Kategória: Rally

  • Új dobost próbált ki a Tankcsapda!

    Új dobost próbált ki a Tankcsapda!

    Hogy kerül a csizma az asztalra? Avagy mit keres Szalay Balázs a dobok mögött és hogy kerül Bunkoczi László kezébe gitár? A Tankcsapda tényleg új tagokat keres?
    Az Opel Dakar Team párosa szereti a kihívásokat. Majd’ 300 ezer kilométert tettek meg együtt a világ különbözõ sivatagjaiban, és soha, semmilyen feladattól nem riadtak vissza.
    Egészen mostanáig.

    Mert arra õszintén szólva nem voltak felkészülve, hogy be kell szállniuk a Tankcsapda zenekarba. A banda tagjaival jól ismerik egymást, hiszen mindannyian az Opel márkanagykövetei már évek óta. Rocksztárok és autóversenyzõk – õk az Opel hazai arcai.
    Most a zenekar tagjai kihívás elé állították a sivatagi hõsöket, kíváncsiak voltak, mihez kezd egy autóversenyzõ azzal, ha a kormány helyett a dobverõt kell markolnia, vagy egy navigátor, akinek az itiner helyett gitár kerül a kezébe?

    A szám címe, amit a terv szerint együtt kellett volna elõadniuk: Alföldi gyerek.
    És akkor Szalay Balázs beült a dobok mögé…

    „Sohasem zenéltem, de azt gondoltam, a doboláshoz csak ritmusérzék kell, mint az autóversenyzéshez, úgyhogy reméltem, tehetséges leszek benne – viccelõdött Szalay. – Aztán kiderült, hogy Fejes, aki helyett próbáltam dobolgatni, valahogy sokkal jobban össze tudja hangolni a kezét és a lábát, mint én. Nekem ez nem ment olyan jól…”
    Mivel Bunkoczi sem bizonyult briliáns gitárosnak (Lukács felsóhajtott, amikor meghallotta, hogy bánik a húrokkal), a sivatagi vitézek úgy döntöttek (a tankcsapdás fiúk hathatós unszolására), hogy inkább beállnak vokálozni. Így okozták a legkevesebb kárt…
    Bár elszántan küzdöttek, mindenki számára világossá vált, jobb, ha õk inkább maradnak az autóversenyzésnél és a sivatagnál.

     

  • Ogier és Evans az M-Sport csapatban 2018-ban

    Ogier és Evans az M-Sport csapatban 2018-ban

    Az M-Sport örömmel tudatja, hogy Sébastien Ogier és Elfyn Evans a FIA Rally Világbajnokság 2018-as évadában is a csapat színeiben versenyeznek majd navigátoraikkal, Julien Ingrassiával és Daniel Barrittal.

    Az ötszörös világbajnokkal és a sportág egyik legígéretesebb tehetségével a soraiban az M-Sport jó eséllyel védheti meg címét a következő szezonban, ami izgalmas és szoros küzdelmet ígér.

    Mindkét versenyautó személyzete hasznos tapasztalatokat gyűjtött már az EcoBoost-motoros Ford Fiesta WRC-vel kapcsolatban, hiszen folyamatosan részt vettek a fejlesztési munkákban. Ogier és Evans azzal az elhatározással vág neki a 2018-as évnek, hogy dobogós helyezésekkel, győzelmekkel és bajnoki címmel gazdagítják az M-Sport repertoárját.

    A Dovenby Hallban ma megrendezett ünnepségen Ogier és Evans aláírták a szerződésüket, ami azt jelenti, hogy ők lesznek az M-Sport 240 fős csapatának éllovasai.

    Ogier és Evans segítségével a csapatnak jó esélye nyílik arra, hogy megismételjék azt a sikert, amelynek megünneplésére ma összegyűltek. Mindkét páros arról híres, hogy nagy tempót diktál, ám az M-Sport címvédő futamain ugyanilyen fontos lesz az is, hogy mindig mesteri módon alkalmazzák az előre megbeszélt versenystratégiát.

    A harmadik Ford Fiesta WRC-vel kapcsolatos híreket a következő hetekben jelenti majd be a csapat.

    Malcolm Wilson csapatfőnök:

    „Ragyogó hír a csapat számára, hogy Sébastient és Elfynt a sorainkban tudhatjuk. Már régóta dolgozunk ezen, és fantasztikus, hogy sikerült szerződést kötni velük; most végre arra összpontosíthatunk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a következő évadra.

    Sébastienben és Elfynben hatalmas lehetőséget látunk a címünk megvédésére, de tudjuk, hogy ez így sem lesz könnyű menet. Versenytársaink sem pihennek a babérjaikon, úgyhogy még szorosabb küzdelemre számítok. Szerencsére mindkét versenyzőnk nagyon intelligens pilóta. Az általuk diktált tempó káprázatos, ugyanakkor remekül alkalmazzák a stratégiát, ami újra meg újra biztosíthatja a jó eredményt.

    Nincs okunk kételkedni abban, hogy jövőre mindez erősen növeli esélyeinket – aminek jelei már ma délután is láthatók a csapaton –, és tudom, hogy mindenki 110 százalékban odateszi majd magát!”

    Sébastien Ogier:

    „Remek érzés, hogy végre bejelenthetjük, mit tervezünk 2018-ra. Igazán lenyűgöző mindaz, amit eddig együtt elértünk, és jó dolog, hogy ez most folytatódik, és hogy megvédhetjük az eddigi eredményeinket.

    Izgalmas évad áll mögöttünk; egy olyan év, amiben minden idők legszorosabb küzdelmeit kellett megvívnunk. Pilótaként csak annyit mondhatok, hogy nagy öröm ebben részt venni. A rally mindig is hatalmas lendülettel töltött fel, ebben a csapatban pedig csak úgy lobog a szenvedély. Éppen ezért nem is volt kétséges, hogyan döntök, és hogy mindent megteszünk majd azért, hogy jövőre is sikeresek lehessünk.”

    Elfyn Evans:

    „Fantasztikus évad volt ez az egész csapat számára, és remek dolog, hogy mindennek jövőre is részese lehetek. Az első győzelmi trófea megszerzése után készen állunk rá, hogy továbblépjünk, és azt hiszem, az előttünk álló szezon is ugyanilyen izgalmas lesz.

    Komolyan alig várom már, hogy újra a volán mögé ülhessek, és ott legyek a Monte-Carlo Rallyn. A karácsonyi szünetben is keményen dolgozunk majd, hogy biztosan felkészülhessünk, hiszen az a célunk, hogy az idei sikerre alapozva újra diadalt arassunk!”

  • Opel Dakar Team: Teszt a lelke mindennek!

    Opel Dakar Team: Teszt a lelke mindennek!

    Az Opel Crossland X már úton van a Le Havre-i kikötõbe, ahol behajózik Dél-Amerikába, hogy idõben megérkezzen a 40. Dakar-rali januári rajtjára, de téved, aki azt hiszi, hogy „kipróbálatlanul” kelt útra.
    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs még indulás elõtt tesztelt a vadonatúj versenygéppel, amely jobban kezelhetõ, stabilabb útfekvésû és jóval könnyebb, mint az elõdje volt.

    „Ez volt eddig a legsimább tesztünk, az autó az elsõ pillanattól kezdve tökéletesen mûködött, és az is kiderült, hogy az alapbeállításai nagyon jól sikerültek, mert bár folyamatosan próbáltunk változtatni, végül mindig visszatértünk a kiindulási ponthoz – mondta Szalay Balázs, akinek a januári lesz a 13. Dakar-ralija. – Direkt egy olyan terepre mentünk, ahol egymást követik az árkok, mert ki akartam próbálni az új rugózást, a hosszabb rugó-utat, és tökéletesen elégedett voltam a Crossland X-szel.”

    Körülbelül száz kilométert tett meg Szalay, s természetesen voltak olyan menetek, amelyeken beült mellé navigátora, Bunkoczi László is – nem azért, mintha mondania kellett volna, merre kell menni, egyszerûen õ is ki akarta próbálni a versenygépet.

    „Az autóban minden ott van, ahol szeretem, minden úgy van, ahogy kézre esik, s bár azt nem tudom megállapítani, hogy gyorsabb lett-e – mert nem mûködött a kilométer-óra –, de az teljesen biztosan jót tett neki, hogy az elõzõ autónkhoz képest majd’ háromszáz kilóval könnyebb – árulta el Szalay. – A BF Goodrich abroncsok is nagyon jól fogták a földet, ami azért fontos, mert a tavalyi tapasztalatból kiindulva számíthatunk olyan esõs körülményekre is, mint amilyen itthon volt az utóbbi napokban.”

    A BF Goodrich All-Terrain abroncsok kifejezetten összkerékhajtású jármûvekre készültek. Megküzdenek a legnehezebb gumigyilkos tereppel és ellenállnak a legerõsebb igénybevételnek is. Ez annak köszönhetõ, hogy szerkezetük egyszerre hajlékony és rendkívül ellenálló, így alacsonyabb üzemi nyomáson is bírják a gyorsaságot.
    Ezek az abroncsok, amelyekkel Szalayék is nekivágnak a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyének, a legutóbbi Dakaron is kiválóan teljesítettek – több csapathoz hasonlóan az elsõ három helyezett is ilyen abroncsokon versenyzett.

  • Új fejezetet nyit a MINI a Dakar Rali negyvenéves jubileumán

    Új fejezetet nyit a MINI a Dakar Rali negyvenéves jubileumán

    A 2012 és 2015 között bezsebelt négy abszolút győzelem, valamint az első tízben elért legutóbbi három helyezés után a MINI és az X-raid csapat egy minden eddiginél erőteljesebb palettával tér vissza a Dakar Rali dűnéi közé. Fennállása során most először a brit prémiumgyártó két különböző hajtásláncot állít csatasorba: 2018. január 6-án, a világ legkeményebb terepralijának negyvenedik rajtrácsára az összkerékhajtású MINI John Cooper Works Rally mellett a hátsókerék-meghajtású MINI John Cooper Works Buggy is felgurul.

    A legfrissebb versenyautó-paletta hivatalos leleplezésével a MINI és a németországi székhelyű X-raid csapat a 2018-as Dakar Rali előtti felkészülés utolsó fázisába érkezett. Közel hat évtizede íródó sikertörténete során a brit prémiumgyártó most először két különböző hajtáslánccal néz szembe a világ legkeményebb terepralijának kihívásaival: 2018. január 6-án, Peru fővárosában a 2017-es bemutatkozó szezonjában azonnal abszolút hatodik helyen záró, összkerékhajtású MINI John Cooper Works Rally továbbfejlesztett változata és a hátsókerék-meghajtású MINI John Cooper Works Buggy is rajthoz áll.

    A MINI és az X-raid csapat minden korábbinál eltökéltebb célja, hogy 2018-ban tovább írják közös sikertörténetüket, amely 2012 és 2015 között négy egymást követő abszolút győzelemben teljesedett ki. „Két legfrissebb versenyautónkkal a Dakar Rali történetének eddigi legerősebb MINI-flottáját gurítjuk rajtrácsra” – mondta Sebastian Mackensen, a MINI márka alelnöke a MINI John Cooper Works Rally és a MINI John Cooper Works Buggy közös párizsi premierjén.

    A második hajtáslánc-változatot a Dakar Rali speciális szabályrendszere hívta életre, amely jelenlegi formájában a csupán hátsókerék-meghajtású technikákat számos előnnyel ruházza fel. Sven Quandt, az X-raid csapat igazgatója már 2017 februárjában zöld utat adott a MINI John Cooper Works Buggy megépítésének. „Ez volt csapatunk történetének eddigi legátfogóbb projektje, rendkívül keményen dolgoztunk rajta az elmúlt hónapokban” – fogalmazott az igazgató Párizsban.

    A MINI John Cooper Works Buggy meghajtásáról egy 3.0 hengerűrtartalmú, soros hathengeres dízelmotor gondoskodik, 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítménnyel és 800 Nm csúcs forgatónyomatékkal. A váltó, a hajtáslánc és a BMW TwinPower Turbo technológia alapjaira épülő turbófeltöltés teljes egészében újragondolt fejlesztés. A MINI John Cooper Works Rally motorterében ugyanez az erőforrás dolgozik. A pilóta és a navigátor maximális biztonságáért még a legextrémebb versenykörülmények közepette is masszív bukókeret felel, amelyre szénszál-erősítésű műanyagból és kevlárból készült, minden részletében kidolgozott karosszériát erősítettek fel. A hátsókerék-meghajtású versenyautó egyedülálló, aerodinamikailag is tökéletesített „buggy” megjelenését a MINI járműtervezési részlegének dizájncsapatával karöltve alkották meg.

    MINI John Cooper Works BUggy

    Az elmúlt hónapok során az új MINI John Cooper Works Buggy valós körülmények között, intenzív tesztelésen esett át, többek között Magyarországon és Marokkóban is. „A buggy ez idő alatt egyszer sem állt meg technikai meghibásodás miatt, amely kiváltképp figyelemreméltó eredmény” – hangsúlyozta Sven Quandt. „Az örömmámorban azonban a MINI John Cooper Works Rally-ról sem szabadott megfeledkeznünk, hiszen az összkerékhajtású technika megannyi terepen és útfelületen előnyt élvez. Ráadásul rendkívül megbízható autónk van” – tette hozzá a csapatigazgató. A tavalyi Dakar-futam előtt leleplezett MINI John Cooper Works Rally, amellyel az argentin Orlando Terranova az abszolút hatodik helyen ért célba, idén új futómű-technológiával áll rajthoz, elsősorban nagyobb rugóúttal és jelentős súlycsökkenéssel.

    MINI John Cooper Works Rally2018-ban a MINI és az X-raid csapat hét versenyautót gurít a Dakar Rali rajtrácsára. A három MINI John Cooper Works Buggy volánjánál a finn Mikko Hirvonen, az egyesült államokbeli Bryce Menzies és a szaúd-arábiai Yazeed Al-Rajhi foglal majd helyet. A négy MINI John Cooper Works Rally versenyautót az argentin Orlando Terranova, a lengyel Jakub Przygonski, a spanyol Joan „Nani” Roma és a chilei Boris Garafulic vezeti.

    Kiváló pilótáival és navigátoraival, valamint rendkívüli tapasztalattal rendelkező háttértámogatásával és szervizcsapatával az X-raid csapat minden szempontból felkészülten vág neki a negyvenéves jubileumát ünneplő Dakar Rali embert és gépet egyaránt kihívó megpróbáltatásainak. A világ legkeményebb terepralija, amelynek Dél-Amerika immáron sorozatban tizedik alkalommal ad otthont, a negyvenedik felvonás során ismét Peru, Bolívia és Argentína tájain kalauzolja keresztül az indulókat. A 2018-as Dakar Rali végeláthatatlan sivatagi szakaszok, sziklás terepek és aszfaltozott utak több ezer mérföldnyi forgatagát ígéri, akár az Andok-hegység 4000 méteres magasságában is. A verseny 2018. január 20-án, az argentin Córdoba városában érkezik be a célba.

  • Citroën C3 R5 és Loeb-Elena páros a Rallye du Var meglepetései

    Citroën C3 R5 és Loeb-Elena páros a Rallye du Var meglepetései

    Az francia márka legújabb versenyautója a C3 R5 a Rallye du Var gyorsasági szakaszain debütál, és a 2017. évi franciaországi aszfalt rally bajnok, Yoann Bonato fogja vezetni. Az esemény november 23. – 26. között kerül megrendezésre a francia Alpokban és a Loeb-Elena páros is részt vesz a versenyen.

    Az autó jelenleg prototípus fázisban van, még nem teljesítette az FIA nemzetközi homologizációhoz szükséges km-t. A Citroën Racing szerint a C3 már több mint 4000 km-es teszten van túl, olyan pilóták kezei között, mint Bonato, Stéphane Lefebvre és Craig Breen. A fent említett eseményen szintén a teszt részeként a 14 gyorsasági szakasz 186,08 versenykilométerét teszi meg.

    Nem a C3 R5 lesz az egyetlen prototípus, hiszen Stéphane Sarrazin is indul egy, az Oreca által kifejlesztett Toyota Etios R4-Kit volánja mögött, melyet minden típusú bajnokságra homologizálni szándékoznak.

    Más meglepetés is érkezik a versenyre: a Sébastien Loeb – Daniel Elena kilencszeres rally világbajnok páros egy Peugeot 306 Maxi Kit Car-ral indul, akik a 2015-ös Monte Carlo Rally óta nem versenyeztek együtt, most újra összeülnek.

    Ez azért is érdekes, mert a „harmadik prototípust” ők fogják terelgetni (A Sebastien Loeb Racing társalapítója, Dominique Heintz épített egy Peugeot 306 Maxi prototípust az ikonikus rallyeautóból kifejezetten Loeb részére, akinek mindig is álma volt egy ilyet vezetni. – a szerk.) és Elena optimista a Peugeot 306 Maxi Kit-et illetően. Úgy véli, hogy ha száraz körülmények fogadják őket, akkor megvan a lehetőség, hogy megnyerjék a tesztet, mivel ez egy első kerék hajtású autó.

  • Tim Gábor raliban is bajnok lett

    Tim Gábor raliban is bajnok lett

    A gyorsasági szakágtól (Suzuki Kupa, RCM CUP és Skoda Octavia Cup bajnok) a rali felé fordult a 2017-es szezonban Tim Gábor, és először futott teljes bajnokságot a saját építésű Nissan Sunny GTi autójával.

    Timár Tamás navigálásával idén 10 rali versenyen vett részt a többszörös bajnok Tim, és a hétvégén megszerezték a MARB Északi Régiójának bajnoki címét mind összetettben, mind a kategóriájukban, miután a Bózsva – Telkibánya közti raliversenyen az ötödik helyen érkeztek a célba, megszerezve a bajnoki címhez még szükséges pontokat.

    A MARB Országos értékelésében (északi, keleti és déli régió összevonva) a harmadikok lettek a közel 120 főt számláló mezőnyben. A 2000cc-es kategóriában a második helyet szerezték meg az országos tabellán.

    A szezonban három futamon abszolút győzelmet és négyen kategória elsőséget zsebeltek be, és több versenyen dobogóra állhatott a páros. Az első rali szezon sikeres volt, melyről Tim így nyilatkozott:

    „A szezon felemás érzésekkel tölt el. Ugyan több futamgyőzelmünk is volt, de volt kiesésünk és rosszul sikerült versenyünk. A ralihoz sok tapasztalat kell és elsőre sok apró hibába beleszaladtunk. Ha most kezdenénk a bajnokságot, a már meglévő tudásunkkal, biztos még jobb eredményeket érnénk el. De nem panaszkodom, azok után, hogy a gyorsasági pályafutásom véget ért, végül idén mégis egész évben tudtam versenyezni, köszönhetően a családomnak, maroknyi támogatói hátterünknek, navigátoromnak, Timár Tominak, és a sok barátnak aki segített.”

    Tim tervei között szerepel, hogy újra gyorsasági versenyeken induljon, vagy akár kipróbálja a rallycross-t, de szó van egy 2018-as Rallye2 szezonról is, persze ezek mind csak a megfelelő anyagi háttérrel lehetségesek.

    Bárhogy is lesz, télen még egy megmérettetés áll előtte, az év végi Szilveszter Rallye, melyet 2016-ban megnyert a 2000cc-es kategóriában.

  • Opel Dakar Team: Új autó, új kihívás

    Opel Dakar Team: Új autó, új kihívás

    Az Opel Dakar Team fennállása során jó néhányszor szembenézett már a kihívással, amit egy új versenyautó építése jelent, és szerencsére mindig meg is felelt neki.

    Így azután amikor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megváltoztatta a négykerékhajtású versenygépekre vonatkozó technikai szabályokat, Szalay Balázs és Bunkoczi László nyugodt szívvel döntött úgy, hogy csapatával új autó építésébe kezd a januári fõverseny, a 40. Dakar-rali elõtt.
    Az Opel Crossland X hónapok óta készül a csapat halásztelki mûhelyében, de még így is nagy hajrára lesz szükség ahhoz, hogy idõben feltegyék a kocsit a Dél-Amerikába tartó kompra. A felkészülés azonban nem is lenne az igazi egy kis izgalom nélkül.

    „Új autót építeni mindig nagyon stresszes, ugyanakkor muszáj lépést tartani az idõvel és az új szabályokkal – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája, aki eddig 12 alkalommal állt rajthoz a Dakar-ralin. – Mindenki a régi autóból indul ki, ami nekünk egy nagyon jó alap volt, mert jól és megbízhatóan mûködött a hosszú távú sivatagi versenyeken. A Silk Way-ralin fogalmazódott meg bennem végképp, hogy talán megéri hozzányúlni a Mokkához és úgy átalakítani, hogy versenyképesebb legyen. Nem volt túl sok idõnk rá, de ennél nagyobb feladatot is megoldott már a csapat.”

    S hogy milyen változásokat hajtottak végre az autón?
    Egyrészt megpróbálták tovább könnyíteni az apró módosításoknak köszönhetõen (a sivatagban és úgy egyáltalán az autósportban minden egyes kiló számít), és dolgoznak azon, hogy a súlyelosztása még jobb legyen.
    Mivel megnõtt a rugóút (ez volt a fõ változtatás, hogy öt centivel hosszabb lehet a rugóút), az új autó valamivel szélesebb is lesz, mint az elõzõ volt, és lejjebb kerül a súlypontja. Ezektõl a változásoktól azt várják a versenyzõk, hogy sokkal stabilabb lesz, mint eddig.

    „Az elmúlt idõszak szabályváltoztatásai a kétkerékhajtású autóknak kedveztek, amelyek ennek köszönhetõen elõre törtek, és az utóbbi idõben legyõzhetetlenek voltak. Itt volt az ideje, hogy egy kicsit kiegyenlítõdjenek az erõviszonyok. Ezen felbuzdulva döntöttünk mi is a változtatás mellett, hiszen ha a szabályok lehetõvé teszik, hogy gyorsabb és stabilabb legyen az autónk, butaság lenne kihagyni a lehetõséget. A kocsink ezúttal nem csupán technikailag, hanem külsõre is változik, és bevallom, nagyon tetszik az új formája. Ami a hajrát illeti: egy versenyautón addig van munka, amíg van rá idõ, úgyhogy mindig az utolsó pillanatban készül el. De természetesen indulás elõtt még szeretnénk tesztelni. Ilyenkor minden erõforrást átcsoportosítunk az éppen aktuális feladatra, úgyhogy jelenleg is hét-nyolc ember dolgozik folyamatosan az Opel Crossland X-en.”

  • Ogier visszavonul?

    Ogier visszavonul?

    Sébastien Ogier még nem döntötte el, melyik csapatnál folytatja 2018-ban – ha egyáltalán a sportban marad.

    2016 végén a Volkswagen hirtelen visszavonulásával az akkor négyszeres ralivilágbajnok kis híján ülés nélkül találta magát, mígnem leszerződött az M-Sporttal, akikkel idén megszerezte ötödik bajnoki címét is. Ogier jövője azonban ismételten kérdéses: a francia maradása nagyban függ a Ford terveitől és gyári támogatásától, ám mivel az amerikai vállalatnak nem fűlik a foga az M-Sport gyári alakulattá transzformálásához, Ogier-nek el kell gondolkoznia a visszavonuláson.

    „A bajnokság és a saját életem irányítása kapcsán mindig rengeteg dolgot kielemzek, mielőtt döntéseket hoznék, ez pedig jelenleg sincs másképp” – nyilatkozta a francia a wrc.com-nak. „Számos opció áll még előttem, de őszinte leszek: még nem döntöttem. Rengeteg élvezetes pillanatot töltök otthon a feleségemmel és a fiammal, és lehetnek különféle elképzeléseid az életről, de amikor egy ilyen hétvégén vagy túl… habár nem nyertem, de roppantul élveztem a volán mögött ülni, ráadásul most vannak a valaha volt leggyorsabb WRC-autók a mezőnyben, ami szintén jó móka.”

    Ogier dilemmájában közrejátszik két finnországi balesete, amikor először a Rally Finland előestéjén ütközött neki egy fának, majd az esemény péntekjén lecsúszott az útról.

    „Természetesen az ilyesfajta pillanatok [mint a bajnokság megnyerése] elgondolkoztat a vállalandó kockázatokról, különösen a teszten történtek függvényében” – folytatta Ogier. „Semmit sem tehettem ellene, színtiszta pech volt: hatalmas kövek az úton, padlógázas kanyar, esélyem sem volt. Egy hatalmas bukás várt rám.”

  • Szalayék rajthoz állnak a 40. Dakar-ralin!

    Szalayék rajthoz állnak a 40. Dakar-ralin!

    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős visszatér a Dakar-ralira! Az Opel Dakar Team párosa január 6. és 20. között a világ legjobb terepraliversenyzőivel méreti meg magát Peruban, Bolíviában és Argentínában, a 40. jubileumát ünneplő Dakaron.

    Szalaynak ez lesz a 13. Dakarja (ez Magyarországon rekordnak számít), Bunkoczi Lászlóval közösen pedig a nyolcadik, s érdekesség, hogy amikor a páros együtt állt rajthoz a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyén, mindig célba ért. (Szalaynak egy plusz teljesített Dakarja van, még 2000-ből, amikor Jakab Tamással vette sikerrel a távot.)

    A pilóta 33 (!) országban versenyzett, s most jön a 34., hiszen Bolíviában még egyikük sem autózott.
    „Az utóbbi időben Afrikában versenyeztünk januárban, mert vonzó volt számunkra, hogy visszatértünk a gyökereinkhez, ám az, hogy a világ legjobb terepraliversenyzői a negyvenedik Dakar-ralira készülnek, bennem is elindított valamit, és arra inspirált, hogy négy év kihagyás után visszatérjünk Dél-Amerikába – nyilatkozta Szalay Balázs. – Peru visszatérése azt is jelenti, hogy újra lesznek sivatagi szakaszok a versenyen – ezek az utóbbi időben hiányoztak –, ami azt jelenti, hogy izgalmas küzdelemnek nézünk elébe, hiszen a dűnék között bármi megtörténhet.”
    No meg a magaslaton is, hiszen Bolíviában 3500 méter fölött tartják meg a szünnapot, s 4000 méter fölött is kijelöltek szakaszokat. Szalaynak ez nem okoz gondot, a korábbi Dakarokon 4726 méteren keltek át az argentin-chilei határon, s õ nem volt rosszul, de persze azért fokozottan figyelnek majd a magaslati betegség tüneteire.

    „Huszonkét éve indultam az első Dakaromon, azóta nyilván rengeteget változott a verseny, s nem csak amiatt, hogy Afrikából átköltözött Dél-Amerikába, vagy hogy a mezőnynek ma már hatvan-hetven százaléka célba ér szemben az afrikai huszonöt-harminccal – mesélte Szalay. – Ma már nem olyan nehéz végigmenni a Dakaron, mint annak idején, ám gond nélkül teljesíteni a távot vagy jó eredményt elérni… Nos, az annál bonyolultabb. Annak idején némi szerencsével be lehetett férni a legjobb tíz-húsz közé, ma már ez szinte lehetetlen, így az lehet a célunk, hogy minden nap a határainkat feszegessük, hogy kihozzuk magunkból a maximumot.”

    A csapat egy külsőleg és belsőleg egyaránt megújult autóval, egy Opel Crossland X típusú terepjáróval vág neki a több mint 9000 kilométeres versenytávnak – az új szabályokat követve az autó rugóútja 5 centiméterrel megnőtt, a hasmagassága 2 centivel alacsonyabb lett, amitől a páros azt várja, hogy az autó stabilitása és kezelhetősége is érezhetően javul.
    „Pillanatnyilag elég nehéz előre megmondani, hogy mit profitálhatunk a fejlesztésekből, mint ahogy az is, hogy hol van a helyünk ebben a pokoli erős mezőnyben, amelyben négy éve nem versenyeztünk – mondta Bunkoczi László, aki 2004 óta majd’ kétszázezer kilométert tett meg Szalay Balázs mellett a világ különböző tájain és sivatagjaiban. – Bár évek óta folyamatosan az ismeretlennel nézünk szembe minden egyes sivatagi viadalon, ezt valahogy nem lehet megszokni. Jó lesz, ha már ott leszünk, és elrajtolunk az első szakaszon, mert az előkészületekért senki sem rajong. Várom nagyon!”

  • Meeke nyert, Ogier növelte előnyét

    Meeke nyert, Ogier növelte előnyét

    2017. október 5.-én reggel a shakedown-nal vette kezdetét a világbajnokság 11. futama, az 53. Catalunya Rallye. A szezon egyetlen vegyes talajú versenyére 72 páros nevezett, köztük 16 WRC. A 19 gyorsasági szakasz alatt 312,02 versenykilométert kellett teljesíteniük.

    Pénteken 3 murvás szakasz szerepelt kétszer, köztük a 38.95 km-es Terra Alta, ahol több helyen váltakozik aszfaltos és murvás útburkolat; majd este a verseny leghosszabb, 75 perces szervizparkja következett, melynek alkalmával átalakították a versenyautókat a következő két nap aszfaltos gyorsasági szakaszaira (más futómű, gumiabroncs, egyéb beállítások szükségesek murvára mint aszfaltra – a szerk.).

    Egész nap szoros verseny zajlott, az első 5 helyen álló versenyző 7.1 másodpercen belül követte egymást.
    Sébastien Ogier a nap végén az abszolút 2. helyen állva rendkívül elégedetten nyilatkozott: „Azt hiszem, látszik a mosoly az arcomon. Boldog vagyok. Kemény napom volt, nem számítottam rá, hogy ma este itt leszek. A fő célunk az volt, hogy Tanak és Neuville előtt haladjak a versenyben és ez sikerült is. Remélem, hogy a győzelemért folytatott harcban maradok, hiszen a többiek is olyan keményen fognak küzdeni ahogy csak tudnak.”

    ogier

     

    Szombaton Észak-Kelet felé tartott a mezőny, szintén kétszer 3, ma már aszfaltos gyorsaságit teljesítve, majd este a Salou-ban megrendezett városi gyorsasági várt rájuk.
    A pénteki naphoz hasonlóan folytatódott az élmezőny kiélezett küzdelme.
    A hétvégén egészen addig jól szereplő Dani Sordo a 12. gyorsasági szakaszon egy jobbos kanyarban eltalált egy követ, mely kitörte a jobb első kereket, megsérült a futómű, félre is kellett állnia. Nem sokkal később Andreas Mikkelsen ugyanott ugyanúgy járt. Az esti, szervízparkban tartott nyilvános tájékoztatón Michael Nandan, a Hyundai csapatfőnöke a következőket mondta: „Nem volt túl jó nap számunkra. Dani keményen dolgozott, jó ütemben haladt, majd egy kanyarban megsérült a felfüggesztés.
    Nem volt ideális nap, nem úgy ment, ahogy akartam, de ezek a dolgok megtörténnek és el kell fogadni. Szerencsére Thierry még versenyben van, jó időket fut és reméljük, hogy be tudja fejezni a versenyt. ”

    Vasárnapra ugyancsak 6 szakasz maradt, ekkor is 3 gyorsaságit kellett kétszer teljesítenie a 60 autóra fogyatkozott mezőnynek.
    Kris Meeke nem hagyott lehetőséget riválisainak, hatból ötöt meg is nyert, tovább növelve előnyét.
    Az utolsó, 19. szakaszt, mely a Power Stage is volt egyben; az előzőn 0.2 másodpercre Meeke-t megközelítő Dani Sordo nyerte 8:07.8 idővel, 5 pontot szerezve és némi kárpótlást nyújtva a hazai versenyén szombaton a győzelemért való harctól elbúcsúzó pilótának.

    Kris Meeke megszerezte első spanyol, pályafutása ötödik világbajnoki győzelmét; Sébastien Ogier második helyével megerősítette vezető helyét, Ott Tänak harmadikként célba érve pedig megelőzte 1 ponttal az összetettben Thierry Neuville-t, aki a 16. gyorsasági után az 5. helyről esett ki, szintén egy kővel megrongálva a futóművet.

    neuville

    skoda

    ford

    citroen

    ford

    mini

    lefebvre

    Végeredmény:
    Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën C3 WRC), 3h01’21”1
    Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC), + 28”0
    Ott Tänak / Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC), + 33”0
    Juho Hänninen / Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC), + 54”1
    Mads Østberg / Torstein Eriksen (Ford Fiesta WRC), + 2’26”2
    Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau (Citroën C3 WRC), + 2’43”0
    Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), + 4’37”4
    Teemu Suninen / Mikko Markkula (Ford Fiesta R5, 1r WRC2), + 8’22”7
    Jan Kopecký / Pavel Dresler (Skoda Fabia R5), + 8’54”5
    Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjaermoen (Skoda Fabia R5), + 9’04”8