Kategória: Rally

  • Rosberg: Hamilton felhívott volna, ha tudná a telefonszámom

    Rosberg: Hamilton felhívott volna, ha tudná a telefonszámom

    Nico Rosberg várt volna gratulációt Sir Lewis Hamiltontól, a csapata Extreme E győzelme miatt, ha meglett volna neki a telefonszáma. A páros ismert volt a harcáról korábban, amikor csapattársak voltak a Mercedes F1-es csapatában, és ez a rivalizálás folytatódik most az Extreme E-ben is, ahol a német alakulata végzett az élen, a húsvéti hétvégén.

    Rosberg és Hamilton neve is számos ismert név között szerepel, akik befektettek az új Extreme E sorozatba, amely egy az FIA által felügyelt off-road versenyszéria, ahol elektromos SUV-okat használnak, a világ távoli pontjain. Ilyen helyszínek várnak rájuk, mint a Szahara, az Északi-sark, vagy az Amazonas esőerdői. Az istállóknál kötelezően van férfi és női versenyző is.

    A szezonnyitó Szaúd-Arábiában volt, ahol a Rosberg X Racing öt pontos előnyre tett szert, és vezeti a tabellát, Hamilton X44 alakulata előtt, köszönhetően a Johan Kristoffersson/Molly Taylor pilótapárosnak, akik megnyerték a hétvégi döntőt.

    Rosberg gyakorlatilag csapatmenedzserként tevékenykedett, és ott volt a sivatagi X-Prix-n, a Sharaan Természetvédelmi Terület rendezett versenyen, addig Hamilton távolból figyelte az eseményeket, a 2021-es szezon egyik szabad Forma-1-es hétvégéjén, az első két forduló között. A Sport1 megkérdezte 2016 világbajnokától, hogy öreg harcostársa legalább üzent-e annyit, hogy „Jók voltatok.”, vagy valami hasonló, mire így felelt:

    „Nem, bár ha ismerné a telefonszámomat, feltehetően megtette volna. Mindenesetre milyen menő már az, hogy ezúttal csapatfőnökökként harcolunk egymással, és a bajnokság első két helyén állunk? Mulatságos, hogy a duónk most itt folytatja.”

    A német Skynak a 35 éves korábbi versenyző így folytatta:

    „Csapataink egész hétvégén fej-fej mellett voltak. Olykor az ő csapata volt az első, néha az enyém. Ez egy komoly párharc volt, végül sikerült magunk felé billenteni ezt, amivel igazán elégedett lehetek. Minden bizonnyal ezt folytatjuk majd a teljes szezonban. A szépsége az, hogy minél intenzívebb lesz a párbajunk, annál több figyelmet kap a széria. Így felhívhatjuk a figyelmet azon kérdésekre, ami mellett együtt kampányolunk, például a klímaváltozásra.

    A sorozat következő versenye Szenegálban lesz, az Ocean X-Prix, május 29-30-án, a monacói és az azerbajdzsáni F1-es futamok között, a hátralévő három X-Prix-k pedig Grönlandon, Brazíliában és Argentínában lesznek majd.

  • Chris Ingram a ralivilágbajnokságon indul 2021-ben!

    Chris Ingram a ralivilágbajnokságon indul 2021-ben!

    Chris Ingram lehetőséget kap a WRC-ben, és így a brit raliversenyző példaképei, Richard Burns és Colin McRae nyomdokait követve a raliversenyzés királykategóriájában folytathatja pályafutását.

    Az ifjú tehetség két éves szerződést írt alá a belga SMX Competition-nel, és indul a WRC-ben egy Škoda Fabia Rally2 Evo-val. A 26 éves manchesteri pilóta Vic Elford 52 éve történt győzelme óta első britként szerezte meg az Európa-bajnoki címet az FIA Rali Európa-bajnokságon 2019-ben.

    Ingram navigátora a vele 2019-ben Európa-bajnoki címet szerző, 29 éves Ross Whittock lesz. Whittock elismert navigátor, akit korábban a Wales Rally-n Michael „Beef” Park díjjal tüntettek ki. Ezt a díjat a legjobb, 25 év alatti brit navigátorok kaphatják meg.

    „Már régóta ismerem Chris-t és Ross-t, és bizton állíthatom, hogy zseniális párost alkotnak” – nyilatkozta Fred Miclotte az SXM Comptetition-től.

    Míg az Európa-bajnokságban korábban csak egy közösségi finanszírozással sikerült életben tartani bajnoki esélyeit, Ingram most egészen más anyagi helyzetbe került. Stabil és növekvő támogatói háttérrel vág bele WRC programjába. A Rally Warrior cég zászlaja alatt és az SG Financial and Fladgate tanácsadói szerepével Chris számos támogatót szerzett – többek között a Protec, Kroon-Oil, Fleetback, WS Transportation, HAH Whisky, Stilo Helmets és a versenyzői ruházatot biztosító FreeM szponzorálja az Ingram-Whittock kettőst, míg régi támogatójuk, a CarFinance 247 is segíti őket legmagasabb szint elérésében.

    „Chris számos évig küszködött azzal, hogy finanszírozza versenyzői karrierjét, és úgy éreztük, segítenünk kell őt és Ross-t céljaik elérésében. Kiemelkedő tehetségek mindketten, és a szurkolói bázisuk is izgatottan várja, hogy újra versenyezzenek” – nyilatkozta Adam Shore, a Rally Warrior igazgatója.

    „Az utóbbi négy évben jelen voltunk Chris versenyzői életében. Még mindig inspirál minket a kitartásával, tehetségével és akaraterejével, amivel diadalmaskodni tud az eddigi balszerencsés időszak fölött.” – mondta Louis Rix, a CarFinance 247 ügyvezető igazgatója.

    A gyerekkori álom beteljesítését ugyanis egy év komoly anyagi küszködés előzte meg, ami mentálisan komolyan megviselte a brit versenyzőt.

    „Volt pár nagyon kemény pillanatom, amíg idáig jutottam, de olyan nagy örömöt okoz kijelenteni, hogy mostantól WRC pilóta vagyok”- mondta Ingram. – „Mindent megtettem azért, hogy megszerezzem ezt a lehetőséget. Számos embert illeti köszönet ezért.
    Amikor megnyertem az Európa-bajnoki címet 2019-ben, sok lehetőség nyílt meg előttem. Ezek a lehetőségek azonban mind el is úsztak, amint a COVID-19 pandémia megjelent. Ennek ellenére sosem adtam fel a reményt, és szerencsés vagyok, hogy sikerült bekerülnöm a WRC-be.

    Két éves lehetőséget kaptam, és ezt a tényt nem szabad elfelejtenem. 18 hónapja nem ültem top autóban, így vissza kell építenem a magabiztosságom. El kell érnem azt a szintet, amit a WRC megkövetel. Ez a legnagyobb kihívás, hiszen ez egy teljesen más szint az eddigiekhez képest, de mindent bele fogok adni.”

    (Csukovics Réka)

  • Horvát Rally – pályabejáró videók

    Horvát Rally – pályabejáró videók

    A Croata Rally szervezői közzétették a pályabejáró videókat. A legnépszerűbb a shakedownról készült felvétel, a 4.6 kilométeres Medvegrad szakaszt egy nap alatt t9bb mint háromezren nézték meg a videomegosztón.


     

    Az első versenynapon két kört teljesítenek a párosok, a legrövidebb az egyes és ötös gyorsasági, a 6.94 kilométeres Rude – Plesivica szakasz.


     

    A rövid után jön a hosszú, az első nap leghoszabbja a 23.76 kilométeres Kostanjevac – Petruš Vrh gyorsasági.


     

    Kicsit Barum Ralis hangulata lesz a Jaškovo – Mali Modruš Potok gyorsaságinak, ahol néhány ugrató teszi érdekessé a pályát. Ez a szakasz 10.1 kilométer hosszó, és SS3 – SS7 jelzéssel szerepel az itinerben.


     

    Az első napi körök végén a 9.1 kilométeres Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki gyorsasági szintén nagyon tempós lesz, változatos aszfaltminséggel és néhány ugratóval.


     

    A második napon 20 kilométeres szakasszal kezd a mezőny, az első és a második körben is a Mali Lipovec – Grdanjci gyorsasági lesz a Croatia Rally 9-es és 13-as szakasza. Változatos szélességű és minőségű aszfalt, nagy tempó, gyors kanyarok ez sem lesz könnyű.


     

    Újabb 20 kilométer feletti gyors következik. A Stojdraga – Gornja Vas gyorsasági a verseny legtechnikásabbja, a Korzikai pályákat idézi.


     

    A 11-es és 15-ös szakasz már „csak” 11.1 kilométer, a Krašić – Vrškovac gorsasági egy széles, jó minőségű résszel kezdődik, és végződik, közepén picit trükkösebb, féltávnál pedig egy sikán is került bele.


     

    A szombati nap zárószakasza a Vinski Vrh – Duga Resa. A nap legrövidebbje a 8.78 kilométeres táv, de autópálya alagút és híd is került bele.


     

    Az utolsó napra két gyorsasági maradt, mindegyiket kétszer kell teljesíteni. Hogy a talpon maradt párosok ne lazítsanak, rögtön a rali leghosszabbja, a 25,2 kilométeres Bliznec – Pila gyorsasági került kezdésnek.


     

    A vasárnapi második gyorsasági a 14,09 kilométer hosszú Zagorska Sela – Kumrovec szakasz, ami egyben a Power Stage is. Trükkös ez is, lehet kockáztatni a verseny végén a plusz pontokért.

  • Rosberg: ha Vettel törődik a környezettel, jöhetne az Extreme E-be is

    Rosberg: ha Vettel törődik a környezettel, jöhetne az Extreme E-be is

    Vettel a környezetvédelem – és a BWT partnersége miatt – rózsaszín sisakra váltott. Rosberg az első Extreme E futam után meg is hívta, csatlakozzon bajnoktársaihoz csapattulajdonosként.

    Ha ez megtörténne, 2007-ig visszamenőleg az összes F1-es bajnok csapattal rendelkezne az új sorozatban. Már eddig is nagy nevek csatlakoztak a kezdeményezéshez, de ez még nagyobb fegyvertény lenne a sorozat atyja, Alejandro Agag számára.

    Talán őt is sikerül idehozni valahogyan” – jegyezte meg sejtelmesen Rosberg.

    Vettel a környezetvédelmet hangsúlyozta új sisakja és partnerei bejelentésekor, honfitársa pedig üdvözli a változást.

    Nagy követőtábora van, sok embernek példaértékű, amit csinál. Az mindig örömteli, amikor egy új sportoló csatlakozik, és felhívja a figyelmet az ilyesmire.

    Mindenkit érint, minden céget, embert, sportágat. A sport kiemelten fontos, mert sok emberhez jut el. A 25 legnézettebb eseményből 24 ehhez kötődik. Nagy erő rejlik benne. Ezért minden sportnak többet kell tennie, a motorsportnak is.”

    „Nem csak a meghajtást illetően, ahogy a Formula E teszi, de például a könnyebb anyagokkal is, ami a F1-ben van jelen.”

    „Most jöhet a következő lépés. Szívesen látnám, hogy a Forma-1 szintetikus üzemanyagot használ. Onnan is sokat kell majd tenni, hogy lecsökkenjen az ára, és hatékonyan lehessen gyártani is.”

    „A fejlődő országok esetében például ez jó megoldás lehet, amíg nem érnek el oda az elektromos autók. Ha az F1 úttörő szerepet játszana ebben, akkor az nagyon jó lenne.”

    „Lewis és a sorozat jól csinálták tavaly a Black Lives Matter és az egyenlőség jegyében. Ugyanezt meg lehetne tenni a környezettel is. Az jelenthetne változást, mert milliók nézik őket.”

  • László Martin és Berendi Dávid teljes szezont megy az ERC3 Juniorban

    László Martin és Berendi Dávid teljes szezont megy az ERC3 Juniorban

    Autóbemutatót tartott László Martin, aki Berendi Dávid navigálásával teljes szezont megy az ERC3 Junior kategóriájában. A versenyautójukkal visszatértek a francia vonalhoz, egyévnyi Fordos kaland után újra Peugeot-ra esett a választás, a 208 Rallye4 a TRT műhelyében épült és a Topp Cars készíti fel a versenyekre.

    Strapabíróbb autónak gondoljuk, mint a Fordot” – mondta a pilóta az online autóbemutatót követően, a pécsi Peugeot szalon kényelmes kanapéján. „Egy teszten vagyunk túl, de már ott úgy éreztem, hogy robosztusabb autó, mint a Ford. Nagyon kemény pályák várnak ránk az ERC murvás futamain, és azt gondolom, hogy a Ford ott már nem lenne elég ütőképes autó. Az egy éves fordos tapasztalattal a hátam mögött tudom, hogy az egy utcai alapokra épített autó. A Peugeot ellenben egy ralira épített kocsi, sok motorsportos alkatrésszel, és ez érződik is rajta.

    A pécsi versenyző egy véletlen folytán választotta a szintén baranyai Topp Cars csapatot. Természetesen ismerték egymást, de a konkrét kapcsolat a véletlennek köszönhető.

    A facebookon láttam, hogy feltették az autót, mivel az ifjabbik Topp Zoli ismerősöm. Ez után kerestem meg őket, hogy beszélgessünk, és innen indult az egész” – mondta László Martin. „Természetesen a csapat eddigi referenciái is meggyőzőek, az hogy Herczig Norbert velük folytatja, vagy hogy Jan Kopecky az ő autójukkal megy, magáért beszél.

    ERC3 Junior

    A hatfutamos ERC3 junior bajnokságban négy aszfaltos és két murvás verseny szerepel a programban. A legjobb öt eredmény számít az év végi értékelésben, a bajnok pedig 2022-ben három versenyen elindulhat egy Ford Fiesta Rally3-as versenyautóval.

    A Rally Hungary, a Barum Rally és a Róma Rally az a három verseny ahol már indultam, így azokat már ismerem. Igaz a Barumon még nagyon a pályafutásom elején, így ott még csak puhatolózás volt. Tavaly Rómában egy ERC3 harmadik helyet értünk el, ott azt hiszem megvan a kellő rutinunk. Nyíregyházán tavaly nagyon sok műszaki gondunk volt, így akkor nem sikerült jó helyen célba érnünk” – foglalta össze az eddigi ERC tapasztalatokat a versenyző.

    Aszfaltos rutin tehát van, de két murvás futam is lesz a bajnokságban, és legalább az egyiken jó eredményre lesz szükség. „Két nagyon durva murvás futam vár ránk. A lengyel futam – az amit a WRC is használt eddig -, és a Liepaja Rally. Lettországban ráadásul olyan murvás pályák várnak ránk, amilyenek itthon nincsenek is, mert nagyon nagy sebességű murva, ahol szinte mindenhol ötödik fokozatban megyünk. Ilyent eddig kis túlzással képen sem láttunk.

    Kettő tesztet tervezünk. Hétvégén indulunk Orfűn, utána pedig szeretnénk egy veszprémi tesztet. Ezen kívül Lengyelországban, júniusban a verseny előtt egy héttel tudunk még egyet tesztelni. Nem tudom, hogy elég lesz e, de nagyon remélem, hogy igen. Itthon szeretnénk sokat menni, ott pedig a már a pályára való konkrét beállításokra helyezzük a hangsúlyt.

    A versenytársak tekintetében is ugrás lesz az ismeretlenbe az idei ERC3 Junior bajnokság, mert még nem jelentették be az összes résztvevőt.

    Ebben a kategóriában a 27 év alattiak versenyezhetnek és az a szerencsénk, hogy akik itt mentek, sok tapasztalatuk van, ők már idősebbek, így kiestek ebből a kategóriából. Az eddig nyilvánosságra hozott indulók, hozzánk hasonlóan nem túl nagy tapasztalattal rendelkeznek, így nagyon nagy csatákra számítok” – mondta László Martin, és a felkészülésről is ejtett pár szót.

    Heti hat napon át edzek, sokat futok, odafigyelek az étkezésemre, mert a hosszú távú versenyeken nagyon fontos a megfelelő kondíció. A fizikai felkészülés mellett a mentális felkészülés is nagyon fontos. A belső kamerás felvételek elemzése mellett a navigátorommal is sokat beszélgetünk a lehetséges forgatókönyvekről, arról, hogy mikor mit fogunk csinálni egy-egy versenyen. Csapatvezetőnk, a kétszeres Európa-bajnok Bessenyey Zoltán is rengeteg hasznos tanáccsal lát el minket. Azt hiszem a felkészülésünk terén mindent megteszünk a sikerért.

    ERC3 Junior

    Ralis berkekben nem szívesen nyilatkoznak konkrét célokról, hiszen rengeteg olyan külső tényező van egy-egy futamon, amit nem tud befolyásolni a versenyzőpáros. A László Martin – Berendi Dávid duó is óvatos, amikor a konkrét célokról kell beszélni.

    Az első két murvás futamon az a legfontosabb, hogy célba érjünk. Lengyelországban talán könnyebb dolgunk lesz, azok a pályák hasonlítanak a veszprémi pályákhoz, ahol már versenyeztünk. A Liepaja Rally pedig ahogy mondtam, ugrás lesz az ismeretlenbe. Nekünk az aszfalton lesz keresnivalónk, ott lehetünk igazán versenyképesek. Alapvetően maximalista típus vagyok, magammal kapcsolatban ritkán vagyok teljesen elégedett, mindig látom, hogy hol lehetne javulni. A célunk az, hogy a kategóriánkban a dobogón végezzünk év végén. Az álom természetesen az, hogy megnyerjük az ERC3 Juniort, ezért fogunk dolgozni és küzdeni, még akkor is, ha tudjuk, hogy rengeteg tanulnivalónk van.”

    Teszt:

    László Martinra egy irigylésre méltó program is vár, jövő kedden Jan Kopecky mellett utas lehet a Topp Cars tesztjén. Amellett, hogy nagy élményre számít, hiszen Kopeckynél jobban a világon szinte senki sem ismeri jobban a Fabiát. Néhány trükköt is el akar lesni a világsztártól. „Nem az utat fogom nézni, hanem azt, hogy mit csinál, hogyan vezet. Emellett arra is kiváncsi vagyok, hogy hogyan jön el egy tesztre, mit csinál, hogyan dolgozik együtt a mérnökével. Azt hiszem, ebből tudok majd nagyon sokat tanulni.”

    Az édesapa:

    László Zoltán is ott volt fia autóbemutatóján, ahol szokása szerint a háttérben maradva figyelte az eseményeket, de látszott rajta, hogy elégedett azzal, amit lát. „Martinra bíztam a választást, igyekeztem nem befolyásolni a döntésben. Finoman terelgettem csak, de nagyon örülök, hogy így alakultak a dolgok. Azt hiszem minden téren jó döntést hozott, a navigátor, az autó és a csapat is a lehető legjobb lett.”

    László Zoltán együtt versenyez majd fiával, ő az első Ford Fiesta Rally3 volánja mögött indul majd az ERC futamokon. Az ERC előtt azonban előbb egy Orfű Rally, majd a hazai szezonnyitó verseny, ezt követően pedig a Horvát WRC futam vár rá.

  • Rosberg legénysége nyerte a Sivatag X-Prix-t

    Rosberg legénysége nyerte a Sivatag X-Prix-t

    Molly Taylor és Johan Kristoffersson nyerte meg Rosberg csapatának az első Extreme E versenyt Szaúd-Arábiában.

    Az első elődöntőben Sainz jól kapta el a rajtot, de míg Loeb ellen védekezett, a külső íven elment mindkettejük mellett a háromszoros ralikrossz világbajnok, Kristoffersson. Loeb végül áthámozta magát a Dakar-menő spanyolon, így másodikként haladt.

    Az tisztán látszott, hogy a rajtot követő helyezkedés után a porfelhő miatt nem nagyon változik majd egyik verseny sorrendje sem, és így is lett. Rosberg és Hamilton csapata jutott tehát a döntőbe.

    Harmadikként az Andretti csatlakozott hozzájuk a második elődöntőből, akik a másik ralikrossz világbajnok, Timmy Hansen révén szereztek vezetést a futam elején.

    Ezzel a Sainz/Sanz páros mellett Button/Ahlin-Kottunlinsky és a Bennett/Gianpaoli Zonca kettősök estek el a döntőbe jutástól.

    A döntőben a csapatok szavazataikkal „vigaszági” továbbjutónak az Andrettinek szavazták meg a pole-t a Gridplay keretein belül, így ők indulhattak az általuk választott oldalról.

    Hansen-Kristoffersson-Loeb sorrendben jöttek el a rajttól, de Rosberg pilótája ismét az előöntőben szerencsét hozó ívet választotta, és elcsente honfitársától az első helyet.

    Loeb közben a meghibásodó kormányművével küzdött, így esélye sem volt a harmadik helynél jobbra, Kristoffersson közben elhúzott a jobb látási viszonyok miatt.

    A váltás után is maradt a Taylor-Munnings-Gutierrez sorrend, így a Rosberg Xtreme Racing örülhetett a győzelemnek.

    A helyosztón Kyle LeDuc (Chip Ganassi) nekiment Claudia Hürtgennek (Abt Cupra), így a német hölgy két kieséssel zárt. Mivel a Veloce legénysége a szombati bukás után nem tudta összeszerelni az autót, senki nem maradt versenyben, és idejekorán vége lett az első X-Prix-nek.

    A futam végeredménye és a bajnokság állása (az időmérős pontokkal együtt):

    # Csapat Legénység Eredmény Pont
    1 ?? Rosberg
    Xtreme Racing
    ?? Molly Taylor
    ?? Johan Kristoffersson
    Döntő, 1.hely 35
    2 ?? Andretti United
    Extreme E
    ?? Catie Munnings
    ?? Timmy Hansen
    Döntő, 2.hely 30
    3 ?? X44 ?? Cristina Gutierrez
    ?? Sébastien Loeb
    Döntő, 3.hely 28
    4 ?? Acciona Sainz
    XE Team
    ?? Laia Sanz
    ?? Carlos Sainz
    1. elődöntő, 3.hely 26
    5 ?? Hispano-Suiza
    Xite Energy Team
    ?? Christine Gianpaoli Zonca
    ?? Oliver Bennett
    2. elődöntő, 2.hely 20
    6 ?? JBXE ?? Mikaela Åhlin-Kottulinsky
    ?? Jenson Button
    2. elődöntő, 3.hely 17
    7 ?? Abt Cupra
    XE
    ?? Claudia Hürtgen
    ?? Mattias Ekström
    helyosztó, (1.hely) 13
    8 ?? Chip Ganassi
    Racing
    ?? Sara Price
    ?? Kyle Leduc
    helyosztó, (2.hely) 12
    9 ?? Veloce Racing
    (ART)
    ?? Jamie Chadwick
    ?? Stéphane Sarrazin
    időmérő 9.hely 8
  • Extreme E: Visszavonták Rosbergék büntetését, így bukták Hamiltonék a pole-t

    Extreme E: Visszavonták Rosbergék büntetését, így bukták Hamiltonék a pole-t

    A valaha volt első Extreme E kvalifikációról már beszámoltunk, azonban voltak események ezt követően is.

    Kiderült például, hogy a Veloce autója az első kvalifikáción történt borulás miatt annyira megsérült, hogy nem tudták azt megjavítani szombat délutánra, így nem tudnak részt venni az első versenyen. A bukókeret olyan mértékben sérült, hogy nem lenne biztonságos így folytatniuk a versenyt.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Extreme E (@extremeelive) által megosztott bejegyzés

    A második kvalifikáció után, a kombinált eredmények alapján végül Lewis Hamilton csapata, az X44 lett az első, Cristine Gutierrezzel és Sébastien Loebbel.

    A délelőtti borulás okán nem tudott részt venni a délutáni kvalin az Abt csapat sem, illetve problémái akadtak a Chip Ganassi csapatnak is. Így a 9 csapatból csak 6 vett részt a délutáni megmérettetésen.

    Valójában délután is a Rosberg X Racing volt a leggyorsabb, de Molly Taylor azon a területen, ahol a verseznyzőcserék történnek, gyorsabban hajtott a megengedett 44 km/h-nál, ezért a Taylor-Kristoffersson páros 60 másodperces büntetést kapott. Ez a harmadik helyre sodorta őket, Loebék pedig megörökölték az első helyet.

    A második helyen id. Carlos Sainzék végeztek.

    Buttonék alapvetően jól szerepeltek, mindössze három másodperccel maradtak el Loebéktől, azonban versenyzőtársa, Mikaela Ahlin-Kottulinsky túl gyorsan hajtott ott, ahol nem kellett volna, így összeszedett egy háromperces büntetést. Ezt pedig Button még megfejelte további 25 másodperccel, amiért a minimum időnél gyorsabban cseréltek helyet, az előnyszerzés miatt pedig további 6 másodperc büntetést kaptak. Így végül a 6. helyen végeztek.

    Mindezek ellenére, végül mégis Rosbergéké lett a pole és Buttonék büntetéséből is visszavontak később. Kiderült ugyanis, hogy a gyorshajtásos büntetések tévesen lettek nekik kiosztva, szoftverhiba miatt.

    Az Extreme E eseményeit figyelemmel kísérhetitek online, illetve 11.55-től magyar nyelven, a Splíer 1 csatornán!

  • Az Extreme E mezőnye szemetet szedett a teknősök védelméért

    Az Extreme E mezőnye szemetet szedett a teknősök védelméért

    Mint az már ismert, az Extreme E bajnokság egyik küldetése, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás problémájára és a környezetszennyezésre. Így mikor a mezőny megérkezett az első versenyhétvégére, Szaúd-Arábiába, szemetet is szedtek a Vörös-tenger partján.

    „Megérkeztünk a #DesertXPrix-re…” – írta Instagramon Nico Rosberg, aki saját csapatot indított a bajnokságban. „Nagyszerű látni, hogy mindenki a pozitív változásért van itt. A Rosberg X Racing versenyzőivel és az Extreme E családdal azzal kezdtük a hétvégéj, hogy tanultunk a kritikusan veszélyeztetett Zöld és Hawksbill teknősökről. Az első tettünk az volt,hogy megtisztítottuk a partot, hogy a megvédjük a fészkelőhelyüket, amely ki van téve az eróziónak, valamint az emelkedő tengerszintnek és a növekvő iparágak által okozott szennyezésnek.”

  • Extreme E: Rosberg csapata verte Hamiltonét az első kvalifikáción

    Extreme E: Rosberg csapata verte Hamiltonét az első kvalifikáción

    Ezen a hétvégén debütál a vadiúj Extreme E bajnokság.

    Az Extreme E, amolyan tereprally bajnokság, melynek lényege, hogy teljesen elektromos, terepre készült autókkal versenyeznek a világ legkeményebb klímájú részein, aminek az is a célja, hogy felhívják figyelmet a klímaváltozásra.

    A bajnokságban csapatot indított többek között Nico Rosberg és Lewis Hamilton is, a versenyzők között pedig ott van Jenson Button, id. Carlos Sainz, Sebastien Loeb, és Mattias Ekström is. Mindeközben a két fős csapatok egyik tagja minden esetben nő.

    Mostanra túl vagyunk az első Extreme E szétlövéses kvalifikációján, Szaúd-Arábiában.

    Az 5,45 mérföldes (kb 8,8 km) szakaszon, az AlUla térségben Rosberg csapata, az RXR bizonyult a legjobbnak, Johan Kristoffersson és Molly Taylor jóvoltából.

    A második Hamilton X44 nevű csapata végzett Sébastien Loebbel és Cristina Gutierrezzel, de nem jelentős a lemaradásuk.

    Sainzék lettek a harmadikak, az Andretti United a negyedik lett és problémájuk is akadt, jobb első defektet kaptak.

    Az ötödik helyen végző Jenson Button – Mikaela Åhlin-Kottulinsky duónak is akadtak gondjaik: egy huplinak köszönhetően Button alatt üresbe kapcsolt az autó. A motor 8%-kal visszább vett, és 26%-os akkumulátor kapacitással fejezte be a futást. Az üresbe kapcsolás Mikaela esetében is megtörtént egy nappal korábban. A csapat most motort cserélt.

    A Hispano Suiza csapat 75 másodperc büntetést kapott, mert Christine Giampaoli Zonca túllépte a 30 km/h-s sebességhatárt abban a zónában, ahol az autókban a versenyzőcsere történik. Így lettek végül hatodikak.

    A Chip Ganassi Racingnek már a shakedownon is gondja volt a 12V-s akkumulátorral, majd Kyle LeDuc borult is, így a csapat hajnali 5-ig javította az autót. Az időmérő előtt egy kört sem tudtak teljesíteni, ma pedig a szervokormányuk hibásodott meg.

    Voltak borulások is

    Az Abt Cupra és a Veloce Racing baleset miatt nem teljesített mért időt.

    Az első dűne lábánál Stephane Sarrazin eltalált egy tevefű bokrot, aminek következményeként kétszer is átfordult az autó. A csapat abban bízik, hogy délután elkészül az autó.

    Az Abt részéről Claudia Hürtgen egy megcsúszást igyekezett korrigálni, de autója hátulja eltalált egy huplit, mire ez az autó is többször átfordult.
    Hürtgen sértetlen maradt azonban elharapta a nyelvét.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Extreme E (@extremeelive) által megosztott bejegyzés

    Az Abt Cupra azonban valószínűleg nem készül el délutánra a javítással, így nem vesznek részt a délutáni kvalifikáción.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Extreme E (@extremeelive) által megosztott bejegyzés

  • Fura hibriddel indulna az Audi a Dakaron

    Fura hibriddel indulna az Audi a Dakaron

    Elektromos hibriddel indul az Audi a 2022-es Dakar Ralin, ám a valóságban van egy kis csavar az autó hajtásláncában.

    A Dakar projekttel az Audinál hűek maradunk a filozófiánkhoz, miszerint új technológiákat vezetünk be a motorsportban, amelyek úttörőek lesznek a jövő utcai autóiban” – mondta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH vezetője. „A ralis történelmünkben ilyen volt a quattro hajtás, most pedig a jövő elektromos hajtásait teszteljük olyan extrém körülmények között, mint a Dakar Rali. Ugyanakkor izgalmas élményt nyújtanánk a partnereinknek és a rajongóknak.”

    A sajtközlemény alapján akár valami egészen izgalmasra is számíthatnánk, de a részletekből kiderül, hogy azért a spanyolviaszt nem találták fel a márkánál. A Formula E motor-generátor egységéből (MGU) használnak hármat. Egy felel az első tengely hajtásáért, egy a hátsó tengelyért, a harmadik pedig a verseny alatt generátorként tölti az akkumulátort. De mi hajtja a harmadik MGU egységet? Egy 2 literes TFSI motor, tehát az Audinál gyakorlatilag feltalálták azt, amit a konkurens BMW már egy ideje beépít az I3-ba.  Persze az ingolstadtiak mentségére szolgál, hogy nem lenne egyszerű akkora akkumulátort gyártani, ami kibír egy Dakar versenynapot…. A tervek szerint a benzinmotor csak a szelektív szakaszokon üzemelne, az összekötő szakaszokon kizárólag az akkumulátorban tárolt energiával közlekedik a versenyautó.

    Nagy lépés a fejlesztésben, hogy a Formula E-vel ellentétben nem külső partnertől veszik az akkumulátor csomagot, hanem házon belül fejlesztik azt. Ezen a téren valóban megvalósulhat az az innováció, amit büszkén emlegetnek a gyáriak, hiszen egy akkumulátor számára valóban nehéz nagyobb kihívást találni, mint versenytempóban száguldani a forró sivatagi terepen.

    Az Audi egy igazi nagyágyút is leigazolt a projekthez. Sven Quandt vezeti a tavaly év végén alakult Q Motorsportot, és az ő neve garancia lehet a sikerre. Quandt a kilencvenes évek végén sikeres versenyző volt, 1998-ban megnyerte a T1 Marathon Cup-ot. Később a Mitsubishi motorsport főnöke volt, majd az X-Raid csapattal ötször nyert Dakart.

    Meggyőződésem, hogy egy márka sokat nyerhet a Dakar részvétellel. Különösen akkor, ha egy olyan innovatív utat választanak, mint ahogy az Audi elkötelezte magát az elektromos hajtáslánc mellett” – mondta Quandt.

    Az első portotípust az Audi Sport építi Neuburgban. Június végére akarnak elkészülni az autóval, majd ezt követi a júliusi bemutató. Ezt követően intenzív tesztelésbe fognak, majd 2022 januárjában már a Dakaron indulnak.

    "<yoastmark