Kategória: Rally

  • Button újra sisakot húz – egy mezőnyben Rosberggel és Hamiltonnal!

    Button újra sisakot húz – egy mezőnyben Rosberggel és Hamiltonnal!

    Jenson Button harmadikként csatlakozik az Extreme E mezőnyéhez az F1-es világbajnokok közül. Ő azonban nem csak csapattulajdonos lesz majd.

    Az elektromos tereprali sorozat új alakulattal bővül az áprilisi szezonnyitó előtt, a 2009-es Forma-1-es bajnok is csapatot indít az új szakágban. Button azonban vezetni is fogja autóját, ezzel a tíz csapatból az idősebbik Carlos Sainz után ő a második, aki kettős szerepben is érdekelt.

    A brit lesz a hatodik világbajnok a mezőnyben, de ő az egyetlen, aki csak a pályaversenyzés világából érkezik, míg a többiek rali (Sainz, Loeb) vagy ralikrossz (Ekström, Kristoffersson, Hansen) koronát szereztek korábban.

    „Öt versenyünk lesz olyan helyszíneken, amiket érint az éghajlatváltozás. Jó, hogy ilyen helyekre látogatunk el, így felhívjuk a figyelmet az ő problémáikra is. Ez az egész sorozat lényege, a tudósok pedig helyszíni kutatásokat végeznek majd, ezzel segítve a fejlesztéseket.”

    „Sok pozitívum van ebben a bajnokságban, már várom. A terepversenyzés legjobbjai ellen vezethetek majd elektromos járművekkel, olyan helyeken, ahol sokan nem is jártak.”

    Az utolsó, 2017-es nagydíja óta Button a sportautózás mellett már terepen is bemutatkozott, két évvel ezelőtt a Baja 1000 elnevezésű ralin vett részt.

    „Sok rali van a világon, off-road versenyek Amerikában és ott van a Dakar is, de ez nagyon más lesz.” – utalt arra, hogy az Extreme E-ben két 16 km-es kört tesznek majd meg az autók minden futamban.

    „Egyikünk sem tudja, mire számítson. Megérkezünk, és más-más felszín vár majd ránk, meg kell majd találnunk, a módot, hogyan közlekedjünk.”

    Button már korábban is támogatta Hamilton álláspontját hasonló kérdésben, most is örül, hogy együtt hívhatják fel a figyelmet egy fontos ügyre.

    „Lewis megérti a pozitív oldalát, Nico úgyszintén. Mindketten próbálják megmutatni, milyen kihívással állunk szemben, ezt jó látni.”

    Az Extreme E mezőnye:

    Csapat Női pilóta Férfi pilóta
    ?? Abt Cupra XE ?? Claudia Hürtgen ?? Mattias Ekström
    ?? Hispano-Suiza Xite Energy Team ?? Christine Gianpaoli Zonca ?? Oliver Bennett
    ?? Veloce Racing (ART) ?? Jamie Chadwick ?? Stéphane Sarrazin
    ?? Acciona Sainz XE Team ?? Laia Sanz ?? Carlos Sainz
    ?? Andretti United Extreme E ?? Catie Munnings ?? Timmy Hansen
    ?? Chip Ganassi Racing ?? Sara Price ?? Kyle Leduc
    ?? Team X44 (Hamilton) ?? Cristina Gutierrez ?? Sébastien Loeb
    ?? Rosberg Xtreme Racing ?? Molly Taylor ?? Johan Kristoffersson
    ?? JBXE ?? Jenson Button
    ?? Techeetah
  • Valtteri Bottas hatodik lett első 2021-es versenyén

    Valtteri Bottas hatodik lett első 2021-es versenyén

    Valtteri Bottas és navigátora Timo Rautiainen már nem az első alkalommal vettek részt az Arctic Lapland Rally-n, Finnországban. A kétnapos eseményen Citroën DS3 WRC-jükkel Bottasék összetettben a 6. helyen zártak.

    A győztes a Juho Hänninen – Miika Teiskonen páros lett.

    „Összetettben a hatodik helyen végeztünk Timoval. Ez a harmadik Arctic Rally célbaérésünk, zsinórban. Jó móka volt, ugyanakkor kihívást jelentett” – írta Bottas Twitteren.

    Bottas továbbá köszönetet mondott azoknak, akik segítették őt, többek között a Pirellinek, a szponzoroknak, valamint a Rautiainen csapatnak, akik felkészítették az autóját.

    Bottasék 2020-ban a 9., 2019-ben pedig az 5. helyen végeztek

    Még a verseny előtt, Bottas a Pirelli kérésére összehasonlított a rali és az F1-es autóját.

    „Először is, a rali autók ezen a szinten nyilvánvalóan négykerék-meghajtásúak, szóval eléggé más vezetői stílust igényel és szükséges olykor csúszni is az autóval” – mondta Bottas. „Meg aztán úgy kell vezetned, hogy közben figyelned kell valaki másra. Az F1-ben, azt mondanám, hogy pontosabb a vezetés, mivel fejből ismered a kört, a kanyart és minden egyes rázókövet, huplit, szóval ez elég egzakt. A raliban több az improvizáció.”

    Bottas ralis sisakja is igazán különleges volt, ráadásul barátnője, Tiffany tervezte.

  • Opel Dakar Team: Szalay levonta a tanulságokat

    Opel Dakar Team: Szalay levonta a tanulságokat

    Szalay Balázs huszonöt éve indult az első Dakarján, s bár a jubileumi verseny nem úgy sikerült, ahogy tervezte, sajnos a sorozatos problémák és technikai gondok megakadályozták a célba érkezésben, ő nem adja fel. Szokásához híven levonta a tanulságokat, és mire vége az idei versenynek, már meglesz a jövőre vonatkozó terve is. Sőt, talán már meg is van.

    „Ha össze kellene hasonlítanom az afrikai és a dél-amerikai éveket a mostani versennyel, úgy vonnék mérleget, hogy nehézségben Afrika az első, azután jön Szaúd-Arábia, és a harmadik Dél-Amerika – mondta Szalay Balázs, akinek ezen a Dakaron is Bunkoczi László diktálta az itinert. – Hogy miért gondolom így? Afrikába háttértámogatás nélkül el sem indult az ember, kellett a versenykamion, hogy biztos lehess benne, ha gond van, segítenek. Dél-Amerikában erre nem volt szükség, mindenhol közel volt az aszfaltút, le is szoktunk róla szépen lassan. Itt azonban visszatért az afrikai érzés, és nagy tanulság így utólag, hogy kell egy versenykamion, ami lohol az ember mögött, hiszen a szakaszon csak versenyzőtárs segíthet. És amikor nem arról van szó, hogy le kell rántani a dűnéről, hanem tényleg szerelni, akkor csak az segít, aki emiatt állt oda a rajthoz. A másik nagy tanulság, hogy sokkal jobban fel kell készülni technikailag is, mert így, hogy három héttel a behajózás előtt derült ki, hogy tudunk indulni, nem volt elég idő. A Dakar mindig tanít valamit.”

    A normál menetrend az a csapatnál, hogy amikor hazamennek egy-egy nagy versenyről, rendbe teszik az autót, ami tönkrement, azt megjavítják, de ahhoz, hogy biztonsággal elrajtoljanak egy versenyen, kétszer annyi alkatrész kell, mint amennyi benne van az autóban. És azokat le kell gyártatni. Na erre nem maradt most idő a nagy hajrában. A Dakar ugyanis nem csupán az embert teszi próbára, hanem a járműveket is – ezt jól láthattuk a világsztárok példájából is az idén.

    De vajon mennyi idő kell Szalay Balázsnak, hogy túltegye magát a csalódáson, hogy nem ért célba a 15. Dakarján?

    „Egy-két nap még kell. Mert egyáltalán nem jó érzés, hogy azt látom, a többiek versenyeznek, én meg üldögélek a táborban – folytatta Szalay. – De mire vége a Dakarnak, nekem már meglesz a tervem a jövőre vonatkozóan, az biztos. Például az, hogy amikor hazaérünk a tapasztalatok alapján elkezdjük átépíteni az autót: az emelő motorját másik pozícióba helyezzük, megerősítjük a kocsi elejét, átvariáljuk a kormányművet. Másrészt felkészítjük a kamiont is, amennyire lehet, hogy ha nyárig eldől, hogy indulunk a következő megméretésen, száz százalékosan készen álljunk. Noha a Dakar rengeteget változott az elmúlt huszonöt év során, s számomra túlságosan leszabályozottá vált, van azonban valami, ami mindig ugyanaz marad: a Dakar egy rettentő nehéz verseny, amelyen nagyon könnyű kiesni, és csakis kitartással lehet végigmenni. Az pedig van bennünk, ezért is szeretnénk visszatérni, és Szaúd-Arábiában is letenni a névjegyünket.”

  • Szalay: „Nem tudjuk folytatni…”

    Szalay: „Nem tudjuk folytatni…”

    Rettenetesen nehéz – igaz, abszolút logikus – döntést hozott az Opel Dakar Team párosa: nem folytatja a 2021-es Dakar ralit. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős pénteken kétkerékhajtással nem vágott neki az emberpróbáló dűnéknek (nem tudott volna átmenni rajtuk), ezzel tulajdonképpen ki is szállt az érdemi küzdelemből, hiszen ez kizárást von maga után. Az egyetlen lehetőség a joker maradt volna, amellyel a napi értékelésben szerepeltek volna, az összetettben azonban nem, ám tartalék-alkatrészek hiányában sajnos ez sem volt opció.

    „Huszonöt éve, amikor először indultam a Dakaron, az elejétől kezdve szenvedtünk, és ez most sajnos megismétlődött – mondta Szalay Balázs, akinek ez a 15. Dakarja, s közülük kilencet befejezett. – Már az első napon nagy hátrányba kerültünk, amikor eltört a kormányösszekötő, onnantól minden egyes nap szenvedés volt a rossz rajthely és a technikai gondok okán. Aztán tegnapelőtt, amikor leestünk egy dűnéről és megcsavarodott a kardán, ámokfutássá vált számunkra a Dakar. Akkor Fazekas Karcsiék még kihúztak minket a táborig, s a fiúk egész éjjel szerelték az autót, ám sajnos a mért szakasz rajtja után tíz kilométerrel kiderült, hogy nincs hátsó hajtás. Kétkerékhajtással pedig képtelenség lett volna végigmenni a szakaszon. Az egyetlen helyes döntést hoztuk meg azzal, hogy visszafordultunk és közúton közelítettük meg a tábort, de pokolian nehéz volt az a néhány perc, amíg döntésre jutottunk. Ez ugyanis azt jelentette, hogy kizárnak minket a versenyből. Lenne lehetőségünk felhasználni a jokerünket, amivel az experience kategóriában továbbmehetnénk úgy, hogy csak a napi értékelésben szerepelnénk, az összetettben nem. Ám mivel a tartalék-alkatrészeinket feléltük az elmúlt napokban, ezzel a lehetőséggel sem tudtunk élni, úgyhogy a Dakar ma sajnos befejeződik számunkra. Öröm az ürömben, hogy jó néhány hasznos tapasztalatot szereztünk az elmúlt napokban, ezek mindenképp hasznosak lesznek, amikor visszatérünk.”

    Bunkoczi László is vigasztalhatatlan volt a kiesés miatt, ám ő már egy kicsit a jövőbe is nézett.

    „Szomorú nap ez a csapat számára, de átgondolva az elmúlt szakaszok rumlijait, azt a döntést kellett hozni, hogy nem folytatjuk – mondta a navigátor, akinek ez a tizedik Dakarja. – Úgy érzem, a csapat is és mi is mindent megtettünk, hogy tovább tudjunk menni, de nincs kardánunk, a difijeink nagy részét is feléltük, így pedig ez nem lehetséges. A Dakaron a siker titka az egész éves felkészülés, nekünk az autó felkészítésére most két hetünk volt, hiszen viszonylag későn derült ki, hogy tudunk indulni, és ez lett az eredmény. Nincs más hátra, mint hazamenni, és nekiveselkedni a munkának, hogy újra eljöhessünk. Sok földrészen, sok országban megmérettük már magunknak, és ha már ennek a szaúdi Dakarnak nekifogtunk, jó volna ezt is kipipálni. Balázzsal együtt mindent megteszünk érte, hogy így legyen.”

  • Škoda Fabia R5 teszttel kezdte a szezont Vogel Adri

    Škoda Fabia R5 teszttel kezdte a szezont Vogel Adri

    A rali-Eb-t az ERC3-as kategória összetett 7. helyén záró magyar versenyző a Dani Fischer Team Škoda Fabia R5-ösét tesztelte Kiskunlacházán.

    Alig másfél hónappal a FIA ERC Kanári-szigeteki szezonzárója után január elején máris versenyautóba ült Vogel Adri. A Dani Fischer Team Škoda Fabia R5-ösét tesztelte Kiskunlacházán, azt azonban egyelőre nem árulta el, hogy az új technika lesz-e a társa az idei versenyszezonban.

    “Nehéz szavakba önteni, hogy pontosan mit is érzek. Fantasztikus az autó, jó a mozgása a pályán. Egyértelműen érzem, hogy az R2-es és R4-es autózásaim sokat segítettek, jó iskola ahhoz, hogy egyszer ez legyen a jövő. Intelligensen csúszik az autó, a féktávokon a visszaváltásra kell odafigyelni, mert máshogy működik, mint a Fordban, és az információ is több, de már kezdem megszokni, hogy mit hol keressek. Ivett is nagyon élvezi, ki sem akar szállni. Nagyon köszönöm a lehetőséget a partnereimnek, Fischer Daniéknak és a csapatfőnökömnek, Jobbágy Ákosnak. Azt még nem tudom megmondani, hogy idén milyen autóval versenyzem, ez leghamarabb január végén derül ki” – nyilatkozta Vogel Adri a teszt felénél.

  • Opel Dakar Team: Leestek egy dűnéről, de jött a mentőcsapat!

    Opel Dakar Team: Leestek egy dűnéről, de jött a mentőcsapat!

    Egyszer fent, egyszer lent – néha egy napon belül mind a kettő. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a Dakar rali csütörtöki szakaszának elején fent volt (az első ellenőrző ponton a 17. helyen haladt át), és utána is jó ideig remek tempót diktált. Utóbb azonban, körülbelül 30 kilométerrel a cél előtt utolérte Tom Coronelt, akinek a porában szerencsétlenül ugratott le egy dűnéről és megsérült az Opel Grandland X hátsó kardántengelye. Innentől már csak a jószerencséjében bízhatott a csapat, ami rá is mosolygott Fazekas Károly jóvoltából.

    „Egy 456 kilométeres szakaszt írtak elő mára a rendezők, amelynek végén volt egy körülbelül százhúsz kilométeres dűnés szakasz, amin nagyon jó tempóban közlekedtünk, de a dűnesor legvégén beütött a krach, túl gyorsan vettem az egyiket, és leestünk róla – mondta az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs. – Az autó belefúródott a homokba, a hátsó kardán teljesen elcsavarodott, kijött a helyéről és szétverte az emelő pumpáját, emiatt azt sem tudtuk használni. Úgy próbáltunk szerelni, hogy kilapátoltuk a homokot az autó alól, mert csak így fértünk hozzá a kardánhoz. Az egyetlen esélyünk ebben a helyzetben az volt, hogy valaki kihúz minket a célig, és nagy szerencsénkre jött Fazekas Karcsi. Neki és az egész csapatának nagyon köszönöm, hogy segítettek, mert így be tudtuk fejezni a szakaszt és holnap ott leszünk a rajtnál.”

    A Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió cselekedete fair play-díjat érdemel, hiszen a saját eredményével nem törődve segített a bajba jutott honfitársain. Fazekas utóbb elmondta, egyetlen pillanatra sem fordult meg a fejében, hogy ott hagyja őket, sőt, egészen a táborig vontatta kamionjával az Opelt.

    „Nagy köszönet Fazekas Karcsiéknak, akik segítettek leszedni a kardánt, megvártak minket, majd pedig húztak, mint Floki a lábtörlőt, egészen a célig – mondta Bunkoczi László. – Végtelenül nehéz szakasz volt, az első száz kilométeren nem is álltam a helyzet magaslatán, volt három elkerülhető eltévedésünk, bár egyikkel sem veszítettünk sok időt. Jól mentünk, most hallottam, hogy volt olyan ellenőrző pont, amelyen tizenhetedikként haladtunk át, de harminc kilométerrel a cél előtt megette a fene az egészet, mert leestünk egy dűnéről. Nem volt magas, csak körülbelül két méteres, de túl nagy volt a tempó, és szétütöttük a kocsi hátulját. Végtelenül sajnálom, mert olyan jónak tűnt az egész, de el kell fogadni, a Dakaron vannak olyan napok, amikor egyszerűen semmi sem sikerül.”

    Nem egyedül az Opel Dakar Team párosának akadtak gondjai, sokan kiestek, és sokan bent ragadtak a szakaszon a sötétedés beállta után is – többek között emiatt döntöttek a rendezők a pénteki szelektív lerövidítése mellett, amely így 113 kilométerrel rövidebb, vagyis 347 kilométeres lesz.

    43. DAKAR RALI

    5. szakasz, Rijád–Al Qaisuma (össztáv: 796 km, ebből szelektív szakasz: 456 km). Autósok: 1. Giniel de Villiers, Alex Haro (dél-afrikai, spanyol, Toyota Hilux) 5:09:25, 2. Baragwanath, Perry (dél-afrikai, Century Buggy) 58 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:25 p h., … 51. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 4:00:15 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides (argentin, Honda) 5:09:50, 2. Cornejo (chilei, Honda) 1:00 p h., 3. Price (ausztrál, KTM) 1:20 p h., …33. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 55:47 p h., …73. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:36:49 ó h.

    Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Leonov (orosz, Kamaz) 5:26:39, 2. Visneuszki, Novikau, Szacsuk (fehérorosz, MAZ) 2:42 p h., 3. Szotnyikov, Ahmegyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 3:43 p h., …15. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 2:23:18 ó h.

    Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 18:28:02, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 6:11 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 48:13 p h., …52. Szalay 28:10:45 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides 20:15:39, 2. De Soultrait (francia, Husqvarna) 2:31 p h., 3. Cornejo 3:42 p h., …33. Gyenes 3:09:34 ó h., …73. Saghmeister 13:13:46 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 20:16:18, 2. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 33:53 p h., 3. Macik, Tomasek, Svanda (cseh, Iveco) 51:11 p h., …13. Fazekas 7:12:57 ó h.

  • Opel Dakar Team: Gyors, trükkös…

    Opel Dakar Team: Gyors, trükkös…

    Nagy átlagsebességű, az autókat sem kímélő szakasszal folytatódott a 2021-es Dakar, amelyet eddig inkább a technikás pályák jellemeztek. Az élmezőny majdnem elérte a 130 km/órás átlagsebességet (!), és bár az Opel Dakar Team párosa, Szalay Balázs és Bunkoczi László autójában a szakasz elején eltört a jobb első rugó, még így is majdnem meglett a 100 km/órás átlag. Ez a sivatagban, a dűnéken, de még a köveken sem számít alacsonynak. A magyar páros a 49. helyen ért célba ezen a napon.

    „Ma egy 337 kilométeres pályát jelöltek ki számunkra a rendezők, mégis nagyon hosszúra nyúlt a nap, mert nagyon sok volt az összekötő szakasz: csak este értünk a táborba – mondta Szalay Balázs. – A szakasz gyors volt, és mi még gyorsabbak is lehettünk volna rajta, ha rögtön az elején nem törik el az jobb első gátlóban a rugó, attól kezdve ugyanis megszűnt a rugózás azon az oldalon, és folyamatosan figyelnem kellett, hogy ne üssön le az eleje. A pálya nagy része gyors volt, homokos, néhol sziklás, de volt benne egy körülbelül húsz kilométeres dűnesor is, amit nagyon élveztünk. Alapvetően jó kis Dakar-nap volt.”

    Az Opel Grandland X navigátora, Bunkoczi László is a nagy átlagsebességet emelte ki, amely miatt tavaly érte némi kritika a szervezőket, akik igyekeztek is változtatni – eddig a napig sikerrel egyébként.

    „Nagyon nagy volt ma az átlagsebesség, az utóbbi napokon nem volt erre példa. Még a végéről indulva is tudtunk majd százas átlagot jönni, ami nem egészséges, szerintem, de a lényeg, hogy itt vagyunk. A hírek szerint a holnapi nap az egyik legnehezebb az idei Dakaron, úgyhogy remélem, a fiúk megszögelik az autót, és holnap még világosban célba tudunk érni.”

    A mezőny csütörtökön Rijádból indulva egy 456 (!) kilométeres mért szakaszt teljesít Al Qaisumahba menet.

    43. DAKAR RALI

    4. szakasz, Vadi ad-Davaszir–Rijád (össztáv: 856 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 337 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2:35:59, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 11 másodperc hátrány, 3. Lategan, Cummings (dél-afrikai, Toyota Hilux) 1:30 p h., …49. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 49:32 p h. Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Honda) 2:46:50, 2. Branch (botswanai, Yamaha) 5:57 p h., 3. Sanders (ausztrál, KTM) 6:09 p h., …33. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 30:56 p h., …76. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:44:35 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 2:58:47, 2. Karginov, Mokejev, Leonov (orosz, Kamaz) 10 mp h., 3. Visneuszki, Novikau, Szacsuk (fehérorosz, MAZ) 14 mp h., …13. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 24:35 p h.

  • Opel Dakar Team: Mint kés a vajon

    Opel Dakar Team: Mint kés a vajon

    Bemutattak jó néhány remek előzést, úgy mentek át a dűnéken, mint kés a vajon, kaptak két defektet, az utolsó nyolc kilométeren pedig behúzták az egyik vetélytársukat a célba. A keddi 403 kilométer is eseménydúsan alakult Szalay Balázs és Bunkoczi László számára a szaúd-arábiai Dakar ralin.

    Az Opel Dakar Team kettőse olyan remek tempót diktált a dűnéken, hogy a pálya felénél állt a 28. helyen is, ám végül a 42. pozícióban ért célba.

    „Változatos nap volt, gyönyörű dűnesorokkal és kőkemény triál-szakaszokkal – alig hittem, hogy feljutunk rájuk. Egyes sebességi fokozatban full-gázzal mentünk, az Opel szinte kaparta ki maga alól a köveket – mesélte Szalay Balázs. – A dűnéken azután nagyon elkaptam a fonalat, sok autót megelőztünk, voltak, akik ástak, másoknak technikai gondjuk támadt, megint mások felborultak. Egész jó helyen álltunk, amikor a csekkpont után kaptunk egy defektet, és akkor kiderült, hogy nem működik az elektromos emelőnk. Így tíz percbe telt a kerékcsere, majd öt kilométerrel később újabb tíz percbe a második. Onnantól kezdve már valamivel visszafogottabban autóztunk, mert nem volt több pótkerekünk, de a végére megint elég jól összeszedtük magunkat. Laci nagyon jól navigált, csak egyszer vagy kétszer kellett visszafordulni és keresni a nyomot, a végén pedig segítettünk az egyik buggynak, amelyből nyolc kilométerrel a cél előtt kifogyott a benzin. Behúztuk a célba, hogy ne ezen múljon a versenye.”

    No igen, a Dakaron van az a mondás, hogy egyik nap ő, a másikon talán te, ezért is segítenek egymásnak a versenyzők, ha tudnak. Az Opel Grandland X jobb oldali ülését elfoglaló navigátor, Bunkoczi László jelesre vizsgázott ezen a napon, hiszen még az élmenők közül is sokan eltévedtek, a magyar kettős azonban nem.

    „Nehéz szavakba önteni, hogy mit érzek – mondta Bunkoczi. – Egyrészt örülök, hogy itt vagyunk a táborban és az autó karcmentes, másrészt csalódott vagyok, mert két defekt és az emelő hibája elvett tőlünk több mint húsz percet – enélkül jobb lenne a szám íze. Összességében nincs baj, az elmúlt három napban nagyon kevés hibát követtünk el, ami lehet akár a jövő záloga is. Az utóbbi években szerzett rengeteg tapasztalat segített át minket ma a nagy dűnesoron, a végén pedig már csak azért imádkoztam, hogy ne kapjunk még egy defektet, mert nem volt több pótkerekünk. És láttunk olyan versenyzőt, aki hármat kapott, mutogatta a kerekét, hogy segítsünk. Neki sajnos mi sem tudtunk, de a végén a buggysnak igen. Itt vagyunk, és ez a lényeg.”

    A mezőny szerdán a főváros, Rijád felé veszi az irányt, több mint nyolcszáz kilométert tesz meg, de a szelektív szakasz hossza 337 kilométer.

    1. DAKAR RALI

    3. szakasz, Wadi ad-Dawasir–Wadi ad-Dawasir (össztáv: 629 km, ebből a mért szakasz hossza: 403 km). Autósok:1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:17:39, 2. Lategan, Cummings (dél-afrikai, Toyota Hilux) 2:27 p h., 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 4:05 p h., …42. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:22:14 ó h.

    Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 3:33:23, 2. Benavides (argentin, Honda) 3:16 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 4:36 p h., …50. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:03:07 ó h., …77. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:13:09 ó h. Kamionosok: 1. Sziarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Anton Zaparoscsanka (fehérorosz, MAZ) 3:45:14, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 18 mp h., 3. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:16 p h., …16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:38:12 ó h.

    Az állás. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 10:39:02, 2. Al-Attijah 5:09 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 26:21 p h., …51. Szalay 23:24:34 ó h. Motorosok: 1. Skyler Howes (amerikai, KTM) 12:05:48, 2. De Soultrait (francia, Husqvarna) 28 mp h., 3. Price (ausztrál, KTM) 52 mp h., …37. Gyenes 1:56:02 ó h., …82. Saghmeister 8:05:33 ó h. Kamionosok: 1. Szotnyikov 11:47:11, 2. Vjazovics 16:56 p h., 3. Sibalov 23:01 p h., …14. Fazekas 4:25:04 ó h.

  • Szalay: Úgy éreztem, megérkeztünk!

    Szalay: Úgy éreztem, megérkeztünk!

    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős körülbelül ötven járművet előzött meg, és végül az autós mezőny 44. helyén ért célba a Dakar rali második szakaszán.

    Az Opel Dakar Team szervizcsapata hétfőn hajnali ötkor tért aludni, de megérte a sok munka, mert a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős tökéletes állapotban lévő versenyautóval állhatott oda hétfői rajthoz. Erre szükség is volt, hiszen 457 kilométer várt a mezőnyre, ráadásul változatos talajon: volt itt süppedős, vendégmarasztaló homok, dűnék, ameddig a szem ellát, és persze gyorsabb, valamint technikásabb kemény talaj is.

    „Reggel fáradtnak és elgyötörtnek éreztem magam, de a rajt után három kilométerrel elfelejtettem, hogy néhány perccel korábban még nem volt erőm versenyezni, visszatért belém az élet – mondta a 15. Dakarján induló Szalay Balázs, aki az előző napi szerelésből adódó késés miatt 12 órás büntetéssel folytatja a versenyt. – Nagyon jó és változatos pályát jelöltek ki a rendezők erre a napra, nagyon élveztük az autózást, még úgy is, hogy egyszer ásnunk kellett, mert elakadt előttünk két kamion meg egy buggy, és rossz irányba próbáltam kikerülni őket. Nyolc percet vesztettünk, de ezen semmi sem fog múlni, mint ahogy azon sem, hogy az egyik kis buggyt bevontattuk a tankolózónába, mert kifogyott belőle az üzemanyag. Laci egész nap húzgálta a strigulát, a nap végére az jött ki, hogy körülbelül ötvenet előztünk: kamionokat, autókat, side by side-okat. Ma már teljesen Dakar-érzésem volt, amikor beküldtek minket az ötven kilométeres dűnesorba, úgy éreztem: megérkeztünk.”

    Bunkoczi László elárulta, már az összekötő szakaszon kaptak egy defektet (ezt betudták az előző nap utóhatásának), attól kezdve azonban nem volt gondjuk. Vagyis nem volt különösebb gondjuk. „A pálya első harmadát végig előzgettük, és leginkább porban, ami megviseli az ember idegeit, főleg a navigátorokét – mondta Bunkoczi. – Volt egy elkerülhetetlen ásásunk, amiből viszonylag gyorsan kijöttünk, de jobb lett volna inkább megúszni. Kezdek megint ráérezni a fokok szerinti navigálásra, de az utolsó negyven kilométeren olyan gyorsan jöttünk, hogy egyfolytában az járt a fejemben: nehogy elrontsam, nehogy elrontsam. Szerencsére minden jól ment, ugyanakkor nagyon elfáradtam.”

    Kedden egy 629 kilométeres hurokszakaszt teljesít a mezőny Wadi ad-Dawasir körül, amelyből 403 kilométer a mért szakasz hossza, vagyis az sem ígérkezik pihentetőnek.

    43. DAKAR RALI

    2. szakasz, Bisha– Wadi ad-Dawasir (össztáv: 685 km, ebből szelektív szakasz: 457 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 4:03:14, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:35 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 9:17 p h., …44. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:”5:33 p h. Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Honda) 4:17:56, 2. Brabec (amerikai, Honda) 3:55 p h, 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 6:02 p h., …35. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 39:23 p h., …82. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:03 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 4:37:44, 2. Margyejev, Szvisztunov, Galiautdinov (orosz, Kamaz) 3:17 p h., 3. Vjazovics, Haranyin, Zaparoscsanka (fehérorosz, MAZ) 6:30 p h., …16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:20:30 ó h.

    Az összetettben. Autósok: 1. Peterhansel 7:17:18, 2. Sainz 6:37 p h., 3. Al-Attijah 9:14 p h., …58. Szalay 22:05:25. Motorosok: 1. Joan Barreda 8:15:38, 2. Brabec 6:23 p h., 3. Branch (botswana, Yamaha) 6:37 p h., …32. Gyenes 1:09:42 p h., …86. Saghmeister 6:09:11 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 8:01:39, 2. Vjazovics 17:14 p h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 22:23 p h., …17. Fazekas 2:47:10 ó h.

  • Opel Dakar Team: Nehéz nap, nehéz éjszaka, de versenyben vannak!

    Opel Dakar Team: Nehéz nap, nehéz éjszaka, de versenyben vannak!

    A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek nehéz napja volt, úgy is mondhatjuk, bemelegítő szakasznak a vasárnapi 277 kilométer kissé erős volt a 43. Dakar ralin! Miután a páros autójában tönkrement a kormányösszekötő, felrémlett annak a veszélye is, hogy itt a vége, ám Szalayékat nem abból a fából faragták, hogy csak úgy egykönnyen feladják. Nagy küzdelmek árán, majdnem hatórás szerelés végén vasárnap éjszaka az Opel Dakar Team kettőse elérte a Dakar-tábort, és miután a szervizcsapat reggel ötig dolgozott, a páros folytatni tudta a versenyt.

    De menjünk sorban, lássuk, miként élte meg a tizenötödik Dakarját teljesítő pilóta a vasárnapi napot!

    „Köves, sziklás, puha homokos szakaszok váltogatták egymást ezen a 277 kilométeres szakaszon, amelyen a sziklák okozták a legfőbb bajt, legalább harminc jármű mellett mentünk el, és mindben szereltek valamit – mondta Szalay. – Sajnos utóbb mindannyian visszaelőztek, mert a köves szakasz a mi autónknak sem tett jót, gyakorlatilag szétráztuk a futóművet. Tönkrement a kormányösszekötő és nagyon sokáig tartott, mire megjavítottuk, főleg mert a kormányműbe menő csonkokat is ki kellett cserélni. Ránk esteledett, s nyilván ahol nappal sem volt könnyű megtalálni a helyes irányt – hiszen még a legjobbak is eltévedtek –, éjszaka pedig fokozódtak a nehézségek. Lestrapált állapotban volt a kocsi, de a fiúk reggelre versenyképes állapotba hozták.”

    Bunkoczi László egyenesen azt mondta, a fiatalkorát, a 2004-es kezdeteket idézte ez a nap, mert többet mentek éjszaka, mint nappal – és ezt nem lehet megszokni, megszeretni pedig végképp nem.

    „Volt egy technikai hibánk, ami bárkivel előfordulhat, de mi majdnem hat órát szereltünk miatta, így belecsúsztunk az éjszakába. Száz kilométert jöttünk két és fél óra alatt, úgy, hogy olykor semmit sem láttunk, mert ment előttünk valaki. A 161. helyen rajtolunk, ilyen már nagyon régen történt velünk, de próbálunk felzárkózni és valahogyan célba érni, bár úgy látom, itt még az sem lesz könnyű. Ez azonban egy nagyon szép jubileum mindkettőnknek, Balázs tizenötödik, én a tizedik alkalommal vagyok itt a Dakaron, úgyhogy mindenképp szeretnénk célba érni.”