A McLaren a 2022-es idénytől csatlakozik majd az Extreme E-nek, hogy többek között megmérkőzhessen a Nico Rosberg és a Lewis Hamilton által irányított csapattal is.
Az Extreme E egy olyan sorozat, ahol elektromos haszon járművekkel versenyeznek olyan helyszíneken, mint például az Északi-Sarkkör vagy az Amazónia-i esőerdő.
„Kiemelt figyelemmel követtük az Extreme E-t az utóbbi időszakban,” – nyilatkozta a wokingi istálló vezérigazgatója Zak Brown a bejelentést követően. „Ez a sorozat rendkívül innovatív, ami miatt azonnal el is kezdtünk élénk érdeklődést mutatni iránta, különösen azért, mert ezen sorozat lehetőséget ad a számunkra, hogy a fenttarthatóság szempontjából fejlődjünk. Ilyen dolgok például az autók káros anyag kibocsátásának a csökkentése és a szemét mennyiségének minimalizálása.
Brown hozzátette, hogy a McLaren Extreme E-be való csatlakozása semmi hatással nem lesz a csapat másik projektjeire, például a Forma-1-es csapatéra.
„Természetesen továbbra is a Forma-1 lesz a legfontosabb sorozat a számunkra, de ettől függetlenül az IndyCarban, az eSportban és most már majd az Extreme E-ben is szeretnénk tisztességesen helyt állni és jól szerepelni. Mindegyik sorozatban egy a célunk: győzelmeket szerezni.”
Az Extreme E a Formula E-hez hasonlóan a globális felmelegedés elleni harcot hirdeti, valamint ez az első olyan sorozat, ahol egyenlőnek számít a csapat két pilótája, amit mindegyik istállónál egy férfi és egy női pilóta alkot.
Thierry Neuville nem szeretné, hogy a Hyundai Motorsport minden erőforrásával őt támogassa a vb-n, miután Ott Tänak két katasztrofális versenye után 28 ponttal elhúzott az észttől a bajnokságban. Neuville úgy érzi, hogy inkább csapatjátékos, mint néhány más versenyző a mezőnyben.
Ott Tänak címvédése komoly veszélybe került, miután az élről esett ki a Portugál Rallyn és Szardínián is. A biztosnak látszó 50 pont helyett csak kilencet gyűjtött a két versenyen. Neuville Portugáliában összetörte az autót, Szardínián azonban idén negyedszer is felállt a dobogó alsó fokára, ezzel még épp lőtávolban maradt a két listavezető toyotás, Ogier és Evans mögött. Neuville hátránya 29 pont a listavezető Ogier mögött.
„Mindig is mondtam, hogy sok versenyzőnél jobb csapatjátékos vagyok. Azt szeretném, hogy a csapat újra a csúcson legyen, ezért mindannyiunknak a lehető legtöbb pontot kell szerezni” – mondta a belga versenyző.
„Lehet, hogy lesz olyan pillanat, amikor a versenyzői értékelésben szerezhető pontok fontosabbak lesznek számomra, mint Ottnak vagy Daninak, vagy annak aki a harmadik autóban ül. Azt a döntést, hogy ez szükséges e vagy sem, meghagyom Andrea Adamonak” – tette hozzá Neuville.
A kenyai versennyel kapcsolatban annyit mondott, hogy a saját versenyét fogja futni, nem a taktikára koncentrál, ha pedig valami történik, akkor a célbaérésre és a power stagen pontokat próbál menteni. Ezen kívül bízik abban, hogy a hazai versenyén, az Ypres Rallyn kiemelkedőt tud majd nyújtani.
Ott Tanak, Thierry Neuville. Fotó: Hyundai Motorsport
Megjelent az ERC szezonnyitójának nevezési listája. A résztvevők listája impozáns, 40 R5-ös autó lesz ott a rajtnál, köztük egy premierrel, ugyanis a Proton Iriz R5 itt mutatkozik be.
Craig Breen, Andreas Mikkelsen és Nikolay Gryazin is leadta nevezését az év első ERC versenyére, de természetesen ott lesz a tavalyi év bajnoka Alexey Lukyanuk is a Citroen C3-mal.
Mi mégis elsősorban a 12-es rajtszámú Skodára fókuszálunk majd, amelyikben Herczig Norbert és Ferencz Ramón ül majd. A Skoda Rally Team Hungária párosa a portugál vb futamon készült a Lengyel Rallyra.
Az ERC2-ben hét páros adta le a nevezését, a lista élén a bajnok ifj. Érdi Tibor – Csökő Zoltán kettős a Mitsubishivel. rajtuk kívül három Suzuki Swift, egy Toyota Yaris, egy Impreza és egy Abarth 124 indul majd a versenyen.
Az RC3-as kategóriában László Zoltánnak végre akad ellenfele. Hat Rally3-as Fiesta lesz Lengyelországban, köztük az ERC Junior bajnok Ken Torn és junior WRC versenyző Jon Armstrong.
Az ERC3-ban is van magyar érdekeltség. László Martin és Berendi Dávid komoly tervekkel és jó esélyekkel indul. Nem lesz könnyű dolguk, 16 autó nevezett a kategóriába.
A versenyt június 18-20-között rendezik. 14 gyorsasági szakaszon összesen 202 kilométer a gyorsaságik hossza, a teljes versenytáv pedig 871 kilométer lesz.
Mads Ostberg 1000 eurós büntetést és felfüggesztett 25 bajnoki pontos levonást kapott, mert a Szardínia Rally nyomdafestéket nem tűrő stílusban nyilatkozott a 18. gyorsasági szakasz végén.
“K….tt ideges vagyok, mert folyamatosan történik valami. Ezek a k…..tt sz… gumik, semmihez sem értem hozzá, mégis defektet kaptam. A k….a életbe, k……tt fáradt vagyok” – mondta élő adásban Ostberg.
Az, hogy ennyire felfokozott állapotban volt, valahol érthető. Komoly előnnyel vezetett, majd egy fékcső hibája miatt szerelniük kellett etapon. Utána szervizpark felé kiesett egy csavar a kereszttartóból, emiatt a kerék is lejött a helyéről. Megcsinálták, elindultak, de újra előjött a hiba. Késés miatt 1 perces büntetést kaptak, amivel elveszítették az első helyüket.
Vasárnap reggelre Ostberg kipihente magát, és a 17. gyorsasági végére már megint ő vezetett. A következő szakaszon jött a defekt, amit már az autóban roppant idegesen fogadott.
Miután kiadta a mérgét újra nekilátott, hogy ledolgozza a 17.5 másodperces hátrányát. Az utolsó előtti gyorsaságin ezt 2.1-re csökkentette, ám a power stagen újra elkezdett szivárogni egy fékcső, így 7.5 másodperc hátránnyal a második lett.
A büntetés indoklása szerint bár érthető a pillanat heve, és az is érthető, hogy nehéz ilyenkor kontrollálni az érzelmeket, de egy versenyzőnek élő adásban meg kell válogatni a szavait. A viselkedésével Ostberg a sportszabályzat több pontját is megsértette. A pontlevonást év végéig felfüggesztették, így a norvégnak ebben a szezonban már nyugodtnak kell maradnia.
A bajnokságban Mads Ostberg kétpontos hátránnyal második Andreas Mikkelsen mögött, és három ponttal előzi meg Marco Bulacia Wilkinsont.
Sebastien Ogier és Julien Ingrassia nem hibázott vasárnap és 46 másodperc előnnyel megnyerte a Szardínia Rallyt a csapattárs Elfyn Evans – Scott Martin páros előtt. A Hyundai a balszerencsés verseny végén Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe harmadik helyének örülhet. A belga a power stage-en is nyert, Tanak pedig második lett az utolsó gyorsaságin.
„Hihetetlen hétvége volt. Elsőként kezdtünk, és akkor azt gondoltam, jobb lett volna otthon maradni. Jó munkát végeztünk a teszten, és az autó sokkal jobb volt, mint Portugáliában. Pénteken remek napunk volt, aztán tegnap felkapaszkodtunk az élre. A bajnokság szempontjából ez nagyon jó” – mondta a célban Ogier. Igaza volt, mert 106 ponttal vezeti a bajnokságot. Az utolsó négy szakaszon biztonságit autózott a francia, nála ez azt jelenti, hogy kétszer lett harmadik, egyszer második, az utolsó gyorsaságin pedig negyedik. A gyorsaságik negyedét így is megnyerte, és ez az öt szakaszgyőzelem elég volt a végső sikerhez. A sikert még jobban magyarázza az,hogy ötödiknél rosszabb még akkor sem volt Ogier, amikor az első napon pályát kellett takarítania.
Elfyn Evans megkönnyebbülhetett a célban, mert az utolsó gyorsaságin a patakon átkelés után megállt a Toyota motorja, és jónéhány másodpercig tartott mire életre tudta kelteni. A jó 10 másodperces veszteséggel csak a pluszpontok esélyét veszítette el, Neuville így is majd 20 másoperccel mögötte végzett.
fotó: Toyota Gazoo Racing
Thierry Neuville legfontosabb célja az volt, hogy a katasztrofális hétvége után legalább a dobogót megszerezze a Hyundainak. A belga egész hétvégén szenvedett, nem találta a ritmust, de a végére még villant egyet, megnyerte az utolsó gyorsaságit, és ezzel összességében két ponttal többet vitt haza, mint az előtte végző Evans.
fotó: Hyundai Motorsport
A negyedik helyen is egy Toyota ért célba, Takamoto Katsuta megismételte a Portugál Rallyn elért eredményét, így már két WRC negyedik hellyel büszkélkedhet. Annyira célba akart érni, hogy az utolsó gyorsaságin csak 21. időt ment.
A Toyota a sikeres hétvége után 231 ponttal vezeti a gyártói bajnokságot, a Hyundainak 182 pontja van, míg az M-Sport a pocsékul sikerült hétvége után csak 82 pontos.
A WRC2-ben a Jari Huttunen – Mikko Lukka páros nyert. Mads Ostberg a reggeli szakaszon visszavette az első helyet, de a 18-as gyorsaságiról bal első defekttel jött le, és ezzel 17 másodperc hátrányba került. A következő gyorson ezt 2.1-re faragta, de a power stagen Huttunen 5 másodperccel jobb volt, és így megnyerte kettejük csatáját. Ostberg persze végtelenül csalódott volt, a végére megint előjött a fékhiba is, így most be kellett érnie a második hellyel. A harmadik Bulacia lett, aki örülhet, mert a 18-as gyorsaságin egy balosban lecsúsztak az útról, az autó forgott egyet a tengelye körül, de szerencséjükre négy kerékre érkezett és azonnal folytatni tudták.
A WRC3-ban Yohan Rossel és Alexandre Coria nyert a Citroen C3-mal. Mögöttük Pepe Lopez ért célba 26 másodperc hátránnyal, Jan Solans lett a harmadik.
Teljesítette a Szardínia Rallyt László Zoltán és Végh Attila is. Összetettben a 29. helyen végeztek, küzdelmes versenyen vannak túl. Őket is nagyon megviselte a nagy meleg és a rettenetes minőségű pálya, és a Fiesta is megszenvedte a sziklás gyorsaságikat.
vannaOtt Tanak után Dani Sordo is kiesett a Szardínia Rallyn, így Sebasten Ogier mögött Elfyn Evans a második, Thierry Neuville a harmadik. Négy WRC maradt versenyben a második nap végén, Takamoto Katsuta a negyedik, utána már a WRC2-t vezető Huttunen áll az ötödik helyen.
Dani Sordo a második helyen volt amikor a 15-ös gyorsaságin eltaláltak egy lyukat, a jobb hátsó futómű kiszakadt, az autó pedig felborult.
Andrea Adamo a Hyundai csapatvezetője is megszólalt a nap végén: „Frusztráló, de a munkánkra kell koncentrálnunk. Ez azt jelenti, hogy három autónknak kell készen lenni a holnapi napra. A legrosszabb amit tehetünk, hogy bűnbakot keresünk, vagy ujjal mutogatunk. Nyugodtnak kell maradnunk és meg kell értenünk, hogy hol tudunk fejlődni.”
A Toyotánál eközben nagyon nyugodt mindenki. Ogier 38.9 másodperccel vezet Evans előtt, a harmadik Neuville pedig egy perces hátrányban van. A zárónapon négy gyorsaságit kell túlélniük a csapatoknak.
A negyedik helyen is egy toyotás páros áll, Takamoto Katsuta pályafutása eddigi legjobb helyezését érte el Portugáliában, és most megismételheti ezt. Persze ehhez nem szabad olyan hibákat elkövetniük, mint a 15-ös gyorsaságin, ahol elfelejetették levenni a hűtőtakarót, így meg kellett állniuk a pályán. Egy percet veszítettek, így már két és fél percre vannak a harmadik Neuvilletől is.
A WRC2-ben is drámai a küzdelem. Ostbergnek délelőtt féket kellett szerelnie, délután pedig a kereszttartóból esett ki egy csavar, és emiatt a kerék is lejött a helyéről miközben a szerviz felé mentek. Megcsinálták, de újra kiesett, így folyamatosan szereltek. Késés miatt kaptak egy perc büntetés, ezzel elveszítették az első helyet. A nap végére 2.7 másodpercre faragták a hárányukat Huttunen mögött, vasárnap nagy csata lesz. A harmadik Bulacia már 2 percre van, a negyedik Prokop hátránya pedig hét perc.
A WRC3-ban Yohan Rosselék 37 másodperccel vezetnek, nagyon kiegyensúlyozottan versenyeznek. Mögöttük Pepe Lopez a 12-es gyorsaágin átvette a második helyet Jan Solanstól és 10 másodperces előnnyel kezdi a vasárnapot. Kajto superrallyzik, de nem lassan, a 14. gyorson hetedik idő villantott.
László Zoltán és Végh Attila továbbra is versenyben van. A szombati utolsó előtti szakasz végén az összetett 34. helyen álltak a Rally3-as Fiestával.
Ott Tanak a 12. gyorsasági szakaszon eltalált egy nagy sziklát és nem tudta folytatni a Szardínia Rallyt. Sebasitien Ogier vezet, mögötte 17.5 másodpercre van Dani Sordo. A harmadik Elfyn Evans hátránya 32.1 másodperc.
40.4 másodperc. Ennyi volt Ott Tanak előnye a 11. gyorsasági végén, miután reggel megnyerte a nyitószakaszt, és okosan tartotta előnyét a mögötte egymással harcoló Ogier és Sordo előtt. Aztán a reggeli kör végén jött a szikla ami a nyomvonalon volt, és az észt versenyének vége lett.
fotó: Hyundai Motorsport/Silveston
Ogier két gyorsaságit nyert délelőtt ezzel megelőzte Sordót és picit el is lépett tőle, de mint Tanak példája mutatja, Szardínián szükség van a szerencsére is. Elfyn Evans a 11-es gyorsaságit nyerte meg, de szüksége is volt rá, mert a negyedik Neuville már csak szűk nyolc másodpercre van tőle. A WRC mezőnyből a hatodik Katsuta az aki még nem superrallyzik, aminek nagyon örül, mert van kalandja bőven. Egy sisak nagyságú sziklát is eltalált és ma is lefulladt az autója, így ő a túlélésre játszik, ami nem is rossz taktika, tekintve, hogy így is az ötödik.
Mads Ostberg továbbra is vezeti a WRC2-t, sőt összetettben is a hatodik, de a vérnyomása neki sincs rendben. A reggeli második szakaszon eltört egy fékcső a Citroenen, de sikerül valahogy helyrehozniuk és továbbra is vezetnek. Huttunen 25 másodperc hátránnyal a második, a harmadik Bulacia pedig majdnem két és fél percre van Ostbergtől.
A WRC3-ban Rossel vezet Solans és Lopez előtt. László Zoltán és Végh Attila továbbra is versenyben van, a 34. helyen állnak.
Ott Tanak az első öt gyorsasági szakaszt megnyerte és vezeti Szardínia Rallyt. A szintén Hyundai i20 WRC-vel versenyző Dani Sordo feljött a második helyre, a toyotás Sebastien Ogier a harmadik.
Tanak a délelőtti magabiztos versenyzését folytatta Szardínián, de délután „csak” egy szakaszt nyert, így 19.4 másodperc az előnye Dani Sordo előtt. Sordo felzárkózása sem véletlen, a hatos, hetes és nyolcas gyorsaságin is ő volt a leggyorsabb, ezzel bebiztosította a kettős Hyundai vezetést a nap végén.
A harmadik helyen Sebastien Ogier áll, a hátránya 36 másodperc, ami kisebb csoda, tekintve, hogy neki kellett a délutánra már nagyon rossz minségű pályákon elsőként menni.
fotó: Hyundai Motorsport
A vezető trió, valamint Neuville és Katsuta is három kemény és három lágy gumival kezdte a délutáni kört. Tanaknak még arra is volt energiája, hogy a hetes gyorsaságin taktikázzon a gumikkal, de ez is bejött neki, megspórolt pár lágy Pirellit. Evans és Loubet négy kemény és két lágy abroncsot választott, Greensmith pedig öt kemény gumival versenyzett.
Elfyn Evansnak is kijött a lépés, két helyet lépett előre és negyedik, de egy perc feletti a hátránya. Neuville az ötödik, nem elég, hogy nem érzi a ritmust, még két defektet is kapott.
A hatodik helyen Takamoto Katsuta áll, a japánt rejtélyes lefulladások hátráltatják. Óvatosan próbál versenyezni, tudja, hogy ezeken a pályákon könnyű rajtaveszteni.
Gus Greensmith nem a pályák miatt esett ki, hanem a Fiesta hajtáséval történt valami, így Rovanpera és Suninen után ő is superrallyzik szombaton.
Nem lesz ott viszont a szombati rajtnál Andreas Mikkelsen. Még délelőtt borult egyet és balszerencséjére megsérült a bukócső, így a Szardínia Rally számára véget ért. A WRC2-t Ostberg vezeti, a nyolcból hat gyorsaságit megnyert. 27 másodperc a hátránya Jari Huttunennek, a harmadik Bulacia pedig már több mint két percre van.
A WRC3-ban hatalmas a csata, Kajetanowicz, Rossel, Lopez és Solans vív egymássaal. A két Skoda és a két Citroen 20 másodpercen belül volt a hetes gyors végén, Kajto 8,2-vel vezetett Rossel előtt. Frissítés: Kajetanowicz a nyolcas gyorsaságin kiesett. Egy balosban lecsúsztak az útról, az autó nem sérült meg komolyan, de nem tudtak visszjönni a pályára. Szombaton superrallyznak. Yohan Rossel vezet 16.3 másodperccel Pepe Lopez előtt.
László Zoltán és Végh Attila továbbra is helytáll, a 34. helyen voltak a hetedik gyorsasági után.
Az első négy gyorsasági után Ott Tanak és Martin Jarveoja vezeti a Szardínia Rallyt 16.9 másodperccel Dani Sordo előtt. A harmadik helyen Sebastien Ogier áll 18.7 másodperces hátránnyal.
Ott Tanak nagyon bekezdett Szardínián, mind a négy reggeli gyorsaságit megnyerte. Ogier harmadik helye is komoly haditett, hiszen a francia elsőként ment végig a pályákon, takarítania kellett.
A gumtaktika már reggel elkezdődött, Tanak, Ogier, Sordo és Neuville három kemény és három lágy Pirellivel indult az első körre. A többiek négy kemény és két lágy abroncsot választottak. Sordónak azonban nincs szerencséje, megint arra panaszkodott, hogy valamelyik gumija tönkrement, pedig nem is autózik a határon.
A nagy vesztes eddig Kalle Rovanpera. A harmadik gyors után még második volt, de a negyedik szakaszon megütötték a jobb első futóművet. Temu Suninennek pedig csak az első gyorsig tartott a verseny, egy a jobbosban felborultak. Hiába érkezett négy kerékre a Ford, nem tudta folytatni, de szombaton újra versenyben lesznek.
Negyedik helyen van Thierry Neuville, a bő fél perces hátrányt azzal magyarázza, hogy nem érzi a ritmust. Takamoto Katsuta az ötödik, a negyedik gyorson eltalált egy bálát, de épségben megúszták, nem is veszítettek sok időt.
A WRC2-ben Adrien Fourmaux a második gyorson lecsúszott az útról, kitört a bal első kereke és itt véget is ért a napjuk. Andreas Mikkelsen a negyedik gyorson 300 méter után borult fel, tovább tudtak menni de három és fél percet veszítettek. A kategóriát Ostberg vezeti, ami nem meglepő, hiszen három gyorsaságit nyert meg a négyből. A második Huttunen már 21 másodpercre van Ostbergtől, a harmadik Bulacia pedig több int egy percet kapott.
László Zoltán és Végh Attila három gyorsasági után a 46. helyen állt a Rally3-as Fiestával.
Thierry Neuville és Martin Wydaeghe nyerte a Szardínia Rally shakedownját, az előnyük 9 tized másodperc volt az Ott Tanak – Martin Jarveoja páros előtt. A harmadik helyen a fordos Teemu Suninen végzett, ő egy másodperccel volt lassabb Neuvillnél, pedig ez lesz idei első murvás versenye.
Neuville negyedik próbálkozásra futotta meg a legjobb időt, ami 1:50.7 másodperc volt, a mindössze 2.89 kilométeres szakaszon. A negyedik Ogier, az ötödik Dan Sordo lett. Kalle Rovanpera számára kisebb ijedséggel kezdődött a délelőtti program, a Yaris kormányszervójával volt gond, de szerencsére időben megjavították.
A WRC2-ben Ostberg 3 tizeddel volt jobb az most ebben a kategóriában versenyző Fourmauxnál, harmadik az észt Georg Linnamae lett. Andreas Mikkelsen csak az ötödik időt autózta, igaz csak egyszer ment végig a pályán.
A WRC3-ban is a Citroennek ment legjobban, Nicoals Ciamin és Yohan Rossel közt is csak három tizedmásodperc volt a különbség, a harmadik Emil Lindholm lett Skodával.