022-ben összesen 29 tehetséges gokart-, autó- és motorversenyző kap támogatást pályafutásuk további építése érdekében. A kiválasztás egy hosszú folyamat eredménye, amely során a HUMDA és partnerei különböző szakmai szempontok alapján felmérték és értékelték a hazai fiatal versenyzők széles körének képességeit, eredményeit és céljait.

    MOTAM
    Fotó: MOTAM

    A támogatott versenyzők között a MOTAM három sportolója is szerepel: Molnár Martin a gokartozás hazai tehetségei közül generációja legsikeresebb tagja: ő az első magyar versenyző, aki a World Series Karting (WSK) bajnokságban időmérőt és előfutamot is nyert, valamint a Champions of the Future Euro Series-ben első magyarként döntőben 3. helyezett lett. Martin a közeljövőben megkezdi formulaautós pályafutását is.   

    A túraautósok között két versenyzőt támogat a HUMDA, az egyikük Rácz Geri, aki a Swift Cup Europe mezőnyében abszolút 1. helyezést ért el a Salzburgringen és a Slovakia Ringen, végül 2021-ben a kategória pontversenyének 4. helyén zárta a szezont, és az idei évtől már a legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) előszobájában, a MINI CHALLENGE-ben fejlődik. A továbbiakban is csúcskategóriás túra- vagy sportautó-bajnokságokban folytatja a pályafutását.

    Fotó: MOTAM

    A motorosok között az EnduroGP-világkupa 2. helyezettje, a Superenduro-világbajnokság junior kategóriájának 5. helyezettje, Zsigovits Norbert szintén két enduro-versenyző egyike, aki támogatást kap. A sportág jelenlegi legsikeresebb magyar képviselője idén a Hard Enduro-világbajnokságban és a Superenduro-világbajnokságban versenyez.

    „Üdvözöljük, hogy a magyar sport történetében először elindult egy folyamat, amelynek eredményeként 29 kimagasló tehetség egy független, kizárólag szakmai szempontokat szem előtt tartó testülettől támogatásban részesül. Külön öröm a számunkra, hogy a kiválasztott sportolók között hárman a MOTAM kötelékéhez tartoznak, ez visszaigazolja a szülők erőfeszítéseit és a TRP Hungary sportmenedzsment ágánál zajló munkát is” – nyilatkozta Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója.

    Fotó: MOTAM

    „Az autó- és motorversenyzést a hazai sportélet minőségi és dinamikusan fejlődő ágának tartjuk, ami iránt nagy az érdeklődés a közönség részéről és remek platformot biztosíthat a gazdasági szereplők számára, Magyarországon és a határokon túl egyaránt. Azon dolgozunk, hogy a tehetségeink erős, nemzetközi környezetben is megállják a helyüket, és a pályafutásuk révén értéket hozzanak létre. A HUMDA támogatása fontos mérföldkő ebben a folyamatban.”  

  • A HUMDA Academy 29 versenyző támogatásával indul el

    A HUMDA Academy 29 versenyző támogatásával indul el

    Nyolc autó– és motorsport szakágban összesen 29 versenyző támogatásával indul el a HUMDA Academy utánpótlásnevelési rendszer. Alapos felmérési munkát követően transzparens és mérhető elbírálási szempontok alapján kerülhettek be versenyzők a programba. A versenypályákon már elért eredmények mellett többek között a vezetéstechnikát, valamint a fizikai- és mentális alkalmasságot is vizsgálva állították össze a szakemberek a HUMDA Academy névsorát. A kiválasztás Michelisz Norbert, a túraautó világkupa 2019-es bajnoka és Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka irányította. A kiválasztás alapját képező képességfelmérésben a motorsport-specifikus vizsgálatokkal és felmérésekkel foglalkozó Fit4Race volt a HUMDA partnere. 

    Kilenc gokart-, három rali-, és két túraautó pilóta mellett kilenc gyorsasági motor, két-két enduró motor, illetve motokrossz, valamint egy-egy supermoto és triál versenyző került be a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. utánpótlásnevelési rendszerébe, a HUMDA Academy programba. Minden versenyző rangos sorozatokban bizonyított már és a támogatás révén magasabb szintű bajnokságokban, vagy professzionálisabb körülmények közt koncentrálhat a versenyzésre.  

    A HUMDA egyik alapvető célkitűzése a hazai autó- és motorsport népszerűsítése, fejlesztése, a tehetséges, illetve eredményes sportolók karrierjének támogatása és előre mozdítása. Az Ügynökség tavaly novemberben Michelisz Norbert és Talmácsi Gábor vezetésével több mint száz tehetséges versenyző képességfelmérését kezdte meg a tehetségkutató- és utánpótlásnevelési rendszerben. A hazánkban jelenleg is aktív, többségében utánpótlás korú autó- és motorversenyzők a Fit4Race komplex, többek között fizikai-, mentális, pszichológiai, biomechanikai és egyéb versenyspecifikus szempontok alapján végzett felmérésen vettek részt. Különböző szempontok figyelembevételével és súlyozásával alakult ki a támogatotti lista, többek között az életkort, a sporttapasztalatot, a versenyzőkben rejlő potenciált, a sporthoz való hozzáállást és a mikrokörnyezetet is értékelték a szakemberek Michelisz Norbert és Talmácsi Gábor irányításával. 

    HUMDA, HUMDA Academy
    Fotó: HUMDA

    Olyan versenyzők kerülhettek be a programba, akik már bizonyítottak valamilyen szinten és van esélyük arra, hogy komolyabb karriert fussanak be a következő években. A támogatás célja nem az, hogy teljesen egészében fedezze egy szezon költségvetését, hanem kiegészítést jelent a már meglévő költségvetéshez, amelyet jellemzően családi vagy szponzori támogatással teremtenek elő a fiatalok.  

    – Saját tapasztalatból tudom, hogy a motorsportban milyen nehéz beindítani egy karriert fiatalon. A legtöbb sportággal ellentétben itt sokkal nagyobb az anyagi nyomás a versenyzőkön, és sok esetben a költségvetés hiánya a legfőbb gátja a magyar tehetségek kibontakozásának. Azért örülök a HUMDA programjának, mert lehetőséget ad arra, hogy a legtehetségesebb versenyzők kisebb valószínűséggel kerüljenek ilyen nehéz helyzetbe. A kiválasztásban nekem fontos szempont volt, hogy ami mérhető, azt mérjük meg. Sokat számított a Fit4Race-elemzés, amelynek segítségével a fejlődési potenciált objektív szempontokkal kiegészítve határozhattuk meg, ezzel növelve annak valószínűségét, hogy azok a versenyzők kapjanak segítséget, akik a legjobb eséllyel juthatnak el komoly szintre egy erős, nemzetközi bajnokságban – emelte ki Michelisz Norbert, a túraautó világkupa 2019-es bajnoka, a HUMDA Academy program mentora. 

    – Már aktív karrierem során is fontosnak tartottam a fiatalok támogatását. Jó érzéssel tölt el, hogy a tehetségek mentorálásában részt vehetek. Egy hosszú kiválasztási folyamat végéhez érkeztük, melynek eredményeképp előre mozdíthatjuk a legtehetségesebbek pályafutását. Visszaemlékezve pályafutásom elejére, én magam is átérzem azt, hogy a szülőkre mekkora anyagi teher nehezedik évről-évre a technikai sportokban, ezért igazán kivételes lehetőség ez a támogatottak számára – tette hozzá Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka, a HUMDA Academy program mentora. 

    – A Fit4Race a minden teljesítmény területre kiterjedő vizsgálatai alapján létrehozott a HUMDA részére egy olyan speciális felmérési és kiértékelési rendszert, melynek segítségével kizárólag számadatokkal skálázhatóvá tudtuk tenni a több mint 100 versenyző részvételével zajló kiválasztási folyamatot. Nagyszerű volt látni, hogy a versenyzők úgy érkeztek meg és teljesítettek, mintha az egy éles versenyhétvége lett volna. Ez a plusz izgalmi szint egyértelművé tette azt is, hogy kik azok a sportolók, akik a jövőben egy nap képesek lesznek sorsdöntő versenyeket, bajnoki címeket is nyerni – nyilatkozta Matics Zsolt teljesítménytréner, a Fit4Race alapítója. 

    – A HUMDA Academy tagjai nem csak anyagi támogatásban részesülnek, hanem folyamatos kapcsolatban állnak majd az Ügynökséggel, és más területeken is segítséget, tanácsokat kapnak karrierjük építéséhez. Ez alatt jogi-, kommunikációs-, és marketing segítséget értünk, de akár a fizikai vagy a mentális felkészülés folyamatában is részt vehetünk. Mivel minden sportág minden szakágában más és más jellegűek lehetnek ezek a felmerülő kérdések, ezért ez a munka egyben egy pilot projekt is az Ügynökségnek, a sportolókkal együtt dolgozzuk majd ki a részleteket. Így a felmerülő kérdések és tapasztalatok alapján tudunk majd a jövőben támogatandó versenyzőink mellé egy komplex támogatási csomagot biztosítani – mondta Őry Kornél, a HUMDA Zrt. szakmai igazgatója. 

    A HUMDA néhány hete jelentette be, hogy a túraautó-világkupában (FIA WTCR) induló Zengő Motorsport és a kamion-Európa-bajnokságban (FIA ETRC) versenyző Révész Racing csapatait is támogatja. A teljes magyar háttérrel, hazai versenyzővel és szerelőgárdával induló versenycsapatok azontúl, hogy hazánk hírnevét öregbítik a technikai sportok rangos szériáiban megfelelő hátteret biztosíthatnak a magyar versenyzőket támogató szakembergárda kiépítéséhez, tapasztalatszerzéséhez. 

    A HUMDA Academy tehetséggondozó programban támogatott versenyzők szakáganként: 

    Gokart: Gáspár Benett, Gender Tamás, Hideg-Szikszai Ádám, Krepcsik Áron, Krózser Menyhért, Molnár Martin, Nógrádi Nimród, Willisits Vilmos, Zsebő Marcell 

    Rali: Csomós ‘Mixi’ Miklós, Hangodi Bendegúz, Herczig Patrik 

    Túrautó: Bucsi Attila, Rácz Gergő 

    Enduro motor: Liszka Roland, Zsigovits Norbert 

    Gyorsasági motor: Farkas Kevin, Görbe Soma, Kecskés Bence, Kovács Bálint, Molnár Gergő, Moor Rossi, Számadó Máté, Varga Tibor, Vincze Martin 

    Motokrossz: Katona Áron, Pergel Bence 

    Supermoto: Surányi Balázs 

    Triál motor: Csizmadia Barnabás 

    Csapattámogatások:  

    Révész Racing (versenykamion), Zengő Motorsport (túraautó