Kategória: Rally

  • Európába is ellátogat az Extreme E, megnevezték az egyik új helyszínt

    Európába is ellátogat az Extreme E, megnevezték az egyik új helyszínt

    Az idén induló elektromos tereprali sorozat (Extreme E) eddig öt fordulósra tervezett első szezonjából két helyszínen versenyeztek az érintettek.

    A szaúdi sivatag és a szenegáli tengerpart után jelenleg a grönlandi jégmezőkre készül a mezőny. Ezután a brazil esőerdők, és Nepál helyére beugró patagóniai gleccserek következtek volna.

    Alejandro Agag nem tétlenkedett, hanem a kimaradó futamok pótlására létrehozta a Sziget X-Prix-t. A verseny helyszíne elsőként a Földközi-tengerben elhelyezkedő olasz sziget, Szardínia lesz.

    Ez nem éppen az a távoli és elhagyatott helyszín, amit a spanyol előre megálmodott a sorozatnak, de így is a környezeti problémákra fókuszálnak majd.

    „A környezeti krízis [amire az Extreme E felhívja a figyelmet] nem csak a nehezen megközelíthető területeket érinti. Közelebb, Észak-Amerikában és Európában is tapasztalunk problémákat. Növekszik a hőmérsékletet, hőhullámokat és erdőtüzeket észlelünk – jelenleg Szardíniában is –, ezek talán a legutóbbi pusztító példák.” – ismertette az okokat az Extreme E alapítója.

    A szárd kormányfő, Christian Solinas megerősítette, az Olasz Automobil Klub (ACI) mellett ők is a szervezőkkel együttműködve dolgoznak majd a verseny sikeréért.

    Az első szezon utolsó versenyének helyszínét még továbbra sem jelentették be.

  • A McLaren leigazolta az amerikai Top Gear egykori műsorvezetőjét!

    A McLaren leigazolta az amerikai Top Gear egykori műsorvezetőjét!

    A fenti mondat bármilyen hihetetlen hangzik, igaz. Viszont sokkal többet is el lehet mondani Tanner Foustról, a McLaren újonnan kinevezett Extreme E pilótájáról.

    A brit istálló 2022-ben csatlakozik majd az elektromos sorozathoz, így Foustnak még várnia kell tényleges a bemutatkozásra.

    „Izgatottan üdvözöljük Tannert a McLaren pilóták között. Terepen a világ legjobbjai között van, rengeteg tapasztalattal és számos győzelemmel.” – összegezte Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

    Az amerikai repertoárjában szinte minden szerepel: kaszkadőrként, műsörvezetőként is dolgozott, az Egyesült Államokban drift, X Games, és ralikrossz versenyeket is nyert.

    Utóbbiban volt a legsikeresebb, az első Global RallyCross bajnokság megnyerése után a világbajnokságon is indult néhány versenyen. Máig ő az egyetlen, aki nem európai versenyzőként tudott diadalmaskodni valamelyik WRX hétvégén.

    2019-ben negyedszerre is amerikai ralikrossz bajnok lett, emellett pedig az Aszfalt királyai című filmben is szerepelt.

    „A McLarennél versenyezni minden versenyző álma, és az, hogy ezt egy ennyire újító szellemű és fantáziadús sorozatban tehetem meg, még különlegesebbé teszi a helyzetet. A koncepció egészen egyedi, a kihívás pedig lenyűgöz. Minden tapasztalatomra és képességemre szükségem lesz.” – jelentette ki Foust.

    „Mindeközben pedig egy jó célért tehetek, ami az egész bolygót és az emberi társadalmat érintő problémákra hívja fel a figyelmet.”

    A molekuláris biológiában diplomát szerző amerikai csapattársát – aki a McLaren első női versenyzője is lesz – később fogja bejelenteni a csapat.

    Az alábbi videóban Norris és Ricciardo üdvözlik őt a McLarennél:

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Extreme E (@extremeelive) által megosztott bejegyzés

  • A hétvégén WRC futam – F1-es pályán is versenyeznek

    A hétvégén WRC futam – F1-es pályán is versenyeznek

    Pokoli tempó, szűk vidéki utak, majd 300 kilométer gyorsasági – Belgium izgalmas versennyel várja a WRC mezőnyt, amely először látogat el az országba.

    A világbajnokság nyolcadik futama jellemzően szűk aszfaltos pályákat kínál versenyzőknek és a nézőknek. Pénteken reggel rendezik a shakedownt, egy közel 10 kilométeres pályán, majd kora délután már az első gyorsaságin kezdődik az éles verseny. Roppant szoros időbeosztással kétszer négy szakaszt az első napi penzum, mindezt Ypres környékén a szervizpark 30 kilométeres körzetében. A nap leghosszabbja a több mint 23 kilométeres híres Kemmelberg szakasz a macskakövekkel és a trükkös ugratókkal. Az utolsó gyorsasági 20:48-kor indult, fél nap alatt 135 kilométert tesznek meg a párosok.

    Szombatra szintén nyolc gyorsaságit terveztek. A reggel a Hollebekke gyorssal indul, ez a verseny leghosszabbja, 25.86 kilométerrel. Erre a napra jut a legrövidebb gyorsasági is, a 12-es és 14-es számú Mesen – Middelhoek csak 7.99 kilométer.

    A vasárnapot utálni fogják a későn kelők, mert 4:45-kor indul a mezőny Spa-Francorchamps-ba. Az ikonikus versenypályára és környékére került a két zárószakasz, természetesen ezeken is kétszer mennek végig. A gyorsaságik tartalmazzák az Eau Rouge, Raidillon, Malmedy és Rivage kanyarokat is. A power stage a 11.21 kilométeres Francorchamps gyorsasági lesz.

    A bajnokságban Ogier 148 ponttal vezet, mögötte 37 pont hátránnyal Evans a második. Neuvillenek a harmadik helyen már csak 96 pontja van, míg a negyedik az Észtországban győztes Rovanpera.

     

  • A WRC vezetője akár egy magyarországi futamra is lát lehetőséget

    A WRC vezetője akár egy magyarországi futamra is lát lehetőséget

    A WRC rendezvényigazgatója Simon Larkin elmondta, hogy a jövőben nem csak az ERC pilóták számára képzelik a WRC előszobájának a sorozatot, hanem a versenyek is léphetnek egy lépcsőfokot.

    „Nem csak a fogadó országokban, hanem az egész régióban növelni szeretnénk az ERC rangját”mondta a Dirtfishnek Larkin.

    „Tiszteletben tartjuk azt, amit az Eurosport tett az elmúlt években, de most úgy érezzük készen állunk, hogy ezt tovább építsük, felhasználva a WRC-ből származó tudásunkat a tartalomelőállítás és a médiaszolgáltatókkal területén”

    Ezzel tulajdonképpen azt a sikeres receptet kívánják átültetni a Európa-bajnokságba, ami a Vb-n már működik, és amivel újra felvirágoztatták a sportágat. A promóter viszont nem állna meg itt, az általuk elképzelt komplex rendszerben a versenyek rendezői számára is izgalmas lehetőséget villantottak meg.

    Liepaja László
    fotó: Bastien Roux / DPPI

    Hiszünk abban, hogy a rali piramis lehetőséget nyújt a versenyzők számára, hogy az ERC-ből a WRC-be kerüljenek. Ugyanígy gondolkodunk az eseményekről is. Együtt akarunk dolgozni a kormányzatokkal melyek támogatást nyújtanak a versenyeknek, olyan országokban mint például Magyarország, Lettország és Lengyelország, hogy még nagyobb megtérülést kínáljunk a befektetéseiknek. Alapvetően az lenne a tervünk, hogy meghatározott évekre fektessenek egy ERC fordulóba, és az infrastruktúrát valamint a tapasztalataikat felépítve WRC versenyt rendezzenek” – fejtette ki Larkin.

    A Rally Hungary tökéletesen illik ebbe az elképzelésbe. A magyar verseny minden alkalommal nagyon sikeres volt, független szereplők is elismerik, hogy sok tekintetben már most megközelíti a WRC szintjét.

    Az igazgató azt is elmondta, hogy lehetőséget lát arra, hogy a jövő évi ERC naptár nyolc helyett kilenc versenyt tartalmazzon, de jelenlegi versenyek jövőjét nem vonják kétségbe.

    „Számos eseménynek van 2022 végéig tartó szerződése a Discoveryvel, ezek folytatását jelenleg értékeljük. A következő év kulcsa a stabilitás lesz.”

    Mi, mint a Rally Hungary promóterei nagyon örülünk ennek az elgondolásnak. A célunk továbbra is az, hogy minél magasabb szinvonalú nemzetközi eseményeket hozzunk Magyarországra. A WRC szintet ebben az évben már megismertük, nyitottan várjuk a további részleteket” – mondta Őry Tamás, a Rally Hungary promótere.

    Rally Hungary
    Fotó: Magyar Gábor
  • A Toyotának a pontok fontosabbak a győzelmeknél

    A Toyotának a pontok fontosabbak a győzelmeknél

    A Toyota Gazoo Racing csapatvezetője Jari-Matti Latvala kimondta, hogy a legfontosabb céljuk a bajnoki címek megszerzése, még akkor is, ha ez nem jár újabb futamgyőzelmekkel.

    Hétből hat versenyt megnyert eddig a Toyota Gazoo Racing a Rali-világbajnokságon és 59 pontos előnnyel vezetik a csapatok versenyét. Egyéniben Sebastien Ogiernak 52 ponttal van több, mint a harmadik Thierry Neuvillenek. A belgát még Elfyn Evans is megelőzi 15 ponttal.

    A hátralevő öt versenyre ezt az előnyt kell beosztani, hogy a szezonzáró után Japánban kettős sikert ünnepelhessen a csapat.

    Lehet, hogy a versenyzőink inkább a bajnokságot tartják majd szem előtt, ez nagyon-nagyon fontos számunkra. A következő versenyeken az egyéni és a csapatértékelésben kapott pontok fontosabbak, mint a győzelem” – mondta Latvala, aki saját versenyzői pályafutása során nem tudta megszerezni a bajnoki címet. Most csapatvezetőként kettőt is begyűjthet, ehhez az autósportban nem túlságosan bonyolultan hangzó receptet is mellékelte.

    „Csak az kell folytatnunk, amit eddig csináltunk: a lehető legjobban felkészíteni az autókat és meg kell győződnünk róla, hogy a versenyzőink számára is minden megfelelő. Ezek után meglátjuk, hogy alakul.”

    A csaptversenyben egyértelmű a helyzet, de az egyénien izgalmasabb a kép. Ogier mellett Evans is harcolhat a bajnoki címért. Kérdés, hogy valóban összecsaphat e a két csapattárs, akár már az Ypres Rallyn?

    Ha Elfyn ki akarja hívni Sébastient, akkor természetesen egy kicsit kockáztatnia kell. Ha megpróbálja legyőzni őt az nem lesz könnyű, mert Sebastien nagyon jó aszfalton. De azt hiszem az Ypres fekszik majd Elfynnek is, így jó esélyei vannak” – mondta Latvala, de egy kiegészítést is hozzáfűzött.

    „Nem szabad elfelejteni, hogy Sebastien nagyon okos. Folyamatosan számolja a pontokat és állandóan a bajnoki cím lebeg a szeme előtt.”

     

  • Ralifesztivál Zalaegerszegen a HUMDA szakmai közreműködésével

    Ralifesztivál Zalaegerszegen a HUMDA szakmai közreműködésével

    Már csaknem ötvenen neveztek a hétvégi ZEG Rally Show-ra, amelyet a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével a Truck Race Promotion szervez Zalaegerszegen. A megyeszékhelyen és a ZalaZONE-ban a raliautók minden kategóriája bemutatkozik, a kuriózum WRC csodáktól egészen a Trabantig.

    Augusztus 8-án Zalaegerszegre több mint két évtized után tér vissza a rali a ZEG Rally Show rendezvénnyel. A rallyshow indulói nyolc gyorsasági szakaszt teljesítenek a két helyszínen. A rendezvény a nézők számára ingyenes. Az indulók közt biztosan ott lesz Bútor Róbert a Citroen C3 WRC-vel. Herczig Norbert és Ferencz Ramón a ZEG Rally Show-n ünnepli a szurkolókkal a római ERC futamon elért harmadik helyét, hazánkban idén először Zalaegerszegen indul a páros. Turán Frigyes is elhozza a Volkswagen Polo GTi R5-öt, és Csík Zoltán is megmutatja a Subaru Impreza WRC-t.

    – Egy rali showhoz hozzá tartoznak a Ladák is, Papp Arnie biztosan ott lesz. Kőváry Barna is kedvenc autómárkájával, a Trabanttal vesz részt az eseményen, de Ollé Sasa és Balog Jani is látható lesz Zalaegerszegen. Érdekességként ralikrossz autók is végigmennek a pályákon, Benyó Máté új szerzeményét hozza el a ZEG Rally Showra. Természetesen az amatőr versenyzők is indulhatnak, egészen biztos, hogy ők is látványosan autóznak majd. A ZEG Rally Show gyorsasági szakaszait kijelölt nézői pontokról lehet megtekinteni, külön családi nézői ponttal is készülnek a szervezők – hívta fel a figyelmet Őry Tamás, a Truck Race Promotion ügyvezetője.

    Herczig Norbert és Ferenc Ramón idén először most, ráadásul a fantasztikus olaszországi ERC harmadik helyezést követően találkozhat a hazai szurkolókkal a ZEG Rally Show-n. – Eredetileg nem az volt a terv, hogy a Skoda Fabia R5 evo2-vel indulunk Zalaegerszegen, de a Rally di Roma Capitale és az ott elért harmadik helyünk után újragondoltuk a terveket. Úgy döntöttünk, hogy megmutatjuk a magyar közönségnek is azt az autó, amivel ezt az eredményt elértünk. Igazi örömautózásra készülünk, de természetesen az autóversenyzői véna abban a pillanatban érvényesülni fog, amikor elrajtolunk az első gyorsaságin. Tehát nem fogunk lassan menni, de az biztos, hogy most a néha az időeredménynek nem kedvező, de látványosabb autózás is előtérbe kerül. A városi gyorsaságikat egyébként is nagyon szeretjük, Rómában is éreztük, hogy ott vannak a pálya szélén a szurkolók. Most Zalaegerszegen is erre készülünk. A városi szakaszokon és a ZalaZONE-ban is sok nézőre számítok – hangsúlyozta Herczig Norbert.

    A Rally Show másik fénypontja Bútor Róbert és a világ egyetlen magántulajdonú C3 WRC raliautója lesz. Ezzel a hétszeres ralivilágbajnok Sébastien Ogier versenyzett a 2019-es szezonban. – Rögtön igent mondtam az indulási felkérésre, hiszen nekem most az új autó miatt minden kilométer ajándék és óriási élmény. Természetesen a nézők miatt is szerettem volna indulni, és mivel ez inkább show jellegű esemény, még jobban tudunk a látványra koncentrálni, és ezzel kiszolgálni a szurkolókat. Új terep következik számunkra, aszfalton és murván mentünk már a WRC-vel, de városban még nem. Van is az autón egy városi szuperspeciál program, ezzel szinte teljesen hátsókerekes aszfalton az autó – emelte ki Bútor Róbert raliversenyző.

    – Büszkék vagyunk rá, hogy közreműködésünknek köszönhetően térhet vissza Zala megyébe a rali. A HUMDA számára kiemelten fontos ez a szakág, ezt mi sem bizonyítja jobban a ZEG Rally Show megrendezésénél, amely révén több ezer ralirajongó vehet részt az eseményen. A HUMDA által a legtehetségesebb magyar autó- és motorversenyzők támogatására életre hívott programban is ugyanúgy részt vehetnek a raliversenyzők, mint bármely más szakág sportolói. A program első pályázati időszaka várhatóan 2021 őszén indul és már kezdő szinttől nyitott lesz minden autó- és motorsport szakág versenyzője számára – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.

    A HUMDA nagyszabású támogatási rendszerének célja, hogy felkutassa, felmérje és felkarolja a legtehetségesebb magyar autó- és motorversenyzőket, ebbe természetesen a rali is beletartozik. Ennek a rendszernek a segítségével a lehető legtöbb fiatal kóstolhat bele az autó- és motorversenyzés világába. A programba mérhető, objektív adatok alapján kerülhetnek majd be a tehetségek és az innovatív, folyamatosan fejlesztett, finomított kiválasztási rendszer segítségével valóban a leginkább rátermettek kaphatnak majd lehetőséget arra, hogy magasabb szinteken is megmérettessék magukat. A sportágban korábban elért eredmények mellett többek között a vezetéstechnikát, valamint a fizikai- és mentális alkalmasságot is értékelik a szakemberek.

    A ZEG Rally Show-val párhuzamosan a HUMDA ingyenes vezetéstechnikai tréninget szervez motorosoknak HUMDA Moto Safety 2.0 néven. A közlekedésbiztonsági program kétszáz résztvevője gyakorlati tréningen és elméleti előadáson vehet részt.

  • Harmadik autón gondolkodik az M-Sport

    Harmadik autón gondolkodik az M-Sport

    Richard Millener csapatvezető szerint az M-Sport megfontolja, hogy egy harmadik autót is indítanak ebben az évben az egyik világbajnoki futamon. A cél az, hogy megkönnyítsék a jövő évi versenyzőik kiválasztását.

    A csapat még nem döntött, hogy kik vezetik a Ford Puma Rally1-et 2022-ben, Malcolm Wilson erősen hisz abban, hogy a Finn Rally az a verseny, ami megmutatja, kinek van meg a megfelelő tempója.

    Van egy harmadik karosszériánk is. Sokba kerül egy további autó elindítása, de ha Malcolm összerakja a költségvetést, akkor érdekes módja lehetne a pilóták kiválasztásának. Ezt az év későbbi szakaszában döntjük majd el. Először lássuk az idei fejlődést, hogy konkrétabb elképzelésünk legyen, hogy kiket keresünk jövőre” – mondta Millener.

    Andreas Mikklesennek van esélye arra, hogy beüljön a Fiesta WRC-be és felvegye a versenyt Greensmith-szel, aki biztosan ott lesz Finnországban. A másik autót pedig Suninen vagy Fourmaux vezeti majd.

    Mikkelsennek számára ez azt jelenti, hogy jól kell szerepelnie az Acropolis Rallyn, és Japánban is rajthoz kellen állnia.

    Andreas Mikkelsen
    Fotó: rallyhungary.com
  • 1986-ban a Hungaroringen versenyzett a Trabant amivel Kőváry Barna a ZEG Rally Showra jön

    1986-ban a Hungaroringen versenyzett a Trabant amivel Kőváry Barna a ZEG Rally Showra jön

    2012-ben versenyzett utoljára Trabanttal Kőváry Barna. A ZEG Rally Shown ismét visszaül a keletnémet csodába, sőt, ezúttal szó szerint kell érteni a csodát. Barna a heroikus munkával feltámasztott BBK-s pálya Trabant premierjét tartja Zalaegerszegen, itt megy először versenytempóban a nemrég elkészült autóval. Ebben még az sem tudja megakadályozni, hogy beszélgetésünk idején bordatöréssel lábadozott otthonában, és annyit kért, hogy ne beszéljünk vicces dolgokról, mert fáj, ha elneveti magát.

    Magam köré tekerek három tekercs duct tape-et, de akkor is ott leszek Zalaegerszegen. A lényeg az, hogy kibírjam a pattogást, mert pont ettől vagyok eltiltva. Lehet, hogy fájni fog még, de akkor is ott leszek!

    Mivel jössz?

    Azzal a Trabanttal, ami most lett kész, és Pécsen már megmutattuk a közönségnek. A ZEG Rally Show-n biztonságos pályák lesznek és az autó is tud rajta menni, a ZalaZONE erre tökéletes lesz. Az autó hasmagassága 4-5 centiméter, ez nem alkalmas például a városi gyorsasági minden részére, mert egy fekvőrendőrön már nem tud átmenni. Természetesen ott is meg szeretném mutatni az autót, ezért elrajtolok az egyenesben, de a körforgóban már lefordulok, hogy bejussak a pálya többi részére is.

    ZEG Rally Show
    forrás: Kőváry Barna

    Ez egy nagyon speciális autó, csak hegyi pályára és a Hungaroringre tervezték. Ezen mi nem is akartunk módosítani, a restaurálás volt a célunk. Várhegyi Sanyi ezzel az autóval ment, abban az állapotban hagytuk meg. Nyomtáv, felfüggesztés, motor, váltó, minden abban az állapotban van, ahogy 1986-ban az első hungaroringi futamon volt. Azt gondolom, hogy ha akkor tudta a dolgát, akkor most 35 év után is tudja majd. Természetesen megfelelő bukóketrecet, biztonsági ülést és kormányt tettünk bele, de a többi alkotóelem ugyanaz. Így akarunk tisztelegni az előtt a korszak előtt, illetve Várhegyi Sanyi pályafutása előtt.

    Mentél már az autóval?

    A Mecseken mentem vele a rajtceremónián a Dzsámitól a rajtdobogóig azt a 310 métert, amit ugye egyes fokozatban tettem meg. Az áttétele egyébként nagyon érdekes, mert több mint 80-at megy egyesben, és utána vannak elosztva a fokozatok. A legtöbbet eddig a Merencsics családban az édesapa ment vele, aki ifjúkori hobbiként éli meg ezt az egészet. Az ő munkájukat dicséri ez az autó, rettenetes mennyiségű energiát és időt raktak bele, csak hálás tudok lenni Árpiéknak, hogy ezt az autót ilyen állapotba hozták.

    ZEG Rally Show
    forrás: Kőváry Barna

    Hozzáteszem, hogy 1993-94 között én már mentem ezzel a Trabanttal utcán. Hát közlekedésre alkalmatlan volt, mert folyamatosan valamelyik irányba akart menni. Utána eltűnt, és egy fészerben leltem rá, nagyon rossz állapotban, és egy barátom segítségével tudtam megszerezni. Most minden korábbi probléma megszűnt, a futóműben minden a helyén van, sőt még az abroncs is ugyanaz, mint 86-ban volt. Természetesen a típusra gondolok, ugyanaz a Michelin TB van rajta, de nem 30 éves gumik, hanem újak. A korabeli BBK-s szabályok szerint készült el az autó, professzionálisan megépítve.

    Milyen élményre számítasz ezzel a Trabanttal?

    Én azért kattantam erre rá, mert a zöld Trabant eltűnt az életemből. Szépen fel van újítva, de sajnos már nem az enyém. A sárga Trabant, amivel a Montét teljesítettük Tóth Zsoltival, az kint van Amerikában.

    ZEG Rally Show
    forrás: Kőváry Barna

    Ilyenem, mint ez a pályaautó még nem volt. Ami érdekes benne, hogy a két karburátorral, két kipufogóval körülbelül 70-80 lóerős, és ehhez párosul 600 kilogrammos tömeg. Most már ennyi, mert egyébként 400 kg körül volt, de a csövek és az ülések miatt lett nehezebb, de ez még mindig egy nagyon jó súly-lóerő arány. Nagyautókat megszégyenítő módon megy ez a kocsi, ez a motor majdnem kétszer olyan erős, mint a Gruppe A-s Trabanté, amivel korábban mentem. Azt várom tőle, hogy megjöjjön az a feeling, amit más nem hall. Ugyanis ez egy nem egy alumínium tömbből kimart, gyártott hengerpár, hanem ez eredeti Trabant. Ezt még Helmut Assmann készítette Németországban, a motorszáma is HA-val kezdődik. A hajtókar is Trabant, minden Trabant. Megdöbbentő az élmény amit ad, és van egy fénykép, hogy a Hungaroring célegyenesében ez az autó 180-at ment. Ha ezt tudja, akkor én ebben benne akarok ülni!

    ZEG Rally Show
    forrás: Kőváry Barna

    Viszont azt is tudomásul kell vennünk, hogy a technika azóta nagyot lépett előre. Mivel eredeti főtengely van benne, egy olyan, amit az aktív trabantos korunkban készítettek nekünk, vannak határok. Egy Hungaroring kört szerintem már nem bírna ki. De egy rövid hegyi felfutón, vagy egy ilyen shown ennek még nagy csattanója lehet. Azt látni kell, hogy itt nem lesznek kézifékes fordulók, nem lesz vízbefecskendezés, mert másképp kell autózni vele. Itt a tapadás a lényeg, ami ugye az eddigi Trabantjaimnál nem volt. Keresztbe csúszás helyett gyorsan, precízen kell vele menni. De ez majd kiderül Zalaegerszegen, hiszen még nem mentem vele, ott fogok ráérezni az ízére, amit nagyon várok már. Az az igazság, hogy nem is akarok odáig jutni, hogy borulást kockáztassunk. Egyrészt ez az autó annyira egyedi és különleges darab, amit nem lehet pótolni. Nincs több ilyen karosszéria. Másrészt én is változtam, az a fajta idézőjelben vett bohóckodós, kézifékrángatós vonal nem menne már, most épp a bordatörés miatt sem. 2012-ben amikor lejöttünk Árpádtetőn Tóth Zsoltival, ott ahol tudom, hogy negyedikben parkettán lefér a Trabant, a vadászháznál visszahúztam harmadikba. Én akkor tudtam, hogy már nem vagyok olyan bátor, és nem akarom elrontani azt a feelinget amit húsz évesen megcsináltam a Trabanttal. Sem saját magammal, sem a nézőkkel nem akartam ezt megtenni. Akkor döntöttük el, hogy a sárga Trabit elvisszük Amerikába. Tudomásul vettem, hogy öregszem, lassulnak a reflexeim, ezért át is váltottam a terepjárós vonalra, ami más képességeket, készségeket kíván. De azért senki se aggódjon, azt, hogy nem mentem gyorsan az elmúlt években, ezt ennél a pályaautónál a precizitással, odafigyeléssel lehet pótolni, így biztos vagyok benne, hogy ki fogjuk szolgálni a nézőket.

    A szervizparkban természetesen megmutatunk mindenkinek mindent, és a Félelem Nélkül stábja is forgatni fog a ZEG Rally Shown. Nem felejtettem el, honnan jövök, mindent a Trabantnak köszönhetek, ezért is tértünk vissza ehhez a márkához.

    ZEG Rally Show
    forrás: Kőváry Barna

    A rendezvényről mi a véleményed?

    Mindenképpen jó kezdeményezésnek tartom. Preferálnunk kell ezeket az összejöveteleket. Abból a helyzetből, amibe szépen lassan belekeveredett a rali – nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi is -, ezek az események jelenthetik az egyik kiutat. Azt azért ne várjuk, hogy visszatér a kétezres évek eleji aranykor hangulata. Ott a kezünkben egy eszköz, a mobiltelefon, mindent lehet látni rajta. Megváltozott a világ, megváltoztak a szurkolók, megváltoztunk mi versenyzők is. Most viszont ilyen rendezvények kellenek. Egy kisebb szlalomverseny is, ahol egymásnak adják a tartalék alkatrészeket a versenyzők, jóval emberbarátibb, mint a nagy versenyek. Egy ilyen rally shownak is az a lényege, hogy nincsen tét. Ha valami történik, ki tud állni a versenyző amíg megcsinálják az autót, és nem lesz feszültség az arcokon. Éveken keresztül ment a Michele Mouton szervezésében a Bajnokok Tornája, ahol a világsztárok, Schumacher, McRae, Grönholm és a többiek bandáztak, röhögcséltek, miközben egész évben azt láttad, hogy a bajnokságban leszegett fejjel mennek előre és nincs egy mosoly sem. Ilyenkor meg ezt mindenki levetkőzi, és jó hangulatban élvezik az imádott sportjukat. Talán ez a legfontosabb ebben, hogy megy a bajnokság, de kellenek mellé ilyen fajta feszültséglevezető megmérettetések is, ahol visszatér mindenki az emberi mivoltához. Ezért örülök ennek az egésznek, az pedig, hogy a ZEG Rally Show ennyire nagy és jelentős esemény lesz, az mindenképp a szervezők munkáját dicséri.

  • Dani Sordo úgy fogyasztja a navigátorokat, mint más a gumikat

    Dani Sordo úgy fogyasztja a navigátorokat, mint más a gumikat

    Mindössze három WRC verseny után elválnak Dani Sordo és Borja Rozada útjai. Az új navigátor Candido Carrera lesz, aki már a harmadik navigátor ebben az évben a Hyundai versenyzője mellett.

    A hivatalos bejentés szerint bár mindent megtettek, hogy kialakuljon köztük a szükséges kötődés, mégsem alakult ki a tökéletes kapcsolat, ezért közösen döntöttek úgy, hogy elválnak útjaik.

    Hálás vagyok Borja elkötelezettségéért és profizmusáért” – mondta Sordo. „Megmutatta, hogy mennyire nagyszerű navigátor az autóban és azon kívül is, de hiába tettünk meg mindent, hogy száz százalékosan teljesítsünk, nem értettem meg tökéletesen a pályákon a diktált itinert.” 

    Sordo Monte-Carloban még Carlos del Barrioval versenyzett, akivel korábban három szezont teljesített. A Montén ötödikek lettek, ennek ellenére elváltak útjaik. Portugáliában már Borja Rozada ült a jobb egyben, és úgy tűnt jó döntés volt a csere, hiszen másodikak lettek. Szardínián is második helyen voltak, amikor összetörték az autót, majd a Safari Rallyn egy kitört felfüggesztés miatt ért véget a versenyük. Negyedik esélyt már nem kapott a navigátor.

    A 41 éves Candido Carrera több mint 250 versenyen indult már, legutóbb tavaly decemberben ült Sordo mellett, amikor a Monte Carlo Rallyra teszteltek. A csúcskategóriában még nincs versenytapasztalata, viszont nemrég Magyarországon versenyzett. A Mecsek Rally EHRC mezőnyében indult, Daniel Alonso Villaronnak navigált, egy Ford Sierra Cosworthtal versenyeztek.

    Sordo ERC
    fotó: STom
  • Herczig Norbi élményei Rómából

    Herczig Norbi élményei Rómából

    Harmadik lett a Rally di Roma Capitale-n Herczig Norbert és Ferencz Ramón, ezzel megszerezték harmadik ERC dobogós helyezésüket. A rali Európa-bajnokság idei harmadik versenyén magabiztos autózással szombat reggeltől vasárnap délutánig a negyedik helyen állt a SKODA Rally Team Hungaria párosa, majd az utolsó gyorsasági szakaszt megnyerték, és ezzel 3 tizedmásodperces különbséggel megszerezték a harmadik helyet.

    Nekem ez most felér egy győzelemmel” – kezdte az értékelést a nagyon boldog Herczig Norbert. „Nehéz szavakba önteni, hogy mit érzek. Nagyon sokat dolgoztunk ezért az újabb dobogóért, sokat is kellett rá várnunk. Örülök neki, hogy az a munka, amit elvégeztünk – nemcsak ebben az évben, hanem az eddigi ERC pályafutásunk során – az most beérett. Ez az eredmény azért is kiemelkedő, mert egy elképesztően erős mezőnyben értük el, és mértékadó versenyzőket tudtunk megelőzni.”

    Többek között Craig Breen, Andreas Mikkelsen és Nikolay Gryazin sem tudta megelőzni Herczig Norbertet és Ferencz Ramónt, és ezek a nevek jól mutatják, hogy bizony világbajnoki mezőnynek is bőven beillett volna az olaszországi verseny indulóinak listája. Ezekkel a nagyon erős versenytársakkal küzdött meg Norbi és Ramón, és már a kavlifikáción látszott, hogy kiemelkedő eredmény születhet a végén.

    „A verseny elejétől kezdve jó volt a tempónk. Éreztük, tudtuk, hogy a magyarországi teszt nagyon hasznos és sikeres volt. Kezdettől fogva megvolt az esély, hogy jó eredményt érjünk el. A verseny előtt ezt úgy fogalmaztam meg, hogy a legjobb ötbe vártuk magunkat. Az autó is végig tökéletes volt, nagyon apró változtatásokra volt csak szükség a beállításokban” – mondta Herczig Norbert.

    190 kilométernyi gyorsasági szakaszt jelöltek ki a szervezők a versenyre, de a sikerhez az is kellett, hogy ne csak a 13 gyorsaságin legyen hibátlan a koncentráció, hanem a több mint 500 kilométernyi összekötő szakaszon is komoly munkára volt szükség.

    „A kulcs az abroncsok menedzselése volt. A gyorsasági szakaszok között kellett megtartanunk a hőmérsékletet és a guminyomást. Olyanokra figyeltünk, hogy a két gyorsasági közötti etapon ne hűljenek ki az abroncsok, de a nyomás se csökkenjen le túlságosan, és persze több kerékcserét is beiktattunk. Volt olyan szakasz, ami nagyon igénybe vette a gumikat, itt előfordult, hogy az elején kockáztattunk egy alacsonyabb guminyomással mentünk az első pár kilométeren, de ezáltal a gyorsasági közepén, végén is maradt jó tapadásunk” – árulta el a kulisszatitkokat Norbi.

    Egy ERC futamot természetesen nem lehet hiba nélkül teljesíteni. Apróbb bakik előfordultak, egy-egy hosszabb féktáv, egy-két kevésbé jól sikerült kanyarfelírás az itinerben velejárója a ralinak. Ezen kívül két olyan momentum volt, amit Norbi említésre méltónak gondolt a verseny után.

    „Az első napon egy jobbos kanyarban az autó bal hátuljával megcsíptünk egy szalagkorlátot, de szerencsére egy apró fényezési sérülésen kívül más következménye nem volt. A másik kalandunk az utolsó szakaszon volt. A rajt után körülbelül másfél-két kilométerre volt az út mellette egy sekély kibetonozott vízelvezető. Erre rá lehetett menni az autóval, de a hegy oldalából elguruló kövek itt landoltak, és az egyik egy picit megütötte a felnit. Szerencsére ezt is kibírta a Fabia.”

    No igen, az a bizonyos utolsó gyorsasági. A harmadik helyen álló spanyol páros mögött 5.5 másodpercre faragta hátrányát a magyar duó a 12. szakasz végére. Aztán következett a közel 20 kilométeres zárószakasz, ahová előre kiszámított stratégiával érkezett a kilences rajtszámú Skoda Fabia Rally2 evo.

    ERC Róma
    fotó: SKODA Rally Team Hungaria

    „Az utolsó gyorsaságira maradt két nagyon jó állapotú használt gumink, ezeket vittük magunkkal és tettük fel előre, így ott jó tapadásunk volt. Persze emiatt jobban kellett figyelni az autó hátuljára, de jól megoldottuk” – foglalta össze Herczig Norbert.

    De még mennyire jól megoldották! Megnyerték a szakaszt, és olyan időt repesztettek, hogy szegény spanyol versenyző csak konstatálni tudta, hogy azon a versenyen, ahol egyébként pár másodpercnyi különbségért is vért kell izzadni, ott Norbi és Ramón 5.8-del volt gyorsabb náluk. Három tizedmásodperc lett a különbség, és az is beszédes, hogy a SKODA Rally Team Hungaria versenyzőit ezen a hétvégén csak az a két olasz duó tudta megelőzni, akik számtalanszor versenyeztek ezeken a gyorsaságikon, míg a mieink most voltak harmadszor ezen a futamon.

    „Újra azt láttuk, amit eddig is tudtunk, hogy az ERC mezőnye annyira erős, hogy nem férnek bele még a kisebb hibák sem. Néhány nem száz százalékos féktáv, vagy egy-két gyengébb kigyorsítás azonnal másodperceket jelent. Amikor egy húsz kilométeres gyorsaságin csak tizedek a különbségek, akkor már ezek sem férnek bele. Ha megnézzük például a húsz kilométer hosszú tízes gyorsaságit, ott csak 6.5 másodpercre voltunk az elsőtől, mégis tizedikek lettünk. Ennek ellenére nem éreztük a nyomást. Egyszer kétszer bevillant az érzés, hogy milyen jó lenne tartani az eredményt, de túllendültem rajta. Élveztük az autózást, próbáltuk megélni a pillanatot, és ez sikerült is. Főleg az utolsó gyorsaságin, ahol igazán nagy volt a tét, mégis elkezdtük élvezni, mentünk a saját tempónkban, és egy parádés szakaszgyőzelemmel megszereztük a harmadik helyet” – mondta Herczig Norbert.

    A végére már csak az ünneplés maradt, stílusosan egy olaszos tésztapartival zárta a hétvégét a csapat, a háttérben pedig ott volt a harmadik helyért kapott trófea.

    Csak megköszönni tudom mindenkinek. A csapat, a támogatók, a család, a szurkolók, mindannyian hittek bennünk, és mellettünk álltak a nehéz pillanatokban is. Most pedig együtt örültünk ennek az eredménynek, amiről szerencsére nagyon sokan tudják, hogy mennyit jelent. Kaptunk egy komoly lendületet, ezen az úton haladunk tovább, azt hiszem nem meglepetés, hogy legszívesebben már a hétvégén beállnánk a Barum Rally rajtjába” – zárta az értékelés Herczig Norbert.

    A következő versenyig még várni kell, a Barum Rallyt augusztus utolsó hétvégéjén rendezik. Oda már bajnoki ötödikként érkezik a SKODA Rally Team Hungaria párosa. Az olaszországi versenyen összesen 26 pontot gyűjtöttek, ezzel a bajnokság ötödik helyére léptek.

    A Rally di Roma Capitale végeredménye:

    1. Giandomenico Basso – Lorenzo Granai – Škoda Fabia Rally2 evo   1:54:06.6
    2. Andrea Crugnola – Pietro Elia Ometto – Hyundai i20 R5  +35.8
    3. Herczig Norbert – Ferencz Ramón – Škoda Fabia Rally2 evo +40.4
    4. Llarena Efrén – Sara Fernández – Škoda Fabia Rally2 evo +40.7
    5. Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk – Škoda Fabia Rally2 evo +56.2
    6. Fabio Andolfi – Stefano Savoia – Škoda Fabia R5 +1:04.8

    A rali Európa bajnokság állása három verseny után:

    1. Alexey Lukyanuk –  Alexey Arnautov 67 pont
    2. Andreas Mikklesen – Ola Floene 66 pont
    3. Llarena Efrén – Sara Fernández 61 pont
    4. Mikolaj Marczyk – Szymon Gospodarczyk 60 pont
    5. Herczig Norbert – Ferencz Ramón 46 pont
    6. Craig Breen – Paul Nagle 43 pont

    ERC Herczig
    fotó: SKODA Rally Team Hungaria