Kategória: Rally

  • Alonso balesetet szenvedett a Marokkó rali harmadik szakaszán!

    Alonso balesetet szenvedett a Marokkó rali harmadik szakaszán!

    A kétszeres F1-es világbajnok, Fernando Alonso balesetet szenvedett a Marokkó rali hétfői harmadik szakaszán. A spanyol pilóta és navigátora Marc Coma kénytelen volt kiállni a szakaszról, miután a 75. km jelzésnél hétfőn eltörött a Toyotájuk felfüggesztése.

    Fernando egy gödörbe hajtott, ami komoly sérülést okozott a Hilux első felfüggesztésén. A páros kénytelen volt így megállni Erfoudhoz közel az úton, ahol bevárták a Toyota szervizét, akiknek a segítségével tértek vissza a táborba.

    A csapat megerősítette a motorsport.com-nak, hogy Alonso és Coma is sértetlenül megúszták a balesetet. A japánok reménykednek benne, hogy sikerül kijavítaniuk az autót, hogy a holnapi szakaszon is elindulhasson Alonso, és így a spanyol folytathassa a kalandozását az off-road versenyzés világában.

  • Még nem garantált Alonso indulása a Dakaron

    Még nem garantált Alonso indulása a Dakaron

    Fernando Alonso megerősítette, hogy még nem biztos, hogy indul a 2020-as Dakar Rallyn.

    A spanyol még csak teszteken vett részt, éles raliversenyen nem indult. Ez azonban nem sokáig lesz már így, hiszen részt vesz egy marokkói viadalon, ami nemrég vette kezdetét. Ezt az ötnapos eseményt egyébként a januári Dakar bemelegítő futamának tartják. Alonso pedig elmondta, hogy ő maga is ez alapján dönt majd arról, indul-e a legendás versenyen.

    „Fontos pillanat lehet. 8-9 napig tart majd a tesztekkel együtt, sok kilométert teszek majd meg, sokkal többet, mint amennyit eddig összesen. Az az elhatározás, hogy indulok-e a Dakaron, vagy nem, az Marokkó után fog megszületni” – erősítette meg.

    „Tudom, hogy nem leszek a legjobbak szintjén, ugyanakkor remélem, folytathatom a tanulást, illetve gyűjteni fogom a kilométereket. Mindenki azt mondta nekem, hogy néhány napot eltölteni a sivatagban kimaradhatatlan, mint ahogy az is, hogy szerelni kelljen az autódat. Ezek után lehet átélni a száguldást a vadonban, az F1-re jellemző pontosság és kényelem nélkül. Célt inkább nem fogalmaznék meg, mert nincs semmilyen hivatkozási alapom.”

  • Hivatalos a 2020-as rali világbajnokság versenynaptára

    Hivatalos a 2020-as rali világbajnokság versenynaptára

    Az FIA ma jelentette be a 2020-as versenynaptárat, a Motorsport Világtanács eheti elektromos szavazását követően.

    Hagyományosan a Monte Carlo Ralival indul a szezon, amiben három új forduló is szerepel tavalyhoz képest, ugyanis Kenya, Új-Zéland és Japán is visszatér a világbajnoki szintre. Ezzel a világbajnokság mind a 6 kontinensre ellátogat majd, ugyanis Európán kívül a két Amerika, Afrika, Ázsia és Óceánia is házigazdája lesz legalább egy ralinak.

    Az állomások a következők:

    Január 26. Monte Carlo Rali
    Február 16. Svéd Rali
    Március 15. Mexikói Rali
    Április 19. Chilei Rali
    Május 3. Argentin Rali
    Május 24. Portugál Rali
    Június 7. Szardínia Rali
    Július 19. Szafari Rali (Kenya)
    Augusztus 9. Finn Rali
    Szeptember 6. Új-Zéland Rali
    Szeptember 27. Török Rali
    Október 18. Német Rali
    November 1. Wales Rali
    November 22. Japán Rali

     

    Yves Matton, az FIA rali igazgatója így nyilatkozott:

    Azért, hogy tényleg világszintűvé tegyük a bajnokságot, kevesebb fordulót kell Európában tartanunk. Örülök, hogy látom ennek a terjeszkedésnek az eredményét olyan ikonikus helyszínek visszatértével, mint Kenya, Japán és az Ausztráliát helyettesítő Új-Zéland. Ez jó egyensúlyt a hosszú múlttal rendelkező európai versenyekkel, amik segítenek megőrizni a sportág DNS-ét. Sok ország érdeklődött aziránt, hogy ralit rendezzenek. Sok jó jelölt, és sok üres hely volt a naptárban, ez bizonyítja sportág népszerűségét. A forgó rendszer, amit alkalmazunk, segít fenntartani az események magas szintjét.”

  • Alonso ha vissza is térne az F1-be, nem a közeljövőben fog

    Alonso ha vissza is térne az F1-be, nem a közeljövőben fog

    Fernando Alonso elárulta, hogy rövidtávon nem gondolkodik egy esetleges F1-es visszatérésben.

    A spanyol jelenleg is elfoglalt, hiszen egy marokkói rallyversenyre készül. Legutóbb pedig a Grid nevű videójáték bemutatóján nyilatkozott, melynek ő a tanácsadója.

    „A Dakarról a következő, marokkói versenyemen fogok dönteni” – mondta.

    A legendás rallyverseny mellett természetesen mindig kérdezik a Forma-1-ről is: „Nem tervezek visszatérni a közeljövőben. Tavaly azért távoztam, hogy kivegyek egy kis szünetet 18 évnyi versengés után a legmagasabb szinten, mely teljes elköteleződést kívánt. 365 napnyit, de most tudok egy kicsit lélegezni. Ha eléget voltam már szabad levegőn, elgondolkozom, visszatérjek-e.”

  • Opel Dakar Team: Nyolc vk-pontot szerzett Szalay és Bunkoczi!

    Opel Dakar Team: Nyolc vk-pontot szerzett Szalay és Bunkoczi!

    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős még egy emberpróbáló, 211 kilométeres sivatagi szakaszt teljesített szombaton, és a hatodik helyen végzett a Baja Jordan viadalon, ami nyolc világkupa-pontot jelent számára.

    A gyönyörű Wadi Rumban, vagyis a hold völgyében tartották meg a Baja Jordan utolsó szakaszát szombaton: a mezőny számára ezúttal is 211 kilométer volt a penzum, a versenyzők útja pedig gyönyörű formájú sziklák között, dűnéken, és gyors, ámde technikás, homokos pályarészeken vezetett. A pénteki hosszú szelektív szakasz volt ez, csak ellenkező irányból, ami egy kicsit még jobban megnehezítette a navigátorok dolgát, hiszen az előző napi eltévedések miatt már tényleg összevissza vezettek a nyomok.

    Az Opel Dakar Team kettőse, Szalay Balázs és Bunkoczi László hetedikként rajtolt a szakaszon, és bár a hatodik legjobb időt teljesítette a pályán, ez nem változtatott az összetettben elért helyezésén. Legalábbis azt hitte, amíg ki nem zárták előle a szaúd-arábiai Jasir Seaidant, mert így a magyarok 8 világkupa-pontot szerezve, hatodikként végeztek a jordániai viadalon.

    Ez volt a 38. ország, amelyben Szalayék megmérették magukat, mert bár a szervizcsapat eltöltött itt hosszabb időt a Mentőexpedíció című film forgatásán (a magyar csapat építette és szervizelte a forgatás alatt a Matt Damon vezette marsjárót), versenykörülmények között először jártak ezen a tájon.

    „Izgalmas, jó pályákon vezetett az utunk, nagyon élveztem a versenyt, s mondom ezt úgy, hogy mindkét nap volt egy kis technikai problémánk – nyilatkozta az Opel Grandland X pilótája, Szalay Balázs. – Nem voltak igazán nagy dűnék, viszont az utak ha nem homokosak, akkor kövesek voltak, olykor egészen nagy sziklákat kellett kerülgetni. Pénteken a motor melegedése miatt álltunk több, mint huszonöt percet, szombaton pedig az utolsó negyven kilométeren már nagyon kevés volt az üzemanyag az autónkban. Ez úgy történhetett, hogy nem érkezett meg időben a rendes üzemanyagtankunk, a segédtank viszont csak százhetven literes, ami egy ilyen hosszú szakaszon éppen határeset. Így azután a jobb kanyarokban, amikor ellöttyent a benzin, a motor nem kapott elég üzemanyagot és olyan volt, mintha leállt volna. Takarékoskodni kellett, emiatt a pálya utolsó kilométerein már úgy éreztem, mintha tojásokon lépkednék. A hatodik hely miatt nem vagyok csalódott, mert előzetesen is úgy gondoltam, legjobb esetben is hatodikak lehetünk, hiszen a négy Minit és a Peugeot-t nem volt esélyünk megelőzni, igaz, a szaúdiak kizárását nem kalkuláltam be. Az ötödik helyen végző side by side buggyt legyőzhettük volna, ha nincsenek a gondok, de hát voltak.”

    S hogy mit tett ehhez hozzá az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László?

    „Alapvetően nehéz verseny, és nehéz nap volt. A mai szakasz elején elég jól mentünk, a végén azonban a benzingondok miatt már csak második szándékból versenyeztünk, ha élesen jobbra fordult a nyom, akkor inkább alternatív irányt választottunk. Ami a navigáció szempontjából nem volt könnyű, hiszen így is több száz nyom kanyargott előttünk, úgyhogy nehéz volt bármihez is viszonyítani. A Dakar előtt jól jött, hogy egy kicsit visszarázódtunk a sivatagi ritmusba, és talán előrébb is léptünk, fejlődtünk is valamennyit. Minden sivatagban megtett kilométer az ember épülésére szolgál ugyanis.”

    BAJA JORDAN, VK-FUTAM, AKABA
    Abszolút végeredmény: 1. Jakub Przygonski, Timo Gottschalk (lengyel, német, Mini All4) 5:28:14, 2. Terranova, Graue (argentin, Mini All4) 3:50 perc hátrány, 3. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 6:22 p h., …6. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:58:27 ó h.

  • Opel Dakar Team: Szalayék a hetedik helyen

    Opel Dakar Team: Szalayék a hetedik helyen

    Két hosszú, sivatagi szakaszt teljesített a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a jordán világkupa-futam pénteki napján: az Opel Dakar Team párosa a hetedik helyről várja a zárónapot.

    Forró, nehéz, idegőrlő napjuk volt a versenyzőknek a jordán világkupa-futam péntekjén. Egy 211 és egy 80 kilométeres szakaszt kellett teljesíteniük a Wadi Rumban. Egyfelől gyönyörű tájakon autóztak, lélegzetelállító sziklák között, kisebb és nagyobb dűnéken, majd pedig köves talajon, másfelől viszont a navigátorokat extra kihívás elé állította, hogy a méterszámláló, a GPS és az itiner egyáltalán nem volt összhangban egymással, úgyhogy megesett, ami nem sokszor szokott: a topversenyzőktől kezdve az utolsó párosig mindenki eltévedt néhányszor, s voltak a pályának olyan részei, amelyeken a szélrózsa összes irányából érkeztek a versenyzők. Ez nyilván alaposan próbára tette az idegeiket, főleg mivel a világkupa hajrájában járunk, úgyhogy minden másodperc, minden pont számít.

    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek ezen felül egy technikai gonddal is meg kellett küzdenie, úgyhogy halmozottan hátrányos helyzetben érezhette magát. Ennek ellenére a nap végén hullafáradtan bár, de a jól végzett munka tudatában nyilatkozott a hetedik helyen álló magyar páros.

    „Nagyon érdekes napunk volt, egy ilyen még a Dakaron is nehéznek számítana – nyilatkozta az Opel Grandland X pilótája, Szalay Balázs. – Elképesztő tájakon autóztunk, a dűnék is szépek voltak, a sziklák pedig egyenesen lélegzetelállítóak, de sajnos nem nagyon volt időnk bennük gyönyörködni, mert végig nagyon észnél kellett lenni. A reggelünk jól indult, a hosszú szakasz elején megelőztünk egy buggyt, és jó ritmusban autóztunk, ám a nagy dűnéken elkezdett melegedni a motor, úgyhogy az utolsó nyolcvan kilométert már úgy tettük meg, hogy direkt mindig eggyel magasabb fokozatban hagytam a váltót, hogy ne erőlködjön a motor. A vége előtt tíz kilométerrel már nagyon nagy volt a baj, úgyhogy huszonöt percre meg kellett állnunk, hogy visszahűljön. A második szakasszal összességében elégedett vagyok, volt egy kisebb eltévedésünk, amikor bementünk két szikla közé, ahonnan nem volt kiút, de a többiek is ott tolatgattak. Nehéz, fárasztó nap volt.”

    Bunkoczi László is rettenetesen elfáradt, belőle és a többi navigátorból nagyon sokat kivett a hőség mellett az is, hogy miként fentebb is említettük, sokszor nem találkozott egymással az, amit a GPS és a méterszámláló mutatott, valamint az itiner írt – szóval pattanásig feszültek az idegek.

    „A pályafelírók nem vették eléggé komolyan, hogy harmonizálják a GPS-t, a méterszámlálót és az itinert, úgyhogy ezen a napon mindenki ment mindenfelé. Főként azért, mert ez afféle kanyar kanyar hátán pálya volt, úgyhogy megesett, az itiner alapján rossz irányba indultál el, de végül az ment jó felé. Volt, hogy azt írták, maradj a fő nyomon, de mire mi odaértünk már volt előttünk vagy kilenc nyom, és mindegyik más irányba vezetett. Szóval minden idegszálammal koncentrálni kellett, rendesen el is fáradtam a nap végére, de Balázzsal remekül összedolgoztunk.”

    A Baja Jordan harmadik napján még egy 211 kilométeres szakasz vár a mezőnyre.

    BAJA JORDAN, VK-FUTAM, AKABA

    Az állás 3 szelektív szakasz után: 1. Jakub Przygonski, Timo Gottschalk (lengyel, német, Mini All4) 3:18:48, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 2:13 p h., 3. Terranova, Graue (argentin, Mini All4) 3:22 p h., …7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:17:14 ó h.

  • Opel Dakar Team: Bemelegítettek!

    Opel Dakar Team: Bemelegítettek!

    Aqaba belvárosában, egy három kilométeres, homokos, csúszkálós, két ugratóval izgalmassá tett prológgal kezdődött el a jordániai világkupa futam, amelyen egyedüli magyar párosként áll rajthoz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős.

    Az Opel Dakar Team párosa szerdán még a verseny rendezői által szervezett kiránduláson vett részt, amelynek keretében megnézte a világ egyik csodáját, a rózsaszín városnak is nevezett, sziklába faragott Petrát, majd pedig rövid kirándulást tett a hold völgyének is nevezett Wadi Rumba, ahol pénteken és szombaton már több dolga lesz, mint gyönyörködni a lélegzetelállító naplementében, ugyanis itt zajlanak majd a világkupa-futam szakaszai. A vörös homokon, a szobor szépségű, különleges formájú sziklák között.

    Ám ahhoz, hogy odáig eljussanak, előbb csütörtökön át kellett esni a kötelező adminisztratív és technikai ellenőrzésen (ami elképesztően részletes és szigorú volt), majd pedig teljesíteni a három kilométeres szuperspeciált, amely arra nem volt alkalmas, hogy különbséget kovácsoljon a pilóták között, arra azonban igen, hogy a versenyzők jól kimelegedjenek rajta.

    Már akkor elkezdődött a kaland, amikor gyalog végigjárták a pályát, hiszen ennek időpontját délre tették a szervezők – árnyékban is negyven fok fölötti volt a hőmérséklet, forró szél fújt, a pályán pedig nemigen volt árnyék. A versenyzők azonban gyalogoltak rendületlenül, hiszen csak az itt szerzett tapasztalataikra támaszkodhattak délután a szuperspeciálon.

    Az autós mezőnyben ezen a rövidke pályán a lengyel Jakub Przygonski volt a leggyorsabb, megelőzve minis márkatársát, az argentin Orlando Terranovát.

    A magyar Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a tizedik helyen végzett.

    „Technikás szakasz volt, két ugratóval, de nekünk nem feküdt annyira, elsősorban azért, mert elmértük az üzemanyag mennyiségét, hogy minél könnyebb legyen a Grandland X a mély homokban, ezért a kanyarokban szinte megállt az autó, amikor nem kapott elég üzemanyagot a motor. A pálya egyébként nem lett volna különösebben bonyolult, de nem is ezen kell jól szerepelni, hanem a holnapi 220 és 80 kilométeres szakaszon, hiszen azok jelentik majd az igazi kihívást.”

    S hogy mit tett ehhez hozzá Bunkoczi László?

    „A kötelező házi feladatokat tudtuk le ma, de már ezen a néhány kilométeren kiderült, hogy az itiner hagy némi kívánnivalót maga után, remélem, a hosszú szakaszon pontosabb lesz, mert ha nem, akkor nagy slamasztikában leszünk” – mondta Bunkoczi.

    A viadal pénteken tehát egy 220, majd pedig egy 80 kilométeres szakasszal folytatódik, méghozzá űrbéli tájon – nem véletlenül nevezik úgy ezt a viadalt, hogy Baja a Marson…

    BAJA JORDAN, VK-FUTAM, AQABA

    Abszolút sorrend a szuperspeciál után: 1. Jakub Przygonski, Timo Gottschalk (lengyel, német, Mini All4) 2:50.6, 2. Terranova, Graue (argentin, Mini All4) 3.6 mp h., 3. Seaidan, Fiuza (szaúd-arábiai, portugál, Mini All4) 5.8 mp h., …10. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 34.4 mp h.

  • Alonso remek munkát végzett első ralis versenyén

    Alonso remek munkát végzett első ralis versenyén

    Túl van élete első rali versenyén a kétszeres Forma-1-es világbajnok Fernando Alonso, és a teljesítményével olyan nagy sportági legendákat is lenyűgözött, mint az idősebb Carlos Sainz.

    A napokban rendezték meg Dél-Afrikában a Lichtenburg 400 nevezetű rali versenyt, amelyen részt vett Fernando Alonso is egy Toyotával. Noha voltak a verseny során nehézségei, mégis meg tudott győzni néhány embert.

    „Apám azt mondta, hogy remekül teljesített. Azt is elmondta, hogy meglepte őt. Ami pedig a problémáit illeti, ezek mindig megtörténnek. Apám is sokszor került ilyen helyzetbe a karrierje során, ez a rali része.” – nyilatkozta a rali legenda fia, Carlos Sainz Jr.

  • Opel Dakar Team: Irány a Mars!

    Opel Dakar Team: Irány a Mars!

    Baja a Marson – így nevezik a hétvégén tartandó sprint tereprali világkupa-futamot, amelyen rajthoz áll a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős.

    A magyar párosnak különleges kötődése van a helyszínhez, hiszen az Opel Dakar Team építette azt a marsjárót, amely szerepelt a Matt Damon főszereplésével leforgatott Mentőexpedíció című mozifilmben, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy bár a csapat eltöltött jó néhány hónapot a Wadi Rumban, arról egyelőre nincs elképzelése, milyen lesz itt versenyezni.

    A Jordán Baja a sprint világkupa-sorozat befejező futama, itt dől el, ki lesz a bajnok – méghozzá két és fél nap alatt, sivatagi pályákon. Egyáltalán nem megszokott egyébként, hogy ilyen rövid versenyt sivatagban tartsanak – az indulók maguk is kíváncsiak rá, mire számíthatnak.

    „Új országot fedezünk fel magunknak, ami mindig hatalmas élmény, igaz, Jordánia csak versenyzés szempontjából jelent majd újdonságot számunkra, hiszen itt forgatták a Mentőexpedíció című filmet, amelyen csapatunk szervizelte a marsjárót, amelyet Matt Damonnak épített – mondta Szalay Balázs. – A különleges rovert kombájn alapra építettünk pontos, 3D-s tervek alapján – a stúdió a NASA holdjárós terveit alakította át, s azt adta ide nekünk. Az volt az elvárás, hogy menjen a homokban, de az teljesen ránk volt bízva, hogy miként. Két hónap alatt már működött – a fóti homokbányában próbáltuk ki először –, három hónap alatt pedig teljesen kész lett. Úgy volt, hogy a forgatás után visszakapjuk, de a rendező végül eladta a jordán királynak, úgyhogy talán most újra láthatjuk. Persze, nem ez lesz a fókuszban, hanem maga a verseny, amely jó kombinációja lesz a sivatagi viadaloknak és a sprint világkupáknak.”

    Opel Dakar Team marsjáró
    Fotó: Opel Dakar Team

    A Baja a Marson egy rövid, 3 kilométeres szuperspeciál szakasszal kezdődik a Vörös-tenger partján fekvő Aqabában csütörtök este, pénteken és szombaton pedig a mezőny a „lovak közé csap”, és két vérbeli versenynapot teljesít a sivatagban. A szervezők két szakaszt jelöltek ki, pénteken egy 211 kilométeres és egy 80 kilométeres pályán teszik próbára magukat a párosok, szombaton pedig már „csak” a 211 kilométeres szelektív szakasz szerepel az „étlapon”.

    Hogy nem lesz könnyű, az biztos, de a versenyzők legalább egy kicsit bemelegíthetnek a januári Dakar-ralira, amely hasonló körülmények között zajlik majd Szaúd-Arábiában. Érdekesség, hogy ez lesz a 38. ország, amelyben Szalayék megméretik magukat.

  • Alonso felborult és egy madárrajjal is találkozott

    Alonso felborult és egy madárrajjal is találkozott

    Fernando Alonso első éles tereprali versenyén indult Dél-Afrikában egy Toyota Hilux-szal, ám nem lett ma értékelhető eredménye, mert felborult autójával.

    Alonso és navigátora, Marc Coma sértetlenül megúszták az esetet és folytatni is tudták a versenyt, de nem értékelték őket az elvesztegetett idő miatt.

    Ez az első szakasza volt a versenynek Alonso pedig 23 kilométer után borult fel, ezzel be is tört a Toyota szélvédője. Az üveg maradékát kirúgták, így szemüvegben fejezték be a szakaszt.

    A szervezők megengedték nekik, hogy a második szakaszt 15 perccel a mezőny előtt kezdjék meg, hogy tapasztalatot gyűjthessenek egy későbbi, esetleges Dakar ralis indulásukhoz.

    Azonban a második szakasz ötödik kilométerénél Alonsoék egy madárrajjal találkoztak össze, így az első szakasz után helyrehozott szélvédő ismét megsérült.
    A hátralévő 185 kilométeren át Coma tartotta a helyén a szélvédőt.

    Mindezek ellenére, a Toyota csapat egyik tagja pozitívnak minősítette a napot, mivel az első szakaszon történt borulás előtt Alonso a harmadik helyen haladt.