Kategória: Rally

  • A hatodik helyre lehet építkezni! – Opel Dakar Team

    A hatodik helyre lehet építkezni! – Opel Dakar Team

    A Türkmén Desert Race mezőnye számára hosszú, de gyors szakaszt jelöltek ki a zárónapon, ami egy húsz kilométeres, tengerparti száguldással ért véget Türkménbasi partjainál – méltó lezárása volt ez az ötnapos sivatagi viadalnak, amelyen a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a hatodik helyen végzett.

    „A szakasz vége egyszerűen gyönyörű volt, a tengerparton autóztunk a ragyogóan fehér hotelek és házak előtt, kicsit úgy éreztem magam, mintha Dubaiban lennénk – mondta Szalay Balázs, aki ezen a napon a 10. helyen ért célba. – Igaz, egy kilométerrel a cél előtt egy kicsit felszaladt a pulzusom, mert rossz nyomot választottunk, és majdnem lementünk a vízig – csak azért izgultam, mert ott már a homok is süppedős volt, félő volt, hogy beragadunk. De végül megúsztuk szárazon.” Az Opel Dakar Team kettőse autózott már tengerpartokon korábban is – Chilében, Peruban, Olaszországban, Szenegálban és Marokkóban is jelölnek ki szakaszokat a parton, már csak azért is, mert nagyon látványos. Most is gyönyörű látványt nyújtottak a színes versenygépek a háttérben a valószínűtlenül kék tengerrel.

    „Ami az összetett hatodik helyet illeti, örülök neki. A valós tudásunkat tükrözi, akik megelőztek, jobbak voltak nálunk. Nekünk akadtak apró technikai gondjaink, s a végén már nem is akartunk nagyon rizikózni, mert nem érte volna meg. Az Opel Crossland X végig jól muzsikált, ezen a versenyen kiderült, hogy nagyon jó az alap, lehet rá építkezni a következő viadalokon” – tette hozzá Szalay Balázs. Ezt erősítette meg a navigátor, Bunkoczi László is.

    „Tisztességes eredmény ez, jó versenyen vagyunk túl – mondta az Opel Dakar Team navigátora. – Ez az utolsó szakasz rohanós volt, ilyenkor a végén már nem szeretem a százhúsz kilométer per órás átlagsebességet, mert túl sok benne a kockázat, főleg úgy, hogy nem ismerjük a pályát. Ebben a versenyben minden volt, aminek lennie kellett, s azok után, hogy mennyi nehézségen vagyunk túl, igazán ráfért a csapatra ez a siker – erre már lehet építkezni. Ezen felül klassz új világot ismertünk meg a maga furcsaságaival együtt.”

    TÜRKMÉN DESERT RACE

    5. nap, Gamislija Plain–Avaza (össztáv: 246.65 km, ebből szelektív szakasz: 234.01 km). Autósok: 1. Harry Hunt, Wouter Rosegaar (brit, holland, Peugeot 3008 Maxi) 1:59:10, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper) 2:53 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, MCM Buggy) 5:57 p h, …9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 21:54 p h. Kamionosok: 1. Siarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Andrej Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 2:13:54.

    Az állás. Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro 13:46:39, 2. Zapletal, Sykora (cseh, Hummer) 1:08:47 ó h., 3. Annamammedov, Akmiradov (türkmén, Mini John Cooper) 1:43:54 ó h., …6. Szalay Balázs, Bunkoczi László 3:29:04 ó h. Kamionosok: 1. Siarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Andrej Zsihulin 15:14:17

  • Jó kis nap a Karakumban – Szalayék továbbra is hatodikok

    Jó kis nap a Karakumban – Szalayék továbbra is hatodikok

    Tartja hatodik helyét az összetettben a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a Türkmén Desert Race negyedik napja után is – az összetettben a kétszeres Dakar-győztes spanyol Nani Roma áll az élen.

    Türkmenisztán első nemzetközi terepraliversenyén az utolsó előtti nap sem volt könnyebb, mint az előzőek – sőt… Talán az jelentett némi könnyebbséget a versenyzőknek, hogy bár ezúttal is végig homokon, vagyis a Karakum-sivatagban autózott a mezőny, a 245 kilométeres szelektív szakaszban ezúttal voltak igazán gyors részek. Ezeket több okból is szeretik a versenyzők, egyrészt mert a pilóta a hiedelmekkel ellentétben ilyenkor pihenhet kicsit, másrészt mert ezek a fiúk autóversenyzők, semmit sem szeretnek jobban annál, mint amikor ráállhatnak a gázpedálra.

    „Nagyon jó kis pálya volt ez! – mosolygott az Opel Crossland X magyar pilótája, Szalay Balázs, aki a pénteki szakaszt a kilencedik helyen teljesítette az autós értékelésben. – Egyaránt voltak benne gyors és technikás részek, és volt fesh-fesh is, amiről azt kell tudni, hogy liszt finomságú homok, ami előszeretettel ejti foglyul a versenyautókat. Szerencsére nekünk nem gyűlt meg vele a bajunk, az összes problémánk az volt ezen a napon, hogy körülbelül száz kilométernél kifogyott a víz az ablakmosóból, de pont akkor, amikor épp összekentük sáros homokkal a szélvédőt, úgyhogy kellett egy kis idő, mire az megszáradt és legalább az ablaktörlővel le tudtuk valamennyire kaparni. Élvezetes, technikás szakaszt jelöltek ki mára a szervezők, gyorsabb volt, mint az eddigiek. Egyetlen autóval találkoztunk, a mögöttünk rajtoló türkmén Mini-pilóta az ötvenedik kilométernél megelőzött minket, ezt követően negyven kilométeren keresztül tudtuk követni, de azután lemaradtunk . Örülök neki, hogy megtartottuk hatodik helyünket az összetettben.”

    Az Opel Dakar Team navigátorának szemszögéből ez a szakasz talán valamivel könnyebb volt, mint az előzőek, ha csak azt nem számítjuk, hogy Bunkoczi László oldalán valamikor kimozdult a helyéről az ajtó, így ömlött befelé a por. „Volt, hogy a méterszámlálót és a GPS-t is alig láttam a portól, de ezt leszámítva navigációs szempontból nem volt nehéz ez a szakasz. Volt olyan jel az itinerben, hogy huszonkilenc kilométer egyenes után következett egy három felkiáltójeles gödör, aminek a helyét pontosan kellett tudni, ha nem akart beleesni az ember. Ez azért jelentett némi kihívást. Ezt leszámítva újabb jó napon vagyunk túl” – mondta Bunkoczi.
    A Türkmén Desert Race utolsó napján, szombaton is nagyságrendileg ugyanolyan hosszú szakasz vár a mezőnyre, mint az előző napokban – egész pontosan egy 234 kilométeres sivatagi pálya, amely újabb nagy feladat elé állítja a versenyzőket.

    TÜRKMÉN DESERT RACE
    4. nap, Türkmén tó–Gamislija Plain (össztáv: 410.61 km, ebből szelektív szakasz: 245.28 km). Autósok: 1. Harry Hunt, Wouter Rosegaar (brit, holland, Peugeot 3008 Maxi) 2:15:10, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper) 2:22 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 7:38 p h, …9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 23:40 p h. Kamionosok: 1. Siarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Andrej Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 2:19:07.

    Az állás. Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro 11:44:36, 2. Zapletal, Sykora (cseh, Hummer) 1:04:29 ó h., 3. Annamammedov, Akmiradov (türkmén, Mini John Cooper) 1:1:35:04 ó h., …6. Szalay Balázs, Bunkoczi László 3:06:03 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov (orosz, Kamaz) 12:55:00

     

  • Szalayék tartják hatodik helyüket!

    Szalayék tartják hatodik helyüket!

    Hosszú idő után először vették elő a lapátokat – érdekes érzés volt, de most egy ideig nem akarják újra átélni. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a Türkmén Desert Race harmadik napján félórás ásás után a 12. helyet szerezte meg az autós mezőnyben, az összetettben azonban a keresztbeverések és az ellenfelek technikai gondjai miatt tartja a hatodik helyét. 

    De nézzük, mi történt csütörtökön! Ha őszinték akarunk lenni, azt kell mondanunk, hogy fura egy nap volt. A toppilóták is megszenvedtek vele, technikai gondok, borulások tarkították – ehhez képest az, hogy az Opel Dakar Team magyar párosa fél órát ásott egy faluban, elenyésző probléma.

    „Ha az első nagyon nehéz és a második viszonylag sima sivatagi napot nézzük, akkor ez a csütörtöki valahol a kettő között helyezkedett el nehézség szempontjából – mondta Szalay Balázs. –  Mi saját magunknak nehezítettük meg, amikor az egyik falu melletti ötvenes sebességkorlátozásnál elakadtunk a mély homokban. Normál esetben három perc lett volna kiásni az autót, de az emelő nyomógombja nem működött, biztosan tönkretette a homok, így elő kellett venni a lapátokat. Évek óta nem ástam már így, hogy az összes homokot lapáttal kellett kiszedni az autó alól – ha őszinte akarok lenni, érdekes volt újra megtapasztalni, de nem nagyon hiányzott. Harminc percet veszítettünk, közben fű, fa, virág megelőzött, úgyhogy nem győztük üldözni őket. Ami azért sem volt könnyű, mert előfordult, hogy húsz kilométert mentünk második sebességi fokozatban, föl-le a homokdombokon, harminc kilométer per órás sebességgel. Így sem panaszkodom, az ellenfeleknek sokkal több gondjuk volt.

    Ez a szakasz ismét próbára tette a navigátorok tudását, volt egy-két trükkös hely, ahol még a legjobbak is elbizonytalanodtak egy kicsit, de az Opel Crossland X-szel autózó magyar kettős  jól megoldotta a feladatot – igaz, az ásás miatt voltak is előttük nyomok bőven. 

    „Szerencsére felhős volt az ég, amikor ástunk, s ha nem tudnám, hogy a Karakum-sivatagban milyen ritkán esik az eső, tartottam is volna tőle – mondta Bunkoczi. – Így azonban csak annyi történt, hogy nem kellett tűző napon dolgoztunk, amiért nagyon hálás voltam. Az ásás után, miközben próbáltuk visszaszerezni a pozíciónkat, láttuk a türkmén versenyző Minijét felborulva, és azt is, hogy az összetett második helyén álló Harry Hunt az út szélén vesztegel – utóbb kiderült, váltóhiba miatt. Ehhez képest nekünk jó napunk volt.”

    A türkmén viadal negyedik napján teljesíti a mezőny a leghosszabb távot: a mért szakasz 245.28 kilométer, az össztáv pedig 410.61 km a Gamislija felé vezető úton.

    TÜRKMÉN DESERT RACE

    3. nap, Darvaza–Türkmén tó (össztáv: 256 km, ebbõl szelektív szakasz: 236.64 km). Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro (spanyol, Mini John Cooper) 3:03:35, 2. Zapletal, Sykora (cseh, Hummer) 21:57 p h. Krotov, Ciro (orosz, BMW) 27:32 p h., …12. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 1:14:55 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov (orosz, Kamaz) 3:21:03.

    Az állás.

    Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro 9:27:04, 2. Zapletal, Sykora 54:39 p h., 3. Annamammedov, Akmiradov (türkmén, Mini John Cooper) 1:26:47 ó h., …6. Szalay Balázs, Bunkoczi László 2:44:45 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov 10:30:05

  • Tim Gábor az Ózd-Salgó Rallye-n is hamar búcsúzott

    Tim Gábor az Ózd-Salgó Rallye-n is hamar búcsúzott

    A többszörös gyorsasági bajnok Tim Gábor idei szezonját erős kezdés, majd sikertelen versenyek jellemzik. Mióta a második Rallye2 versenyét megnyerte Miskolcon, semmi nem jön össze a vanyarci pilótának.

    Két kiesés és problémás versenyek után hamar lemondott a bajnoki cím megszerzésének lehetőségéről, de bízott abban, hogy a szezon utolsó két futamát a dobogón tudja befejezni.

    Timár Tamás navigátorával felkészülten érkezett az Ózd-Salgó Rallye-ra, hisz a csapatnak köszönhetően egy átfogó teszten is részt vehetett a futam előtt. A beállítások finomítása jól sikerült, amit az is bizonyított, hogy az Opel-es páros a második helyen nyitotta a versenyt, alig 0,2mp lemaradásban.

    Ezt a tempót próbálták a második gyorsaságira is átmenteni, de a Zagyvaróna – Cered közti pályán lengőkar törés miatt kiállni kényszerültek.

    „Nehéz szavakba önteni amit érzek. Tudom, hiába mondom, hogy most győzelmi esélyeink voltak, ezt nem tudtuk bebizonyítani, hisz hamar kiálltunk a versenyből. Sajnálom azokat, akik eljöttek szurkolni nekem, nem igazán láthattak a pályán. Sajnálom a csapatot is, mert együtt vagyunk ebben a hullámvölgyben, borzalmasan peches sorozatunk van. Úgy tűnik, amilyen jó volt az autó a tavalyi évben, most annyi bosszúságot okoz a csapatnak. Ez azért is bosszantó, mert ez egy jó autó, csak most semmi nem áll össze. Szeretnénk az utolsó futamon bizonyítani, hogy nem véletlenül voltunk erősek az év elején. Remélem ebben az autónk is partner lesz. Köszönöm mindenkinek, akik továbbra is mellettem állnak és hisznek bennem. Tudom már a bajnoki cím, sőt a bajnoki dobogó is elúszott, így már tét nélkül nyomhatjuk az évzáró futamon.” – foglalta össze Tim a verseny után.

    Az Opel Adam R2-vel versenyző párosnak az idei szezonból egy megmérettetés van hátra, a novemberi Nyíregyháza Rallye, mely mindenkinek új lesz.

  • Szalayék hatodikként „léptek be” a Pokol kapuján

    Szalayék hatodikként „léptek be” a Pokol kapuján

    Nem gondolták, hogy mosolyogva érkeznek majd a Pokol kapujába, pedig így történt.

    Az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és Bunkoczi László hosszú idő után először problémamentes versenynapot tudhat maga mögött, ennek köszönhetően a Türkmén Desert Race második szakaszát az hetedik helyen zárta, az összetettben pedig felzárkózott a hatodik pozícióba.
    De térjünk vissza egy kicsit a Pokol kapujára! Nos, ez valójában egy 47 éve folyamatosan lángoló kráter, Darwaza település mellett. Egy 1971-es fúrás során szovjet geológusok egy földgázzal teli barlangot tártak fel, a fúrótorony alatt beomlott a föld, és a helyén egy körülbelül hetvenszer húsz méteres kráter maradt. A mérgező gázkibocsátást megelőzendő a geológusok meggyújtották a földgázt, remélve, hogy néhány napon belül kialszik a tűz – ez azonban 47 éve nem történt meg. A helyiek nevezték el a barlang maradványát a Pokol kapujának.

    Fotó: Opel Dakar Team

    Szalay Balázs és Bunkoczi László első dolga az volt a táborba érkezés után, hogy közelebbről is megnézze magának a krátert. „Maximum két méterre lehet megközelíteni a kráter szélét, mert úgy ég, mint a tábortűz, ahhoz sem kívánkozik közelebb az ember” – mondta az Opel Dakar Team pilótája, aki elhatározta, este még egyszer odamegy a kráterhez, mert éjszaka biztosan sokkal látványosabb. Jókedvének és vállalkozó kedvének oka (azon kívül, hogy imád ismeretlen helyeket felfedezni), hogy végre jól mentek a dolgok a versenypályán: a szerdára kijelölt 230 kilométeres szakaszon valahogy rátaláltak a megfelelő ritmusra, és hiba nélkül teljesítették. Már a pályán megelőzték három vetélytársukat, az összetettben pedig felzárkóztak a hatodik helyre.

    „Első látásra ugyanolyan volt a szakasz, mint az előző napi, mégis a talaj valahogy teljesen más volt, sokkal lendületesebben lehetett rajta autózni. Ezúttal még a lassú részeken is hetven kilométer per órás sebességgel haladtunk, és volt néhány gyorsabb szakasz, amelyen százharminc-százötvennel is mehettünk, ez azért jó, mert a pilóta ilyenkor pihen – mondta Szalay Balázs. –Jól tettük, hogy már a rajt előtt csökkentettük a guminyomást, mert így a negyvenedik kilométer után nem kellett megállnunk, úgy, mint jó néhány vetélytársunknak. Végig homokos talajon vezetett az utunk, ez megkönnyítette az előzést, de mivel össze-vissza futottak a nyomok, az meg megnehezítette a navigátor dolgát. Kétszer bizonytalanodtunk el, de Lacival együtt megkerestük a helyes nyomot. Érdekes, hogy míg tegnap egy lelket sem láttunk, ma elmentünk egy falu mellett, amelynek lakosai ott szurkoltak nekünk a falu szélén egy tó partján. Nem is értem, hogy került oda egy tó, mert körös- körül csak dűnéket láttunk, semmi mást.”

    Forró nap volt egyébként ez is, csak az este hozott némi enyhülést, a táborba érkezvén a versenyzők leheveredtek az árnyékba, és azonnal valami cukros üdítőt kértek. A Karakum-sivatag kivette az erejüket.
    „Ez a szakasz még akkor sem lett volna könnyű, ha jó az itiner, így viszont Balázzsal együtt kerestük a jeleket. Én mondtam, mit kellene látnunk, õ meg megkereste – mondta Bunkoczi. – Hosszú idő óta ez volt az első olyan szakaszunk, amelyen minden flottul működött, úgyhogy amikor 150 kilométernél valami elkezdett kopogni az autó elejében, elkezdtem vadul imádkozni, hogy bírja ki a táborig. Szerencsére kibírta, itt vagyunk, és nem is rossz helyen.” Csütörtökön a Darwaza krátertől a Türkmén tóig autózik a mezőny – a versenyzőkre, így az Opel Crossland X magyar legénységére is egy 236.64 kilométeres mért szakasz vár.

    TÜRKMÉN DESERT RACE

    2. nap, Ikiuzak Plain–Darwaza (össztáv: 392.49 km, ebből szelektív szakasz: 230.91 km). Autósok: 1. Harry Hunt, Wouter Rosegaar (brit, holland, Peugeot 3008 Maxi) 2:36:00, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper) 2:39 p h., 3. Annamammedow, Akmyradow (türkmén, Mini John Cooper) 14:08 p h, …7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 40:20 p h.Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov (orosz, Kamaz) 2:58:35.

    Az állás. Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro 6:23:29, 2. Hunt, Rosegaar 9:24 p h., 3. Zapletal, Sykora (cseh, Hummer) 32:42 p h., …6. Szalay Balázs, Bunkoczi László 1:29:50 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 7:08:20

  • Kimerítő első szakaszon van túl az Opel Dakar Team

    Kimerítő első szakaszon van túl az Opel Dakar Team

    Fárasztó. Ha egy szóval kellene jellemezni a Türkmén Desert Race első szakaszát, akkor ez lenne az. Végeláthatatlan, ráadásul nagyon puha, vendégmarasztaló dűnesoron kellett átverekednie magát a mezőnynek bemelegítésként. Már amennyire lehet bemelegítésnek titulálni negyven fokban 247 versenykilométert. Szalay Balázs és Bunkoczi László mindenesetre rettenetesen elfáradt – az autós mezőnyben a 11. helyről várja a folytatást.

    De ne szaladjunk ennyire elõre! Nagyon korán, hajnali négykor ébredt a mezőny, hogy a napfelkelte már a prológ rajtjánál érje a versenyzőket. A rajtsorrendről döntő szuperspeciális legnagyobb különlegessége az volt, hogy elindult rajta maga a türkmén basi, vagyis Gurbanguly Berdimuhamedow is. A mezőny nem találkozott vele, hiszen elsőként rajtolt, s csak utána érkezhettek a versenyzők, de ez is azt mutatja, Türkmenisztán elnöke mennyire elkötelezett az autósport, ezen belül is a tereprali iránt. Ha eddig nem érezték volna a versenyzők (de érezték!), akkor a kedd esti tábor közvetve megmutatta, hogy mennyire. A semmi közepén, ahová gyapotföldeken és tevefűvel megtűzdelt sivatagon keresztül vezetett az út száz meg száz kilométeren át, csinos kis tábor állt. Lebetonozott járdával, klimatizált étkező- és tisztálkodósátorral, közvilágítással (!).

    A versenyzőknek azonban nemigen volt erejük ebben gyönyörködni, a szakasz ugyanis teljesen kimerítette őket. Egytől egyig látható volt az arcukon a törődöttség, a kezükön az újonnan keletkezett vízhólyagok.

    „Rég mentünk ilyen nehéz szakaszon, már százötven kilométernél elkezdtem fáradni, s ez meg is látszott a teljesítményemen – mondta Szalay Balázs, az Opel Crossland X pilótája, aki az autós értékelés 11. helyéről várja a folytatást. – Talán szerepet játszott benne az is, hogy reggel olyan korán indultunk, hogy egy falat sem ment le a torkomon – soha többet nem csinálok ilyet –, de biztosan az is, hogy rettenetesen mély volt a homok, a pálya pedig olyan kanyargós, hogy néhány másodperce sem volt az embernek a pihenésre.” Ráadásul a végére még a pilóta ivóvize is elfogyott, úgyhogy a táborba érve már alig állt a lábán, de némi cukros üdítő és étel elfogyasztása után gyorsan erőre kapott. Az autóval szerencsére minden rendben volt, de a szervizcsapat azért persze nekilátott, hogy mindent aprólékosan ellenőrizzen rajta, hiszen ezek a lankás dűnék, amelyek egyébként a tevefüveket leszámítva úgy néznek ki, mint a tenger hullámai, azért észrevétlenül is tudnak kárt tenni a versenyautókban.

    „Alattomos, dűnék voltak ezek, olyanok, mint a koboldok, amelyek egyszer csak váratlanul előugranak a semmiből. Olyan helyeken is ástak emberek, amelyeken a csattogós szárnyú falepkét is áttolja az ember, és mégis… Ami az itinert illeti, nos, az nem mindig egyezett meg az általunk látottakkal, de segített, hogy álltak emberek a pálya szélén és mutatták az irányt” – mondta Bunkoczi László.
    A következő nap sem ígérkezik könnyebbnek, hiszen a keddihez hasonló pálya, egy 230 kilométeres mért szakasz vár a mezőnyre, a tábort pedig a Pokol kapujának is nevezett, lángoló Darwaza kráter közelében építették fel a szervezők.

    TÜRKMÉN DESERT RACE
    1. szakasz, Amul–Ikiuzak Plain (össztáv: 308.1 km, ebből szelektív szakasz: 247.15 km). Autósok: 1. Joan „Nani” Roma, Alex Haro (spanyol, Mini John Cooper) 2:56:48, 2. Hunt, Rosegaar (brit, holland, Peugeot 3008 Maxi) 7:47 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, Belga, MCM Buggy) 15:37 p h., …11. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 40:08 p h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 3:13:47, Margyejev, Szvisztunov, Galiatdinov (orosz, Kamaz) 3:51 p h., 3. Vjazovics, Haranyin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 4:07 p h.

     

  • Állni a gázon – azt szeretik a legjobban!

    Állni a gázon – azt szeretik a legjobban!

    Hosszú sivatagi versenypályák, rövid összekötõ szakaszok – ez minden versenyzõ álma.

    A terepralisok ugyanis nem szeretnek a közúton kocsikázni, viszont imádnak állni a gázon a dûnék között. Nos, ezt pontosan tudja az elõttünk álló Türkmén Desert Race fõszervezõje, Jean-Louis Schlesser is, aki kétszeres Dakar-gyõztesként abszolút versenyzõi fejjel gondolkodott az útvonal kijelölésekor. Számára fõ szempont, hogy az indulók számára ideális környezetet teremtsen, nem csupán a pályákon, hanem a hangulatos esti táborokban is. Ezért aztán a szeptember 11-én rajtoló, és öt szakaszt magába foglaló türkmén viadal össztávja 1614 kilométer, amelybõl a mért szakaszok hossza 1202 km, vagyis alig vannak benne extra kilométerek.

    „Nekünk, versenyzõknek az lenne a legjobb, ha a táborból rajtolnánk, és a következõ táborban érnénk célba, de persze tudjuk, hogy ez nem lehetséges. Annak mindenesetre nagyon örülök, hogy a türkmén viadalon nem várnak ránk több száz kilométeres összekötõ szakaszok, ez a versenyzõk számára is komfortos és a szervizcsapatoknak is, mert több idõ van szerelni” – mondta Szalay Balázs, aki navigátorával, Bunkoczi Lászlóval tagja lesz a viadal mezõnyének. Ez abból a szempontból is érdekes, mert most elõször rendeznek nemzetközi terepraliversenyt ebben a különleges, izgalmas országban – vagyis a Karakum-sivatag az összes páros számára tartogat majd meglepetéseket.

    A mért szakaszok hossza egyébként naponta 230 és 250 kilométer között van, ami mondjuk Dakar-viszonylatban nem számít soknak, viszont egy sivatagi világkupa-verseny távjának éppen megfelel, ha pedig azt vesszük, hogy a hírek szerint az összes pályát a dûnék között jelölték ki, talán még egy kicsit sok is. De a terepralisok éppen ezt szeretik: a kihívásokat.

    Az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és Bunkoczi László szombaton utazik el Türkmenisztánba (az Opel Crossland X-et már korábban elszállították), ahol hétfõn tartják meg az adminisztratív és technikai ellenõrzést, kedden pedig elkezdõdik az öt napon át tartó küzdelem, amely szeptember 15-én ér véget.

  • Úton a karaván! – Újabb kihívás előtt az Opel Dakar Team

    Úton a karaván! – Újabb kihívás előtt az Opel Dakar Team

    A járművek úton vannak Türkmenisztánba, ahol szeptember 11-én elrajtol a Türkmén Desert Race, amely az első nemzetközi verseny az országban.

    Tizenhárom szervezői kamion szállítja a járműveket Oroszországon, Kazahsztánon és Üzbegisztánon át a gyönyörű és különleges Türkmenisztánba, ahová aztán a csapattagok repülővel érkeznek majd meg. A szervezők tájékoztatása szerint nem kevesebb, mint 83 jármű vesz majd részt Amulban az ünnepélyes rajtceremónián, összességében pedig 220 jármű és 520 ember alkotja majd a karavánt, amely öt nap alatt kelet-nyugati irányban szeli át a legendás Karakum-sivatagot.

    A verseny során az amatőröknek abban a megtiszteltetésben lesz részük, hogy együtt tölthetik az estéiket a terepralisport „nagyjaival”. A versenyt nagy várakozás előzi meg, hiszen nem kisebb csapatok jelezték részvételüket, mint az X-Raid (a világverő Minik tehát biztosan ott lesznek), a PH Sport (amely a tavaly még gyári színekben száguldó Peugeot-kat versenyezteti), az STR Racing, a Mobilex Racing, az RT Off Road Racing, a Kamaz Master, no és ami a magyar drukkereket talán a legjobban érdekli, az Opel Dakar Team. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős már alig várja, hogy felfedezze az új, ismeretlen sivatagot, s hogy próbára tegye magát a szeptember 11. és 15. között zajló versenyen.

  • A sivatag jóval több, mint sok homok

    A sivatag jóval több, mint sok homok

    Újabb sivatag, újabb kihívás – az Opel Dakar Team párosa hamarosan a Karakum felé veszi az irányt, abba a sivatagba, ahol eddig a nemzetközi mezõnybõl még senki sem járt.

    Nagyon téved, aki azt hiszi, minden sivatag egyforma, s hogy az csak homok, semmi több. Minden sivatagnak megvannak ugyanis a sajátosságai, s a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettõs most új felfedezést tehet, hiszen szeptember 11. és 15. között Türkmenisztánban versenyez, az elsõ Türkmén Desert Race-en. Ebben a különleges országban még sohasem tartottak nemzetközi versenyt, úgyhogy a Karakum ismeretlen terület a terepralisok számára.

    A Szaharához képest picike, de kiterjedése így is 350 ezer négyzetkilométer, vagyis simán el lehet benne veszni. Persze, azért vannak a navigátorok, hogy ez ne történjen meg.

    „Csak annyit tudunk a Karakumról, amennyit az interneten találunk róla, de az autósport szempontjából nem túl sok, úgyhogy érdekel, mi vár ott ránk – mondta az Opel Crossland X pilótája, Szalay Balázs. – Azt olvastam, hogy a fekete sivatagnak nevezik, s kíváncsi vagyok, hogy valójában fekete-e, mert eddig olyat csak Peruban láttam, az összes többi sivatag, ahol jártunk sárgás, vöröses vagy fehér. A legnagyobb dûnékkel Abu-Dzabiban találkoztunk, a legélesebb letörésekkel Egyiptomban kellett megküzdenünk, a leghosszabb, végtelennek tûnõ dûnesorokkal pedig a Nyugat-Szaharában és Mauritániában. Utóbbi helyszínen két órát is tudsz úgy menni a sivatagban, hogy úgy érzed, ugyanazon a tájon autózol. Nagyon izgatja a fantáziámat, a fentiekhez képest milyen lesz a Karakum…”

    A „Pokolban” már jártak együtt többször is, hiszen Mauritániában van egy hely, amit így neveznek – s nem véletlenül. Hatalmas kihívást jelentett kikeveredni onnan, de Szalaynak és Bunkoczinak többször is sikerült. Most a „Pokol kapujába” mennek, így hívják a helyet a Karakum közepén, ahol egy hatvan méter széles és húsz méter mély kráter lángolt több mint negyven évig egy rosszul sikerült szovjet bányafúrás következményeként.

    A Türkmén Desert Race szeptember 11. és 15. között zajlik majd, a mezõny öt hosszú szelektívet teljesít Amul és Hazar között, a mért szakaszok hossza átlagosan napi 250 kilométer, az össztáv pedig 1614 kilométert tesz ki.

  • A WRX 2021-re csúsztatta az elektromos autókat

    A WRX 2021-re csúsztatta az elektromos autókat

    Eredetileg 2020-ra tervezték a váltást, de a héten kiadott hivatalos közlemény szerint az FIA ralikrossz-világbajnoksága egy évvel elcsúsztatja az elektromos versenyautók bevezetését, hogy „minden érdekelt gyártónak legyen elég ideje kivizsgálni a részvételi lehetőségeket és felvázolni a terveket”.

    Az eredeti ütemtervezet alapján 2020-ban rajtoló elektromos WRX-re augusztus 15-ig lett volna lehetőségük feljelentkezni a gyártóknak, ám a csúsztatás miatt a határidőt eltolták 2019. március 29-ig. A döntés mögött néhány másik FIA-versenysorozattal ellentétben nem szabályhozatali bizonytalanság áll, a villanyosítást ugyanis a WRX-ben résztvevő és érdekelt gyártók, az FIA és a széria promotere, az IMG egyaránt támogatja. Hivatalos részvételi megerősítés egyelőre csak a Peugeot-tól érkezett, ám a Ford, az Audi és a Volkswagen is intenzív érdeklődéssel figyeli a történéseket.

    „A 2017 júniusában tartott első formális megbeszélés óta eltelt viszonylag kevés idő alatt is rengeteg mindent sikerült elintéznünk” – nyilatkozta Paul Bellamy az IMG képviseletében. „Lefektettük egy teljesen új típusú ralikrosszautó paramétereit, így talán érdemes várni még egy kicsit, hogy a lehető legerősebb mezőny verődhessen össze gyártók tekintetében. Úgy véljük, hogy a régi és új rajongók egyaránt élvezni fogják ezt az izgalmas újítást.”

    A jelenlegi kétliteres turbómotorokkal felszerelt Supercar tehát 2020 végéig haladékot kapott, utána azonban érkezik az új generáció: a négykerékmeghajtású, szabványosított Oreca monocoque-kal rendelkező autókat két elektromos motor fogja hajtani, az akkumulátorokat pedig a Williams Advanced Engineering szállítja majd. Nem kell azonban egyenszériától félni, a hajtásláncot és a kasztnit ugyanis a gyártók maguk tervezik meg.