Kategória: Rally

  • Aggódnak a navigátorok

    Aggódnak a navigátorok

    A WRC-ket 2022-ben váltó hibrid Rally1-es autók üléspozíciója miatt aggódnak a navigátorok. Martin Jarveoja szerint túlságosan kényelmetlen pozícióban ülnek, de mivel az FIA még nem rögzítette a szabályokat, van lehetőség a korrekcióra.

    Az új autók jóval biztonságosabbak a jelenleg futó WRC versenyautóknál. Ennek egyik oka, az újratervezett bukóketrec, ami ugyan erősebb és biztonságosabb, de nem felel meg a navigátoroknak.

    „Őszintén szólva nem tetszik a mostani üléspozíció, mert az FIA megváltoztatott néhány dolgot” – mondta Ott Tanak navigátora, Martin Jarveoja.

    Még mindig harcolunk a jobb üléspozícióért, mert ez  mostani…. Nem vagyok túlságosan magas, de a nálam magasabbaknak igazán nehéz lesz. Körülbelül három kör után alig érzetem a lábaimat, mert nagyon szűk a hely” – magyarázta Jarveoja.

    A Fordnál is hasolóan gondolják. A legtöbb teszten eddig Malcolm Wilson vezette az új Pumát, és az ő navigátora, Stuart Loudon is úgy vélekedik, mint a Hyundai-os kollégája.

    Teljesen más lett az üléshelyzet. Már hat hónapja ülök az autóban, de az első napon azt gondoltam magamban, hogy „Istenem, én ezt nem tudom megcsinálni”. Teljesen más volt, mint amihez hozzászoktunk.

    „Sokkal előrébb ülünk, és magasabban. Beszéltem Scott Martinnal, és ő nem nagyon akart beülni. Először mindannyian így gondoljuk, de aztán csak hozzászokunk” – tette hozzá Loudon.

    A navigátrorok egyrészt nem bánják, hogy magasabban ülnek, mert főleg murván sokkal kevésbé érzik a felverődő köveket. Amiatt viszont aggódnak, hogy a magasabb üléspozíció miatt a tetőhöz is közelebb vannak, ami egy nagyobb balesetnél veszélyes. Loudon az egyik legmagasabb navigátor, és neki sem kényelmes az új autó.

    „A teszt alatt sűrűbben kinyújthatjuk a lábunkat a körök végén. De a versenyen mehetsz 100 kilométer etapot, utána két-három 30 kilométeres gyorsaságit, tehát hosszú időt töltesz a kocsiban. A mai autókban legalább kicsit kinyújthatod a lábad, de az új modellekben erre nincs hely” – indokolt Loudon.

    „Dolgozunk rajta, közösen a csapatokkal. A biztonság miatt ez nagyon fontos téma. Megnézzük a pilóta és a navigátor ülésmagasságát, még nem végleges a szabályozás” – mondta Xavier Mestelan Pinon, az FIA technikai igazgatója. Azt is elárulta, hogy a cél az, hogy a padlótól, a tetőtől és az autó oldalától is minél messzebb üljenek a versenyzők. Mestelan Pinon emlékeztetett arra a 2004-es törökországi balesetre, amikor Marcus Grönholm navigátora Timo Rautiainen a padlón át az ülésébe fúródó acélrúdtól sérült meg. A technikai igazgató szerint ez az eset is megmutatta, hogy az sem szerencsés, ha túl közel ülnek a versenyzők a padlóhoz.

    Rally1 Hyundai
    foto: Hyundai Motorsport
  • Nem akarta Herczigéket a sziget

    Nem akarta Herczigéket a sziget

    Nagy reményekkel, komoly felkészülés után kezdte az Azores Rallyt a Herczig Norbert – Ferencz Ramón páros, de a versenyük már az első gyorsaságin véget ért.

    Pedig az előjelek jók voltak. A remekül sikerült tesztek után a szabadedzésen a legjobb időt autózta a SKODA Rally Team Hungária párosa. A shakedownon is ötödikek lettek, így jó rajtpozícióval kezdhették a versenyt. Az első gyorsaságin néhány kilométer után sajnos a csalódottság váltotta a kezdeti optimizmust.

    Egy kanyar előtt megcsúszott az autó a nagyobb köveken. Nem akartam kézifékkel elfordítani, nehogy nagyobb baj legyen belőle. A kocsi orra felcsúszott a partoldalra. Ez nem is okozott volna gondot, de utána vettük észre, hogy a kartervédő felült egy nagy fára. Bármivel is próbálkoztunk, nem mozdult a kocsi, nézők pedig nem voltak a közelben. Emiatt a szerencsétlen szituáció miatt ért véget a versenyünk az első napon. Azt már a szervizben láttuk csak, hogy eltört a jobb oldali féltengely. Ez a kerék a levegőben volt, a kicsúszáskor nem sérülhetett, előtte tört el az alkatrész, és valószínűleg emiatt nőtt meg a féktávunk abban a kanyarban” – részletezte Herczig Norbert az első napi esetet.

    A csapatnak döntenie kellett, hogy befejezik a versenyt és a soron következő Fafe Rallyra készítik fel az autót, vagy szombaton superrallyval folytatják. A folytatás mellett tették le a voksot, de a balszerencse továbbra is velük maradt, szombaton sem tudták befejezni a napot.

    Megint csak néhány kilométert tudtunk megtenni. Egy aszfaltos összekötő szakasz végén fordultunk volna a murvára, egy hosszú balos kanyarban. Egy nagyon picit megúszott az autó hátulja, és a hátsó kerékkel eltaláltuk az út szélén a betonszegélyt. Annyira szerencsétlen szögben ütötte meg a felnit a szegély, hogy elhajlott egy irányítókar a futóműben. Még lejöttünk a gyorsaságiról, de aztán láttuk, hogy nem tudjuk folytatni.” – mondta Norbi.

    A szezon hatodik versenyét pont nélkül zárta a csapat, de a lendület megmaradt. Töretlen erővel készülnek a következő versenyre. A technika nem is utazik haza, hanem rögtön a Fafe Rally helyszínére megy a versenykamion.

    Nagyon sajnálom a történteket, a második napon én hibáztam, igaz ezzel már nem veszítettünk sokat, mert az első napon úszott el a hétvége. Sajnos ez a raliban előfordul. De nem csüggedünk, ahhoz már túl régóta versenyzünk, hogy egy ilyen esetet ne tudjunk a helyén kezelni. Az elveszett pontokat sajnálom igazán, mert a tempónkban benne volt a jó eredmény. Két hét múlva a Portugáliában a Fafe Rallyn javíthatunk” – összegzett Norbi.

    A bajnokság hatodik versenyét október első hétvégéjén rendezik. A tavalyi futamon ötödik lett ott a SKODA Rally Team Hungaria duója, tehát a pályaismeret már megvan. A murvás teszteken szerzett tapasztalat erre a versenyre is hasznos lesz, az Azores Rally szabadedzésén és shakedownján mutatott tempó pedig továbbra is az ERC élmezőnyébe sorolja Herczig Norbertet és Ferencz Ramónt.

    ERC Azores
    foto: Skoda Rally Team Hungaria
  • A sokszínű pilótától az elektromos nagykövetig – interjú Mattias Ekströmmel

    A sokszínű pilótától az elektromos nagykövetig – interjú Mattias Ekströmmel

    Mattias Ekström éppen egyik legújabb kalandja közben, az ETCR Hungaroringi hétvégéjén járt Magyarországon, ott kaptuk mikrofonvégre.

    Bár túraautósként kezdte karrierjét, Ekström azóta rali-, ralikrossz- és tereprali versenyeken is megfordult.

    A Svéd és a Német Túraautó Bajnokságban (STCC & DTM) is nyerni tudott, miközben rendszeres résztvevője volt a Svéd Ralinak. Ekström később a világbajnoki címig is eljutott egy másik szakágban, a ralikrosszban.

    Sokszínűségét az is mutatja, hogy a háromszor lett a Bajnokok Bajnoka, egyszer pedig csapatban is eljutott a csúcsra.

    Ekström újabban nem egy, de egyszerre két most induló sorozatban is részt vesz, melyek közül mindkettő elektromos. Ugyan az ETCR hozta a Hungaroringre, de ezzel ő lett az első aktív Extreme E versenyző is, aki hazánkba látogatott.

    Mattias Ekström, Cupra, Pure ETCR, racingline.hu
    Ekström a paddockban, Fotó: Cupra
    Tapasztalt pilótaként mi vonzott egy ilyen új sorozatba, mint az ETCR?

    Mattias Ekström: „Amikor abbahagytam a DTM-et, az szimplán azért volt, mert úgy éreztem, eleget tettem ott. Utána belekezdtem a ralikrosszba, de aztán az is abbamaradt.”

    „Közben láttam, mit csinál a Cupra, hogyan építik fel a márkát, és másféleképpen akarják csinálni a dolgokat. Ez nekem tetszett, a részese akartam lenni, minden nagyon jól hangzott.”

    „Először havon vezethettem az elektromos autót, ami már önmagában is különleges volt. Általában egy pályára megyünk, de ehelyett az andorrai télben teszteltünk. Ez az új megközelítés magával ragadott. Most nagyon élvezem velük mindkét bajnokságot, az Extreme E-t is.”

    „Egy új érának lehetek a részese, és mindeközben ráadásul az egész autóipart átformáló elektromos meghajtás egyik úttörője lehetek.”

    Mi a legnagyobb különbség versenyzőként a ralikrossz és az ETCR lebonyolítása között?

    ME: „Az, hogy a fő verseny vasárnap van. Minden más ugyanolyannak érződik. Most mindig a vasárnapra koncentrálunk, aznap kell mindent beleadni. De a csaták nagyon hasonlóak az RX kvalifikációjához.”

    2019-ben nálad versenyzett Szabó Krisztián, a Ralikrossz Világbajnokság magyar résztvevője, azóta is tartjátok a kapcsolatot?

    ME: „Talán nem olyan gyakran beszélünk, mint akkor. De még mindig azok közé a srácok közé tartozik, akiket bírok. Az apukája is nagyon barátságos, néha télen összejövünk bohóckodni.”

    „Élveztem azt az évet, amit velünk töltött, tarthatott volna tovább is. Örültem volna, ha második szezonjában is folytatni tudja azt a teljesítményt, amit az elsőben mutatott. Jól fejlődik, érdekes lesz látni, hova jut majd a jövőben.”

    Már most nagy változásokat láthattunk az Extreme E versenyek lebonyolításában. Szerinted lesznek nagy változások az ETCR formátumában is?

    ME: „Remélem jövőre több versenyző és több autó lesz majd itt, az nagyszerű lenne. Szerintem azonkívül több utcai pályára kéne mennünk, hogy a szurkolók testközelből szerezhessenek pozitív tapasztalatot az elektromos autókról.”

    „Ugye nem csapunk nagy zajt, de így élvezetes versenyt lehet nézni. Ahhoz, hogy kiemeljük az elektromos autók előnyeit, a városokba kell mennünk.”

    Az ETCR autók most először mennek teljes pályán, jelent ez bármiféle bármiféle akadályt az autóknak?

    ME: „Szerintem folyamatosan bebizonyosodik, hogy nincs gond. Bár a gumiknak nehéz dolguk van ilyen körülmények között, de azonkívül nem volt semmiféle problémánk.”

    Amikor elektromos meghajtásra váltottál, versenyzőként egy tudatos döntés volt, vagy inkább a Cuprával adódó lehetőség hozta magával?

    ME: „A Cupra akar folyamatosan újítani, ők alkották meg az első elektromos túraautót is. Az ő érdemük, hogy ilyen irányba mozdultunk el, nem én építettem meg a masinát a garázsomban.”

    „Engem is mindig vonzott a technikai fejlődés, ezért is élvezem annyira ezt. Mindig lehet újat tanulni. Így minden nap arra kelek fel, micsoda izgalmas életem van, hogy ilyen projekteknek lehetek a részese.”

    A karriered egyik meghatározó eleme volt a Bajnokok Versenye is, amit idén először Svédországban rendeznek majd meg, havon és jégen. Te is ott leszel majd?

    ME: „Már megkaptam a meghívót, úgyhogy ott leszek. Izgalmasnak ígérkezik, remélem a svéd szurkolók előtt zajlik majd a verseny. De kint leszünk majd olyan hidegben, hogy még a vírusok is halálra fagynak majd.”

    Oda szoktál figyelni azért a más sorozatokban szereplő honfitársaidra is? Johan Kristofferssonnal például több sorozatban is egymás ellen versenyeztetek, de például mostanában Marcus Ericsson is jó formát mutat az IndyCarban.

    ME: „Johan jelenleg a csapatom autóját vezeti a Ralikrossz Vb-n, őt mobilról nézem majd innen is.”

    „Azonkívül nincs sok kapcsolatom más svéd pilótákkal, hiszen Münchenben élek. Nehéz így mindenkit követni az összes létező kategóriában. Így is oda kell figyelnem magamra, elfoglal a családom, a versenyzés, és a Cuprával való kötelezettségek. Ez minden időmet kitölti.”

  • Bottas is indul a jeges Race of Championson 2022-ben!

    Bottas is indul a jeges Race of Championson 2022-ben!

    A finn Forma-1-es versenyző, aki jövőre a Mercedestől az Alfa Romeóhoz igazol, Valtteri Bottas is csatlakozik az első ROC „Snow + Ice” World Final versenyzőihez. A 32 éves Bottas háromszor indult az Arctic Lapland Rallyn, ahol egy szakaszgyőzelmet aratott, és az összesítésben az ötödik helyen zárt. Bottas 2019-ben megnyerte a Rallycircuit Cote d’Azur-t is.

    Valtteri már évek óta mondta nekünk, hogy szeretne részt venni a Race Of Championson, és nagyon örülünk, hogy végre debütálhat a ROC-on az első ROC világdöntőnkön a Snow & Ice-on. A legutóbbi, monzai Forma-1-es versenyen Valtteri ismét bebizonyította, hogy ő a világ egyik leggyorsabb pilótája. Finnország dicső múltra tekint vissza a Race Of Champions versenyei kapcsán, és izgalmas lesz látni, hogyan alakul Finnország és a házigazda Svédország közötti, régi sportrivalizálás”mondta Fredrik Johnsson, a ROC elnöke. „A ROC-on mindig sok a nagyon gyors versenyző, de az új, párhuzamos jégpálya a befagyott óceánon nagy x-faktor lesz.”

    A tipikus ROC-pályáknál gyorsabb és szélesebb lesz a svéd „Snow + Ice” pálya, mely a befagyott Balti-tengeren épül Pite Havsbadban, mindössze 60 mérföldre az északi sarkkörtől. Bottas egy legendákból és feltörekvő csillagokból álló mezőnyben szerepel majd, egy erős skandináv kontingenssel – olyan nevekkel, mint Kristensen, Kristoffersson, Ekström és Solberg.

    „Nagyon várom már, hogy végre versenyezhessek a Race Of Championson, miután évek óta a tévében néztem az eseményt. Az a tény, hogy az idei verseny havon és jégen zajlik, még érdekesebbé teszi” – mondta Bottas. „Néhányszor már versenyeztem az Arctic Rallyn, így remélhetőleg ez a tapasztalat segít majd, amikor arra törekszünk, hogy legyőzzük az erős konkurenciát, és különösen északi szomszédainkat Svédországból és Norvégiából, hogy Finnországnak szerezzünk győzelmet  mind az egyéni ROC, mind a ROC Nemzetek Kupája versenyeken.”

    „Pite Havsbad várakozással tekint a nagyszámú látogató elé ezen az egyedülálló februári motorsport-hétvégén. Már eddig is nagy érdeklődést tapasztaltunk a rendezvény és a létesítménynél való szállások iránt, és most, hogy további sztárpilóták csatlakoznak, biztosan még nagyobb lesz az érdeklődés a foglalások iránt” – mondta Tobias Lindfors, a Pite Havsbad Group tulajdonosa és vezérigazgatója.

    A ROC legutóbbi újításainak részeként a 2022-es svédországi eseményen szereplő eszközök nagyrészt vagy elektromos motorokkal, vagy 100%-ban fosszilis anyagoktól mentes bioüzemanyaggal működnek majd. Az eddig bejelentett autók között szerepel az FIA RX2e – egy elektromos rallycross autó, amely 0-100 km/h-a alig több mint 3 másodperc alatt gyorsul fel, illetve 250 kW (335 LE) teljesítményt és akár 510 Nm nyomatékot is produkál.  A Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport a SuperCar Lite rallycross gépekkel indul a ROC-on, amelyeket ezúttal bioüzemanyag hajt majd.

    A 2022-es esemény menetrendje:

    2022. február 5., szombat, 12:00 – 15:00 CET: ROC Nemzetek Kupája (a világ leggyorsabb nemzetének megkoronázása)

    2022. február 6., vasárnap, 12:00 – 15:00 CET: Race Of Champions (a „Bajnokok Bajnoka” megkoronázása)

    Az eddigi nevezési lista:
    • Valtteri Bottas
    • Mattias Ekström
    • Sébastien Loeb
    • Tom Kristensen
    • Johan Kristofferson
    • Travis Pastrana
    • Oliver Solberg
    • Petter Solberg
    Jegvásárlásért klikkelj ide!
  • Balszerencsés első nap után Dani Sordo vezet az Azores Rallyn

    Balszerencsés első nap után Dani Sordo vezet az Azores Rallyn

    Dani Sordo hat gyorsasági után négy másodperces előnnyel vezet az Azori-szigeteken. Második helyen Andreas Mikkeésen áll, mögötte fél másodperccel következik a portugál Ricardo Moura.

    A balszerencse Herczig Norbertékat érte utol az ERC ötödik versenyén. Azok után, hogy megnyerték a szabadedzést és ötödikek lettek a shakedownon, nagy reményekkel vártuk ezt a futamot is. Azonban már az első gyorsaságin véget számukra az első versenynap. Hat-hét kilométer után egy derékszögű kanyar előtt megcsúszott az autó a féktávon, és az eleje a partoldalra csúszott. Az ártatlannak tűnő szituáció hamar komolyra fordult, mert a kartervédő felült egy nagy fára, és így nem tudtak visszatolatni. Nézők nem voltak a környéken, így nem volt megoldás. Norbi megerősítette a Racinglinenak, hogy szombaton superrallyval folytatják a versenyt.

    ERC Azores
    foto: Skoda Rally Team Hungaria

    Az itt megszokottól eltérő esős, ködös, csúszós pályákon a többiek is szenvedtek. A második helyezett Mikkelsen a nem működő ablaktörlővel küzdött sokat. Alexey Lukyanuk már az első gyorsaságin defektet kapott, majd a harmadikon megforogtak, és alaposan összetört a C3 eleje. Folyatni tudták, de komoly időveszteséggel. Az utolsó gyorsaságin, ahol kettesével indultak a versenyzők, háromszor is meg kellett állniuk a nagy por miatt. Erre többen is panaszkodtak, aki a bal oldali pályán indult, a por miatt rengeteget veszített. Lukyanukák csak a hetedik helyen állnak.

    A nevesebb versenyzők közül Yoann Bonnato is összetörte az autót, ő ráadásul elég alaposan, és Nil Solans is balesetet szenvedett.

    Az Azores Rally szombaton hét gyorsasági szakasszal fejeződik be.

  • Herczig Norberték az Azori-szigeteken folytatják

    Herczig Norberték az Azori-szigeteken folytatják

    Két szenzációsan sikerült aszfaltos verseny után ismét murvás pályákon folytatja az ERC szezont Herczig Norbert és Ferencz Ramón. Az 55. Azores Rallyra két teszttel is készült a SKODA Rally Team Hungaria versenyzőpárosa.

    Az ERC szezon második felét az egyik legszebb helyszínen kezdi a mezőny. Az Atlanti-óceán közepén fekvő szigeteken csodás környezetben, de szűk pályákon versenyeznek a pilóták a vulkanikus eredetű murván. A nehézségeket a kiszámíthatatlan időjárás is fokozza, az eső bármikor eleredhet.

    „Szeretjük ezt a versenyt, mert különleges helyszínen versenyzünk, nemcsak a környezet egyedülálló, hanem a pályák is szépek, élvezetesek. A helyiek is nagyon barátságosak az Azori-szigeteken, így mindig szívesen jövünk vissza. Emellett komoly várakozásaink is vannak a hétvégén. Az év elején a portugáliai világbajnoki futamon szerzett tapasztalatok itt is nagyon hasznosak lesznek, ahogy ez az év első két murvás versenyén is látszott már” – mondta Herczig Norbert.

    Az ERC-ben két aszfaltos futam után utaznak ismét murvás versenyre a résztvevők, így eltelt két olyan hónap, amikor nem autózott murvás pályán a SKODA Rally Team Hungaria párosa. Emiatt egy hazai tesztet is bekerült a programba, szeptember elején Kislődön készült a csapat.

    “Az otthoni teszt nagyon hasznos volt, akklimatizálódtunk, és ki tudtuk próbálni azokat a beállításokat amit a versenyen használni szeretnénk. Azt látni kell, hogy az Azori-szigeteken annyira speciális a talaj, hogy hasonlót nem lehet találni Magyarországon, de ahhoz újra hozzászoktunk, hogy keresztben autózunk ötödik fokozatban. Hasznunkra vált az a pályaismeret, amit eddig szereztünk, pontosan tudtuk, hogy az itthoni teszten mennyiben más a pálya az Azori-szigetekhez képest, és az ottani körülményekhez igazítottuk az autót. Az itinerek is javarészt megvannak az előző évekből. Biztos, hogy javítani kell őket, mert az új ŠKODA Fabia Rally2 evo jóval gyorsabb, mint az elődje, de így is sokat jelent, hogy nem a nulláról indulunk.”

    ERC Herczig
    fotó: SKODA Rally Team Hungária

    A munka nagy részét itthon elvégezte a csapat, a verseny előtti tesztre már a csak a finombeállítások maradtak. A kislődi keményebb talaj után a lazább vulkanikus murván keresték meg a végső beállításokat.

    Kitaláltunk egy új differenciál beállítást, ezt otthon megcsinálták a szerelők, most pedig ki tudtuk próbálni. Pontosan úgy működött ahogy vártuk, így elégedetten szálltam ki az autóból. Az időjárással is szerencsénk volt. A napok óta tartó esők feláztatták a pályát, reggel ezen mentünk, majd napközben elkezdett száradni. Itt mindig ilyen az idő, nem meglepő, ha a sziget egyik oldalán esik a másik felén pedig verőfényes napsütés van, ezért nagyon örültünk, hogy mindkettőből kaptunk ízelítőt. Felkészültünk, várjuk a versenyt” – mondta elégedetten Norbi a keddi teszt után.

    Az Azores Rallyn 13 gyorsasági szakaszon 201,7 kilométer lesz a versenytáv. Az első napra hosszabb szakaszok kerültek, a nap végén a speciálszakasszal, ahol párokban indulnak a versenyzők. A második napon váltják egymást a rövidebb és a hosszabb gyorsaságik, a záró szakasz pedig a vulkán oldalán futó Sete Cidades lesz. A SKODA Rally Team Hungaria versenyzői a bajnokság ötödik helyén érkeznek az ötödik futamra, ahol az ötös rajtszámot kapták, de nem csak a számmisztika miatt bíznak az újabb jó eredményben.

    “Megérkeztünk az élmezőnyhöz. Murván még nem mindig tudjuk konstansan tartani a lépést, de egyre több olyan gyorsasági szakasz van, ahol ott vagyunk az elejében, ha pedig hátrányban vagyunk az minimális a többiekhez képest. Már most, a bajnokság felénél tisztán látszik, hogy érdemes volt belevágni ebbe a nagyon intenzív programba. Ennek köszönhetően a bajnokságban is jól állunk, így ezen a hétvégén is az a cél, hogy jó időket autózva, újra fontos pontokat szerezzünk.” – fejezte be Herczig Norbert.

    ERC Herczig
    foto: @WORLD
  • A HUMDA veszi át a Rally Hungary promóteri feladatait

    A HUMDA veszi át a Rally Hungary promóteri feladatait

    Az idei évtől a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. veszi át a rali Európa-bajnokság (ERC) magyar futamának promóteri feladatait. Nyíregyházán és környékén október 22. és 24. között rendezik meg a versenyt, amely az utóbbi két évben nagy népszerűségnek örvendett és izgalmas csatákat hozott. A küzdelem az idén szorosabb, mint valaha, a Rally Hungary pedig a sorozat utolsó előtti futama, így elképzelhető, hogy nálunk dől el a bajnoki cím sorsa.

    A rali az autósport legnépszerűbb szakágaként kiemelten fontos a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. számára, amely ezért is növeli szerepét a szakágban. Ettől az esztendőtől a HUMDA látja el a rali Európa-bajnokság (ERC) magyarországi fordulójának promóteri feladatait. Ügynökségünk augusztusban az I. ZEG Rally Show szakmai partnereként vett részt raliesemény lebonyolításában, a hagyományteremtő rendezvényre több ezer ralirajongó látogatott ki. –

    A Zalaegerszegen szerzett pozitív tapasztalatok megerősítettek bennünket abban, hogy Magyarország helyét be kell betonozni az Európa-bajnoki sorozat versenynaptárában.

    Célunk, hogy az ERC-mezőny még jó néhány évig stabilan hazánkba látogasson, ez nem csupán a sorozat élmezőnyéhez tartozó versenyzőink miatt fontos, hanem a rali nagyszámú hazai rajongótábora miatt is – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.

    Az autó-motorsport népszerűsége az egész világon töretlen. Sportdiplomáciailag és sportszakmailag is örvendetes, ha a sportág jeles versenyeit vendégül láthatja Magyarország. Ez egyezik hazánk sportpolitikai célkitűzéseivel, amelynek továbbra is részét képezi minél több komoly nemzetközi sportverseny megrendezése. – Magyarország nemzetközi sportpolitikai törekvéseit a Kormány által elfogadott Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Stratégiában foglaltaknak megfelelően a HUMDA elősegíti, ezáltal üdvözöljük a döntést, hogy az idei évtől kezdve a rali Eb-futam promóteri feladatait is az Ügynökség látja el.

    A Rally Hungary megrendezése nemcsak sportszakmai, hanem turisztikai, idegenforgalmi és gazdasági szempontból is nagy jelentőséggel bír Nyíregyháza és a régió számára.

    Köszönet illeti a városvezetést, a verseny szervezőket, a promótereket és mindenkit, akik munkájukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy Magyarország és Nyíregyháza évről-évre részese lehet az Európa-bajnokság egy-egy futamának. Reméljük, hogy munkájuk révén még hosszú évekig betölthetjük a házigazda szerepét – tette hozzá Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, a térség országgyűlési képviselője.

    Rally Hungary
    foto: HUMDA

    A Rally Hungary-re nemcsak Kelet-Magyarországról, illetve Magyarországról, hanem a környező országokból is nagy számban várhatunk látogatókat, ami tavaly és tavalyelőtt is élénkítette a turizmust a keleti régióban. – Amikor 2019-ben tizenhat év után a rali Európa-bajnokság mezőnye újra Magyarországra látogatott, a hazai és a nemzetközi promóter nem véletlenül választotta Nyíregyházát és környékét helyszínnek. Amellett, hogy a földrajzi adottságok tökéletes színteret biztosítanak egy aszfaltos ralifutamnak, az itteni emberek imádják az autósportot, különös tekintettel a ralira – ezt láthatta bárki, aki az elmúlt két évben megfordult a gyorsasági szakaszokon – nyilatkozta Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere.

    A versenynaptár egyik záró fordulója lévén arra is van esély, hogy hazánkban dől el az Európa-bajnoki cím sorsa. Az ERC állandó magyar résztvevője a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettős, amely az idén az élmezőny stabil tagja. Az ERC2 kategóriában az ifj. Érdi Tibor, Csökő Zoltán páros pedig az Európa-bajnoki címvédésért ül volán mögé. – Mivel az október 22. és 24. közötti Rally Hungary a versenynaptár utolsó fordulóinak egyike, még inkább ránk irányítja a figyelmet. Itt minden párosnak a maximumot kell nyújtania, hiszen a magyar futam eredménye nagyban befolyásolja a sorozat végeredményét. Az ERC-futam mellett párhuzamosan zajlik a rali országos bajnokság évzáró futama is, amelyen szintén nagy csata várható, hiszen a bajnoki címért zajló küzdelemben többen is részt vesznek. A fentiek garanciát jelentenek arra, hogy idén ismét sok néző lesz a gyorsasági szakaszok mentén, így a hangulatra sem lehet majd panasz – mondta Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke.

    A 2020-as Rally Hungary-n még szigorú Covid-protokollnak kellett megfelelni, azonban idén hazánk sikeres járványkezelésének köszönhetően már elenyésző a korlátozások mértéke. –

    Kizárólag az olyan elzárt területekre való belépéshez szükséges a védettségi igazolvány felmutatása a sportrendezvényekre vonatkozó szabályok értelmében, mint a Rabócsiring.

    Természetesen a rendkívül népszerű rabócsiringi szuperspeciál az idén sem maradhat ki a programból, mint ahogy megtartjuk az immár hagyományosnak számító nyíregyházi, városi szakaszt is vasárnap délelőtt – mondta Őry Tamás, a Truck Race Promotion Kft. ügyvezető igazgatója.

    Rally Hungary
    foto: HUMDA

     

  • Monzában lesz a Rali-vb szezonzárója

    Monzában lesz a Rali-vb szezonzárója

    Hivatalosan is eldőlt, hogy a 2021-es rali-világbajnoki szezon utolsó versenye a Monza Rally lesz. A versenyt november 19-21-én rendezik, és a tavalyi évhez hasonlóan most is tartalmazza majd a Autodromo Nazionale Monza néhány szakaszát.

    A Japán Rally törlése után várható volt, hogy 2020-hoz hasonlóan ismét Monza lesz az új helyszín. Az olasz verseny akkor az Ypres Rally helyett került be a naptárba. Akkor két napot versenyeztek a ralisok a monzai pályán és a környező utakon, és egy napon a környező hegyekben. Most a csapatok arra számítanak, hogy kicsit többet mehetnek a hegyi utakon.

    Rengeteg izgalom volt a tavalyi ralin, ahol a téli körülmények döntő szerepet játszottak” – mondta Jona Siebel a WRC promóterének ügyvezető igazgatója. „Az idei rendezvényt korábban rendezik meg, de a „Temple of Speed ” párosulva az Alpok lábának hegyi szakaszaival garantálja, hogy hasonlóan lélegzetelállító akciókat láthatunk.” 

    2020-ban Sebastien Ogier Monzában nyerte meg hetedik világbajnoki címét, úgy, hogy a verseny előtt még 14 pontos hátrányban volt.

    WRC Monza
    foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
  • Teemu Suninent máris leszerződtette a Hyundai

    Teemu Suninent máris leszerződtette a Hyundai

    Teemu Suninen nemrég távozott a M-Sporttól, de máris megvan az új csapata. A fiatal finnre lecsapott a Hyundai, és a Spanyol Rallyn már egy Hyundai i20 Rally2-vel versenyez a WRC2-ben.

    Suninen csapattársa Jari Huttunen lesz, Oliver Solberg pedig ismét WRC-be ül majd. Ez azt jelenti, hogy Andrea Adamonak komoly méretű csapatot kell dirigálnia, mert hét gyári autóval lesznek ott a spanyol futamon.

    Suninen így a hosszú fordos évek után két új márkával is megismerkedik majd. Finnországban egy Volkswagen Poloval, Spanyolországban pedig a Hyundai-jal versenyez majd.

    Suninen Hyundai
    foto: Hyundai Motorport
  • Kizárták a WRC3 győztest az Acropolis Rallyról

    Kizárták a WRC3 győztest az Acropolis Rallyról

    Hiába nyerte meg az Acropolis Rallyt Yohann Rossel és Alexandre Coria, a Citroen C3 R5-tel versenyző duót utólag kizárták a versenyből. Az autójukon egy olyan elem volt szabálytalan, ami miatt Szardínián már megbüntették őket.

    15000 eurójába került Rosseléknek, hogy a szardíniai versenyen az első segédváz nehezebb volt a megengedettnél (a másik 15 ezer eurós büntetést felfüggesztve kapták). Az Acropolis Rally után ismét megvizsgálták az autót, és talán a felügyelők is meglepődtek, hogy újra többet mutatott a mérleg. A szabály szerint ez az alkatrész 12857.25 gramm lehet, a franciák autóján viszont egy 12950 grammos darab volt a versenyen. Mivel ismétlődött az eset, ezért nemcsak a felfüggesztett 15000 eurót kellett kifizetni, hanem a páros is kizárták.

    Rosselék ezzel rengeteget veszítettek a bajnokságban, a nullázással 127 pontjuk maradt, az üldöző Kajto viszont így 25+5 pontot kapott és 112 pontra zárkózott fel.

    A csapatvezető Vincent Ducher azzal próbált védekezni, hogy a kérdéses alkatrészt a görögországi futam előtt kétszer is megmérték, de a tűréshatáron belül volt. Arra viszont nem tudott magyarázatot adni, hogy miért lett mégis nehezebb ugyanez az alkatrész.

    A verseny előtt még Olaszországban minden segédvázat lemértek, és három darab nem felet meg, ezeket visszaküldték a beszállítónak. A Görögországban használt alkatrészt viszont nem ellenőrizték, mivel a versenyző az Olaszországban mért súlyt vette alapul.

    A Citroen egyik mérnöke még megpróbálta a beszállítóra hárítani a felelősséget, de a versenybírák szerint a versenyzők (illetve a csapatuk) felelőssége megbizonyosodni arról, hogy egy alkatrész megfelel e a szabályoknak.

    Emllett egy másik szabálytalanságot is felfedeztek az autón. A C5 fékhűtő ventillátorai sem feleltek meg a szabályoknak, ezért 30000 eurós büntetést kapott a Citroen Racing, valamint újabb 25000 eurós felfüggesztett pénzbüntetést is kaptak.

    Drága hétvége volt….

    WRC3 Acropolis
    foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool