Kategória: Rally

  • Új útvonal az Africa Race-en: Dakartól Dakarig

    Új útvonal az Africa Race-en: Dakartól Dakarig

    Jean Louis Schlessert és csapatát mindig is az vezérelte, hogy a lehető legjobb Africa Race-t rendezzék meg, hogy a tereprali és Afrika szerelmesei a hagyományokat követve hódolhassanak szenvedélyüknek.

    Az utóbbi hetekben folyamatosan azon dolgozott a szervezőcsapat, hogy a lehető legjobb megoldást találja meg a versennyel kapcsolatban, ami a Marokkóban kialakult járványhelyzet okán (képtelenség lett volna szeptemberben pályabejárást tartani) az lett, hogy a 2021-es Africa Race mezőnye Szenegálban rajtol, majd Mauritániában kiéli a dűnék iránti olthatatlan vágyát, hogy aztán visszatérjen Dakarba, a Rózsaszín-tó partjára.

    „Volt már olyan Dakar rali, amelyik Szenegálban rajtolt és ott is ért célba, ha jól emlékszem, 1997-ben. Három évvel később pedig Dakarból indultunk, és Kairóban értünk célba – mondta az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs. – A mostani Africa Race jónak ígérkezik, hiszen a mezőny át tud menni Mauritániába, ami azért fontos, mert ott vannak az igazi homokdűnék, amelyek a verseny sava-borsát adják, Szenegálban ugyanis inkább szavannákon vezet a versenyzők útja. Az is megkönnyíti az indulók dolgát, hogy ezeken a szakaszokon már nem lesz fagypont körüli a hőmérséklet éjszakánként, így kényelmesen pihenhetnek majd a szakaszok után. Majdnem biztos vagyok abban, hogy a mezőny még így sem lesz olyan népes, mint az utóbbi években, hiszen sokkal kevesebben engedhetik meg maguknak a mostani helyzetben a maratoni megméretéseket.”

    Ami a nevezési díjat illeti, a pluszban felvetődő logisztikai kihívások ellenére a verseny rendezői úgy döntöttek, nem emelik, vagyis ugyanannyit kell fizetni, mint a korábbi években. Az adminisztratív és technikai ellenőrzést a szokásoknak megfelelően Franciaországban végzik el (az egyik kikötőben), majd a járművek egy komp gyomrában elhajóznak Szenegálba.
    A verseny maga január 5. és 17. között zajlik majd.

  • Miskolc-rali – Halálos baleset, leállították a versenyt

    Miskolc-rali – Halálos baleset, leállították a versenyt

    Leállították, majd le is fújták a szombati Miskolc-ralit, az országos bajnokság második fordulóját, miután a második gyorsasági szakaszon halálos baleset történt.

    A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) közleménye szerint a Rally1-es kategóriában versenyző Dudás Gergő, Tóth Zsolt páros versenybalesetet szenvedett, melynek következtében a navigátor olyan súlyosan megsérült, hogy életét veszítette. Dudás nem sérült meg komolyabban, de a mentőorvosok sokkos állapotban kezelték. Tóth Zsolt 48 éves volt.

    „Zsolt régóta tagja a ralis társadalomnak, halála óriási veszteség mindannyiunk számára” – írta Facebook-oldalán az MNASZ, amelynek tájékoztatása szerint a baleset körülményeit a rendőrség bevonásával még vizsgálják.

    Az MNASZ, a versenyigazgatóság, a rendező és a versenyzők képviselőjének javaslata alapján a felügyelő testület azt a döntést hozta, hogy a rendezvény nem folytatódik.

    „Az MNASZ vezetősége, versenyzők, csapattagok és a ralis társadalom minden tagja együtt érez a versenyző hozzátartozóival, és ezúton őszinte részvétét fejezi ki Tóth Zsolt közvetlen családjának” – olvasható az MNASZ közleményében.

    Holczer Dániel navigátor a Kossuth Rádiónak úgy nyilatkozott, hogy szörnyű tragédia történt, ami nagyon ritkán, de előfordul.

    „A világ legbiztonságosabb autóival versenyzünk, azt kell, hogy mondjam, hogy méltó körülmények mellett, olyan biztonsági terv, betartott és betartatott biztonsági követelmények mellett, amelyek mellett százezerből egyszer, de sajnos előfordulhat (ilyen baleset). Nincs garancia. Zsolttal most olyan tragédia történt, ami, azt gondolom, hogy évtizedenként egy sajnos előfordul és megtörténik.”

    Hangsúlyozta, hogy „nagyon komoly személyiséget, egy nagyon komoly egyéniséget, egy értékes sportembert veszítettünk el itt ma”, és hozzátette, a versenyzőtársaknak egyértelmű volt, hogy egy ilyen baleset után nem folytatódik a viadal.

    „Számunkra ez teljesen evidencia. Azt gondolom, abban a pillanatban, ahogy híre ment, mi történt Zsoltival, mindenki levette a bukósisakot és lekapcsolta a motort. Egy ilyen helyzetben, egy ilyen szituációban, egy ilyen veszteség mellett, én azt gondolom, hogy nem lehet tovább versenyezni” – mondta.

    Az MNASZ és a rendezők a Diósgyőri VTK stadionja mellett kialakított szervizparkban 13 órára megemlékezést szerveztek.

  • Opel Dakar Team: Andalúz verseny a marokkói helyett

    Opel Dakar Team: Andalúz verseny a marokkói helyett

    A világjárvány továbbra is terjed Marokkóban, így a királyság területén nagyon nehéz bármilyen eseményt is szervezni, ami nehéz helyzetbe hozta a marokkói tereprali világkupa-futam szervezőit is. Mivel számukra is az egészség megőrzése a legfontosabb, a marokkói helyzetet értékelve – és elsősorban a helyi lakosság érdekeit szem előtt tartva – úgy döntöttek, hogy a 2020-as versenyt a következő évre halasztják és helyette rendeznek egy andalúz viadalt.

    „Csapatunk a katari világkupa-futamon elért nyolcadik helyével négy pontot szerzett, ezért terveztük, hogy rajthoz állunk a marokkói versenyen, és esetleg november végén Abu-Dhabiban – mondta Szalay Balázs – Váratlanul ért minket a marokkói verseny jövőre halasztása, hiszen így már könnyen lehet, hogy törlik a világkupát. Ugyanis jelenleg kevés esélyt látok arra, hogy novemberben be lehessen utazni Abu-Dhabiba.”

    Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a kialakult körülmények ellenére a sportolók és a csapatok érdekében életben tartsák a terepralisportot, ezért a szervező ODC úgy döntött: október 6-10. között megszervezi az Andalúzia ralit, amely alternatívát jelent a versenyzők számára, hogy felkészüljenek a 2021-es Dakarra. Az előzetes tájékoztatás szerint az andalúziai verseny prológját októbert 6-án rendezik, majd ezt négy teljes versenynap követi, naponként körülbelül 300 kilométeres távval. A navigátorok itt is a rajt előtt fél órával kapják csak meg az itinert, méghozzá elektronikus formában – legalábbis az autósok a side by side kategória és a kamionosok esetében mindenképp. Afféle teszt lesz ez a Dakar előtt.

    „Az elektronikus itiner szerintem annyit jelent, hogy minden rajtnál aktiválják az itinert az autóban lévő GPS-en, mert ez fizikai kontakt nélkül is megvalósítható – folytatta az Opel Dakar Team pilótája, akinek Bunkoczi László diktálja az itinert. – A közúti szakaszokon már mentünk így, és abszolút működött, úgyhogy ha tényleg ezt a megoldást választják, akkor ezt biztonságosnak érzem.”

    Az „Út Dakarba kihívás” az andalúz versenyen folytatódik, vagyis az újoncoknak itt is lehetőségük nyílik arra, hogy ezen a versenyen regisztrációhoz jussanak a 2021-es Dakar ralira.

    Azok a versenyzők, akik már beneveztek a Marokkó ralira, és befizették a nevezési díjat, vagy visszaigényelhetik azt, vagy pedig átvihetik erre az új, andalúz versenyre.

    A rendezőknek sem lesz könnyű dolguk, hiszen két hónap alatt kell összerakniuk egy olyan versenyt, amit normál esetben nyolc hónapig tartana megszervezni.

  • Dakar Classic: Régi autók, új inspiráció

    Dakar Classic: Régi autók, új inspiráció

    A 2021-es Dakar sok szempontból különleges lesz, az egyik azonban mindenképpen az, hogy bemutatkozik a Dakar Classic. A főversennyel párhuzamosan zajlik majd tesztjelleggel ez a verseny, amelyen a 2000-es évek előtt gyártott, versenyautók és kamionok vehetnek részt.

    „Nagyon jó kezdeményezésnek tartom a Dakar Classicot, hiszen nagyon sok olyan régi autó áll a garázsokban, ami belefér ebbe a kategóriába – mondta az Opel Dakar Team versenyzője, Szalay Balázs. – A rendezők pedig teljesen más korosztályt, régebbi versenyzőket is meg tudnak szólítani ezzel a sorozattal, amivel nőhet a mezőny létszáma, ami az utóbbi időben azért valamelyest csökkent. A 2021-es Dakarral kapcsolatban ráadásul plusz rizikót jelent a COVID-19 kérdés, hogy egyáltalán hányan adják le a nevezésüket, hiszen Szaúdiban nem olyan jó a járványhelyzet, és ugyanez igaz sajnos Afrikára is, úgyhogy szerintem az Africa Race is veszélyben van. Én személy szerint nem tervezem, hogy januárban bármelyik hosszú távú versenyen rajthoz állok a fenti kettő közül, viszont teljes erőbedobással készülünk a 2021-es szezonra és a 2022-es Dakarra.”

    Dakar
    Fotó: Opel Dakar Team

    De visszatérve még egy kicsit a Dakar Classicra: a nyolcvanas, kilencvenes évek legendás versenygépeire még ma is sokan emlékeznek, és bár ma már nem lennének alkalmasak arra hogy az abszolút győzelemért harcoljanak, ha megfelelően karbantartották és felkészítik őket, akkor képesek lehetnek teljesíteni az embert és technikát egyaránt próbára tévő távot.

    Régóta tudjuk, a jövő gyakran merít inspirációt a múltból. A Dakar pedig mindig is tiszteletben tartotta a múltját, amelynek legendás korszaka volt a nyolcvanas évek, olyan versenygépek részvételével, amely láttán a versenyzők ma is megnyalják mind a tíz ujjukat. A Dakar Classic lehetőséget ad a versenyzőknek arra, hogy újraéljék az egykorvolt kalandokat.

    Szalay Balázs hozzátette, a Classic-sorozat kiírása kapcsán elgondolkodott, hogy talán leporolhatná ő is a régi autóját, amellyel 2000-ben pályafutása során először célba ért a Dakar-ralin.

  • Opel Dakar Team: A Magyar Kupa a tét!

    Opel Dakar Team: A Magyar Kupa a tét!

    Mi történik, ha egy Dakar-páros megpróbálja „ellopni” a vízilabda Magyar Kupát? Nos, akkor nem maradnak el a látványos, akciófilmbe illő jelenetek, hiszen a vízilabdázók nyilván nem adják könnyen a féltve őrzött kincsüket.

    A Sportmarketing Ügynökség csapata forgatta a vízilabda Magyar Kupa népszerűsítését célzó promóciós filmet, s ebben örömmel működött közre a Dakar ralikról jól ismert Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős, amelynek versenyautója is feltűnik a filmben.

    „Régóta nem nyertünk kupát, gondoltuk, megszerezzük a vízilabdázókét” – viccelődött Szalay Balázs, majd hozzátette, mindig is nagy kedvence volt a sportág, így amikor felvetődött, hogy az általa alapított Sportmarketing Ügynökség vegyen részt a promóciós film forgatásában, örömmel vállalták a felkérést. A vízilabda-válogatott tagjai pedig legalább annyira élvezték a közös kalandot, mint az Opel Dakar Team szervizesei és versenyzői.

  • Opel Dakar Team – A versenyzők döntöttek: elhalasztják a marokkói versenyt

    Opel Dakar Team – A versenyzők döntöttek: elhalasztják a marokkói versenyt

    A Marokkó Desert Challenge szervezői bejelentették, hogy az indulóik 97 százalékának kérésére a szeptemberi versenyüket 2021 áprilisára halasztották el. Az ok a világjárvány, amely Európát ugyanúgy érinti, mint Afrikát – nem beszélve a határok lezárásáról.

    „Ezekben az időkben minden terepraliverseny megrendezése rizikós, főleg, ha azokat Afrikában tartanák meg – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája. – Egyrészt a bejutás miatt, másrészt nagyon nehéz ilyen körülmények között előkészíteni és megrendezni egy ilyen nemzetközi versenyt. Ilyen szempontból sajnos az októberi világkupa-futam és az Africa Race is nagy veszélyben van: benne van a pakliban, hogy az utolsó pillanatban ezeket is le kell majd mondani. Versenyzőként is meggondolja az ember, hogy elindul-e egy ilyen távol lévő versenyre, mert azt már megszoktuk, hogy kockáztatunk a gyorsaság, a jobb eredmény érdekében, de ez nem ilyen jellegű kockázatvállalás, főleg, hogy ebben a sportágban a versenyzők átlagéletkora is elég magas.”

  • Opel Dakar Team: Alternatív megoldások a Marokkó ralin

    Opel Dakar Team: Alternatív megoldások a Marokkó ralin

    A marokkói világkupa-futam szervezői a jelenlegi helyzetnek megfelelően átszabták a terveiket, így az eddigiektől eltérően nem szállodában laknak majd a mezőny tagjai, hanem ahogy régen, egy nagyobb, zárt tábort építenek fel számukra, hogy a lehető legkevesebbet érintkezzenek a helyiekkel, így óvva a saját és az ő egészségüket.

    Az eredeti terv szerint a verseny Agadirból rajtolt volna, ám ez átalakult, az XXL méretű tábort (ahogy ők fogalmaztak) Mhamid közelében építik fel, Zagorától délre, nomád stílusban, vagyis visszatér egy kicsit a régi Dakarok hangulata.

    Apropó Dakar! A marokkói verseny megrendezése szinte létfontosságú annak érdekében, hogy a gyári csapatok és az amatőrök egyaránt profi és biztonságos körülmények között tudjanak felkészülni a Dakar ralira, hogy tesztelhessék az új fejlesztéseiket, itt ugyanis az autós és a motoros mezőny egyaránt megméreti magát.

    Az autósok esetében az össztáv 2044 kilométer, amelyből 1710 kilométer a mért szakaszok hossza, a navigátorok pedig ugyanúgy előre nyomtatott, színezett itinert kapnak, mint ahogyan a katari világkupa-futamon, vagyis a gyári csapatoknak sem lesz idejük térképszakértőkkel felkészülni, hiszen a rajt előtt fél órával kapják csak meg a roadbookot.

    „Nagyon jól hangzik, hogy végre nem törlésről, hanem módosításról, alkalmazkodásról kaptunk híreket, mert ez azt jelenti, hogy készülhetünk tovább a marokkói világkupa-futamra, amelynek rajtjánál mindenképp ott szeretnénk lenni – nyilatkozta az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs. – Tetszenek a változtatások, mindig is szerettem a nomád táborokat, számomra ezek jelképezik az igazi sivatagi versenyzést, arról nem beszélve, hogy most a járványhelyzet is indokolja – mindenképp óvnunk kell a helyieket, minden tőlünk telhető módon. Ami a színes itinert illeti, szerintem jó rendszer, amely kiegyenlíti az erőviszonyokat, és a versenyzők is egyre inkább hozzászoknak a használatához. Hosszú távon lehet, hogy ez sem megoldás az esélyek kiegyenlítésére, de rövid távon biztosan.”

  • Dakar 2021: Kihívásokkal teli, technikás útvonal!

    Dakar 2021: Kihívásokkal teli, technikás útvonal!

    Arábia, ahogyan még sohasem láttuk – itt a Dakar rali 2021-es útvonala!
    A 43. Dakar ralit január 3-ától 15-éig tartják meg Szaúd-Arábiában – immár második alkalommal vendégeskedik a mezőny a Közel-Keleten.

    A verseny minden egyes mért szakasza új, ami azt jelenti, hogy a versenyzők folytathatják az ország, és az ottani sivatag felfedezését. Az útvonalat úgy állították össze, hogy a mezőny egy hatalmas hurkot ír le, hiszen a rajt és a cél városa is Dzsidda (Jeddah), a pihenőnapot pedig  Ha’il városában tartják, ahol egyébként a helyi terepralisok évről évre összegyűlnek a legrangosabb helyi viadalra.

    A táborok ismerősek lehetnek, hiszen azok közül jó néhány idei helyszínt megtartottak, a szakaszok azonban száz százalékban újak. Ez azt jelenti, hogy a navigátorokra még nagyobb figyelem irányul majd, főleg mivel az itinert immár minden egyes szakaszon csak közvetlenül a rajt előtt kapják meg az indulók.

    „Az egyik legjobb dél-amerikai Dakar volt az utolsó, amikor nem hagytuk el Perut, ezért szerintem egyáltalán nem baj, hogy kizárólag Szaúd-Arábiában zajlik majd a januári verseny – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája. – Ahogy hallottuk, az elejétől a végéig dűnéken zajlik majd a viadal, ami a versenyzőket biztosan fellelkesíti, hiszen a legutóbbi Dakar átlagsebessége nagyon magas volt, ami állati veszélyes az indulókra nézve. A motorosok sokszor enélkül is a penge élén táncolnak, de az ő védelmükben is született néhány biztonsági intézkedés.”

    Néhány kategória számára digitális itinert adnak ki, egyéb más szabályokhoz hasonlóan ez is arra irányul, hogy egy kicsit lelassítsák a mezőnyt, és hogy biztonságosabbá tegyék a versenyt.

    Éles hang figyelmeztet majd a „lassú zónákra”, ahol csökkenteni kell a sebességet, a motorosoknál limitálják a felhasználható abroncsok számát, és kötelező lesz a légzsákos mellény használata.

    A 2021-es Dakar egy kis időutazást is kínál: bemutatkozik ugyanis a Dakar Classic. A rendes versennyel párhuzamosan teszt-jelleggel zajlik egy klasszikus autós viadal is, amelyre korábban is volt példa. Az  1980 és 1990 között épített versenygépek vesznek részt rajta – a szervezők így tisztelegnek a történelmi viadal legendás korszakai előtt.

    „Mivel az utóbbi években klasszikus autóversenyeket is szervezek, természetes, hogy tetszik a Dakar Classic ötlete – folytatta Szalay. – Az utóbbi években is láthattunk néha klasszikus Dakar-autókat a nemzetközi versenyeken, a nyolcvanas években pedig különösen szép versenyautók száguldoztak a sivatagban, úgyhogy a Dakar Classic nemcsak a nézőknek, a versenyzőknek is hatalmas élmény lesz, sőt, engem is elgondolkodtat a lehetőség, hogy egyszer majd egy régi autóval álljak oda a rajthoz…”
    A nevezés hétfőn nyílik meg a januári Dakar ralira.

  • Szalay sajnálja, de megérti a Silkway rali törlését

    Szalay sajnálja, de megérti a Silkway rali törlését

    A végsőkig kivártak, de nem lehetett tovább halogatni a döntést: a Silkway rali szervezői az orosz sportminisztérium és a helyi autósport szövetség javaslatára törölték a versenyüket, amely július 2-án rajtolt volna Moszkvából, és nyolc szakasz megtétele után Kazanyban ért volna célba.Az immár hagyományosnak tekinthető viadal mind az autósok, mind a motorosok világkupa-sorozatának része lett volna, ám a versenyzők és a szurkolók egészsége megőrzése érdekében a versenyigazgató hosszas egyeztetés után kénytelen volt meghozni a fenti döntést.

    „Mindent előkészítettünk, de ezt a döntést el kell fogadni és meg kell érteni – az egészség teljes prioriást élvez – nyilatkozta Vlagyimir Csagin, a szervezőbizottság elnöke. – A globális helyzet nagyon érzékeny, és a karantén-intézkedések továbbra is érvényben vannak Oroszország nagy részében. Így pedig lehetetlen előkészíteni és megtartani a viadalt. Nem tehetünk mást, a jövő héten elkezdjük szervezni a jövő évi versenyünket, amely izgalmasabb lesz, mint valaha.”

    Az Opel Dakar Team párosát, Szalay Balázst és Bunkoczi Lászlót is érzékenyen érintette a verseny törlésének híre, mert bár az idén nem tervezték, hogy rajthoz állnak a viadalon, sosem kellemes rossz híreket hallani egy rendezvényről, amelyhez az embert szép emlékek fűzik.

    „Nagyon szeretem a Silkway ralit, egyrészt azért, mert lassan tradicionálissá válik, ez lett volna a jubileumi tizedik, másrészt ott értük el az egyik legjobb nemzetközi eredményünket: 2012-ben másodikok lettünk – mondta Szalay Balázs. – Mindig is úgy gondoltam, hogy ez egy nagyon jó verseny, amely hosszú távon akár a Dakar konkurenciája is lehet a táv és az érintett országok miatt. Sajnálom, hogy az idén elmarad, de megértem a döntést: a motorsport helyzete globálisan nagyon instabil lett a járványhelyzet miatt, amelyet a versenyzők és a rendezők egyaránt megsínylenek. Ám bízom benne, lesz még alkalom, hogy ott legyünk a Silkway rali rajtjánál.”

  • Egy másik világbajnok kaphatja meg Alonso ülését a Dakaron

    Egy másik világbajnok kaphatja meg Alonso ülését a Dakaron

    Fernando Alonso nemrég kijelentette, a következő néhány évben nem indul a sivatagi versenyen, most pedig már úgy tűnik, helyettese is van.

    Nem is akármilyen, ugyanis a hírek szerint nem más, mint a kilencszeres rali világbajnok Sébastien Loeb érkezhet a Toyotához.

    A spanyol még Le Mans-i sikere érdekében szerződött le a japánokhoz, azután a hosszútávú bajnoki címe után nyergelt át homokra. Januárban első Dakarján tizenharmadik lett, annak ellenére, hogy egyszer még meg is borult autójával.

    Eközben Loeb az elmúlt négy évben állt rajthoz, legjobbja egy második hely, tavaly pedig harmadik lett.

    Jelenleg a Rali Világbajnokság keretein belül szerződés köti a Hyundaihoz, ami megakadályozná, hogy a rivális Toyotánál versenyezzen. Ez azonban év végén lejár, így könnyen lehet, jövőre elfoglalná Alonso helyét a japánoknál.

    A Diario AS az idősebb Carlos Sainzzal készített interjút, felfedve, hogy már tárgyalnak a felek, sőt, Loeb már tesztelte is az autót.

    Alonso idén visszatér a pályaversenyzéshez, csak az Indy 500 szerepel a programjában. Ugyan virtuálisan már meg is nyert ezt a versenyt, ez még hiányzik neki a Tripla Koronához. Jövőre – bár még nincs hivatalos bejelentés – pedig ismét a Renault pilótája lehet.