Világbajnok lehetett volna – gondolták a legtöbben Robert Kubicáról. A lengyel versenyzőt nagy tehetségnek tartották, és a 2011-es szezon előtt – mikor még a Renault csapat alkalmazásában állt – már azt pedzegették, hogy kivetette rá a hálóját a Ferrari.
Kubica azonban már neki sem vágott a 2011-es szezonnak, így sosem derült ki, hogy miként tudott volna teljesíteni a Ferrarinál, és mára világbajnok lenne-e.
2011. február 6-án ugyanis majdnem tragédiával ért véget F1-es pályafutása. Versenyautóban, de nem F1-es eseményen.
A lengyel egy Skoda Fabiával indult a Rally Ronde di Andora Super2000-es kategóriájában. Egy óvatlan pillanatban azonban az autó nagy sebességgel egy szalagkorlátnak ütközött, ami szabályosan felnyársalta a Skodát, és benne Kubica karját. Karja súlyosan roncsolódott, többórás műtét várt rá, és több, mint 2 hónapot töltött kórházban.
Szimuláció az balesetről
Az is csoda, hogy egyáltalán túlélte, így különösen nagy dolog, hogy a kezét meg tudták menteni, és Kubica nem csupán az autóversenyzéshez, de kimondottan a Forma-1-be is vissza tudott térni.
Sajnos azonban a rehabilitáció ideje alatt ő sem lett fiatalabb, és nyilvánvalóan nem százszázalékos a keze sem, régi formájátmár nem tudta megismételni.
A Race of Champions (ROC) egy évente egyszer megrendezésre kerülő verseny, mely során különféle motorsport szakágak versenyzői mérik össze tudásukat. A fő cél persze a szórakozás és szórakoztatás, így igazán baráti a hangulat az eseményen.
A résztvevők különféle járművekkel, azokat cserélgetve mérik össze tudásukat, párosával, kieséses rendszerben. Az eseményre a legtöbb esetben stadionokban, épített pályán került sor eddig, idén azonban már másodjára rendezik az eseményt a svédországi Pite Havsbadban, a sarkkör közelében, havas, jeges körülmények között.
10 versenyző vágott neki a versenynek, ahogy azt már megszokhattuk, párosával mérték össze erejüket, a párosokat pedig előzetesen sorsolták.
Az időjárás ma is remek volt, napsütés fogadta a versenyzőket, bár akár zavaró is lehet, ahogy a hóról visszaverődnek az alacsonyan járó nap sugarai.
Fotó: Jerry Andre/Race Of Champions
Selejtező
Adrien Tambay és David Coulthard nyitották a napot egy-egy kis méregzsák Polarisszal. A kétszeres Race of Champions győztes DC hibázott, de így is nyerte a meccset.
Elektromos Zeroid X1-esek következtek, Mick Schumacherrel és Félix Rosenqvisttel a volán mögött. Schumacher bizonyult gyorsabbnak.
A harmadik párbaj esetében maradtunk a Zeroidnál, ismét Coulthard és Tambay következett. A skót meg is forgott, sok időt veszítve ezzel, és ajándék győzelmet adva a franciának.
Disaster for @therealdcf1, who spins out of #ROCSweden after winning his first heat against Adrian Tambay.
Schumacher és Rosenqvist is Polarisra váltott. Rosenqvist féltávnál még vezetett, ám ő is megforgott, így ismét Schumacher diadalmaskodott.
Így Tambay és Schumacher jutottak be a nyolcaddöntőbe.
Nyolcaddöntő (A, B, C, D csoport, pályaautósok)
Mika Häkkinen következett Felipe Drugovich ellen, Polarisban. A kétszeres Forma-1-es világbajnok finn végül kikapott 1,5 másodperccel a regnáló F2-es bajnok braziltól.
Elektromos Cupra Urbanrebel Concept érkezett, valamint Schumacher és Tambay. Előbbi pedig bezsebelte a győzelmet.
Mr. Le Mans, vagyis a kilencszeres Le Mans győztes Tom Kristensen, valamint a ROC-on idén debütáló F1-es versenyző, Valtteri Bottas következett egy-egy Supercar Lites volánja mögött. Bottas három másodpercet vert Kristensenre. Azonban a finn kiugrott a rajtnál, amiért időbüntetés jár, így a győzelem Kristensené lett.
A négyszeres F1-es bajnok Sebastian Vettel, valamint a háromszoros W Series bajnok Jamie Chadvick folytatta a sort, Polarisszal. Vettelé lett a győzelem.
A Cuprákba Häkkinen és Drugovich ült be, de ismét Drugovich volt a gyorsabb, így ő jutott tovább, a finn pedig kiesett.
Mika Häkkinen | Fotó: Jakke Rontynen/Race of Champions
Schumacher ás Tambay polarisos összecsapása Schumacher győzelmet hozott, így a német is továbbjutott.
Supercar Lites kihívás várt Vettelre és Chadwickre. Vettel ismét nyert, így ő is továbbjutott a negyeddöntőbe, míg a versenyzőnő kiesett.
Bottas és Kristensen Polarisban mérkőzött meg másodjára. Bottas szinte végig vezetett, féltávnál még meglehetősen nagy előnnyel, azonban a legvégén, a cél előtt húzott el Bottas mellett. Így a másik finn is kiesett, Le Mans királya pedig továbbjutott.
Nyolcaddöntő (E, F, G, H csoport / off road versenyzők)
Sebastien Loeb és Thierry Neuvolle már FC1-X-es autóba pattant, mely a legerősebb ralikrossz autóként van számontartva. Az elektromos autó szöges gumikat is kapott. Féltávnál Loeb 5 mp hátrányban volt, azonban utána Neuville lebontott egy darabot a pálya határait kijelölő hófalból, ezzel pedig veszített annyi időt, hogy a győztes végül Loeb legyen.
Woah! @thierryneuville is absolutely flying in the +1,000 bhp FC1-X, but he catches a now bank and hands the first heat to @SebastienLoeb! 😱😱
Oliver Solberg és édesapja, Petter Solberg a tegnapi csapatgyőzelmük után ma már ellenfelek lettek. Először Cuprában mérkőztek meg egymással. Oliver végül fél másodperccel jobbnak bizonyult apjánál.
Tanner Foust és Johan Kristoffersson cuprás köre utóbbi győzelmét hozta, 5,7 másodperc előnnyel, miután az amerikai (hó)falat is bontott.
Mattias Ekström és Travis Pastrana Supercar Lite-tal mérte össze először az erejét, és végül Ekström nyert.
Loeb és Neuville második összecsapása Polarisokkal zajlott, végül fél másodperccel Neuville volt a gyorsabb, és kombinált idő alapján (első csatájukkal együtt nézve) is éppen csak, de jobbnak bizonyult a belga, így ő jutott tovább.
Supercar Lite-okat vezetve Kristoffersson ezúttal legyőzte Foustot.
A két Solberg Polarisra váltott. Hasonlóam alakult a helyzet, mint Bottasék esetében. Petter vezetett, ám a végén Olivert mintha ágyúból lőtték volna ki, és a cél előtt elhúzott apja mellett és ismét nyert. Ezzel pedig tovább is jutott.
Ismét előkerültek az FC1-X-esek, ezúttal Ekström és Pastrana számára. Ekström 2,2 másodpercet vert riválisára. A svéd így a negyeddöntőbe jutott.
Negyeddöntő
Schumacher és Drugovich Supercar Litesban mérte össze erejét először, és Mick sima győzelmet aratott.
Vettel és Kristensen Zeroid X1-es csatája Vettel győzelmet hozott, annak ellenére, hogy nem sokkal a cél előtt hibázott is a német.
FC1-X-esbe ült Oliver Solberg és Neuville. Solberg egy ponton úgy csípte el a pálya széli „falat”, hogy az azon lévő reklám feltekeredett autója jobb első kerekére. Így Solberg gyakorlatilag célba sem ért. Neuville célba érkezése után még percekig hámozták le Solberg autójának kerekéről a reklámfeliratot, mivel az autó gumiján található szögek még alaposan bele is kapaszkodtak a szövetbe.
Kristoffersson és Ekström Zeroiddal folytatta a programot. Nagyon szoros lett a vége, mindössze 6 századdal volt gyorsabb Ekström.
Schumacher és Drugovich második nekifutásra Zeroidba ültek. Drugovich hibázott, így sima Schumacher győzelemnek nézett ki ám a végén a német is hóba tette az autót, így végül 1,5 másodperc előnnyel Drugovich nyerte az összecsapást. Ennek ellenére, Schumacher első összecsapásos előnye elegendő volt ahhoz, hogy ő jusson tovább az elődöntőbe.
Vettel és Kristensen Polarisszal folytatta, és a német két másodpercet adott Kristensennek. Ezzel Vettel is az elődöntőbe jutott.
Oliver Solberg és Neuvolle második megmérettetése Supercar Lites-szal zajlott. Solberg nyerni tudott, azonban korábbi hibája olyan hátrányt eredményezett, hogy a továbbjutáshoz ez sem volt elég. Neuville jutott tovább.
Kristoffersson és Ekström ütközete Polarisszal folytatódott. Ekström nyerte a kört, és ezzel tovább is jutott.
Elődöntő
Vettel – Schumacher összecsapás kerekedett. A német páros Supercar Litesokkal mérték össze tudásukat. Vettel a végén hibázott, átszalad a „sávokat” elválasztó hófalon, egyenesen Schumacher útjába került, így gyorsan visszaevickélt a „helyére”. Az időveszteség azonban behozhatatlan lett, Schumacher bizonyult jobbnak.
Ekström és Neuville Zeroiddal versenyeztek egymás ellen elsőre, és ez Ekström győzelmet hozott, noha majdnem célfotóval. Előnye mindössze 3 ezred másodperc volt.
Vettel és Schumacher Polarisra váltottak és ismét Schumacher diadalmaskodott, így a döntőbe jutott.
Ekström és Neuville Supercaros köre újabb Ekström győzelmet hozott, így ő jutott kettejük közül a döntőbe.
Döntő
A háromszoros ROC győztes Ekström és Schumacher Polarisszal vágtak neki a döntő első összecsapásának. Ekström nyerte az első kört.
A második ütközetük Supercar Litesszal zajlott. Furcsa jelenet volt látható a belső kamerán, Ekström autójában füst tűnt fel, mely a váltó környékéről jött. Meglepte a versenyzőt is, de be tudta fejezni a versenyt, meg is nyerte azt, és ezzel ő lett a Race of Champions idei győztese!
Ekström negyedik alkalommal lett a ROC „bajnokok bajnoka”.
A győztes Mattias Ekström | Fotó: Jerry Andre/Race of Champions
A ROC-on szereplő négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel nagyon jó véleménnyel van a raliversenyzőkről, akik szerinte nem kapják meg a megfelelő elismerést.
A svédországi havas, jeges Race of Champions tornán Vettel a németek színeiben indult a Nemzetek Kupáján Schumacher oldalán, ahol az elődöntőig jutottak. De az ex-F1-es egyéniben is érdekelt.
A terepből adódóan ez a viadal inkább egy raliversenyre hasonlít, a mezőnyben több rali legenda is feltűnik, éppen ezen apropóból merült fel a kérdés irányába, hogy hogyan viszonyul a WRC-hez és magához a ralizáshoz is.
„Óriási csodálója vagyok a raliversenyzőknek. Szerintem ehhez lenyűgöző skillek szükségesek.” – ismerte el a német. „Ez egy aprócska bepillantás részemről abba, hogy milyen lehetne teljes értékben ralizni. Ez kicsit olyan érzés, mintha két szerszámmal, egy csavarhúzóval és egy kalapáccsal érkeznék meg szerelni, míg nekik egy komplett szerszám arzenáljuk áll rendelkezésre.”
„Szerintem ez egy remek sport, meg van benne a versenyzés meg az ügyesség is egyszerre. Sok szempontból viszont nagyon más. A rali egy kiváló sport, kiváló képességekkel és a pilóták is kiválóak. Nem kapják meg a megérdemelt rivaldafényt. Az F1 nagyon népszerű, ahogy a rali, csak utóbbi inkább az északi országokban az, pedig megérdemelné, hogy az egész világon népszerű legyen, mert hihetetlen tudást igényel.” – tette hozzá, majd arra a kérdésre is válaszolt, hogy ő maga kipróbálná-e ezt a műfajt.
„Rengeteg munkába kerülne ez, de talán ez olyasmi, amit idővel kipróbálhatok majd, ha esetleg elkezd majd viszketni a tenyerem. Remek kihívás lenne.”
Ma délben vette kezdetét az idei Race of Champions csapatversenye, a ROC Nations Cup.
A kilenc versenyzőpároshoz egy eROC csapat csatlakozott: Lucas Blakeley (a McLaren F1 Esports versenyzője) és Jarno Opmeer (a Mercedes F1 Esports versenyzője) voltak a pénteki eROC szimulátoros verseny két legjobbja, így ők alkothattak egy extra csapatot a valós versenyzők között.
Első kör
Legelsőként az eROC csapat részétől Blakeley, valamint a finn csapatból Valtteri Bottas, egy-egy elektromos CUPRA-val. Féltávnál Bottas 4 másodperc lemaradásban volt, és nem is sikerült visszahoznia a lemaradást. Így aztán a szimulátorversenyző legyőzte az F1-es versenyzőt.
A második párost a finnektől Häkkinen képviselte, ellene a másik eROC-os, Opmeer indult, Zeroid X1 volánja mögött. A kétszeres világbajnok F1-es versenyző a hófalat is érintette, és végül alulmaradt, 3,7 másodperccel. Később azonban a felvételekből kiderült, hogy Opmeer kiugrott a rajtnál…
A következő páros, aki összemérte erejét David Coulthard (Nagy-Britannia) és Sebastian Vettel (Németország) volt, egy-egy Polarisszal. A német volt jobb, féltávnál még bőven, ám végül DC sokat faragott a lemaradásából. A győzelemre azonban nem volt elég, 8 tizeddel lemaradt Vetteltől.
Mick Schumacher és Jamie Chadwick következett Polarisszal. Schumacher is érintette a hófalat, amivel időt veszített, de féltávnál így is vezetett, majd ez így is maradt. 3 másodpercet adott a német a britnek.
Bottas és Opmeer következett, Supercar Lites autókkal. Ezúttal a finn bizonyult jobbnak, úgy tűnik a bioüzemanyag által hajtott autó jobban feküdt neki, mint az elektromos.
Blakeley és Häkkinen összemérte erejét Supercarral. Féltávnál még Häkkinen vezetett, végül azonban Blakeley komoly fölénnyel nyert. Ez egyben azt is jelentette, hogy Finnország kiesett, az eROC csapat pedig továbbjutott.
Lucas Blakeley, Jarno Opmeer és a ROC főszervezője, Fredrik Johnsson | Fotó: Will Taylor-Medhurst/Race of Champions
Coulthard Zeroid X1-be ült Schumacher ellen, ám kikapott, miután meglovagolta a pálya nyomvonalát kijelölő hófalat, mintegy „sávot váltva”, majd ezt megtette mégegyszer, hogy a „helyére” kerüljön.
A Chadwick és Vettel páros is Zeroid X1-be ült. Féltávnál Vettelnek 5 mp lemaradása volt, ám végül Vettel behozta lemaradását, és megnyerte az ütközetet a versenyzőnő ellen. Ezzel Németország továbbjutott, Nagy-Britannia pedig kiesett.
Az eROC csapat és Németország hozta így létre a D csoportot a negyeddöntőben.
Negyeddöntők (A és B csoport)
Petter Solberg (Norvégia) és Sébastien Loeb (Franciaország) következett. Utóbbi egyébként késve érkezett az eseményre, így csak pár kört tudott gyakorolni, a többiekkel ellentétben.
Supercar Lites-ban ülve mérkőztek meg, és végül Solberg bizonyult jobbnak.
Elektromos Cuprában ülve Adrien Tambay következett a franciáktól, a norvégoktól pedig Oliver Solberg. Tambay nagyot hibázott, a „felüljárón” a védőfalnak ment, majd gyakorlatilag orra esett az autója. Ezzel nagy hátrányba került, így végül ifj. Solberg 25 másodperc előnnyel nyerte a fordulót.
Johan Kristoffersson (Svédország) és Tom Kristensen (Nordic csapat) Zeroid X1-be pattantak. Az ötszörös ralikrossz világbajnok svéd fölényes győzelmet aratott a kilencszeres Le Mans győztessel szemben.
Felix Rosenqvist (Nordic) és Mattias Ekström (Svédország), valamint két Cupra következett. Ekström 13 mp-et adott riválisának.
Adrien Tambay és Petter Solberg párosa Zeroid X1-re váltott. Solberg sima győzelmet aratott.
Oliver Solberg és Loeb is Zeroid X1-gyel küzdött meg egymással. Az ifj. Solberg jobbnak bizonyult a kilencszeres ralibajnoknál. A két Solberg így 100%-os mérleggel juttatta tovább Norvégiát, míg Franciaország kiesett.
Kristoffersson és Rosenqvist párosa két Supercar Lites volánja mögött szállt harcba. Előbbinek sikerült elsőként áthaladni a célvonalon.
Kristensen és Ekström Supercar Lites-os összecsapása utóbbi győzelmét hozta, így Svédország jutott tovább, míg a Skandináv (Nordic) csapat kiesett.
Tom Kristenssen | Fotó: Jakke Rontynen/Race of Champions
Negyeddöntők (C és D csoport)
Thierry Neuville (All Stars csapat) és Tanner Foust (USA) kezdte a C csoportban az akciót, Cuprával. Előbbi örülhetett végül.
Felipe Drugovich (All Stars) és Travis Pastrana (USA) Zeroid X1-gyel kezdtek. Féltávnál még a fiatal brazil vezetett, ám végül a ROC-on már rutinos Pastrana legyőzte a ROC-on debütáló, regnáló F2-es bajnokot.
Polarisok következtek Vettellel és Blakeley-vel a volánok mögött. Utóbbi ráfutott a hófalra, kishíján „beesve” ezzel Vettel elé, a német „sávjába”. Végül ez nem történt meg, de egyértelműen időveszteséggel járt. Végül Vettel könnyed győzelmet aratott.
Schumacher és Opmeer is Polarisban mérkőztek meg, és végül a német nyert. Annak ellenére, hogy a vége szorosabb lett a vártnál, mert a célegyenesre fordulva Schumacher megcsípte a hófalat.
Supercar Lites-t hajtva zajlott Drugovich és Foust párharca. A brazil nyert, ám ehhez az is nagban hozzájárult, hogy Foust alatt a végén megadta magát az autó.
Schumacher és Blakeley Zeroidban csatáztak. Sima Schumacher győzelem született, Blakeley kétszer is hibázott.
Pastrana és Neuville Supercar Lite-os csatája utóbbi győzelmét hozta, így az All Stars csapat jutott tovább az elődöntőbe.
Elődöntő
Kristofferson és Petter Solberg vágott neki elsőként az elődöntőnek, Polarisszal. Előbbinek sikerült „elrontani” Solbergék eddigi 100%-os mérlegét, és megnyerte a párharcot, noha szoros meccs volt.
A Cupra Urbanrebelek következtek, valamint Ekström és Oliver Solberg. A 21 éves Solberg legyőzte a DTM/ralikrossz bajnokot.
Kristoffersson és Oliver Solberg Zeroidos összecsapásához érkeztünk, és ismét a norvég Solberg győzelem született. Ezzel a Norvég csapat be is jutott a döntőbe.
Drugovich és Vettel Supercar Lite-tal való meccse Vettel győzelmét hozta. A német azonban kiugrott a rajtnál, ezért 5 másodperc büntetést kapott, így a győzelem az All Stars csapathoz került.
Schumacher és Neuville Zeoriddal csaptak össze, hogy eldőljön, melyikük csapata juthat a döntőbe. Schumacher azonban alulmaradt, így Németország kiesett, az All Stars csapat pedig a döntőbe jutott.
Döntő
Neuville és Petter Solberg összecsapásával kezdődött a döntő, Cuprákat vezetve. Némi meglepetésre a győztes nem Solberg lett. 1:0 az All Stars csapatnak.
Polarisba ült Drugovich és Oliver Solberg. A két fiatal közül Solberg bizonyult jobbnak, így az állás 1:1.
Drugovich és Petter Solberg Supercar Litesszal mérkőztek meg. Ekkora már a nap is alacsonyan járt annyira, hogy már nem vakított a hó, színessé vált a horizont.
Solberg sima győzelmet aratott. 2:1 a norvég csapatnak.
Oliver Solberg és Neuville Zeoriddban ültek, ifj. Solberget azonban senki nem tudta ma megverni, Neuville sem, így 3:1 lett a novégok javára. Ezzel tavalyhoz hasonlóan Norvégia nyerte a 2023-as ROC Nations Cupot, vagyis a Nemzetej Kupáját.
Ezen a hétvégén kerül sor a 2023-as Race of Championsra. Azok kedvéért, akik esetleg nincsenek képben azzal, hogy mi is ez, most minden fontos infót elmondunk.
A Race of Champions (ROC) egy évente egyszer megrendezésre kerülő verseny, mely során különféle motorsport szakágak versenyzői mérik össze tudásukat. A fő cél persze a szórakozás és szórakoztatás, így igazán baráti a hangulat az eseményen.
A résztvevők különféle járművekkel, azokat cserélgetve mérik össze tudásukat, párosával, kieséses rendszerben. Az eseményre a legtöbb esetben stadionokban, épített pályán került sor eddig, idén azonban már másodjára rendezik az eseményt a svédországi Pite Havsbadban, a sarkkör közelében, havas, jeges körülmények között.
A hétvége kétnapos. Szombaton kerül sor a Nemzetek Kupájára, ez a ROC Nations Cup, vasárnap pedig az egyéni versenyre, ami a Race of Champions nevet viseli.
Kieséses rendszer
A ROC Nations Cupban a versenyzők párosával alkotnak csapatot honfitársaikkal. Minden versenyző kezdetben egy-egy csatát vív az ellenfél csapatának versenyzője ellen, sorsolás után, és azonos autókkal versenyeznek egymás ellen. A ROC Nemzetek Kupája csoportokban zajlik, amely szerint a nemzetek a csoportjukban lévő összes többi nemzet ellen versenyeznek, és a négy legsikeresebb csapat jut tovább a kiütéses elődöntőbe.
Az egyéni Race Of Champions egy kiütéses verseny, ahol a versenyzők egyforma autókat vezetve küzdenek meg egymással, hogy bebizonyítsák, hogy megvan bennük az, ami ahhoz kell, hogy a „Bajnokok Bajnokává” koronázzák őket.
Az esemény egy csoportfordulókkal kezdődik, a versenyzők a csoportjukban lévő többi versenyzővel megmérkőznek, az autókat pedig az egyes futamok között lecserélik, így mindannyiuknak különböző gépekkel kell bizonyítaniuk. A legsikeresebb versenyzők jutnak tovább a negyeddöntőbe. Itt már mindenki csak egyszer bizonyíthat, nincs javítási lehetőség, egyenes kieséses rendszerben kell teljesíteni, és bejutni az elődöntőbe, majd a döntőbe jutásért.
Az elmúlt években már a szimulátorosokra is gondolnak az esemény rendezői és eRace Of Champions versenyt is rendeznek. Erre pénteken kerül sor, és a szimulátoros verseny két legjobbja hétvégén valós autókkal is megmérkőzhet a nagy nevek közt.
Január 28. szombaton 12.00-kor Nations Cup, január 29. vasárnap 12.00-kor egyéni verseny.
Online lesz követhető a Race of Champions YouTube csatornáján.
Sebastian Vettel a 2022-es szezon végeztével visszavonult és elmondása szerint mostantól minden figyelmét a családjára, és a számára fontos témáknak szeretné szentelni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljesen hátat fordít az autósportnak és nem látjuk többet a volán mögött.
Kicsi az esély arra, hogy bármilyen bajnokságban is teljes szezont teljesítene a jövőben, azonban egy-egy alkalommal feltűnhet majd itt-ott. Így lesz ez mindjárt a jövőhét végén is, mikor Svédországba utazik, hogy részt vegyen az idén is a Race of Championson, Mick Schumacher oldalán.
„Valamiért mindig is szerettem a ralizást” – idézi Vettelt az F1 hivatalos weboldala. „De látom, hogy ez egy nagy kihívás, mert annyira más, mint amit mondjuk a klasszikus pályaversenyzésben csinálunk. Szóval nem is tudom. Majd meglátjuk.”
Ismét Goodyear abroncsokkal versenyző csapat nyerte meg a kamionos kategóriában a Dakar-ralit. A 2023-as megmérettetésen 16 megterhelő nap során 9000 kilométert teljesítettek a csapatok sziklás, homokos és sáros talajon, amiből 5000 kilométer volt a szelektív szakasz. A holland De Rooy istálló első, harmadik és negyedik helyet is bezsebelő IVECO kamionjai nemcsak a Goodyear gumijait használták, hanem a gyár új, guminyomás-monitorozó rendszerének is hasznát vették.
A brutálisan erős versenykamionok és a szaúdi sivatag változatos terepe között az abroncs teremti meg az összeköttetést, ezért a megfelelő gumi kiválasztása kulcsfontosságú a versenyre való felkészüléskor. A holland De Rooy versenyistálló a Goodyear OFFROAD abroncsait választotta a kihívás teljesítésére, a Goodyear mérnökei pedig a csapattal szorosan együttműködve dolgoztak az eseményt megelőző felkészülés során, hogy minden eshetőségre készen álljanak.
Az erőfeszítések meghozták a gyümölcsüket: a csapat színeiben versenyző Janus Van Kasteren 1 óra 14 perces előnnyel nyerte meg a viadalt az 502-es rajtszámú, „Boss Machinery Team De Rooy” néven futó IVECO kamionnal, segédpilótái, Darek Rodewald és Marcel Snijders segítéségvel. Csapattársai, Martin és Mitchel Van Den Brink pedig a 3., illetve 4. helyen végeztek.
A Goodyear zsinórban másodszor tarol a Dakaron a kamionos kategóriában, tavaly egy másik csapattal a dobogó mindhárom fokát megszerezte. A Goodyear OFFROAD abroncsai nemcsak a kemény sivatagi ralin bizonyultak sikeresnek az elmúlt években, hanem a közutakon is: megegyező specifikációval állnak rendelkezésre a flottakezelők számára Európa-szerte. Az abroncsot úgy tervezték meg, hogy alacsony melegedés mellett tegye lehetővé a magas sebességet. A Goodyear OFFROAD abroncsai terepen is alkalmazható futókeverékkel, valamint mély, csúszásmentes futófelülettel rendelkeznek, és még jobban ellenállnak a vágásoknak, ezért ideális választásnak bizonyultak a Dakar előre nem látható körülményeihez.
Fotó: Goodyear
Új abroncsnyomás-figyelő rendszer
A Goodyear OFFROAD abroncsai mellett a De Rooy csapat a cég abroncsnyomás-figyelő rendszerét (TPMS) is használta. Ez a fedélzeti technológia egy gumiba helyezett szenzor segítségével figyelmezteti a jármű vezetőjét az abroncsnyomással kapcsolatos rendellenességekre a kamion műszerfalán található kijelzőn. Sziklás talajon és kihívást jelentő sivatagi felületeken az abroncs hőmérsékletét és nyomását érintő korai figyelmeztetés értékes időt spórolhat meg a csapat számára a problémák kiküszöbölésében.
Az európai utakon ugyanilyen technológia segít a flottakezelőknek időt megtakarítani, növelni a hatékonyságot és javítani a flottaműveletek biztonságát. A Goodyear TPMS-technológiája leegyszerűsíti az abroncs állapotának ellenőrzését, csökkentve ezzel a flotta rutinellenőrzésekre fordított óráinak számát. A túl alacsony abroncsnyomásra vonatkozó figyelmeztetés továbbá segít megelőzni, hogy az abroncs további károsodást okozzon vagy negatívan befolyásolja az üzemanyag-hatékonyságot.
A győzelem a kamionversenyek iránti elköteleződést mutatja
Maciej Szymański, a Goodyear európai haszongépjárműabroncs-ágazatának marketingigazgatója elmondta: „Gratulálok a De Rooy csapatnak az autósport egyik legkeményebb megmérettetésén elért győzelméhez. Büszkék vagyunk, hogy abroncsaink és fejlett abroncsnyomás- és abroncshőmérséklet-figyelő rendszerünk fontos és megbízható társnak bizonyultak és segítettek győzedelmeskedni ezen a legendás ralin. A győzelem ismét bizonyítja, hogy Goodyear OFFROAD abroncsai képesek megbirkózni a különböző talajtípusokkal, még nagy sebesség és nehéz körülmények mellett is.”
Gerard de Rooy, a De Rooy csapat vezetője a következőket nyilatkozta: „A Goodyear OFFROAD abroncsai nagy szerepet játszottak abban, hogy jó eredményeket érhessük el kivételesen nehéz és megjósolhatatlan körülmények között. Idén nemcsak nagy fokú tartósságot és tapadást tudtunk biztosítani, de folyamatosan nyomon is követhettük az abroncsnyomást a Goodyear beépített TPMS-rendszerének köszönhetően. Ez megkönnyítette számunkra, hogy stratégiánkat az út körülményeihez és az abroncsok teljesítményéhez tudjuk igazítani. Abban is segített, hogy meg tudjuk figyelni az abroncsok hőmérsékletét és nyomásszintjét, és valós időben gyorsan reagálhassunk bármilyen kihívásra, amely hosszabb állásidőt eredményezhetett volna.”
A De Rooy csapat támogatása a Dakar-ralin újabb bizonyíték arra, hogy a Goodyear elkötelezett a kamionversenyek iránt. 2022-ben a Goodyear meghosszabbította régóta fennálló partneri kapcsolatát, és a top kamionverseny, a FIA Kamion Európa-bajnokság (ETRC) hivatalos szponzora lett. A bajnokság május 21-én az olaszországi Misanóban indul el, a magyar Kiss Norbert címvédőként kezdi a szezont.
Raliversenyzők fedélzeti kamerája sokszor sok mindent rögzített már, azonban a Monte-Carlo-rali valami egészen újat produkált.
A Monte-Carlo-rali csütörtökön kezdődött, amikor is a versenyzők a francia Riviérán, Monacóban és Délkelet-Franciaországban versenyeztek. Két rajongó azonban – elnézést a szóhasználatért, de nagyon adja magát – b.szott az egészre. Vagy pont, hogy izgalomba hozta őket az autók látványa? Ezt döntse el mindenki maga.
A veterán görög versenyző, Jourdan Serderidis gyanútlanul száguldott, amikor a fényszórói hirtelen egy szerelmespárra világítottak rá, akik bizonyára szeretik az izgalmakat és a lebukás veszélyét, ugyanis a jobb oldali fák és bokrok mellett szexeltek.
A látványt élőben közvetítette a rali-világbajnokság honlapja.
Az akciózó (mármint a fák tövében lévőt) egyúttal több néző közelében zajlott. Egy kék ruhás férfi meglehetősen közel volt az lelkes párhoz, de úgy tűnt, nem zavarja a nyilvános kamatyolás.
A rajongók viszont nem hagyták szó nélkül az esetet, gyorsan felkerült a jelenet a közösségi oldalakra.
„Igen, ez történt a Monte-Carlo-rali közepén élőben” – tweetelte az egyik felhasználó, aki fényképes bizonyítékot is mellékelt.
Egy másik azt írta: „Ez az egyik módja a WRC nézettsége növelésének”, míg egy harmadik hozzátette: „Ne!. Képzeld el, hogy ahogy verseny közben repülsz le és ezt látod!”.
Egy negyedik pedig viccelődött: „A nézők mindent megtesznek, hogy melegen tartsák magukat ott szélen”.
Tim Coronel pedig azzal osztotta meg, hogy azt hitte, a Dakar volt kalandos, de belátja, hogy a Monte-Carlo-rali is az. 😀
Nasser Al-Attiyah ötödik alkalommal nyerte meg a Dakart Szaúd-Arábiában, így minden idők egyik legsikeresebb tereprali versenyzője lett.
A katari pilóta mellé a szerencse is odaállt, hiszen legfőbb riválisai az útszélén ragadtak. Nem kellett így kockáztatni, ezért szakaszgyőzelmeket is kiengedhette a kezéből. Az Al-Hofuf és Dammam közötti szakaszon a 11. helyen végzett, ám ez a pozíció is elég volt arra, hogy az összetettben megtartsa a vezető helyet.
Az örökranglistán így a második helyre ugrott fel a versenyző Stephane Peterhansel mögé, aki a legtöbb győzelmet számlálja.
Az Audi nagy reményekkel vágott neki az idei viadalnak, ám a győzelemről szőtt álmaik Peterhansel és Carlos Sainz Sr. balszerencséje miatt szerte foszlottak. Peterhansel volt az első, aki kénytelen volt feladni a győzelemért folytatott harcot. A 6. szakaszon hat méterről zuhant le, versenyzőtársa, Edouard Boulanger csigolyatörést szenvedett az incidens kapcsán.
Sainz mechanikai problémákkal nézett szembe, majd három szakasszal később ő is balesetezett. Sebastien Loeb sem volt túl szerencsés, defektek és egy borulás hátráltatta a franciát. Ám a későbbi szakaszok során a ralilegenda „feltámadt” és hat szakaszgyőzelemmel felugrott a tabella második pozíciójába.
A lista harmadik helyén Lucas Moraes végzett, Giniel de Villiers és Henk Lategan előtt.
Idén, 2023-ban a finn ralibajnokságban áll majd rajthoz többek között az egykori Forma-1-es versenyző Heikki Kovalainen. Csapattársa pedig nem akárki lesz, hanem Kimi Räikkönen unokaöccse.
2007 F1-es világbajnokának, mint ismert, van egy bátyja, Rami, aki szintén versenyezgetett, ám elsősorban rali vonalon mozgott mindig is. Egyik fia, Justus pedig, aki már 17 éves, nem meglepő mód, hogy ilyen vezetéknévvel, ilyen családban, szintén megfertőződött motorsporttal.
Justus már egy ideje bontogatja szárnyait raliversenyzőként. Ám elmondása szerint nem teher számára a Räikkönen vezetéknév, ugyanakkor egyáltalán nem tekinti előnynek sem.
„A nevem néha némi féltékenységet vált ki. Már megszoktam, de nagyon bosszantó, hogy ez történik” – idézi a Seiska.
Justusnak már sikerült legyőznie néhány öregfiút a raliban, de nem hagyja magát elszállni a sikertől.
Justus Räikkönen | Fotó: SECTO LABS
„Nem gondolok arra, hogy kit verek meg. A saját versenyzésemre koncentrálok, és megnézem, mit tehetek.”
Justus a versenyzés mellett olyan szakközépiskolába jár, mely az autósportra és az autóipari ágazatra specializálódott. Ez azonban most a sport miatt picit háttérbe szorul.
„Tanulni mindig van idő, de csak egy ilyen vezetési lehetőséget kap az ember” – mondta a fiatal versenyző.
Idén ugyanis teljes szezont teljesít majd a finn ralibajnokságban. A Secto Labs színeiben versenyez majd, csakúgy, mint az ex F1-es versenyző, Heikki Kovalainen. Ám míg Kovalainen egy Škoda Fabia Rally2-t vezet majd, addig Räikkönen Rally4 kategóriában egy Peugeot 208-ast hajt majd.
Kovalainen a nyáron, a Hungaroringen mesélt nekünk arról, hogy a pályaautózásnak teljesen búcsút intett, helyette a ralira koncentrál.
„Volt ez az álmom, hogy Finnországban versenyezzek, teljesen más típusú utakon, és ezt az üzenetet néhány hete egy interjúban megfogalmaztam, aztán összeültünk a Secto srácokkal, és az eredmény az lett, hogy itt vagyunk” – idézi Kovalainent a DirtFish.
„Nagyon hálás vagyok ezért a lehetőségért, nagyon várom már, hogy Finnországban ralizhassak, bizonyos értelemben olyan ez, mintha hazatérnék. Itt kezdtem gyerekkoromban, és ez egy hatalmas kihívás, ezt tudom, de nagyon szenvedélyes vagyok.”
„Még mindig fitt vagyok és jól vagyok, így nem látok okot arra, hogy ne folytassam ezt a karriert még egy kicsit tovább.”
A 17 éves Räikkönen eközben még csak a harmadik szezonját kezdi meg a raliban. Nyáron a WRC finn fordulóján kategóriájában az első helyen zárt. Ő lett a valaha volt legfiatalabb versenyző, akinek ez sikerült.
A Secto nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóság fokozására is. Matias Henkola, a Secto vezérigazgatója elmodta, hogy autóik „már most is a P1 Fuels eFuel-t használják fosszilis olajozással kombinálva”-
„Ha a motorsport fenn akar maradni a jövőben, akkor ugyanazokat a fenntarthatósági célokat kell elérnie, mint az ipar többi részének” – tette hozzá.
Kovalainen pedig nagyon is egyetért ezzel a személettel.
„A rali és a motorsport jövője szempontjából a fenntarthatóságot figyelembe kell venni” – mondta.
„És rendkívül boldog vagyok, hogy csatlakozhatok egy ilyen programhoz, és egyúttal kiélhetem a raliautózás iránti szenvedélyemet.”
Az Arctic Lapland Rally-t épp ezen a hétvégén rendezték. Kovalainen a 27., míg Räikkönen 22. lett. Utóbbi ezzel megnyerte a kategóriáját.