A Brazil Nagydíjon debütált az FIA új, az eddiginél jelentősen gyorsabb balesetelemző rendszere, amelyet az F1-en kívül is fel szeretnének használni.
A rendszerről még pontos adatok nem érkeztek (a hivatalos kommünikére jövő hónapban kerül sor), ám Interlagosban az F1 orvosi stábja, Ian Roberts és Alain Chantegret röviden összefoglalta az újítás fontosabb paramétereit. A több mint egy éven át fejlesztett technológia lényege, hogy a rádióhasználat nélkül el tudják küldeni az adatokat a versenyirányításnak, ezt pedig később videóküldéssel is ki fogják egészíteni.
„Egy decemberi, Szentpétervárott tartott ülésen fogjuk bemutatni az új technológiát, amit Sao Paulóban használtunk először” – mondta Chantegret. „Nagyon-nagyon fontos lépés ez a biztonság szempontjából, mert ezáltal lehetőség nyílik a gyors eseményfelmérésre az orvosi autó és a versenyirányítás között.”
Potenciálisan életveszélyes helyzetekben a rendszer által nyert 10-20 másodperc is perdöntő lehet.
„A versenyirányítás azonnal tudni fogja, mi történt a baleset helyszínén, és hamarabb tudja elindítani a szükséges intézkedéseket” – magyarázta Roberts. „Az információ sokkal, akár 10-20 másodperccel gyorsabban és megbízhatóbban folyik majd az érintettek között, és az információ minősége is javul majd.”
Mivel az F1-ben helyszín szempontjából viszonylag limitált körülmények között versenyeznek, a rendszer előnyeit főként a ralis szakágakban tudják majd kiaknázni.
„Fontos az épített pályán is, de szerintem a ralizásban még fontosabb lesz” – folytatta Chantegret. „A baleset a versenyirányítástól akár 200 km-re is történhet, de ezzel a technológiával képesek leszünk azonnal kiértékelni a helyzetet, nem feltétlen lesz szükség arra, hogy odaautózzunk a helyszínre, elég lesz egy műholdas vétel. Hatalmas előrelépés.”
Új helyszínként bekerült a rali Európa-bajnokság 2019-es előzetes versenynaptárába Nyíregyháza – jelentette be az Európa-bajnokság (ERC) koordinátora sajtótájékoztatón a nyírségi megyeszékhelyen pénteken.
Jean-Baptiste Ley, az ERC promótere hangsúlyozta, ez még egy előzetes versenynaptár, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) világtanácsának kell véglegesítenie a december 5-én, Szentpéterváron tartandó ülésén.
„A Rally Hungary előzetes versenynaptárba kerülése rengeteg munka és egyeztetés eredménye, egyben reméljük, hogy ez egy hosszú távú partneri kapcsolat kezdete” – fogalmazott az ERC koordinátora. Jean-Baptiste Ley hozzátette, az ERC-t „lenyűgözte” az ezen a hétvégén az idei magyar bajnokság záró futamának otthont adó Nyíregyháza, valamint a rali szervezőcsapatának elkötelezettsége és professzionalizmusa.
A 2019-es ERC-sorozatban négy aszfaltos és négy murvás verseny szerepel, az előzetes versenynaptárt szerdán, Genfben fogadta el a FIA rali-bizottsága, Magyarországon az egyik aszfaltos versenyt rendezhetik majd meg. A naptárt – csakúgy, mint a lehetséges magyar versenyhelyszínt – a szentpétervári FIA-ülésen tárgyalja a szövetség.
Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke arról beszélt, hogy az MNASZ három évvel ezelőtt tűzte ki célul a rali Eb egyik futamának magyarországi megrendezését, ennek érdekében pályázatot nyújtott be a FIA-hoz.
„Magyarország újra felkerül a nemzetközi rali térképére, ez pedig a magyar autó- és a ralisport rajongói számára is egy hatalmas elismerés” – jegyezte meg.
Szabó Tünde sportért felelős államtitkár hatalmas lépésnek és óriási sportdiplomáciai sikernek nevezte, hogy Nyíregyháza bekerült az Eb-sorozatba.
„A rali Eb-futam rendezési jogának megszerzésével újabb, meghatározó ponton kapcsolódhatunk be a nemzetközi autósportba és kerülhetünk fel Nyíregyháza városával a sportág európai térképére” – jelentette ki az államtitkár.
Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere azt mondta, a város hosszú távon gondolkodik a ralival kapcsolatban, ami turisztikailag is jelentős eseménynek számít a nyírségi megyeszékhely számára.
„Nagyon sok mindent kell tanulnunk, de be tudjuk bizonyítani már idén, hogy alkalmasak vagyunk erre a feladatra” – utalt a nyíregyházi országos bajnoki futamra Őry Tamás, a Nyíregyháza-rali társrendezője. Megjegyezte, ebben az évben is már egy ERC-kompatibilis versenyt rendeznek Nyíregyházán, a jövő évi versenyen pedig azt szeretné látni, hogy a sikeres Eb-futam rendezése mellett a dobogón is magyar pilótát ünnepelhet a közönség.
FIA European Rally Championship 2019, előzetes versenynaptár*
1. futam, március 21-23: Azores Airlines Rallye** (ERC Junior), murva
2. futam, május 2-4.: Rally Islas Canarias (ERC Junior), aszfalt
3. futam, május 24-26.: Rally Liepāja (Latvia) (ERC Junior), aszfalt
4. futam, június 28-30.: Rally Poland (ERC Junior), murva
5. futam, július 19-21.: Rally di Roma Capitale (Italy) (ERC Junior), aszfalt
6. futam, augusztus 16-18.: Barum Czech Rally Zlín (ERC Junior), aszfalt
7. futam, szeptember 27-29.: Cyprus Rally, murva 8. futam, november 1-3.: Rally Hungary (Hungary), aszfalt
*amennyiben az FIA Világtanácsa jóváhagyja
**amennyiben aláírásra kerül az esemény promóteri megállapodása
A Margitszigeti Casinóban csütörtök este minden az autók és a sivatagi versenyzés körül forgott – az Opel Magyarország és az Opel Dakar Team elképesztően látványos sajtóvacsoráján egyrészt megünnepelték a márka és a csapat 15 éves együttműködését (ami alkalmat adott egy kis múltidézésre), majd a cég és a terepralis csapat is a jövőbe nézett. Divatbemutató a csapat elmúlt tizenöt évének versenyruházatának felhasználásával, dizájn-center a korábbi versenygépek alkatrészeivel, az Opel legújabb modelljeinek bemutatója, s persze a dűnék közé készülő Opel Grandland X leleplezése, amellyel a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős nekivág a 2019-es Dakar ralinak. Merthogy az is kiderült ezen az estén, hogy a tapasztalt sivatagi páros a Dakart választja januári megméretésnek.
De erről majd később.
Nézzük előbb, hogyan emlékszik Szalay Balázs és Bunkoczi László az elmúlt 15 évre!
„Emlékszem, évekig tartott, mire rábeszéltem az Opel Magyarország vezetőit, hogy nekik valójában szükségük van rám, de miután bizalmat szavaztak, igyekeztünk minden évben meghálálni – mosolygott Szalay Balázs. – A 2004-es Dakar volt az első közös megméretésünk, én onnantól kezdve töretlenül hiszek a márkában, és hála Istennek az Opel is hisz bennünk. Ahogy telt az idő, mi egyre jobb versenyautókat építettünk, s az Opel utcai autóiban is érzem a dinamikus fejlődést – egyre jobb terepjárókat gyárt a cég, s én nap, mint nap használom őket.” A kérdésre, hogy volt-e kedvence Szalay Balázsnak az eddigi versenyautói közül, azt válaszolta, hogy az elsőt sohasem felejti az ember: „A 2004-ben épített zöld Opel Fronterát nagyon szerettem, mert azzal éltük meg a legnehezebb időszakokat, a legemberpróbálóbb pillanatokat, amelyekre mégis jó visszagondolni. A másik nagy kedvenc az Opel Antara volt, amellyel két év kihagyás után, 2012-ben visszatértünk a Dakarra. Az egy nagyon modern, újszerű, versenyképes kocsi volt, imádtam vezetni, csakúgy, mint a mostani Grandland X-et.” S ezzel el is érkeztünk a mához, pontosabban a jövőhöz, hiszen a Grandland X-et a januári Dakaron veti be először a páros – a legendás verseny 2019-es kiírása kizárólag Peruban zajlik majd (a viadal szlogenje: 100% Dakar, 100% Peru), s valószínűleg ez lesz az utolsó viadal Dél-Amerikában.
„Jó esély van rá, hogy a Dakar egy év múlva visszatér Afrikába, aminek én nagyon örülök, de azért az utolsó dél-amerikai versenyen mindenképp szerettem volna rajthoz állni, mert a Dakar mégiscsak a Dakar – folytatta Szalay. – Ráadásul nagyon szép emlékeink vannak Peruról, amikor 2012-ben először ért itt célba a mezőny, kétmillió ember várt minket Limában, élő emberfalban autóztunk. Elképesztő az a motorsport iránti rajongás, ami ott övezi a Dakar indulóit, ezért hatalmas élmény ott versenyezni. A pályák homokosak, és nagyon nehezek, a rendezők minden napra dűnéket ígérnek, de remélem, ezek a dűnék januárban mások életét nehezítik majd meg, nem a miénket. Ami pedig az Opel Grandland X-et illeti, nos, vadonatúj motort kapott, megmondom őszintén, eleinte szenvedtünk is vele, mert nem akart beindulni, ugyanis százhatvanas fordulat kell neki, amit mi nem tudtunk. Egy gyorsabb önindítót kell hozzá használni, de erősebb és gyorsabb lesz vele ez a gyönyörű autó.” S hogy miként néz vissza az elmúlt másfél évtizedre a navigátor, Bunkoczi László?
„Nagyon nehéz esszenciaként összefoglalni az elmúlt éveket, vagy pillanatokat kiragadni belőlük – mondta Bunkoczi László. – Eszembe ötlik, amikor Afrikába menet a kompon szilvesztereztünk, vagy az, amikor az egyik évben folyt az olaj, ezért nyolc liternyi utazott a fenekem alatt, hogy legyen miből pótolni, vagy az, hogy Balázs sisakját a rajt előtt ellopták, és néhány percem maradt újat szerezni. De felsejlenek a balesetek, a különböző kórházak is. A legfontosabb azonban mégiscsak az, hogy manapság, amikor a közösség építő ereje ennyire fontos, van egy csapat, amely minden nehézség ellenére tizenöt éve ott van a nemzetközi mezőnyben, a nagy világversenyeken. S nem csupán a csapatunk tagjai tartanak ki mellettünk, hanem az együttműködő partnereink is, mint például az Opel. S amíg ez így van, addig van motivációnk folytatni, amíg vannak terveink, addig kevésbé fog rajtunk az idő…”
Fotó: Opel Dakar Team
Érdekesség, hogy az Opel visszatér a hagyományokhoz és újraéleszti a GSi koncepciót, illetve ennek kapcsán a legendás Opel Kadett GSi visszatér a rali világába, pontosabban a historic Európa-bajnokságra. Itt az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László a Hungarian Police Rallye Team pilótájával, Hoffer Zsolttal versenyez majd. De térjünk még kicsit vissza a terepralihoz! Bakai Gergely, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója is felidézte az első közös lépéseket, s beszélt az együtt töltött izgalmas és sikeres évekről, a hullámhegyekről és hullámvölgyekről, amelyeken együtt lendültek át.
„Tizenöt évvel ezelőtt besétált az Opelhez egy megszállott, és elmondta, hogy ő már nyolc éve a sivatagban versenyez, de szeretné a megkezdett utat velünk folytatni – ő volt Szalay Balázs. Majd érkezett egy másik megszállott, aki a ralis pályafutását készült feladni a sivatagi versenyzésért – ő pedig Bunkoczi László volt… – mosolygott Bakai Gergely. – A szemükbe nézve azt láttuk, érdemes belevágni a közös kalandba, s így utólag nagyon örülünk, hogy belevágtunk. Kétezer-nyolcban, amikor terrorfenyegetés miatt törölték a Dakart, ezek a fiúk rendeztek egy versenyt a komplett Dakar-mezőnynek Central Europe Rallye néven. Később magyar bajnokok, majd közép-európai bajnokok lettek, 2012-ben pedig másodikként értek célba a Silkway-ralin. Akadtak persze kevésbé kellemes pillanatok is, ilyen volt például a 2014-es Africa Race első napja, amelyen súlyos balesetet szenvedtek a fiúk, de rájuk jellemző módon, amikor kicsit jobban lettek, már arról beszéltek, mi lesz a következő versenyük. Elkötelezettség, céltudatosság, innováció, folyamatos fejlődés és erős csapatmunka jellemzi az Opel Dakar Teamet, s ezek azok az értékek, amelyek mentén együtt tudunk dolgozni, amelyekkel az Opel Magyarország is azonosulni tud. A csapat nagy tervekkel készül következő szezonra, s a Dakarra, ahogyan az Opel Magyarországnak is nagy tervei vannak 2019-re: valóságos termék-offenzíva várható, jön például az új Corsa és elektromos Corsa, a hibrid Grandland X, az Év Haszongépjárműve díjat elnyert új Opel Combo, az új Vivaro, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Biztos vagyok benne, hogy új modelljeink sikert aratnak majd, s abban is, hogy az Opel Dakar Team is sikerrel jár a perui sivatagban.”
A Dakar rali január 6-án kezdődik, és január 17-ig tart, Peruban zajlik, homokos, dűnés, emberpróbáló pályákon. Az össztáv 5000 kilométer, ebből a mért szakaszok hossza 3000 km.
Sébastien Loeb egy Red Bull-támogatású privát Peugeot-val 2019-ben is részt vesz a Dakar-ralin.
Loeb az elmúlt három évben a Peugeot gyári Dakar-különítményét erősítette, a francia márka azonban az idei ralit követően bejelentette, 2019-től nem indítanak gyári autót a legendás terepversenyen. A többi Peugeot-pilóta – Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz és Cyril Despres – átvándoroltak az X-raid Minihez, és habár Loeb a Peugeot kivonulását követően nem szándékozott visszatérni Dél-Amerikába, a PH Sportnak mégiscsak sikerült visszacsábítania egy 2017-es Peugeot 3008DKR-rel.
„Egész karrierem során favoritként tekintettek rám” – kezdte a kilencszeres WRC-bajnok. „Habár nyilvánvalóan motivál a győzelem tudata, a szórakozás is legalább annyira fontos. Ennek fényében fantasztikus kihívásként tekintek rá, hogy Daniel [Elenával] privát csapatként részt vehetünk a 2019-es Dakaron. Mindent beleadok majd; kicsit olyan lesz, mint az idei három WRC-indulásom, ahol korántsem volt bizonyos, hogy sikeres leszek. Persze ezúttal privát csapatként még nehezebb dolgom lesz.”
Loeb a 2017-es specifikációjú Peugeot -t vezeti majd, ám néhány célzott fejlesztéssel közelebb hozzák majd a tavalyi verzióhoz.
„A legfrissebb szabályok értelmében nem indulhatok a tavalyi 3008DKR Maxival, szóval marad az az előtti 2,2 méter széles autó, talán néhány kisebb motorfejlesztéssel egybekötve” – folytatta Loeb. „Nyilván lesznek kint sokkal újabb autók is, így nem tudom megmondani, mennyire leszünk versenyképesek. Sokaknak van esélye a győzelemre, és remélhetőleg mi is közéjük tartozunk.”
Miután a Peugeot hirtelen felindulásból a WRX-projektjét is beszüntette, egyelőre nem tudni, Loeb hol fog jövőre versenyezni. Múlt heti Rally Catalunya-győzelme nyomán elindult a találgatás, hogy esetleg a Citroennel részszezont fut a WRC-ben, azóta pedig elvileg az M-Sport Ford is bejelentkezett a franciáért.
Az utolsó szakasz kárpótolta õket mindenért – a célban az elõzõ két nap rengeteg technikai problémája után már mosolyogni is tudtak.
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ Rallye Legend viadalon San Marinóban, s itt tette meg elsõ versenykilométereit a „harmincéves öreglánnyal”, az Opel Kadett E GSi-vel, amivel elõtte tesztelni sem tudott, így sok volt az ismeretlen az egyenletben.
Rengeteg munka áll még elõttük, de ez után a három nap után már tudják, hogy megéri elvégezni.
„Két rövid gyorsasági szakaszt teljesítettünk vasárnap, s a másodikat már nagyon élveztem, meghúzgáltam egy kicsit a kéziféket – mosolygott a Hungarian Police Rallye Team pilótája, Hoffer Zsolt. – Ezen a napon végre semmi baja nem volt az autónak, kétszer-háromszor ugyan kidobta a váltó a harmadik fokozatot, de ez azért nem jelentett olyan nagy problémát. Különleges verseny volt ez, különleges hangulattal, amit minden ralisnak át kell élni, hiszen itt megérezhettük, milyen volt a rali húsz-harminc évvel ezelõtt. Az utolsó szakasz pedig meghozta a kedvemet ahhoz, hogy visszatérjünk. Az autót persze magunkra kell állítani, fejleszteni a futómûvet és akkor minden jó lesz.”
Izgalmasan alakult egyébként az elsõ két nap is a páros számára – pénteken éjszakai gyorsaságikat teljesített a mezõny, szombaton pedig közönségcsalogató, látványos mért szakaszokat, de immár nappal. Mindezt emberfalban, a ralirajongó nézõk õrjöngése közepette.
„Az egyik éjszakai szakaszon leütöttük a visszapillantó tükröt, de ez nem nagyon zavart, a pénteki utolsó gyorsasági végén azonban kellemetlen meglepetés ért: egyszer csak fura hangja kezdett lenni az autónak, aztán azt láttuk, hogy elrepülnek a tõcsavarok a jobb elsõ kerékbõl – mondta Hoffer Zsolt. – Eljutottunk a szervizparkig, a csapatunk pedig reggelig szerelt, úgyhogy néhány óra alvást követõen szombat délután el tudtunk rajtolni. Az elsõ szakaszon felvettük a ritmust, nagyon jó kis pálya volt, egyik kanyarból a másikba estünk, a második szakaszon azonban a rajt után nem sokkal észrevettem, hogy elment a kormányszervó. Egy-két visszafordító feladta a leckét, vicsorogtunk rendesen, de bíztam benne, hogy nincs olyan nagy baj. Ám sajnos kiderült, hogy nincs töltés, csak annyi energiája volt a Kadettnek, hogy el tudtunk jutni vele a csapathoz. Csalódás, hogy ez történt, az viszont elképesztõen jó érzés volt, amikor láttuk a magyar zászlókat a domboldalon.”
A jobb oldali ülésbõl Bunkoczi László nagyon élvezte a száguldást és fõleg a hangulatot – az apró technikai gondok ellenére.
„Az a cél, hogy jövõre legyen egy ütõképes autónk, ehhez apró darabokra kell szednünk, és minden egyes alkatrészét kézbe fogni, amit meg is fogunk tenni – mondta Bunkoczi. – Az öregasszonyból hiányoznak a huszonegyedik század technikai vívmányai, de éppen ezért sokkal õszintébb, mint a modern versenygépek. Ha pedig összességében nézem a hétvégét, a rali ünnepe volt ez, elképesztõ mennyiségû fanatikus ember gyûlt össze itt San Marinóban, nagyon élveztem, hogy mi is a része lehettünk ennek a fesztiválnak. A végén pedig már volt egy kis égett gumiszag is, ami nemcsak nekünk tetszett, a közönség is õrjöngött a kanyarokban.”
A Rally Legend nem csupán egy raliverseny a sok közül, hanem maga a rali.
Annak íze, illata, esszenciája.
Ez a verseny a sportág aranykorát idézi, s nem csupán az indulók személye és a résztvevõ legendás autók miatt, hanem azért is, mert elképesztõ figyelem övezi a versenyt. Nem túlzás azt állítani, hogy San Marinóban ezen a hétvégén minden a rali körül forog.
Elõször áll rajthoz a Rally Legend elnevezésû versenyen a Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs, méghozzá egy harmincéves „hajadonnal”, egy 220 lóerõs, tolókerekes váltóval felszerelt, elsõkerékhajtású Opel Kadett E Gsi-vel.
„Izgalmas kihívás lesz számunkra ez a viadal, hiszen az autó az utolsó pillanatban készült el, olyannyira, hogy a hivatalos teszten tudjuk elõször kipróbálni – nyilatkozta Hoffer Zsolt. – A környék egyszerûen varázslatos, elképesztõ, hogy itt minden a raliról szól: mindenhol a versenyt hirdetõ plakátok láthatók, az utakon meg versenyautók vagy szervizjármûvek. Nem is raliverseny ez, hanem inkább valami elképesztõ motorsport-fesztivál, igazi csoda, amit legalább egyszer az életben muszáj átélni. Ahogy hallottam, itt a régi idõket idézve emberfalban közlekedik a mezõny, s mindenki odavan a raliért és a versenyzõkért. Gyerekként ez volt az, ami a rali közelébe vonzott, most egy kicsit visszakapom. Érdekes körülmények között tesszük tehát meg az elsõ kilométereinket a Kadettel, amellyel hosszú távú terveink vannak, úgyhogy van bennem izgalom rendesen.”
Az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László, aki a sivatagban legalább annyira otthon érzi magát, mint a ralis gyorsaságikon, ezúttal utóbbi szakágban teszi próbára tudását Hoffer mellett.
„Nem tudom mire számíthatunk, de most sétáltam el négy darab gyári Lancia mellett még a martinis idõszakból, úgyhogy elõre csak tátom a számat és próbálom befogadni az élményeket – mondta Bunkoczi László. – Elképesztõ értékek vannak itt a szervizparkban, kíváncsi vagyok, hogy vezetik majd a fiúk ezeket a pótolhatatlan versenyautókat, amelyekbõl nincs több a világon. Nagyon érdekes, hogy elõször vagyunk itt, de tudják, hogy kik vagyunk, ezt többször is tapasztaltuk a szervizparkban.”
A Rally Legend péntek este rajtol két esti/éjszakai gyorsasági szakasszal.
Mindhárom legenda a MINI John Cooper Works Buggy versenyautó volánja mögött száll versenybe az újabb győzelemért.
A MINI Motorsport és elsőszámú versenypartnere, az X-raid istálló 2018. október 2-án bejelentette, hogy a 2019-es Dakar Ralira három legendával bővítik a brit prémiumgyártó színeiben versenyző pilóták névsorát. A spanyol Carlos Sainz, a francia Cyril Despres és az ugyancsak francia Stéphane Peterhansel hármasa együtt nem kevesebb, mint húsz abszolút Dakar-győzelemmel a háta mögött ül be az X-raid MINI JCW csapat színeiben induló MINI John Cooper Works Buggy versenyautók volánja mögé, hogy a 2019. január 6-17. között megrendezendő Dakaron újabb fényes trófeával gyarapítsák gyűjteményüket.
A Dakar Rali 10 etapból és összesen 5 000 versenykilométerből álló, jövő évi felvonásának kizárólag Peru homokdűnéi adnak otthont, az X-raid istálló által kidolgozott és megépített, 2018-ban bemutatott MINI John Cooper Works Buggy versenyautókat pedig Carlos Sainz, Cyril Despres és Stéphane Peterhansel érkezésére részletekbe menően tovább fejlesztették.
Cyril Despres öt alkalommal hódította el motorkerékpáron a Dakar Rali abszolút győzelmét (2005-ben, 2007-ben, 2010-ben, 2012-ben és 2013-ban), mígnem 2015-ben négy kerékre váltott. Az elmúlt három esztendőben a francia kiválóság autóban is számos ralisikert könyvelhetett el, amelyek közül a legkiemelkedőbb a masszív megpróbáltatásokkal tűzdelt Silk Way Rally 2016-os és 2017-es aranyérme. A három legenda közül Despres és Carlos Sainz 2018. október 3-9. között, a 2018-as FIA Cross Country Világkupa tizedik felvonásaként megrendezett Rallye Oilibya du Maroc futamon versenykörülmények között is megízlelheti az X-raid MINI JCW csapat színeiben induló MINI John Cooper Works Buggy versenyautókat.
Stéphane Peterhansel nem véletlenül kapta a „Mr Dakar” becenevet, hiszen a francia pilóta már tizenhárom alkalommal diadalmaskodott a világ legkeményebb terepraliján. Mint a legtöbb legenda, Dakar-pályafutását Peterhansel is két keréken kezdte, amelyen hat győzelmet aratott. Versenyautóval jelenleg hét abszolút Dakar-győzelemnél jár, ráadásul a brit prémiumgyártó technológiája sem ismeretlen számára: Peterhansel 2012-ben és 2013-ban is a MINI ALL4 Racing versenyautó volánjánál ünnepelte első helyezését a Dakaron.
Carlos Sainz a Dakar aktuális bajnokaként érkezett meg a MINI családjába: a spanyol pilóta abszolút győzelmét követő ünneplés 2018 januárjában legalább annyira fantasztikusra sikerült, mint első alkalommal, 2010-ben. Az 56 éves klasszis Cyril Despres-hez hasonlóan, Marokkóban kezdi meg a 2019-es Dakar Rali előtti felkészülést a MINI John Cooper Works Buggy volánjánál.
„Új az autó, új a csapat és új a navigátor is, de a szenvedélyem és a motivációm a régi. Nagyon várom már, hogy megismerkedjünk a MINI John Cooper Works Buggy versenyautóval. 2019-ben jóformán csak homokban versenyzünk majd, amely nem hagy teret a hibázásnak. Peru dűnéi rengeteg alkalmat biztosítanak majd nekünk arra, hogy megakadjunk vagy elássuk az autót, a következő Dakar így minden bizonnyal extrém intenzív próbatétel lesz” – nyilatkozta Cyril Despres.
„Két győzelmem már van a Dakaron az X-raid istálló színeiben, mindkettőt szép emlékként őrzöm. Boldog vagyok, amiért visszatérhetek a csapathoz Carlos és Cyril oldalán. Roppant izgatott voltam, amikor először beültem a MINI John Cooper Works Buggy versenyautó volánja mögé: hatalmas élmény és nagyon egyszerű vezetni. A következő Dakarnak egyetlen ország ad otthont: Peru egy nagyon érdekes, csodálatosan szép ország, hatalmas dűnéi és nyitott sivatagai azonban felettébb izgalmassá teszik majd a futamokat” – mondta Stéphane Peterhansel.
„Az új csapat színeiben és az új autó volánja mögött új kihívással is nézek szembe, de optimista vagyok a tekintetben, hogy kiválóan leküzdjük majd. Tökéletesen felkészültünk. Imádom az új autó körüli munkálatokat, mert minden tekintetben a legjobbat hozzuk ki a technikából, és ez mindig izgalmas feladat. Örülök a MINI John Cooper Works Buggy versenyautónak, és még bőven van időnk finomítani rajta” – így Carlos Sainz.
„Carlos, Cyril és Stéphane triója minden kétséget kizáróan egy álomszerű mesterhármas, hatalmas versenytapasztalattal. Carlos Sainz rengeteget segít nekünk a MINI John Cooper Works Buggy versenyautó fejlesztési munkálataiban, amely minden korábbinál előbbre visz minket. Stéphane egy régi barát, akit meleg szívvel és nagy örömmel köszöntünk ismét a csapatban. Cyril megmutatta, hogy mi mindenre képes, izgatottan várom hát, hogy az X-raid istálló színeiben mennyire tudja mindezt átültetni a gyakorlatba” – fogalmazott Sven Quandt, az X-raid istálló igazgatója. „Az elmúlt hónapokban a MINI John Cooper Works Buggy kielégítő eredménnyel abszolválta a számtalan tesztkilométert, így izgatottan várjuk Cyril és Carlos marokkói bemutatkozását” – tette hozzá.
A 2019-es Dakar Ralival kapcsolatos bővebb információkért kérjük, látogasson el a verseny hivatalos weboldalára: www.dakar.com.BMA
Fernando Alonso szerint ralizni biztosan nem fog F1-es pályafutása után, mivel szerinte ahhoz nincs tehetsége.
A Forma-1 mellett több versenysorozatban is kipróbálta már magát a spanyol versenyző, a rali azonban nincs köztük, és vélhetően nem is lesz a jövőben sem.
„Nem fogok ralizni, mert őszintének kell lennem magammal és tudnom kell, hol vannak a határaim és ehhez nincs meg a tehetségem.” – mondta Alonso.
„Tisztában vagyok a limitációimmal. Ugyanakkor tudom, hogy az F1 egy nagyon, nagyon kicsi világ.”
„Mind azt gondoljuk, hogy ez itt a motorsportok maximuma, miközben vagy nyolc versenyző arcát nem is ismerik a mezőnyben.”
Amikor kifejezetten a Dakar Rally-ról kérdezték, a spanyol versenyző határozottan felelt: „Nem. Nem hiszem.”
„Számos lehetőséget kell megfontolnom és értékelnem, de vannak dolgok, melyek kapcsán őszonzének kell lennem és tudom, hogy ehhez (rali) nincs tehetségem.”
Alonso korábban azt is elmondta, hogy a Formula E-s szereplés lehetőségét is elveti, legalábbis egyelőre.
Kettős érzések kavarognak Szalay Balázs fejében a múlt heti Türkmén Desert Race-szel kapcsolatban – voltak olyan részei az elmúlt bő egy hétnek, amelyek nagyon tetszettek neki, s voltak, amelyeken még van mit javítani. Az Opel Dakar Team pilótája különböző aspektusokból osztotta meg türkmenisztáni tapasztalatait.
VERSENYSZERVEZÉS
„Nem tetszett, hogy sportszakmai oldalról többet megengedtek az egyik helyi versenyzőnek, mint bármelyik másik indulónak – ebben még fejlődni kell, mert nem lehet annyira fontos a jó szereplés, hogy felülírja a nemzetközi szabályokat. Szervezési oldalról viszont elképesztő profizmust láttunk: hihetetlen, hogy Türkmenisztán mennyi pénzt és energiát beletett ebbe a rendezvénybe. Etalont teremtettek azzal, hogy lehet így is étkezősátrat, kórházat, bárt, zuhanyzót, helikopter leszállópályát felépíteni a táborban – mindenki tökéletesen elégedett volt a körülményekkel. Ráadásul esténként a helyi kultúrát, zenét és táncokat bemutató előadásokat láthattunk a tábor közepén – ez azért is volt nagyon jó, mert korábban semmit sem tudtunk Türkmenisztánról, s ezzel kicsit bepillantást kaphattunk a múltjába, jelenébe.”
PÁLYÁK
Homokból és dűnéből van itt bőven, úgyhogy a pályák nagyon változatosak voltak – új útvonalakat is lehet majd találni itt bőven. Ha csak a helyszíneken múlna, biztosan visszamennék erre a versenyre jövőre is, az azonban elbizonytalanít, hogy kérdéses, mekkora politikai nyomást tudnak gyakorolni a sportfelügyelőkre a jövőben. Emiatt ha most kellene döntenem, jövőre valószínűleg nem mennék vissza.
ELLÁTÁS
Nagyon ritka, hogy a táborokban ennyire változatos legyen például a vacsora, és ami eddig még egyetlen versenyen sem fordult elő, hogy a rajt előtt teljesen térítésmentesen elszállásoltak minket egy apartmanban, amelyben a hûtõ roskadásig feltöltve, az ágyak mellett törölköző, fogkrém és papucs – ezek apróságok, de nagyon jó érzéssel gondol vissza rájuk az ember.
Ugyanakkor nagyon furcsa volt, hogy Türkmenbasiban egy gyönyörű hotelben szállásoltak el minket a Kaszpi-tenger partján, ahol ebben a jó időben ezreknek kellett volna tolongniuk, ehhez képest a versenyen induló csapatok egy-két tagján kívül senkivel sem találkoztunk a húsz kilométer hosszú tengerparton.
EMBEREK
A türkmén emberek nagyon vendégszeretőek, barátságosak és szimpatikusak, más szempontból pedig nagyon furcsa, hogy ennyire szófogadóan beállnak a sorba és hogy vezényszóra tapsolnak. Ezzel nem a vezetőjüket bírálnám, aki kétségtelenül nagyon sokat tesz az emberekért, ugyanakkor teljesen biztos, hogy nem lehet mindenkivel jót tenni. Persze, az is lehet, hogy aki nem tapsol, az nem látszik.
MARKETING
Elképesztő az a marketing, amit a verseny mögé tett a türkmén állam – a világon soha, egyetlenegyszer sem láttam még olyat, hogy ilyen kampányt építettek volna bármilyen esemény köré. Kivetítők, zászlók, plakátok mindenhol, de tényleg mindenhol az utak mentén, és ha bekapcsoltuk a tévét, nem telt el több fél óránál, és már a versenyünket láttuk benne. Ez egyébként megmutatja, hogy mennyire egységes tud lenni Türkmenisztán, ha úgy istenigazából beáll egy számára fontos ügy vagy esemény mögé.
Az utóbbi évek legjobb nemzetközi eredményét elérve a hatodik helyen végzett a Türkmén Desert Race elnevezésű ötnapos sivatagi versenyen az Opel Dakar Team kettőse, Szalay Balázs és Bunkoczi Lászó.
A pilóta örül az eredménynek, amely szerinte a realitást tükrözi, a navigátor pedig azt nyilatkozta, ha előzetesen felajánlják a hatodik helyet, gondolkodás nélkül elfogadta volna. A Karakum-sivatag teljesen új volt számukra (Türkmenisztán a 35. ország, amelyben versenyeztek), de megküzdöttek az ismeretlennel, és megoldották a feladatot. Szalay Balázst arra kértük, tekintsen egy kicsit vissza az elmúlt öt napra és értékelje a történteket.
„Ha sorra vesszük az elmúlt napok eseményeit, azt kell mondanom, jó teljesítményt nyújtottunk – mondta Szalay. – Nem volt egyetlen igazi eltévedésünk sem, csak egy-két bizonytalanság, úgyhogy Bunkoczi Laci kilencvenkilenc százalékosan teljesített. Magamat rosszabbra értékelném, mert az autó állapota és a navigáció alapján lehettünk volna napi szinten egy-két perccel gyorsabbak, de az már kétszeres kockázatot jelentett volna, ami szerintem nem éri meg. Az elmúlt napok azt mutatták, hogy technikailag felkészült a csapat – bár volt két bosszantó apró hibánk. Az egyik, hogy nem ellenőriztük, működik-e az emelő nyomógombja, és ez három perc helyett félórás ásásba került a harmadik napon, a másik, hogy az ablakmosó reléjének hibája miatt volt egy szakasz, amelyen nem tudtuk letakarítani a szélvédőt. Ezekre az apróságokra jobban oda kell figyelnünk, hiszen ezekben rejlik az ördög. Az autó ezt leszámítva tökéletesen működött, azt gondolom, van egy nagyon jó alapunk, amelyre lehet építkezni a következő nemzetközi viadal előtt.”
Ami magát a versenyt illeti, Szalay elmondta, hogy sohasem tapasztalt még ilyen nagyszerű logisztikai hátteret, nem találkozott még ennyi segítő emberrel, s nem volt része ilyen magas színvonalú tábori ellátásban sem. A türkmének minden egyes táborhelyen közvilágítást építettek ki (még ha az a világ végén volt is, a sivatag közepén), légkondicionált étkezősátrakkal várták a mezőnyt, s kulturált zuhanyzókat építettek fel. Amit az ország megtehetett ezért a versenyért, azt meg is tette. „Miközben a szervezés emberi oldala tökéletes volt, a sportszakma egy kicsit csorbult: néhány türkmén versenyzővel kapcsolatban lazábban kezelték a szabályokat, ebben lehet még fejlődni a jövőben. De ez még csak az első nemzetközi verseny volt Türkmenisztánban, úgyhogy ez szinte természetes” – mondta Szalay.
Ha egy helyszínt kellene kiemelnie azok közül, amelyeken az elmúlt egy hétben járt, az Opel Dakar Team pilótája a Darvaza-krátert említené – a beomlott gázbarlangot, amelyet a geológusok 47 éve meggyújtottak, abban a hiszemben, hogy két hét alatt leég, ám ez nem történt meg, a sivatag közepén azóta is lángol egy hetvenszer húsz méteres kráter. Erről még az unokáinak is mesél majd Szalay Balázs.