A rendkívüli év rendkívüli intézkedéseket tesz szükségessé a Dakaron is. Az előkészületek általában úgy zajlanak, hogy a csapat folyamatosan úton van ugyan, de marad ideje átgondolni az eseményeket és kipihenni magát, az idén azonban ez a munka inkább hasonlít egy kommandós küldetésre. Három csapatban összesen huszonöt ember járja Szaúd-Arábia dűnéit és sivatagi útjait majdnem másfél hónapja. Az első kontingens azért felelős, hogy véglegesítse az útvonalat, amelyet a térképen megrajzoltak, a második csapat felírja az itinert, a harmadik pedig azt az utat jelöli ki, amelyet a Dakar Classic mezőnye teljesít a verseny története során először. A küldetés nagy kitartást és éles koncentrációt igényel, ugyanakkor enged egy kis teret az improvizációnak és a remek pillanatoknak is. Ez a Dakar rajt előtti esszenciája.

A fentieket David Castera, a Dakar rali versenyigazgatója írta a 2021-es viadal előtt, amelyről jó néhány új részlet látott napvilágot. Például az, hogy 400-500 kilométer megtétele másfél napba telik a pályabejáró csapatnak, hiszen megesik, hogy egy kősivatagos rész áthatolhatatlannak bizonyul, és akkor alternatív útvonalat kell találni, vissza kell ülni a térkép elé.
Hogy a lehető legtöbb időt tölthesse a pályán, napkeltétől napnyugtáig úton van a különítmény, amelynek munkáját nehezíti, hogy reggelente elég hideg van: az átlaghőmérséklet 10 Celsius-fok. Azután persze 35 fokig is felkúszik a hőmérő higanyszála, s mielőtt még újra hideg lesz, a nap utolsó sugarainál a csapat a semmi közepén rögtönzött tábort épít. Ez a sivatag igazi varázsa.

Természetesen ahogy a versenyzők, úgy a pályafelírók sem kerülhetik el a balszerencséjüket a Dakaron. Utóbbiakkal is megesik, hogy elakadnak egy trükkös dűnén, vagy leesnek róla, technikai gondjuk támad, esetleg eltörik valami az autóban, ami két-háromórás időveszteséget jelent.
A csapattagok mind tapasztalt, sivatagi rókák, és a közös munka során jól kiegészítik egymást. A hétszeres Dakar-győztes Jean-Paul Cottret tapasztalata aranyat ér, amikor igazolja David Castera döntéseit. Sébastien Flute olimpiai bajnok íjász vezeti a másik terepjárót, esténként pedig szakácstudományát csillogtatja az előrecsomagolt ételek elkészítésében verhetetlen.
A szaúdi sivatagot különböző színű és különböző magasságú dűnék alkotják, a talaj és a növényzet is óráról órára változik, folyamatos félelemben tartva a csapat tagjait.

David Castera minden nap ott ül a számítógépe előtt, és folyamatosan rögzíti a változásokat és iktatja az új jelzéseket, hogy a Dakar-mezőny a lehető legpontosabb instrukciók alapján vághasson neki a sivatagi show távjának.
Kategória: Rally
-

Dakar: Elkezdődött a visszaszámlálás!
-

Rally Hungary: Érkezik az Északi Armada!
A Rally Hungary idén ismert skandináv ralisokkal is kiegészül, így a jövő hétvégi verseny előtt nyilatkoztak az elvárásaikkal kapcsolatban.
Andreas Mikkelsen, norvég világbajnoki futamgyőztes (a magyar Topp-Cars csapat színeiben rajtol): „Nagyon várom az együttműködést a Topp-Cars csapattal, amellyel a győzelmet célozzuk meg a Rally Hungary-n. Alig várom, hogy újra a rali Európa-bajnokságon versenyezzek.”
Mads Ostberg, norvég vb-menő (a magyar TRT színeiben rajtol): „Sohasem voltam még Magyarországon, és a versenyről is csak annyit tudok, amennyit a belsőkamerás felvételekből kikövetkeztettem, de nem tűnik könnyűnek. Sebaj, szeretem a nehéz körülményeket, erről szól a rali. Minden lehetőséget megragadok, hogy felkészüljek a világbajnoki futamokra és teszteljem az autót, a Rally Hungary éppen kapóra jött. Ráadásul jól ismerem a Citroën Hungary csapat vezetőjét, Tagai Tamást – neki nagy szerepe van abban, hogy jövök, jó munkát végzett. Ami pedig a céljaimat illeti: mindig nyerni akarok. Tudom, hogy erős mezőny lesz, majdnem olyan, mintha világbajnoki futamon lennénk, de szeretem a kemény párharcokat, és ez nem változtat a céljaimon.
Oliver Solberg, 19 éves svéd raliversenyző, az Eb második helyezettje: „Tízévesen egyszer már voltam Magyarországon, a 2011-es IRC-futamon, épp nemrég került elő egy fotó arról, ahogy édesapámmal szimulátorozok azon a versenyen. Jó lesz visszatérni, főleg, hogy most már versenyezhetek is. Megnéztem jó néhány belső kamerás felvételt, és nehéznek, ugyanakkor fantasztikusnak tűnnek a gyorsasági szakaszok. Nagyon jól fel kell írni ezeket a pályákat, mert elég egy kis hiba, és máris nagy bajba kerülhet az ember. Nehéz a győzelmet megcélozni ezen a versenyen, mert itt nem feltétlenül a leggyorsabb nyer, hanem az, aki a legjobban beosztja a technikát és a tudását. Persze, azért nyomjuk, ahogy tudjuk, és próbálunk a lehető legtöbb tapasztalatot szerezni.”
-

Herczig Norbert, Ferenc Ramón: Csak semmi taktika!
Herczig Norbert és Ferencz Ramón immár évek óta az Európa-bajnoki mezőny állandó tagja. Az év legjobban várt versenye számukra a Rally Hungary, amelyen nincs helye a taktikának – a négyszeres magyar bajnok pilóta azt ígéri: állni fog a gázon!
Miben lesz más ez a Rally Hungary, mint a tavalyi volt?
Sokkal nyugodtabb volt a felkészülésünk – köszönhetően annak is, hogy van már tapasztalatunk a versenyautóval ezeken a pályákon. Hiszen bármennyire is itthon versenyeztünk, tavaly volt jó néhány olyan gyorsasági, amelyen akkor mentünk először. Most viszont elő tudjuk venni a belsőkamerás felvételeket, illetve minden anyagot, ami a témában elérhető. Így legalább Patriknak is tudok segíteni.
No igen, abból a szempontból történelmi jelentőségű a verseny, hogy a fiával egy mezőnyben versenyez. Nem furcsa?
De, nagyon is! Amikor az év elején megterveztük a programot, tudtuk, hogy a Rally Hungary-n rajthoz akarunk állni. Aztán amikor kitört a járvány, bíztunk benne, hogy akárhogy is, de a mi versenyünket megtartják. Akkor még úgy volt, hogy Patrik a magyar bajnoki futamon vesz csak részt, de azután kiderült, hogy az ORB mezőnye csak az első napot teljesíti, ezért változtattunk a terven és beneveztük őt az Európa-bajnoki futamra. Számára az a legfontosabb, hogy minél több tapasztalatot szerezzen. Sohasem versenyeztünk még így együtt, furcsa lesz, hogy nem tudom rajta tartani a fél szemem. De legalább nem ugyanabban a kategóriában versenyzünk.
Az is eljöhet…
Nem, az már szerintem nem valószínű. Bár… Két éve azt gondoltam, a ralikrossz számára a végállomás, mert az erdőbe nem engedem, most meg itt van. Azt is mondtam, hogy nem lesz kutyánk, és az is van, úgyhogy megpróbálok egy kicsit óvatosabban bánni a fogadalmakkal.
Beszéljünk egy kicsit a szezonról. Hogyan éli meg versenyzőként ezt a furcsa helyzetet?
Nehezen. Folyamatos készültségben voltunk egész évben – erre azért volt szükség, hogy bármelyik pillanatban versenyképesek legyünk. Azután egyre-másra törölték vagy halasztották a versenyeket, de mi mégis mindig felkészültünk a soron következőre, amelyről még nem volt hír. A rali amúgy is a folyamatos alkalmazkodásról szól, és ez az év csak ráerősített erre. Van a szobánkban egy sarok, ahol a bőröndök állnak. Azokat az idén sem tettem el, ott áll, benne összekészítve a versenyző-felszerelés, hogy ha mehetünk, akkor készen álljunk.
Mennyit ült versenyautóban az év első felében?
Nem sokat. Eleve ősszel kezdődött a szezon, az első futamunk elúszott, a portugál meg ahhoz képest egész jól sikerült, hogy milyen hosszú volt a kihagyás. Sok minden megváltozott a lebonyolítással kapcsolatban is a pandémiás helyzet miatt, úgyhogy fél szemmel már 2021-re tekintünk, és várjuk, hogy helyreálljon a világ rendje.
Azért tekintsünk egy kicsit visszafelé is. Hogyan emlékszik a tavalyi Rally Hungary-re?
Itthon versenyeztünk a legnehezebb körülmények között, de én kedvelem ezt a fajta időjárást. Az élmezőnyből szerintem Chris Ingramen kívül – akinek az országában majdnem mindig esik – mi mosolyogtunk a legtöbbet a mezőnyből a tavalyi futamon. Vérbeli rali volt az, annak ellenére hogy a murvás átkötő szakaszokkal azért meggyűlt a bajunk, s hogy a négy defekt megpecsételte a sorsunkat. Nagyon jó volt viszont magyar nézők előtt versenyezni, ilyen szurkolásban csak itthon van részünk.
Mivel lenne elégedett az idén?
Kicsit későn kezdtük meg a pontgyűjtést, ezért nem vagyunk abban a helyzetben, hogy taktikázni kellene. Úgy vagyok vele, ha már van Európa-bajnoki futam Magyarországon és meg is tartják, akkor nincs helye a taktikának, nyomni kell a gázt! Bízom benne, hogy a tavalyi tapasztalatokat át tudjuk ültetni az idei évre, és ha egy kicsikét jobb lesz az időjárás, mint tavaly, akkor már nem lehet baj!
-

Rally Hungary: A magyar élmezőny megméreti magát az ERC-ben is!
A Nyíregyháza környékén november 6-8-án tartandó Európa-bajnoki futamra, vagyis a Rally Hungary-re eddig beérkezett nevezések azt mutatják, hogy az abszolút bajnoki címért és helyezésekért küzdő magyar élversenyzők kivétel nélkül vállalják a kihívást, hogy összemérjék tudásukat a kontinens legjobbjaival, akik között Andreas Mikkelsen személyében egy világbajnoki futamgyőztes is autózik.
A Turán Frigyes, Bagaméri László kettős tavalyi győzelmével bizonyította, a magyar ralisok felveszik a versenyt Európa legjobbjaival! A 2. Rally Hungary-n újabb lehetőséget kapnak a párosok, hogy megmutassák, a magyar bajnokság az egyik legjobb a kontinens nemzeti bajnokságai között.
Jegyek elérhetőek itt: https://rallyhungary.com/jegyek/jegyvasarlas/category/entry-ticket
-

Rally Hungary: Andreas Mikkelsen a TOPP-CARS színeiben indul!
A Topp-Cars Rallye Team izgalmas tervet vázolt fel a csapat hazai Európa-bajnoki futamára, a Rally Hungary-re, amelyen három autót állít csatasorba: közülük az egyikkel a többszörös futamgyőztes és bajnok Andreas Mikkelsen, Ola Floene kettős száguld.
Mikkelsen az ERC-versenyeken pallérozta tudását, mielőtt továbblépett volna a világbajnokságra – most egy Pirellivel felszerelt Škoda Fabia Rally2 Evo versenyautót vezet a november 6-8. között tartandó viadalon, amely előtt kétnapos teszten vesz részt Belgiumban a Škoda Motorsporttal.Ütőképes a Topp-Cars csapata
A Topp-Cars-alakulat zászlaja alatt Mikkelsen és Floene ugyanúgy az ERC-pontokért küzd majd, mint a csapattárs Velenczei Ádám, Szőke Tamás kettős. Velenczei a magyar bajnokság egyik kiemelkedő alakja, az idén két dobogós hely és egy győzelem áll a neve mögött a sorozatban. Mindkét pilóta – tehát Mikkelsen és Velenczei is – Škoda Fabia Rally2 Evo-t vezet majd, a norvég ralis autója egyenesen a Škoda Motorsporttól érkezik a Rally Hungary tesztjére, amelyet Pécs környékén tartanak majd meg. A Topp-Cars csapat az ERC3 és ERC3 junior pontokért harcba szálló Viszló Csabával lesz teljes, aki egy Peugeot 208 R2-vel méreti meg magát a viadalon.A csapattulajdonos szerint a Rally Hungary-val csak belekóstolnak az ERC-be
Topp Gergely, a Topp-Cars Rally Team tulajdonosa jelezte, a csapat Rally Hungary-n való részvétele csak ízelítő a 2021-es teljes ERC-szezon előtt. „Nehéz idény a mostani, próbálunk pozitívan gondolkodni, és lépésről lépésre haladni a tervünk megvalósítása, az ERC-sorozatba való visszatérés felé, amelyet 2021-re időzítünk.”Mikkelsen megszerzése „nagy fogás” volt – mondta a Topp-Cars csapatfőnöke, Marek Fuks
„Tavaly az ex-skodás Kalle Rovanperä indult a színeinkben a Szilveszter ralin, most pedig egy másik sztárt mutatunk be a ralikedvelő magyar közönségnek – ráadásul ezekben a nehéz időkben – nyilatkozta a Topp-Cars Team menedzsere, Marek Fuks. – Andreasnak rengeteg tapasztalata és magas szintű technikai tudása van, szóval egyértelmű választás volt számunkra. Nagy öröm és büszkeség, hogy egy korábbi Volkswagen gyári pilótát tudhatunk a sorainkban ezen versenyen, aki a világbajnokságon is letette a névjegyét. Bízunk benne, hogy versenyzőink számára nagyon sikeres lesz ez a verseny.”Mikkelsen magasra tör az ERC-ben
A korábbi gyári Skoda-pilóta, Andreas Mikkelsen (31) elmondta: „Nagyon várom az együttműködést a Topp-Cars csapattal, és hogy együtt harcoljunk a győzelemért a Rally Hungary-n. Jó lesz újra az ERC-mezőnyben szerepelni. Remélem, hogy Olával és a Topp-Cars csapattal élvezzük majd a Rally Hungary-t. Találkozunk Nyíregyházán!”Jegyek elérhetőek itt: https://rallyhungary.com/jegyek/jegyvasarlas/category/entry-ticket
-

Loeb visszatér a Dakarra a Prodrive-val, de a ralizástól visszavonul
A kilencszeres rali világbajnok, Sébastien Loeb, bejelentette indulását a jövő évi Dakaron, de egyúttal jelezte, nem vesz részt a WRC következő szezonjában.
Mivel a rali világbajnokság idei szezonját is rövidre zárta a koronavírus (végül az is lehet, Monzában fejezik be az idényt), Loeb már októberben tesztelhet a Bahrain Raid Xtreme csapatával, amit a Prodrive fog üzemeltetni.
Bár eredetileg úgy tűnt, a francia Alonso helyét fogja majd megörökölni a Toyotánál, most Dave Richards csapatánál kap lehetőséget.
A Hyundai ezt követően bejelentette, jövőre nem igénylik majd Loeb szolgáltatásait, aki így is Dani Sordóval és Craig Breennel osztozott a koreai márka harmadik autóján. A felek azonban nem zárták ki, hogy a jövőben újra együttműködjenek majd.
„A Hyundai Motorsport a legjobb autót adta alám, amit valaha vezettem. Örülök, hogy a legújabb generációs WRC autókkal is versenyezhettem. Most egy új fejezet kezdődik számomra. Sem én, sem a Hyundai nem akarja végleg lezárni ezt a dolgot.”
Andrea Adamo is hasonlóan nyilatkozott:
„A legjobbat kívánjuk neki, és nyitva hagyjuk az ajtónkat előtte, ha bármikor is vissza akarna térni.”
-

Alonso: a Forma-1 a legunalmasabb a motorsportok közül
Sokféle tapasztalatával Fernando Alonso azt állítja, a Forma-1 unalmas, a többi sorozatnak is nagyobb figyelmet kéne kapnia.
A spanyol két évet töltött az F1-en kívül, ezalatt nyert Le Mans-ban, valamint elindult a Dakaron és az Indy 500-on is, sőt még túraautót is tesztelt. De jövőre visszatér az Alpine-ná váló Renault-hoz. A 39 éves versenyző most úgy véli, az F1 nyújthat legjobban stabilitást egy pilótának a válság közepette.
„A motorsport világa nagyon nagy, a figyelem 90 százaléka azonban a Forma-1-en összpontosul. Ráadásul ez máz előre el is van döntve, a legunalmasabb, mert tudjuk, ki nyer, mielőtt elkezdődne a verseny.”
„Ez a nagy ellentmondás a motorsportban.” – idézi őt a Le Figaro. – „Az F1 mindig is a legjobb lesz, és figyelmet kelt, de a többi kategória látványosabb a nézők számára.”
Alonso éppen dokumentumfilmet csinál a más sorozatokban tett kirándulásairól, ennek kapcsán is érdemes olvasni a szavait.
„Remélem [a film] arra ösztönzi majd az embereket, hogy hétvégén nézzenek WEC-et vagy valami mást, amikor szabadidejük van.”
-

Monzában lehet a rali világbajnokság szezonzárója!
A híres F1-es pálya télen ralit szokott rendezni, most azonban a ralik megcsappanásával a Monza Rally Show világbajnoki forduló is lehet majd.
Egyre sűrűbben találgatnak arról, hogy az Autodromo Nationale di Monza a WRC naptárába bekerüljön egy igen furcsa szezon zárásaként. A helyszínen 1978 óta rendeznek téli ralit, egy amolyan gálaversenyként. Tavaly Sébastien Loeb nyerte az eseményt, de például Valentino Rossi is hétszer diadalmaskodott már itt.
Most a december 3 és 6 közötti esemény a WRC utolsó állomása lehet. A rali világbajnokság idén eredetileg minden kontinensre ellátogatott volna, de végül egy rövidített menetrendre kényszerültek ők is a világméretű vírushelyzet miatt.
Nemrégiben törölték azonban az utolsó két állomást, a Német és a Japán Ralit, így a szervezők szeretnék még egy viadallal bővíteni az idei évet. Horvátországgal is folynak a tárgyalások, de Monza esélyei is egyre nőnek.
Egy bennfentes így nyilatkozott a DirtFishnek:
„Monza érdekes lehet a WRC számára. Mondjuk lehet, hogy rivalizálás lenne köztük és a San Remo Rali között. Mindenesetre elég hosszú a verseny ahhoz, hogy érdekes legyen a világbajnokság szemponjából. Egy helyszínt vesz igénybe, ami a gyártóknak pénzt spórolna, és még korlátozottan nézőket is lehetne fogadni.”
Ha nem is jut el a WRC forduló szintjéig, akkor egy promóciós esemény még lehet, mint az Észt Rali volt tavaly. Ők végül az újragondolt naptárnak köszönhetően helyet is kaptak a világbajnokságban.
A Monza Rally Show jó alkalom lenne a Pirellinek is arra, hogy elindítsa a programját a rali világába való visszatéréshez. Jövőre ugyanis az F1 mellett a WRC-nek is ők szállítják majd gumikat.
-

Dakar-előkészület: a tervek szerint
Az előre meghatározott ütemtervnek megfelelően zajlanak a 2021-es Dakar rali előkészületei – erről biztosította a versenyzőket David Castera versenyigazgató.
A szaúdi kormány és a szervező ASO minden megtesz annak érdekében, hogy a világ leghosszabb és legnehezebb terepraliversenyét megtartsák, ennek érdekében szoros és folyamatos kapcsolatot tartanak fenn a szaúdi sportminisztériummal, valamint a franciaországi diplomáciai képviseletekkel.
Természetesen kidolgoztak egy tervet a járványügyi helyzetre vonatkozóan is – ez manapság központi kérdés –, ennek kapcsán is jól jön majd a Tour de France-on szerzett tapasztalat (a Francia körversenyt is az ASO szervezi). Ezen túlmenően a szervezők afelől is biztosította a versenyzőket, hogy vis major esetén (mint amilyen a verseny 2008-as, terrorfenyegetettség miatti lemondás volt) a versenyzők visszakapják a nevezési díjat.
Az útvonalról egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy az egész verseny Szaúd-Arábiában zajlik majd, ám arról már most beszámoltak a szervezők, hogy december első két napján lehetőség lesz egy előzetes adminisztratív és technikai átvételre Circuit du Castellet versenypályán a behajózás előtt, amit aztán majd Jeddah-ban véglegesítenek, a King Abdullah Sport City Stadionban, ahol a rajtdobogót is felállítják.

-

Szalayék elkezdték a Dakar-felkészülést!
Sajtóközlemény: „A mai nappal elkezdjük a felkészülést a Dakarra” – mondta Szalay Balázs, majd hogy nyomatékot adjon a kijelentésének, gázt adott. A hajmáskéri kanyarokat és ugratókat ismerősként üdvözölte, s noha február óta nem ült az Opel Grandland X volánja mögött, hamar rátalált a ritmusra, s egy idő után már valódi versenytempót diktált a teszten.
„A februári, katari világkupaverseny óta nem ültünk az autóban, már nagyon hiányzott, hiszen korábban sohasem hagytunk ki ilyen hosszú időt – mondta Szalay, aki eddig 14 alkalommal állt rajthoz a Dakar ralin. – Az autónk külsőre teljesen megváltozott: hosszú évek után újra a magyar nemzeti színeket viseli. Kétezer-háromban egyszer már volt ilyen, most szerettünk volna visszatérni erre az útra, hogy az első pillanatban látszódjon az Opelen, honnan jöttünk. Úgy tervezzük, hogy mostantól két-háromhetente tartunk egy ilyen tesztet, s utána mindig szétszedjük az autó egy-egy részletét – a motort, a futóművet, a sebességváltót –, hogy a Dakarig mindent rendbe tegyünk.”
Navigátorának Bunkoczi Lászlónak is tetszett a látvány, azt mondta, azt szereti az autó „új ruhájában”, hogy letisztult és egyszerű, mégis mutatós. Amikor arról kérdezték, vajon szíve szerint melyik versenyen indulna legközelebb, azt válaszolja, neki tulajdonképpen mindegy, csak tartsák meg végre valamelyiket, ne csak a törlésekről lehessen olvasni.
Most elsősorban a Dakart célozták meg: persze az indulás nem csupán rajtuk, hanem a támogatókon is múlik.
„A gazdaság leállt, s abban a szektorban, amelyben mi versenyzünk nyomott hagyott a világjárvány, de bízunk benne, hogy sikerül összerakni a büdzsét. Eddig nem volt mire készülni, hiszen versenyek sem voltak, a Dakar ralit azonban úgy tűnik, megrendezik, s ez nekünk is új lendületet adott. Mindent megteszünk, hogy ott lehessünk a rajtnál. A tesztek jelentik az első lépést sportszakmai szempontból, hiszen ezek jelentik a tökéletes alkalmat arra, hogy közelebb kerülj az autóhoz, hogy felvedd a ritmust, s hogy kijöjjenek az apró technikai hibák” – tette hozzá Szalay.