A Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke Jari-Matti Latvala nem akar változtatni a csapaton, még akkor sem, ha Sebastien Ogier jövőre visszavonul.
Azok után, hogy a Hyundai komoly bejelentést tett Tanak és Neuville több éves hosszabításával, a többi csapat is lépéskényszerbe került. Jari-Matti Latvala is gyorsan nyilatkozott a témában:
„Nagyszerű pilótafelállásunk van, és nagyon keményen dolgozunk, hogy ezt jövőre is megtartsuk.”
A DirtFish értesülései szerint, Kalle Rovanpera 2022-ben is a csapat tagja lesz. Elfyn Evans az év végén szabaddá válik, az ő megtartása egyre inkább kulcsfontosságúnak tűnik a Toyota számára.
„Meg akarjuk tartani őt, Elfyn nagy érték a csapat számára. Akár a csapat vezető versenyzőjeként is el tudom képzelni őt. Megvan a tapasztalata, és nagyon nagy benyomást tett rám, ahogy eljutott a mostani szintre” – mondta Latvala.
Elfyn Evans. Fotó: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
A Toyota egyre nagyobb figyelmet szentel Takamoto Katsutának, ami nem is csoda, hiszen a Toyota Motor Corporation elnöke Akio Toyoda már korábban elmondta, hogy nagy álma egy japán versenyző a WRC élmezőnyében.
„Jó úton halad, és Horvátországban a két szakszgyőzelemmel láttuk a benne rejlő lehetőséget. Ha ebben az ütemben fejlődik, el tudom képzelni, hogy a három élversenyzőnk egyike lesz” – tette hozzá Latvala.
Takamoto Katsuta, fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Bár fontolgatták, hogy már Horvátországban bevetik, végül Portugáliába hozza el új motorját a Toyota. Az erőforrás érdekessége, hogy gyakorlatilag ez a motor kerül bele a 2022-es szabályok szerint épített Rally1-es Yaris WRC-be is.
A japánok előszeretettel hangsúlyozzák, hogy ez az első olyan motorjuk amelyet száz százalékban a csapat kölni bázisán terveztek és építettek. A legfontosabb tulajdonsága, hogy nem a nyomatékot, hanem a teljesítményt helyezték előtérbe. Ez érthető is, hiszen 2022-ben a nyomatékkal nem lesz gond, a hibrid hajtáslánc ezen a téren kisegíti majd a belsőégésű motort.
„Az új motor Portugáliában érkezik. Készen voltunk már vele, de logisztikai problémák miatt bonyolult lett volna a Horvát Rallyn használni” – mondta Jari-Matti Latvala csapatfőnök.
„Egy ideje készen vagyunk már a motorral, mivel ez a régebbi erőforrás továbbfejlesztése, és mielőbb be akartuk fejezni. Horvátországi debütáláson gondolkodtunk, de Portugália kézenfekvőbb volt” – mondta a Dirtfishnek Tom Fowler technikai igazgató.
„A motor egyértelműen erősebb lett,
ami furán hangozhat, de ez nem minden fejlesztésünkre volt igaz, korábban a nyomatékra fókuszáltunk” – tette hozzá Fowler, és azt is elmondta, hogy a megbízhatóságon is fejlesztettek.
„Találtunk néhány csontvázat” – árulta el a technikai főnök, de azt nem részletezte, hogy ezek összefügtek e Ogier tavalyi törökországi kiesésével.
Bár az új motort nem vetették be Horvátországban, az utolsó futamon az első spoilerek újak voltak a Yaris WRC-n.
„Néhány kisebb szárny került fel. Próbáltuk stabilizálni az autó elejét a nagy sebességű részeken, hogy jobban viselkedjen a kanyarokban. Néhány szituációban ezzel gondunk volt, de nagyon apró részletekről beszélünk. De az igaz, hogy ez egy olyan terület volt, ahol tudtunk javulni” – árulta el Latvala.
A Toyota ezzel tartja a lépést az M-Sporttal. A britek a Horvát Rallyn már az új motorjukkal versenyeztek. Eközben a Hyundai más utat jár, ők később kezdenek tesztelni az új autóval, ellenben két élmenőjüket már elkötelezték a következő évekre.
Thierry Neuville és Ott Tanak is több éves megállapodást írt alá a Hyundai Motorsporttal, így a gyártó nemcsak az új Rally1-es autó fejlesztésével készül a következő évekre, hanem a élversenyzőit is megtartja.
Thierry Neuville a kezdetektől fogva az egyik pillére a Hyundai WRC programjának. 2014-ben megszerezte a márka első WRC győzelmét Németországban, 2019-ben és 2020-ban kulcsszerepe volt abban, hogy a gyártói címet is elhódítsa az Alzenauban dolgozó koreai csapat. Idei három harmadik helyével második a bajnokságban.
“Boldog vagyok, hogy többéves szerződést írhatok alá a csapattal, amely a második családom lett. Az eltökéltségük és a győzelemre való törekvésük meggyőzött arról, hogy kövessem ezt a fantasztikus utat, amit több mint hét évvvel ezelőtt közösen elkezdtünk. A hozzáállásuk és ambícióik a jövő évben érkező új WRC hibrid szabályokkal kapcsolatban szintén nagyon ígéretesek” – mondta Neuville.
Thierry Neuville, fotó: Hyundai Motorsport
Ott Tanak 2020-ban világbajnokként csatlakozott a Hyundaihoz, és hazai pályán Észtországban állt először a dobogó tetején a kékekkel. 2021-ben a szezonnyitón kiesett, az Arctic Rallyn nyert, Horvátországban negyedik lett, jelengleg negyedik a bajnokságban.
„Nagyon örülök, hogy 2022-től is szerződésen lesz a Hyundai-jal. Az elmúlt két évben magtapasztaltam az elkötelezettségüket a siker iránt. Már nagyon várom a WRC új korszakát, de idén még van egy kis dolgunk – gondoskodnunk kell arról, hogy a WRC autók jelenlegi generációjától a lehető legeredményesebben búcsúzzunk el” – mondta az észt versenyző.
Ott Tanak. Fotó: Hyundai Motorsport
„Ezzel a két tehetséges versenyzővel való jövőbeli közös munka ismét bizonyítja folyamatos eltökéltségünket és ambícióinkat a rali-világbajnokságban való sikerre. Mindketten kivételes nagykövetei a márkának és a csapatnak. A közeljövőben megkezdjük új 2022-es Rally1 versenyautónk tesztelésének kulcsfontosságú szakaszát, így Thierry és Ott közreműködésével zökkenőmentes tesztprogramot hajthatunk végre” – nyilatkozta Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport vezetője.
Andrea Adamo, fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Különleges raliautó került Magyarországra! A TBR Racing Gödöllőn leleplezte új versenyautóját, a 20-as alvázszámú Citroen C3 WRC-t.
foto: butorrobi.hu
Az ewrc adatbázisában mindössze 17 ilyen autó szerepel, privát kézben pedig csak ez az egy van közülük. A TBR által megvásárolt autó 2019-es fejlesztés, tehát a legfrissebbek közül való. 2019-ben Sebastien Ogier versenyzett vele, Korzikán második, Portugáliában harmadik lett. A szezon végén a Wales Rallyn is a dobogóig jutottak, ott is harmadikak lettek. Hét versenyből három dobogó, nem rossz arány. Tavaly a Saintéloc Junior Team üzemeltette az autót, Petter Solberg és Andreas Mikkelsen a Szardínia Rallyn tesztelte vele a Pirelli idei gumijait.
Bútor Robi kezei közt biztos, hogy jó helyen lesz ez a kuriózum, kíváncsian várjuk, milyen versenyeken indul majd a C3 WRC-vel.
Sebastien Ogier, Wales Rally 2019. Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
A Toyota Gazoo Racing csapatvezetője Jari-Matti Latvala már túltette magát Kalle Rovanpera balesetén, amikor a Horvát Rally első gyorsaságiján a fák közé parkolta le a Yaris WRC-t.
Rovanpera kiesése azért is fájó volt, mert vezette a bajnokságot az első két verseny után. Az autó autó ráadásul annyira összetört, hogy a Power Stage-en sem tudott pontokat menteni a finn pilóta, így ötödik helyre esett vissza, 22 ponttal van Ogier mögött.
Ez azt jelenti, hogy Rovanpera a Portugál Rallyn ötödikként indul majd az első napon.
„Ez a jó oldala a balesetnek” – mondta Latvala a WRC honlapjának. „Nagyon kedvező rajtpozíciónk lesz a Portugál Rallyn és az azt követő murvás versenyeken.”
A Portugál Rally után a következő helyszínen még fontosabb lesz a rajtsorrend. A Rally Italia Sardegna az a verseny, ahol a legnehezebb dolga van a pályatakarítóknak. Az elején szinte minden versenyző után drasztikusan javul a tapadás, ahogy tisztul a nyomvonal.
„Tudjuk, hogy Kallénak megvan a sebessége. Ellenben kevés tapasztalata van a WRC autókkal. Lehet, hogy egy kicsit túlságosan is gyors, ahhoz képest, hogy mennyi tapasztalata van ilyen körülmények közt. Úgy gondolom, ezért nagy árat fizetett Horvátországban” – mondta a csapatfőnök.
„De hát ilyen a rali. A csapat számára összességében jól sikerült a Horvát Rally, elégedettek vagyunk az eredménnyel, most pedig már előre tekintünk” – tette hozzá Latvala.
A Portugál Rally WRC mezőnyében a Tanak/Jarveoja és a Neuville/Wydaeghe párosok mellett újra Dani Sordo és Borja Rozada indul majd, sőt a Szardínia Rallyn is ezzel a trióval indul a csapat. Craig Breen tehát hiába lett negyedik az Arctic Rally Finlanden és nyolcadik a Horvát Rallyn, murván nem kap lehetőséget a csapattól.
fotó: Hyundai Motorsport
A portugáliai versenyen a WRC2 kategóriában is erősít a csapat. Ole Christian Veiby februárban Finnországban ötödik lett, most murván is bizonyíthat. Oliver Solberg pedig bemutatkozik a kategóriában és javíthatja a Monte Power Stage-én elkövetett hibáját. Mindez azt is jelenti, hogy Herczig Norbertéknak az RC2-es autók közt két újabb komoly ellenféllel kell szembenézniük, még úgy is, hogy tudjuk, hogy nekik a tesztelés az elsődleges céljuk.
A tavalyi WRC2 bajnok Mads Ostberg pédamutató családi programot szervezett. Május első napját a tengerpart takarításával töltötték. Feleségével Beate-val és fiukkal egy utánfutónyi hulladékot gyűjtöttek össze.
Ostberg egy héttel ezelőtt megnyerte a Horvát Rally WRC2 kategóriáját, most pedig a Portugál Rallyra készül. Szerencsére nem száll a fejébe a dicsőség, és beleférnek neki az ilyen programok, amelyet ráadásul nem kísér nagy médiacirkusz, egyszerűen csak feltett a közösségi oldalára az eredményt.
Herczig Norbert és Ferencz Ramón indul a rali-világbajnokság következő versenyén, a május 20-23. között zajló Vodafone Rally de Portugal-on. Annak ellenére, hogy a sportág legmagasabb szintű eseményén indul a páros, a cél az lesz, hogy a lehető legjobban felkészüljenek az ERC szezonra.
Bármilyen furcsán is hangzik, a SKODA Rally Team Hungaria csapata tesztelni megy a világbajnokságra.
„A partnereinknek köszönhetően egy Magyarországon egyedülállónak mondható tesztprogrammal tudunk részt venni az Európa-bajnokságon. Ezt a programot elkezdtük március közepén, és folytatódott volna az Azori-szigeteki versenyre készülve. Amikor kiderült, hogy a nyitófutam más időpontra kerül, akkor jött az ötlet, hogy a Portugál Rally remek felkészülés lenne, nemcsak a soron következő lengyel és lett versenyre, hanem a szeptember végi Fafe Rallyra is” – mondta Herczig Norbert.
A portugáliai vb futam pályái részben azonosak lesznek az őszi Fafe Rally gyorsasági szakaszaival. Ennek előnyeit is ki akarja használni a csapat, valamint a nagyon nehéz, murvás világbajnoki gyorsaságikon nagyon sok versenykilométert tud megtenni a páros.
„Az egyik legnehezebb verseny a Portugál Rally, 13 gyorsaságival, 346 gyorsasági kilométerrel, köztük olyannal, ami 38 kilométer hosszúságú. Itt már maga a pályafeldolgozás is heroikus munka lesz. Két alkalommal mehetünk végig a pályákon és két napunk lesz rá, hogy a 346 versenykilométer valamennyi kanyarját feldolgozzuk” – kezdte a kihívás ismertetését Herczig Norbert.
A verseny össztávja is beszédes, a három nap alatt 1528 kilométert kell megtenniük az indulóknak, ami még akkor is sok, ha nincs defekt, technikai gond, vagy kerékcsere. A raliban viszont ezekkel is számolni kell, olyannyira, hogy Herczig Norbert és Ferencz Ramón egy szerviz továbbképzésen is részt vesz a Topp Cars bázisán.
„A verseny első napján nem lesz szerviz. Reggel elindulunk és nyolc gyorsaságin 122 kilométert kell teljesíteni úgy, hogy nem segíthet a szervizcsapat. Kizárólag kerékcserére és tankolásra lesz lehetőség, valamint a versenyzőpáros elvégezhet el olyan javításokat, amelyekhez kizárólag az autó utasterébe szerelt alkatrészeket használhat fel. Egy féltengely, néhány futóműelem és hasonló kisebb dolog kerülhet így be a Skodába, de ezeket csak mi építhetjük be, külső segítség nélkül. Ezért kapunk a csapattól némi továbbképzést” – indokolta Norbi a versenyzők számára nem mindennapi programot.
Természetesen nem lehet elvonatkoztatni attól, hogy hiába a tesztelés az elsődleges cél, mégis egy olyan versenyen indul a duó, ami minden raliversenyző álma: részt vesznek egy vb futamon. Herczig Norbert is tisztában van vele, nem lesz könnyű minden pillanatban szem előtt tartani a célt.
„Amióta együtt versenyzünk Ramónnal, ő mindig elmondta, hogy nagy vágya egy világbajnoki futamon versenyezni. Azon a csapategyeztetésen, amikor a hogyan tovább lehetőségeit vizsgáltuk, ő vetette fel, hogy ez az ideális pillanat. Nem kellett sokat győzködnie, a már említett szakmai okok miatt is ez a jó döntés, de természetes nagyon örülök, hogy a pályafutásom során eljön ez a lehetőség. versenyzők vagyunk, ezért igyekszünk a lehető leggyorsabban menni, de tudjuk azt, hogy hol a határ, mennyi kockázat fér bele.”
A SKODA Rally Team Hungaria és a Topp Cars első közös versenye lesz a Portugál Rally, és ez remek alkalom, hogy ne csak a teszteken, hanem egy nagyon hosszú, és roppant nehéz versenyen is még jobban összecsiszolódjon a szervizcsapat és a versenyzőpáros.
Egy raliversenyen nehéz megjósolni, hogy a végeredmény tekintetében mire lehet képes egy páros. Még nehezebb esélyeket latolgatni egy világbajnoki futamon, ahol először indul a csapat, és a legfontosabb az, hogy tapasztalatokat gyűjtve eljussanak a célig. Még akkor is így van ez, ha tudjuk, hogy 2018-ban az első ERC dobogós helyét épp a hírhedten nehéz Acropolis Rallyn szerezte meg Herczig Norbert és Ferencz Ramón. Ott másodikak lettek a Skoda Fabiával. Norbi amúgy sem szeret eredményekről beszélni, most is inkább az erősségeket és a kockázatokat vette számba.
„26 gumival kell teljesíteni ezt a pokoli hosszú és nehéz versenytávot. Mi ebben jók vagyunk, sokszor bebizonyítottuk, hogy jól tudunk abroncsot választani és úgy beosztani a gumikat, hogy a végére is maradjon. Láttuk, látjuk, hogy mire képesek azok a versenyzők, akikkel együtt megyünk az ERC-ben, de nem szabad elfelejteni, hogy megint egy olyan helyszínre megyünk, ami nekünk új, nekik pedig már van tapasztalatuk. Arra is készülnünk kell, hogy ezúttal nem az elsők között indulunk, hanem csak a WRC pilóták és az egész évben a sorozatban induló versenyzők mögött. Előfordulhat, hogy a 40. és az 50. hely környékén megyünk már az első körben is, ami azt feltételezi, hogy ezeken a pályákon ilyenkor már kaotikus állapotok alakulhatnak is. Bárhol kifordulhat egy olyan kő, ami veszélyt jelent a gumira vagy a futóműre. Tudjuk, készülünk rá, és ezzel együtt a számtalan olyan helyzetre is, ami eddig még nem volt a pályafutásunkban. És ahogyan mindig, most is számítunk a szurkolókra. Már most tudjuk, hogy ebben a három napban is sokan velünk lesznek, amit előre is köszönünk.”
Andreas Mikkelsen, Jan Kopecky, Kalle Rovanpera, Herczig Norbert – a közös pont a négy raliversenyző közt, hogy mindannyian versenyeztek már a TOPP Cars versenyautóival. Hogy egy alig több mint 7000-res lélekszámú baranyai kistelepülésen hogyan lehet felépíteni egy nemzetközi szinten is magasan jegyzett ralicsapatot, erről beszélgettünk a névadó, alapító Topp Zoltánnal.
Nincs hely a parkolóban. Szemben két szervizkamion, jobbra egy kisebb tréler, a parkoló autók közt megbújik László Zoltán Rally3-as Fiestája, ami néhány napja még a Horvát Vb futamon versenyzett. Odabent a műhelyben elsőre azt hisszük ebédszünet van akkora a csend. Aztán kiderül, hogy lázas munka folyik, csak épp olyan szervezettséggel, hogy nem kell ide hangos szó, mindenki tudja a dolgát. Előkerül Topp Zoltán is, épp egy megbeszélést fejezett be, de már invitál is az irodába. Kicsi lelkiismeretfurdalással követjük, mert szabadkozik, hogy a mai ebéd (is) kimarad, ezért a beszélgetés közben egy energiaitallal oldja meg a kalóriabevitelt. Közben egy-egy fontos telefon is érkezik, egyeztet a könyvelővel, szervezi a következő tesztet, és olyan természetességgel vált a témák közt, hogy rögtön megértjük, hogyan tud egy ekkora csapatot működtetni.
Topp Zoltán, fotó: topp-cars.hu
Az ewrc adatbázisában öt darab R5-ös Fabia, egy Rally4-es Peugeot és egy Rally3-as Fiesta szerepel a csapat. Pontos?
Hát nagyjából – mondja szerény félmosollyal a csapatvezető. Van még egy Rally3-as Fiestánk. Az első kettő legyártott autó került hozzánk. Az egyikkel László Zoltán versenyez, ez volt a Horvát Vb futamon is, a másik pedig bérelhető. De jobb is így, mert van alkatrészünk, mert sajnos még gyenge az ellátás.
Ezzel a járműparkkal nemzetközi viszonylatban mekkora a ti csapatotok?
Európában biztos, hogy benne vagyunk a top 5-ben. Rajtunk kívül a Tok Motorsport, Gardemeisterék csapata, Tagaiék vannak még ezen a szinten.
Tehát az európai topcsaptok közül kettő magyar, és az egyik itt van Szentlőrincen. Hogy lehet egy magyar kisvárosban ilyen szinten működni?
Negyven éve benn vagyok a sportban. Lépésről lépésre folyamatosan próbáltam fejlődni. Egyre komolyabb csapatokhoz, jobb pilótákhoz kerültünk, és ehhez az kellett, hogy a körülötte levő bázis is fejlődjön. A szerelői csapat pedig javarészt úgy alakult ki, hogy folyamatosan neveljük ki a szerelőket. Mellett jött egy két külsős is, akik megkerestek minket, hogy szeretnének nálunk dolgozni. Javarészt a régióból sikerült összeállítani a csapatot, de van olyan is, aki ide költözött Pécsre, és onnan jár a műhelybe.
Mi kell ahhoz, hogy valaki veletek dolgozzon?
Szeretni kell a sportot, és a szakmáját. Ha ez a kettő megvan, akkor erre lehet alapozni, de nem könnyű megtalálni ezeket az embereket. Van aki szereti a szakmáját, de nem vonzódik a sporthoz, van aki lelkesedik a raliért, de nincs jó alapképzettsége. Látni kell, hogy ez más, mint egy általános autószerelő. Egyik részében sokkal magasabb színvonalat képvisel, de másfelől pedig sokkal könnyebb. Például egy versenyautót sokkal könnyebb szerelni, mint egy utcai autót, ellenben nagyon alaposan meg kell tanulni egy-egy modellt. Szerencsére ebben az évben jött három új kolléga, elszántak, lelkesek, öröm velük dolgozni. A sportot még tanulniuk kell, de örülök nekik, mert velük és a fiatal pilótákkal együtt a hosszútávú jövőt is látom.
fotó: topp-cars.hu
Hány területhez ért egy szerelő?
Nálunk általában mindenki megtanul mindent. Persze vannak specialisták, aki egy adott részfeladatban jobban elmélyülnek. Mi úgy dolgozunk, hogy egy-egy ember dolgozik az autó jobb és a bal elején, hátul egy ember, és egy a motortér. Ez az alap, de egy nagy feladatnál, például egy váltócserénél átcsoportosítunk. Az a tapasztalatunk, hogy így, hogy mindenki ért mindenhez, négy ember mindent meg tud csinálni, de hat már nem biztos, hogy jobb lenne, mert ott már egymást akadályozzák.
Büszkék a srácok, hogy itt dolgozhatnak?
Szerintem igen.
Te mikor szereltél utoljára?
Három-négy éve már nem nagyon volt szerszám a kezemben. Néha elhatározom, hogy újra odaállok én is, de mindig rá kell jönnöm, hogy már nem megy. Az az igazság, hogy hiányzik.
Az elmúlt másfél évben, ami ugye a pandémia miatt nem a megszokott mederben folyt, kevesebb volt a verseny, sok futam elmaradt, mi volt a leghosszabb időtartam amennyit itthon voltál?
Szerintem tíz napnál hosszabb időszak nem volt. Folyamatosan utazok, ha nem versenyre akkor a gyárakba, tárgyalásokra, mindig van valami.
Ha egy hónapot itthon kellene lenni, hogy viselnéd?
Biztos, hogy zavarna. Most is mielőtt elkezdődtek a versenyek már égett a talpam alatt a föld, pedig ebben az évben is mindig voltunk valahol. Hol egy kis verseny, hol egy teszt, hol továbbképzésre a gyárba utaztam. Nincs megállás.
Továbbképzésre?
Igen az M-Sporthoz. Még nem volt Fordunk, így gyorsan megkellett tanulnunk. Idegenkedtem is tőle, és ez még mindig így van, de talán majd megbarátkozunk. Egy versenyautót sokkal könnyebb megtanulni, mint egy utcai autót, de azért ehhez is sok idő kell.
Ekkora a különbség a márkák közt?
Elég nagy. A Skodával például nagyon könnyű együtt dolgozni. Bár mindenki ilyen lenne. A Peugeotnál nagyon nehéz az alkatrészutánpótlás, néha egészen elkeserítő. A Fordnál az ígérték, hogy ezen a téren nem lesz gond, de annyira új a Rally3-as autó, hogy emiatt sok megrendelésük van, ezért a gyártásra összpontosítanak. Ha most nincs két versenyautónk, akkor bajban lettünk volna, mert olyan alkatrészek is megálltak, amit normál esetben első körben nem veszel meg tartalékba. Kiforratlan még az autó, előjön egy két gyerekbetegség. Most a Horvát Vb futamon is volt egy két olyan probléma, amikor nagyon segítőkészen jöttek ugyan az M-Sporttól, de volt, hogy csak széttárták a karjukat. Szerencsére megoldottunk mindent, és célba értek a versenyzők.
fotó: topp-cars.hu
Szerelő van, autó van, versenyző van, kell még egy mérnök. Ők honnan jönnek?
Vannak gyári mérnökök, ezzel nincs gond, de nekem kicsit fenntartásaim vannak ezzel kapcsolatban. Szerintem sokszor túl van értékelve. Nagyon jó egy csapatban a mérnök, akkor, ha a pilótával jól ismerik egymást és sokat dolgoztak már együtt. Akkor valóban rengeteget tud segíteni. De az, hogy érkezik egy mérnök, aki nagyon jól ismeri az autót, de nem ismeri a versenyzőt, nem ismeri a pályát, és erőből mond valamit, az nem mindig jó.
Mennyi idő kell, hogy ez a kapcsolat kialakuljon?
Szerintem 5-10 verseny biztosan. Például Mikkelsen hozta a saját mérnökét, egy francia srácot, és látszott rajtuk, hogy profin dolgoznak együtt.
fotó: topp-cars.hu
A munkamegosztás hogyan zajlik egy ilyen esetben?
Mi a mérnökkel kommunikálunk. A versenyző vele egyeztet, és utána a stáb a mérnökkel beszéli meg a teendőket. Ez általában így van a top pilótáknál, akkor profi a működés, ha az irányítás egy kézben van.
De visszafelé is működik a kommunikáció?
Mindig meghallgat minket is a versenymérnök. Érdekli a véleményünk, már elismernek minket, és látják, adott esetben jobban ismerjük a pályát, vagy van egy jobb megoldásunk egy adott problémára.
Hogyan találnak rátok az élversenyzők. Mikkelsent említetted, de itt van Kopeczky, vagy épp herczig Norbert, aki egy hosszú BRR-es kapcsolat után jött a TOPP Carshoz.
Változó, mindenki máshogy jön. Azt látni, kell, hogy réggen nem is volt itthon olyan csapat, aki komplett szolgáltatást tudott nyújtani, hogy a versenyzőnek csak a versenyzéssel kelljen foglalkozni. Most jutottunk el oda, hogy minden szinten, akár vb szinten is, képesek vagyunk lebonyolítani egy versenyt. Nagyon örülök, hogy Herczig Norbival és Ferencz Ramónnal dolgozhatunk. A bakancslistánk egy tétele valósult meg azzal, hogy magyar versenyzők, magyar csapattal indulnak az ERC élmezőnyében. Nekem ez sokkal nagyobb siker, és öröm, mintha egy külföldi versenyzővel indulnánk ezeken a versenyeken. Büszke vagyok rá!
fotó: SKODA Rally team Hungaria
Mi a siker számodra?
Én akkor érzem jól magam, ha minden flottul megy egy hétvégén. Persze mi is mindig nyerni szeretnénk, de nem ez a fő cél. Mi azt akarjuk, hogy a csapat, a versenyzők együtt jól működjenek, és gond nélkül meg tudjuk csinálni a versenyt. Nem vagyok elkeseredve, ha harmadikak vagyunk vagy ötödikek, ha jól működött minden.
Kívülről azt látjuk, hogy néha pengeélen táncolnak a csapatok, verseny versenyt követ, szinte egyik helyről utaztok a másikra. Mi van, ha törik egy autó? Hogy lehet megoldani, hogy ne boruljon minden?
Nagyon jó a kapcsolatunk a gyárral. Például múltkor Semerád összetörte az autót, amivel a következő héten versenyezni kellett. Még a verseny helyszínéről hívtuk a gyárat és kedden már mehettünk a fényezett kasztniért, hétvégére készen volt az autó. Az a jó, hogy a Skodával ennyire jó a kapcsolatunk. Plusz a kamionban a karosszériát kivéve van még egy komplett autónk, így nem gond az újraépítés, csak a nagy töréseknél kell a gyár közvetlen és gyors segítsége.
fotó: topp-cars.hu
Ott van a telefonodban a tuti szám, amit a megfelelő ember vesz fel a Skoda Motorsportnál? És mindig fel is veszi ha hívod?
Igen, megvan ez a szám, és az ember. De az is hozzá tartozik, hogy ők is nagyon képben vannak. Minden versenyt követnek, ők is jönnek és kérdezik, hogy miben segíthetnek. Oda-vissza működik a kapcsolat.
Mi a jövő?
Mennyiségben már nem biztos, hogy növekedni akarunk. Az autók számát tekintve elértük a határt, inkább magasabb színvonalú versenyekre mennénk, minél jobb versenyzőkkel. Szerencsére most vannak olyan fiatal magyarok, említhetem akár László Martint vagy Trencsényi Vincét, akik előtt komoly perspektívát látok. Építkezünk is, maradunk Szentlőrincen, de mivel egyéb szervizeléssel is foglalkozunk, eddig egy fedél alatt volt minden. Most lesz egy motorsportos telephelyünk, ami csak a versenyautóké. Mindig mondom a srácoknak, hogy az egy benti cipős munkahely lesz. Itt vannak velem a fiaim is, ők nagy lendülettel vetik bele magukat a munkába, így ezen a téren is biztosított az utánpótlás.
Van saját versenyautód a garázsodban?
Most nincs, de a terv már megvan. Ott rozsdásodik szegény régi Mitsubishink, ha lesz időm, akkor azt szeretném olyan állapotra hozni, mint az első versenye előtt volt, és eltenni emlékbe.
Versenyezni sosem akartál?
Fiatal koromban már beleláttam, láttam az anyagi vonzatát, és tudtam, hogy nincs olyan családi hátterem, amivel ezt finanszírozni lehet. Ezért inkább a szerelésbe merültem bele, és bőven ki is elégített, akkor is és most is.
Amikor leültünk az asztalhoz itt az irodádban, a szokott helyedre ültél. Szándékosan az a fotó van veled szemben a falon? (a képen Ranga László és Topp Zoltán az egyik verseny szervizparkjában…)
Hát lehet, hogy véletlen, lehet, hogy szándékos, mert a pályafutásom ott indult. Mi nagyon jóban voltunk Lacival. Együtt kezdtük szerelőként, ő akkor kezdte a versenyzői pályafutását, és sokáig együtt mentünk előre a ranglétrán. Amikor Laci autót váltott én mindig mentem vele. Nem csak az ő versenyein voltam a csapatokkal, hanem mindig kialakult egy olyan kapcsolat, hogy befogadtak és közösen dolgoztunk. Így jutottam el Franciaországba a Cilti Sporthoz, akikkel három évig jártam a világot, és utána döntöttem el, hogy megpróbálom ezt itthon megcsinálni. Nagyon nehéz volt elkezdeni, de azt gondolom, hogy jó úton haladunk.
Képeket közölt az M-Sport a jövő évi hibrid Rally1-es versenyautó tesztjéről. Az idei Fiesta karosszériájába épített új technikával murván és aszfalton is tesztel Matthew Wilson.
Az M-Sport volt az első csapat amelyik megkezdte a teszteket a 2022-es specifikációjú autókkal. Malcolm Wilson csapata már akkor a pályán volt, amikor a Hyundai még csak döntött arról, hogy jövőre is ott lesznek a világbajnokságon. Most az M-Sport az első csapat, amelyik meg is mutatta a teszten készült képeket.
fotó: M-Sport
A fotókon még az idei Fiesta WRC karosszériája látható, néhány apróbb módosítással. A legfontosabb azonban, hogy ezeken a képeken sejlik fel először az oldalablakoknál az új biztonsági cella.
A képekre azért sem érdemes alapozni, mert továbbra is tartja magát a pletyka, miszerint a jövő évi autó a Puma karosszériáját kapja majd.
fotó: M-Sport
Érdekes részlete még az autónak a hátsó kerekek feletti levegőbeömlő, amelynek abban lehet szerepe, hogy a hibrid csomag megfelelő hűtést kapjon. A kérdéses nyílást a fotókon még álcázták, ám a tesztről készült videón jól látható.