Kategória: Rally

  • Hamiltonékhoz hasonlóan a neves DJ is Extreme E csapatot alapított

    Hamiltonékhoz hasonlóan a neves DJ is Extreme E csapatot alapított

    A brit elektronikus zenei királya, Carl Cox Lewis Hamilton nyomdokaiba lépve saját Extreme E csapatot alapított.

    A tisztán elektromos hajtású versenysorozat a harmadik szezonjára készül. A versenyzésen túlmenően a bajnokság célja az, hogy felhívja a figyelmet a világot érintő környezetvédelmi problémákra.

    Minden csapat egy férfi és egy női versenyzőt indít a bajnokságban, ami már eddig is számos híres nevet vonzott. Töbek között van csapata Hamiltonnak, Jenson Buttonnak és Nico Rosbergnek, míg a ralilegenda, id. Carlos Sainz versenyez a sorozatban.

    Carl Cox a minap benevezte az Extreme E -be Carl Cox Motorsport nevű csapatát, amelyet 2013-ban indított el.

    „Azért vagyok itt, hogy változtassak” – mondta a 60 éves DJ, aki az 1980-as években segített megalapozni az elektronikus zenei iparágat az Egyesült Királyságban. „A lehetőség, hogy valami ilyen dinamikus négykerekű dolog részese lehetek, egy valóra vált álom. A versenyzés, akárcsak a zene, a véremben van, és a szenvedélyemet és energiámat fogom belevinni ebbe a sorozatba, hogy valami különlegeset építsek.”

    „Az elektromos versenyzésben való részvétel új számomra, de gyorsan tanulok, és a keményen megszerzett tudásomat és tapasztalatomat fogom bevinni az Extreme E-be. A Carl Cox Motorsport azért van itt, hogy minden ellenféllel felvegye a harcot, és mi rögtön belevágunk. Azért vagyunk benne, hogy nyerjünk.”

    Cox számára nem ismeretlen az Extreme E, hiszen a tavalyi szezonban meglátogatta a paddockot Szardínián, ahol egy kört meg is tett a pályán [a nyitóképen Cox Rosberg és Alejandro Agag társaságában]. Úgy tűnik, rögtön rákapott.

    A csapat versenyzőit még nem hozták nyilvánosságra, bár Alon Shulman igazgatót már kinevezték.

    A 2023-as Extreme E szezon márciusban kezdődik Szaúd-Arábiában.
    Alejandro Agag, az Extreme E vezérigazgatója elmondta: „Carl-t mindannyian szupersztárként ismerjük, de a zenei tehetségén túl nyilvánvaló, hogy a motorsport iránti szenvedélye is mélyen gyökerezik. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele és csapatával, miközben segítjük őket a fenntartható versenyzés felé vezető úton.”

    Hivatalos: Két új helyszínre is ellátogat 2023-ban az Extreme E!

  • Sainz visszafordíttatta a mentőhelikoptert, majd nem sokkal később kiesett

    Sainz visszafordíttatta a mentőhelikoptert, majd nem sokkal később kiesett

    Id. Carlos Sainz már számos alkalommal vett részt Dakar-rain, de az idei aligha lesz a kedvence. Noha több fura eset is történt a ralin.

    A verseny korai szakaszában fia, Ifj. Carlos Sainz is kísérte őt, és majdnem intézett apjának egy büntetést is, mert hozzáért annak autójához. Végül megúszta büntetés nélkül. Nem úgy mások: volt aki egy karóra miatt kapott időbüntetést.

    Most ismét Sainzcal történt fura eset. Kedden tetőre rakta  az Audi RS Q E-Tron E2-esét, végül a helyi nézők segítségével sikerült azt visszafordítani.

    A borulás azonban Sainz fájlalta felsőtestét, ezért a protokollnak megfelelően az orvosi helikopterbe ültették, hogy egy közeli kórházba szállítsák.

    Azonban a repülőútközepén Sainz megkérte a helikopter pilótáját, hogy forduljon vissza, és vigye vissza az autójához, hogy megvárhassa az Audi mentőegységét, folytatni akarta a versenyt.

    Ennek ellenére végül sajnos fel kellett adnia a 2023-as Dakar-ralit.

    A versenyt jelenleg is Nasser Al-Attiyah vezeti, Lucas Moraes és Sebastien Loeb előtt.

    Dakar: A Coronel tesók autója megfagyott a szaúdi sivatagban

  • Egy karóra miatt osztott büntetést az FIA, még kizárás is lehet a vége

    Egy karóra miatt osztott büntetést az FIA, még kizárás is lehet a vége

    A Dakar-rali jelenleg is zajlik, Szaúd-Arábiában. Az FIA pedig ezen az eseményen sem bánik kesztyűs kézzel a versenyzőkkel.

    Korábban már beszámoltunk róla, hogy Ifj. Carlos Sainz elkísérte a versenyen résztvevő édesapját, és nem sokon múlt, hogy „intézett” is neki egy büntetést, amiért az autójavítás közelében tartózkodott, és még az ajtót is segített becsukni.

    Az esetet végül Sainzék kidumálták, és nem lett belőle büntetés.

    Más azonban nem volt ilyen szerencsés. Egészen abszurdnak tűnő indokkal is osztottak ki büntetést.

    Yasir Seaidan 30 perces időbüntetést kapott, és akár a Dakar-raliról való teljes kizárással is számolhat (felfüggesztett kizárást kaptak az időbüntetés mellé), mert navigátora nem a Rebellion Timepieces órát viselte, amely a verseny egyik hivatalos partnere.

    Korábban a résztvevők nem használhattak semmi olyan eszközt, órát, melynek volt GPS funkciója, vagy az internetre tudott csatlakozni, annak érdekében, hogy ne jusson jogtalan előnyhöz senki. Most ez annyiban változott, hogy a szervező által biztosított (szponzor) órát szabad viselni, használni, de csakis azt.

    Alexey Kuzmich navigátor azonban nem így tett

    Később azonban azzal érvelt, hogy viselt órája egy egyszerű Casio, amiről az illetékesek is tudtak.

    „Minden egyes szakasz rajtja előtt minden felszerelést ellenőriznek. Az első szakasztól kezdve mindig megmutattam a Casio órámat, amely már évek óta a tulajdonomban van, és amelyet a legjobb modellnek tartok a rally raidekhez. Soha senki nem szólt semmit, mert az óra rendben van, de nincs rajta sem GPS, sem Bluetooth. Semmi” – magyarázta Kuzmich.

    Elmondása szerint az órája csak most, hirtelen lett problémás.

    „Mentségemre mondhatom, hogy lehetetlen mindent számon tartani. De ha valóban tilos, akkor miért nem mondtak semmit a prológon?”

    A Seaidan-Kuzmich páros a 97. helyen áll. Az élen továbbra is a Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel áll, míg Sébastien Loebék az 5. helyen állnak, Carlos Sainzék azonban egy bukás következtében a 100. helyre csúsztak vissza.

    Dakar: A Coronel tesók autója megfagyott a szaúdi sivatagban

  • Dakar: A Coronel tesók autója megfagyott a szaúdi sivatagban

    Dakar: A Coronel tesók autója megfagyott a szaúdi sivatagban

    Ha sivatagról van szó, sok minden eszébe jut az embernek, de a fagy és a mínuszok bizonyára az egyik utolsó, amire gondolunk.

    A Dakar rali nevével ellentétben idén Szaúd-Arábiában zajlik. Az országra bár a meleg, száraz időjárás jellemző, és nyáron akár 50 fok is tud lenni, télen nem ritka a fagy sem.

    Ezt tapasztalta meg Tom Coronel is (és persze minden résztvevő), aki testvérével, Timmel vágott neki a versenynek, a Century Racing CR6-osával.

    Ma hajnalban Tom bejelentkezett Twitteren, és alaposan beöltözve megmutatta, hogy autójuk fagyos a -2 fokban.

    A Coronel tesók jelenleg összetettben a 16. helyen állnak a Dakar ralin, míg az élen a Nasse Al-Attiyah – Mathieu Baumel páros neve olvasható.

    Id. Carlos Sainz és Lucas Cruz párosa a negyedik, a Sébastien Loeb – Fabian Lurquin duó pedig a 11.

  • Ken Block lánya F4-es autót tesztelt, apjával felújított autóját pedig ma mutatta volna be

    Ken Block lánya F4-es autót tesztelt, apjával felújított autóját pedig ma mutatta volna be

    Kedd reggel sokkolta a világot a hír, mi szerint elhunyt a gymkhana ásza, Ken Block, akinek látványos videóit még azok is érdeklődve nézték, akiket egyébként nem érdekel ez a műfaj, vagy akár maga az autósport sem.

    Block lányát, a 16 éves Liát is megfertőzte már a benzingőz, és komolyan ismerkedni az kezdett édesapja által szeretett gépszörnyekkel. Szintén kipróbált már rali- és ralikrossz autókat is.

    Sőt, nemrégiben Formula 4-es autót tesztelt. Ken és Lia Block karácsony előtt Miamiban múlatták az időt, és nem unatkoztak. Lia az International Motorsport csapat jóvoltából tesztelhetett F4-es autót, a Homestead-Miami Speedway-en.

    Az alábbi videón épp édesapja „interjúvolja” arról, hogy izgul-e, Lia pedig elmondja, hogy gyorsabban akar menni.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Lia Block (@liakblock) által megosztott bejegyzés

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Lia Block (@liakblock) által megosztott bejegyzés

    Az elmúlt időszakban Ken és lánya közös projekten dolgoztak. Felpimpeltek egy Audi Quattrót, hogy az legyen Lia első saját autója. Az autó alakulásáról folyamatosan tudósítottak Instagramon és YouTube-on is.

    A legszomorúbb ezzel kapcsolatban, hogy alig 24 órája (hétfőn) Ken még arról írt Instagramon, hogy másnap (ma, kedden) élőben jelentkezik majd Youtube-on, hogy bemutassák lányával az elkészült Audit. Sajnos erre már nem kerülhetett sor…

    „A 4. és egyben utolsó epizód arról, hogy a 16 éves lányom, Lia megvásárolja, szétbontja, átépíti és most vezeti a ’85-ös Audi Ur Quattro-t, holnap reggel 8 órakor lesz élőben látható a YouTube csatornámon. Vajon a frissen felújított Audi végre fánkokatt fog csinálni?? Vagy ez az öreg autó el fogja hibázni a próbálkozást? Kapcsolódjatok be, hogy megtudjátok! #AudiQuattro #UrQuattro ” – írta Ken Block utolsó Instagram posztjában.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Ken Block (@kblock43) által megosztott bejegyzés

    Alább mutatjuk a sorozat korábbi három részét, időrendben:

    Sokkolta az autóversenyzőket a gymkhana-ikon Ken Block váratlan halála

  • Sokkolta az autóversenyzőket a gymkhana-ikon Ken Block váratlan halála

    Sokkolta az autóversenyzőket a gymkhana-ikon Ken Block váratlan halála

    Az autósport világának versenyzői megdöbbenésüket fejezték ki a rallysport sztárjának, Ken Blocknak a tegnapi hirtelen halála miatt.

    Block ötletes és szakszerűen kidolgozott show bemutatóival, nagy sebességű driftelésével és vagány mutatványaival hatalmas rajongótábort szerzett magának. Képességeit autóversenyzőként is kamatoztatta, és részt vett a rally-világbajnokságon és a rallycross-világbajnokságon is. Tegnapi, halállal végződő motorosszános balesete megdöbbentő reakciókat váltott ki a versenyzőtársakból. Jenson Button 2009 Forma-1-es világbajnoka a közösségi médiában irta ki a gondolatait magából:

    „Megdöbbentő, hogy elhunyt Ken Block. Egy ekkora tehetség, aki oly sokat tett a sportágunkért. Igazi látnok volt a maga egyedi stílusával és mindenkire átterjedő mosolyával. A sportágunk ma az egyik legjobbat veszítette el, de ami még fontosabb, egy kiváló embert. Szeretetem és ölelésem küldöm a Block családnak.”

    Az 55 éves Block halálhírét cége, a Hoonigan Industries is megerősítette.

    „Mélységes sajnálattal erősítjük meg, hogy Ken Block a mai napon elhunyt egy motoros szánbalesetben. Ken egy médium, egy úttörő és egy ikon volt. És ami a legfontosabb: apa és férj. Elképesztően fog hiányozni. Kérjük, tartsák tiszteletben a család magánéletét ezen időszakban, amíg gyászolnak.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Hoonigan Industries (@thehoonigans) által megosztott bejegyzés

    Conor Daly, az IndyCar versenyzője azt mondta, hogy Block a hőse volt, és „az oka annak, hogy egy Subaru volt az első autóm”:

    „Sokszor vártam a sorban, csak azért, hogy kapcsolatba léphessek és egy közös képet készíthessek vele. Minden idők egyik legmenőbb csávója. Nagyon szomorú, nyugodjon békében.”

    Daly IndyCar-pilótatársa, JR Hildebrand ennyit tett hozzá:

    „Ken bebizonyította nekünk, hogy a leghihetetlenebb dolgok akkor történnek, ha a saját utadat járod. Nekem a leginspirálóbb gondolkodó és aktív ember ebben a generációban az autóiparban, a motorsportban és a médiában. Minden értelemben egy ikon. Ma elvesztettünk egy legendát. Nyugodj békében, KB43.”

    Az F1 két legújabb pilótája, Oscar Piastri és Logan Sargeant elmondták, hogy Block híres Gymkhana-videói inspirálóan hatottak rájuk, miközben felnőttek.

    Emlékezzünk rá mi is is, az utolsó rendezett videójával, az ELECTRIKHANA-val!

    Ken Block új játékszert épített, a Gymkhana is új nevet kap

  • Elhunyt a Gymkhana királya, Ken Block

    Elhunyt a Gymkhana királya, Ken Block

    Ken Block hómobilozás következtében vesztette életét, január 2-án, Utah államban (USA).

    Egy meredek lejtőn felborult, járműve pedig maga alá temette. A kiérkező mentőegység már nem tudta megmenteni az életét.

    A Wasatch megyei seriff hivatalának tájékoztatása szerint Block délután 2 óra körül egy meredek lejtőn motoros szánnal, közlekedett, amikor a jármű hirtelen felborult, és ráesett Blockra. A baleset során elszenvedett sérülései miatt már a helyszínen halottnak nyilvánították.

    „Block úr egy csoporttal [hó]motorozott, de egyedül volt, amikor a baleset történt” – áll a seriff hivatalának közleményében.

    A balesetet övező részletek egyelőre nem tisztázottak. Block csapata, a Hoonigan közleményt adott ki a tragédiával kapcsolatban, melyben a következőket írták: „Ken egy látnok, egy úttörő és egy ikon volt. És ami a legfontosabb, apa és férj”.

    „Hihetetlenül fog hiányozni.”

    Ken Block volt rali- és ralikrossz versenyző, kaszkadőr, showman, elképesztően népszerű és látványos gymkhana videókat készített, és a DC Shoes társalapítója is volt.

    Az 55 éves Kent felesége, Lucy és 3 gyermeke gyászolja. Block 16 éves lánya, Lia szintén versenyző.

    Nyugodjék békében!

    Ken Block családi gymkhanája, otthon, egyenesen a műhelyéből!

  • Tragédia a Hungaroringen: Megállt a szíve az egyik résztvevőnek

    Tragédia a Hungaroringen: Megállt a szíve az egyik résztvevőnek

    Épp csak, hogy ma elkezdődött a szokásos, év végi Szilveszter Rallye a Hungaroringen, máris szörnyű veszteség érte a hazai autósportot.

    Az első szakaszok előfutóként résztvevő 59 éves Kaposi László szíve megállt, és már nem sikerült újraéleszteni.

    A verseny szervezői a következő tájékoztatást tették közzé:

    „Az előfutóként az első szakaszt teljesítő Kaposi Lászlónak a célba érkezést követően megállt a szíve. A szakszerű és azonnali orvosi segítség ellenére nem lehetett újraéleszteni. Halálát nem versenybaleset okozta. Kaposi László 59 éves volt.”
    Részvétünk minden hozzátartozónak és barátnak.
    Nyugodjék békében!
  • Visszatér Magyarországra a rali Európa-bajnokság a HUMDA közreműködésével

    Visszatér Magyarországra a rali Európa-bajnokság a HUMDA közreműködésével

    Egy év kihagyás után 2023-ban újra hazánkba látogat az FIA ERC Rally Európa-bajnokság (FIA ERC) mezőnye. A rangos versenyt Nyíregyháza központtal a Zempléni-hegységben és környékén október 6. és 8. között rendezik meg. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és az ERC promótere, a WRC Promoter GmbH aláírta a megállapodást a verseny megrendezéséről.

    A rali a különböző versenyszakágak között a leglátványosabb és az egyik leginkább szurkoló-közeli kategóriának számít, ezért is óriási sportdiplomáciai siker, hogy a világ második legpatinásabb ralibajnokságának hazánk is részese lehet. A kontinens-sorozaton pontosan meghatározott technikai feltételek mellet megépített versenyautókkal mérettetik meg magukat a nemzeti versenyrendszerekben kiemelkedő eredményeket felmutató versenyzők. Az ERC kiemelt célja a tehetséges versenyzők felkutatása és bemutatása a széles közönség részére.

    Az Európa-bajnoki futamoknak nagy hagyománya van hazánkban, Magyarország már az 1960-as és 70-es években is otthon adott ilyen versenyeknek. 2019 és 2021 között három alkalommal rendezett Magyarország EB-futamot. A Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA) a 2020-as és a 2021-es magyar futam is sárga lapos figyelmeztetést kapott biztonsági hiányosságok és versenyrendezői mulasztások miatt. Hazánk ezért került ki a 2022-es versenynaptárból. Az újbóli rendezési lehetőséget az idei sikeres Zemplén Rally kandidálófutammal sikerült elnyerni, amely sportszakmai és biztonsági szempontból is megfelelt az FIA biztonsági előírásainak, valamint a nemzetközi jogtulajdonos, WRC Promoter GmbH tetszését is elnyerte. Ebben komoly szerepe volt a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) korábbi vezetésének és a verseny szervezőinek.

    A 2023-as verseny központja Nyíregyházán lesz, ahol egy belvárosi gyorsasági szakasz is megrendeznek, de ellátogat a máriapócsi Rabócsiringre is a mezőny egy a szuperspeciál szakasz keretében. Az októberi verseny zárja majd a 2023-as idényt, amely a versenysorozat 70. évfordulója lesz. Várhatóan 2023-ban sem lesz hiány hazai indulókból, hiszen a magyar ralisport krémje is tervezi az indulást a zempléni sporteseményen, köztük a Herczig Norbert – Ferencz Ramón, Csomós ’Mixi’ Miklós – Nagy Attila, Hangodi Bendegúz – Bunkóczi László, Herczig Patrik – Varga Kristóf vagy éppen a László Martin – Berendi Dávid párosok.

    – Az ERC fogadásával a HUMDA az egyik legfontosabb stratégiai célkitűzésének tesz eleget: az autó-motorsportok fejlesztését célozva szeretne minél több nemzetközi szériát, egy-egy szakág csúcskategóriáját Magyarországra csábítani. Számos pozitívummal jár, ha minél több meghatározó bajnokság naptárát magyar versenyhelyszín, forduló tarkítja. Ez nemcsak országunk helyét erősítené az autó-motorsportok világtérképén, hanem a turisztikai forgalmat élénkítve növeli Magyarország szálláshelyeinek kihasználtságát. Az élő televíziós közvetítések pedig számos ország több millió háztartásába jutnak el és növelik hazánk ismertségét – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

    – Az ERC visszatérése a hazai autósport megújulásának egyik kiindulópontja. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség frissen megválasztott elnökeként büszke vagyok rá, hogy már most hatékonyan tudunk együtt dolgozni a HUMDA-val. Ez a közös munka a záloga annak az előremutató változásnak, amelyre a magyar autósportnak már régóta szüksége volt. Érdemes tisztázni, hogy ha az MNASZ életében nem következett volna be fordulat, akkor lehet, hogy egy rali-Eb futammal lenne szegényebb az ország. Az ilyen projektekből nem csak a ralisport, hanem a többi szakág is sokat tud majd profitálni a következő években. Mindent megteszünk a sikeres rendezésért, hiszen azzal hosszú évekre meg tudjuk alapozni a magyarországi futam jövőjét. A raliversenyekre látogat ki a legtöbb néző, biztos vagyok benne, hogy 2023. októberében is tízezrek szurkolnak majd. Ők a korábbi évekhez képest profibb szervezésre és a biztonsági előírások maradéktalan betartására számíthatnak, hiszen a legfontosabb, hogy mindenki, versenyzők, sportbírók és természetesen a nézők a legnagyobb biztonságban legyenek a futam során – emelte ki Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke.

  • A Dakar idei győztese visszavárja Alonsót

    A Dakar idei győztese visszavárja Alonsót

    A Dakar Rally idei kiadásának győztese, Nasser Al-Attiyah nagyon szívesen látná újra a kétszeres Forma-1-es világbajnokot, Fernando Alonsót a homokdűnék között.

    Alonso 2018 végi, Forma-1-ből való visszavonulását követően több szériába is belekóstolt, ezek közül az egyik pedig a Dakar Rally volt. A spanyol 2020-ban kóstolt bele a versenyzés ezen formájába, és végül a 13. helyen végzett, szakaszgyőzelem nélkül. Ugyanakkor Alonso így is mutatott annyit, hogy a márkatárs Al-Attiyah-t lenyűgözze, aki nagyon szeretné már viszont látni.

    „Még mindig szeretném őt újra látni a Dakaron” – idézi a katarit a Motorsport.com. „Fernandót az F1-ből ismerem, de akkor találkoztam vele, amikor 2020-ban csatlakozott a csapathoz. A csapat megkért, hogy segítsek Fernando tanításában. Három napunk volt Katarban, 50 Celsius-fok alatt, és igazán elképesztő munkát végzett. Nagyon-nagyon tehetséges. Az első Dakarján megmutatta a sebességét. Egy ilyen versenyhez tapasztalatra van szükséged, mert ha megnézed a Dakar történetét, négy-öt-hat év tapasztalatra van szükséged ahhoz, hogy győzni tudj. De nagyon jó volt, hogy Fernando ott volt. Még mindig beszélgetünk. Várjuk őt vissza.”

    Alonsónak természetesen nem titkolt célja a legendás verseny megnyerése, habár ez most érhetően kissé háttérbe szorult, mióta visszatért a száguldó cirkuszba. Forma-1-es világbajnok egyébként még soha nem tudott Dakart nyerni, de azért korábbi pilóták voltak, akik sikerrel jártak. Jacky Ickx például 1983-ban győzedelmeskedett, három évvel F1-es visszavonulása után.

    Ha Alonso egyszer visszatér a Dakarra, már a győzelem lesz a cél